eitaa logo
علم الحدیث
11.9هزار دنبال‌کننده
75 عکس
208 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال اعضاء محترم کانال سلام روایتی که امروز در کانال بارگذاری شد راوی حدیث شریف" عبدالله بن الحسین" نوشته بود ولی ظاهرا "عبدالله بن الحسن" صحیح است. همانطور که نسخه بدل ها به این تصحیف اشاره کرده اند. عبدالله بن الحسن کیست؟ عبدالله بن الحسن معروف به عبدالله محض است چون از طرف مادر و پدر هاشمی است. پدر عبدالله، حسن المثنی است که در کربلا مجروح و اسیر شد( دیروز در مورد وی توضیحاتی عرض کردیم) مادر عبدالله، فاطمه دختر امام حسین علیه السلام بود. 👈در احوالات عبدالله بن الحسن در تاریخ و روایات مطالبی نقل شده است که متاسفانه ظاهرا دلالت بر سوء عاقبت عبدالله بن الحسن میکند. (این همون بحثی است که قرار بود چند ماه پیش در کانال شروع کنم ولی دوستان و اساتید بنده توصیه کردند ادامه ندهم ما هم از ادامه بحث صرف نظر کردیم ) ✍: عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تحلیل مناظره قسمت اول دوستانی که دو قسمت مناظره آقای حسینوند رو دیدند: ایشون به حدیثی از کتاب صحیح مسلم استناد میکردند من باب استفاده از مقبولات خصم 👈و الا که صحیح مسلم برای ما ارزش علمی ندارد نه تنها صحیح مسلم بلکه تمام احادیث اهل سنت به این بیان مرحوم مجلسی رحمه الله علیه ذقت کنید: 🛑كذا كتاب تنبيه الخاطر و مؤلفه مذكوران في الإجازات مشهوران لكنه رحمه الله لما كان كتابه مقصورا على المواعظ و الحكم لم يميز الغث من السمين و خلط أخبار الإمامية بآثار المخالفين و لذا لم نذكر جميع ما في ذلك الكتاب بل اقتصرنا على نقل ما هو أوثق👈 لعدم افتقارنا ببركات الأئمة الطاهرين ع إلى أخبار المخالفين.(۱) 🔰علامه مجلسی رحمه الله علیه در مقدمه کتاب شریف بحار الانوار وقتی در صدد معرفی منابع ای هست که از آنان در نوشتن کتاب بحار الانوار استفاده کرده است به کتاب تنبیه الخواطر که می رسد این گونه بیان می دارند❗ 🔺کتاب تنبیه الخواطر چون مشتمل بر مواعظ و حِکَم است و بین احادیث امامیه و آثار مخالفین جداسازی نکرده است( یعنی هم احادیث امامیه نقل کرده است و هم احادیث غیر امامیه) لذا ما فقط آن مقدار از کتاب تنبیه الخواطر نقل میکنیم که اطمینان به امامی بودن آن داریم 👈چون به برکت اهل بیت علیهم السلام از اخبار و احادیث غیر شیعه بی نیاز هستیم ثانیا طبق نظر خود اهل سنت کتاب صحیح مسلم اصحّ کتُب بعد قرآن است ➖حدیث مورد استناد طرفِ شیعه این بود👇 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلَاقَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَرْفَجَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَقُولُ: «إِنَّهُ سَتَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ، فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ، فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا مَنْ كَانَ»،(2) 🔰 هر کسی که قصد داشت که بین امت واحده تفرق بیندازد هر کسی که باشد باید گردن او زده بشود.... پلان دوم: بعد از اینکه معاویه بر خلاف صلح نامه امام حسن علیه السلام خلافت را مورثی کرد و در صدد بیعت گرفتن برای فرزند نحس خودش شد: 🛑 فَبَايَعَ لَهُ النَّاسُ فِي سَائِرِ الْأَقَالِيمِ، إِلَّا عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ أَبِي بَكْرٍ وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَالْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ وَعَبْدَ اللَّهِ بْنَ الزُّبَيْرِ وَابْنَ عَبَّاسٍ(3) 🔰معاویه برای پسر نحس خود در همه سرزمین های اسلامی بیعت گرفت و همه بیعت کردند بجزء ابن عمر و ابن ابی بکر و ابن زبیر و ابن عباس و امام حسین علیه السلام{ یعنی خلافت یزید مورد تائید صحابه و تابعین بوده ست} 📚منابع: 1: بحار ج ۱ ص ۲۹ 2:صحيح مسلم ج3 ص1479 3: البدایه و النهایه ابن کثیر ج ۸ ص ۸۶ ادامه دارد انشاءالله... ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چندتا نکته در مورد روایت شریف عرض کنم نکته1⃣ در متن روایت فرموده بودند: 🔺كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا(1) 🔰هرچه در خیمه‌ها بود را با زور چپاول کردند، حتی روپوش‌ها(چادرها)یمان را نیز از دوشمان کشیدند.» 👇ملاحف در لغت👇 🔺اللِّحَاف و المِلْحَفُ و المِلْحَفَة: اللِّباس الذی فوق سائر اللباس‏»(2) 🔰اللحاف و المحلف و ملحفه به معنای لباسی است که روی تمام لباس ها انداخته میشود(چون زنان عرب چند پوشش داشتند و پوشش اخر که همانند چادر بوده است ملحفه نام داشته است لذا برداشتن ملحفه به معنای بی حجاب بودن نیست) نکته 2⃣ 🔺فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي. فَقُلْتُ: مَا يُبْكِيكَ يَا عَدُوَّ اللَّهِ؟ فَقَالَ: كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ.(3) 🔰مردی آن دو خلخال را از پایم شکست تا ببرد و در همان‌حال گریه می‌کرد. گفتم: چه چیز تو را به گریه واداشته است، ای دشمن خدا؟ گفت: چه‌طور گریه نکنم، درحالی‌که دختر رسول خدا را غارت می‌کنم 👈آیا این قسمت روایت دلالت بر این میکند که شیعیان در لشکر ابن زیاد لعین بودند؟ خیر زیرا: اولا: فاطمه بنت الحسین علیهما السلام آن مرد را عدوِّ الله خطاب میکند ثانیا: شخص در جواب فاطمه بنت الحسین علیهما السلام میگوید:أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ من در حال دزدیدن خلخال پای دختر پیامیر صلی الله علیه و اله هستم. 👈در حالی که اگر شخص دزد شیعه بود باید میگفت انا اسلب ابْنَةَ الامام. چون وجوب احترامِ ائمه علیهم السلام برای اهل سنت بخاطر انتسابشان به پیامبر صلی الله علیه و آله هستند و برای شیعیان بخاطر امامت است. نکته3⃣ شخصی که دزدی میکند ولی گریه میکند چرا به کربلاء امده است؟( جواب از کتاب انساب الاشراف در پست بعدی انشاءالله) نکته 4⃣ 👈اما باید دقت شود که بر خلاف شخص دزدِ در روایت که قائل به حرمت داشتن آل الله علیهم السلام است. تعداد زیادی نیز در لشکر ابن زیاد لعین بودند که با بغض اهل البیت علیهم السلام به جنگ امام حسین علیه السلام‌امده بودند. به طور مثال👇 🔺ثُمَّ بَرَزَ مِنْ عَسْكَرِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ رَجُلٌ آخَرُ يُقَالُ لَهُ تَمِيمُ بْنُ حُصَيْنٍ اَلْفَزَارِيُّ فَنَادَى يَا حُسَيْنُ وَ يَا أَصْحَابَ حُسَيْنٍ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى مَاءِ اَلْفُرَاتِ يَلُوحُ كَأَنَّهُ بُطُونُ اَلْحَيَّاتِ وَ اَللَّهِ لاَ ذُقْتُمْ مِنْهُ قَطْرَةً حَتَّى تَذُوقُوا اَلْمَوْتَ جَزَعاً(۴) 🔰مرد ديگرى بنام تميم بن حصين فزارى از عسكر عمر بن سعد بيرون آمد و جار كشيد اى حسين و ياران حسين آب فرات را ببينيد كه چون شكم ماهى موج زند بخدا قطره‌اى از آن نچشيد تا از بيتابى جان دهيد، 📚: منابع 1:الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴ 2: لسان العرب، ج 9، ص 314 3:الامالی لصدوق ص۱۶۴ ۴: الامالی لصدوق ۱۵۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی زیاد شدن لشکر عبیدالله ملعون در کربلاء(ایجاد رعب و وحشت در کوفه) 🛑ثُمَّ دعا ابْن زياد كثير بْن شهاب الحارثي ومحمد بْن الأشعث ابن قيس والقعقاع بن سويد بن عبد الرحمان المنقري وأسماء بْن خارجة الفزاري وَقَالَ: طوفوا فِي النَّاس فمروهم بالطاعة والاستقامة، وخوفوهم عواقب الأمور والفتنة والمعصية، وحثوهم على العسكرة (كذا) فخرجوا فعزروا وداروا بالْكُوفَة. ثُمَّ لحقوا بِهِ غير كثير بْن شهاب فإنه كَانَ مبالغا يدور بالْكُوفَة يأمر النَّاس بالجماعة، ويحذرهم الفتنة والفرقة ويخذل عَن الْحُسَيْن!!! وسرح ابْن زياد أيضًا حصين بْن تميم فِي الأربعة الآلاف الَّذِينَ كانوا مَعَهُ إِلَى الْحُسَيْن بعد شخوص عمر بْن سعد بيوم أَوْ يومين. ووجه أَيْضًا إِلَى الْحُسَيْن حجار بْن أبجر العجلي فِي ألف. وتمارض شَبَث بْن رَبْعِيّ فبعث إِلَيْهِ فدعاه وعزم عَلَيْهِ أن يشخص إِلَى الْحُسَيْن فِي ألف ففعل. وَكَانَ الرَّجُل يبعث فِي ألف فلا يصل إلا في ثلاث مائة وأربع مائة وأقل من ذَلِكَ كراهة منهم لهذا الوجه. ووجه أيضا يزيد بن الحرث بْن يزيد بْن رويم فِي ألف أَوْ أقل. ثُمَّ إن ابْن زياد استخلف عَلَى الْكُوفَة عَمْرو بْن حريث، وأمر القعقاع بْن سويد بن عبد الرحمان بْن بجير المنقري بالتطواف بالْكُوفَة فِي خيل فوجد رجلا من همدان قد قدم يطلب ميراثا لَهُ بالْكُوفَة، فأتى بِهِ ابْن زياد فقتله، فلم يبق بالْكُوفَة محتلم إِلا خرج إِلَى العسكر بالنخيلة........ ووضع ابْن زياد المناظر عَلَى الْكُوفَة  لئلا يجوز أحد من العسكر مخافة لأن يلحق الْحُسَيْن مغيثا لَهُ، ورتب المسالح حولها  وجعل على حرس الكوفة زحر بْن قَيْس الْجُعْفِيّ ورتب بينه وبين عسكر عمر بْن سعد خيلا مضمرة مقدحة فكان خبر مَا قبله يأتيه فِي كُلّ وقت 🔰وقتی ابن زیاد، عمر بن سعد را از منطقه حمام اعین [به کربلا فرستاد] به همه مردم دستور داد که در اردوگاه نخیله گرد آیند سپس کثیر بن شهاب حارثی و محمد بن اشعث بن قیس و قعقاع بن سوید بن عبدالرحمن منقری و اسماء بن خارجه فزاری را طلبید و [به آنها گفت]: در بین مردم(در کوفه) گردش کنید و آنها را به اطاعت و استقامت دعوت کنید و از عواقب امور و فتنه‌انگیزی و سرکشی بترسانید و آنها را به پیوستن به لشکر تشویق کنید. آنها نیز چنین کردند و در کوفه گردیدند [و مردم را به جنگ تشویق کردند] و سپس به ابن زیاد پیوستند، مگر کثیر بن شهاب؛ زیرا او همچنان در کوفه می‌گشت و مردم را به پیوستن به جماعت تشویق می‌کرد و از فتنه انگیزی و تفرقه و یاری حسین می‌ترساند. ابن زیاد بعد از اینکه یک روز یا دو روز از اقامت عمر سعد در کربلا می‌گذشت، حصین بن تمیم را به همراه چهار هزار نفر به جنگ با حسین فرستاد. همچنین حجار ابن ابجر عجلی، شبث بن ربعی و یزید بن حارث بن یزید را هرکدام با هزار نفر به کربلا فرستاد.  [شبث ابتدا خود را به بیماری زد، اما با فشار ابن زیاد، حرکت کرد]. اما از هر هزار نفری که به کربلا فرستاده می‌شد، کمتر از سیصد یا چهار صد نفر از آنها به آنجا می‌رفتند؛ زیرا بسیاری از آنها از شرکت کردن در قتل حسین (علیه‌السّلام) کراهت داشته، بی رغبتی نشان می‌دادند. سپس ابن زیاد، خود به نخیله رفت و عمرو بن حریث را جانشین خود در کوفه قرار داد و صبح و ظهر و شام گروه‌های بیست، سی، پنجاه تا صد نفری را برای تقویت عمر بن سعد [به کربلا] می‌فرستاد؛ و به قعقاع بن سوید بن عبدالرحمان دستور داد تا با گروهی از سربازان در اطراف کوفه بگردند(برای پیدا کردن کسانی که از جنگ با امام حسین علیه السلام به نخلستان های اطراف کوفه گریخته بودند). آنان ضمن جست و جو، فردی همدانی را یافتند که به طلب میراث خود به کوفه آمده بود. او را نزد عبیدالله بن زیاد بردند؛ ابن زیاد نیز او را کشت، و از مردم زهرچشم گرفت. (چون فرمان جنگ عمومی عبیدالله شامل کوفیان میشد در حالی که آن شخص شامی بود) این اقدام باعث شد هیچ فرد بالغی جرئت ماندن در کوفه را پیدا نکند. همچنین او جاسوس‌هایی را در کوفه گماشت تا کسی از لشکریان تخلف نکند و مبادا کسی به کاروان حسین ملحق شده، او را یاری کند. در اطراف کوفه نیز بدین منظور، گروه‌های مسلح و پاسگاه‌هایی قرار داده بود. فرمانده این نگهبانان و گروه‌های مسلح، زحر بن قیس جعفی بود. ابن زیاد بین خود و عمر بن سعد سوارانی پنهانی مستقر کرده بود که هر اتفاقی بیفتد، وی سریعاً خبردار شود 📚: انساب الاشراف ج 3 ص179 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
این گزارش رو چندبار با دقت بخونید فضای امنیتی و حکومت نظامی شدیدی که عبیدالله ملعون در کوفه ایجاد میکند👈نشان از این دارد که اکثریت کوفیان نه تنها قصد همراهی با عبیدالله ملعون را نداشتند بلکه اگر فضا مهیا بود خود را به اردوگاه امام حسین علیه السلام می رساندند. ✍: عیسوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منع آب نُمود تفکر عثمانی در کربلاء 🛑قالوا: وورد كتاب ابن زياد على عمر بن سعد، ان امنع الحسين واصحابه الماء، فلا يذوقوا منه حسوة كما فعلوا بالتقى عثمان بن عفان.(1) 🔰نامه ای از طرف عبیدالله ملعون به ابن سعد ملعون رسید: آب را از حسین و اصحاب حسین منع کن تا یک قطره از آن آب ننوشند همانگونه که بر آن مرد تقی و پرهیزگار عثمان بن عفان کردند 👇 منع آب در صفین👇 🛑فقال الوليد ابن عقبه: امنعهم الماء كما منعوه عثمان بن عفان رضى الله عنه، حصروه اربعين صباحا يمنعونه برد الماء، و لين الطعام، اقتلهم(2) 🔰ولید بن عقبه به معاویه گفت: آب را از آنان( لشگر امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین) منع کن همانگونه که آنان آب را از عثمان بن عفان منع کردند که او را ۴۰ روز محاصره کردند و از رسیدن آب خنگ و غذا لین به او ممانعت کردند، پس آنان را بکش. 👇نکته👇 رفتار سیاسی ای که عثمانی مذهبان بعد از عثمان اتخاذ کردند، این بود که همچنان که عثمان با لب تشنه کشته شد شیعیان را نیز باید با لب تشنه بکشند و این عمل به عنوان شعار و مشخصه عمل سیاسی عثمانی مذهبان در تاریخ شناخته شد و البته ادعایی که هنوز ثابت نشده است بلکه در منابع اهل سنت به صراحت بیان شده است که امیر المومنین علیه السلام به عثمان آب رساندید ادامه دارد انشاءالله ✍عیسوند 📚منابع: 1:الأخبار الطوال ج1ص255 2تاريخ الأمم و الملوك ج4 ص 572 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ترور عثمان و امیرالمومنین علیه السلام 🛑لَوْ أَمَرْتُ بِهِ لَكُنْتُ قَاتِلًا أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ لَكُنْتُ نَاصِراً غَيْرَ أَنَّ مَنْ نَصَرَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ خَذَلَهُ مَنْ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ‏ وَ مَنْ خَذَلَهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَقُولَ نَصَرَهُ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي‏ وَ أَنَا جَامِعٌ لَكُمْ أَمْرَهُ‏ اسْتَأْثَرَ فَأَسَاءَ الْأَثَرَةَ وَ جَزِعْتُمْ فَأَسَأْتُمُ الْجَزَعَ‏ وَ لِلَّهِ حُكْمٌ وَاقِعٌ فِي الْمُسْتَأْثِرِ وَ الْجَازِع‏(۱) 🔰اگر به كشتن او امر داده بودم هر آينه كشنده او بودم، و اگر جلوگيرى كرده بودم هر آينه ياورش بودم (پس كشندگان او در اين باب با من شور نكردند تا آنان را امر يا نهى كرده باشم) ليكن (مى‏دانم) كسيكه يارى كرد او را (مروان بن حكم و جمعى از بنى اميّه) نمى‏توانند بگويند: من بهترم از كسيكه خوار كرد (يارى ننمود) او را، و كسيكه خوار كرد او را (گروهى از مهاجرين و انصار) نمى‏تواند بگويد: يارى نمود او را كسيكه از من بهتر است (غرض حضرت در اينجا نكوهش عثمان است) 👇خلافت عثمان👇 🛑إِلَى أَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَيْهِ‏ بَيْنَ نَثِيلِهِ‏ وَ مُعْتَلَفِهِ‏ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو أَبِيهِ يَخْضَمُونَ‏ مَالَ اللَّهِ- [خَضْمَ‏] خِضْمَةَ الْإِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِيعِ‏ إِلَى أَنِ انْتَكَثَ‏ عَلَيْهِ فَتْلُهُ وَ أَجْهَزَ عَلَيْهِ عَمَلُهُ وَ كَبَتْ‏ بِهِ بِطْنَتُهُ‏(۲) 🔰تا اینکه سومى به حكومت رسيد كه برنامه‏ اى جز انباشتن شكم و تخليه آن نداشت، و دودمان پدرى او (بنى اميّه) به همراهى او برخاستند، و چون شترى كه گياه تازه بهار را با ولع میخورد به غارت بيت‏ المال دست زدند، در نتيجه اين اوضاع رشته‏ اش پنبه شد، و اعمالش كار او را تمام ساخت، و شكمبارگى سرنگونش نمود 👇آنقدر دفاع کرد👇 🛑الله لقد نصر عثمان‏ نصرا لو كان المحصور جعفر بن أبي طالب لم يبذل له إلا مثل(3) 🔰بخدا علی بن ابی طالب آنقدری عثمان را یاری کرد که اگر جعفر بن ابی طالب در محاصره بود همان اندازه به او یاری می رساند. 👇 🛑عن أبيه علي بن الحسين ع قال‏ قال لي مروان ما كان‏ في‏ القوم‏ أدفع‏ عن صاحبنا من صاحبكم قلت فما بالكم تسبونه على المنابر قال إنه لا يستقيم لنا الأمر إلا بذلك.(۴) 🔰امام سجاد علیه السلام فرمودند : مروان بن الحکم به من گفت: هیچ کسی مثل صاحب شما{ امام علی علیه السلام} از صاحب ما { عثمان} دفاع نکرد . 👇عثمان تشنه نبود👇 منابع زیادی از اهل تسنن تصریح میکند که امیرالمومنین علیه السلام تمام‌سعی خود را کردند که به عثمان بن عفان آب برساند و بعضی ها هم تصریح کردند که امیرالمومنین علیه السلام موفق به رساندن آب به عثمان شدند(۵). 👈لذا تشنه بودن عثمان‌حین قتل، دورغ بنی امیه بود 📚منابع: 1:نهج البلاغة ص: 73 2:نهج البلاغة ص: 49 3:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 67 4:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏13، ص: 220 5: انساب الاشراف ج۵ص ۷۱ _تاریخ مدینه الدمشق ج۱۶ص۲۱۲ _تجارب الامم ج۱ص۲۸۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
43.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خطای محاسباتی 🎤 دکتر علیرضا_هزار پست های مربوط با موضوع کلیپ👇 https://eitaa.com/mirasehadisi/2322 https://eitaa.com/mirasehadisi/2323 https://eitaa.com/mirasehadisi/2324 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
1057410.pdf
2.94M
مقاله بخوانیم ( اخلاق سیاسی امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا ) چکیده با نگاهی به سیره ی امام سجاد (ع) به عنوان اسوه و الگوی چهارم شیعیان در عرصه ی سیاست و اخلاق سیاسی اقدامات و تدابیر آن حضرت به خوبی روشن می شود که گرچه آن امام به خاطر برهه ی خاص زمانی که در آن قرار داشت ,دست به جهاد مسلحانه نزد، اما امام همواره در مواجهه با رویدادهای سیاسی عصر خود، بهترین مواضع را انتخاب نمود، به طوری که امام در اولین اقدام سیاسی عصر خود بعد از واقعه کربلا با شهامت و قاطعیت و در لباس اسارت پیام عظیم واقعه کربلا را در مرکز خلافت جور و ستم و در مقابل یزید به مردمی که توسط امویان در غفلت نگه داشته شده بودند ابلاغ کرد و زمینه ای فراهم نمود که این پیام به نسل های بعدی هم برسد. سپس امام در مدینه با اقدامات بی نظیر خود به تثبیت موقعیت امامت و رهبری شیعه پرداخته و پناه مردم مدینه در جریان قیام حرّه ردد.امام در رویارویی با خلفای خونریزی چون عبدالملک و هشام با تدابیر سنجیده سیاسی و در فضای اختناق یاسی توانست ضمن حفظ هیبت و اقتدار امامت به هدایت شیعیان پرداخته و فرصت را دوباره برای بازسازی و زنده شدن روح اسلامی در عصر خود و در بعد از آن ایجاد نماید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
قسمت دوم‌ از تحلیل مناظره پلان سوم اکثریت صحابه و تابعین با یزید بن معاویه بیعت کردند پلان چهارم طبق عقیده اهل‌سنت تمام صحابه عادل هستند و کار اشتباهی نمیکند 🔺 اتفق أهل السنّة على أنّ الجميع عدول، و لم يخالف في ذلك إلا شذوذ من المبتدعة(۱) 🔰 ابن حجر عسقلانی از بزرگان اهل‌سنت: اهل سنت اتفاق دارند که همه صحابه عادل هستند و با این قاعده هیچ کسی بغیر از بدعت کنندگان مخالفت نکرده‌اند. 👇 نتیجه👇 صحابه و تابعین همگی با یزید بن معاویه بیعت کردند به عنوان خلیفه{ بجزء 5 نفری که قبلا عرض کردیم} 👈صحابه نیز طبق عقیده اهل‌سنت عادل هستند 👇نتیجه👇 یزید خلیفه اهل‌سنت است طبق همین بیان و عقیده اهل‌سنت امام حسین علیه السلام بر ضد خلیفه مُسلّم اهل‌سنت قیام کرده است و کسی که هم ضد خلیفه قیام کند محدور الدم است: 🛑عنْ أَبِي نَضْرَةَ، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ، فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا»(2) 🔰 زمانی که دو خلیفه هم زمان بیعت میگرفتند یکی از آن دو خلیفه را بکشید 📚:منابع 1:الإصابة ج: 1 162. 2: صحيح مسلم ج3 ص1480 ادامه دارد ان شاءالله... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توصیف امام سجاد علیه السلام از اسارت😭 🛑فِي كِتَابِ اَلْمَصَابِيحِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍِّّ سَأَلْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَنْ حَمْلِ يَزِيدَ لَهُ فَقَالَ حَمَلَنِي عَلَى بَعِيرٍ يَظْلَعُ بِغَيْرِ وِطَاءٍ وَ رَأْسُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى عَلَمٍ وَ نِسْوَتُنَا خَلْفِي عَلَى بِغَالٍ فأكف وَ اَلْفَارِطَةُ خَلْفَنَا وَ حَوْلَنَا بِالرِّمَاحِ إِنْ دَمَعَتْ مِنْ أَحَدِنَا عَيْنٌ قُرِعَ رَأْسُهُ بِالرُّمْحِ حَتَّى إِذَا دَخَلْنَا دِمَشْقَ صَاحَ صَائِحٌ يَا أَهْلَ اَلشَّامِ هَؤُلاَءِ سَبَايَا أَهْلِ اَلْبَيْتِ اللعون [اَلْمَلْعُونِ ]. 🔰امام باقر عليه السلام از پدرم على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام در باره بردن او به سوى يزيد پرسيدم. فرمود: «مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز، سوار كردند و سر حسين عليه السلام بر بالاى عَلَمى بود و زنانمان، پشت سرِ من بر استرانى بدون پالان، سوار بودند. كسانى كه ما را مى‏‌بردند، از پشت سر و گرداگردمان، با نيزه، ما را احاطه كرده بودند و آزار مى‏‌دادند. اگر اشكى از ديده يكى از ما فرو مى‏‌چكيد، با نيزه به سرش مى‏‌كوبيدند، تا آن كه وارد شام شديم. جارچى جار زد: اى شاميان! اينان، اسيران اهل بيتِ ملعون اند»😭😭. 📚: إقبال الأعمال ج۲ص۵۸۳   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امام سجاد علیه السلام در مسیر اسارت😭 🛑ثُمَّ إِنَّ عُبَيْدَ اَللَّهِ بْنَ زِيَادٍ بَعْدَ إِنْفَاذِهِ بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَمَرَ بِنِسَائِهِ وَ صِبْيَانِهِ فَجُهِّزُوا وَ أَمَرَ بِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ فَغُلَّ بِغُلٍّ إِلَى عُنُقِهِ ثُمَّ سَرَّحَ بِهِمْ فِي أَثَرِ اَلرَّأْسِ مَعَ مُجْفِرِ بْنِ ثَعْلَبَة َ اَلْعَائِذِيِّ وَ شِمْرِ بْنِ ذِي اَلْجَوْشَنِ فَانْطَلَقُوا بِهِمْ حَتَّى لَحِقُوا بِالْقَوْمِ اَلَّذِينَ مَعَهُمُ اَلرَّأْسُ وَ لَمْ يَكُنْ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يُكَلِّمُ أَحَداً مِنَ اَلْقَوْمِ فِي اَلطَّرِيقِ كَلِمَةً حَتَّى بَلَغُوا 🔰سپس عبيد اللّٰه بن زياد پس از اينكه سر حسين عليه السّلام را بشام فرستاد دستور داد زنان و كودكان را آمادۀ رفتن بشام كنند،و دستور داد على بن الحسين عليه السّلام را غل و زنجير گران بگردنش نهادند،سپس ايشان را بدنبال سرها با محفر بن ثعلبۀ عائذى و شمر بن ذى الجوشن روان كرد،پس آنان را بياوردند تا بدان گروهى كه سرها با ايشان بود رسيدند، و على بن الحسين عليه السّلام در تمام راه با كسى سخن نگفت 📚: الإرشاد ج۲ ص۱۱۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سرنوشت یادگاری‌هایی از حضرت زهرا سلام الله علیها که در میان اموال غارت‌شده بود 🛑...وَ قَالَ لِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع: اذْكُرْ حَاجَاتِكَ الثَّلَاثَ اللَّاتِي وَعَدْتُكَ بِقَضَائِهِنَّ. فَقَالَ لَهُ: «الْأُولَى أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ ع فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ وَ الثَّانِيَةُ أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا وَ الثَّالِثَةُ إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ ص.» فَقَالَ: أَمَّا وَجْهُ أَبِيكَ فَلَنْ تَرَاهُ أَبَداً وَ أَمَّا قَتْلُكَ فَقَدْ عَفَوْتُ عَنْكَ وَ أَمَّا النِّسَاءُ فَمَا يَرُدُّهُنَّ غَيْرُكَ إِلَى الْمَدِينَةِ وَ أَمَّا مَا أُخِذَ مِنْكُمْ فَأَنَا أُعَوِّضُكُمْ عَنْهُ أَضْعَافَ قِيمَتِهِ. فَقَالَ‏ ع: «أَمَّا مَالُكَ فَلَا نُرِيدُهُ وَ هُوَ مُوَفَّرٌ عَلَيْكَ وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا.» فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ وَ زَادَ فِيهِ مِنْ عِنْدِهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ. فَأَخَذَهَا زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع وَ فَرَّقَهَا فِي الْفُقَرَاءِ ثُمَّ أَمَرَ بِرَدِّ الْأُسَارَى وَ سَبَايَا الْحُسَيْنِ ع إِلَى أَوْطَانِهِنَّ بِمَدِينَةِ الرَّسُولِ ص. 🔰[زمانی که کاروان اسرا در شام بودند، پس از آن‌که ورق برگشت و یزیدبن‌معاویه (لعنةالله‌علیهما) مجبور به همراهی با خاندان رسالت شد،] یزید به امام سجاد (علیه‌السلام) گفت: سه حاجتت را بگو تا به تو وعده دهم که برآورده‌شان کنم. امام سجاد (علیه‌السلام) فرمودند: «اول این‌که صورت آقا و مولا و پدرم حسین (علیه‌السلام) را به من نشان دهی تا از آن توشه برگیرم. دوم این‌که آن‌چه از ما غارت شده است را به ما پس دهید. سوم این‌که اگر قصد داری مرا بکشی، شخصی [مورد اعتماد] را همراه این زنان بفرست تا آنان را به‌سوی حرم جدّشان (در مدینه) بازگرداند.» یزید (لعنةالله‌علیه) گفت: صورت پدرت را که هرگز نخواهی دید. از کشتنت نیز صرف‌نظر کردم و تو را بخشیدم. زنان را کسی جز خودت به مدینه بازنمی‌گرداند. اما آن‌چه از شما غارت شده است، به‌جای آن‌ها، چندبرابر قیمتشان را به شما می‌پردازم. امام سجاد (علیه‌السلام) فرمودند: «مال تو را نمی‌خواهیم، نزد خودت انباشته باشد. فقط همان‌چه از ما غارت شده است را می‌خواهم؛ چراکه در میان آن اموال، نخی ریسیده‌شده توسط فاطمه دختر پیامبر (صلوات‌الله‌علیهما) هست و همچنین مقنعه، گردن‌بند و پیراهن ایشان.» پس یزید دستور داد آن (وسایل مربوط به حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)) را برگردانند. دویست دینار نیز رویش گذاشت. امام سجاد (علیه‌السلام) نیز آن دویست دینار را میان فقرا تقسیم کردند. سپس دستور دادند زنان و مردان اسیرشده را به وطنشان در مدینه بازگردانده شوند. 📚:لهوف ص ۱۹۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا معاویه را عَلَم کردند 🛑 عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم 🔰عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید : از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟ کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت. دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی. پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو. 📚فتح الباری ج 7 ص 104 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا معاویه را پررنگ کردند 🛑هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه 🔰عبدالله بن احمد بن حنبل» می‌گوید: من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا  از پل عبور ‌می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزه‌ی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسه‌هايی در دست داشتند  مردم را چنین ندا می‌دادند: به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟ پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانه‌ای برای طعن و دشمنی با  او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آورده‌اند. 📚:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا‌ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا 😭😭😭😭
هدف معاویه 🛑قال المطرف بن المغيرة بن شعبة دخلت مع أبي على معاوية و كان أبي يأتيه فيتحدث معه ثم ينصرف إلي فيذكر معاوية و عقله و يعجب بما يرى منه إذ جاء ذات ليلة فأمسك عن العشاء و رأيته مغتما فانتظرته ساعة و ظننت أنه لأمر حدث‏ فينا فقلت ما لي أراك مغتما منذ الليلة فقال يا بني جئت من عند أكفر الناس و أخبثهم قلت و ما ذاك قال قلت له و قد خلوت به إنك قد بلغت سنا يا أمير المؤمنين فلو أظهرت عدلا و بسطت خيرا فإنك قد كبرت و لو نظرت إلى إخوتك من بني هاشم فوصلت أرحامهم فو الله ما عندهم اليوم شي‏ء تخافه و إن ذلك مما يبقى لك ذكره و ثوابه فقال هيهات هيهات أي ذكر أرجو بقاءه ملك أخو تيم فعدل و فعل ما فعل فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل أبو بكر ثم ملك أخو عدي فاجتهد و شمر عشر سنين فما عدا أن هلك حتى هلك ذكره إلا أن يقول قائل عمر و إن ابن أبي كبشة ليصاح به كل يوم خمس مرات أشهد أن محمدا رسول الله فأي عملي يبقى و أي ذكر يدوم بعد هذا لا أبا لك لا و الله إلا دفنا دفنا. 🔰پسر مغیره می گوید شبی پدرم از نزد معاویه بازگشت اما او را بسیار ناراحت دیدم وقتی علت را جویا شدم پدرم گفت: من معاویه را بی دین می دانستم اما نه تا این اندازه. . 👈شبی با معاویه تنها بودیم و کسی هم با ما نبود به او گفتم تو خلیفه هستی و هیچ قدرت و نیرویی در مقابله با تو نیست و عنان کار را به دست داری .چرا آل ابی طالب و بنی هاشم را این گونه آزار و اذیت میکنی؟ کمی از سختی و ناراحتی آنان کم کن. معاویه با خشم رو به من کرد و گفت تو خیا می کنی ما به نتیجه رسیده ایم؟ اوضاع آن گونه که ما می خواهیم نیست. برادر ما ابوبکر به خلافت نرسید و او نتوانست کاری از پیش ببرد عمر نیز چنین بود. عثمان به خلافت رسید و او نتوانست کاری از پیس ببرد اما مردم او را کشتند 👈ولی کار بنی هاشم هنوز تمام نشده است {مگر نمی بینی} هر روز پنج نوبت در منازه ها " اشهد ان محمدا رسول الله بلند می شود بخدا می خوام این نام را بمیرانم و از بین ببرم 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏5، ص: 129 ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدف یزید لعین وقتی اسراء آل الله را در شام وارد کردند😭 یزید الملعون ابن الملعون این اشعار کفر آمیز را خواند:👇👇 🛑 لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ‏ لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ‏ لَأَهَلُّوا وَ اسْتَهَلُّوا فَرَحاً وَ لَقَالُوا يَا يَزِيدُ لَا تَشَلَ‏ فَجَزَيْنَاهُ بِبَدْرٍ مَثَلًا وَ أَقَمْنَا مِثْلَ بَدْرٍ فَاعْتَدَلَ‏ لَسْتُ مِنْ خِنْدِفَ إِنْ لَمْ أَنْتَقِمْ مِنْ بَنِي أَحْمَدَ مَا كَانَ فَعَل‏ 🔰 قبيله هاشم با سلطنت بازى كردند، نه خبرى از آسمان آمد و نه وحى نازل شد(یعنی العیاذ بالله پیامبر کذاب بوده)، اى كاش پيران و گذشتگان قبيله من كه در بدر كشته شدند(کفاری که به دست پیامبر صلی الله علیه و آله کشته شدند) مى‏ديدند زارى كردن قبيله خزرج را از زدن نيزه (در جنگ احد)، از شادى فرياد مى‏زدند و مى‏گفتند اى يزيد دستت شل مباد،( کوتاهی نکن) جز ايشان مانند «بدر» داديم، اين را بجاى «بدر» كرديم و سربسر شد، من از دودمان خندف نيستم اگر كين احمد را از فرزندان او نجويم، .توضیح اینکه «خندف» نام زنی است که نسب بنی امیه به او می رسد. 📚:الإحتجاج ج‏2 ص307 ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیا امام باقر علیه السلام در کربلا حضور داشتند؟ ✍فاجعه عاشوراء در سال ۶۱ رخ داد، و امام باقر علیه السلام در سال ۵۷ متولد شدند1(یعنی در سال ۶۱، امام باقر علیه السلام ۴ سال داشتند) 👇به این دو روایت دقت کنید:👇 🔺قال أبو جعفر: قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله2 🔰جدّم امام حسین(علیه السلام) کشته شدند، در حالی که من چهار ساله بودم و کشته شدن او را به یاد می آورم 🔺عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع قَدْ أَدْرَكْتَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ نَعَمْ3 🔰از امام باقر علیه السلام سوال کردند آیا شما زمان امام حسین علیه السلام را درک کردید؟ فرمودند: بله 📚:منابع 1:الکافی ج ۱ ص ۴۶۹ 2: تاریخ یعقوبی ج2  ص320 3:الکافی ج ‏4، ص 223 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یزید لعین نقطه شروع مصیبت نبود منطقه شام در زمان خلافت خلیقه دوم فتح شد و اولین خلیفه شام یزید بن ابوسفیان بود { برادر معاویه بن ابی‌سفیان} بود 👈 یزید بن ابی‌سفیان در همان ابتداء به وسیله طاعون از دنیا رفت. و عمر بن الخطاب نیز معاویه بن‌ابی‌سفیان را به خلافت شام گذاشت 👈معاویه نیز پسرش یزید بن معاویه را خلیفه شام کرد که یزید نیز فاجعه کربلاء را ایجاد کرد ⬅️.لذا علماء اهل سنت برای اینکه عامل ایجاد کربلاء با واسطه به خلیفه دوم می‌رسد همیشه یا سعی در تطهیر یزید داشتند یا اینکه با احتیاط کامل در مورد یزید صحبت میکند که دامنه جنایات یزید به خلفاء نرسد به این کلام ابن غزالی مشهور دقت کنید : غزالی از علماء مشهور اهل سنت در مورد لعن یزید اینگونه بیان می دارند👇 🔺فإن قيل:هل يجوز لعن يزيد ،لأنه قاتل الحسين أو آمر به، قلنا:هذا لم يثبت أصلا،فلا يجوز أن يقال إنه قتله أو أمر به ما لم يثبت ،فضلا عن اللعنة،لأنه لا تجوز نسبة مسلم إلى كبيرة من غير تحقيق .نعم يجوز أن يقال قتل ابن ملجم عليا، و قتل أبو لؤلؤة عمر رضى اللّه عنهم،فإن ذلك ثبت متواترا.فلا يجوز أن يرمى مسلم بفسق أو كفر من غير تحقيق 🔰برای ما(طبق نظر خودش)ثابت نشده است که یزید قاتل یا امر کننده به شهادت حسین بن علی است تا چه برسد لعن کردن یزید به خاطر اینکه نسبت دادن گناه کبیره به شخص مسلمان(یزید)بدون تحقیق جایز نیست . ایشان در ادامه بیان می دارند👇 👈بله جایز است که گفته شود که ابن ملجم قاتل علی بن ابی طالب است یا ابولولو قاتل عمر بن الخطاب است (ولی جایز نیست که گفته شود یزید قاتل حسین بن علی است) 📚:احیاء العلوم ج۹ ص ۱۹ 👌نکته اساسی که معمولا مغفول واقع می‌شود : اکثریت اهل‌سنت سعی میکند که اینطور القاء کنند که مشکل اسلام از زمان یزید آغاز شد و قبل از زمان یزید هیچ مشکلی در اداره ممالک اسلامی وجود نداشته است 👈تفکر فعلی وهابیت اینطور القاء میکند که یزید دستور به قتل امام حسین علیه السلام نداده بود بلکه عبیدالله بن زیاد سر خود فاجعه کربلاء را ایجاد کرده بود(دقیقا خزعبلات ابن تیمیه ملعون در منهاج السنه) ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شام شروع اسلام جدید بنی امیه 👇مقدمه 1⃣ 👈شام تا زمان خلافت عمر بن الخطاب جزء قلمرو رومیان بود و در زمان حکومت عمر بن الخطاب شام فتح شد و به قلمرو مسلمین اضافه شد . 🔸عمر بن الخطاب ابتداء یزید بن ابوسفیان{ برادر معاویه} را حاکم شام کرد ولی بعد از مدتی یزید بن ابوسفیان از دنیا رفت و بخاطر اینکه فرزندی نداشت، از طرف عمر بن الخطاب دستور داده شد که معاویه بن ابی سفیان، برادر یزید بن ابی سفیان حاکم شام شود . 🔹 منطقه شام که تازه مسلمان شده اند { آن هم نه با دلیل و اطمینان قلبی} بلکه با شمشیر و ظلم و زور _ اصلا بویی از اسلام نبرده اند و تازه قرار است احکام و معارف اسلامی به مردم شام تزریق شود . 👇مقدمه 2⃣ دوری شام از مناطق اسلامی است { در زمانی که شام فتح شده بود نقریبا در کل بلاد اسلامی دو شهر بزرگ اسلامی وجود داشت یکی و دیگری بود یعنی تمام صاحب نام های مسلمین در این دو شهر اجتماع کرده بودند _ در این حال شام دورترین مسافت را به مدینه و مکه داشت پس علناً مردم شام دسترسی به مراکز اصلی اسلام ندارند تا اسلام را از مراکز اصلی اخذ کند و به خاطر مسافت زیاد شام، مسلمین کمتری به شام عزیمت می‌کنند . 👇مقدمه3⃣ در ابتدای فتح شام در شهر شام یک طاعون فراگیر شد که باعث کشتن تعداد زیادی شد مِن جمله از کسانی که در طاعون آن زمان کشته شد ، همدم و همراز عمر بن الخطاب یعنی بود که در شام بخاطر طاعون از دنیا رفت . پس شهر شام هم مشهور به طاعون و مرگ است و قاعدتا مسلمین از سفر به شهری که زمانی طاعون همگیر شده بود تا مدت ها دوری میکند . 👇نتیجه 👇 این سه نکته باعث میشود که شام بشود یک لقمه چرب برای معاویه و بنی امیه برای اینکه اسلام را از دید خود به خورد و نظر مردم بدهد.💢 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مسلمان شدن راهب مسیحی... 🛑اَلنَّطَنْزِيُّ فِي اَلْخَصَائِصِ : لَمَّا جَاءُوا بِرَأْسِ اَلْحُسَيْنِ وَ نَزَلُوا مَنْزِلاً يُقَالُ لَهُ قِنَّسْرِينُ اِطَّلَعَ رَاهِبٌ مِنْ صَوْمَعَتِهِ إِلَى اَلرَّأْسِ فَرَأَى نُوراً سَاطِعاً يَخْرُجُ مِنْ فِيهِ وَ يَصْعَدُ إِلَى اَلسَّمَاءِ فَأَتَاهُمْ بِعَشَرَةِ آلاَفِ دِرْهَمٍ وَ أَخَذَ اَلرَّأْسَ وَ أَدْخَلَهُ صَوْمَعَتَهُ فَسَمِعَ صَوْتاً وَ لَمْ يَرَ شَخْصاً قَالَ طُوبَى لَكَ وَ طُوبَى لِمَنْ عَرَفَ حُرْمَتَهُ فَرَفَعَ اَلرَّاهِبُ رَأْسَهُ وَ قَالَ يَا رَبِّ بِحَقِّ عِيسَى تَأْمُرُ هَذَا اَلرَّأْسَ بِالتَّكَلُّمِ مَعِي فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ وَ قَالَ يَا رَاهِبُ أَيَّ شَيْءٍ تُرِيدُ قَالَ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا اِبْنُ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى وَ أَنَا اِبْنُ عَلِيٍّ اَلْمُرْتَضَى وَ أَنَا اِبْنُ فَاطِمَةَ اَلزَّهْرَاءِ وَ أَنَا اَلْمَقْتُولُ بِكَرْبَلاَءَ أَنَا اَلْمَظْلُومُ أَنَا اَلْعَطْشَانُ فَسَكَتَ فَوَضَعَ اَلرَّاهِبُ وَجْهَهُ عَلَى وَجْهِهِ فَقَالَ لاَ أَرْفَعُ وَجْهِي عَنْ وَجْهِكَ حَتَّى تَقُولَ أَنَا شَفِيعُكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَتَكَلَّمَ اَلرَّأْسُ فَقَالَ اِرْجِعْ إِلَى دِينِ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ اَلرَّاهِبُ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فَقَبِلَ لَهُ اَلشَّفَاعَةَ فَلَمَّا أَصْبَحُوا أَخَذُوا مِنْهُ اَلرَّأْسَ وَ اَلدَّرَاهِمَ فَلَمَّا بَلَغُوا اَلْوَادِيَ نَظَرُوا اَلدَّرَاهِمَ قَدْ صَارَتْ حِجَارَةً . 🔰 هنگامى كه سر امام حسين(علیه السلام) را وارد قنسرين كردند و راهبى از صومعه خود متوجه سر مقدس آن حضرت شد ديد نورى از دهان مبارك امام حسين خارج ميشد و بطرف آسمان صعود مي كرد. آن راهب مبلغ ده هزار درهم آورد و سر حسين شهيد را از آنان گرفت و داخل صومعه خويش نمود. راهب صدائى شنيد، ولى صاحب آن صدا را نديد آن گوينده براهب مي گفت: خوشا بحال تو! و خوشا بحال آن كسى كه از حرمت اين حسين آگاه شد. راهب سر خود را بلند كرد و گفت: پروردگارا! تو را به حق عيسى قسم مي دهم كه اين سر را مأمور كنى با من تكلم نمايد. آن سر تكلم كرد و گفت: اى راهب! چه منظورى دارى؟ راهب گفت: تو كيستى؟ فرمود: انا بن محمّد المصطفى، و انا بن على المرتضى. و انا بن فاطمة الزهراء، انا المقتول بكربلاء، انا المظلوم، انا العطشان! بعدا آن سر مقدس ساكت شد. راهب صورت به صورت امام حسين (علیه السلام) نهاد و گفت: صورتم را از صورت تو بر نخواهم داشت تا اينكه بگوئى: من روز قيامت شفيع تو خواهم بود. آن سر مقدس به سخن آمد و فرمود: به دين جدم محمّد مصطفى (صلی الله علیه و آله) باز گرد 📚: المناقب ج۴ص۶۰   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi