eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.8هزار دنبال‌کننده
982 عکس
46 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد نوآورانه (سنتی) 💢 تشکیل حلقه های علمی (آموزشی، پژوهشی) 💢 بیانِ سیره و روش علمای مطرح ❇️ نرخ تبلیغ (تک بنر): از ساعت 21 تا 9 صبح، ۴۰ هزار تومان/ راه ارتباطی: @hm1370 وبگاه رسمی میراث علمی سَلَف: http://mirath.blog.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ تحول در علم و بالتَّبَع و بالطّبْع، تحول در جامعه بشری، با ارج نهادن به کتب اصیل، استادان برجسته و طلاب و دانش پژوهان کوشا بدست می آید نه با شعاردادن و برگزاری همایش های بی ثمر و پرهزینه، با ایجاد آزادی علمی رخ می دهد نه مصوّبه های جابرانه. تاریخ و تمدن سازی با تفکرات ویژه و عمیق رخ می دهد نه با سطحی نگری و مُثله کردن کتب انیق و عمیق.
تحول در تحصيل (89) (*) ⚠️ سند هشتاد و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله شیخ محمد سند دامت برکاته 🔺مرحوم تنکابنی شاگرد مرحوم کاشف الغطاء گوید: از کاشف الغطاء پرسیدند که سبب رسیدن شما به این مرحله عالی از فقاهت چه بوده است؟ در جواب فرمود: من چندین مرتبه شرائع الاسلام را خوانده ام. 🔺مرحوم سید احمد خوانساری میفرمودند: خواندن کتاب شرح شمسیه در مرحله سطح، قطعا ضروری است. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
دریغ و صد افسوس که در محیط مجازی، سخنان بسیار مهم این مرجع عظیم القدر سانسور و تحریف می شود، به نحوی که مخاطب برعکس معنای مراد ایشان را متوجه می شود. این کار، جز خیانت چه معنایی دارد؟ انگار برخی در حوزه، ماموریت ویژه دارند تا علم را نابود کنند. تمام کتب اصیل را به بهانه تحول و بروز بودن، متروک و مطرود کردند و ارتباط طلاب را با میراث پرافتخار خود که حاوی عمیق ترین اندیشه های علمی است، قطع نمودند، همان کتبی که الان در اروپا حلوا حلوا می شود.
تحول در تحصيل (90) (*) ⚠️ سند نودم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺در یکی از نوشتجات شهید ثانی رحمة الله علیه دیدم که نوشته است: من برای خواندن مطوّل، نزد استادی در مصر رفتم و این (سفر)، شاید همان زمانی باشد که در حال نوشتن کتاب مسالک بوده است؛ یعنی ایشان در فقه و اصول تضلّع پیدا کرده بود (اشباع و پرمایه شده بود) ولی برای مطوّل، که معانی و بیان و بدیع است، ایشان به مصر می رود تا از استاد ماهری در این فن، تلقّیِ (مطلب) بکند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (91) (*) ⚠️ سند نود و یکم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺الان متاسفانه چیزی که در حوزه های علمیه، واقعا خیلی عار است، همین ضعف در ادبیات است ... مرحوم آیت الله بروجردی (از جهت ادبی) اگر جایی را خلاف آنچه متعارف است می خواندند، هیچ کس نمی گفت ایشان غلط خوانده است چون می گفتند حتما یک وجهی داشته است که ایشان اینگونه خوانده است چون مرحوم آیت الله بروجردی، در ادب واقعاً تضلّع داشت (اشباع بودند) و بعد از نماز صبح، بخشی از الفیه را مرور می کردند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (92) (*) ⚠️ سند نود و دوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺متاسفانه چیزی که امروز هست، این است که امتحاناتی گرفته می شود و همّ و غمّ طلبه این شده است که اینها را بگذراند و امتحان بدهد و بیاید بالا، اما حساسیت اینکه من می خواهم این علم را یاد بگیرم، نیست. فقط در نظر دارد که این درس را پاس کند و مدرک بگیرد. بر خلاف گذشته که مثلا می گفتند فلانی دو بار مغنی خوانده است (یا کتب دیگر). مثلاً آیت الله جوادی آملی، بعضی از مجلدات اسفار را سه بار پیش استاد خوانده اند: آقای شعرانی، آقای الهی و علامه طباطبائی. این (تکرار) برای چیست؟ برای اینکه مفاد این کتب را من درست تلقّی کنم. متاسفانه در روزگار ما اینکه همّ و غمّ طلبه این باشد که علم را درست فرابگیرد و به زوایا و خفایایش پی ببرد، خیلی کم شده است. الان خیلی از کتاب ها را نمی خوانند، می روند و امتحان می دهند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ مغالطه ای که در زمان ما از سوی مخالفان روش تحصیل سنتی، بسیار شنیده می شود آن است که ما دنبال تخصص در ادبیات و فقه و اصول و ...نیستیم، لذا نیازی نیست کتاب های عمیق بخوانیم. ما می خواهیم کار تبلیغی کنیم! جواب این مغالطه مرد افکن آن است که کتاب هایی که در روش سنتی، توصیه به خواندن آنها می شود، هرگز برای طلبه تخصص ایجاد نمی کنند، بلکه دلیل خواندن این کتاب ها، آن است که طلبه، اساسی ترین و لازم ترین اطلاعات علوم مختلف را نزد خود داشته باشد، توانایی رجوع به کتب مختلف را تا حد خوبی پیدا کند، و با اندک شبهه ای فرو نریزد و تبلیغش بر اساس علم متقنی صورت بگیرد. 🔺مثال ساده: نقش واژه "السماوات" در آیه: خَلَقَ اللَّهُ السَّماوات ... (عنکبوت/44) ‏مفعولٌ به است. اما جالب اینجاست که بسیاری از نحویون، نقش "السماوات" را مفعول مطلق می دانند! دلیل شان هم این است که مفعول به، یعنی چیزی که حدثی بر او واقع شود، یعنی قبل از حدث، موجود است، مثلا وقتی شما می گویید: قرأتُ الکتابَ؛ یعنی کتابی قبلا وجود دارد، لذا حدثِ قرائت بر او واقع می شود. اما آیا سماوات، قبل از وقوع حدثِ خلقت، موجود است؟ پس افراد شاخصی مانند ابن هشام، فخر الدین رازی، زمخشری، جرجانی، ابن حاجب و ... آن را مفعول مطلق می دانند. حال کدام درست می گویند و تحلیل کدام درست است؟ آیا با امثال کتب ضعیف شده، می توان جواب چنین سوالات بسیار پیش پا افتاده ای را داد؟ (تا چه رسد به مسائلی بس پیچیده تر) ؟ ؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (93) (*) ⚠️ سند نود و سوم: گفتاري از حضرت آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دام عزه 🔺مسئله مهم ديگر پيش مطالعه و حتي پيش مباحثه است. (قدیم ها) مي گفتند خودت بنشين با داشته هاي خودت، اين متن را مطالعه کن، ببين چند درصد آن را به نظرخودت فهميدي؟ حتي با يکي گفتگو کن و بعد بيا سر درس استاد. همچنين در درس استاد، حتي ممنوع بوده که چيزي بنويسي. اين تقريراتي که سر درس ها مي نويسند، عار بوده است. مرحوم استاد ما آقاي شيخ کاظم تبريزي مي فرمودند: در درس آقاي خوئي، کسي نمي نوشت. اين خودش دخالت دارد در اينکه مطلب را بهتر بفهمي، حلّاجي کني تا يادت بيايد که چه گفت؟ پ.ن: البته نکات لازم را باید بعد از درس و مباحثه حتما نوشت. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
با حضور آفتاب با کمال رهنمايي جُستن از شمع و ذُبال (1) بي گمان ترک ادب باشد ز ما کفر نعمت باشد و فعلِ هوا ليک اغلب هوش ها در افتکار همچو خفاش اند، ظلمتْ دوست دار(مولوی) (1) پتیله، فتیله چراغ 🔷🔸تا زماني که کتب دقيق و فني سنتي از نظر علمي، مغلوب و مرجوحِ مطالب عالي تر نشده اند، بايد ملتزم به همين ها بود. کسی ادعا ندارد که کتب سنتی نقص ندارد، چرا که: ُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذي عِلْمٍ عَليمٌ (یوسف/76) و کسی هم ادعا نکرده است که مطالب مفید و جدید خوانده نشوند! اما تجربه ثابت کرده است که آنچه طلبه را از جهت ذهنی توانمند می کند و افق فکر او را به درجات عالیه می رساند، کتب سنتی هستند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (94) (*) ⚠️ سند نود و چهارم: گفتاري از آیة الله حجت هاشمی خراسانی دام عزه از شاگردان مرحوم ادیب ثانی 🔷🔸اگر بخواهيد خوب مُلّا شويد، سه امر را ملاحظه کنيد: 1. تعليم و تعلّم ظاهري و مرسوم و با جدّ و جهد درس خواندن و با عشق وافر، و خدمتِ استاد کردن. 2. ملاحظه تقوي نمودن: اتّقوا الله يعلّمکم الله که در راه تقوي، علوم بسيار به انسان تعليم مي شود و به حقائق و دقائق و لطائف و اشارات پي مي برد. 3. ملاحظه اخلاص نمودن. علماي سابق هر سه را ملاحظه مي نمودند و به درجات عاليه از علم و عمل مي رسيدند و اکنون ملاحظه نمي شود، و لذا مردِ جامع يا نيست و يا اندک است! (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir