eitaa logo
علم الحدیث
10.8هزار دنبال‌کننده
72 عکس
195 ویدیو
70 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖‏عمل خالص چه عملی است 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید. 📚الکافی،ج ۲ص: ۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖شروط ثابت قدمی در عصر غیبت 🛑قال مولانا سیّد السّاجدین علیُّ بنُ الحسینِ علیه السّلام : إنَّ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَتَينِ اِحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخری ….. وَ أمّا الاُخری فَيَطولُ أمَدُها حَتّی يَرجِعَ عَن هذا الأمرِ أكثَرُ مَن يَقولُ بِهِ ، فَلا يَثبُتُ عَليهِ إلّا مَن قَوی يَقينُهُ ، و صَحَّت مَعرِفَتُهُ ، و لَم يَجِد فی نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَيْنا و سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ. 🔰زین العابدین سلام الله علیه فرمودند؛ همانا قیام کننده از ما دو غیبت دارد که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . …… و امّا غیبت دیگر ، پس مدت آن به درازا میکشد تا آن حدّ که بیشتر کسانی که اعتقاد به إمامت او دارند ، از این اعتقاد برمیگردند ، پس ثابت قدم نمی ماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلباً پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما أهل بیت باشد . 📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 323 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای دو لقب از القاب مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑صَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا يَقُولُ: إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ. 🔰 إمام أباجعفر ، محمّد بن علیّ الرضا ، جواد الأئمّة عليه السّلام فرمود ؛ إمام بعد از من فرزندم علیّ است ، أمرِ او أمرِ من ، گفتارِ او گفتارِ من و إطاعتِ از او فرمان بردن از من است. إمامت بعد او در فرزندش حسن است ، قول و أمر او ، قول و أمر پدرش است و إطاعتِ او إطاعتِ پدرش است. حضرت این را فرمودند و ساکت شدند. راوی میگوید پرسیدم ای فرزند رسول خدا ، إمام بعد از حسن کیست؟ حضرت جواد علیه السّلام به شدّت گریستند و سپس فرمودند ، بعد از حسن ، پسرش که قیام به حقّ میکند و منتظَر است به إمامت میرسد. راوی گوید عرض کردم چرا به ایشان قائم میگویند؟ حضرت فرمود زیرا او پس از اینکه نامش به کلّی متروک شد و اکثر قائلين به إمامتش از عقیده خود برگشته اند ، به پا خیزد. راوی میگوید عرضه داشتم چرا به ایشان منتظَر میگویند؟ فرمود زیرا غیبتی دارد که طولانی میشود و زمانش به درازا میکِشد ، کسانی که چشم به راه ظهور او هستند ، اصحاب خالص اویند و کسانی که اهل شکّ و ریب هستند ، إنکارش میکنند ، و منکران یاد او را إستهزاء میکنند ، و بسیار کسانی پیدا میشوند که برای ظهور او تعیین وقت میکنند ، و کسانی که إستعجال میکنند هلاک میشوند و تسلیم شوندگان در آن دوران نجات می یابند. 📚:كمال الدين ج‏2، ص: 378 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی سیاه شدن قلب 🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌». 🔰‏امام باقر علیه السلام‏: هیچ بنده‌ای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز به‌خوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آن‌ها گمان می‌کنند) بلکه به سبب آنچه کرده‌اند بر دل‌هایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جنگ بین حق و باطل 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که قلبِ [هر بنده‌ای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛ روح ایمان (در یکی از گوش‌ها) به او می‌گوید: این کار را نکن! و شیطان (در گوش دیگرش) به او می‌گوید: این کار را بکن! 📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فایده دیدن خواب های ترسناک 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ . 🔰حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود : همانا مؤمن در خوابش (به سبب ديدن خواب هولناک) ترسانيده شود ، پس گناهانش (به واسطه همان ترس) آمرزيده گردد و به راستى كه تنش (با كار) به رنج و زحمت افتد ، پس گناهانش بخشيده شود 📚: الکافی ج۲ص۴۴۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هر درد کوچک‌ و بزرگی که رخ دهد... 🛑شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ » لَيْسَ مِنِ اِلْتِوَاءِ عِرْقٍ وَ لاَ نَكْبَةِ حَجَرٍ وَ لاَ عَثْرَةِ قَدَمٍ وَ لاَ خَدْشِ عُودٍ إِلاَّ بِذَنْبٍ وَ لَمَا يَعْفُو اَللَّهُ أَكْثَرُ فَمَنْ عَجَّلَ اَللَّهُ عُقُوبَةَ ذَنْبِهِ فِي اَلدُّنْيَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَجَلُّ وَ أَكْرَمُ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَعُودَ فِي عُقُوبَتِهِ فِي اَلْآخِرَةِ. 🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود كه: امير المؤمنين (عليه السّلام)در تفسير قول خدا عز و جل(۳۰ سوره شورى):«هر مصيبتى به شما رسد به خاطر آن باشد كه به دست خود كسب كرده‌ايد و خدا در مى‌گذرد از بسيارى گناهان»فرمود: هيچ پيچش رگى و برخورد به سنگى و لغزش گامى نيست و نه خراش چوبى،مگر براى گناهى و هر آينه آنچه را خدا در مى‌گذرد بيشتر است و خدا در عقوبت هر كس به دنيا شتافت،راستى كه خدا عز و جل والاتر و كريم‌تر و بزرگوارتر است از اينكه باز او را در آخرت عقوبت كند. 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر خدا خیر بنده ای را بخواهد... 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اَلسَّرِيِّ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ لَهُ عُقُوبَتَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً أَمْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوَافِيَ بِهَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ . 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: چون خداى عز و جل خير بنده‌اى را بخواهد،به كيفر او در دنيا بشتابد و چون بد بنده‌اى را بخواهد،گناهانش را نگهدارد تا در روز قيامت همه به او پرداخت كند. 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فلسفه و فواید مریض شدن 🛑ما اخْتَلَجَ عِرْقٌ وَلاصُدِعَ مُؤمِنٌ اِلاّ بِذَنْبِهِ وَ مـا يَعـْفـُو اللّه ُ عَنـْهُ اَكْـثَرُ . وَكانَ اِذا رَأَى الْمَريضَ قَدْبَرَئَ قالَ: لَيُهَنِّئُكَ الطُّهْرُ مِنَ الذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ. 🔰امام سجاد عليه السلام فرمودند: رگى نمى جهد، و سر مؤمنى درد نگيرد مگر به دليل گناهش و آنچـه خداوند عـفو مى كند بيش از آن است. وقتى امام سجاد عليه السلام مى ديد كه بيمارى بهبود يافته است، مى فرمود: گوارا باد بر تو پاكى از گناهان، هم اكنون كار را از سرگير. 📚امالى مفيد، ص۴۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر چهل روز بگذرد و.... 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ لاَ يَمْضِي عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً إِلاَّ عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ يَحْزُنُهُ يُذَكَّرُ بِهِ . 🔰محمد بن مسلم مى‌گويد:شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود: بر مؤمن،چهل شب نگذرد جز آنكه برايش پيش‌آمدى شود كه او را غمگين سازد و وسيله براى آگاهى او شود (او بداند آنچه كه از ناراحتى به او رسد بخاطر گناهان و لغزشهاى اوست متنبه و آگاه گردد و از لغزشهاى خود توبه كند). 📚: الکافي ج ۲، ص ۲۵۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پیامبرخدا صلی الله علیه و آله از این انسان فرار کرد 🛑عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : دُعِيَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ اَلرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ اَلْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ اَلْبَيْضَةِ فَوَ اَلَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ 🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود: پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)براى خوردن طعامى دعوت شد،و چون به منزلِ‌ آن مردِ ميزبان در آمد،ديد مرغى بر سر ديوارى تخم كرد و آن تخم بر سر ميخى افتاد كه در ديوار باغى بود و روى آن به جا ماند،نه افتاد و نشكست،پيغمبر از آن در شگفت شد،آن مردِ ميزبان گفت: شما از اين تخم مرغ در شگفت شديد،سوگند بدان كه تو را به راستى فرستاده من هرگز زيان و غمى نديدم،فرمود:پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)از جابر خاست و از خوراك او چيزى نخورد،فرمود:كسى كه زيانى نديده، خدا را بدو نيازى نيست. 📚الکافي ج ۲، ص ۲۵۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هرچقدر ایمان زیاد شود 🛑عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْبَلاَءُ وَ مَا يَخُصُّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ اَلْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ أَشَدُّ اَلنَّاسِ بَلاَءً فِي اَلدُّنْيَا فَقَالَ اَلنَّبِيُّونَ ثُمَّ اَلْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى اَلْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اِشْتَدَّ بَلاَؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلاَؤُهُ 🔰عبد الرحمن بن حجاج گويد: خدمت امام صادق عليه السّلام سخن از بلا و آنچه خداى عز و جل مؤمن را بآن مخصوص ميدارد بميان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله پرسيدند: در دنيا بلاى كدام كس سخت‌تر است‌؟ فرمود: پيغمبران، سپس هر كه بآنها شبيه‌تر است بترتيب و بعد از آن مؤمن باندازه ايمان و نيكى كردارش گرفتار شود، پس هر كه ايمانش درست و كردارش نيكو باشد گرفتاريش سخت است و هر كه ايمانش سست و عملش ضعيف باشد گرفتاريش اندكست. 📚: الکافي ج ۲، ص ۲۵۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد شهیدی استاد درس خارج قم موضوع: چرائی والی شدن زیاد بن ابیه در دوران خلافت امیرالمومنین علیه السلام ➖اسارت فرزندان زیاد بن ابیه توسط معاویه لعین 🔺وبعث مُعَاوِيَة بسر بْن أبي أرطاة إلى البصرة، وأمره بقتل من خالفه، وكان هواه مع علي، فلما قدم بسر البصرة أخذ بني زياد وهم عبيد اللَّه وسلم وعبد الرحمن والمغيرة و (أبو) حرب ، وكانوا غلمانًا، فَقَالَ: لأقتلنكم أو ليأتيني زياد 🔰بسر بن ارطاه از طرف معاویه به سمت بصره فرستاده شد و به وی امر کرد که هر کسی مخالفت کرد او را بکشد، در حالی که زیاد بن ابیه از هواداران امام علی علیه السلام بود زمانی که بسر بن ارطاه به بصره رسید، فرزندان زیاد بن ابیه را اسیر کرد؛ عبیدالله و سلم و عبدالرحمن، مغیره و حرب درحالی که جوان بودند، ابن ارطاه اعلام کرد اگر ابن زیاد نیایید شمارو میکشم 📚انساب الاشراف ج5  ص189 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تلاش های معاویه برای گمراهی زیاد بن ابیه لعین به آیه شریفه دقت کنید👇 ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ )1 سپس(ابلیس) از پيش‌رو و از پشت‌سر، و از طرف راست و از طرف چپ آن‌ها، به سراغشان مى‌روم؛(گمراه میکنم) و بيشتر آن‌ها را شكرگزار نخواهى يافت. ⬅️حالا به کلام امیرالمومنین علیه السلام دقت کنید👇 🛑قَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَهًَْ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ وَ یَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ فَاحْذَرْهُ فَإِنَّمَا هُوَ الشَّیْطَانُ یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ لِیَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ یَسْتَلِبَ غِرَّتَه. 🔰امام علی علیه السلام در نهج‌البلاغه، در نامه امام علی به زیادبن‌أبیه آن هنگام‌که امام باخبر شد، معاویه نامه‌ای به او نوشته، آمده است:👈 «اطّلاع یافتم که معاویه برای تو نامه‌ای نوشته تا عقل تو را بلغزاند، و اراده‌ی تو را سست کند. از او بترس که شیطان است، و از پیش‌رو، و پشت‌سر، و از راست و چپ به‌سوی انسان می‌آید تا درحال فراموشی، او را تسلیم خود سازد، و شعور و درکش را بر باید». 👈دقت کنید تمام خصلت های ابلیس که در آیه شریفه بیان شده بود، امیرالمومنین‌ علیه السلام در وصف معاویه فرمودند 📚منابع: 1:اعراف ۱۷ 2:نهج البلاغة ج۱ ص۴۱۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سیاست خبیث بنی امیه در اسارت گرفتن 👈معاویه و تفکر بنی امیه برای پیشبرد اهداف و افکار خود به هر دستاویزی چنگ می‌زدند و از هر وسیله‌ای استفاده می‌کردند از جمله به اسارت گرفتن زنان و کودکان، افرادی که مخالف دستگاه بنی امیه بودند. 👇به این دو مثال دقت کنید👇 1.به اسارت گرفتن فرزندان زیاد بن ابیه برای اینکه پدرشان(زیادبن ابیه) را از حمایت امیرالمومنین علیه السلام منصرف کنند)1 👈کلیک کنید👉 ۲. آمنه بنت شرید همسر عمرو بن الحمق الخزاعی 👈 عمرو از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود و هدف معاویه از این اسارت، دستگیری عمرو بن الحمق بود. 🔺عن أبيه قالا لما قتل عليّ بن أبي طالب عليه السلام بعث معاوية في طلب شيعته فكان في من طلب عمر بن الحمق الخزاعي فراغ منه فأرسل إلى امرأته آمنة بنت الشريد فحبسها في سجن دمشق سنتين)2 🔰زمانی که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید: اصحاب امام علی علیه السلام توسط معایه تحت پیگیری قرار گرفتند یکی از کسانی که تحت تعقب معاویه قرار گرفت عمرو ین الحمق خزاعی بود، زمانی که عمرو بن الحمق از دست ایادی معاویه فرار کرد، معاویه همسر وی یعنی آمنه بنت الشرید را دستگیر کرد و دوسال در شام در زندان اسیر بود 👇نکته ‌مهم👇 با‌توجه به سابقه‌ی بنی امیه در اسارت گرفتن زنان و کودکان؛ امام حسین علیه السلام بیم آن را داشتند که در صورت همراه نبردن خانواده و همسران خویش بنی امیه دست به اسارت آنان بزنند، که امام علیه السلام مجبور به بیعت با آنان شود.(یکی از دلائل همراهی زنان و کودکان بنی هاشم با امام حسین علیه السلام) 📚منابع: ۱. انساب الاشراب، ج۵،ص۱۸۹ ۲. بلاغات النساء،ج۱،ص۶۴ ✍ وحید عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خانه‌هایمان را از ترس قطع شدن روزی، بی‌برکت نکنیم! 🛑…عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنِّي اِجْتَنَبْتُ طَلَبَ اَلْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ اَلشَّيْءِ فَمَا تَرَى؟ فَكَتَبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَيَّ: «اُطْلُبِ اَلْوَلَدَ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ.» 🔰بکر بن صالح گوید: خطاب به امام کاظم (علیه‌السلام) نوشتم: من پنج سال است که از آوردن فرزند خودداری کرده‌ام و دلیلش این است که همسرم خوشش نمی‌آید و می‌گوید: «چون امکاناتمان کم است، پرورش آن‌ها برایم سخت است.» نظر شما چیست؟ حضرت (در پاسخِ نامه‌ام) خطاب به من نوشتند: «فرزند بیاور؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ) حتماً به آن‌ها روزی می‌دهد.» 📚الكافي، ج‏۶، ص۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مُباهات پیامبر صلی الله علیه و آله در قیامت به زیادی جمعیت امت 🛑رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَكْثِرُوا اَلْوَلَدَ أُكَاثِرْ بِكُمُ اَلْأُمَمَ غَداً . 🔰 پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فرزندان بسيارى داشته باشيد كه فرداى رستاخيز به فزونى امّتم مباهات مى‌كنم 📚: الکافي ج ۶، ص ۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
از خوشبختی های آقایان 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مِنْ نِعْمَةِ اَللَّهِ عَلَى اَلرَّجُلِ أَنْ يُشْبِهَهُ وَلَدُهُ . 🔰پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: از نعمت‌هاى خداوند بر مرد اين است كه فرزندش شبيه او باشد. 📚:الکافي ج ۶، ص ۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ظرافت برخورد با دخترها و خانم‌ها 🛑...عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَرَى تُحْفَةً فَحَمَلَهَا إِلَى عِيَالِهِ كَانَ كَحَامِلِ صَدَقَةٍ إِلَى قَوْمٍ مَحَاوِيجَ وَ لْيَبْدَأْ بِالْإِنَاثِ قَبْلَ الذُّكُورِ فَإِنَّ مَنْ فَرَّحَ‏ ابْنَةً فَكَأَنَّمَا أَعْتَقَ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ مُؤْمِنَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ ..... 🔰از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است: «هرکس به بازار برود و هدیه‌هایی بخرد و برای خانواده‌اش ببرد، مانند کسی است که صدقه‌هایی را برای افراد نیازمند حمل می‌کند. (وقتی خواست هدیه‌ها را بدهد،) قبل از این‌که به پسرها بدهد، به دخترها و زنان بدهد؛ 👈زیرا کسی که دختری را شادمان سازد، مثل این است که کنیز مؤمنی از نسل اسماعیل (علیه‌السلام) را در راه خدا آزاد نموده... 📚الأمالي(للصدوق)، ص۵۷۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
َ ➖ابا البَنَات( پدر دختران) چه کسی بود 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَبَا بَنَاتٍ.)1 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمودند: جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله صاحب چند دختر بود. ➖دختران پیامبران صلی الله علیه وآله👇 ً 🛑فَوُلِدَ لَهُ مِنْهَا قَبْلَ مَبْعَثِهِ ع الْقَاسِمُ وَ رُقَيَّةُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ وَ وُلِدَ لَهُ بَعْدَ الْمَبْعَثِ الطَّيِّبُ‏ وَ الطَّاهِرُ وَ فَاطِمَةُ ع‏)2 🔰فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از بعثت: قاسم، رقیه، زینب، ام کلثوم و بعد از بعثت طیب؛ طاهر و حضرت فاطمه سلام الله علیها 📚: منابع 1: الكافي ج‏6، ص: 5 2:الكافي ج‏1، ص: 440 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بازی کردن با ریش نهی شده ... 🛑 عَنْ صَفْوَانِ الْجَمَّالِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه لَا تُكْثِرْ وَضْعَ يَدِكَ فِي لِحْيَتِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ يَشِينُ الْوَجْهَ. 🔰 حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: بسیار دستت را به ریشت مگذار زیرا که آن کار رخسار را زشت کند. 📚: علل الشرایع ج ۲ ص ۵۵۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
نظافت فردی در روایات 🛑عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لاَ يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لاَ عَانَتَهُ وَ لاَ شَعْرَ إِبْطَيْهِ فَإِنَّ اَلشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخَابِئَ يَسْتَتِرُ بِهَا 🔰رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم فرمودند: هيچ يك از شما موى شارب(سبیل) و زهار(شرمگاه) و زير بغلش را بلند نكند زيرا شيطان اين مواضع را مخفيگاه قرار داده و به وسيله موى آنها خود را مستور مى‌نمايد. 📚: علل الشرایع ج ۲، ص ۵۱۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا گاهی کسی بدون دلیل در دل ما جا پیدا میکند 🛑عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي لَأَلْقَى الرَّجُلَ لَمْ أَرَهُ وَ لَمْ يَرَنِي فِيمَا مَضَى قَبْلَ يَوْمِهِ ذَلِكَ فَأُحِبُّهُ حُبّاً شَدِيداً فَإِذَا كَلَّمْتُهُ وَجَدْتُهُ لِي مِثْلَ مَا أَنَا عَلَيْهِ لَهُ وَ يُخْبِرُنِي أَنَّهُ يَجِدُ لِي مِثْلَ الَّذِي أَجِدُ لَهُ فَقَالَ صَدَقْتَ يَا سَدِيرُ إِنَّ ائْتِلَافَ قُلُوبِ الْأَبْرَارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ لَمْ يُظْهِرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَسُرْعَةِ اخْتِلَاطِ قَطْرِ السَّمَاءِ عَلَى مِيَاهِ الْأَنْهَارِ وَ إِنَّ بُعْدَ ائْتِلَافِ قُلُوبِ الْفُجَّارِ إِذَا الْتَقَوْا وَ إِنْ أَظْهَرُوا التَّوَدُّدَ بِأَلْسِنَتِهِمْ كَبُعْدِ الْبَهَائِمِ مِنَ التَّعَاطُفِ وَ إِنْ طَالَ اعْتِلَافُهَا عَلَى مِذْوَدٍ وَاحِدٍ 🔰سدير گفته است:به حضرت صادق عليه السّلام گفتم: گاهى مردى را مى‌بينم كه نه من و نه او هيچ كدام پيش از آن همديگر را نديده‌ايم ولى او را بسيار دوست مى‌دارم و وقتى با او صحبت مى‌كنم مى‌بينم بر همان عقيده است كه من هستم.آن‌گاه او مى‌گويد كه نسبت به من چنان بوده كه من نسبت به او بوده‌ام حضرت فرمودند:درست مى‌گويى اى سدير همانا پيوند دل‌هاى نيكان در هنگام ديدار-اگرچه با زبان دوستى‌شان را آشكار نكنند-شتابناك‌تر از آميزش قطره‌هاى باران با آب رودخانه است. و همانا دورى دل‌هاى بدكاران در هنگام ديدار-اگرچه در زبان اظهار دوستى كنند-همچون دورى چارپايان از مهربانى به يكديگر است.اگرچه مدت زيادى از يك آخور علف خورده باشند. 📚:الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۴۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: شیخ احمد سلمان حفظه الله موضوع: سکوت در برابر ظلمی که به اهل غزه میشود، باعث شریک شدن در ظلم ظالم میشود 👈همراه زیرنویس فارسی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi