eitaa logo
علم الحدیث
12.9هزار دنبال‌کننده
79 عکس
234 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی برخی از القاب امام رضا علیه‌السلام وجه تسمیه امام رضا علیه‌السلام به ضامن آهو وجه تسمیه امام رضا‌علیه‌السلام به شمس الشموس وجه تسمیه امام رضا‌علیه‌السلام به لقب رضا 👇لقب غریب الغرباء👇 در هیچ روایتی این لقب برای امام رضا علیه‌السلام استفاده نشده است. زمان شهید رئیسی تمام پرچم‌های که با این لقب چاپ شده بودند را از آستان قدس جمع آوری کردند. بلکه از القاب امام حسین علیه‌السلام است ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
عاقبت اصحاب پیامبر بعد از شهادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله 🛑 قالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع إِنَّ الْعَامَّةَ يَزْعُمُونَ أَنَّ بَيْعَةَ أَبِي بَكْرٍ حَيْثُ اجْتَمَعَ النَّاسُ كَانَتْ رِضًا لِلَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتِنَ أُمَّةَ مُحَمَّدٍ ص مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَ وَ مَا يَقْرَءُونَ كِتَابَ اللَّهِ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ يَقُولُ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ إِنَّهُمْ يُفَسِّرُونَ عَلَى وَجْهٍ آخَرَ فَقَالَ أَ وَ لَيْسَ قَدْ أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ أَنَّهُمْ قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ حَيْثُ قَالَ- وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُوا وَ لكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يُرِيدُ وَ فِي هَذَا مَا يُسْتَدَلُّ بِهِ عَلَى أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ ص قَدِ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ. 🔰عمرو بن ابى المقدام از پدرش روايت كند كه گويد: بامام باقر عليه السّلام گفتم: 👈اهل سنت پندارند كه چون همه مردم زير بار بيعت ابو بكر رفتند پس اين كار مورد رضايت خداى عز و جل نيز بود،👉 و خداوند چنان نيست كه امت محمد (ص) را پس از او بفتنه اندازد و گمراه كند!؟ حضرت باقر عليه السّلام فرمود: آيا كتاب خدا (قرآن) را نخوانده‏اند، آيا خدا نمي فرمايد: «و محمد جز فرستاده‏اى نيست كه پيش از او فرستادگانى درگذشته‏اند آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما بعقب باز گرديد، و هر كه بعقب باز گردد زيانى بخدا نرساند و خداوند پاداش دهد سپاسگزاران را» (سوره آل عمران آيه ١۴۴). عرض كردم: آنها اين آيه را جور ديگرى تفسير كنند.فرمود: آيا چنان نيست كه خداى عز و جل از امتهاى پيش از ايشان خبر داده كه آنها پس از آمدن دليلهاى قاطع روشن اختلاف كردند در آنجا كه فرمايد: «و بعيسى بن مريم حجتها (و دليلهاى روشن) داديم و او را بروح القدس كمك كرديم، و اگر خدا ميخواست آنها كه پس از پيغمبران آمدند با وجود دليلهائى كه بر ايشان آمده بود با يك ديگر كارزار نمي كردند، ولى باز هم اختلاف كردند، از آنها كسانى بودند كه ايمان داشتند و كسانى بودند كه كفر ورزيدند، و اگر خدا ميخواست با هم كارزار نمي كردند ولى خدا هر چه خواهد ميكند» (سوره بقره آيه ٢۵٣) و همين آيه دليل است بر اينكه اصحاب محمد (ص) نيز پس از او اختلاف كردند پس برخى ايمان داشتند و برخى كافر شدند. (مقصود امام عليه السّلام اين است كه وقوع اختلاف و ارتداد امتها پس از پيمبرشان مطلبى است كه بصريح قرآن اتفاق افتاده و شده است و چنان نيست كه خداوند امتى را كه پيغمبرشان از دنيا رفت از ارتداد و گمراهيشان جلوگيرى كند 📚الكافي ج‏٨، ص: ٢٧۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖فضیلت لیله المبیت فخر امیرالمومنین علیه‌السلام‌ است 🛑شهر ربيع الاول أول ليلة منه هاجر رسول الله صلى الله عليه وآله من مكة إلى المدينة سنة ثلاث عشرة من مبعثه، وكانت ليلة الخميس. وفيها كان مبيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام على فراش رسول الله صلى الله عليه واله ومواساته له بنفسه، حتى نجا عليه السلام من عدوه، فحاز بذلك أمير المؤمنين عليه السلام شرف الدنيا والدين، وأنزل الله تعالى مدحه لذلك في القرآن المبين  وهي ليلة فيها عظيمة الفخر لمولى  المؤمنين، بما يوجب مسرة أوليائه المخلصين 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز اول ماه ربیع الاول پیامبر صلی الله علیه و آله در حالی که ۱۳ سال از بعثتشان گذشته بود از مکه به مدینه هجرت کردند که در روز پنچ شنبه بود. و در همین روز بود که امیرالمومنین علیه السلام در رختخواب پیامبر صلی الله علیه و آله خوابیدند که با فدا کردن جان خود به پیامبر صلی الله علیه و آله یاری رساندند تا پیامبر صلی الله علیه و آله نجات پیدا کند. بخاطر این فضیلت امیرالمومنین علیه السلام شرف دنیا و دین برای وی است در این شب آیه ای در مدح امیرالمومنین علیه السلام نازل شد" وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ" این شب بزرگ ترین فضیلیت امیرالمنین علیه السلام است که خوشحالی اولیاء در این شب سزاوار است 📚: مسار الشيعة ج 1ص48 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
امروز روز شادی شیعیان و حزن ناصبی‌ها است 🛑وهذا اليوم يتجدد فيه سرور الشيعة بنجاة رسول الله صلى الله عليه وآله من أعدائه وما اظهره الله تعالى من آياته، وما أيده به من نصره، وهو يوم حزن للناصبية لاقتدائهم بابي بكر في ذلك، واجتنابهم المسرة أو في وقت أحزانه 🔰مرحوم شیخ مفید: روز اول ربیع الاول که سالروز لیله المبیت است روز تجدید شادی شیعیان بخاطر نجات پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله از دست کفار می‌باشد. و روز حزن ناصبی‌ها بخاطر اقتداء آنان به ابی‌بکر در این حزن است و اجتناب ناصبی‌ها از شادی. (زیرا ابابکر در غار از ترس جان خود نزدیک بود کفار را آگاه کند) 📚:مسار الشيعة ج1ص49 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فضیلت تراشی برای خلیفه غاصب در قضیه غار 🛑جرت عادة الشيعة في الكرخ و باب الطاق بنصب القباب و تعليق الثياب و إظهار الزينة في يوم الغدير، و إشعال النيران في ليلته ، و نحر جمل في صبيحته، فأرادت الطائفة الأخرى من أهل السنة أن تعمل في مقابلة هذا شيئا فادعت أن اليوم الثامن من يوم الغدير كان اليوم الّذي حصل فيه النبي صلى اللَّه عليه و سلّم في الغار و أبو بكر معه، فعملت فيه مثل ما عملت الشيعة في يوم الغدير 🔰 ابن جوزی از علماء اهل تسنن نقل می‌کند: رسم شیعیان در کرخ و باب الطاق این بود که در روز غدیر گنبد برافراشتند و زینت خود را عیان می‌کردند و در شب غدیر آتش می‌افروختند و شتر ذبح می‌کردند و در مقابل شیعیان؛ گروه دیگری از اهل سنت ادعاء کردند که هشت بعد از غدیر یعنی روز بیست و ششم ذی الحجه روز ورود ابابکر با پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله به غار است و در این روز اعمالی که شیعیان در روز غدیر انجام می‌داند، انجام می‌دادند. (ورود به غار اصلا در ۲۶ ذی الحجه نبوده) 📚:المنتظم في تاريخ الأمم ج 15ص14 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ماجرای لیله المبیت قسمت اول دارالندوه در مکه مکانی وجود داشت که برای حل مشکلات اساسی بین قریشیان بود و برای حل مشکلات در آن مکان اجتماع می‌کردند که نام این مکان دارالندوه بود( زمان جاهلیت قبل از اسلام). 👈دارالندوه مکانی بود که نقشه ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در شب اول ربیع"لیله المبیت" توسط مشرکین قریش در آن پی ریزی شد دقیقا مثل سقیفه بنی ساعده در مدینه: مکانی که اهالی مدینه" دو قبیله اوس و خزرج" قبل از اسلام برای رفع مشکلاتشان در آن‌مکان اجتماع میکردند. به این‌خاطر اولین‌جلسه برای غصب خلافت بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط اوس و خزرج در سقیفه تشکیل شد. و جلسه برای ترور پیامبر صلی الله علیه و آله در لیله المبیت در " دارالندوه" توسط قریشیان تشکیل شد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» علیه السلام این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لیله المبیت قسمت دوم 🛑ثم أمر النبي أصحابه بالهجرة إلى المدينة فكان أول من قدمها أبو سلمة ابن عبد الأسد وكانت هجرته قبل البيعة بسنة ثم هاجر بعد عامر بن ربيعة حليف بني عدي مع امرأته ليلى ابنة أبي حشمة ، ثم عبد الله بن جحش ومعه أخوه أبو أحمد وجميع أهله فأغلقت دارهم وتتابع الصحابة ثم هاجر عمر بن الخطاب وعياش بن أبي ربيعة فنزلا في بني عمرو بن عوف وخرج أبو جهل بن هشام والحارث بن هشام إلى عياش بن أبي ربيعة بالمدينة وكان أخاهما لأمهما فقالا له إن أمك قد نذرت أنها لا تستظل ولا تمتشط فرق لها وعاد وتتابع الصحابة بالهجرة إلى أن هاجر رسول الله صلى الله عليه وسلم . ذكر هجرة النبي صلى الله عليه وسلم لما تتابع أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بالهجرة أقام هو بمكة ينتظر ما يؤمر به من ذلك وتخلف معه علي بن أبي طالب وأبو بكر الصديق ، فلما رأت قريش ذلك حذروا خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم فاجتمعوا في دار الندوة وهي دار قصيّ بن كلاب وتشاوروا فيها فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد سمعتُ بخبركم فحضرتُ وعسى أن لا تعدموا مني رأياً وكانوا عتبة ، وشيبة . وأبا سفيان ، وطعيمة بن عدي وحبيب بن مطعم والحارث بن عامر ، والنضر بن الحارث ، وأبا البختري بن هشام وربيعة بن الأسود ، وحَكيم بن حزام ، وأبا جهل ونُبَيْهاً ، ومنبهاً ابني الحجاج ، وأمية بن خلف وغيرهم . فقال بعضهم لبعض : إنّ هذا الرجل قد كان من أمره ما كان وما نأمنه على الوثوب علينا بمن اتبعه فأجمعوا فيه رأياً  🔰هنگامی‌که اهالی یثرب در پیمان عقبه دوم با پیامبر صلی الله علیه و اله عهد بستند که یاور ایشان باشند پیامبر صلی الله علیه و اله به مسلمانان مکه امر کردند که به یثرب{مدینه} هجرت کنند و اولین کسی که هجرت کرد ابوسلمه ابن عبد الاسد بود سپس عامر بن ربیعه و... پیامبر صلی الله علیه و اله منتظر هجرت مسلمانان بودند که خبر هجرت پیامبر به مشرکین مکه رسید، مشرکان در دار الندوه که در اصل خانه قصی بن کلاب و محل رفع اختلافات قبیله قریش بود اجتماع کردند که عتبه و شیبه و اباسفیان و ابوجهل و..... نیز حاضر بودند؛ در این هنگام ابلیس با چهره پیرمردی وارد شد و گفت: من از اهالی نجران هستم که از اجتماع شما آگاهم به همین سبب در اینجا حاضر شده ام عده ای از آنان گفتند: ما از عقیده و پیروان این شخص ( پیامبر صلی الله علیه و آله) در امان نیستیم. 👈[ چراکه می‌دانستند که اگر پیامبر صلی الله علیه و اله عازم مدینه شود و در آنجا پایگاه قوی مردمی ایجاد کند بخاطر تمام آزار و اذیت و قتل و کشتارهایی که توسط قریش به آنان رسیده است یا در صدد انتقام به وسیله جنگ می‌شوند یا اینکه کاروان های قریش که عازم شام هستند و از نزدیکی یثرب گذر می‌کنند را توقیف می‌کنند، به دلیل اینکه منبع در آمد اصلی قریشِ مکه یا حجاج بودند یا تجارت.] 📚: الكامل في التاريخ  ج2 ص۱۰۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لیله المبیت قسمت سوم 🛑فقال بعضهم : احبسوه في الحديد وأغلقوا عليه باباً ثم تربصوا به ما أصاب الشعراء قبله ، فقال النجدي : ما هذا لكم برأي لو حبستموه يخرج أمره من وراء الباب إلى أصحابه فلأوشكوا أن يثبوا عليكم فينتزعوه من أيديكم ، فقال آخر : نخرجه وننفيه من بلدنا ولا نبالي أين وقع إذا غاب عنا ، فقال النجدي : ألم تروا حُسْنَ حديثه وحلاوة منطقه ؟ لو فعلتم ذلك لحلَّ على حي من أحياء العرب فيغلب عليهم بحلاوة منطقه ثم يسير بهم إليكم حتى يطأكم ويأخذ أمركم من أيديكم ، فقال أبو جهل : أرى أنْ نأخذ من كل قبيلة فتى نسيباً ونعطي كل فتى منهم سيفاً ، ثم يضربوه ضربة رجل واحد فيقتلوه ، فإذا فعلوا ذلك تفرق دمه في القبائل كلها فلم يقدر بنو عبد مناف على حرب قومهم جميعاً ورضوا منا بالعَقْل ، فقال النجدي : القول ما قال الرجل هذا الرأي . فتفرقوا على ذلك . 🔰عده ای از آنان گفتند وی را در زندانی آهنین زندانی کنیم و درب آن را قفل کنیم شخص نجدی{ابلیس} در جواب آنان گفت: اگر وی را زندانی کنید صدای اوامر وی از پشت درب آهنی به گوش اصحابش می‌رسد و وی را فراری می‌دهند شخص دیگری از قریش گفت: وی را تبعید کنیم و برای ما مهم نیست کجا برود همین که از ما دور است کفایت می‌کند. شخص نجدی{ ابلیس} در جواب وی گفت: آیا حلاوت و شیرینی سخن وی را نشنیدید؟ اگر وی را تبعید کنیم با سخنان شیوا و شیرین خود عرب را مجذوب خود می‌کند و با حلاوت منطق خود بر عرب چیره می‌شود سپس با خیل اصحاب خود به سمت شما می آید تا از شما انتقام بگیرد. در این هنگام ابوجهل گفت: از هر قبیله ای یک جوان انتخاب شود و هر کدام یک شمیشیر به دست بگیرند و همه ی آنان با هم به پیامبر صلی الله علیه و اله ضربه بزند و او را بکشند و زمانی که این‌گونه شود خون وی بر گردن تمام قبائل عرب می افتد و بنی هاشم توانائی جنگ با تمام قبائل عرب را ندارد لذا به خون بها رضایت می‌دهد. شخص نجدی{ابلیس} گفت: حرف درست همین حرفی است که این شخص{ابوجهل} گفته است. و بر همین قول اجتماع کردند. 📚: الكامل في التاريخ ج2  ص۱۰۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖لیله المبیت قسمت چهارم 🛑فأتى جبرائيل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا تَبِتْ الليلة على فراشك ، فلما كان العتمة اجتمعوا على بابه يرصدونه متى ينام فيثبون عليه ، فلما رآهم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لعلي بن أبي طالب نَمْ على فراشي واتشح ببردي الأخضر فنم فيه ...... . وسأل أولئك الرهط علياً عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا أدري أمرتموه بالخروج فخرج . فضربوه وأخرجوه إلى المسجد فحبسوه ساعة ثم تركوه 🔰در این هنگام جبرائیل علیه الرحمه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد و فرمود که امشب در جایگاه خود نخواب.لذا پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند امشب در جایگاه من بخواب و پارچه سبزی که برای من است را بر روی خود بینداز. وقتی مشرکین وارد منزل پیامبر صلی الله علیه و اله شدند، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بلند شد و مشرکین فهمیدند که وی علی است. گروه مشرکین از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که پیامبر صلی الله علیه و اله کجاست امام علی علیه السلام فرمودند من نمی دانم شما به وی امر کردید که خارج شود و وی خارج شد. مشرکین شروع به کتک زدن امیرالمومنین علیه السلام کردند و وی را به سمت مسجد بردند و او را حبس کردند سپس وی را رها کردند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فداکاری امیرالمومنین علیهالسلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه‌السلام 🛑«... و صفته لیست بأقل من استسلام إسماعیل علیه السلام لأبیه حین رأى ان یذبحه. و هو أعظم، لأن إسماعیل استسلم إلى أب حدب مشفق مأمون، و ما جرت العادة بإتلاف الإباء للأبناء. و أمیر المؤمنین استسلم بمبیته على فراش النبی إلى أعداء حنقین مبغضین غیر مأمونین، لا سیما و قد فوتهم بمبیته فی الفراش غرضهم و حرمهم مقصودهم، و هم على من فعل ذلک أحنق، کل ذلک فی طاعة اللّه و رسوله» 🔰مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه: این فداکاری و فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام کمتر از تسلیم شدن حضرت اسماعلیل علیه‌السلام برای پدرش در زمانی که می خواست او را ذبح بکند نیست! بلکه این فضیلت بزرگ تر است! زیرا حضرت اسماعیل علیه‌السلام تسلیم پدرش شد که او بسیار مهربان، دلسوز و مورد اعتماد بود و در شرایط عادی هیچ پدری فرزندش را تلف و قربانی نمی‌کند؛ این در حالی است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام با خوابیدن در جای رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تسلیم دشمنانی بسیار کینه توز و داری بغض شد که هیچ رحمی هم به او نمی کرند. خصوصا این که آن دشمنان مشاهده کنند که با خوابیدن حضرت، آنها به هدف خود که کشتن رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بود نمی رسیدند و این امر باعث می شود کینه‌های آنها بیشتر شود! تمام این فداکاری‌ها برای اطاعت از خداوند و رسولش بود! 📚:رسائل الشريف المرتضى ج4 ص 98 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مکر خدا در لیلة المبیت ✍:آیاتِ زیادی در فضل و منقبت امیرالمومنین علیه‌السلام وارد شده است از این جمله آیات؛ دو آیه‌ای که در فضیلت لیلة المبیت نازل شده است. آیه اول: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد آیه دوم: وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللهُ وَ اللهُ خَيْرُ الْماكِرينَ [به ‌خاطر بياور] هنگامى را كه كافران براى تو نقشه مى‌كشيدند كه تو را به زندان بيفكنند، يا به قتل برسانند، و يا [از مكّه] بيرون كنند، آن‌ها توطئه مى‌كردند، و خداوند هم تدبير مي‌كرد و خدا بهترين تدبيركنندگان است. 👇به گزارش پیش رو دقت کنید👇 🛑 إن قوله تعالى و يمكر الله و الله خير الماكرين كناية عن علي ع لأنه مكر بهم و أول الآية و إذ يمكر بك الذين كفروا ليثبتوك أو يقتلوك أو يخرجوك و يمكرون و يمكر الله و الله خير الماكرين أنزلت في ليلة الهجرة و مكرهم كان توزيع السيوف على بطون قريش و مكر الله تعالى هو منام علي ع على الفراش‏ 🔰 ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کند: قول خداوند متعال در آیه شریفه یمکرالله و الله خیر الماکرین (انفال30) کنایه از امیر مؤمنین علیه السلام است، زیرا خداوند به کسانی که قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در لیلة المبیت را داشتند نیرنگ کرد همچنان که ابتدای آیه و [یاد کن] هنگامی را که کفرپیشگان درباره تو نیرنگ می زدند تا تو را به زندان دراندازند، یا به قتل برسانند یا [از وطن] بیرونت کنند، و [در آینده هم، همواره بر ضد تو] نیرنگ می زنند و خدا هم جزای نیرنگشان را می دهد و خدا بهترین جزا دهنده نیرنگ زنندگان است. آیه شریفه در لیلة المبیت نازل شد و نیرنگ آنان توزیع شمشیر بین همه قبایل قریش بود تا خون پیامبر گردن تمامی آنها باشد، و خداوند در برابر آنان مکر کرد و امیر مؤمنین علیه السلام را در جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار داد تا پیامبر از مکه خارج شود. 📚 شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج‏13 ص 215 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi