✅ تحول در تحصيل (12) : یکی از فلسفه های خواندن متون قدیم، دستیابی به قدرت تحقیق است.
⚠️ سند دوازدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی دام عزهما.
🔺سنّت طلبگی (خصوصاً قبل از درس خارج)، با متن محوری عجین شده است. متون، پایه و اساس است. ترتیبی که در متون حوزوی (سنتی) قرار داده می شود، بدین گونه است که از مختصر و آسان، به سمت مشکل تر، حرکت می شود، مثلا نحو را در چند دوره می خوانیم، ... در منطق نیز همینطور، چند دوره می خواندند. این متن خوانی، اولین کاری که می کرد، این بود که آن ها را با آن علم، آشنا می کرد.
🔺 متن ها هم به گونه ای انتخاب می شد، که طلبه راحت می توانست، خودش با متن های دیگر، ارتباط برقرار کند، یعنی (طلبه) قدرت رجوع به متن های دیگر را هم به دست می آورد (قبلا کاملاً سیوطی و مغنی اللبیب را می خواندند). من انکار نمی کنم (که کتب جدید) فوائدی دارد، ولی دیگر قدرت متن خوانی (و تحلیل های مستفاد از آن را) را به دست طلبه نمی دهد (و دیگر نمی تواند به خیلی از متون مهم و اثرگذار مراجعه کند).
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
May 11
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با نسبت بین ضعف منابع علمی حوزوی با افول علم.
منبع: مجله نگاه حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با بی اعتنایی آزاردهنده به نخبگان و اهل علم، و ارج نهادن به افرادی که اهلیّت ندارند.
منبع: مجله نگاه حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
⚠️ هشدار حضرت استاد حجت هاشم خراسانی دام ظله، از علمای شهیر خطه خراسان، در رابطه با کتبی که قبلا خوانده می شد و الان متروک شده است. نتیجه اش هم به عیان، مشخص است.
منبع: مجله نگاه حوزه.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹مرحوم ملاعبدالله در حاشيه بر تهذیب المنطق تفتازانی، مي فرمايند:
«عليک بمطالعة کتب القدماء فإنّ فيها شفاء العليل و نجاة الغليل»
🔺کسي منکر اين نيست که کتب جديد فوائدي دارند يا کتب قديمي نواقصي را در خود جاي داده اند، اما مسئله اين است که ميزان اتقان و عمق و نظريه پردازي هاي دقيق، در کتب قديمي، بسيار فراتر از کتب جديد است، و مي تواند سکوي پرش مناسبي باشد تا دانش پژوه به جولان فکري مناسب دست يابد. به علاوه با مطالعه کتب پيشين، قوت تحقيق و تتبع، در دانش پژوه ايجاد مي شود، تا بتواند نظريات نابی را استخراج، و آنها را با قالب امروزين، عرضه کند.
🔺ما حداقل روشاً، ناچاريم براي فهم ميراث ارزشمند 1400 ساله خود، به کتب علما مراجعه کنيم. با کتاب هاي ضعيف شده و خلاصه شده و بريده شده، نمي توان حرکت کرد و کلام قدما را فهمید. مراجعه نیز، در مراحل مهمی باید در فرآیند آموزشی اتفاق بیفتد.
✅ اثبات شيء نفي ما عدا نمي کند. مي توان در کنار کتب قديمي، برخي از کتب معاصر را نيز که قوت و اتقان شان نزد علما، ثابت شده، مطالعه کرد اما عمده تمرکز بايد بر کتب قدما باشد.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
اهمیت ادبیات.mp3
3.52M
✅ اهمیت ادبیات در فهم دقیق تراث دینی
🔺 استاد احمد عابدی دام عزه، از دانشمندان اسلامی، در این صوت کوتاه، از اهمیت ادبیات در فهم قرآن می گویند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔹دکتر شدن چه راحت... عالم شدن چه مشکل
(+تنبیهی از استاد منوچهر صدوقی سُها)
🔶 فضای امروزین دانشگاه های ما، بیشتر درگیر مافیای "مقاله نویسی" است. هرکه بیشتر مقاله بنویسد، بیشتر ارج و قرب دارد. مقاله هایی که معمولا فائده ای جز ارتقای سوریِ رتبه علمی ندارند. دانشجویی که حتی به درستی قادر نیست، متون را بخواند، تا چه رسد که بخواهد درک کند، چطوری مقاله نویس شده است؟ آیا این مقاله نویسی ها، چسباندن مطالب مقاله ها و کتب دیگران نیست؟!
🔺از بیرون همه چیز خوب است. همه با کت و شلوار و سرویس می آیند و عنوان "دکتر" را یدک می کشند، اما امان از محتوا و درون! بنده خودم در فضای دانشگاه بوده ام، مسئولیت ناچیزی هم داشته ام، می دانم وضعیت چیست. تنها چیزی که در اکثر دانشگاه های ما وجود ندارد، علاقه به علم است. اما علاقه به مقاله نویسی و حرص و ولع برای "هیئت علمی شدن" و "اتاق اختصاصی گرفتن"، خیلی بالاست.
🔺استاد منوچهر صدوقی سها، اخیراً در مستندی که در شبکه 4 پخش شد، فرمود که بنده به دانشگاه رفتم و دیدم از فلسفه و حکمت و عرفان، چیزی دستم را نمی گیرد. آنها چیزی ندارند که قابل استفاده باشد. رفتم در محضر بزرگان حوزه، و آنجا بود که فلسفه و عرفان آموختم.
⁉️وظیفه ما در حوزه چیست؟ اینکه شبیه دانشگاه های بی محتوا شویم؟ یا اصالت خودمان را حفظ کنیم و کتب بزرگان خودمان را ارج نهیم؟
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (13)
⚠️ سند سیزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔺بنده خودم معتقد بودم که در عرفان، طلبه با اینکه تا اسفار (ملاصدرا) هم می خواند، ولی یک سری خلل هایی وجود دارد. با این حال، کتاب مبانی و اصول عرفان نظری را طوری قرار ندادیم که جای آنها را بگیرد، بلکه باید آنها هم خوانده شود.
🔹ما اگر قصد ساده سازی هم داریم، باید اغلاق ها را در پاورقی حل کنیم، و به متنِ فُحول، دست نزنیم، مگر اینکه احساس کنیم حقیقتاً باید متن جدیدی بیاید (که بتواند همان عمق ها را منتقل کند). ما به متونی که روان باشند، احتیاج داریم، ولی به شرطی که فحولِ فن بنویسند (مثلا در منطق، این اتفاق به عکس افتاده است). من معتقدم، یکی از گره های کور، الان این شده است که طلبه ها، منطق را نمی توانند جدی بخوانند، به دلیل اینکه متن های ساده ای می خوانند، و آن دقت های منطقی، حذف شده است. البته مطالب در کتب جدید منطقی گفته شده اما روحش کُشته شده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
⚠️ علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی، همانند اسلاف خویش، چه نگاهی به علم و تعلیم و تعلم داشتند؟ آنها چقدر زحمت کشیدند؟ نتیجه کارشان چه شد؟ ما چقدر در تلاشیم؟
منبع: کتاب گفتگو با علامه حسن زاده ، ص 111
🔺تصویر ارسالی از یکی از مخاطبان گرامی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (14)
⚠️ سند چهاردهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔶🔹من معتقدم، در شخصیت های بزرگ علم منطق، بیش از همه فارابی و بوعلی مطرح است. باز بوعلی، اهمیت فراوانی دارد؛ نه اینکه بعدی ها، کارهای جدید نکردند، اتفاقا باید کارهای جدید آنها دیده بشود ولی متن بوعلی را شما بتواند حل کنید، خیلی نکته دارد... .
🔺الان برهان شفا، جایگزین ندارد. اگر شما این متن را (با دقت علمی) خواندید، قدرت تحلیل تمام متون دیگر مثل بهمنیار (شاگرد برجسته بوعلی) را بدست می آورید.
*****
⚠️حضرت ایشان به عنوان یک نمونه در علم منطق، می فرمایند که اگر هم قرار است متون مرجِع علمی، تغییر کنند، باید فضای نخبگانی متون، از دست نرود. افرادی متون جدید بنویسند که در قله علم باشند، بتوانند قول دقیق بزرگان را با نظم و توضیح بهتری ارائه دهند. نباید به بهانه تحول در نظام آموزشی، اقوال بزرگان و علما، ذبح شود، نباید کتاب ها، روز به روز کم حجم تر و بی محتوا تر شوند.
✅ بنابراین کسی با تغییر و تحول ِ متون، مخالف نیست، کسی با پیشرفت مخالف نیست. باید دقیق درک کرد، که منظور از روش سنتی چیست، به کجاها نظر می کند، و چرا اینقدر اصرار بر خواندن کتب بزرگانِ هر علم دارد.
———————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹سیری یا گرسنگی در علم؛ مسئله این است
🔺کسی که دائماً با پیتزا و پفک و چیپس و پفیلا سرگرم است، نمی تواند لذت چلوکباب و چلوجوجه و مانند آن را درک کند. او گمان می کند با خوردن اینها، سیر می شود اما نمی داند که این سیری، کاذب و دروغین است. کافی است چند بار، چلوکباب میل کند تا بفهمد، سیری یعنی چه.
✅ اعتقاد ما این است اگر طلاب، حدود یکسال، در روش سنتی پیش بروند (با مطالعه دقیق و مباحثه)، دیگر این روش را رها نمی کنند، چون به عیان می بینند که اقناع روحی و حظّ علمی، حقیقتاً جز در روش سنتی، یافت نمی شود.
🔺بیاییم در سال جدید، با کتب علما، من البدایة إلی النهایة انس بگیریم. به سخن ایشان، اطمینان کنیم. جویده جویده درس نخوانیم. سرانجامِ خوشِ کسانی که کتب علما را خواندند، ببینیم و عزممان را جزم کنیم برای حرکت.
✅ پیش مطالعه، مطالعه، مباحثه، تدریس، و حتی تقریر نویسی را جدی بگیریم. تمام این مراحل، توسط بزرگانی توصیه شده است که در قلّه علم بوده اند. هر کدام از این ها انجام نشود، بخشی از علم از دست می رود. با صوت گوش دادن و کتاب را بستن، علم پیدا نمی شود.
———————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/