eitaa logo
علم الحدیث
10.8هزار دنبال‌کننده
72 عکس
195 ویدیو
70 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام از امروز ان‌شاءالله فعالیت کانال معطوف به بیان مسائل مربوط به غدیر می‌شود. بیان از ما، ترویج از شما ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
غدیر یعنی اتمام حجت 🛑 قَالَتْ اَلصِّدِّيقَة اَلطَّاهِرَة فَاطِمَة اَلزَّهْرَاءِ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهَا: فَمَا جَعَلَ اَللَّهُ لِأَحَدٍ بَعْدَ غَدِيرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لاَ عُذْرٍ 🔰 حضرت زهراء سلام الله علیها می فرمایند : خداوند پس از غديرخم براى كسى حجّت و عذرى باقى نگذاشت (اتمام حجت برای همگان). 📚: دلائل الإمامَه،ص 122 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
کسانی که غدیر را انکار کردند همانند ابلیس هستند 🛑:مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِي قَبُولِهِمْ وَلَاءَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ غَدِيرِ خُمٍّ كَمَثَلِ الْمَلَائِكَةِ فِي سُجُودِهِمْ لِآدَمَ وَ مَثَلُ مَنْ أَبَى وَلَايَةَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فِي يَوْمِ الْغَدِيرِ مَثَلُ إِبْلِيسَ... 🔰امام رضا "علیه السلام: مومنانی که ولایت امیرالمومنین" علیه‌السلام" در روز غدیر را قبول کردند مثل فرشته‌هایی هستند که بر حضرت آدم "علیه‌السلام" سجده کردند و آنها که از ولایت امیرالمومنین "علیه‌السلام" سرپیچی کردند مثل شیطان هستند. 📚: اقبال الاعمال، ج۱ ص۴۶۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖منافقین در غدیرخم 🛑وَ سَأَلْتُ جَبْرَئِيلَ أَنْ يَسْتَعْفِيَ لِي عَنْ تَبْلِيغِ ذَلِكَ إِلَيْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ لِعِلْمِي بِقِلَّةِ الْمُتَّقِينَ وَ كَثْرَةِ الْمُنَافِقِينَ وَ إِدْغَالِ الْآثِمِينَ وَ خَتْلِ الْمُسْتَهْزِءِينَ بِالْإِسْلَامِ الَّذِينَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ بِأَنَّهُمْ يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ يَحْسَبُونَهُ هَيِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ وَ كَثْرَةِ أَذَاهُمْ لِي فِي غَيْرِ مَرَّةٍ حَتَّى سَمَّوْنِي أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّي كَذَلِكَ لِكَثْرَةِ مُلَازَمَتِهِ إِيَّايَ وَ إِقْبَالِي عَلَيْهِ حَتَّى أَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ذَلِكَ قُرْآناً- وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ عَلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ أُذُنٌ- خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ الْآيَةَ وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّيَ بِأَسْمَائِهِمْ لَسَمَّيْتُ- وَ أَنْ أُومِيَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيَانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ وَ أَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ فِي أُمُورِهِمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ وَ كُلَّ ذَلِكَ لَا يَرْضَى اللَّهُ مِنِّي إِلَّا أَنْ أُبَلِّغَ مَا أَنْزَلَ إِلَيَّ ثُمَّ تَلَا ص- يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ فِي عَلِيٍّ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس‏ 🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر در خطبه غدیر فرمودند؛ بدانيد كه من در ابتداى امر از جبرئيل خواستم مرا از ابلاغ اين مطلب به شما معذور بدارد زيرا به اين نكته واقف بودم كه تعداد اهل نفاق و دغل و دورويى بر پرهيزگاران امّتم غالبند، و مسخره‏كنندگان اسلام را مى‏شناختم، همانها كه در كتاب خدا اين گونه وصف شده‏اند كه: چيزى با دهانهايشان مى‏گويند كه در دلهايشان نيست، و آن را [سخنى كوچك و آسان‏] مى‏پنداشتند و حال آنكه در نزد خداوند، بزرگ و عظيم است، و شدّت آزارم را بدان جا رساندند كه مرا اذن (سراپا گوش) ناميدند، و دليل اين نامگذارى اين بود كه مى‏پنداشتند من شنواى هر سخنى مى‏باشم، تا اينكه خداوند اين آيه را نازل فرمود كه: «و از آنان كسانى‏اند كه پيامبر را مى‏آزارند و مى‏گويند: او [سراپا] گوش است- شنواى سخن هر كسى است- بگو: گوش نيكوست براى شما،- يعنى براى كسانى كه مى‏پنداشتند او اذن است- به خدا ايمان دارد و مؤمنان را باور دارد- توبه: 61». و اگر بخواهم مى‏توانم نامهاى يكايك آنان را بشمارم، و خصوصيات كامل و تفصيل امورشان را ذكر بكنم، ولى بخدا قسم كه اين كار نه شايسته حال من و نه مورد پسند خداست كه جز آنچه وحى شده‏ام را نگويم، سپس اين آيه را خواند: «اى پيامبر آنچه را از سوى پروردگارت به تو فرو آمده- در باره علىّ بن أبى طالب- برسان و اگر اين نكنى‏ پيام او را نرسانده باشى، و خدا تو را از [فتنه و گزند] مردم نگاه مى‏دارد. 📚الإحتجاج ج‏1، ص: 58 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عوامل نادیده گرفتن غدیر و اجتماع در سقیفه (1).pdf
256.2K
عوامل نادیده گرفتن غدیر و اجتماع در سقیفه 👇چكیده👇 واقعه مهم غدیرخم، از طریق روایات شیعه و سنی، به طور متواتر نقل شده است و در اصل وقوع آن هیچ تردیدی نیست. پس باید به این پرسش پاسخ داد كه چه عواملی سبب شد تا پس از رحلت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، مردم، بخصوص انصار، بدون توجه به واقعه غدیر خم، در سقیفه اجتماع كردند و اقدام به تعیین جانشین برای پیامبر صلی الله علیه و آله نمودند؟ این مقاله، با استناد به متون معتبرتاریخی و با ریشه یابی وقایع، از هنگام بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله تا واقعه غدیرخم، و پس از غدیرخم تا رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و تشكیل سقیفه، سعی نموده است تا تصویر روشنی از علل نادیده گرفتن واقعه غدیرخم و تجمع انصار در سقیفه ارائه نماید. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو:۱ «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سه طایفه‌ی دشمن اسلام 🛑عنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: أَصْبَحَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً كَئِيباً حَزِيناً فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع مَا لِي أَرَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَئِيباً حَزِيناً فَقَالَ وَ كَيْفَ لَا أَكُونُ كَذَلِكَ وَ قَدْ رَأَيْتُ فِي لَيْلَتِي هَذِهِ أَنَّ بَنِي تَيْمٍ وَ بَنِي عَدِيٍّ وَ بَنِي أُمَيَّةَ يَصْعَدُونَ مِنْبَرِي هَذَا يَرُدُّونَ النَّاسَ عَنِ الْإِسْلَامِ الْقَهْقَرَى فَقُلْتُ يَا رَبِّ فِي حَيَاتِي أَوْ بَعْدَ مَوْتِي فَقَالَ بَعْدَ مَوْتِك)1 🔰 زرارة از يكى از دو امام (حضرت باقر و صادق) عليهما السّلام روايت كرده كه فرمود: روزى رسول خدا (صلی الله علیه و اله) افسرده و غمگين بود، على عليه السّلام بدان حضرت عرضكرد: چيست كه تو را افسرده و غمناك مشاهده ميكنم؟ فرمود: چگونه چنين نباشم با اينكه دوش در خواب ديدم كه بنى تيم و بنى عدى و بنى امية بر اين منبرم بالا روند و مردم را از اسلام بعقب برگردانند و من در خواب گفتم: پروردگارا اين جريان در زندگانى من مى‏شود يا پس از مرگ من؟ فرمود: پس از مرگ تو. 👇 نکته اول👇 ابوبکر از طایفه بنی تیم عمر از طایفه بنی عدی معاویه از طایفه بنی امیه که این سه طایفه زیر مجموعه طایفه قریش هستند (دشمنی قریش با اهل البیت علیهم السلام مباحث ناگفته فراوانی دارد) 👇نکته دوم👇 🔺هذا الخبر مما روته العامة أيضا إلا أنهم حذفوا منه لفظتي بني تيم و بني عدي)2 🔰مرحوم ملا محسن فیض کاشانی: این حدیث در منابع اهل تسن نیز وارد شده است ولی در منابع اهل تسنن قسمت بنی تیم و بنی عدی حذف شده است 👇نکته سوم👇 در منابع مخالفین به طور گسترده دو گونه حذف صورت گرفته است: اول: حذف فضائل اهل البیت علیهم السلام دوم:حذف مطاعن دشمنان اهل البیت علیهم السلام " مثل حدیث فوق" 📚: منابع 1:الكافي ج‏8، ص: 345 2: الوافي، ج‏2، ص: 189 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
منافقین زمان پیامبر صلی الله علیه و آله 🛑جَمِيلٌ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِير 🔰زراره از يكى از آن دو عليهما السّلام روايت كرده كه پيامبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: اگر برايم ناگوار نبود كه بگويند محمّد از مردم يارى گرفت و چون به دشمنش فائق آمد آنها را كشت، گردن جماعت بسيارى را مى‏زدم. 📚: الكافي ج‏8، ص: 345 👇نکته👇 مرحوم کلینی این روایت را دقیقا بعد از روایت قبلی که در کانال گذاشتم نقل کرده است"از عموم به خصوص" رفتن و دقیقا طبق هر دو روایت مشخص میشود که منافقینی که رسول الله صلی الله علیه و اله لایق اعدام میدانستند چه کسانی از چه طوایفی بودند.... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دشمنی قریش با امیرالمومنین علیه السلام 🛑فَدَعْ عَنْكَ قُرَيْشاً وَ تَرْكَاضَهُمْ فِي الضَّلَالِ وَ تَجْوَالَهُمْ فِي الشِّقَاقِ وَ جِمَاحَهُمْ فِي التِّيهِ، فَإِنَّهُمْ قَدْ أَجْمَعُوا عَلَى حَرْبِي كَإِجْمَاعِهِمْ عَلَى حَرْبِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَبْلِي؛ فَجَزَتْ قُرَيْشاً عَنِّي الْجَوَازِي، فَقَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ سَلَبُونِي سُلْطَانَ ابْنِ أُمِّي.)1 🔰همانا قریش در جنگ با من متّحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتى هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندى مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) را از من ربودند. چون رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در خانه ابو طالب بزرگ شد و دست پرورده مادر امير المؤمنين عليه السلام فاطمه بنت أسد است كه آن حضرت فرمود: فاطمه بنت أسد پس از مادرم مادر من است. 👇شکوائیه از دشمنی قریش👇 🛑اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيكَ عَلَى قُرَيْشٍ وَ مَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمِي وَ صَغَّرُوا عَظِيمَ مَنْزِلَتِيَ وَ أَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي أَمْراً هُوَ لِي ثُمَّ قَالُوا أَلَا إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ وَ فِي الْحَقِّ أَنْ تَتْرُكَه‏)2 🔰 بار خدايا من بر (انتقام از) قريش و كسانيكه آنان را يارى كردند از تو كمك مى‌طلبم، زيرا آنها خويشى و اتّصال مرا (با حضرت رسول) قطع كردند (و خلافتى را كه براى من تعيين فرموده بود غصب نمودند) و ظرف (مقام و منزلت و آبروى حرمت) مرا ريختند، و براى زد و خورد با من براى حقّى كه از ديگرى بآن سزاوارتر بودم اجتماع کردند 📚منابع: 1: نهج البلاغة 246 2: نهج البلاغة 409 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دشمنی قریش با پیامبر صلی الله علیه و آله قبل از فتح مکه 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: بَيْنَا النَّبِيُّ ص فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ عَلَيْهِ ثِيَابٌ لَهُ جُدُدٌ فَأَلْقَى الْمُشْرِكُونَ عَلَيْهِ سَلَى نَاقَةٍ فَمَلَئُوا ثِيَابَهُ بِهَا فَدَخَلَهُ مِنْ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ فَذَهَبَ إِلَى أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ لَهُ يَا عَمِّ كَيْفَ تَرَى حَسَبِي فِيكُمْ فَقَالَ لَهُ وَ مَا ذَاكَ يَا ابْنَ أَخِي فَأَخْبَرَهُ الْخَبَرَ فَدَعَا أَبُو طَالِبٍ حَمْزَةَ وَ أَخَذَ السَّيْفَ وَ قَالَ لِحَمْزَةَ خُذِ السَّلَى ثُمَّ تَوَجَّهَ إِلَى الْقَوْمِ وَ النَّبِيُّ مَعَهُ فَأَتَى قُرَيْشاً وَ هُمْ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَلَمَّا رَأَوْهُ عَرَفُوا الشَّرَّ فِي وَجْهِهِ ثُمَّ قَالَ لِحَمْزَةَ أَمِرَّ السَّلى عَلَى سِبَالِهِمْ فَفَعَلَ ذَلِكَ حَتَّى أَتَى عَلَى آخِرِهِمْ ثُمَّ الْتَفَتَ أَبُو طَالِبٍ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا ابْنَ أَخِي هَذَا حَسَبُكَ فِينَا. 🔰امام صادق عليه السلام فرمود: در آن ميان كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله در مسجد الحرام بود و لباس‌هاى نو در برداشت، مشركين(قریشیان) شكمبه شترى را بر او افكندند و لباسهايش را آلوده كردند، پيغمبر از اين عمل بقدرى ناراحت شد كه خدا داند، آنگاه نزد ابو طالب آمد و گفت: اى عمو! حسب مرا در ميان خود چگونه ميبينى؟ او گفت: مگر چه شده اى برادر زاده؟! حضرت گزارش داد، ابو طالب حمزه را طلبيد و خودش هم شمشير برگرفت و به حمزه گفت: شكمبه را بردار، سپس همراه پيغمبر بسوى آن قوم رفت تا نزد قريش رسيد، آنها گرد كعبه بودند، چون او را ديدند آثار خشم و بدى را در چهره‏اش خواندند، آنگاه به حمزه گفت: شكمبه را بر سبيل همه بمال، او چنين كرد، تا به نفر آخرشان هم ماليد. سپس ابو طالب متوجه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله شد و گفت: برادر زاده؟ اين‌است حسب و جایگاه تو در ميان ما. 📚:الكافي ج‏1، ص: 449 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
تاريخچه دشمني قريشيان با اهل البيت عليهم‌السلام قسمت‌اول ✍دشمنی قریشیان با پیامبر صلی الله علیه و اله را می‌شود قبل و بعد از فتح مکه تقسیم بندی کرد 1: قبل از فتح مکه: آزار و اذیت های فراروانی که از جانب قریشیان به پیامبر صلی الله علیه و اله می رسید کلیک‌کنید این آزار و اذیت ها به آنجا رسید که قریشیان با اجتماع در دارالندوه با مشورت ابلیس لعین قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و اله را کردند. بخوانید👇 قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم قسمت چهارم دشمنی قریشان به آنجا رسید که پیامبر صلی الله علیه و اله راهی بجزء خروج مخفیانه از مکه نداشتند و شبانه به سمت مدینه فرار کردند ادامه دارد... ✍: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرونده حقوقی مرحوم علامه امینی به جرج جرداق مسیحی ⬅️ جرداق می‌گوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی‌انصافی است اگر کمک نکنم. بنابراین پذیرفتم. وقتی کتاب‌ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از "علی" مظلوم تر نمی شناسم... لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم.... ♻کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت عید غدیر در بین اعیاد اسلامی 🛑عَنِ أبی الحسن الرِّضَا" عَلَیْهِ السَّلَامُ" أَنَّهُ قَالَ ؛ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَیَّامٍ إِلَی الله کَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَی خِدْرِهَا. قِیلَ مَا هَذِهِ الْأَیَّامُ؟ قَالَ یَوْمُ الْأَضْحَی وَ یَوْمُ الْفِطْرِ وَ یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ یَوْمُ الْغَدِیرِ. وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ بَیْنَ الْأَضْحَی وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ کَالْقَمَرِ بَیْنَ الْکَوَاکِبِ. 🔰إمام رضا "علیه‌السّلام" فرمودند ؛ هنگامی که روز قیامت برپا شود ، چهار روز بسوی خدا برده میشوند همان‌طور که عروس به حجله‏‌اش برده میشود. سؤال شد روزهائی هستند؟ حضرت فرمود روز عید فطر و روز عید قربان و روز جمعه و روز عید غدیر. و روز غدیر بین این چهار روز مثل ماه است بین ستارگان. 📚: اقبال الاعمال،ج1،ص464 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_5864023646430824340.mp3
4.78M
فایل صوتی بیانات استاد احمد عابدی درباره عید غدیر: ✳️ حجة البلاغ یا حجة الوداع!؟ اشتباه در تعبیر یا تحریف واقعه غدیر❓‼️ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعمال روز غدیر خم: قسمت اول ا-روزه گرفتن قال الصادق (سلام الله علیه): صِیَامُ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیَامَ عُمُرِ الدُّنْیَا لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ ثُمَّ صَامَ مَا عَمَرَتِ الدُّنْیَا لَکَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِکَ وَ صِیَامُهُ یَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ عَامٍ مِائَةَ حَجَّةٍ وَ مِائَةَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَاتٍ مُتَقَبَّلَاتٍ .....1 🔰امام صادق علیه السلام میفرماید: روزه در روز غدیر خم معادل روزه ی تمام عمر دنیاست اگر کسی به اندازه تمام عمر دنیا زنده بماند و تمام آنرا روزه بگیرد ثواب آن به اندازه ثواب روزه در روز غدیر است و روزه روز غدیر نزد خداوند عز و جل معادل صد حج و صد عمره مقبول است. 2-نماز خواندن: قال الصادق (سلام الله علیه): مَنْ صَلَّى فِیهِ رَکْعَتَیْنِ .... عَدَلَتْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِائَةَ أَلْفِ حَجَّةٍ وَ مِائَةَ أَلْفِ عُمْرَةٍ وَ مَا سَأَلَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ حَوَائِجِ الْآخِرَةِ إِلَّا قُضِیَتْ...2 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: دو رکعت ‌نماز بخواند و‌ در هر رکعت ‌ یک‌ مرتبه حمد ‌و ده مرتبه قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَدٌ و ده مرتبه آیةالکرسى و ده مرتبه اِنَّا اَنْزَلْناهُ بخواند، معادل صد هزار حجّ و صد هزار عمره است و از خدای عزّ و جلّ هیچ حاجتی از حوائج دنیا و آخرت را نخواهد، مگر اینکه  برآورده شود و آن حاجت هرچه باشد. 3-زیاد صلوات فرستادن: قال الصادق (سلام الله علیه): ... وَ تُکْثِرُ فِیهِ الصَّلَاةَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ علیهم السلام...3    🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود:: .... و در آن روز بر محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) و خاندانش بسیار درود بفرست، و از کسانى که نسبت به آنان ستم کردند و حقّشان را انکار نمودند بیزارى بجوى 4-برائت جستن از دشمنان اهل بیت قال الصادق (سلام الله علیه): وَ تَبَرَّأُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّنْ ظَلَمَهُمْ حَقَّهُمْ.. ...4 🔰و از کسانى که نسبت به آنان ستم کردند و حقّشان را انکار نمودند بیزارى بجوى ... . 5-کثرت ذکر خدا: قال الصادق (سلام الله علیه):  وَ یَنْبَغِی أَنْ یُکْثَرَ فِیهِ ذِکْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ...... . 5 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: و سزاوار است در آن روز خدا بسیار یاد شود ...... . 6-غسل کردن: قال الصادق (سلام الله علیه): فَإِذَا کَانَ صَبِیحَةُ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَجَبَ الْغُسْلُ فِی صَدْرِ نَهَارِهِ ِ ... 6 🔰امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامی که  صبح روز غدیر فرا رسد، غسل در اول روز واجب می شود. 7-توسعه بر خانواده قال الصادق (سلام الله علیه):  ...وَ یَنْبَغِی أَنْ ...یُوَسِّعَ الرَّجُلُ فِیهِ عَلَى عِیَالِه7  🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: ... عبادت در آن روز با عبادت هشتاد ماه برابر است، و سزاوار است در آن روز خدا بسیار یاد شود، و بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) بسیار درود بفرستند، و مرد براى خانواده‌اش در هزینه زندگى توسعه دهد.. 📚: منابع 1:تهذیب الأحکام، ج 3 ص 143 2:تهذیب الأحکام،ج 3 ص 143 3:من لا یحضره الفقیه،ج 2، ص90 4:من لا یحضره الفقیه،ج 2،ص90 5:ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص 74 6:إقبال الأعمال،ج1،ص 474 7:ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 74 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ مولوی گرگیج: «هر کس غدیر را به برادران شیعه تبریک بگوید منافق است!» یادے بکنیم از اولیـن منافق !☺️👇🏻 🛑عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ، قَالَ: مَنْ صَامَ یَوْمَ ثَمَانِ عَشْرَةَ مِنْ ذِی الْحِجَّةِ کُتِبَ لَهُ صِیَامُ سِتِّینَ شَهْرًا،وهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ(المائدة:3) 🔰خطیب بغدادی عالم سنی مذهب نقل می‌کند: ابوهریره می گوید: هر کس در روز هجدهم ذی حجه روزه بگیرد ثواب شصت‏ ماه روزه داری بر او نوشته خواهد شد، و آن روز غدیر خم است، زمانى که پیامبر(صلی الله علیه وآله) دست على‏ بن ابی طالب(علیه السلام) را گرفت و فرمود: آیا من ولى مومنین نیستم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا ! فرمود: هر که من مولاى اویم پس على مولاى اوست. عمربن الخطاب گفت: مبارک باد، مبارک باد اى پسر ابى‏ طالب! تو مولاى من و مولاى هر مسلمان شدى. آن‏گاه خداوند این آیه را نازل کرد: «أَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ...»(سوره مائده:3) 📚تاریخ بغداد.ج9 ص222. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعمال روز غدیر خم: قسمت دوم 8-شکر نمودن برای این نعمت ولایت عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیه):  ... ثُمَّ تَقُومُ وَ تُصَلِّی شُکْراً لِلَّهِ تَعَالَى رَکْعَتَیْنِ.1 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ... هنگامی که ظهر روز غدیر رسید: مجلست را با آرامش و سکون و وقار و هیبت و تواضع  قرار می دهی. و می گویی: 👈الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ‌ کَمَا فَضَّلَنَا فِی دِینِهِ عَلَى مَنْ جَحَدَ وَ عَنَدَ وَ فِی نَعِیمِ الدُّنْیَا عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ عَمَدَ وَ هَدَانَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ شَرَّفَنَا بِوَصِیِّهِ وَ خَلِیفَتِهِ فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ مَمَاتِهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ص اللَّهُمَّ إِنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ نَبِیُّنَا [کَمَا] أَمَرْتَ وَ عَلِیّاً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ مَوْلَانَا کَمَا أَقَمْتَ وَ نَحْنُ مَوَالِیهِ وَ أَوْلِیَاؤُهُ 🔰سپس بلند می شوی و از جهت شکرگزاری برای خدای متعال دو رکعت نماز می خوانی ... 9-آراستن: رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ: ... وَ یَوْمُ لُبْسِ الثِّیَابِ وَ نَزْعِ السَّوَادِ وَ یَوْمُ الشَّرْطِ الْمَشْرُوطِ وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ2 ... وَ هُوَ یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ خَطِیئَةٍ عَمِلَهَا صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْمِ فَإِنْ مَاتَ  مَاتَ شَهِیداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ سَعِیداً ... .2 🔰حضرت رضا علیه السلام فرمود: ... و روز پوشیدن جامه نیکو و درآوردن لباسهاى سیاه ، و روز شرط مشروط و روز زدودن غمها ... . .... غدیر روز زینت است، هر کس در روز غدیر خود را زینت کند خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را مى‌آمرزد، و فرشتگانی را مبعوث می کند که تا سال دیگر در چنین روزی براى او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بمیرد شهید مرده است، و اگر زنده بماند سعادتمند خواهد بود. 10-کنار گذاشتن غم و اندوه رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ: ... وَ یَوْمُ نَفْیِ الْغُمُومِ [الْهُمُومِ ]3 🔰و روز زدودن غمها است 11-کنار گذاشتن گناه رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ:...... وَ یَوْمُ تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذُّنُوبِ4 🔰حضرت رضا علیه السلام فرمود: و روز غدیر روز رسیدن به رحمت خداوند و روز پاکى و ترک گناهان بزرگ و کوچک و روز عبادت است ... 12-شب زنده داری الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه): ... وَ إِنَّهُ لَیَوْمُ صِیَامٍ وَ قِیَامٍ وَ إِطْعَامٍ وَ صِلَةِ الْإِخْوَانِ وَ فِیهِ مَرَضَاتُ الرَّحْمَنِ وَ مَرْغَمَةُ الشَّیْطَان5 🔰مفضّل بن عمر گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: ... و براستی روز غدیر، روز صیام و شب زنده داری و إطعام و صله ی برادران(مومن) است و در آن رضایت (خداوند) رحمان و ذلت و خواری شیطان است. 13-روزچشم پوشی از گناه شیعیان امیرالمؤمنین است. رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ: ... وَ یَوْمُ الصَّفْحِ عَنْ مُذْنِبِی شِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ 6 🔰حضرت رضا علیه السلام فرمود:: ... و آن روز گذشت از شیعیان گناهکار امیر المؤمنین علیه السلام است . 14-روز  محبت به دیگران رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ: ... وَ یَوْمُ التَّوَدُّدِ7 🔰حضرت رضا علیه السلام فرمود: ... غدیر روز دوستى است ... . 15-روزی عیدی دادن و انفاق کردن  قال الصادق (سلام الله علیه): ... وَ الدِّرْهَمُ فِیهِ بِأَلْفِ أَلْفِ دِرْهَمٍ قَالَ لَعَلَّکَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ یَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ ...  8 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: ... انفاق یک درهم در روز غدیر برابر با هزار هزار درهم در سایر روزهاست. سپس فرمود: شاید گمان کنی که خداوند عزوجل روزی را آفریده باشد که حرمت آن از روز غدیر بیشتر باشد، پس سه بار فرمود: نه، به خدا قسم چنین نیست. ... 📚: منابع 1:إقبال الأعمال ج1ص 474 2:إقبال الأعمال ج1ص 464 3:إقبال الأعمال ج1ص 464 4:إقبال الأعمال ج1ص 464 5:إقبال الأعمال ج1ص 466 6:إقبال الأعمال ج1ص 464 7:إقبال الأعمال ج1ص 464 8:تهذیب الأحکام ج3ص 143 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اعمال روز غدیر خم: قسمت سوم و آخر 16-روز اطعام دادن مؤمنین رَوَاهُ عَنِ الرِّضَا (سلام الله علیه) قَالَ:.... وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ 1 🔰حضرت رضا علیه السلام فرمود: و کسی که در روز غدیر مؤمنى را اطعام کند مانند این است که همه پیامبران و صدیقان را اطعام کرده باشد ... . 17-روز رفع حاجات مؤمنین عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیه): ....وَ اقْضِ حَوَائِجَ إِخْوَانِکَ إِعْظَاماً لِیَوْمِکَ وَ خِلَافاً عَلَى مَنْ أَظْهَرَ فِیهِ الِاغْتِمَامَ وَ الْحُزْنَ ضَاعَفَ اللَّهُ حُزْنَهُ وَ غَمَّه 2 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود:: ....و خواسته هایشان را برآورده ساز و در مخالفت کسی که اظهار غم و اندوه می کند که خدا غم و اندوهش را مضاعف کند.. 18-روز صله رحم است قال الصادق (سلام الله علیه): ....ویَنْبَغِی لَکُمْ أَنْ تَتَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى...... وَ صِلَةِ الرَّحِمِ وَ صِلَةِ الْإِخْوَانِ فَإِنَّ الْأَنْبِیَاءَ ع کَانُوا إِذَا أَقَامُوا أَوْصِیَاءَهُمْ فَعَلُوا ذَلِکَ وَ أَمَرُوا بِه3 🔰امام صادق علیه السلام میفرماید: .....و صله رحم و صله برادران به خداوند متعال تقرب جویید، که انبیاء زمانیکه اوصیاء خود را إقامه می کردند این کارها را انجام می دادند و دیگران را به آن أمر می کردند.. 19-روز ملاقات برادران مؤمن و سلام و مصافحه قال الرضا (سلام الله علیه): ....... وَ  إِذَا تَلَاقَیْتُمْ فَتَصَافَحُوا بِالتَّسْلِیمِ وَ تَهَانَوُا النِّعْمَةَ فِی هَذَا الْیَوْمِ... 4     🔰امام رضا(علیه السلام) فرمودند: .... وقتى یکدیگر را ملاقات کردید با سلام مصافحه کنید و نعمت به یکدیگر ببخشید 20-افطاری دادن قال الصَّادِقَ (سلام الله علیه): ... وَ مَنْ فَطَّرَ فِیهِ مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ أَطْعَمَ فِئَاماً وَ فِئَاماً وَ فِئَاماً فَلَمْ یَزَلْ یَعُدُّ إِلَى أَنْ عَقَدَ بِیَدِهِ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرِی کَمِ الْفِئَامُ قُلْتُ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ کُلُّ فِئَامٍ کَانَ لَهُ ثَوَابُ مَنْ أَطْعَمَ بِعَدَدِهَا مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ فِی حَرَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سَقَاهُمْ  فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ 5 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود: ... هر کس در روز غدیر مؤمنی را افطاری دهد، مانند کسی است که فئامی را اطعام کرده است و 10 بار واژه فئام را تکرار کردند. سپس فرمودند: آیا می دانی که یک فئام چقدر است؟ گفتم: نه. فرمود: هر فئام صدهزار نفر است که پاداش کسی را دارد که در روز قحطی و گرسنگی به این تعداد از پیامبران و صدیقان و شهدا را در حرم خداوند اطعام و سیراب کرده باشد. 21-نیکی کردن به برادران مؤمن عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (سلام الله علیه):  ......وَ أَکْثِرْ بِرَّهُمْ... 6 🔰امام صادق علیه السلام میفرماید: و بخاطر بزرگداشت این روز برادرانت را اطعام ده و به آنها بسیار نیکی کن 22-زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه) فَقُلْتُ إِنِّی أَشْتَاقُ إِلَى الْغَرِیِّ قَالَ فَمَا شَوْقُکَ إِلَیْهِ قُلْتُ لَهُ إِنِّی أُحِبُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ (سلام الله علیه) وَ أُحِبُّ أَنْ أَزُورَهُ قَالَ فَهَلْ تَعْرِفُ فَضْلَ زِیَارَتِهِ  قُلْتُ لَا یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ- فَعَرِّفْنِی ذَلِکَ قَالَ إِذَا أَرَدْتَ زِیَارَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (سلام الله علیه) فَاعْلَمْ أَنَّکَ زَائِرٌ عِظَامَ آدَمَ وَ بَدَنَ نُوحٍ وَ جِسْمَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (سلام الله علیه) 7 🔰مفضل بن عمر چنین حکایت کرد : گفت: محضر امام صادق علیه السّلام داخل شده عرض کردم: مشتاقم که به غرىّ بروم حضرت فرمودند: چه اشتیاقى به آن دارى؟ عرض کردم: امیر المؤمنین علیه السّلام را دوست داشته و به زیارتش علاقمند هستم. حضرت فرمودند: آیا فضیلت زیارت آن حضرت را مى‌دانى؟ عرضه داشتم: خیر اى فرزند رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم، من را از آن آگاه بفرمائید. حضرت فرمودند: هر گاه اراده زیارت امیر المؤمنین علیه السّلام را نمودى بدان که در واقع استخوان‌هاى حضرت آدم علیه السّلام و بدن نوح علیه السّلام و جسم امیر المؤمنین علیه السّلام را زیارت مى‌کنى. 📚منابع: 1:إقبال الأعمال  ج 1ص 464 2:إقبال الأعمال  ج1ص 474 3:مصباح المتهجد  ج 2،ص 736 4:مصباح المتهجد ج2ص752 5:تهذیب الأحکام  ج 3 ص143 6:مصباح المتهجد،ج2، ص736 7:کامل الزیارات، ص 38 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شرح ماجرای غدیرخم از دید و نظر ابلیس لعین 🔰جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند: كه چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز غدير خم دست على عليه السّلام را بدست گرفت (و آن حضرت را براى جانشينى خويش منصوب فرمود) شيطان در ميان لشكريانش فرياد زد، و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا بجاى نماند جز آنكه بدنبال فرياد او بنزدش دويدند، و گفتند: اى آقا و سرور ما چه بر سرت آمده كه ما تاكنون از تو فريادى وحشتناكتر از اين نشنيده بوديم؟ بدانها گفت: اين پيغمبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار سرانجامى بگيرد هرگز كسى خداى را معصيت و نافرمانى نكند! در پاسخ گفتند: اى آقاى ما تو همانى كه با آدم ابو البشر چنان كردى! و چون منافقان (كه در آن انجمن در غديرخم حاضر بودند) گفتند: اين مرد (يعنى رسول خدا) از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و يكى از آن دو نفر(دو خلیفه غاصب) به رفيقش گفت: مگر نمى‏بينى كه چشمانش‏ چگونه در كاسه سرش ميچرخد؟ گويا ديوانه شده- و مقصودشان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود- در اين موقع شيطان فريادى از روى خوشحالى زد، و دوستانش دوباره گردش را گرفتند، بدانها گفت: آيا دانسته‏ايد كه من پيش از اين با آدم ابو البشر چه كردم؟ گفتند: آرى، گفت: آدم پيمان خود را شكست ولى بخدا كافر نشد، و اينان هم پيمان شكستند و هم برسول خدا كافر شدند. و هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رحلت فرمود و مردم بجاى على عليه السّلام ديگرى را بخلافت نصب كردند شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى گذارد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را جمع كرد و بدانها گفت: شادى كنيد تا روز ظهور امام (آن طور كه بايد) خداى فرمانبردارى نشود. امام باقر عليه السّلام اين آيه را خواند: «و براستى شيطان گمان خويش را در باره آنها صادق و پابرجا ديد، و بجز گروهى از مؤمنان (همگى) پيروى او را كردند» (سوره سبأ آيه 20) امام باقر عليه السّلام فرمود: تأويل اين آيه هنگامى بود كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از اين جهان رفت، و گمان ابليس همان وقتى بود كه در باره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتند: او از روى هواى نفس و دلخواه خود سخن ميگويد، و شيطان در اين موقع گمانى در باره ايشان برد و آنها گمان شيطان را ثابت و درست كردند. 📚:الكافي ج‏8، ص: 344 🔺نکته: متن عربی حدیث شریف رو بخاطر طولانی بود ارسال نکردم ولی دوستان محقق اگه نیاز داشتند اطلاع بدن ارسال میکنم خدمتشون ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقلب الدنیا علی‌الوهابیه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ما همیشه مشتاق دیدار سادات عزیز هستیم خصوصا امروز(عیدی)😅 🛑عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلنَّظَرُ إِلَى ذُرِّيَّتِنَا عِبَادَةٌ فَقِيلَ لَهُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلْأَئِمَّةِ مِنْكُمْ عِبَادَةٌ أَوِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ بَلِ اَلنَّظَرُ إِلَى جَمِيعِ ذُرِّيَّةِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عِبَادَةٌ مَا لَمْ يُفَارِقُوا مِنْهَاجَهُ وَ لَمْ يَتَلَوَّثُوا بِالْمَعَاصِي . 🔰امام رضا علیه السلام فرمودند: نظر كردن به ذريۀ ما عبادت است، گفتند:يا ابن رسول اللّٰه آيا مراد نظر كردن به أئمۀ معصومين از شما است،يا نه جمله بر جميع ذرّيۀ پيامبر خدا صلّى اللّٰه عليه و آله‌؟فرمود:بله نظر كردن به تمام ذرّيۀ پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله عبادت است،البتّه مادامى كه از صراط‍‌ او منحرف نشده و خود را بمعاصى نيالوده باشند 📚: عيون أخبار ج ۲ص ۵۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکاتی از علامه عسگری رحمه الله علیه در باب غدیر 👈معمم کردن امیرالمومنین علیه السلام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله؟ 👈چگونگی اعلام خلافت امیرالمومنین علیه السلام؟ 👈ترس پیامبر صلی الله علیه و اله از چه بود؟ 👈فرق وحی قرآنی و غیر قرآنی
تاثیر نفاق و منافقان بر موضع‌گیری صحابه نسبت به غدیر.pdf
260.8K
مقاله بخوانیم تاثیر نفاق و منافقان بر موضع‌گیری صحابه نسبت به غدیر چکیده با توجه به آموزه های جدیدی که اسلام با خود به ارمغان آورد، از نظر دینی به تقسیم بندی اجتماعی پرداخت که در دو دوره مکّی (مسلمان، کافر و مشرک) و مدنی (کافر، مشرک، منافق، مسلمان و مؤمن) خود را نشان داد. هجرت پیامبر| به مدینه سرآغاز عصر جدیدی در تاریخ اسلام شد که به تأسیس دولت شهر نوپای مدینه انجامید و به همراه آن مسئله جانشینی آن حضرت نیز از دغدغه های این نظام سیاسی جدید بود تا جایی که، جانشینی آن حضرت مسئله ای شد که با درگذشت ایشان سبب انشقاق جامعه گردید. از حوادث مرتبط با این مسئله، غدیرخم و نقش منافقین، به عنوان یکی از ارکان ساختار اجتماعی جدید، در تحول معنایی غدیر بود. این پژوهش تلاش دارد با به روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش منافقین در خصوص مسئله غدیرخم به ویژه امر جانشینی پیامبر| بپردازد. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مسجد غدیر و شرح ماجرای منافقین در حج البلاغ 🛑عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى مَكَّةَ فَلَمَّا انْتَهَيْنَا إِلَى مَسْجِدِ الْغَدِيرِ نَظَرَ إِلَى مَيْسَرَةِ الْمَسْجِدِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ قَدَمِ رَسُولِ اللَّهِ ص حَيْثُ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ ثُمَّ نَظَرَ إِلَى الْجَانِبِ الْآخَرِ فَقَالَ ذَلِكَ مَوْضِعُ فُسْطَاطِ أَبِي فُلَانٍ وَ فُلَانٍ وسَالِمٍ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ أَبِي عُبَيْدَةَ الْجَرَّاحِ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ رَافِعاً يَدَيْهِ قَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا إِلَى عَيْنَيْهِ تَدُورُ كَأَنَّهُمَا عَيْنَا مَجْنُونٍ فَنَزَلَ جَبْرَئِيلُ ع بِهَذِهِ الْآيَةِ- وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَ ما هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ 🔰 حسّان جمّال گويد: امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود: «هركه را من مولايم پس على مولاى اوست». سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مى‌چرخد(!!) در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى‌شنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مى‌گويند: او ديوانه است. در حالى‌كه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست». 📚: الكافي ج‏4، ص: 566 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت مسجد غدیر خم ٍ 🛑عَنْ أَبَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يُسْتَحَبُّ الصَّلَاةُ فِي مَسْجِدِ الْغَدِيرِ لِأَنَّ النَّبِيَّ ص أَقَامَ فِيهِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ هُوَ مَوْضِعٌ أَظْهَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْحَقَّ. 🔰 امام صادق علیه السلام: نماز خواندن در مسجد غدیر خم مستحب است بخاطر اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان خلیفه معرفی کردند مسجد غدیر مکانی بود که خداوند حق را در آنجا اظهار کرد 📚: الكافي ج‏4، ص: 567 👇نکته👇 مسجد غدیر خم در مکانِ اعلام‌عمومی خلافت امیرالمومنین علیه السلام بناء شده است(اطلاعات بیشتر در مقاله ای که در همین رابطه نوشته شده است موجود است، "سیر تاریخی بنای مسجد غدیر تا تخریب نویسندگان: حسن مجیدی ربابه طاهری دوست آباد") ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi