➖فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام
🛑«... و صفته لیست بأقل من استسلام إسماعیل علیه السلام لأبیه حین رأى ان یذبحه. و هو أعظم، لأن إسماعیل استسلم إلى أب حدب مشفق مأمون، و ما جرت العادة بإتلاف الإباء للأبناء. و أمیر المؤمنین استسلم بمبیته على فراش النبی إلى أعداء حنقین مبغضین غیر مأمونین، لا سیما و قد فوتهم بمبیته فی الفراش غرضهم و حرمهم مقصودهم، و هم على من فعل ذلک أحنق، کل ذلک فی طاعة اللّه و رسوله»
🔰مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه:
این فداکاری و فضیلت امیرالمؤمنین علیهالسلام کمتر از تسلیم شدن حضرت اسماعلیل علیهالسلام برای پدرش در زمانی که می خواست او را ذبح بکند نیست! بلکه این فضیلت بزرگ تر است! زیرا حضرت اسماعیل علیهالسلام تسلیم پدرش شد که او بسیار مهربان، دلسوز و مورد اعتماد بود و در شرایط عادی هیچ پدری فرزندش را تلف و قربانی نمیکند این در حالی است که امیرالمؤمنین علیهالسلام با خوابیدن در جای رسولالله صلیالله علیه و آله تسلیم دشمنانی بسیار کینه توز و داری بغض شد که هیچ رحمی هم به او نمی کرند. خصوصا این که آن دشمنان مشاهده کنند که با خوابیدن حضرت، آنها به هدف خود که کشتن رسول خدا صلیالله علیه و آله بود نمی رسیدند و این امر باعث می شود کینه های آنها بیشتر شود! تمام این فداکاری ها برای اطاعت از خداوند و رسولش بود!
📚:رسائل الشريف المرتضى ج4 ص 98
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۶ شهریور ۱۴۰۲
➖کتمان فضیلت لیله المبیت توسط معاویه
🛑أن معاویه بذل لسمره بن جندب مائه ألف درهم حتى یروی أن هذه الآیه نزلت فی علی ( ع ) ( ومن الناس من یعجبک قوله فی الحیاه الدنیا ویشهد الله علیما فی قلبه وهو ألد الخصام . وإذا تولى سعى فی الارض لیفسد فیها ویهلک الحرث والنسل والله لا یحب الفساد ) . وأن الآیه الثانیه نزلت فی ابن ملجم وهی قوله تعالى : ( ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاه الله ) فلم یقبل ، فبذل له مائتی ألف درهم ، فلم یقبل ، فبذل له أربعمائه ألف درهم فقبل .
إستجاب لمعاویه جمع من الصحابه والتابعین ، فأصابوا من دنیا معاویه العریضه . وخالفه آخرون ، فأصابهم التشرید والتقتیل ، ووقعت بین الطرفین معارک ضاریه کانت نتائجها آلاف الاحادیث الموضوعه التی ورثناها الیوم من جانب ، ومن جانب آخر آلاف الضحایا البریئه من خیار المسلمین . وکان سمره هذا ممن امتثل أوامر معاویه ، فأصاب الامره فی البصره فأسرف فی قتل من خالفه
🔰معاویه به سمره بن جندب صد هزار درهم داد تا اینکه روایتی جعل کند که این آیه که « ومن الناس من یعجبک قوله …» در مورد علی نازل شده است و نیز آیه « ومن الناس من یشری نفسه …» در مورد ابن ملجم ؛ اما او قبول نکرد ؛ پس چهارصد هزار درهم دیگر به او داد و او قبول کرد .
عده ای از مهاجرین و انصار ، به در خواست معاویه پاسخ مثبت دادند و از دنیای بزرگ معاویه بهره مند شدند ؛ اما عده ای دیگر با او مخالفت کردند ، و دچار تبیعد و کشتار شدند ؛ و بین دو گروه درگیری های سختی درگرفت که نتیجه آن از یک سو هزاران روایت جعلی بود که ما آن ها را به ارث برده ایم ؛ و از سوی دیگر هزاران قربانی بی گناه از خوبان مسلمانان ؛ این سمره که در مورد او گفتیم از کسانی بود که دستور معاویه را اطاعت کرد ، پس به حکومت بصره رسیده و در کشتن مخالفینش خونریزی بسیار کرد .
📚:شرح نهج البلاغه ، ج۴ ، ص ۷۳ .
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۷ شهریور ۱۴۰۲
4_5980905731077965957.pdf
3.85M
معرفی_کتاب:
کتاب «ما أخفاه الرواة من لیلة المبیت علی فراش النبی(صلی الله علیه و آله)»
بررسی کامل زوایای ماجرای لیله المبیت؛
اثر سید نبیل حسنی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۷ شهریور ۱۴۰۲
➖ماجرای لیله المبیت
قسمت اول
دارالندوه
در مکه مکانی وجود داشت که برای حل مشکلات اساسی بین قریش در آن مکان اجتماع میکردند که نام این مکان دارالندوه بود( زمان جاهلیت قبل از اسلام).
👈دارالندوه مکانی بود که نقشه ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در شب اول ربیع"لیله المبیت" توسط مشرکین قریش در آن پی ریزی شد
دقیقا مثل سقیفه بنی ساعده در مدینه:
مکانی که اهالی مدینه" دو قبیله اوس و خزرج" قبل از اسلام برای رفع مشکلاتشان در آنمکان اجتماع میکردند.
به اینخاطر اولینجلسه برای غصب خلافت بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط اوس و خزرج در سقیفه تشکیل شد.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
➖لیله المبیت
قسمت دوم
🛑ثم أمر النبي أصحابه بالهجرة إلى المدينة فكان أول من قدمها أبو سلمة ابن عبد الأسد وكانت هجرته قبل البيعة بسنة ثم هاجر بعد عامر بن ربيعة حليف بني عدي مع امرأته ليلى ابنة أبي حشمة ، ثم عبد الله بن جحش ومعه أخوه أبو أحمد وجميع أهله فأغلقت دارهم وتتابع الصحابة ثم هاجر عمر بن الخطاب وعياش بن أبي ربيعة فنزلا في بني عمرو بن عوف وخرج أبو جهل بن هشام والحارث بن هشام إلى عياش بن أبي ربيعة بالمدينة وكان أخاهما لأمهما فقالا له إن أمك قد نذرت أنها لا تستظل ولا تمتشط فرق لها وعاد وتتابع الصحابة بالهجرة إلى أن هاجر رسول الله صلى الله عليه وسلم .
ذكر هجرة النبي صلى الله عليه وسلم لما تتابع أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بالهجرة أقام هو بمكة ينتظر ما يؤمر به من ذلك وتخلف معه علي بن أبي طالب وأبو بكر الصديق ، فلما رأت قريش ذلك حذروا خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم فاجتمعوا في دار الندوة وهي دار قصيّ بن كلاب وتشاوروا فيها فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد سمعتُ بخبركم فحضرتُ وعسى أن لا تعدموا مني رأياً
وكانوا عتبة ، وشيبة . وأبا سفيان ، وطعيمة بن عدي وحبيب بن مطعم والحارث بن عامر ، والنضر بن الحارث ، وأبا البختري بن هشام وربيعة بن الأسود ، وحَكيم بن حزام ، وأبا جهل ونُبَيْهاً ، ومنبهاً ابني الحجاج ، وأمية بن خلف وغيرهم .
فقال بعضهم لبعض : إنّ هذا الرجل قد كان من أمره ما كان وما نأمنه على الوثوب علينا بمن اتبعه فأجمعوا فيه رأياً
🔰هنگامیکه اهالی یثرب در پیمان عقبه دوم با پیامبر صلی الله علیه و اله عهد بستند که یاور ایشان باشند پیامبر صلی الله علیه و اله به مسلمانان مکه امر کردند که به یثرب{مدینه} هجرت کنند و اولین کسی که هجرت کرد ابوسلمه ابن عبد الاسد بود سپس عامر بن ربیعه و...
پیامبر صلی الله علیه و اله منتظر هجرت مسلمانان بودند که خبر هجرت پیامبر به مشرکین مکه رسید، مشرکان در دار الندوه که در اصل خانه قصی بن کلاب و محل رفع اختلافات قبیله قریش بود اجتماع کردند که عتبه و شیبه و اباسفیان و ابوجهل و..... نیز حاضر بودند؛ در این هنگام ابلیس با چهره پیرمردی وارد شد و گفت: من از اهالی نجران هستم که از اجتماع شما آگاهم به همین سبب در اینجا حاضر شده ام
عده ای از آنان گفتند: ما از عقیده و پیروان این شخص ( پیامبر صلی الله علیه و آله) در امان نیستیم.
👈[ چراکه میدانستند که اگر پیامبر صلی الله علیه و اله عازم مدینه شود و در آنجا پایگاه قوی مردمی ایجاد کند بخاطر تمام آزار و اذیت و قتل و کشتارهایی که توسط قریش به آنان رسیده است یا در صدد انتقام به وسیله جنگ میشوند یا اینکه کاروان های قریش که عازم شام هستند و از نزدیکی یثرب گذر میکنند را توقیف میکنند، به دلیل اینکه منبع در آمد اصلی قریش مکه یا حجاج بودند یا تجارت.]
📚: الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
➖لیله المبیت
قسمت سوم
🛑فقال بعضهم : احبسوه في الحديد وأغلقوا عليه باباً ثم تربصوا به ما أصاب الشعراء قبله ، فقال النجدي : ما هذا لكم برأي لو حبستموه يخرج أمره من وراء الباب إلى أصحابه فلأوشكوا أن يثبوا عليكم فينتزعوه من أيديكم ، فقال آخر : نخرجه وننفيه من بلدنا ولا نبالي أين وقع إذا غاب عنا ، فقال النجدي : ألم تروا حُسْنَ حديثه وحلاوة منطقه ؟ لو فعلتم ذلك لحلَّ على حي من أحياء العرب فيغلب عليهم بحلاوة منطقه ثم يسير بهم إليكم حتى يطأكم ويأخذ أمركم من أيديكم ، فقال أبو جهل : أرى أنْ نأخذ من كل قبيلة فتى نسيباً ونعطي كل فتى منهم سيفاً ، ثم يضربوه ضربة رجل واحد فيقتلوه ، فإذا فعلوا ذلك تفرق دمه في القبائل كلها فلم يقدر بنو عبد مناف على حرب قومهم جميعاً ورضوا منا بالعَقْل ، فقال النجدي : القول ما قال الرجل هذا الرأي . فتفرقوا على ذلك .
🔰عده ای از آنان گفتند وی را در زندانی آهنین زندانی کنیم و درب آن را قفل کنیم
شخص نجدی{ابلیس} در جواب آنان گفت: اگر وی را زندانی کنید صدای اوامر وی از پشت درب آهنی به گوش اصحابش میرسد و وی را فراری میدهند
شخص دیگری از قریش گفت: وی را تبعید کنیم و برای ما مهم نیست کجا برود همین که از ما دور است کفایت میکند.
شخص نجدی{ ابلیس} در جواب وی گفت: آیا حلاوت و شیرینی سخن وی را نشنیدید؟
اگر وی را تبعید کنیم با سخنان شیوا و شیرین خود عرب را مجذوب خود میکند و با حلاوت منطق خود بر عرب چیره میشود سپس با خیل اصحاب خود به سمت شما می آید تا از شما انتقام بگیرد.
در این هنگام ابوجهل گفت: از هر قبیله ای یک جوان انتخاب شود و هر کدام یک شمیشیر به دست بگیرند و همه ی آنان با هم به پیامبر صلی الله علیه و اله ضربه بزند و او را بکشند و زمانی که اینگونه شود خون وی بر گردن تمام قبائل عرب می افتد و بنی هاشم توانائی جنگ با تمام قبائل عرب را ندارد لذا به خون بها رضایت میدهد.
شخص نجدی{ابلیس} گفت: حرف درست همین حرفی است که این شخص{ابوجهل} گفته است. و بر همین قول اجتماع کردند.
📚: الكامل في التاريخ ج2 ص۱۰۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
➖لیله المبیت
قسمت چهارم
🛑فأتى جبرائيل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا تَبِتْ الليلة على فراشك ، فلما كان العتمة اجتمعوا على بابه يرصدونه متى ينام فيثبون عليه ، فلما رآهم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لعلي بن أبي طالب نَمْ على فراشي واتشح ببردي الأخضر فنم فيه ...... .
وسأل أولئك الرهط علياً عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا أدري أمرتموه بالخروج فخرج . فضربوه وأخرجوه إلى المسجد فحبسوه ساعة ثم تركوه
🔰در این هنگام جبرائیل علیه الرحمه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد و فرمود که امشب در جایگاه خود نخواب.لذا پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند امشب در جایگاه من بخواب و پارچه سبزی که برای من است را بر روی خود بینداز.
وقتی مشرکین وارد منزل پیامبر صلی الله علیه و اله شدند، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بلند شد و مشرکین فهمیدند که وی علی است.
گروه مشرکین از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که پیامبر صلی الله علیه و اله کجاست
امام علی علیه السلام فرمودند من نمی دانم شما به وی امر کردید که خارج شود و وی خارج شد. مشرکین شروع به کتک زدن امیرالمومنین علیه السلام کردند و وی را به سمت مسجد بردند و او را حبس کردند سپس وی را رها کردند.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
➖ابلیس لعین در چهار مورد شبیه انسان شد
🛑جابِرَ بْنَ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حزام [حَرَامٍ] اَلْأَنْصَارِيَّ (رَحِمَهُ اَللَّهُ) يَقُولُ: تَمَثَّلَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ فِي أَرْبَعِ صُوَرٍ: تَمَثَّلَ يَوْمَ بَدْرٍ فِي صُورَةِ سُرَاقَةَ بْنِ جُعْشُمٍ اَلْمُدْلِجِيِّ فَقَالَ لِقُرَيْشٍ : «لاٰ غٰالِبَ لَكُمُ اَلْيَوْمَ مِنَ اَلنّٰاسِ وَ إِنِّي جٰارٌ لَكُمْ فَلَمّٰا تَرٰاءَتِ اَلْفِئَتٰانِ نَكَصَ عَلىٰ عَقِبَيْهِ وَ قٰالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكُمْ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اَلْعَقَبَةِ فِي صُورَةِ مُنَبِّهِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ فَنَادَى: أَنَّ مُحَمَّداً وَ اَلصُّبَاةَ مَعَهُ عِنْدَ اَلْعَقَبَةِ فَأَدْرِكُوهُمْ، فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) لِلْأَنْصَارِ : لاَ تَخَافُوا فَإِنَّ صَوْتَهُ لَنْ يَعْدُوهُمْ. وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ اِجْتِمَاعِ قُرَيْشٍ فِي دَارِ اَلنَّدْوَةِ فِي صُورَةِ شَيْخٍ مِنْ أَهْلِ نَجْدٍ ، وَ أَشَارَ عَلَيْهِمْ فِي اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) بِمَا أَشَارَ، فَأَنْزَلَ اَللَّهُ (تَعَالَى): «وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اَللّٰهُ وَ اَللّٰهُ خَيْرُ اَلْمٰاكِرِينَ» . وَ تَصَوَّرَ يَوْمَ قُبِضَ اَلنَّبِيُّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي صُورَةِ اَلْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ فَقَالَ: أَيُّهَا اَلنَّاسُ، لاَ تَجْعَلُوهَا كِسْرَوَانِيَّةً وَ لاَ قَيْصَرَانِيَّةً، وَسِّعُوهَا تَتَّسِعْ، فَلاَ تَرُدُّوهَا فِي بَنِي هَاشِمٍ ، فَتَنْتَظِرَ بِهَا اَلْحَبَالَى .
🔰ثعلبة بن زيد انصارى مىگويد:
شنيدم كه جابر بن عبد اللّه انصارى مىگويد:ابليس- كه نفرين خدا بر او باد-در چهار صورت ظاهر گشت:در روز جنگ بدر در چهره سراقة بن جعشم مدلجى ظاهر شد.پس به قريش گفت:امروز هيچ كس بر شما پيروز نخواهد شد و من شما را پناه خواهم داد ولى وقتى دوگروه رودررو شدند از تصميم خود منصرف شد و گفت: من از شما بيزارم[انفال :آيۀ 48]و در روز عقبه در چهره منبّه بن حجاج ظاهر شد پس ندا درداد:همانا محمد و جوانان همراه او در عقبه هستند،آنان را دريابيد.پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به انصار گفت:نهراسيد.همانا صدايش به آنان نخواهد رسيد.و در روز گردهماى قريش در دار النّدوة،در چهره پيرمردى از اهل نجد آشكار شد و درباره[چگونگى قتل]آنها،مشورت داد.پس خداوند اين آيه را فروفرستاد«آنگاه كه كافران بدخيالى مىكردند كه تو را به زندان بيندازند يا بكشند و يا بيرونت كنند آنان مكر ورزيدند و خدا هم مكر ورزيد و خدا بهترين چارهانديشان است.»[انفال :آيۀ 30]
و روزى كه پيامبر وفات نمود شيطان در چهره مغيرة بن شعبه ظاهر شد و گفت:اى مردم. خلافت را همچون حكومت كسرى و قيصر قرار ندهيد و آن را گسترش دهيد تا گسترش داده شود.و آن را به بنى هاشم بازنگردانيد تا انتظار[به دنيا آمدن خليفه توسط]زنان حامله كشيده شود.
📚 الأمالي (للطوسي)،ص: 176
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۳۰ شهریور ۱۴۰۲
➖مکر خدا در لیلة المبیت
🛑 إن قوله تعالى و يمكر الله و الله خير الماكرين كناية عن علي ع لأنه مكر بهم و أول الآية و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين أنزلت في ليلة الهجرة و مكرهم كان توزيع السيوف على بطون قريش و مكر الله تعالى هو منام علي ع على الفراش
🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند:
قول خداوند متعال در آیه شریفه یمکرالله و الله خیر الماکرین (انفال30) کنایه از امیر مؤمنین علیه السلام است، زیرا خداوند به کسانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در لیلة المبیت را داشتند نیرنگ کرد همچنان که ابتدای آیه و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است.
آیه شریفه در لیلة المبیت نازل شد و نیرنگ آنان توزیع شمشیر بین همه قبایل قریش بود تا خون پیامبر گردن تمامی آنها باشد، و خداوند در برابر آنان مکر کرد و امیر مؤمنین علیه السلام را در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا پیامبر از مکه خارج شود.
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج13 ص 215
#لیلة_مبیت
#مکر_خداوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱ مهر ۱۴۰۲
علم الحدیث
➖فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام 🛑«... و صف
➖جانفدایی حضرت امیر در شبهای شعب ابی طالب
🛑 ابتلى الله إبراهيم بقربان الولد إني أرى في المنام أني أذبحك و أبات أبو طالب عليا على فراش رسول الله كل ليلة في الشعب
🔰 ابن شهر آشوب در کتاب مناقب می آورد:
خداوند عزوجل ابراهیم را یک مرتبه مبتلی و آزمایش کرد به قربانی کردن فرزندش و سپس به این آیه استدلال می کند«در خواب دیدم که که تو را ذبح می کنم» و این درحالی است که جناب ابوطالب علیه الرحمة هر شب در شعب ابی طالب فرزندش را به قربانگاه می فرستاد و در بستر پیامبر می خواباند.
📚 مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج3 ص 245
#لیلة_مبیت
#مکر_خداوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۱ مهر ۱۴۰۲
➖مهمان زورکی
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«إِذَا دُعِيَ أَحَدُكُمْ إِلَى طَعَامٍ فَلَا يَسْتَتْبِعَنَّ وَلَدَهُ فَإِنَّهُ إِنْ فَعَلَ أَكَلَ حَرَاماً وَ دَخَلَ غَاصِباً.» (۱)
🔰از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«هرگاه یکی از شما به غذایی دعوت شد، فرزندش را دنبال خود نبرد، که اگر چنین کند، غذایی که (فرزندش) میخورد، حرام است و ورودش (به منزل میزبان) غاصبانه است.»
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
«مَنْ أَكَلَ طَعَاماً لَمْ يُدْعَ إِلَيْهِ فَإِنَّمَا أَكَلَ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ.» (۲)
🔰از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاست که فرمودند:
«کسی که غذایی بخورد که به آن دعوت نشده، در واقع پارهای آتش خوردهاست.»
📚: منابع
(1)الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
(2)الكافي، ج۶، ص۲۷۰.
#مهمان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۳ مهر ۱۴۰۲
➖نامه امام صادق به شیعیان
🛑 مرحوم کلینی در اول «كِتَابُ الرَّوْضَة» حدیثی از حضرت صادق علیه السلام نقل می کند. اسماعیل بن جابر که راوی این حدیث است می گوید: امام صادق عليه السلام نامه ای را به اصحاب خود نوشت و به آن ها دستور داد که آن را به يكديگر درس دهند، در آن تدبّر و تفكّر کنند و به مضامین آن عمل کنند.
در این نامه مفصّل، حضرت به مسائل مختلف دینی و اجتماعی اشاره و تکلیف پیروان خود را مشخص کرده است.
شیعیان نیز این نامه را در جاى نمازهاى خود در خانه هاشان گذاشته بودند و چون از نماز فراغ می شدند در آن مى نگريستند.
✅ این نامه را می توانید در الكافي (ط - الإسلامية)، ج8، ص2، الجزء الثامن، «كِتَابُ الرَّوْضَة» 👈مطالعه کنید.
✅یکی از علمای قرن یازدهم هجری به شرح و تفسیر این نامه پرداخته و آن را در قالب کتابی با عنوان «منهج الیقین (شرح نامه امام صادق (ع) به شیعیان)» منتشر کرده است؛ برای مطالعه این کتاب به کتابخانه مدرسه فقاهت 👈 مراجعه کنید.
❇ این کتاب با تحقيق، آقایان «سید مجتبی صحفی» و «علی صدرایی خویی» توسط انتشارات دارالحدیث در 528 صفحه چاپ شده است.
#معرفی_کتاب
#نامه_امام_صادق
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
۴ مهر ۱۴۰۲