➖تحلیلی تاریخی بر یک روایت
قسمت اول
«هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»1
🔰این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است.
👈در این روایت شریف تصریح شده است که مولودی با برکت تر از امام جواد علیه السلام در دنیا زاده نشده است.
اما دلیل این کلام امام رضا علیه السلام چیست❓
برای پاسخ به این سوال لاجرم باید تفحصی در تاریخ حدیث و فرقه شناسی واقفیه انجام بدهیم
👇پلان اول👇
بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام بعضی از وکلای امام کاظم علیه السلام بخاطر طمع مالی حاضر به پذیرفتن امامت امام رضا علیه السلام نشدند و در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کردند و قائل به مهدی بودن امام کاظم علیه السلام شدند به این گروه به اصطلاح واقفیه گفته میشود یعنی کسانی که در در امامت امام کاظم علیه السلام توقف کرده اند.
لذا با شروع امامت امام رضا علیه السلام واقفیه شروع به فعالیت علیه امام رضا علیه السلام کردند
👇 پلان دوم👇
امام رضا علیه السلام تا سن 47.48 سالگی فرزندی نداشتند لذا واقفیه این را دست اویزی برای خود کرده بودند که اگر امام رضا علیه السلام امام است پس چرا فرزندی ندارد تا امامت به فرزند ایشان منتقل شود❓
🛑..عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ: كَتَبَ ابْنُ قِيَامَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع كِتَاباً يَقُولُ فِيهِ: كَيْفَ تَكُونُ إِمَاماً وَ لَيْسَ لَكَ وَلَدٌ؟ فَأَجَابَهُ أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع شِبْهَ الْمُغْضَبِ: «وَ مَا عَلَّمَكَ أَنَّهُ لَا يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَ اللَّهِ لَا تَمْضِي الْأَيَّامُ وَ اللَّيَالِي حَتَّى يَرْزُقَنِيَ اللَّهُ وَلَداً ذَكَراً يَفْرُقُ بِهِ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ.»2
🔰از حسین بن بشّار نقل شده است:
ابنقیاما واسطی (از سران فرقه واقفه) نامهای به امام رضا (علیهالسلام) نوشت و در آن گفت:
تو چطور امامی هستی که فرزندی نداری؟!
امام رضا (علیهالسلام) – با حالی شبیه حالِ عصبانیت – پاسخ دادند:
👈«تو از کجا میدانی که من فرزندی نخواهم داشت؟! به خدا قسم، چند روز و شب (بیشتر) نخواهد گذشت که خداوند فرزند پسری روزیام میفرماید و با [ولادتِ] او حق و باطل را جدا میگرداند.»
👇نتیجه 👇
پس با ولادت امام جواد علیه السلام شبهه بی فرزند بودن امام رضا علیه السلام که از طرف واقفیه مطرح شده بود از بین رفت. اما این انتهاء تلاش واقفیه نبود.....
👈توضیح فرقه واقفیه شاید در آینده بیان شود(انشاءالله)
ادامه دارد انشاءالله
✍:عیسوند
📚:منابع
1: الکافی ج۱ص۳۰۹
2:الكافي ج۱ص۳۲۰
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تحلیلی تاریخی بر یک روایت
قسمت دوم
✍واقفیهها قبل از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه فرزند دار نشدن امام رضا علیه السلام در صدد شکاف در شیعه بودند که با تولد امام جواد علیه السلام ناکام ماندند
و بعد از تولد امام جواد علیه السلام با شبهه جدید وارد شدند ..
👇مادر امام جواد علیه السلام👇
🔺أُمُّهُ أُمُّ وَلَدٍ يُقَالُ لَهَا سَبِيكَةُ نُوبِيَّةٌ وَ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اسْمَهَا كَانَ خَيْزُرَانَ وَ رُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مَارِيَةَ أُمِّ إِبْرَاهِيمَ بْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص. 1
حضرت خیزران سلام الله علیها بودند که از اقوام ماریه قبطیه همسر پیامبر صلی الله علیه و اله بودند .
👈چون حضرت خیزران سلام الله علیها از اهالی قبط که منطقهای در مصر بود لذا پوست تیره ای داشتند به این خاطر امام جواد علیه السلام رنگ پوست مبارکشون به مادر بزرگوارشان شبیه شده بود تا به امام رضا علیه السلام
👇 رفع شبهه ای زشت👇
🛑وَ اللَّهِ لَقَدْ نَصَرَ اللَّهُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع. فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ: إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ بَغَى عَلَيْهِ إِخْوَتُهُ.2
🔰از زکریا بن یحیی نقل شده است:
علیبنجعفر (فرزند امام صادق و عموی امام رضا علیهمالسلام) به حسنبنحسینبنعلیبنحسین (نوه امام سجاد علیهالسلام) گفت: به خدا قسم، بهراستی که خداوند امام رضا (علیهالسلام) را یاری فرمود.
🔹حسنبنحسین گفت: بله، به خدا قسم. فدایت شوم، برادرانش ظلم بزرگی به او کردند.
🔹علیبنجعفر گفت: بله، به خدا قسم. ما عموهایش نیز به او ظلم بزرگی کردیم.
🔹حسنبنحسین گفت: فدایت شوم، شما چه کردید؟ من (آنزمان) نزد شما نبودم (و از کار شما اطلاع ندارم.)
🔹علیبنجعفر گفت: برادرانش - و همچنین ما (عموهایش) - به او گفتند: تابهحال در میان ما امامی نبوده که رنگش دگرگون [یعنی: بهخلاف پدرش سیاهچرده] باشد!
🔸امام رضا (علیهالسلام) به آنان فرمود: «او پسرم است.»
🔹آنان گفتند: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) بر اساس سخن قیافهشناس حکم کردهاند. میان ما و تو نیز قیافهشناس باید حکم کند [تا معلوم شود چه کسی راست میگوید.]
امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «شما خودتان دنبال قیافهشناسها بفرستید. من نمیفرستم [تا مبادا بعدها شبهه تبانی مطرح شود.] به آنها اطلاع هم ندهید که برای چه کاری دعوتشان کردهاید و همه در خانههایتان باشید.»
🔹وقتی قیافهشناسها آمدند، (پیش از ورودشان) ما را در باغ نشاندند و عموها و برادران و خواهران در یک صف قرار گرفتند. 👈امام رضا را نیز (از جمع) جدا کردند، لباس و کلاه پشمینی [مخصوص باغبانان] بر او پوشاندند، یک بیل بر شانهاش گذاشتند و به او گفتند: وارد باغ شو، مانند کسی که در باغ کار میکند.👉
🔹سپس (بعد از ورود قیافهشناسان) امام جواد (علیهالسلام) را آوردند و به قیافهشناسها گفتند: این پسربچه را به پدرش برسانید.
🔹قیافهشناسها گفتند: پدر او اینجا نیست، اما اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عموی پدرش است، اینشخص عمویش است، اینشخص عمهاش است. پدرش در میان شما نیست،👈 اما پاهای باغبان این باغ، مانند پاهای این پسربچه است. 👉وقتی امام رضا رویشان را برگرداندند، قیافهشناسها گفتند: اینشخص پدرش است.
👈علیبنجعفر گوید: من برخواستم، دهان امام جواد (علیهالسلام) را بوسیدم و به او گفتم: شهادت میدهم که تو نزد خداوند امام من هستی...
📚:منابع
1:الکافی ج۱ص۴۹۲
2:الکافی ج۱ص۳۲۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
20.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امامت، اعجاز امامتی امام جواد علیه السلام
مرحوم علامه آیت الله شیخ محمدرضا جعفری (رحمه الله علیه)
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
20130515151226-9462-34.pdf
194.3K
مقاله بخوانیم
امام رضا (علیه السلام) و فرقه واقفیه
چکیده:
پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) در سال 183 هـ .ق ، عواملی دست به دست هم داد تا عده ای، ایشان را آخرین امام و قائم و مهدی بدانند و بر این اساس، بر ایشان توقف نمایند و امامت امام رضا(ع) و سایر امامان معصوم پس از ایشان را نپذیرند. توقف کنندگان بر امام کاظم(ع)، خود به گروه هایی تقسیم شدند که در مواردی چون چگونگی رحلت و غیبت و ظهور و قیام آن امام با هم اختلاف داشتند. نکته مهم آنکه مسأله توقف بر امام کاظم(ع)، توسط عده ای از اصحاب برجسته و وکلای آن حضرت ترویج می شد و با توجه به اینکه مبلغان آن، از جایگاه علمی و اجتماعی بالایی در میان شیعیان برخوردار بودند، مشکلات فراوانی را برای جامعه شیعه به وجود آوردند. بررسی این مشکلات و نحوه مبارزه و برخورد امام رضا(ع) با واقفیان و افکار و گفتار و اعمال آنان، موضوع نوشتار حاضر است و مسلّماً با توجه به الگو بودن نقش امامان برای شیعیان امامیه، شناخت سیره آنها درباره چگونگی برخورد با گروه های مختلف، اهمیت خاصی مییابد و همین امر، ضرورت پژوهش هایی چنین را آشکارتر می نماید
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
19.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا معاویه خال المومنین است❓
آیا معاویه کاتب الوحی است❓
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ شرح حال تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه
🛑قال يزيد بن قعنب: كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين (عليه السلام)
🔰یزید بن قعنب می گوید:
من با عباس بن عبد المطلب و جمعى از عبد العزى برابر خانه کعبه نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) که نه ماه به او آبستن بود آمد و درد زائیدن داشت؛ گفت خدایا من به تو ایمان دارم و بدان چه از نزد تو آمده است؛ از رسولان و کتاب ها مؤمن هستم و به سخن جدم ابراهیم خلیل (ع) تصدیق دارم و او است که این بیت عتیق را ساخته به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودى که در شکم من است، این ولادت را بر من آسان کن، یزید بن قعنب می گوید:
👈 ما به چشم خود دیدیم که خانه خدا از پشت شکافت و فاطمه به درون آن رفت و از دیده ما نهان شد و دیوار به هم آمد و خواستیم قفل در خانه را بگشائیم، ولی گشوده نشد و دانستیم که این امر از طرف خداى عز و جل است و پس از چهار روز بیرون آمد و امیر المؤمنین را در دست داشت👉
و سپس گفت من بر همه زنان گذشته فضیلت دارم؛ زیرا آسیه بنت مزاحم خدا را به نهانى پرستید؛ در آن جا که پرستش خدا خوب نبود جز از روى ناچارى، و مریم دختر عمران نخل خشک را به دست خود جنبانید تا از آن خرماى تازه چید و خورد و من در خانه محترم خدا وارد شدم و از میوه بهشت و بار و برگش خوردم و چون خواستم بیرون آیم یک هاتفى آواز داد اى فاطمه نام فرزندت را على بگذار که او على است و خداى اعلى می فرماید: من نام او را از نام خود گرفتم و به ادب خود تادیبش نمودم و غامض علم خود را به او آموختم و او است که بتها را در خانه من می شکند و او است که در بام خانهام اذان می گوید و مرا تقدیس و تمجید می کند خوشا به حال کسى که او را دوست دارد و فرمان بردار او است و بدا به حال کسى که او را دشمن دارد و نافرمانى او کند.
📚:الأمالي الصدوق ج1 ص 195
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیر تاریکی: معاویه بن ابی سفیان
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا دشمنان امیرالمومنین علیه السلام، معاویه را پررنگ کردند
🛑هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه
🔰عبدالله بن احمد بن حنبل میگوید:
من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا از پل عبور می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزهی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسههايی در دست داشتند مردم را چنین ندا میدادند:
به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟
پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانهای برای طعن و دشمنی با او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آوردهاند.
📚:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چرا معاویه را عَلَم کردند
🛑 عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم
🔰عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید :
از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟
کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت.
دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی.
پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو.
📚فتح الباری ج 7 ص 104
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖در بحث میلاد با سعادت امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم
1⃣: تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه
👈 علماء در این مورد اتفاق نظر دارند
👇علماء شیعه👇
1⃣: مرحوم شیخ طوسی:
🛑وُلِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة.1
🔰در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد.
2⃣:مرحوم شیخ مفید
🛑 ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.2
🔰حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیهالسّلام) است.
3⃣:مرحوم سید رضی
🛑ولد ع بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبة غیره.3
🔰در سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عامالفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد.
👇علماء عامه👇
1⃣:حاکم نیشابوری
🛑فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.4
🔰روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابیطالب (کرماللهوجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است.
2⃣:ابن جوزی
🛑وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیهالسّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها.
🔰روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف میکرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد
👈ادامه دارد انشاءالله
✍ عیسوند
📚منابع:
1:تهذيب الأحكام ج6، ص: 19
2: الارشادج۱، ص۵
3:خصائص الائمه ص۳۹
4: المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰
5:تذکرة الخواص، ص۱۰.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ادامه پست قبلی
در پست قبلی عرض کردیم که در باب تولد مبارک امیرالمومنین علیه السلام با دو مقوله روبرو هستیم👇
1⃣:اصل تولد امیرالمومنین علیه السلام در کعبه.
2⃣:زمان تولد امیرالمومنین علیه السلام ۱۳ رجب یا خیر؟
قسمت اول: عرض کردیم که تولد امیرالمومنین علیه السلام در داخل کعبه مورد اتفاق علماء فریقین است
قسمت دوم: در زمان دقیق تولد اختلاف نظر وجو دارد.
لذا عده ای قائل به
۲۳ شعبان
و عده ای ۷ رجب
و عده دیگری ۱۳ رجب
شده اند برای تفصیل اقوال در باب تولد امیرالمومنین علیه السلام به کتاب مراه العقول ج5 ص276 رجوع کنید
👈کلیک کنید👉
✍:عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای نام 《علی》 برای امیرالمومنین علیه السلام
🛑عند العرب علي قال جابر اختلف الناس من أهل المعرفة لم سمي علي عليا فقالت طائفة لم يسم أحد من ولد آدم قبله بهذا الاسم في العرب و لا في العجم إلا أن يكون الرجل من العرب يقول ابني هذا علي يريد من العلو لا أنه اسمه و إنما تسمى الناس به بعده و في وقته و قالت طائفة سمي علي عليا لعلوه على كل من بارزه و قالت طائفة سمي علي عليا لأن داره في الجنان تعلو حتى تحاذي منازل الأنبياء و ليس نبي تعلو منزلته منزلة «8» علي و قالت طائفة سمي علي عليا لأنه علا ظهر رسول الله ص بقدميه طاعة لله عز و جل و لم يعل أحد على ظهر نبي غيره عند حط الأصنام منسطح الكعبة و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه زوج في أعلى السماوات و لم يزوج أحد من خلق الله عز و جل في ذلك الموضع غيره و قالت طائفة إنما سمي علي عليا لأنه كان أعلى الناس علما بعد رسول الله ص.
🔰مرحوم شیخ صدوق نقل میکند:
جابر گويد: اهل اطلاع علّتهاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كردهاند، گروهى گفتهاند:👇
1⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد.
2⃣:عده ديگر گفتهاند: بدين جهت وى را علىّ ناميدهاند كه با هر كس پيكار مىكرد بر او پيروز مىشد.
3⃣: جمع ديگرى گفتهاند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست.
4⃣: گروه ديگرى گفتهاند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است.
5⃣: دسته ديگرى گفتهاند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است.
6⃣: بعضى ديگر گفتهاند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود.
📚:معاني الأخبار ص61
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi