eitaa logo
علم الحدیث
11.4هزار دنبال‌کننده
72 عکس
199 ویدیو
71 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
تعصبات قبیله‌ای در فاجعه کربلاء قسمت اول حسن المثنی حسن المثنی فرزند امام حسن علیه السلام است و داماد امام حسین علیه السلام‌(1) حسن المثنی هیچ وقت ادعاء امامت نکرد(2) و عاقبت بخیر شد لذا در منابع شیعه با وی با ترضی یاد میشود(3) و سالها بعد در مدینه از دنیا رفت 🛑وَ كَانَ اَلْحَسَنُ بْنُ اَلْحَسَنِ قَدْ حَضَرَ مَعَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلطَّفَّ فَلَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أُسِرَ اَلْبَاقُونَ مِنْ أَهْلِهِ جَاءَهُ أَسْمَاءُ بْنُ خَارِجَةَ فَانْتَزَعَهُ مِنْ بَيْنِ اَلْأَسْرَى وَ قَالَ وَ اَللَّهِ لاَ يُوصَلُ إِلَى اِبْنِ خَوْلَةَ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ دَعُوا لِأَبِي حَسَّانَ اِبْنَ أُخْتِهِ (4) 🔰مرحوم اربلی در کشف الغُمه نقل میکند: حسن المثنی در کربلا با امام حسین علیه السلام حاضر بود زمانی که امام‌حسین علیه السلام شهید شد و مابقی بنی هاشم به اسارت رفتند. اسماء بن خارجة بن عتبة بن عصير كه به ابي حسان ملقب بود در نزد عمر بن سعد حاضر بود، حسن مثنی را از بین اسراء بیرون کشید و گفت بخدا قسم نمیگذارم پسر خواهر مرا ببرید. عمر سعد ملعون گفت: حسن المثنی را به ابی حّسان ببخشید( حسن مثنی را نکشید). 👈ابی حّسان رئیس قبیله فزاری بود. و مادر حسن المثنی خَوْلَه‌ بنت منظور بن زَبّان فَزاری بود 👈دقت کنید کار ابی حِسان و عُمر بن سعد علیهما اللعنه و العذاب از مودت نبوده است بلکه از روی تعصبات قبیله‌ای بود 📚:منابع 1: الارشاد ج 2 ص2۵ 2: الارشاد ج۲ص۲۶ 3: الارشاد ج ۲ ص ۲۵ 4: کشف الغمة ج۱ ص۵۷۹   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تعصبات قبیله‌ای در فاجعه کربلاء قسمت دوم فرزندان حضرت ام البنین علیها السلام 👈در کربلا دو بار به فرزندن حضرت ام البنین علیها السلام امان نامه دادند: یک: امان نامه اول توسط دائی آنان دوم: امان نامه دوم توسط شمر لعین 👇امان نامه اول👇 🛑 و ثب رجل، يقال له: «عبد اللّه بن المحل بن حرام العامري» ، فقال له: أصلح اللّه الأمير إنّ-علي بن أبي طالب-قد كان عندنا بالكوفة، فخطب إلينا فزوجناه بنت عم لنا، يقال لها: «أمّ البنين» بنت حزام، فولدت له: عبد اللّه؛ و عثمان؛ و جعفرا؛ و العباس، فهم بنو اختنا، و هم مع أخيهم-الحسين بن عليّ-، فإن أذنت لنا أن نكتب إليهم كتابا بأمان منك فعلت متفضلا، فأجابه عبيد اللّه بن زياد إلى ذلك، فكتب عبد اللّه بن المحل، و دفع الكتاب إلى غلام له، يقال: «عرفان» . فلما ورد الكتاب إلى إخوة الحسين، و نظروا فيه، قالوا للغلام: اقرأ على خالنا السلام، و قل له: لا حاجة لنا في أمانك، فإن أمان اللّه خير لنا من أمان «ابن مرجانة» ، فرجع الغلام إلى الكوفة، فأخبره بذلك، فعلم عبد اللّه بن المحل أنّ القوم مقتولون(1) 🔰عبدالله بن محل به عبیدالله ملعون گفت: علی بن ابی طالب علیهما السلام در کوفه بود و از ما دختر برادرم را خواستگاری کردحضرت ام البنین علیها السلام. و فرزندان وی عبدالله، عثمان، جعفر و عباس هستند که در کربلا با حسین بن علی علیهما السلام هستند اگر به من اجازه بدهید برای آنان امان نامه بنویسم و بر من تفضل کنی. عبیدالله ملعون به وی اجازه داد تا برای فرزندان حضرت ام البنین علیها السلام امان نامه بنویسد. عبدالله بن المحل امان نامه را به غلام خویش داد که اسمش عرفان بود زمانی که امان نامه به دست فرزندن ام‌البنین رسید و به امان نامه نگاه کردند به غلام گفتند: به دائی ما سلام برسان و بگو: ما نیازی به امان نامه پسر مرجانه نداریم. غلام به کوفه برگشت و خبر را به عبدالله بن المحل داد 👇امان نامه دوم👇 🛑وجاءَ شِمرٌ حتّى وقفَ على أصحاب الحسينِ فقالَ : أينَ بَنُو أُختِنا؟ فخرجَ إِليه العبّاسُ وجَعْفَرٌ وعثمانُ بنوعليِّ بنِ أبي طالب عليه وعليهم السّلامُ فقالوا : ماتريدً؟ فقلَ : أنتم يابني أُختي امِنونَ ؛ فقالتْ له الفِتْيةُ : لَعَنَكَ اللهّ ولَعَنَ أمانَكَ ، أتؤمِنُنَا وابنُ رسولِ اللّهِ لا أمانَ له؟!(2) 🔰شمر آمد و فرياد زد فرزندان خواهران ما كجا هستند؟ در اين هنگام عباس و جعفر و عثمان فرزندان علي عليه السّلام بيرون شدند گفتند: چه ميگوئى گفت: آمده‌ام و براى شما امان آورده‌ام، گفتند: خداوند تو را و امانت را لعنت كند، ما در امان هستيم ولى فرزند پيغمبر در امان نيست.  نَسَب حضرت ام البنین علیها السلام: بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر لعین: شمر بن ذی‌الجوشن بن اعور بن ضِباب بن کلاب 📚: منابع 1:مقتل خوارزمی ج1 ص 349 2: الإرشاد ج2 ص89 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تعصبات قبیله‌ای در فاجعه کربلاء قسمت سوم حضرت علی اکبر علیه‌السلام 🛑قالوا له : إن لك قرابة من أمير المؤمنين ـ يعنون يزيد اللعين ـ يريدون : أن ميمونة بنت أبي سفيان جدته لأمه أم ليلى بنت مرة ، وامها ميمونة بنت أبي سفيان  قالوا له : فإن شئت آمنّاك ، وصرت الى الدنيا. قال لهم علي عليه‌السلام : قرابة رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله أحق أن ترعى 🔰لشکریان یزید لعین خطاب به حضرت علی اکبر علیه السلام گفتند: تو با یزید لعین نسبت فامیلی داری لشکریان لعین گفتند: اگر دوست داشتنی در امان هستی و به هرجائی دنیا بخواهی برو. حضرت علی اکبر علیه السلام فرمودند: قرابت و فامیلی رسول خدا صلی الله علیه و آله برای ما بهتر است نکته: مادر حضرت علی اکبر علیه‌السلام، لیلی بود لیلی دختر "میمونه" و "میمونه" دختر ابوسفیان بود یعنی لیلی نوه دختری ابوسفیان بود 📚: شرح الأخبار قاضي نعمان ج 3ص153 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسوزد‌آن‌همہ‌مسجد ‌.. 😭 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مسلمان شدن راهب مسیحی... 🛑اَلنَّطَنْزِيُّ فِي اَلْخَصَائِصِ : لَمَّا جَاءُوا بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نَزَلُوا مَنْزِلاً يُقَالُ لَهُ قِنَّسْرِينُ اِطَّلَعَ رَاهِبٌ مِنْ صَوْمَعَتِهِ إِلَى اَلرَّأْسِ فَرَأَى نُوراً سَاطِعاً يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ وَ يَصْعَدُ إِلَى اَلسَّمَاءِ فَأَتَاهُمْ بِعَشَرَةِ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ أَخَذَ اَلرَّأْسَ وَ أَدْخَلَهُ صَوْمَعَتَهُ فَسَمِعَ صَوْتاً وَ لَمْ يَرَ شَخْصاً قَالَ طُوبَى لَكَ وَ طُوبَى لِمَنْ عَرَفَ حُرْمَتَهُ فَرَفَعَ اَلرَّاهِبُ رَأْسَهُ وَ قَالَ يَا رَبِّ بِحَقِّ عِيسَى تَأْمُرُ هَذَا اَلرَّأْسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعِي فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ وَ قَالَ يَا رَاهِبُ أَيَّ شَيْءٍ تُرِيدُ قَالَ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا اِبْنُ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى وَ أَنَا اِبْنُ عَلِيٍّ اَلْمُرْتَضَى وَ أَنَا اِبْنُ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ وَ أَنَا اَلْمَقْتُولُ بِكَرْبَلاَءَ أَنَا اَلْمَظْلُومُ أَنَا اَلْعَطْشَانُ فَسَكَتَ فَوَضَعَ اَلرَّاهِبُ وَجْهَهُ عَلَى وَجْهِهِ فَقَالَ لاَ أَرْفَعُ وَجْهِي عَنْ وَجْهِكَ حَتَّى تَقُولَ أَنَا شَفِيعُكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ فَقَالَ اِرْجِعْ إِلَى دِينِ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ اَلرَّاهِبُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فَقَبِلَ لَهُ اَلشَّفَاعَةَ فَلَمَّا أَصْبَحُوا أَخَذُوا مِنْهُ اَلرَّأْسَ وَ اَلدَّرَاهِمَ فَلَمَّا بَلَغُوا اَلْوَادِيَ نَظَرُوا اَلدَّرَاهِمَ قَدْ صَارَتْ حِجَارَةً . 🔰 هنگامى كه سر امام حسين(علیه السلام) را وارد قنسرين كردند و راهبى از صومعه خود متوجه سر مقدس آن حضرت شد ديد نورى از دهان مبارك امام حسين خارج ميشد و بطرف آسمان صعود مي كرد. آن راهب مبلغ ده هزار درهم آورد و سر حسين شهيد را از آنان گرفت و داخل صومعه خويش نمود. راهب صدائى شنيد، ولى صاحب آن صدا را نديد آن گوينده براهب مي گفت: خوشا بحال تو! و خوشا بحال آن كسى كه از حرمت اين حسين آگاه شد. راهب سر خود را بلند كرد و گفت: پروردگارا! تو را به حق عيسى قسم مي دهم كه اين سر را مأمور كنى با من تكلم نمايد. آن سر تكلم كرد و گفت: اى راهب! چه منظورى دارى؟ راهب گفت: تو كيستى؟ فرمود: انا بن محمّد المصطفى، و انا بن على المرتضى. و انا بن فاطمة الزهراء، انا المقتول بكربلاء، انا المظلوم، انا العطشان! بعدا آن سر مقدس ساكت شد. راهب صورت به صورت امام حسين (علیه السلام) نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نخواهم داشت تا اينكه بگوئى: من روز قيامت شفيع تو خواهم بود. آن سر مقدس به سخن آمد و فرمود: به دين جدم محمّد مصطفى (صلی الله علیه و آله) باز گرد 📚: المناقب ج۴ص۶۰   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه چه گروهی هستند⁉️ قسمت اول 💢 عثمانیه به گروهی اطلاق می شود که: به شدت طرفدار ودوستدار عثمان بودند و نسبت به حضرت علی "علیه‌السّلام "بغض ودشمنی داشتند. 🔺عثمانیه حضرت علی علیه‌السّلام را به عنوان خلیفه چهارم قبول نداشتند . وحضرت را در ماجرای قتل عثمان به مشارکت و همراهی با قاتلان عثمان متهم می کردند . 🔻اکثر شرکت کنندگان که در کربلا در سپاه عمر بن سعد ملعون بودند از گروه عثمانیه بودند به این خاطر وقتی امام حسین علیه السلام از دشمن سوال کرد که به چه دلیلی قصد کشتن من را دارید؟ جواب دادند : بغضا لابیک: بخاطر بغضی که از پدرت علی بن ابی طالب علیهما السلام داریم 👈 لذا در لشکر عمربن سعد به هیچ عنوان هیچ شیعه ای نبوده است . برای تفصیل این موضوع می توان به کتاب " بازتاب تفکر عثمانی در قضیه کربلا" نوشته آقای هدایت پناه رجوع کرد. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه در کربلاء قسمت دوم 🛑قال حدثنى يحيى بن هانئ بن عروة أن نافع ابن هلال كان يقاتل يومئذ وهو يقول * أنا الجملى أنا على دين على * قال فخرج إليه رجل يقال له مزاحم ابن حريث فقال أنا على دين عثمان فقال له أنت على دين شيطا 🔰نافع بن‌هلال(از یاران امام حسین علیه السلام) در روز کربلا در حالی که به میدان رفت و رجز میخواند، من از طایفه جملی هستم و پیرو دین علی بن ابی طالب در این هنگام یکی از سپاه یزید وارد میدان جنگ شد نام وی مزاحم ابن حریث بود و رجز میخواند: من پیرو دین عثمان هستم. نافع بن هلال به وی گفت: تو بر دین شیطان هستی 📚: تاريخ الطبري ج 4 ص331 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
34.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در رجزِ سیّدالشّهدا علیه السلام قسمت سوم استاد حامد کاشانی حفظه الله ✍وقتی طرف مقابل لشکر عثمانی مذهب هستند که بغض و کینه امیرالمومنین علیه السلام را در دارند پس لازم است که امام حسین علیه‌السلام از وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام دفاع بکند 👇متن رجز👇 🛑كفر القوم وقدما رغبوا * عن ثواب الله رب الثقلين قتلوا قدما عليا وابنه * حسن الخير كريم الطرفين حنقا منهم وقالوا اجمعوا * نفتك الآن جميعا بالحسين يالقوم من أناس رذل جمعوا * الجمع لأهل الحرمين ثم صاروا وتواصوا كلهم * باحتياج لرضاء الملحدين لم يخافوا الله في سفك دمي * لعبيد الله نسل الكافرين وابن سعد قد رماني عنوة * بجنود كوكوف الهاطلين لا لشئ كان مني قبل ذا * غير فخري بضياء الفرقدين بعلي الخير من بعد النبي * والنبي القرشي الوالدين خيرة الله من الخلق أبي * ثم أمي فأنا ابن الخيرتين فضة قد خلقت من ذهب * فأنا الفضة وابن الذهبين من له جد كجدي في الورى * أو كشيخي فإنا ابن القمرين فاطم الزهراء أمي وأبي * قاصم الكفر ببدر وحنين عروة الدين علي المرتضى * هادم الجيش مصلي القبلتين وله في يوم أحد وقعة * شفت الغل بقبض العسكرين ثم بالأحزاب والفتح معا * كان فيها حتف أهل القبلتين في سبيل الله ماذا صنعت * أمة السوء معا بالعترتين عترة البر التقي المصطفى * وعلى القرم يوم الجحفلين عبد الله غلاما يافعا * وقريش يعبدون الوثنين وقلى الأوثان لم يسجد لها * مع قريش لا ولا طرفة عين طعن الأبطال لما برزوا * يوم بدر وتبوك وحنين 📚:الإحتجاج ج 2 ص25 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منع آب نُمود تفکر عثمانی در کربلاء قسمت چهارم 🛑قالوا: وورد كتاب ابن زياد على عمر بن سعد، ان امنع الحسين واصحابه الماء، فلا يذوقوا منه حسوة كما فعلوا بالتقى عثمان بن عفان.(1) 🔰نامه ای از طرف عبیدالله ملعون به ابن سعد ملعون رسید: آب را از حسین و اصحاب حسین منع کن تا یک قطره از آن آب ننوشند همانگونه که بر آن مرد تقی و پرهیزگار عثمان بن عفان منع کردند 👇 منع آب در صفین👇 🛑فقال الوليد ابن عقبه: امنعهم الماء كما منعوه عثمان بن عفان رضى الله عنه، حصروه اربعين صباحا يمنعونه برد الماء، و لين الطعام، اقتلهم(2) 🔰ولید بن عقبه به معاویه گفت: آب را از آنان( لشگر امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین) منع کن همانگونه که آنان آب را از عثمان بن عفان منع کردند که او را ۴۰ روز محاصره کردند و از رسیدن آب خنگ و غذا لین به او ممانعت کردند، پس آنان را بکش. 👇نکته👇 رفتار سیاسی‌ای که عثمانی مذهبان بعد از عثمان اتخاذ کردند، این بود که همچنان که عثمان با لب تشنه کشته شد شیعیان را نیز باید با لب تشنه بکشند و این عمل به عنوان شعار و مشخصه عمل سیاسی عثمانی مذهبان در تاریخ شناخته شد و البته ادعایی که هنوز ثابت نشده است بلکه در منابع اهل سنت به صراحت بیان شده است که امیر المومنین علیه السلام به عثمان آب رساندید ادامه دارد انشاءالله ✍عیسوند 📚منابع: 1:الأخبار الطوال ج1ص255 2تاريخ الأمم و الملوك ج4 ص 572 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ترور عثمان و امیرالمومنین علیه السلام قسمت پنجم 🛑لَوْ أَمَرْتُ بِهِ لَكُنْتُ قَاتِلًا أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ لَكُنْتُ نَاصِراً غَيْرَ أَنَّ مَنْ نَصَرَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ خَذَلَهُ مَنْ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ‏ وَ مَنْ خَذَلَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ نَصَرَهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي‏ وَ أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَهُ‏ اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ وَ جَزِعْتُمْ فَأَسَأْتُمُ الْجَزَعَ‏ وَ لِلَّهِ حُكْمٌ وَاقِعٌ فِي الْمُسْتَأْثِرِ وَ الْجَازِع‏(۱) 🔰اگر به كشتن او امر داده بودم هر آينه كشنده او بودم، و اگر جلوگيرى كرده بودم هر آينه ياورش بودم (پس كشندگان او در اين باب با من شور نكردند تا آنان را امر يا نهى كرده باشم) ليكن (مى‏دانم) كسيكه يارى كرد او را (مروان بن حكم و جمعى از بنى اميّه) نمى‏توانند بگويند: من بهترم از كسيكه خوار كرد (يارى ننمود) او را، و كسيكه خوار كرد او را (گروهى از مهاجرين و انصار) نمى‏تواند بگويد: يارى نمود او را كسيكه از من بهتر است (غرض حضرت در اينجا نكوهش عثمان است) 👇خلافت عثمان👇 🛑إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ‏ بَيْنَ نَثِيلِهِ‏ وَ مُعْتَلَفِهِ‏ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ‏ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ‏] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ‏ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ‏ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ‏ بِهِ بِطْنَتُهُ‏(۲) 🔰تا اینکه سومى به حكومت رسيد كه برنامه‏ اى جز انباشتن شكم و تخليه آن نداشت، و دودمان پدرى او (بنى اميّه) به همراهى او برخاستند، و چون شترى كه گياه تازه بهار را با ولع میخورد به غارت بيت‏ المال دست زدند، در نتيجه اين اوضاع رشته‏ اش پنبه شد، و اعمالش كار او را تمام ساخت، و شكمبارگى سرنگونش نمود 👇آنقدر دفاع کرد👇 🛑الله لقد نصر عثمان‏ نصرا لو كان المحصور جعفر بن أبي طالب لم يبذل له إلا مثل(3) 🔰بخدا علی بن ابی طالب آنقدری عثمان را یاری کرد که اگر جعفر بن ابی طالب در محاصره بود همان اندازه به او یاری می رساند. 👇 🛑عن أبيه علي بن الحسين ع قال‏ قال لي مروان ما كان‏ في‏ القوم‏ أدفع‏ عن صاحبنا من صاحبكم قلت فما بالكم تسبونه على المنابر قال إنه لا يستقيم لنا الأمر إلا بذلك.(۴) 🔰امام سجاد علیه السلام فرمودند : مروان بن الحکم به من گفت: هیچ کسی مثل صاحب شما{ امام علی علیه السلام} از صاحب ما { عثمان} دفاع نکرد . 👇عثمان تشنه نبود👇 منابع زیادی از اهل تسنن تصریح میکند که امیرالمومنین علیه السلام تمام‌سعی خود را کردند که به عثمان بن عفان آب برساند و بعضی ها هم تصریح کردند که امیرالمومنین علیه السلام موفق به رساندن آب به عثمان شدند(۵). 👈لذا تشنه بودن عثمان‌حین قتل، دورغ بنی امیه بود 📚منابع: 1:نهج البلاغة ص: 73 2:نهج البلاغة ص: 49 3:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 67 4:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏13، ص: 220 5: انساب الاشراف ج۵ص ۷۱ _تاریخ مدینه الدمشق ج۱۶ص۲۱۲ _تجارب الامم ج۱ص۲۸۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گزارشی عجیب از غارت خیمه‌ها😭 🛑...عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الحسين [الْحَسَنِ‏] عَنْ أُمِّهِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: «دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ [الْعَامَّةُ] عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالانِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي. فَقُلْتُ: مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ؟ فَقَالَ: كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ. فَقُلْتُ: لَا تَسْلُبْنِي. قَالَ: أَخَافُ أَنْ يَجِي‏ءَ غَيْرِي، فَيَأْخُذَهُ.» قَالَتْ: «وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ حَتَّى كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا.» 🔰عبدالله بن حسین از مادرش فاطمه، دختر امام حسین (علیهماالسلام) نقل کرده است: «غارتگران به خیمه ما هجوم آوردند، درحالی‌که من دختر کوچکی بودم که دو خلخال از طلا به پایم بود. مردی آن دو خلخال را از پایم شکست تا ببرد و در همان‌حال گریه می‌کرد. گفتم: چه چیز تو را به گریه واداشته است، ای دشمن خدا؟ گفت: چه‌طور گریه نکنم، درحالی‌که دختر رسول خدا را غارت می‌کنم. گفتم: (خب) مرا غارت نکن. گفت: می‌ترسم دیگری بیاید و آن را ببرد.» آن‌گاه مادرم گفت: «هرچه در خیمه‌ها بود را با زور چپاول کردند، حتی روپوش‌ها(چادرها)یمان را نیز از دوشمان کشیدند.» 📚الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام. 🤷‍♂یک درد و دل موقت جمع آوری مطالب و تنظیم مطالب نیاز به وقت دارد که برای کانال آماده بشوند چون کپی از جایی نیستند بارها و بارها شده که در کانال بحث‌ی رو شروع کردم و در ابتداء قصد داشتم بحث‌هارو تکمیل کنم ولی همیشه با بی میلی و بی توجهی اعضاء که روبرو شدم دل‌سرد شدم و از نوشتن منصرف شدم. بحث‌های که در کانال بخاطر بی توجهی اعضاء نصفه رها کردم کم نیستند آخرین بحث بود
عثمانیه قسمت ششم نقطه شروع عثمانیه ✍یقینا تفکر عثمانیه توسط کسانی ایجاد شد که یا قاتل مباشر عثمان بودند مثل طلحه و زبیر و عائشه یا قاتل غیر مباشر بودند مثل معاویه کسانی که دیروز دست‌هایشان به خون عثمان آلوده شده بود الان ادعاء خون‌خواهی وی را می‌کند👇 عایشه می‌گفت : 🔺أَيُّهَا اَلنَّاسُ! إِنَّ أَهْلَ اَلْمَدِينَةِ اِجْتَمَعُوا عَلَى هَذَا اَلرَّجُلِ اَلْمَقْتُولِ ظُلْماً بِالْأَمْسِ وَ نَقَمُوا عَلَيْهِ! قُتِلَ وَاللَّهِ عُثْمَانُ مَظْلُومًا، وَاللَّهِ لَأَطْلُبَنَّ بِدَمِهِ)1 ترجمه: ای مردم! همانا اهل مدینه دیروز علیه عثمان اجتماع کردند و او را مظلومانه کشتند و بر او بد کردند! به خدا قسم! عثمان مظلوم به قتل رسیده است و به خدا سوگند! من خونخواه عثمان بن عفان خواهم بود. لذا امیرالمومنین‌ در جواب داعیان خون‌خواهی عثمان فرمودند👇 🔺اِنَّهُم لَیَطلُبُونَ دَمَاً، هُم سَفَکُوه)2 ترجمه:آنها خونی را طلب می کنند که خود آن را بر زمین ریخته اند. 👇 اولین جرقه👇 ✍پیراهنِ خونین عثمان توسط همسرش نائله به نزد معاویه در شام فرستاده شد، و او از این موضوع، بیش ترین بهره برداری سیاسی را به عمل آورد.👇 🔺وَ نَصَبَ مُعَاوِیةُ القَمِیصَ عَلَى مِنبَرِ دِمَشقَ)3 ترجمه: معاویه آن پیراهن را بر روی منبر مسجد دمشق قرار داد. 👈نقش معاویه، عائشه، طلحه و زبیر در قتل عثمان و چگونگی بهربرداری از این قتل در کتاب: "نگاهی کوتاه به جنگ جمل" بحث کردیم ✍: عیسوند 📚منابع: 1:الكامل في التاريخ ج۲، ص۵۷۰ 2:شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۹، ص۳۳ 3:تاريخ الإسلام ذهبی، ج۳، ص۴۵۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چندتا نکته در مورد روایت شریف عرض کنم👈اینجا👉 قسمت اول نکته: اول در متن روایت فرموده بودند: 🔺كَانُوا يَنْزِعُونَ 👈الْمَلَاحِفَ👉عَنْ ظُهُورِنَا)1 🔰هرچه در خیمه‌ها بود را با زور چپاول کردند، حتی روپوش‌ها(چادرها)یمان را نیز از دوشمان کشیدند.» 👇ملاحف در لغت👇 🔺اللِّحَاف و المِلْحَفُ و المِلْحَفَة: اللِّباس الذی فوق سائر اللباس‏»)2 🔰اللحاف و المحلف و ملحفه به معنای لباسی است که روی تمام لباس ها انداخته میشود 👇پوشش زنان عرب👇 🛑فصل في ترتيب الخمار ( عن الأئمة ): البُخْنق : خرقة تلبسها المرأة ، فتغطي بها رأسها ، ما قبل منه وما دبر ، غير وسط رأسها ، عن الفراء ، عن الدِّبَيْرِيّة . ثم الغِفَارة ، فوقها ودون الخمار. ثم الخِمَار ، أكبر منها. ثم النَّصيف، وهو كالنِّصف من الرداء. ثم المقنعة. ثم المِعْجَر ، وهو أصغر من الرداء. وأكبر من المقنعة. ثم الرداء.)3 🔰بزرگان علم لغت حجاب‌های یک زن در عرب را اینگونه نوشتند: اول: بخنق : چیزی شبیه کلاه که موها را جمع می کند دوم: غِفاره: کمی از قبلیه بزرگتر و از خِمار کوچکتر سوم: خِمار: از قبلی ها بزرگتر یک روسری بزرگ چهارم: نصیف: نصف یک عبا از سر تا حدود یک سوم بدن را می پوشاند. پنجم: مقنعه: روی نصیف بود. ششم: معجر: کمی کوچکتر از عبا و بزرکتر از مقنعه. هفتم: عبا (عبای زن منظور چیزی شبیه چادر است) 📚منابع: 1:الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴ 2: لسان العرب، ج 9، ص 314 2فقه اللّغة الثعالبي ج1 ص268 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت هفتم ✍سران تفکر مسموم عثمانیه در ابتداء قصد ترور امیرالمومنین علیه السلام را داشتند زمانی که موفق به ترور جسمانی نشدند شروع به ترور شخصیت امیرالمومنین علیه السلام کردند ( فعالیت‌های تفکر عثمانیه باعث ترور امیرالمومنین علیه‌السلام توسط اشقی الاشقاء شد) 👇ترور جسمانی👇 🔺فَانْتَهَى إِلَى اَلْهَوْدَجِ وَ كَأَنَّهُ شَوْكُ اَلْقُنْفُذِ مِمَّا فِيهِ مِنَ اَلنَّبْلِ فَضَرَبَهُ بِعَصًا ثُمَّ قَالَ هِيهِ يَا حُمَيْرَاءُ أَرَدْتِ أَنْ تَقْتُلِينِي كَمَا قَتَلْتِ اِبْنَ عَفَّانَ 🔰 بعد از شکست لشگر جمل و اسیر شدن عائشه، امیرالمومنین علیه‌السلام؛ پيش آمدند تا به هودجى(كه عائشه در آن بود)رسيدند، هودج از شدت تيرى كه بآن خورده بود مثل خار پشتى شده بود.حضرت با عصائى كه بدست داشت بر آن هودج زد و 👈فرمود:حميراء!بگو ببينم همان طور كه ابن عفان را به كشتن دادى مى‌خواستى مرا هم بكشتن دهى‌👉 👇ترور شخصیت👇 وقتی سران تفکر عثمانیه موفق به ترور جسمانی امیرالمومنین علیه‌السلام نشدند شروع به ترور شخصیت کردند: 1: کتمان کردن فضائل امیرالمومنین علیه السلام 2: جعل فضائل ساختگی برای دشمنان امیرالمومنین علیه السلام این دو کار از مهمترین فعالیت‌های سران عثمانیه‌ بود که بخاطر اطاله پیدا نکردن بحث از بیان شواهد روائی و تاریخی پرهیز می‌کنیم 👇نتیجه ترور شخصیتی👇 🔺روى أبو الحسن المدائني قال حدثني رجل قال كنت بالشام فجعلت لا أسمع أحدا يسمي أحدا أو يناديه يا علي أو يا حسن أو يا حسين و إنما أسمع معاوية و الوليد و يزيد حتى مررت برجل فاستسقيته ماء فجعل ينادي يا علي يا حسن يا حسين فقلت يا هذا إن أهل الشام لا يسمون بهذه الأسماء قال صدقت إنهم يسمون أبناءهم بأسماء الخلفاء فإذا لعن أحدهم ولده أو شتمه فقد لعن اسم بعد الخلفاء و أنا سميت أولادي بأسماء أعداء الله فإذا شتمت أحدهم أو لعنته فإنما ألعن أعداء الله  🔰ابوالحسن مدائنی می گوید: در ایامی که در شام حضور داشتم نشنیدم کسی را با نام "علی" یا "حسین" یا "حسن"صدا بزنند و تنها نام‌های: معاویه، ولید و یزید را می‌شنیدم تا آنانکه روزی به مردی رسیدم و به جهت تشنگی از او آبی طلب کردم آن فرد فرزندانش را با نام‌های "علی"، حسن و حسین صدا زد تا برایم آب بیاورند.من در حالی که متعجب بودم به او گفتم: ای مرد، شامیان از این گونه نام‌ها ندارند! گفت: راست می‌گویی؛ شامیان فرزندان خود را به نام‌های خلفاء می‌نامند و هنگامی که فرزندان خود را لعن یا دشنام می‌دهند در واقع خلفا را لعن کرده‌اند و من برای آناکه خلفاء را دشنام ندهم فرزندان خود را به نام‌های دشمنان خدا نامیده‌ام که هر گاه یکی از آنان را دشنام دادم یا لعن کردم دشمنان خدا را لعن کرده باشم 📚منابع: 1: الأمالي (للمفید) ج۱ص۲۴   2:شرح نهج البلاغه ج ۷ ص ۱۵۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آب رساندن.pdf
106.2K
قسمت هشتم در معرفی تفکر عثمانی بیان داشتیم که یکی از نُمود تفکر عثمانی منع کردن آب بود که در کربلاء و صفین منع آب کردند . 👈مطالعه کنید👉 و دلیل این کار این بود بنابر عقیده آنان عثمان بن عفان تشنه کشته شد . ما در جواب عثمانی مسلک‌ها از منابع خود آنان عرض کردیم که عثمان تشنه کشته نشده بود و این دورغ بنی امیه برای جلو بردن اهداف شوم خودشان بود . (در این مقام ما برای اقناع خصم از مقبولات خصم استفاده کردیم) اما آیا طبق مبانی و منابع شیعه امیرالمومنین علیه‌السلام را برای یاری و آب رساندن به عثمان بن عفان فرستادند⁉️ برای جواب این سوال قسمتی از کتاب "نگاهی کوتاه بر جنگ جمل" را برش زدم . ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت دهُم چگونی تبدیل شدن کوفه به محل تجمع عثمانی مذهب‌ها ✍کوفه در زمان خلافت خلیفه غاصب دوم در سال 17 هجری بنا نهاده شد و در ابتداء یک شهر به مثابه پادگان نظامی بود ولی در ادامه از حالت پادگان بودن خارج شد و به یک شهر برای زندگی عادی تبدیل شد، کوفه در ابتداء قبل از فعالیت‌های معاویه علیه الهاویه یک شهر با اکثریت محب امیرالمومنین علیه السلام بود به چند دلیل: 👇 1: در ابتداء بافت زیادی از جمعیت مهاجر کوفه را هَمدانی‌های یمن تشکیل میداند که بخاطر اینکه به دست امیرالمومنین علیه‌السلام مسلمان شده بودند محبت خاصی به امیرالمومنین علیه السلام داشتند. 2: اصحاب و یاران امیرالمومنین علیه‌السلام در کوفه، یا صاحب مسئولیت حکومتی بودند بودند یا صاحب کرسی درس: مثل عمار یاسر حدود دوسال از طرف خلیفه غاصب دوم در کوفه حاکم بود، مانند عبدالله بن مسعود، وزیر عمار، حذیفه بن یمان در مسجد کوفه حلقه دارس داشتند، عثمان بن حنیف مامور خراج بودند، زید بن صوحان، حجر بن عدی، عمر بن الحمق خزاعی، جندب بن زهیر ازدی و.... 3: کوفه حدود 5 سال مرکز خلافت امیرالمومنین علیه السلام بود این دلائل و دلائل بیشتر موجب شد که کوفه قبل از فعالیت‌های معاویه یک شهر محب امیرالمومنین علیه السلام باشد. 👈معاویه و دستگاه بنی امیه تلاش‌های زیادی کردند که کوفه را تبدیل به یک شهر عثمانی مذهب بکند در ادمه ان‌شاءالله به تلاش‌های بنی امیه برای تبدیل کردن کوفه، به یک شهر عثمانی مذهب، اشاره می‌کنیم. ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لعن کردن بنی امیه بعد از نماز 🛑عَنِ اَلْمُنَخَّلِ بْنِ جَمِيلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا اِنْحَرَفْتَ عَنْ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ تَنْحَرِفْ إِلاَّ بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » . 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن. 📚تهذيب الأحكام، ج۲، ص۳۲۱ ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت یازدهم تغییر هویت فرهنگی کوفه ✍معاویه برای اینکه کوفه را از یک شهر محب اهل البیت علیهم‌السلام تبدیل به یک شهر عثمانی مذهب بکند چند کار مهم انجام داد 1: انتصاب حاکمان عثمانی مذهب در کوفه توسط معاویه: نعمان بن بشیر انصاری: 🔺كان ولي الكوفة لمعاوية بن أبي سفيان وأقام بها وكان عثمانيا)1 🔸ابن سعد نقل میکند: نعمان بن بشیر از طرف معاویه بر حکومت کوفه قرار داده شد در حالی که وی عثمانی مذهب بود. 2: بیان و گسترش فضائل ساختگی عثمان در کوفه 🔺قال علي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: من تبرأ من دين عُثْمَان فقد تبرأ من الإيمان،)2 🔸هر کسی از دین عثمان بیزاری جوید از ایمان بیزای جسته است(یعنی همه باید تفکر عثمانی داشته باشند 3: مذمت امیرالمومنین علیه السلام 🔺أثنى أبو البهلول عليه خيرا قال‏ حضرت حريز بن عثمان و ذكر علي بن أبي طالب فقال ذاك الذي أحل حرم رسول الله ص حتى كاد يقع.)3 🔸حریز بن عثمان نقل میکند پیامبر در هنگام وفاتشان گفتند دست علی بن ابی طالب را قطع کنید (ناصبی‌تر و حروم زاد‌تر از این حریز بن عثمان در طول تاریخ کم دیدم🤢) 4: پخش فضائل جعلی برای معاویه: 🔺عن أبى هريرة قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول الامناء عند الله ثلاثة جبريل وانا ومعاوية)4 🔸ابوهریزه از پیامبر نقل میکند: افراد مورد اطمینان نزد خدا سه نفر هستند: من و جبرائیل و معاویه 👈ادامه دارد ان‌شاءالله ✍عیسوند 📚منابع: 1: : الطبقات الكبری ج 6 ص : 53 2: : الاستيعاب ج: 3 ص1044 3. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 70 4. تاریخ بغداد ج 12ص8 ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت دوازدهم تغییر کوفه 5: سیاست ارعاب و قتل و کشتار 🔺وصلب زياد بن أبيه (مسلم) بن زيمر، و (عبد الله) بن نُجَي الحضرميين على أبوابهما أياما بالكوفة. وكانا شيعيين. وذلك بأمر معاوية). 1 🔸زیاد بن ابیه به دستور معاویه، «مسلم بن زیمر» و «عبدالله بن نجی» که از عشیره حضرمی بودند را بر سر در منزلشان در کوفه به صلیب کشید؛ گناه آن دو نفر این بود که از شیعیان بودند. 6: سیاست تغییر جمعیتی کوفه: معاویه برای اینکه کوفه را از شیعیان خالی کند دو کار انجام دادم الف: تبعید و اخراج شیعیان از کوفه ب: ساکن کردن قبائل عثمانی مذهب در کوفه ج: حمایت و تقویب عثمانی مذهب ها در کوفه د: منزوی کردن شیعیان در کوفه(محکوم کردن شیعیان در محاکم قضائی و مورد پذیرش قرار نگرفتن شهادت آنان) گزارش پیش رو از ابن ابی الحدید در بردارنده تمام این موارد است (با دقت بخونید) 🛑في كتاب الأحداث قال‏ كتب معاوية نسخة واحدة إلى عماله بعد عام الجماعة أن برئت الذمة ممن روى شيئا من فضل أبي تراب و أهل بيته فقامت الخطباء في كل كورة و على كل منبر يلعنون عليا و يبرءون منه و يقعون فيه و في أهل بيته و كان أشد الناس بلاء حينئذ أهل الكوفة لكثرة من بها من شيعة علي ع فاستعمل عليهم زياد بن سمية و ضم إليه البصرة فكان يتتبع الشيعة و هو بهم عارف لأنه كان منهم أيام علي ع فقتلهم تحت كل حجر و مدر و أخافهم و قطع الأيدي و الأرجل و سمل العيون و صلبهم على جذوع النخل و طرفهم و شردهم عن العراق فلم يبق بها معروف منهم و كتب معاوية إلى عماله في جميع الآفاق ألا يجيزوا لأحد من شيعة علي و أهل بيته شهادة و كتب إليهم أن انظروا من قبلكم من شيعة عثمان و محبيه و أهل ولايته و الذين يروون فضائله و مناقبه فادنوا مجالسهم و قربوهم و أكرموهم و اكتبوا لي بكل ما يروي كل رجل منهم و اسمه و اسم أبيه و عشيرته.)3 🔰ابن ابی الحدید نقل می کند: معاویه در یک نامه به والیان خود نوشت و اعلام کرد کسی نباید از فضیلت ابوتراب و آل او مطلبی نقل کند، پس خطباء و بر روی منبربه علی بن ابی طالب ناسزا می گفتند و در مورد علی و بنی هاشم بد گویی می کردند و این مردم کوفه بودند که به دلیل کثرت شیعیان علی (علیه‌السلام) در آن زمان بیشترین مصیبت را از این دستور معاویه داشتند. پس زیاد بن ابیه را بر مردم کوفه گماشت و بصره را به خود ضمیمه کرد زیاد بن ابیه شیعیان را تعقیب می کرد به دلیل آنانکه زیاد بن ابیه زمانی جزء افراد امام علی علیه السلام بود، لذا شیعیان را می شناخت و آنان را زیر هر سنگی که بودند را پیدا می کرد و می کشت و دستها و پاهایشان را قطع می کرد و آنها را به صلیب کشیدند و بر تنه درختان خرما و از کوفه آنان را تبعید می‌کرد تا این فشارها تا به آنجا ادامخ پیدا کرد که در کوفه شخصیت معروفی از شیعیان باقی نمانده بود معاویه طی نامه ای به والیان خود نوشت که شهادت هیچ یک از شیعیان را قبول نکنند و به والیان خود نامه نوشت شیعیان عثمان (عثمانی مذهب‌هان) را پیدا کنید و به خود نزدیکشان کنید و اکرامشان کنید و هر کدام را به اسم پدر و عشیره مکتوب کنید (برای گرفتن سهم بیشتر از بیت المال) 👇نتیجه دردناک این فشارها👇 🔺حتى أن الرجل ليقال له زنديق أو كافر أحب إليه من أن يقال شيعة علي)3 🔸امام باقر علیه السلام فرمودند: کوفه به سمتی رفت که اگر در کوفه به شخصی می گفتند تو زندیق یا کافر است بهتر از این بود که به او می گفتند شیعه هستی😭 📚منابع: 1 : المحبر ج 1 ص 479 2: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 44 3: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 44 ♻️کانال علم الحدیث @mirasehadisi
1: این چند گزارش رو با دقت کلمه به کلمه‌شو چندبار بخونید 👈تا متوجه بشیم چرا امام علیه السلام فرمود 🔺عَنِ اَلْمُنَخَّلِ بْنِ جَمِيلٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِذَا اِنْحَرَفْتَ عَنْ صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَلاَ تَنْحَرِفْ إِلاَّ بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » . 🔰 امام باقر صلوات الله علیه می فرمایند : هر گاه نماز واجب را تمام کردى، جز بعد از لعن بر بنى امیه، از جاى خود حرکت نکن. 2: گزارشات تاریخی که بر این مطالب دلالت می کردند زیاد هستند ولی بخاطر اطاله پیدا نکردن بحث به همین سه گزارش اکتفاء کردم. 3: بررسی شخصیت زیاد بن ابیه ملعون و پسر نحسش، عبیدالله بن زیاد طلب کانال از بنده ان‌شاءالله ✍: عیسوند
بنوش به یاد امام حسین(علیه السلام) 🛑 عَنْ دَاوُدَ الرَّقِّيِّ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) إِذَا اسْتَسْقَى الْمَاءَ فَلَمَّا شَرِبَهُ رَأَيْتُهُ قَدِ اسْتَعْبَرَ وَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ بِدُمُوعِهِ ثُمَّ قَالَ لِي يَا دَاوُدُ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ (علیه‌السلام) فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ (علیه‌السلام) وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُوءَادِ 🔰 داود رقّى،مى‏ گويد: در محضر مبارك امام صادق(عليه السّلام) بودم، حضرت آب طلبيدند و زمانى كه آب را نوشيدند ديدم در حضرت حالت گريه پيدا شد و دو چشم آن حضرت غرق اشك شد سپس به من فرمودند: اى داود! خدا قاتل حسين(عليه السّلام) را لعنت كند، بنده ‏اى نيست كه آب نوشيده و حسين(عليه السّلام) را ياد نموده و كشنده ‏اش را لعنت كند مگر آنكه خداوند منّان صد هزار حسنه براى او منظور مى ‏كند و صد هزار گناه از او محو كرده و صد هزار درجه مقامش را بالا برده و گويا صد هزار بنده آزاد كرده و روز قيامت حق تعالى او را با قلبى آرام و مطمئن محشورش مى کند . 📚:کامل الزیارات، باب سی و چهارم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عثمانیه قسمت سیزدهم چه کسانی نامه نوشتند؟ ✍واقعیت تاریخی است که فرستندگان نامه از کوفه به امام حسین علیه السلام را نباید در یک گروه قرار داد بلکه چندین تفکر متفاوت نامه نوشتند 1: محبین اهل البیت علیهم السلام 🛑فكتبوا إليه (بسم الله الرحمن الرحيم) لحسين بن على من سليمان بن صرد والمسيب بن نجبة ورفاعة ابن شداد وحبيب بن مظاهر وشيعته من المؤمنين والمسلمين من أهل الكوفة سلام عليك)1 🔰«بسم الله الرحمن الرحیم. نامه‌ای است از سلیمان بن صرد و مسیب بن نجبه و شیعیان شما. بعد از سلام و حمد و ثنای الهی، سپاس خدایی را که دشمن تو (معاویه) را نابود ساخت؛ آنکه زمام کار این امت را به زور، به دست گرفت و بیت المال مسلمین را غاصبانه تصرف کرد... اکنون ما جز تو، امام و پیشوایی نداریم. به سوی ما بیا، تا خداوند به وسیله تو ما را بر محورحق، گرد هم آورد...» کسانی که در این نامه اسمشان به صراحت بیان شده است: الف: سلیمان بن صرد خزاعی و المسیب بن نجبة: در لشگر توابین کشته شدند ب: رفاعة بن شداد: در رکاب مختار از دنیا رفت ج: حبیب بن مظاهر: از شهداء کربلاء بود ✍کسانی که این نامه را نوشتند اولا: اسم آنان در متن نامه به صراحت ذکر شده است و ترسی از پنهان کردن اسامی خود نداشتند دوما: هیچ کدام در زمره قتلة کربلاء نبودند . 👇حزب باد👇 ✍دومین گروه کسانی بودند که به اصطلاح امروز حزب باد بودند و اعتقادی به اهل‌البیت علیهم السلام نداشتند 🛑هانئ بن هانئ السبيعي؛ و سعيد بن عبد اللّه الحنفي بكتاب؛ و هو آخر ما ورد إليه من-أهل الكوفة-و فيه: بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ للحسين بن عليّ أمير المؤمنين-من شيعته و شيعة أبيه..... فقال-الحسين-لهانئ بن هانئ السبيعي؛ و سعيد بن عبد اللّه الحنفي: «خبراني من اجتمع على هذا الكتاب الذي كتب معكما» ؟ فقالا له: يا ابن رسول اللّه! اجتمع عليه: شبث بن ربعي؛ و حجار بن أبجر؛ و يزيد بن الحرث؛ و يزيد بن رويم؛ و عزرة بن قيس؛ و عمرو بن الحجاج؛ و محمد بن عمير بن عطارد.)2 🔰آخرین نامه ای که به امام حسین علیه السلام نامه ای بود که هانی بن هانی السبیعی و سعید بن عبدالله الحنفی در مکه به امام حسین علیه السلام رساندند ....امام حسین علیه السلام از آن دو نفر پرسیدند چه کسانی با شما این نامه را نوشتند؟ جواب دادند: شبث بن ربعی، حجار بن أبجر، یزید بن الحرث، یزید بن رویم، عرزة بن قیس عمرو بن الحجاج و محمد بن عمیر بن عطارد اولا: این اشخاص جزء آخرین نفراتی بودند که نامه نوشتند یعنی منتطر مانده بودند ببیند جو جامعه به کدام طرف است بعد نامه بنویسند ثانیا: نام‌های خود را پنهان کرده بودند چون اگر نام‌های آنان عیان بود باید در متن نامه اسمشان می بود ولی نبود. شبعث بن ربعی: جزء لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء حجار بن ابجر: جز لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء یزید بن الحرث: جز لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء یزید بن رویم: جز لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء عرزة بن قیس: جز لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء عمرو بن الحجاج : جز لشکر عمر بن سعد و از قتله کربلاء محمد بن عمیر بن عطارد: فقط همین قدر معلوم است که در سپاه امام نبوده. کسی نمی‌داند در گوشه‌ای از کوفه پنهان بوده یا به سپاه عمرسعد پیوسته اما یک گوشه بی‌نقش و بی‌صدا ایستاده. 📚منابع: 1:تاریخ طبری ج۴ ص۲۶۱ 2: مقتل خوارزمی:ج۱ص۲۸۳ ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بنیانگذاران ظلم بر اهل البیت سلام الله علیهم اجمعین 🛑عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا اَلْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اَللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا اَلْيَوْمَ إِلاَّ سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ اَلْكَبِيرُ مِنَّا اَلصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي اَلْإِسْلاَمِ لاَ يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَى مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا «لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ». 🔰حنان بن سدير از پدرش روايت می كند كه گفت: از امام باقر سلام الله علیه از آن دو نفر (خليفۀ اول و دوم) پرسيدم‌❓ حضرت فرمود: اى ابو الفضل (كنيۀ سدير است) راجع به آن دو نفر از من چه ميپرسى‌؟ به خدا سوگند هيچ گاه كسى از ما نمرده است جز آنكه بر آن دو نفر خشمگين بوده است، و امروزه نيز كسى از ما نيست جز آنكه بر آن دو خشمگين است، و اين چيزى است كه پيران ما به خردسالانمان سفارش می كنند، به راستى كه آن دو نفر به حق ما ستم كردند و سهم ما را از ما جلوگيرى كردند، و نخستين كسى بودند كه بر گردن ما سوار شدند (و ما را كوبيدند) و رخنه‌اى را به روى ما در اسلام باز كردند كه هرگز مسدود نشود تا قائم ما قيام كند يا سخن گوى ما به سخن آيد. سپس فرمود: هان بخدا سوگند اگر قائم ما قيام كند يا سخنگوى ما به سخن آيد از كارهاى آن دو چيزهایی را كه تا آن وقت مكتوم و پنهان است آشكار سازد، و مكتوم سازد از كارهاى آن دو آنچه را كه بدان تظاهر كردند، به خدا سوگند هيچ گرفتارى و واقعه‌اى كه بر سر ما خاندان آيد پايه‌گذارى نشد جز آنكه اساس و پايۀ آن را آن دو نفر پايه‌گذارى كردند، پس بر آن دو لعنت خدا و فرشتگان و همه مردمان باد. 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi