➖چرا امیرالمومنین علیه السلام اقدامنظامی نکردند
توصیه به صبر
قسمت دوم
🛑«يَا عَلِيُّ إِنَ قُرَيْشاً سَتَظَاهَرُ عَلَيْكَ وَ تَجْتَمِعُ كَلِمَتُهُمْ عَلَى ظُلْمِكَ وَ قَهْرِكَ فَإِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَجَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَك»)1
🔰ابن عباس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند که در وصیتی به امیرالمؤمنین فرمود:
ای علی! همانا قریش بعد از من بر ضد تو خواهند شد و همگی آنها بر ظلم کردن و چیره شدن بر تو اجتماع خواهند نمود، اگر یاوری داشتی با آنها نبرد کن و اگر یاوری نیافتی، دست نگه دار و خونت را حفظ کن.
🛑«يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِكَ وَ تَنْقُضُ عَهْدِي ... فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا تَعْهَدُ إِلَيَّ إِذَا كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ فَقَالَ إِنْ وَجَدْتَ أَعْوَاناً فَبَادِرْ إِلَيْهِمْ وَ جَاهِدْهُمْ وَ إِنْ لَمْ تَجِدْ أَعْوَاناً فَكُفَّ يَدَكَ وَ احْقِنْ دَمَكَ حَتَّى تَلْحَقَ بِي مَظْلُوماً»2
🔰ای اباالحسن! همانا این امت بر ضد تو رفتار خواهند نمود و عهد مرا خواهند شکست... من گفتم: ای رسول خدا، وظیفه من در چنین شرایطی چیست؟ فرمود: اگر یاوری یافتی بر ضد آنها قیام کن و مبارزه کن و اگر یاوری پیدا نکردی دست نگه دار و خون خود را حفظ کن تا در حالی که مظلوم هستی بر من ملحق شوی.
📚:منابع:
1:الغیبه شیخ طوسی، ص 193
2:احتجاج طبرسی، ج1، ص 190
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا امیرالمومنین علیه السلام اقدامنظامی نکردند
اگر یار و یاوری بود...
دومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی برای بازپس گرفتن حق خویش نکند؛
👈نداشتن انصار و اعوان بود
به گزارشات زیر دقت کنید👇
1⃣: أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ لِي عِدَّةُ أَصْحَابِ طَالُوتَ أَوْ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ وَ هُمْ أَعْدَاؤُكُمْ لَضَرَبْتُكُمْ بِالسَّيْفِ حَتَّى تَئُولُوا إِلَى الْحَق»1
🔰به خدا قسم اگر من به تعداد اصحاب طالوت، یا تعداد اهل بدر، در حالی که آنها دشمن شما بودند، نیرو داشتم، حتماً با شمشیر شما را می زدم تا اینکه بر صراط مستقیم باز گردید.
👇 توضیح👇
در این تعبیر، حضرت قسم یاد می کند که اگر به تعداد اصحاب طالوت که حدود 300 نفر بودند و یا به تعداد افراد حاضر در جنگ بدر که 313 نفر بودند، نیرو داشتم، حتماً در برابر این حکومت قیام می کردم، آنهم قیام مسلحانه و با شمشیر؛ این تعبیر حضرت خیلی واضح و روشن است.
2⃣: «وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم»2
🔰اگر من در روزی که بیعت گرفته شد برای اخوتیم (ابوبکر)، من چهل مرد فرمانبردار داشتم، حتماً با آنها نبرد می کردم.
3⃣: «يَا ابْنَ قَيْسٍ أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ الَّذِي عَيَّرْتَنِي بِدُخُولِي فِي بَيْعَتِهِ أَرْبَعِينَ رَجُلًا كُلُّهُمْ عَلَى مِثْلِ بَصِيرَةِ الْأَرْبَعَةِ الَّذِينَ قَدْ وَجَدْتُ لَمَا كَفَفْتُ يَدِي وَ لَنَاهَضْتُ الْقَوْمَ وَ لَكِنْ لَمْ أَجِدْ خَامِساً فَأَمْسَكْت.
قَالَ الْأَشْعَثُ فَمَنِ الْأَرْبَعَةُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ سَلْمَانُ وَ أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ صَفِيَّةَ قَبْلَ نَكْثِهِ بَيْعَتِي»3
🔰چرا همانگونه که در مقابل طلحه و زبیر و معاویه دست به شمشیر بردید، در برابر ابوبکر و عمر دست به شمشیر نبردید تا حق خود را بگیرید!؟
حضرت در پاسخ ابن قیس می فرمایند:
ای پسر قیس! به خدائی که دانه را شکافت و انسان را آفرید سوگند، همانا من اگر روزی که با ابوبکر بیعت گرفته شد، بیعتی که مرا شماتت به آن بیعت کردن می کنی، اگر چهل مرد در اختیار داشتم، چهل مردی که در بصیرت همانند آن چهار نفر بودند که من یافتم؛ هرگز دست روی دست نمی گذاشتم و با آن قوم می جنگیدم و نابودشان می کردم، ولیکن نفر پنجمی نیافتم و لذا دست نگه داشتم.
اشعث گفت: آن چهار نفر چه کسانی هستند ای امیرالمؤمنین؟ حضرت فرمود: آن چهار نفر سلمان و ابوذر و مقداد و زبیر بودند البته زبیر قبل از آنکه بیعت مرا شکست.
4⃣: «خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ عَنْ مُلْكِهِ قَالَ فَلَمَّا أَمْسَى بَايَعَهُ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ سِتُّونَ رَجُلًا عَلَى الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ اغْدُوا بِنَا إِلَى أَحْجَارِ الزَّيْتِ مُحَلِّقِينَ وَ حَلَقَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَمَا وَافَى مِنَ الْقَوْمِ مُحَلِّقاً إِلَّا أَبُوذَرٍّ وَ الْمِقْدَادُ وَ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ جَاءَ سَلْمَانُ فِي آخِرِ الْقَوْمِ »4
🔰روزی امیرالمؤمنین از مسجد خارج شد و از کنار محل نگهداری حیوانات که سی رأس گوسفند در آنجا نگه داری می شد، عبور کرد و فرمود: به خدا قسم اگر من به تعداد این گوسفندان، نیرو داشتم، حاکم را از حکومتش برکنار می کردم؛ وقتی عصر شد، تعداد 360 نفر با علی بیعت کردند که تا پای جان در کنار او بجنگند. حضرت به آنها فرمود: بروید و سرهای خود را بتراشید و در محله احجار الزیت (نام جايى در اطراف مدينه بوده) حاضر شويد (و دستور سر تراشيدن را براى علامت وفادارى معين فرمود) خود امير المؤمنين عليه السّلام سرش را تراشيد ولى روز ديگر از آن سيصد و شصت نفر جز ابو ذر و مقدار و حذيفه بن يمان و عمار بن ياسر و سلمان كه او نيز در آخر كار رسيد كسى سر تراشيده در وعدهگاه حاضر نشد،
📚: منابع
1: کافی ج8ص 32
2:سليم ج2، ص667
3:احتجاج طبرسی، ج1، ص 449
4:الکافی ج ۸ ص ۳۳
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا امیرالمومنین علیه السلام اقدامنظامی نکردند
از بین رفتن اسلام حقیقی
سومین دلیلی که باعث شد امیرالمومنین علیه السلام اقدام نظامی نکنند
👈ترس از بین رفتن کامل اسلام بود( از بین رفتن اسلام حقیقی و برگشتن جاهلیت)
🔺«وأیم اللَّهِ لَوْلا مَخَافَةُ الْفُرْقَةِ وَ أَنْ يَعُودَ الْكُفْرُ وَ يَبُوءَ الدِّينُ لِغَيْرِنَا، فَصَبَرْنَا عَلَى بَعْضِ الأَلَمِ، ثُمَّ لَمْ نَرَ بِحَمْدِ اللَّهِ إِلا خَيْرًا»۱
🔰قسم به خدا اگر ترس تفرقه بین امت اسلامی نبود، و این که کفر دوباره بازگردد و دین اسلام نابود شود، حتماً حکومت را تغییر می دادم؛ ولی به بعضی دردها صبر کردم و به حمد خدا از این صبرم جز خیر چیزی ندیدم.
یعنی عین همان حرفی که حضرت هارون به حضرت موسی فرمودند: 👇
🔺إِنِّي خَشيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَني إِسْرائيلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلي۲
🔰گفت: اى فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير!، من ترسيدم بگويى تو ميان بنى اسرائيل تفرقه انداختى و سفارش مرا به كار نبستى.
👇حدیث دوم👇
🔺يَا ابْنَ السَّوْدَاءِ، أَمَّا حَقِّي فَقَدْ تَرَكْتُهُ مَخَافَةَ أَنْ يَرْتَدَّ النَّاسُ عَنْ دِينِهِمْ،۳
🔰امیرالمومنین علیه السلام خطاب به عمر بن الخطاب فرمودند:
ای فرزند بردگان سیاه چهره!
من اگر از حق خلافتم گذشتم به این سبب بود که مامور به صبر بودم تا مردم کلا از دین مردتد نشوند
📚:منابع:
۱: الإستیعاب، ج2، ص 497
۲:سوره طه94
۳:دلائل الامامه ص ۱۳۶
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نتیجه بحث
عرض کردیم که امیرالمومنین علیه السلام به سه دلیل اقدام نظامی نکردند:
1: نداشتن یار و اعوان
2: توصیه به صبر از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله
3: برای حفظ اسلام اصیل
حال فرض شود👈امیرالمومنین علیه السلام هیچ یار و یاوری ندارد الا ۳ یا ۴ نفر و با این ۳ یا ۴ نفر بر ضد اهل سقیفه قیام کند.
چه اتفاقی می افتد❓
اهل سقیفه به عنوان مُخِل امنیت جامعه دست به کشتار بنی هاشم و طرفداران بنی هاشم می زند و دیگر امام و امامتی باقی نمی مانند
👈لذا بهترین راه پیش گرفتن صبر و نگه داشتن یاران اندک هست تا اسلام واقعی از بین نرود
نتیجه این صبر استراتژیک 👈نگه داشتن اسلام اصیل که باعث شد ۴ نفر شیعه بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله تبدیل به ۴۰۰ میلیون( تعداد تقریبی شیعیان دنیا) نفر بشوند
✍:عیسوند
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تهدید حضرت زهرا به نفرین غاصبان خلافت، در حمایت از امیرالمؤمنین علیهما السلام
🔺...عَنْ أَبِي هَاشِمٍ قَالَ: لَمَّا أُخْرِجَ بِعَلِيٍّ ع خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَاضِعَةً قَمِيصَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى رَأْسِهَا آخِذَةً بِيَدَيِ ابْنَيْهَا فَقَالَتْ: «مَا لِي وَ مَا لَكَ يَا أَبَا بَكْرٍ تُرِيدُ أَنْ تُؤْتِمَ ابْنَيَّ وَ تُرْمِلَنِي مِنْ زَوْجِي وَ اللَّهِ لَوْ لَا أَنْ تَكُونَ سَيِّئَةٌ لَنَشَرْتُ شَعْرِي وَ لَصَرَخْتُ إِلَى رَبِّي.» فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْقَوْمِ: مَا تُرِيدُ إِلَى هَذَا؟ ثُمَّ أَخَذَتْ بِيَدِهِ فَانْطَلَقَتْ بِهِ.1
🔰مرحوم کلینی از شخصی بهنام ابوهاشم نقل کرده است:
زمانیکه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را (از خانهشان) بیرون کشیدند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز خارج شدند، درحالیکه پیراهن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را بر سرشان قرار داده بودند و دستان دو پسرشان (حسنین علیهماالسلام) را گرفته بودند.
آنگاه فرمودند:
«ای ابوبکر! مرا با تو چه کار؟ میخواهی دو پسرم را یتیم کنی و مرا بیوه کنی؟
به خدا قسم، اگر کار بدی نبود، موهایم را آشکار و پریشان میکردم و با فریاد از پروردگارم یاری میجستم.»
مردی از میان جمع گفت:
قصدت از این کار چیست؟
حضرت زهرا دستِ امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) را گرفتند و با ایشان بهسرعت رفتند.
👇اگر نفرین میکردند👇
🔺...عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الطَّائِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «وَ اللَّهِ لَوْ نَشَرَتْ شَعْرَهَا مَاتُوا طُرّاً.»2
🔰از امام باقر (علیهالسلام) نقل شده است:
«به خدا قسم، اگر موهایشان را آشکار و پریشان میکردند، آن جماعت همگی میمردند.»
📚منابع:
1الكافي، ج۸، ص۲۳۷
2:الكافي، ج۸، ص۲۳۸
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖روایت امام صادق از تهدید حضرت زهرا علیهما السلام به نفرینِ غاصبان خلافت
🛑رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ:
«لَمَّا اسْتُخْرِجَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مِنْ مَنْزِلِهِ خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ص خَلْفَهُ فَمَا بَقِيَتِ امْرَأَةٌ هَاشِمِيَّةٌ إِلَّا خَرَجَتْ مَعَهَا حَتَّى انْتَهَتْ قَرِيباً مِنَ الْقَبْرِ فَقَالَتْ لَهُمْ: «خَلُّوا عَنِ ابْنِ عَمِّي فَوَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً أَبِي ص بِالْحَقِّ إِنْ لَمْ تُخَلُّوا عَنْهُ لَأَنْشُرَنَّ شَعْرِي وَ لَأَضَعَنَّ قَمِيصَ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى رَأْسِي وَ لَأَصْرُخَنَّ إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَمَا صَالِحٌ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَبِي وَ لَا النَّاقَةُ بِأَكْرَمَ مِنِّي وَ لَا الْفَصِيلُ بِأَكْرَمَ عَلَى اللَّهِ مِنْ وُلْدِي.» قَالَ سَلْمَانُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: كُنْتُ قَرِيباً مِنْهَا فَرَأَيْتُ وَ اللَّهِ أَسَاسَ حِيطَانِ مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ ص تَقَلَّعَتْ مِنْ أَسْفَلِهَا حَتَّى لَوْ أَرَادَ رَجُلٌ أَنْ يَنْفُذَ مِنْ تَحْتِهَا لَنَفَذَ فَدَنَوْتُ مِنْهَا فَقُلْتُ يَا سَيِّدَتِي وَ مَوْلَاتِي إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بَعَثَ أَبَاكِ رَحْمَةً فَلَا تَكُونِي نَقِمَةً فَرَجَعَتْ وَ رَجَعَتِ الْحِيطَانُ حَتَّى سَطَعَتِ الْغَبَرَةُ مِنْ أَسْفَلِهَا فَدَخَلَتْ فِي خَيَاشِيمِنَا.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«زمانی که امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را از منزلشان بیرون بردند، حضرت زهرا (علیهاالسلام) نیز پشتسر حضرت امیر بیرون رفتند و هیچیک از زنان بنیهاشم نمانده بودند، مگراینکه همراه حضرت زهرا راه افتادند. رفتند تا نزدیک مزار رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) رسیدند.
حضرت زهرا به آن جماعت فرمودند:
«قسم به خدایی که پدرم محمد (صلیاللهعلیهوآله) را بهحق مبعوث نمود، اگر او را رها نکنید، موهایم را آشکار و پراکنده میکنم و پیراهن رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) را روی سرم میگذارم و با فریاد از خداوند (تبارکوتعالی) یاری میطلبم. نه حضرت صالح نزد خداوند از پدرم ارجمندتر است و نه آن بچهشتر از فرزندانم.»
سلمان فارسی (رضیاللهعنه) گوید:
من نزدیک حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بودم. به خدا قسم، دیدم پایههای دیوار مسجد رسول خدا از جا کنده شد، طوریکه اگر مردی میخواست، میتوانست از زیر آن عبور کند.
سلمان گوید:
من به ایشان عرض کردم: ای سرور من! و ای مولای من! بهراستیکه خداوند (تبارکوتعالی) پدرتان را بهعنوان رحمت و مهربانی مبعوث نمود، شما انتقام و عذاب نباشید.
پس حضرت زهرا بازگشتند و دیوار مسجد نیز به جای خود بازگشت؛ آنچنانکه گرد و خاکی از پایههای دیوار بلند شد و در بینیهایمان فرو رفت.»
📚الإحتجاج ج۱، ص۸۷
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖نجوای غریبانه امیرالمؤمنین با رسول خدا، پس از رحلت حضرت زهرا علیهم السلام
🔰از امام حسین (علیهالسلام) نقل شده است:
«زمانی که فاطمه زهرا (علیهاالسلام) از دنیا رفت، امیرالمؤمنین (علیهالسلام) ایشان را مخفیانه دفن کرد و محل قبر ایشان را پوشانید. آنگاه رو به قبر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) کرد و فرمود:
«سلام بر تو ای رسول خدا! از طرف من، و سلام بر تو از طرف دخترتان و کسی که زائر شماست و کسی که شب را در دل خاک و داخل بُقعه (قطعهزمینِ) شما سپری میکند و کسی که خداوند برای او چنین خواست که سریع به شما ملحق شود.
ای رسول خدا! صبرم در فراق دختر وفادارت، کم شده است و قدرتم از دوری سرور زنان همه عوالم، از بین رفته است، جزاینکه تنها دلداری برای من این است که در فراق تو از سنّتت پیروی کنم.
این من بودم که برای سرت در داخل قبرت بالش درست کردم و جان تو از میان گلو و سینهی من عبور کرد.
بله، در کتاب خدا بهترین دلداری برای من این است که: «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون»؛ «ما از آنِ خداییم و بهسوی او بازمیگردیم» (بقره:۱۵۶)
آن امانت بازگردانده شد و آن گِرُو گذاشتهشده پس داده شد و زهرا (سلاماللهعلیها) از دستم ربوده شد.
ای رسول خدا! (بدون فاطمه) چهقدر آسمان و زمین زشتاند. غمم همیشگی است و شبهایم به بیخوابی میگذرد.
غمی است که قلبم را ترک نمیکند، مگراینکه خداوند برای من نیز همان سرایی را بخواهد که تو در آن اقامت داری.
اندوهی است که دل را خون میکند و غمی است شورانگیز. چه زود میان ما جدایی افتاد. این شکایت را نزد خدا میبرم.
بهزودی دخترت به تو گزارش خواهد داد که اُمّتت با یکدیگر همدست شدند تا او را پایمال و خوار کنند.
پس، با اصرار از او سؤال کن و از بخواه که از حالش اطلاع دهد.
چهبسیار داغدلهایی که در سینهاش موج میزدند، اما (در دنیا) فرصت بیانشان را نیافت و (به شما) خواهد گفت.
خداوند قضاوت خواهد کرد؛ چراکه «هُوَ خَیرُ الحاکمین»؛ «او بهترین قضاوتکنندگان است.» (أعراف:۸۷)
(سلام من به تو) سلامِ وداعکنندهای است که نه خوابش گرفته و نه خسته شده است.
پس اگر باز گردم، بهخاطر دلزدگی (از بودن کنار شما) نیست، و اگر بمانم، بهخاطر بدگمانی به وعده خداوند به صبرکنندگان نیست. چه نیکوست! صبر، خوشیُمنتر و زیباتر است.
اگر چیرگیِ متجاوزانِ زورگو نبود، مانند کسی که به کاری وادار و ملزم شده است، (کنارتان) اقامت میکردم و مانند مادر فرزندازدستدادهای برای این مصیبت بزرگ بلندبلند گریه میکردم.
دخترت در برابر دیدگان خدا مخفیانه دفن شد، درحالیکه حقش پایمال شد و از ارثش محروم شد، با اینکه از آن عهد (میان تو و مسلمانان) چندی نگذشته بود و یادت هنوز کهنه نشده بود.
ای رسول خدا! من نزد خداوند شکایت خواهم برد. ای رسول خدا! بهترین صبر، صبر بر مصیبت توست.
درود خداوند بر تو باد، و سلام و رضوانش بر فاطمه باد.»»
📚الكافي، ج۱، ص۴۵۸
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
حالِ خرابمو ببین )_۲۰۲۲_۱۲_۱۵_۲۰_۱۸_۱۷_۳۱۳.mp3
3.85M
حال خراب منو ببین
غمت زمین گیرم کرده
😭یا اماه
😭دالکه
گریه کنید مادر ما بی گناه بود😭
➖روضه امام صادق برای حضرت زهرا سلام الله علیهما
🛑عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ جُمْهُورٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَنَا مَغْمُومٌ مَكْرُوبٌ فَقَالَ لِي يَا سَكُونِيُّ مِمَّا غَمُّكَ قُلْتُ وُلِدَتْ لِي اِبْنَةٌ فَقَالَ يَا سَكُونِيُّ عَلَى اَلْأَرْضِ ثِقْلُهَا وَ عَلَى اَللَّهِ رِزْقُهَا تَعِيشُ فِي غَيْرِ أَجَلِكَ وَ تَأْكُلُ مِنْ غَيْرِ رِزْقِكَ فَسَرَّى وَ اَللَّهِ عَنِّي فَقَالَ لِي مَا سَمَّيْتَهَا قُلْتُ فَاطِمَةَ قَالَ آهِ آهِ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى جَبْهَتِهِ فَقَالَ .....أَمَّا إِذَا سَمَّيْتَهَا فَاطِمَةَ فَلاَ تَسُبَّهَا وَ لاَ تَلْعَنْهَا وَ لاَ تَضْرِبْهَا .
🔰سكونى گويد:
روزى با اندوه خدمت امام صادق عليه السّلام شرفياب شدم، فرمود: اى سكونى! چرا اندوهگين هستى؟
عرض كردم: دخترى برايم متولّد شده است،
فرمود: اى سكونى! سنگينى دخترت بر زمين و روزى او به عهده خداوند است؛ او در غير زندگى تو زندگى مىكند و جز روزى تو بهره مىبرد، سكونى گويد: به خدا سوگند! سخن حضرتش غم را از من زدود.
آنگاه فرمود: نام او را چه گذاشتهاى؟
عرض كردم: فاطمه .
آن حضرت به ياد مظلوميّت حضرت زهرا عليها السّلام افتاد و فرمود: آه! آه.
سپس دست مبارك را بر پيشانى گذاشت و فرمود:....آنگاه كه نام دخترت را
فاطمه نهادى؛ به او دشنام نده، او را لعنت نكن و او را كتك نزن.
📚الکافي ج ۶، ص ۴۸_۴۹
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ماجرای دردناک تشیع حضرت زهرا از زبان امام حسین علیهما السلام
🔰علىّ بن محمّد هرمزانى از امام سجّاد از پدرش امام حسين عليهما السّلام روايت كند كه آن حضرت فرمود:
چون فاطمه دخت پيامبر(صلّى الله عليه و آله) بيمار شد به على(عليه السّلام)وصيّت نمود كه امر او را كتمان،و خبرش را پوشيده دارد،و كسى را از بيمارى حضرتش آگاه نسازد،و آن حضرت چنين كرد.و خود حضرت او را پرستارى مىكرد و اسماء و بنت عميس-رحمها اللّٰه-پنهانى چنان كه فاطمه (عليها السّلام)وصيت نموده بود-آن حضرت را كمك كار بود.پس چون هنگام وفات آن حضرت فرا رسيد به امير المؤمنين(عليه السّلام)وصيّت كرد كه شخصا كار او را بدست گيرد،
و او را شبانه بخاك سپارد،و قبرش را ناپيدا سازد(با زمين يكسان كند كه جايش معلوم نباشد).پس امير المؤمنين(عليه السّلام) خود اين كار را بعهده گرفته و حضرت را بخاك سپرد،و محلّ قبر او را ناپيدا ساخت.چون دست مبارك از خاك قبر برفشاند اندوه و غم بر دلش هجوم آورد، پس سيلاب اشك بر گونهاش جارى ساخت،
و رو بجانب قبر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) گرداند و گفت: «اى رسول خدا از من بر تو سلام باد،و سلام باد بر تو از جانب دخترت و حبيبهات و نور ديدهات و زائرت و كسى كه در آرامگاه تو در ميان خاك خفته و آن كس كه خداوند زود رسيدن بتو را برايش برگزيده است.
يا رسول اللّٰه صبرم در فراق دخت برگزيدهات كاسته شده،و تاب و توانم در فراق سرور زنان به سستى گرائيده جز اينكه در تأسى من به سنّت تو و در اندوهى كه با جدائى تو بر من فرود آمد جاى صبر و بردبارى(بر عزاى فاطمه)باقى است،همانا من تو را در لحد آرامگاهت نهادم پس از آنكه جان مقدّست بر روى سينهام جارى گشت(هنگام جاندادن سرت بسينۀ من چسبيده بود)،و ترا بادست خود بزير خاك پنهان نمودم،و خودم شخصا امورت را بعهده گرفتم،آرى در كتاب خدا آيهاى است كه سبب مىشود مصيبتها را با آغوش باز بپذيريم:«ما همه از آن خدائيم و همه بسوى او باز خواهيم گشت»بقرة:۱۵۶.راستى كه امانت پس گرفته شد،و گروگان دريافت گشت،و زهرا خيلى سريع از دستم ربوده شد.
اى رسول خدا اكنون ديگرى چقدر اين آسمان نيلگون و زمين تيره و در نظرم زشت جلوه مىكند!امّا اندوهم هميشگى گشته،
و شبم به بيدارى كشيده،اندوه هرگز از دلم رخت نبندد تا آنگاه كه خداوند همان سرايى را كه تو در آن مقيم گشتهاى برايم برگزيند.غصّهاى دارم.
بس دلخراش،و اندوهى دارم هيجان انگيز،چه زود ميان ما جدائى افتاد،من بخداوند شكوه مىبرم.
و بزودى دختر تو از همدستى امّتت عليه من و غصب حقّ خودش بتو گزارش مىدهد،پس احوال را از او جويا شو،كه بسى غمهاى سوزانى كه در سينه داشت و راهى براى پخش آن نمىيافت،و بزودى بازگو خواهد نمود،و البتّه خداوند داورى مىكند و او بهترين داوران است.
اى رسول خدا بر تو درودى مىفرستم،درود وداعكنندهاى كه نه خشمگين است و نه دلتنگ،بنا بر اين اگر باز گردم از روى ملامت و دلتنگى نيست،و اگر بمانم از روى بدگمانى به وعدهاى كه خداوند به صبر پيشگان داده نباشد،و البتّه كه صبر مباركتر و زيباتر است.
و اگر بيم غلبۀ چيرهشوندگان بر ما نبود(كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشكافند)ماندن در نزد قبر تو را بر خود لازم مىنمودم،و در كنار آن به اعتكاف بسر ميبردم،و بر اين مصيبت بزرگ همچون مادرى فرزند از دست داده مىناليدم.
در برابر ديد خدا دخترت پنهانى بخاك سپرده گشته،و حقّش بزور ستانده مىشود،و آشكارا از ارث خود محروم مىگردد،و حال آنكه هنوز از عهد تو ديرى نپائيده و ياد تو فراموش نگشته است.
پس اى رسول خدا بسوى خداوند شكوه مىبرم.و بهترين صبر صبر بر ماتم تو است،و صلوات و رحمت و بركات خداوند بر تو و بر او(فاطمه)باد».
📚:الأمالي (للمفید) ج ۱، ص ۲۸۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ضَرْبَةً ضَرَبَهَا فَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ بِالسَّوْطِ فَمَاتَتْ وَ فِي عَضُدِهَا أَثَرُهُ كَأَنَّهُ اَلدُّمْلُجُ .
🔰ضربهاى كه با تازيانه بر فاطمه عليها السّلام نواخت كه بر اثر آن درگذشت و بر بازويش كبودى تازيانه باقى مانده بود.
📚کتاب سُليم بن قيس الهلالي ج ۲، ص ۶۷۵
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ توسل امام باقر برای شفا به حضرت فاطمه علیهما السلام
🛑 ...كان إذا وعك استعان بالماء البارد فيكون له ثوبان ثوب في الماء البارد و ثوب على جسده يراوح بينهما. ثمّ ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار يا فاطمة بنت محمد💔...
🔰هرگاه امام باقر علیه السلام دچار تب میشد از آب سرد استفاده میکرد؛ دو پیراهن برمیداشت که یکی را با آب سرد خیس می کرد و دیگری را بر بدنش، و به نوبت آن دو را تعویض می فرمود. سپس ( به نیت شفا ) با صدای بلندی که از در خانه شنیده می شد، صدا می زد: یا فاطمة بنت محمد😭(صلی الله علیه و آله اجمعین)
📚کافی ج۸ ص ۶۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تقیه تا چه زمانی واجب است❓
🛑حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا ع لَا دِينَ لِمَنْ لَا وَرَعَ لَهُ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَعْمَلُكُمْ بِالتَّقِيَّةِ فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى مَتَى قَالَ إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ وَ هُوَ يَوْمُ خُرُوجِ قَائِمِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ 👈🏻 فَمَنْ تَرَكَ التَّقِيَّةَ قَبْلَ خُرُوجِ قَائِمِنَا فَلَيْسَ مِنَّا... الحديث.
🔰 حسين بن خالد گويد: امام رضا عليه السّلام فرمودند:
كسى كه ورع نداشته باشد دين ندارد و كسى كه تقيّه نداشته باشد ايمان ندارد، گرامىترين شما نزد پروردگار كسى است كه بيشتر به تقيّه عمل كند. گفتند: اى فرزند رسول خدا! تا چه زمانی؟ فرمودند: تا روز وقت معلوم كه روز خروج مهدی ما اهل البيت عليهم السلام است، و👈 كسى كه تقيّه را پيش از خروج آن حضرت ترك كند از ما نيست! ...
📚 کمال الدین، ج ٢ ص ٣٧١
✅ لذا با توجه به زمانی که حضرت بیان فرمودند، وجوه برخی ناقضانِ تقیه، اساسی ندارد.
... و ظاهرا نزد برخی، هرکس بیتقیهتر است عزیزتر و دیندارتر است، بخلاف آنچه امام فرمودند. فتأمل
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مصیبت شهادت حضرت زهرا برای امیرالمومنین علیهما السلام
🛑 لَوْ لاَ غَلَبَةُ اَلْمُسْتَوْلِينَ لَجَعَلْتُ اَلْمُقَامَ وَ اَللَّبْثَ لِزَاماً مَعْكُوفاً وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ اَلثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ اَلرَّزِيَّةِ فَبِعَيْنِ اَللَّهِ تُدْفَنُ اِبْنَتُكَ سِرّاً وَ تُهْضَمُ حَقَّهَا وَ تُمْنَعُ إِرْثَهَا وَ لَمْ يَتَبَاعَدِ اَلْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ اَلذِّكْرُ وَ إِلَى اَللَّهِ يَا رَسُولَ اَللَّهِ اَلْمُشْتَكَى
🔰 امیرالمومنین علیه السلام:
اگر چيرگى دشمنان زورگو نبود (كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشناسند و نبش كنند) اقامت و درنگ در اينجا را چون معتكفان ملازمت مىنمودم و مانند زن بچه مرده بر اين مصيبت بزرگ شيون مىكردم، در برابر نظر خدا دخترت پنهان بخاك سپرده شد و حقش پايمال گشت و از ارثش جلوگيرى شد، با آنكه دير زمانى نگذشته و ياد تو كهنه نگشته بود، اى رسول خدا! شكايت من تنها بسوى خداست
📚:الکافي ج ۱، ص ۴۵۸
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖باغهای هفتگانهای که غصب شدند
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ لَا أُقْرِئُكَ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَخْرَجَ حُقّاً أَوْ سَفَطاً فَأَخْرَجَ مِنْهُ كِتَاباً فَقَرَأَهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ بِحَوَائِطِهَا السَّبْعَةِ الْعَوَافِ وَ الدَّلَالِ وَ الْبُرْقَةِ وَ الْمِيثَبِ وَ الْحَسْنَى وَ الصَّافِيَةِ وَ مَا لِأُمِّ إِبْرَاهِيمَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنْ مَضَى عَلِيٌّ فَإِلَى الْحَسَنِ فَإِنْ مَضَى الْحَسَنُ فَإِلَى الْحُسَيْنِ فَإِنْ مَضَى الْحُسَيْنُ فَإِلَى الْأَكْبَرِ مِنْ وُلْدِي شَهِدَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ وَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ وَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.۱
🔰 ابو بصیر نقل میکند که: ابو جعفر باقر- عليه السلام- گفت: مىخواهى وصيتنامه جدهام فاطمه- عليها السلام- را بر تو بخوانم؟
من گفتم: بلى. ابو جعفر جعبه كوچكى آورد، و شايد سبد كوچكى، و نوشتهاى را از آن خارج كرد و چنين خواند:
👈 بسم اللّه الرحمن الرحيم. اين وصيتنامه فاطمه دخت محمد رسول خداست.
وصيت كرد تمام هفت نخلستان عواف، دلال، برقه، ميثب، حسنى، صافيه و باغچهاى كه در اختيار ماريه قبطيه مادر ابراهيم بود؛ و اجراى وصيت را برعهده على بن ابى طالب واگذار نمود، و اگر على از دنيا برود برعهده حسن، و اگر حسن از دنيا برود برعهده حسين است، و اگر حسين از دنيا برود برعهده فرزند بزرگترم خواهد بود، نه از فرزندان على كه متصدى اجراى وصيت باشد؛ شاهد اين وصيت خداست و مقداد بن اسود كندى و زبير بن عوام؛ و كاتب سند على بن ابی طالب
🔺مرحوم سید بن طاووس در وصیت به پسرش اینگونه بیان می دارند:
👈و قد وهب جدك محمدا صلّى اللّه عليه و آله امك فاطمة صلوات اللّه عليها فدكا و العوالي من جملة مواهبه۲
🔺پسرم: جد تو پیامبر صلی الله علیه و اله به مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها فدک و عوالی{ باغ های هفت گانه} را هبه کرد
📚:منابع:
۱: الکافی ج ۷ ص ۴۸
۲: كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 182
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فدک جزء بیت المال نبود
اموالی که در جنگ به دست می امدند دو قسمت بودند👇
1⃣: اموالی که با جنگیدن و شمشیر کشیدن تصرف شده بودند
2⃣:اموالی که بدون جنگ تصرف شده بودند
👈اموالی که با جنگ به دست آورده شده اند چون مسلمین تلاش کرده اند در آن اموال سهم دارند
👈ولی اموالی که بدون جنگ تصرف شدهاند چون مسلمین هیچ زحمتی برای به دست آوردن آنان نکردهاند لذا هیچ سهمی در آنان ندارند این قسم فئ نام دارد
🔺وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ۱
🔰در قرآن : اموال و زمین هایی را که خدا به عنوان غنیمت به پیامبرش بازگرداند، شما برای به دست آوردنش اسب و شتری نتازاندید [و در نتیجه به زحمت نیفتادید]، ولی خدا پیامبرانش را بر هر که بخواهد مسلط و چیره می کند، و خدا بر هر کاری تواناست.
👇 بخشش فدک در روایات👇
🔺قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ خُصُوصِيَةٌ خَصَّهُمُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ بِهَا وَ اصْطَفَاهُمْ عَلَى الْأُمَّةِ فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ ادْعُوا إِلَيَّ فَاطِمَةَ فَدُعِيَتْ لَهُ فَقَالَ يَا فَاطِمَةُ قَالَتْ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هَذِهِ فَدَكُ مِمَّا هِيَ لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِالْخَيْلِ وَ لا رِكابٍ وَ هِيَ لِي خَاصَّةً دُونَ الْمُسْلِمِينَ وَ قَدْ جَعَلْتُهَا لَكِ لِمَا أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَخُذِيهَا لَكِ وَ لِوُلْدِك۲
🔰 امام رضا علیه السلام فرمودند: آيه شريفه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» (حقّ خويشاوند را بده- اسراء: 26) اين آيه دلالت دارد بر خصوصيّتى كه خداوند عزيز جبّار آنان را به آن اختصاص داده و بر ساير امّت برگزيده است، آنگاه كه اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: فاطمه را نزد من فراخوانيد، فاطمه را فرا خواندند، حضرت فرمود: اى فاطمه! حضرت فاطمه عرض كرد: بله يا رسول اللَّه! حضرت فرمود: اين فدك از جمله غنائمى است كه بدون جنگ بدست آمده است و لذا (طبق حكم خدا) مال من است و سايرين در آن سهمى ندارند، و حال كه خداوند مرا امر فرمود، آن را به تو بخشيدم، آن را بگير، مال تو و فرزندان تو است
📚: منابع:
۱: حشر ۶
۲:عيون أخبار ج1، ص: 233
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أسباب الاختلاف في تاريخ شهادة الزهراء سلام الله عليها
🎤شيخ احمد سلمان
👈بدون زیرنویس➖عربی فصیح
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ارزش مالی فدک
برای فهمیدن ارزش مالی فدک به این دو گزارش دقت کنید👇
1⃣: و قلت لمتكلم من متكلمي الإمامية يعرف بعلي بن تقي من بلدة النيل و هل كانت فدك إلا نخلا يسيرا و عقارا ليس بذلك الخطير فقال لي ليس الأمر كذلك بل كانت جليلة جدا و كان فيها من النخل نحو ما بالكوفة الآن1
🔺 ابن ابی الحدید از علماء اهل سنت نقل میکند که در حال بحث و گفتگو با یکی از علمائ شیعه بودم من{ ابن ابی الحدید} به وی گفتم که فدک ارزش مالی نداشت که خلیفه به فدک طمع بکند⁉️
عالم شیعه گفت👈 این سخن درست نیست نخل های آن زمان فدک به اندازه نخل های الان کوفه بوده است
⬅️ ابن ابی الحدید متوفی 656 بوده است این سخن حدود 650 سال بعد از غصب فدک گفته شده است
2⃣: وقتی عمر بن الخطاب قصد داشت که یهودیان را از منطقه فدک بیرون کند نصف قیمت فدک را به آنان داد که نصف قیمت فدک می شد 👈پنجاه هزار درهم
🔺 فقوّموا أرض فدك و نخلها، فأخذها عمر و دفع إليهم قيمة النصف الذي لهم، و كان مبلغ ذلك خمسين ألف درهم2
📚: منابع
۱:شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ص ۹۸
۲:السقیفه و فدک ص ۹۸
ادامه دارد.....
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ارزش مالی فدک
قسمت دوم
برای متوجه شدن ارزش وحشتناک مالی فدک به این نکات توجه کنید👇
👇نکتهاول👇
کوفه که سابقه پایتخت بودن جهان اسلام را دارد؛ و زمینهای عراق از شدت حاصلخیز بودن نسبتا به مدینه و مابقی بلاد اسلام به ارض السواد مشهور بودند.
ارض السواد یعنی زمینهای سیاه👈 از دور که به زمینهای سرزمین عراق نگاه کنید از شدت سرسبزی به سیاه متمایل است.
👈حال با این اوصاف ۶۵۰ سال بعد از غصب فدک؛ گفته می شود نخل های فدک با نخل های کوفه برابر است
👇نکتهدوم👇
🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ مَوْلاَكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ أَنَّهُ قَدِ اِنْقَطَعَ طَرِيقُ اَلْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفُ اَلْمَئُونَةُ عَلَى اَلنَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ يُجْعَلُ ثَلاَثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ ۱
🔸ابراهيم بن مهزيار گويد:
طى نامهاى به امام حسن عسكرى عليه السّلام نوشتم:
دوستدار شما على بن مهزيار وصيّت كرد كه از مزرعهاى كه يك چهارم آن مال شماست در هر سال حجى تا بيست دينار انجام شود. اكنون راه بصره مسدود است و هزينه سفر براى مردم بيشتر شده و بيست دينار كافى نيست. البته عدّهاى ديگر از دوستان شما نيز اينگونه وصيّت كردهاند (تكليف چيست؟) حضرتش مرقوم فرمود: هزينه سه سفر حج را دو سفر حج قرار دهيد( ۶۰ دینار برای دو حج)، ان شاء اللّه.
👇توضیح 👇
⬅️در روایت بالا راوی از امام حسن عسکری علیه السلام در مورد اجیر شدن برای حج سوال میکند(یعنی تقریبا ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک)
نتیجه روایت👈در ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک شخصی با ۳۰ دینار از هواز می توانسته به حج برود.
وقتی ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک ۳۰ دینار اینقدر ارزش مالی دارد
پس زمانی که نصف قیمت فدک ۵۰ هزار دینار است چقدر می شود⁉️⁉️⁉️
👈پست قبلی را با دقت مطالعه کنید👉
✍: عیسوند
📚:کافی ج۴ص۳۱۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
موقع تورق کتاب تاریخی مربوط به دوران خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله از مواردی که در فهرست کتاب نگاه مخاطب را به دقت وا میداشت فهرست کتاب بود.
برای غصب فدک نوشته بود "خلع سلاح اقتصادی" اهل البیت علیهم السلام.
🔺استفاده از جمله "خلع سلاح اقتصادی" برای غصب فدک واقعا تحسین برانگیز بود.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»
این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️
🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ
یُضَاعَفُ.
🔰هشام بن حکم درباره کسی که میخواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل میکند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد.
📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه ما کردیم با خود هیچ نابینا نکرد
در میان خانه گم کردیم صاحب خانه را
💔اللهم عجل لولیک الفرج💔
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا خلیفه اول فدک را پس نداد❓
🛑سألت علي بن الفارقي مدرس المدرسة الغربية ببغداد فقلت له أ كانت فاطمة صادقة قال نعم قلت فلم لم يدفع إليها أبو بكر فدك و هي عنده صادقة فتبسم ثم قال كلاما لطيفا مستحسنا مع ناموسه و حرمته و قلة دعابته قال لو أعطاها اليوم فدك بمجرد دعواها لجاءت إليه غدا و ادعت لزوجها الخلافة و زحزحته عن مقامه و لم يكن يمكنه الاعتذار و الموافقة بشيء لأنه يكون قد أسجل على نفسه أنها صادقة فيها تدعي كائنا ما كان من غير حاجة إلى بينة و لا شهود
🔰ابن ابی الحدید نقل میکند:
از علی بن فارقی؛ مدرس و استاد مدرسه غریّبه در شهر بغداد پرسیدم:
آیا فاطمه(در ادعای خویش در ماجرای فدک) صادق بود❓
علی بن فارقی پاسخ داد: آری
گفتم: پس چگونه است که ابوبکر فدک را پس نداد در حالی که می دانست او راستگو می باشد❓
استاد لبخندی زد و سخن لطیفی گفت:
👈اگر آن روز ابوبکر به محض ادعای حضرت فاطمه سلام الله علیها فدک را پس می داد(و به راستگویی وی اعتراف می کرد) حضرت فاطمه سلام الله علیها فردا(روزی) می آمد و خلافت همسرش را مطرح می کرد👉 و ابوبکر را از مقامش دور میکرد و ابوبکر نیز در عدم قبول گفتار او عذر و بهانه ای نداشت؛ زیرا خودش از قبل؛ به صداقت آن بانو اعتراف کرده و بدون گواه و بیّنه ادّعای وی را پذیرفته بود
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تکمله ارزش مالی فدک
قسمت اول
👇گزارش شیعه👇
🔺وَ مَا كَانَ لَنَا مِنْ طُعْمَةٍ فَلِوَلِيِّ الْأَمْرِ بَعْدَنَا أَنْ يَحْكُمَ فِيهِ بِحُكْمِهِ وَ قَدْ جَعَلْنَا مَا حَاوَلْتِهِ فِي الْكُرَاعِ وَ السِّلَاحِ يُقَاتِلُ بِهَا الْمُسْلِمُونَ وَ يُجَاهِدُون الْكُفَّارَ وَ يُجَالِدُونَ الْمَرَدَةَ الْفُجَّارَ )1
🔸ابوبکر گفت: آنچه در دست ماست متعلق به ولی امری است که بعد از ماست.که به حکم خویش درباره آن حکم کند. ما انچه را که شما به آن نظر دارید{فدک} 👈برای تهیه اسب و سلاح قرار دادیم تا مسلمانان از آن در جنگ استفاده کنند و با کفار جهاد نمایند ب اشوبگران و فتنه جویان داخلی مبارزه کنند
👇گزارش مخالفین👇
🔺أنه رضي اللّه تعالى عنه كتب لها بفدك، و دخل عليه عمر رضي اللّه تعالى عنه فقال: ما هذا. فقال: كتاب كتبته لفاطمة بميراثها من أبيها فقال: مما ذا تنفق على المسلمين و قد حاربتك العرب كما ترى، ثم أخذ عمر الكتاب فشقه)2
🔸وقتی ابوبکر قباله فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند
عمر بن الخطاب بر ابابکر وارد شد و سوال کرد این قباله چیست؟
ابوبکر گفت: قباله فدک است که به حضرت زهرا سلام الله علیها دادهام
عمر بن الخطاب گفت: ما در حال جنگ با عرب هستیم همانگونه که میدانی(یعنی نیاز به منبع مالی بزرگ داریم)
سپس عمر قباله فدک را گرفت و پاره کرد.
👇نتیجهگیری👇
🔺و هذا يدلّ على أنّ حاصلات فدك و وارداتها وحدها كانت تفي لإدارة الدولة و سدّ حاجاتها، و لا يخفى إنّ أهمّ حاجات الدولة هو: توفير السلاح و المعدّات و أدوات الحرب من الخيل و الزاد، و هذا يستدعي صفقة ضخمة من المال، و كانت فدك تسدّ كلّ ذلك.)۳
🔸این روایات دلالت میکنند که محصولات فدک(ارزش فدک) به تنهایی برای اداره دولت و برطرف کردن نیازهای دولت کافی بوده است
و پنهان نیست که بزرگترین حاجات دولتها فراهم کردن سلاح و اسلحه و ادوات جنگی است
و مخارج دولت نیاز به منبع مالی بزرگ دارد که فدک این نیاز را برطرف میکند
📚منابع
1:الإحتجاج ج1، ص: 104
2:السيرة الحلبية ج3 ص512
3:فدك و العوالي أو الحوائط السبعة في الكتاب و السنة و التاريخ و الأدب ص 100
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi