eitaa logo
علم الحدیث
10.3هزار دنبال‌کننده
70 عکس
179 ویدیو
68 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ادمین تبادل: @A8R5N3 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
هدف معاویه 🛑قال المطرف بن المغيرة بن شعبة دخلت مع أبي على معاوية و كان أبي يأتيه فيتحدث معه ثم ينصرف إلي فيذكر معاوية و عقله و يعجب بما يرى منه إذ جاء ذات ليلة فأمسك عن العشاء و رأيته مغتما فانتظرته ساعة و ظننت أنه لأمر حدث‏ فينا فقلت ما لي أراك مغتما منذ الليلة فقال يا بني جئت من عند أكفر الناس و أخبثهم قلت و ما ذاك قال قلت له و قد خلوت به إنك قد بلغت سنا يا أمير المؤمنين فلو أظهرت عدلا و بسطت خيرا فإنك قد كبرت و لو نظرت إلى إخوتك من بني هاشم فوصلت أرحامهم فو الله ما عندهم اليوم شي‏ء تخافه و إن ذلك مما يبقى لك ذكره و ثوابه فقال هيهات هيهات أي ذكر أرجو بقاءه ملك أخو تيم فعدل و فعل ما فعل فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل أبو بكر ثم ملك أخو عدي فاجتهد و شمر عشر سنين فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل عمر و إن ابن أبي كبشة ليصاح به كل يوم خمس مرات أشهد أن محمدا رسول الله فأي عملي يبقى و أي ذكر يدوم بعد هذا لا أبا لك لا و الله إلا دفنا دفنا. 🔰پسر مغیره می گوید شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. . 👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیا می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در منازه ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خوام این نام را بمیرانم و از بین ببرم 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏5، ص: 129 ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدف یزید لعین وقتی اسراء آل الله را در شام وارد کردند😭 یزید الملعون ابن الملعون این اشعار کفر آمیز را خواند:👇👇 🛑 لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ‏ لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ‏ لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً وَ لَقَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تَشَلَ‏ فَجَزَيْنَاهُ بِبَدْرٍ مَثَلًا وَ أَقَمْنَا مِثْلَ بَدْرٍ فَاعْتَدَلَ‏ لَسْتُ مِنْ خِنْدِفَ إِنْ لَمْ أَنْتَقِمْ مِنْ بَنِي أَحْمَدَ مَا كَانَ فَعَل‏ 🔰 قبيله هاشم با سلطنت بازى كردند، نه خبرى از آسمان آمد و نه وحى نازل شد(یعنی العیاذ بالله پیامبر کذاب بوده)، اى كاش پيران و گذشتگان قبيله من كه در بدر كشته شدند(کفاری که به دست پیامبر صلی الله علیه و آله کشته شدند) مى‏ديدند زارى كردن قبيله خزرج را از زدن نيزه (در جنگ احد)، از شادى فرياد مى‏زدند و مى‏گفتند اى يزيد دستت شل مباد،( کوتاهی نکن) جز ايشان مانند «بدر» داديم، اين را بجاى «بدر» كرديم و سربسر شد، من از دودمان خندف نيستم اگر كين احمد را از فرزندان او نجويم، .توضیح اینکه «خندف» نام زنی است که نسب بنی امیه به او می رسد. 📚:الإحتجاج ج‏2 ص307 ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا امام باقر علیه السلام در کربلا حضور داشتند؟ ✍فاجعه عاشوراء در سال ۶۱ رخ داد، و امام باقر علیه السلام در سال ۵۷ متولد شدند1(یعنی در سال ۶۱، امام باقر علیه السلام ۴ سال داشتند) 👇به این دو روایت دقت کنید:👇 🔺قال أبو جعفر: قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله2 🔰جدّم امام حسین(علیه السلام) کشته شدند، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم 🔺عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَدْ أَدْرَكْتَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ نَعَمْ3 🔰از امام باقر علیه السلام سوال کردند آیا شما زمان امام حسین علیه السلام را درک کردید؟ فرمودند: بله 📚:منابع 1:الکافی ج ۱ ص ۴۶۹ 2: تاریخ یعقوبی ج2  ص320 3:الکافی ج ‏4، ص 223 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یزید لعین نقطه شروع مصیبت نبود منطقه شام در زمان خلافت خلیقه دوم فتح شد و اولین خلیفه شام یزید بن ابوسفیان بود { برادر معاویه بن ابی‌سفیان} بود 👈 یزید بن ابی‌سفیان در همان ابتداء به وسیله طاعون از دنیا رفت. و عمر بن الخطاب نیز معاویه بن‌ابی‌سفیان را به خلافت شام گذاشت 👈معاویه نیز پسرش یزید بن معاویه را خلیفه شام کرد که یزید نیز فاجعه کربلاء را ایجاد کرد ⬅️.لذا علماء اهل سنت برای اینکه عامل ایجاد کربلاء با واسطه به خلیفه دوم می‌رسد همیشه یا سعی در تطهیر یزید داشتند یا اینکه با احتیاط کامل در مورد یزید صحبت میکند که دامنه جنایات یزید به خلفاء نرسد به این کلام ابن غزالی مشهور دقت کنید : غزالی از علماء مشهور اهل سنت در مورد لعن یزید اینگونه بیان می دارند👇 🔺فإن قيل:هل يجوز لعن يزيد ،لأنه قاتل الحسين أو آمر به، قلنا:هذا لم يثبت أصلا،فلا يجوز أن يقال إنه قتله أو أمر به ما لم يثبت ،فضلا عن اللعنة،لأنه لا تجوز نسبة مسلم إلى كبيرة من غير تحقيق .نعم يجوز أن يقال قتل ابن ملجم عليا، و قتل أبو لؤلؤة عمر رضى اللّه عنهم،فإن ذلك ثبت متواترا.فلا يجوز أن يرمى مسلم بفسق أو كفر من غير تحقيق 🔰برای ما(طبق نظر خودش)ثابت نشده است که یزید قاتل یا امر کننده به شهادت حسین بن علی است تا چه برسد لعن کردن یزید به خاطر اینکه نسبت دادن گناه کبیره به شخص مسلمان(یزید)بدون تحقیق جایز نیست . ایشان در ادامه بیان می دارند👇 👈بله جایز است که گفته شود که ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است یا ابولولو قاتل عمر بن الخطاب است (ولی جایز نیست که گفته شود یزید قاتل حسین بن علی است) 📚:احیاء العلوم ج۹ ص ۱۹ 👌نکته اساسی که معمولا مغفول واقع می‌شود : اکثریت اهل‌سنت سعی میکند که اینطور القاء کنند که مشکل اسلام از زمان یزید آغاز شد و قبل از زمان یزید هیچ مشکلی در اداره ممالک اسلامی وجود نداشته است 👈تفکر فعلی وهابیت اینطور القاء میکند که یزید دستور به قتل امام حسین علیه السلام نداده بود بلکه عبیدالله بن زیاد سر خود فاجعه کربلاء را ایجاد کرده بود(دقیقا خزعبلات ابن تیمیه ملعون در منهاج السنه) ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شام شروع اسلام جدید بنی امیه 👇مقدمه 1⃣ 👈شام تا زمان خلافت عمر بن الخطاب جزء قلمرو رومیان بود و در زمان حکومت عمر بن الخطاب شام فتح شد و به قلمرو مسلمین اضافه شد . 🔸عمر بن الخطاب ابتداء یزید بن ابوسفیان{ برادر معاویه} را حاکم شام کرد ولی بعد از مدتی یزید بن ابوسفیان از دنیا رفت و بخاطر اینکه فرزندی نداشت، از طرف عمر بن الخطاب دستور داده شد که معاویه بن ابی سفیان، برادر یزید بن ابی سفیان حاکم شام شود . 🔹 منطقه شام که تازه مسلمان شده اند { آن هم نه با دلیل و اطمینان قلبی} بلکه با شمشیر و ظلم و زور _ اصلا بویی از اسلام نبرده اند و تازه قرار است احکام و معارف اسلامی به مردم شام تزریق شود . 👇مقدمه 2⃣ دوری شام از مناطق اسلامی است { در زمانی که شام فتح شده بود نقریبا در کل بلاد اسلامی دو شهر بزرگ اسلامی وجود داشت یکی و دیگری بود یعنی تمام صاحب نام های مسلمین در این دو شهر اجتماع کرده بودند _ در این حال شام دورترین مسافت را به مدینه و مکه داشت پس علناً مردم شام دسترسی به مراکز اصلی اسلام ندارند تا اسلام را از مراکز اصلی اخذ کند و به خاطر مسافت زیاد شام، مسلمین کمتری به شام عزیمت می‌کنند . 👇مقدمه3⃣ در ابتدای فتح شام در شهر شام یک طاعون فراگیر شد که باعث کشتن تعداد زیادی شد مِن جمله از کسانی که در طاعون آن زمان کشته شد ، همدم و همراز عمر بن الخطاب یعنی بود که در شام بخاطر طاعون از دنیا رفت . پس شهر شام هم مشهور به طاعون و مرگ است و قاعدتا مسلمین از سفر به شهری که زمانی طاعون همگیر شده بود تا مدت ها دوری میکند . 👇نتیجه 👇 این سه نکته باعث میشود که شام بشود یک لقمه چرب برای معاویه و بنی امیه برای اینکه اسلام را از دید خود به خورد و نظر مردم بدهد.💢 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مسلمان شدن راهب مسیحی... 🛑اَلنَّطَنْزِيُّ فِي اَلْخَصَائِصِ : لَمَّا جَاءُوا بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نَزَلُوا مَنْزِلاً يُقَالُ لَهُ قِنَّسْرِينُ اِطَّلَعَ رَاهِبٌ مِنْ صَوْمَعَتِهِ إِلَى اَلرَّأْسِ فَرَأَى نُوراً سَاطِعاً يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ وَ يَصْعَدُ إِلَى اَلسَّمَاءِ فَأَتَاهُمْ بِعَشَرَةِ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ أَخَذَ اَلرَّأْسَ وَ أَدْخَلَهُ صَوْمَعَتَهُ فَسَمِعَ صَوْتاً وَ لَمْ يَرَ شَخْصاً قَالَ طُوبَى لَكَ وَ طُوبَى لِمَنْ عَرَفَ حُرْمَتَهُ فَرَفَعَ اَلرَّاهِبُ رَأْسَهُ وَ قَالَ يَا رَبِّ بِحَقِّ عِيسَى تَأْمُرُ هَذَا اَلرَّأْسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعِي فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ وَ قَالَ يَا رَاهِبُ أَيَّ شَيْءٍ تُرِيدُ قَالَ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا اِبْنُ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى وَ أَنَا اِبْنُ عَلِيٍّ اَلْمُرْتَضَى وَ أَنَا اِبْنُ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ وَ أَنَا اَلْمَقْتُولُ بِكَرْبَلاَءَ أَنَا اَلْمَظْلُومُ أَنَا اَلْعَطْشَانُ فَسَكَتَ فَوَضَعَ اَلرَّاهِبُ وَجْهَهُ عَلَى وَجْهِهِ فَقَالَ لاَ أَرْفَعُ وَجْهِي عَنْ وَجْهِكَ حَتَّى تَقُولَ أَنَا شَفِيعُكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ فَقَالَ اِرْجِعْ إِلَى دِينِ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ اَلرَّاهِبُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فَقَبِلَ لَهُ اَلشَّفَاعَةَ فَلَمَّا أَصْبَحُوا أَخَذُوا مِنْهُ اَلرَّأْسَ وَ اَلدَّرَاهِمَ فَلَمَّا بَلَغُوا اَلْوَادِيَ نَظَرُوا اَلدَّرَاهِمَ قَدْ صَارَتْ حِجَارَةً . 🔰 هنگامى كه سر امام حسين(علیه السلام) را وارد قنسرين كردند و راهبى از صومعه خود متوجه سر مقدس آن حضرت شد ديد نورى از دهان مبارك امام حسين خارج ميشد و بطرف آسمان صعود مي كرد. آن راهب مبلغ ده هزار درهم آورد و سر حسين شهيد را از آنان گرفت و داخل صومعه خويش نمود. راهب صدائى شنيد، ولى صاحب آن صدا را نديد آن گوينده براهب مي گفت: خوشا بحال تو! و خوشا بحال آن كسى كه از حرمت اين حسين آگاه شد. راهب سر خود را بلند كرد و گفت: پروردگارا! تو را به حق عيسى قسم مي دهم كه اين سر را مأمور كنى با من تكلم نمايد. آن سر تكلم كرد و گفت: اى راهب! چه منظورى دارى؟ راهب گفت: تو كيستى؟ فرمود: انا بن محمّد المصطفى، و انا بن على المرتضى. و انا بن فاطمة الزهراء، انا المقتول بكربلاء، انا المظلوم، انا العطشان! بعدا آن سر مقدس ساكت شد. راهب صورت به صورت امام حسين (علیه السلام) نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نخواهم داشت تا اينكه بگوئى: من روز قيامت شفيع تو خواهم بود. آن سر مقدس به سخن آمد و فرمود: به دين جدم محمّد مصطفى (صلی الله علیه و آله) باز گرد 📚: المناقب ج۴ص۶۰   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بنی امیه چگونه اسلامی جدید ساختند؟ 🔺قال الصادق علیه السلام: إِنَّ بَنِی‌أُمَیَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِیمَ الْإِیمَانِ وَ لَمْ یُطْلِقُوا تَعْلِیمَ الشِّرْکِ لِکَیْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَیْهِ لَمْ یَعْرِفُوهُ.(۱) 🔰بنى‌امیّه آموختن ایمان را براى مردم آزاد گذاشتند، اما شرک‏‌شناسى را آزاد نگذاشتند، تا اگر آنان را به شرک بکشانند، مردم متوجّه نشوند. ⬅️مرحوم مجلسی در شرح این روایت شریف به نقل از پدر مرحوم شیخ بهائی اینگونه نقل میکند👇: 🛑قال والد شيخنا البهائي قدس سره: قيل: في معناه أن المراد أطلقوهم و لم يكلفوهم تعليم الإيمان، و جعلوهم فارغين من ذلك لأنهم لو حملوهم و كلفوهم تعليم الإيمان لما عرفوه، و ذلك إنما هو أهل البيت عليهم السلام و هم أعداء أهل البيت، فكيف يكلفون الناس تعليم شي‏ء يكون سببا لزوال دولتهم و حكمهم و زيادتهم بخلاف الشرك،(۲) ‏🔰دلیل این کار بنی امیه این بود که : اگر مردم را مجبور به یاد گرفتن ایمان میکردند مردم آن دیار حق را می فهمیدند که حق امیرالمومنین علیه السلام است . و می فهمیدند که بنی امیه دشمن حق هستند با این اوصاف چگونه بنی امیه مردم را مجبور به یاد گرفتن چیزی کند که باعث از بین رفتن حکومت خودشان می شود❓ 👈 إذا حملوهم على إطاعتهم إياهم لم يعرفوا أنها من الشرك فإنهم إذا عرفوا أن إطاعتهم شرك لم يطيعوهم.(۳) 🔰هدف بنی امیه این بود که اگر مردم را امر به اطاعت از خود میکردند متوجه نشوند که در حال شرک هستند. زیرا اگر متوجه می شدند که اطاعت کردن بنی امیه شرک است از آنان پیروی نمیکردند 📚:منابع 1:الکافی، ج۲، ص ۴۱۵ 2:مرآة العقول ج‏11، ص: 234 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا بعضی از علماء اهل سنت با لعن کردن یزید مخالف هستند⁉️ 🛑فإنْ قیلَ فمِنْ علماءِ المَذْهبِ مَنْ لَمْ یُجَوّزْ اللعنَ عَلى یَزید ، مَعَ عِلْمِهِم بأنّه یستحِقُّ ما یَربُوا عَلى ذلک و یزید. قلنا تحامیاً عَنْ أنْ یَرْتَقی إلى الأعلى فالأعلى ، کما هو شعارُ الروافضِ على ما یروى فی أدعیتهم و یجری فی أندیتهم. 🔰تفتازانی از علماء عامه مینویسد: اگر گفته شود برخی از علماء ما هستند که لعن یزید را جائز ندانسته‌اند با اینکه میدانند یزید مستحق بالاتر از لعن است. می‌گوئیم به این دلیل جایز نمیدانند ، چون لعن یزید منجر میشود به لعن معاویه و عثمان و عمر و أبوبکر ، همانگونه که شیعیان چنین میکنند کما اینکه از دعاءها و آنچه در مجالسشان واقع میشود ظاهر است.(چون یزید دست نشانده معاویه بود و معاویه دست نشانده عمر بن الخطاب) 📚:شرح المقاصد فی علم الکلام ۵ / ۳۱۱. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه کوفه.pdf
748.8K
مقاله بخوانیم تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب( سلام الله علیها) در خطبه کوفه چکیده: ماندگاری قیام امام حسین (علیه السلام) و رسوایی دستگاه بنی امیه مرهون خطبه ها و روشنگری های حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) می باشد. ایشان در خطبه های شهر کوفه وشام با استناد به آیات قرآن کریم به بیان عهد شکنی مردم، مظلومیت و حقانیت امام حسین(علیها السلام) و رسوا نمودن بنی امیه پرداختند. نوشتار پیش رو با شیوه توصیفی تحلیلَی و روش کتابخانه ای به تحلیل اقتباس های قرآنی حضرت زینب (سلام الله علیها) در خطبه شهرکوفه می پردازد. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پنداره نحوست ماه صفر .pdf
606.6K
📋مقاله: (پنداره نحوست ماه صفر) 👇چکیده👇 روایت بشارت دادن به خروج از در مجموعه­ های روایی شیعه نقل نشده و تنها در دو - سه کتاب معاصر آمده است. هیچ کدام از این کتاب­ها سندی برای آن ذکر نکرده و منبع حدیثی کهن یا معتبری برای آن نیاورده ­اند. در میان اهل سنت نیز، محدثانِ مشهور به این خبر تصریح کرده ­اند. حدیث مشابه این خبر با متن: «مَنْ بَشَّرَنِی‏ بِخُروجِ آذارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ» نیز نقل شده که اهل تسنن آن را هم ساختگی دانسته­ اند، اما محدثان شیعه هرچند آن را ساختگی نخوانده­ اند، ولی با توجه به فضا و ، با موضوع و ماه صفر مرتبط ندانسته ­اند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا.pdf
628.4K
✅ نقد و بررسی گزارش شیر در حادثه کربلا 🔰 آیا واقعه شیر در کربلا بوده است؟ 🔰 آیا واقعه شیر یک خرافه است؟ 🔆 برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه این مقاله را مطالعه کنید. ✍️ سید محمد حسین موسوی 📃 یکی از موارد اختلافی، وجود شیر در روز عاشوراست. در کتاب الکافی گزارش آن نقل شده و علامه مجلسی آن را پذیرفته است؛ در مقابل عده ای آن را نپذیرفتند. این مقاله به نقد و بررسی این دو دیدگاه پرداخته است. ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadis
فواید خاص با صدای بلند اذان گفتن در منزل 🛑قالَ‌ حَدَّثَنِي هِشَامُ‌ بْنُ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ : أَنَّهُ‌ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ‌ الرِّضَا عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ سُقْمَهُ‌ وَ أَنَّهُ‌ لاَ يُولَدُ لَهُ‌ وَلَدٌ فَأَمَرَهُ‌ أَنْ‌ يَرْفَعَ‌ صَوْتَهُ‌ بِالْأَذَانِ‌ فِي مَنْزِلِهِ‌ قَالَ‌ فَفَعَلْتُ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ‌ دَائِمَ‌ الْعِلَّةِ‌ مَا أَنْفَكُّ‌ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ‌ خَدَمِي وَ عِيَالِي فَلَمَّا سَمِعْتُ‌ ذَلِكَ‌ مِنْ‌ هِشَامٍ‌ عَمِلْتُ‌ بِهِ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي وَ عَنْ‌ عِيَالِيَ‌ الْعِلَلَ‌ 🔰محمَّد بن راشد گوید: " هشام بن ابراهیم "به من گفت: که 👈او از بیماری خود و این که صاحب فرزند نمی شود نزد امام رضا علیه السَّلام شکایت کرده پس امام رضا علیه السَّلام به او فرمودند: در منزل با صدای بلند اذان بگو هشام بن ابراهیم گوید: پس من انجام دادم و خداوند👈 مرا از بیماری ام شفا داده و فرزندانم زیاد شد سپس محمَّد بن راشد گوید :و من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم و از آن رهایی نداشتم اهل و عیالم و خدامم نیز همیشه بیمار و مریض بودند هنگامی که این حدیث را از هشام شنیدم به آن عمل کردم پس آن گاه خداوند بیماری ها را از من و خانواده ام دور ساخت. 📚الکافی ج۶،ص۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بزرگ‌ترین حسرت 🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ زَيْدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ اَلطَّحَّانِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ اَلْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى. 🔰از امام صادق علیه السلام روایت شده: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می‌کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه می‌کنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع می‌شوند. 📚کامل الزیارات ج۱ ص۱۳۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
روضه مکشوف😭 🛑وَ سَارَ اَلْقَوْمُ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نِسَائِهِ وَ اَلْأَسْرَى مِنْ رْجَالِهِ فَلَمَّا قَرُبُوا مِنْ دِمَشْقَ دَنَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ مِنْ شِمْرٍ وَ كَانَ مِنْ جُمْلَتِهِمْ فَقَالَتْ لَهُ لِي إِلَيْكَ حَاجَةٌ فَقَالَ مَا حَاجَتُكِ قَالَتْ إِذَا دَخَلْتَ بِنَا اَلْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ اَلنَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ اَلرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ اَلْمَحَامِلِ - ▀ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ اَلنَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ اَلْحَالِ فَأَمَرَ فِي جَوَابِ سُؤَالِهَا أَنْ يُجْعَلَ اَلرُّءُوسُ عَلَى اَلرِّمَاحِ فِي أَوْسَاطِ اَلْمَحَامِلِ بَغْياً مِنْهُ وَ كُفْراً وَ سَلَكَ بِهِمْ بَيْنَ اَلنُّظَّارِ عَلَى تِلْكَ اَلصِّفَةِ حَتَّى أَتَى بِهِمْ بَابَ دِمَشْقَ فَوَقَفُوا عَلَى دَرَجِ بَابِ اَلْمَسْجِدِ اَلْجَامِعِ حَيْثُ يُقَامُ اَلسَّبْيُ 🔰راوى گويد: چون كاروان اسيران به دمشق نزديك شد، امّ‌ كلثوم به شمر نزديك شد و فرمود: مرا با تو حاجتى است. گفت: حاجتت چيست‌؟ فرمود: وقتى كه مى‌خواهى ما را وارد شهر كنى از دروازه‌اى وارد كن كه تماشاگران كمى دارند، و دستور ده تا سرهاى شهداء را از بين محملها بيرون برده و از ما دور كنند، چه ما از نگاههاى بسيار خوارشده‌ايم. شمر-بر مبناى خبث باطنى خود-در قبال خواستۀ امّ‌ كلثوم، فرمان داد تا سرهاى بر روى نيزه‌ها را در ميانۀ محملها قرار داده با همين وضع آنان را تا دروازۀ دمشق و دم در مسجد جامع در جايگاه اسيران باز داشت. 📚:اللهوف  ج۱ ص۱۷۴  ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی ورود اسراء آل الله علیهم السلام به شام😭 🛑عن زيد، عن أبيه عليه السّلام، أنّ سهل بن سعد قال: خرجت إلى بيت المقدس حتى توسطت الشام، فإذا أنا بمدينة مطردة الأنهار كثيرة الأشجار، قد علقوا الستور و الحجب و الديباج، و هم فرحون مستبشرون، و عندهم نساء يلعبن بالدفوف و الطبول، فقلت في نفسي: لعل لأهل الشام عيدا لا نعرفه نحن، فرأيت قوما يتحدثون، فقلت: يا هؤلاء! أ لكم بالشام عيد لا نعرفه نحن؟ قالوا: يا شيخ! نراك غريبا، فقلت: أنا سهل بن سعد، قد رأيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و حملت حديثه، فقالوا: يا سهل! ما أعجبك السماء لا تمطر دما، و الأرض لا تخسف بأهلها، قلت: و لم ذاك؟ فقالوا: هذا رأس الحسين عترة رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يهدى من أرض «العراق» إلى «الشام» ، و سيأتي الآن. قلت: وا عجباه! يهدى رأس الحسين و الناس يفرحون، فمن أي باب يدخل؟ فأشاروا إلى باب، يقال له: «باب الساعات» ، فسرت نحو الباب، فبينما أنا هنالك، إذ جاءت الرايات يتلو بعضها بعضا، و إذا أنا بفارس بيده رمح منزوع السنان، و عليه رأس من أشبه الناس وجها برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و إذا بنسوة من ورائه على جمال بغير وطاء، فدنوت من إحداهن، فقلت لها: يا جارية! من أنت؟ فقالت: أنا سكينة بنت الحسين، فقلت لها: أ لك حاجة إليّ؟ فأنا سهل بن سعد، ممن رأى جدك و سمعت حديثه، قالت: يا سهل! قل لصاحب الرأس أن يتقدم بالرأس أمامنا حتى يشتغل الناس بالنظر إليه فلا ينظرون إلينا، فنحن حرم رسول اللّه. قال: فدنوت من صاحب الرأس، و قلت له: هل لك أن تقضي حاجتي، و تأخذ مني أربعمائة دينار؟ قال: و ما هي؟ قلت: تقدم الرأس أمام الحرم، ففعل ذلك، و دفعت له ما وعدته،  🔰سهل بن سعد می گوید : به سوى بیت المقدّس، روانه شدم و به شهرهاى‏ شام رفتم. در شهرى پُر آب و درخت دیدم که پارچه و پرده و دیبا آویخته‏ اند و شاد و خوش‏حال اند و زنانى هم پیش آنان، دف و طبل مى‏ زنند. با خود گفتم : شاید شامیان، عیدى دارند که آن را نمى‏ شناسیم. دیدم مردمى سخن مى‏ گویند. گفتم : اى مردم! آیا شما در شام، عیدى دارید که ما آن را نمى‏ شناسیم؟! گفتند : اى پیرمرد! تو را غریبه مى‏ بینیم؟ گفتم : من سهل بن سعد هستم. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) را دیده‏ ام و از او حدیث شنیده‏ ام. گفتند : اى سهل! آیا تعجّب نمى‏ کنى که آسمان، خون نمى‏ بارد و زمین، ساکنانش را فرو نمى‏ برد؟ گفتم : چرا این گونه شود؟ گفتند : این، سر حسین(علیه السلام) از خاندان پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) است که آن را از سرزمین عراق به شام، هدیه مى‏ برند و اکنون مى‏ رسد. گفتم : شگفتا! سر حسین(علیه السلام) را به هدیه مى‏ برند و مردم، خوش‏حالى مى‏ کنند؟! از کدام دروازه مى‏ آورند؟ مردم به دروازه‏ اى به نام «دروازه ساعات»، اشاره کردند. به سوى آن رفتم و آن‏جا که بودم، پرچم‏هایى پى در پى می آمد و اسب‏ سوارى را دیدم که به دستش نیزه سرشکسته‏ اى بود و سرى بر آن بود که شبیه‏ ترینِ صورت‏ها به پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بود و در پى آن، زنانى سوار بر شتران بدون جهاز آمدند. به یکى از آنها نزدیک شدم و به او گفتم : اى دختر! تو کیستى؟ گفت : سَکینه دختر حسین(علیه السلام)! به او گفتم: آیا درخواستى از من دارى؟ من، سهل بن سعد هستم که جدّت را دیده و از او حدیث شنیده‏ ام. سکینه گفت : اى سهل! به حامل سر بگو که سر را جلوى ما ببرد تا مردم به دیدن او سرگرم شوند و به ما نگاه نکنند، که ما حرم پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) هستیم. سهل گفت : به حامل سر، نزدیک شدم و به او گفتم : آیا درخواستم را اجابت مى‏ کنى تا در عوض، چهارصد دینار بگیرى؟ گفت : درخواستت چیست؟ گفتم : سر را جلوتر از اهل حرم، حرکت بده. او نیز چنین کرد و من هم آنچه را وعده داده بودم، به او پرداختم. 📚: مقتل الحسین علیه السلام خوارزمی ج2ص68 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
انسان؛ از حیوان تا فرشته 🛑...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ ع فَقُلْتُ: الْمَلَائِكَةُ أَفْضَلُ أَمْ بَنُو آدَمَ؟ فَقَالَ: «قَالَ: أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ‏ فِي‏ الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ وَ رَكَّبَ فِي الْبَهَائِمِ شَهْوَةً بِلَا عَقْلٍ وَ رَكَّبَ فِي بَنِي آدَمَ كِلَيْهِمَا فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهَائِمِ.»» 🔰از عبدالله‌بن‌سنان نقل شده است: از امام صادق (علیه‌السلام) پرسیدم: فرشتگان برتر هستند یا فرزندان آدم؟ حضرت فرمودند: «امیر مؤمنان؛ علی‌بن‌ابی‌طالب فرمودند: «به‌راستی که خداوند (عزّوجلّ) در فرشتگان؛ عقل را بدون شهوت قرار داده، در حیوانات؛ شهوت را بدون عقل قرار داده و در فرزندان آدم؛ هر دو را ترکیب نموده است. پس هرکس عقلش بر شهوتش غالب شود، او از فرشتگان بهتر است و هرکس شهوتش بر عقلش غالب شود، او از حیوانات بدتر است.»» 📚علل‌الشرائع، ج‏۱، ص۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گفتگو پیرمرد شامی با امام سجاد علیه السلام 👈وقتی اسرای_کربلا را وارد شام کردند، در اين ميان پيرمردى به كاروان اسيران نزديك شد و گفت : 📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَتَلَكُمْ وَ أَهْلَكَكُمْ وَ أَرَاحَ الْبِلَادَ عَنْ رِجَالِكُمْ وَ أَمْكَنَ أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ مِنْكُمْ》 ♦️خدا را سپاس كه شما را كشت و نابود كرد و شهرها را از مردان شما آسوده ساخت و امیرالمومنین يزيد را بر شما پيروز نمود!! امام سجاد(ع) به او فرمود : 📋《يا شَيْخُ! هَلْ قَرَأْتَ الْقُرْآنَ؟》 ♦️اى پيرمرد! آيا قرآن خوانده اى؟ پاسخ داد : آرى! (شما را با قرآن چكار؟!) فرمود : 📋《فَهَلْ عَرَفْتَ هذِهِ الآيَةَ؟》 ♦️آيا اين آيه را مى شناسى؟ که می گوید : 📋《قُلْ لاَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى!》 ♦️به مردم بگو كه من هيچ پاداشى از شما در برابر رسالتم درخواست نمى كنم، جز دوست داشتن نزديكانم!(اهل بيتم) پيرمرد پاسخ داد : آرى! من اين آيه را خوانده ام! (ولى با شما چه ارتباطى دارد!). امام سجاد(ع) فرمود : 📋《فَنَحْنُ الْقُرْبى يا شَيْخُ!》 ♦️قُربى ما هستيم ای پیر مرد! پيرمرد وقتی اين سخنان را شنيد، ساكت شد و از گفته هاى خود سخت پشيمان گرديد و فرياد زد : به خدا سوگند! شما همان گروه شايسته و از خاندان پيامبر اکرم(ص) هستيد. امام(ع) نيز در تأييد سخنان آن پيرمرد فرمود : به خدا سوگند، بدون ترديد ما همان اهل بيت عصمت و طهارتيم و به حقّ جدّ ما رسول خدا(ص) سوگند! كه ما همان گروه هستيم. 📋《فَبَكَى الشَّيْخُ وَ رَمَى عِمَامَتَهُ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ》 ♦️پيرمرد گريست و عمامه از سر انداخت و سرش را به آسمان بلند كرد. 📋《ثُمَّ قَالَ : اللَّهُمَّ إِنَّا نَبْرَأُ إِلَيْكَ مِنْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ ص مِنْ جِنٍّ وَ إِنْسٍ!》 ♦️سپس گفت : خدايا! من از دشمنان آل محمّد(ص) از جنّ و انس آنها بيزارى مى جويم. سپس به امام(ع) عرض كرد : 📋《هَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟》 ♦️آيا راه توبه اى براى من وجود دارد؟ امام به او فرمود : 📋《نَعَمْ! إِنْ تُبْتَ تَابَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مَعَنَا》 ♦️آرى! اگر توبه كنى، خداوند تو را مى بخشد و توبه ات را مى پذيرد و تو با ما و در زمره ی دوستان ما خواهى بود. پيرمرد نيز توبه كرد، ولى هنگامى كه اين سخن به گوش يزيد رسيد، دستور قتل وى را صادر كرد! 📚اللهوف ابن طاووس، ص۱۷۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چهارده توصیه امام صادق(علیه السلام) برای زائران امام حسين(علیه السلام) 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِم‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِذَا خَرَجْنَا إِلَى أَبِيكَ أَ فَكُنَّا فِي حَجٍّ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَيَلْزَمُنَا مَا يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ مِنْ مَا ذَا قُلْتُ مِنَ‏ الْأَشْيَاءِ الَّتِي يَلْزَمُ الْحَاجَّ قَالَ يَلْزَمُكَ حُسْنُ الصَّحَابَةِ لِمَنْ يَصْحَبُكَ وَ يَلْزَمُكَ قِلَّةُ الْكَلَامِ إِلَّا بِخَيْرٍ وَ يَلْزَمُكَ كَثْرَةُ ذِكْرِ اللهِ وَ يَلْزَمُكَ نَظَافَةُ الثِّيَابِ وَ يَلْزَمُكَ الْغُسْلُ قَبْلَ أَنْ تَأْتِيَ الْحَائِرَ وَ يَلْزَمُكَ الْخُشُوعُ وَ كَثْرَةُ الصَّلَاةِ وَ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ يَلْزَمُكَ التَّوْقِيرُ لِأَخْذِ مَا لَيْسَ لَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَغُضَّ بَصَرَكَ وَ يَلْزَمُكَ أَنْ تَعُودَ إِلَى أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ إِخْوَانِكَ إِذَا رَأَيْتَ مُنْقَطِعاً وَ الْمُوَاسَاةُ وَ يَلْزَمُكَ التَّقِيَّةُ الَّتِي قِوَامُ دِينِكَ بِهَا وَ الْوَرَعُ عَمَّا نُهِيتَ عَنْهُ وَ الْخُصُومَةِ وَ كَثْرَةِ الْأَيْمَانِ وَ الْجِدَالِ الَّذِي فِيهِ الْأَيْمَانُ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ تَمَّ حَجُّكَ وَ عُمْرَتُكَ وَ اسْتَوْجَبْتَ مِنَ الَّذِي طَلَبْتَ مَا عِنْدَهُ بِنَفَقَتِكَ وَ اغْتِرَابِكَ عَنْ أَهْلِكَ وَ رَغْبَتِكَ فِيمَا رَغِبْتَ أَنْ تَنْصَرِفَ بِالْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ». 🔰راوی می‌‌‌‌گويد به امام صادق(علیه السلام) عرض كردم: اگر به زيارت پدر شما برويم حج كرده‌‌ايم؟ فرمود: آرى. پرسيدم: پس آنچه بر حاجى لازم است بر ما نيز لازم است؟ فرمود: چه چيز؟ عرض كردم: چيزهايى كه براى حاجى لازم است. فرمود: لازم است؛ با همسفرت خوش رفتار باشى، كمتر حرف بزنى، مگر در خير و خوبى، فراوان به ياد خدا باشي، لباست تميز باشد، پيش از رسيدن به حائر [حسينى] غسل كنى، خاشع باشى، و نماز زياد بخوانى، و بر محمّد و آل محمّد بسيار صلوات فرستى، از برداشتن آنچه مال تو نيست خوددارى كنى، چشمت را [از حرام] فرو بندى، اگر ديدى يكى از همسفرانت، توشه‌‌اش تمام شده و از سفر بازمانده، لازم است به او رسيدگى و كمك مالى كنى، تقيّه را(كه قوام و استحكام دين تو به آن است) رعايت كنى، و از محرمات و آنچه نهي شده‌‌اي پرهيز کني، و از دلخوري و قسم خوردن زياد و جر و بحث، كه در آن سوگند خورده شود، دورى كنى. پس، اگر اينها را رعايت كردى حج و عمره تو به طور كامل انجام شده است. و بخاطر هزينه‌‌ها و دور شدن از خانواده‌‌ات و خودداری از آنچه به آن مايل هستى، از کسي(خدايی) كه آنچه نزدش بوده و تو آن را طلب كردى، استحقاق پيدا مى ‏كنى كه از سفرت برگردی در حالى كه مغفرت و رحمت و رضوانش شامل تو شده باشد. 📚: كامل الزيارات ۱۳۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعتبار کتاب شریف بحار الانوار 🔺نقد یک باور مشهور... ....باوری غلط در باره این مجموعه ارزشمند حدیثی در بسیاری از اذهان رسوخ کرده است و آن این که بحار الانوار انبان و معجونی از روایات صحیح و غلط و معتبر و نامعتبر و غث و سمین است و 👈🏻 مجلسی تنها جمع آوری کننده همه روایاتی بوده است که در کتابهای حدیثی منسوب به شیعه وجود داشته است👉🏻 🔹 و عجیب این که این باور غلط  به خود مجلسی نسبت داده می شود و گفته می شود : که وی خود مذعن و معترف به این امر بوده است! تعجب از که چگونه دقت نکرده اند که اسم اثر حدیثی مجلسی بحار نیست تا ایشان استدلال کند که بحار دُرّ و خزف با هم دارد، بلکه اسم کامل آن چنین است: «بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار» (دریاهای نور حاوی گوهرهای حدیثی امامان معصوم) 🔶اما حقیقت چیست❓ 🔺 ابتدا باید این نکته را توضیح داد که انتساب این حرف به خود مجلسی هیچ سندی ندارد بلکه بر عکس، وی بر اتقان و صحت و دقت کار خود در تدوین بحار الانوار در مقدمه بحار تصریح کرده است. وی در مقدمه می نویسد: 🔷«اى برادران دينى من و اى دوستان ائمه طاهرين ‏عليهم السّلام! اگر شما در اظهار دوستى خود صادق هستيد، بشتابيد به جانب خوانى كه من گسترده ‏ام، با دست‌هاى اعتراف و يقين آن را بگيريد، با وثوق و اطمينان به آن چنگ زنيد و از آنها نباشيد كه چيزى بر زبان مي‌رانند كه در دل ندارند. و از آنها نباشيد كه از روى نادانى و گمراهى، دل‌هايشان از بدعت‏گذارى و هواپرستى سيراب شده و آنچه را که اديان حقه ترويج كرده ‏اند، با مطالب و عقاید باطل و شبیه به حق منکران شرایع مخلوط مى‏سازند. برادران من! به شما مژده مي‌دهم؛ مژده مي‌دهم به كتابى كه جامع مقاصد و داراى نكات بى ‏نظيرى است كه روزگار به خوبى و روشنى آنها نياورده است، و ستارگانى است كه از افق غيب درخشيده و چشم بندگان به روشنى و درخشندگى آنها نديده است؛ رفيق شفيقى است كه پيش از اين كسى در صداقت و وفا، مانند آن را ياد ندارد.... من نظر به اينكه اين كتاب مشتمل بر انواع علوم و حكمت‌ها و اسرار است و از مراجعه به تمام كتب بى ‏نيازكننده مى‏باشد، آن را «بحار الانوار»، (درياهاى نور) جامع گوهرهاى اخبار ائمه اطهار. علیهم السلام، ناميدم.» 📚: بحار الأنوارج1ص 5 ⏯بر این اساس، باطل بودن این پندار که خود مجلسی نیز معترف به عدم اعتبار  بحار و مخلوط بودن آن از احادیث و روایات درست و نادرست است، روشن می شود..... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تألیف بحار الانوار؛ جمع‏آوری احادیث و یا گزینش آن.pdf
676.1K
مقاله بخوانیم 👇موضوع👇 👈تالیف بحارالانوار؛ جمع آوری احادیث یا گزینش آنان 👇چکیده👇 میان دانشوران معاصر شیعه سه دیدگاه درباره رویکرد علامه محمد باقر مجلسی در تألیف بحار الانوار وجود دارد. بیشتر آنان برآن‏اند که هدف وی فقط جمع‏آوری احادیث بوده است. عده‏‏ای نقش گزینشیِ وی در انتخاب مصادر و احادیث بحار الانوار را به قصد کارآمد شدن پذیرفته‏اند. گروه دیگری افزون بر تأیید گزینشی بودن روایات بحار الانوار، بر این باورند که وی روایاتی را که خود صحیح ‏‏ می‏دانسته در بحار الانوار آورده، مگر در موارد اندکی که خود به عدم اعتبار حدیث اشاره کرده است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به واکاوی دیدگاه‏‏‏های یاد شده و خاستگاه شکل‏‏‏گیری آن‏ها می‏پردازد تا نشان دهد بر اساس عبارات علامه مجلسی در مقدمه بحار الانوار و شرح‏‏‏های ایشان بر احادیث، و مبانی اعتبارسنجی روایات نزد وی، دیدگاه سوم صحیح‏تر می‏نماید؛ گرچه نباید از دیده دور داشت که پاسداری از میراث مکتوب حدیثی شیعه در این گردآوری گسترده، مهم‏ترین انگیزه و دستاورد تألیف آن به شمار‏‏ می‏رود. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ظلم ظالمان امت بر خاندان رسالت😭 👈سید ابن طاووس می نویسد : روزی امام سجاد(علیه‌السّلام) در بازارهای دمشق راه می‌ رفتند یکی از اصحاب رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به نام منهال بن عمرو، امام سجاد(علیه‌السّلام) را دید و به استقبال ایشان آمد و گفت : 🛑كَيْفَ أَمْسَيْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)؟ أَمْسَيْنَا كَمَثَلِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ يُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِسَاءَهُمْ! يَا مِنْهَالُ! أَمْسَتِ الْعَرَبُ تَفْتَخِرُ عَلَى الْعَجَمِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) عَرَبِيٌّ وَ أَمْسَتْ قُرَيْشٌ تَفْتَخِرُ عَلَى سَائِرِ الْعَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً(ص) مِنْهَا وَ أَمْسَيْنَا مَعْشَرَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ نَحْنُ مَغْصُوبُونَ مَقْتُولُونَ مُشَرَّدُونَ فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‌ مِمَّا أَمْسَيْنَا فِيهِ يَا مِنْهَالُ!》 🔰ای فرزند پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) چگونه صبح را به شب رساندی؟ امام سجاد(علیه السلام) فرمود : مانند بنی اسرائیل در میان فرعونیان که پسران آن‌ها را سر می‌بریدند و زنانشان را زنده می‌گذاشتند. ای منهال! عرب بر عجم افتخار می‌کند که محمد(صلی الله علیه و آله)، عرب است و قریش بر عرب مباهات می‌کند که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از آنهاست؛ ولی ما خاندان او، روز را در حالی به شب رساندیم که حقمان غصب شده است و ما را کشتند و از خانه هایمان رانده و آواره نمودند. پس ای منهال بر این مصیبت پیش آمده استرجاع می‌ کنیم و می‌ گوییم : انا لله و انا الیه راجعون! 📚: اللهوف ص۱۹۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در شام قصد کشتن اهل البیت علیهم السلام را داشتند 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا أَتَى بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَزِيدُ بْنُ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمَا لَعَائِنُ اَللَّهِ وَ مَنْ مَعَهُ جَعَلُوهُ فِي بَيْتٍ فَقَالَ بَعْضُهُمْ إِنَّمَا جَعَلَنَا فِي هَذَا اَلْبَيْتِ لِيَقَعَ عَلَيْنَا فَيَقْتُلَنَا فَرَاَطَنَ اَلْحَرَسُ فَقَالُوا اُنْظُرُوا إِلَى هَؤُلاَءِ يَخَافُونَ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِمُ اَلْبَيْتُ وَ إِنَّمَا يَخْرُجُونَ غَداً فَيُقْتَلُونَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ فِينَا أَحَدٌ يُحْسِنُ اَلرَّطَانَةَ غَيْرِي وَ اَلرَّطَانَةُ عِنْدَ أَهْلِ اَلْمَدِينَةِ اَلرُّومِيَّةُ . 🔰محمد حلبى گفت از حضرت صادق شنيدم: وقتى على بن الحسين و خانواده‌اش را پيش يزيد بن معاويه لعنة الله عليهما آوردند آنها را درون خانه‌اى خرابه جاى دادند،بعضى از همراهان امام گفتند ما را در اين خانه جاى داده‌اند كه بر روى ما خراب شود و بميريم. نگهبانان كه رومى بودند اين حرف را شنيدند و به زبان رومى گفتند به اينها نگاه كنيد ميترسند خانه بر سرشان خراب شود با اينكه فردا آنها را ميبرند و ميكشند. امام فرمود در ميان ما هيچ كس جز من زبان رومى را نميدانست. 📚:بصائر الدرجات ج۱ ص۳۳۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام علیکم ممنونم از حُسن نظر و لطف شما. انشاءالله ذیل توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف محفوظ باشید. در رابطه با تحلیل شما عرض کنم: نَحنُ ابناءُ الدلیلِ نَمِیلُ حِیث یَمِیل
نجف اشرف دعاگوئیم قَالَ: بَيْنَا عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَخْطُبُ إِذْ قَامَ أَعْرَابِيٌّ فَصَاحَ: وَا مَظْلِمَتَاهْ! فَاسْتَدْنَاهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا دَنَا [مِنْهُ] قَالَ [لَهُ]: إِنَّمَا لَكَ مَظْلِمَةٌ وَاحِدَةٌ، وَ أَنَا قَدْ ظُلِمْتُ عَدَدَ اَلْمَدَرِ وَ اَلْوَبَرِ😭. 🔰اميرالمومنين (عليه السلام) مشغول خطبه خواندن بود و يك شخص عربي وارد مسجد شد و با صداي بلند گفت كه در حق من ظلم شده است. حضرت علي (عليه السلام) رو كرد به آن عرب و در ميان مردم گفت: در حق تو يك ظلم واقع شده است و به اندازه ذرات عالم در حق من ظلم شده است. 📚:شرح نهج البلاغة  ابن ابی الحدید ج 4ص106