eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
361 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 منظور از «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»، دستگاه کفار و دستگاه منافقین هستند که «ولیّ خدا» و دینداران را مسخره و تحقیر می‌کنند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «روايت، آیۀ «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» را معنا مي‌کند؛ می‌فرماید «الَّذِينَ هَمَزُوا آلَ‏مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ وَ لَمَزُوهُمْ»؛ یعنی کساني که آلُ الله را همز و لمز مي‌کنند، اميرالمومنين(ع) را همز و لمز مي‌کنند، دين خدا را همز و لمز مي‌کنند. چنانچه الان در دنيا مي‌بينيد که دین را همز و لمز می‌کنند و مؤمنین را تحقیر می‌کنند. نباید انسان اينها را رها کند و بگويد اين همز و لمز صرفاً به این معناست که مثلاً مواظب باشيد يک موقع پشت سر يک مومني با رفتارتان او را تحقير نکنيد، يا يک حرفی نزنید که به او توهين شود. البته نمي‌گويم این معنا را حذف کنيم، این معنا هم مصداق همز و لمز است؛ ولي اين سخت‌گيري‌ای که در قرآن فرموده «وَيلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ»، همين دستگاه کفر و دستگاه نفاق است. يعنی اين همزولمزکننده، امکاناتي را در عالم فراهم کرده و با تکيه به اين امکانات، خيال مي‌کند جاودان مي‌ماند و لذا نقشه هميشگي مي‌کشد و شروع به همز و لمز کردن جبهه حق مي‌کند. در این آیه، همز و لمز بني‌اميه، محل بحث است که همز و لمز نسبت به اميرالمومنين(ع) طراحي مي‌کنند و کاري مي‌کنند که به قول ابن‌ابي‌الحديد در هفتاد هزار منبر، خطبا وجود مقدس اميرالمومنين (عليه السلام) را لعن مي‌کنند. (لعنت الله عليهم اجمعين). اين همز و لمز، مقصود است؛ گرچه همز و لمزهاي جزئي هم مصداق‌ هستند و آنها را نبايد خارج کرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 آیت‌الله مصباح یزدی: تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که انسان باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید انعطاف داشت و راهی جز این نیست. 🔴 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): 🔹 چیزی که می‌تواند مایه امید ما باشد این است که خدا یک سرمایه رایگانی به ما داده است و آن هم پیغمبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) و همه کسانی است که از این خاندان بهره‌ای دارند. 🔹 ما خرجی برای کسب این محبت نکرده‌ایم، بلکه خدا مجانی به ما داده است، اما بی‌خود نیست، این برای روزی است که از آن استفاده کنیم. و الا چیزهای دیگر خیلی قابل نیست. 🔹 در تجربه هشتاد و چند ساله‌مان به این نتیجه رسیده‌ایم اگر آدم توقع داشته باشد که تنها با افراد هم‌فکر و موافق و مورد پسند و بی‌نقص کند، دایره معاشرتش محدود می‌شود به تعداد معصومین علیهم السلام. چرا که علی‌رغم عیب‌هایی که خودمان مبتلا به آنها هستیم، کم کسی پیدا می‌شود که نقطه ضعفی نداشته باشد و اگر بخواهیم خودمان را محدود کنیم ناچار مجبور می‌شویم یی اختیار کنیم و در کوه و بیابان زندگی کنیم. از آن طرف اگر آدمی بخواهد با هر انسانی بدون هیچ گونه محدودیت معاشرت کند، این هم معلوم است که کار آدمی را به کجا می‌کشاند. 🔹 سؤالی مطرح می‌شود که با عبارات قرآن کریم و روایات اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) در توصیه به و جلوگیری از چه باید کرد؟ اگر فقط وحدت با آن کسانی است که صددرصد خالص هستند، خیلی خیلی کم پیدا می‌شود و همیشه اینگونه بوده است. پس با چه کسی وحدت و داشته باشیم؟ اگر نخواهیم وحدت داشته باشیم مبتلا به نهی این آیه شریفه می‌شویم که فرمود: «وَ لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا ...» (آل عمران/۱۰۵) 🔹 تجربه ما بعد از یک عمر طولانی آن است که آدمی باید یک چهارچوبی را برای معاشرت با دیگران معین کرده و خطوط قرمزی را مشخص کند تا از مرزها تجاوز نکند، اما در درون این محدوده باید داشت و راهی جز این نیست. 🔹 اگر نخواهیم آزاد آزاد معاشرت کنیم و از آن طرف به کشیده نشویم راهی جز این نیست. 🔹 انسان که باید در حوزه‌ای، با افرادی خاص و در چهارچوبی خاص کند، در یک فضا و محیط دیگری باید در یک چهارچوب وسیع‌تری معاشرت کند. 🔹 این بستگی به تشخیص دارد که مخاطبش در چه چهارچوب و موضوعی قرار می‌گیرد و چگونه باید با او برخورد کرد. 🔹 اما این بخش تئوری مسئله است، اما برای اجرای آن و تشخیص درست نوع رفتارها راهی بهتر از نیست. ما ندیده‌ایم هیچ عامل دیگری به این اندازه اثر کند. برای اجرای صحیح چهارچوب‌های معاشرتی باید خدمت سلام الله علیها گدایی کرد. 🔹 بر اساس برخی روایات سه نفر تا دوازده نفر در طول تربیت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نمره خوبی آوردند و ما بقی با اختلاف مراتب لغزش‌هایی داشته‌اند. در زمانه خودمان هم کسانی که امیدها به آنها داشتیم لغزش‌هایی داشتند. 🔹 حرکت امام(ره) شبیه بود، چه از لحاظ منش و رفتار امام و چه از لحاظ انتخاب‌ها و کارهایی که انجام می‌داد. بعدها معلوم شد رفتارهای امام چه جهات حسنی داشته است و همه اینها هم به تأیید الهی بود و الا این‌گونه رفتارها با فکرهای ساده ما قابل تشخیص نیست. 🔹 اما با این وجود و با وجود آن برکاتی که دوست و دشمن در تمام عالم متوجه آن شدند، در عین حال نزدیکانشان چقدر اختلاف سلیقه داشتند و چه اشتباهاتی مرتکب شدند. 🔹 هم خیلی از آنها را می‌فهمید و می‌دانست و خیلی از آنها را هم به روی این افراد نمی‌آورد. اگر می‌خواست به روی آنها بیاورد باید رها می‌کرد و می‌رفت، آن‌وقت با چه کسی کار می‌کرد؟ @mesbahyazdi_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز اول، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز دوم، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️
🔹 اقامه تولی و تبری تاریخی برای جدا شدن و تمحیص مؤمنین از جریان باطل https://b2n.ir/676026
روضه فاطمیه، ۸۷.۲.۳۰ .mp3
9.75M
🎧 استاد میرباقری | روضه ایام فاطمیه ☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 شهادت مظلومانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) تسلیت.
📣 ◀️ پویش مطالعاتی 💠 به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها هیأت میثاق با شهدا برگزار می‌نماید. 💠 برای شرکت در مسابقه از لینک sadidisu.ir/meshkat استفاده نمایید. 📆 زمان: از ۱۸ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ به مدت یک ماه ❓کسب اطلاعات بیشتر: ۰۲۱-۶۶۹۷۸۷۰۱ ۰۲۱-۶۶۴۸۵۸۵۰ 🔸جوایز: ◀️ ۶ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس ◀️ تخفیف ۴۰ درصدی خرید از سایت sadidisu.ir برای تمامی افرادی که به سوالات پاسخ صحیح دهند. ۹۸ ▪️▪️▪️ 🌐 http://misaq.info ☑️ @misaq_ba_shohada
مدرسه آزاد فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌کند: دوره آموزشی_مطالعاتی جهت ثبت‌نام و شرکت در دوره مشخصات خود شامل: ۱. نام و نام خانوادگی، ۲. سطح تحصیلات و ۳. شماره تلفن خود را به آدرس زیر در ایتا یا بله ارسال نمایید: 🆔 @tarh_fekri . ⭐️⭐️⭐️ @farhangestan_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت سوزناک شهید حاج قاسم سلیمانی از امدادها و مادری‌های حضرت زهرا(س)، در سختی‌ها و اضطرارهای جبهه‌ها: وقتی شما مادرها نبودید و بچه‌هایتان در خون دست‌وپا می‌زدند، حضرت زهرا (س) را می‌دیدم... . @mirbaqeri_ir
⚡️دامنه اقدامات حضرت زهرا(س) در قرآن و روایات بیان شده است. ◾️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «در تبیین حوادث بزرگ، هر طایفه‌ای با درک خود، حادثه را تببین کرده‌اند؛ ولی وقتی تمام تحلیل‌ها را کنار ادبیات وحی قرار دهیم همه، رنگ می‌بازند. نسبت به فاجعۀ پیش‌آمده در صدر اسلام نیز همین گونه است. اینکه چه شد که وجود مقدس حضرت زهرا(س) با تمام وجود، برای دفع این انحراف به میدان آمدند، چه کردند و دامنه اقدامشان چه بود و اين اقدامات، چه نتایجی داشت، تنها ادبیات قرآن و روایات است که می‌تواند مرجع فهم این وقایع باشد و تنها آن نگاه و دید نافذ است که می تواند ابعاد این حادثه را نشان دهد». ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اگر کسی بنایش بر این باشد که را مقدم بدارد، حتی اگر اشتباهی هم مرتکب شود خدا آنچنان لطف می‌کند که همان اشتباهش را موجب یک بزرگتری قرار می‌دهد. 🔵 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): 🔸 احتمالا بدترین لغزش‌های ما در رعایت ضوابط با دیگران، آنجا است که پای «من» در میان باشد. اگر خدا به آدمی توفیق بدهد که از این خطر محفوظ بماند، مشکلات دیگر قابل مدیریت است، خصوصا که خدا کسی را که دنبال نیست، رها نمی‌کند و یاری‌اش می‌کند. 🔸 اگر کسی بنایش بر این باشد که را مقدم بدارد، حتی اگر اشتباهی هم مرتکب شود خدا آنچنان لطف می‌کند که همان اشتباهش را موجب یک بزرگتری قرار می‌دهد. 🔸 اگر بخواهیم تنها نماینده‌ای را انتخاب کنیم که هیچ ضعفی نداشته باشد، ثمره‌ای نخواهد داشت. بلکه باید سعی کنیم آن شخصی را انتخاب کنیم که نفعش برای اسلام بیشتر باشد. 🔸 طبیعتاً هرچه تعداد گزینه‌ها بیشتر باشد کار سخت‌تر است و انتخاب از بین آنها و اظهار نظر نسبت به آنها سنگین‌تری خواهد داشت. اما آنچه من باید نگرانش باشم این است که در انتخابم نفع خودم و اطرافیانم را در محاسبات نیاورم. 🔸 ما هرچه فکر کنیم که کلاهی سر بگذاریم، شیطان هم سابقه بیشتری دارد و هم احاطه‌اش بر کارها و قشرهای مختلف بیشتر است. بنده که زورم نمی‌رسد بساط ابلیس را به هم بزنم. هر طرفی بیندازیمش هوا، چهار دست و پا می‌آید زمین. 🔸 عام‌ترین واژه‌ای که در جامعه ما به عنوان معیار استفاده می‌شود، واژه اسلام است، اما شیطان با این واژه نیز بازی می‌کند و به اسلام صحیح برچسب می‌زند و به مسیر باطل مدال و نو را می‌بخشد. به همین خاطر این واژه‌ها خیلی کار ساز نیست و هر واژه‌ای بگذاریم دشمن می‌تواند با این الفاظ بازی کند. 🔸 شاید مهم‌ترین کار این باشد که آدمی مغز و ریشه را معرفی کند. حتی اگر دشمن با این الفاظ بازی کند، لااقل ما کار خودمان را کرده باشیم و حقیقت اسلام را معرفی کرده باشیم. البته باید فکر کنیم که با هر قشری چطور صحبت کنیم و از چه ادبیاتی استفاده کنیم، اما باید هدف این باشد که اسلام معرفی شود. 🔸 شاید در بین سیاستمداران امروز ما کم نباشند کسانی که می‌گویند: «احکام به درد امروز نمی‌خورَد.» می‌گویند: «شما کدام معامله را می‌توانید داشته باشید که در آن نباشد؟ شما تنها اسمش را عوض کرده‌اید! این اسلام است؟ اصلا نمی‌شود! اگر قبول کردید که نمی‌شود، بپذیرید که باید این مبانی را کنار گذاشت و با ساخت.» 🔸 حالا این سیاستمداران هرچه می‌خواهند بگویند، من آن دنیا چه جوابی بدهم؟ از من می‌پرسند آیا تو می‌توانستی این مسئله را حل کنی؟ آیا می‌توانستی پاسخی بدهی؟ تو چه کاره بودی؟ غیر از این است که در آن عالم تنها وقتی معذورم که بگویم من آن طوری که صحیح بود و امکان داشت را معرفی کردم؟ 🔸 دیگر بقیه‌اش که بعد از معرفی من آنها قبول کردند یا نه ربطی به من ندارد. «فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ؛ پس هر کس می خواهد ایمان بیاورد و هر کس می خواهد کافر شود.»(کهف، ۲۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 یک بحث اساسی و مبنایی هست که، وقتی خلیفه دوم شش نفر را معین کرد و گفت اکثریت هر چه گفتند، علی (علیه السلام) چکار کرد؟ آیا گفت نه من نمی‌آیم در جلسات شرکت کنم؟ یا رفت و تسلیم شد؟ نخیر، رفت و حرفش را زد و استدلالش را کرد و حجت را تمام کرد 🔘 آیت الله مصباح یزدی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶ (): ✔️ یک بحث اساسی و مبنایی هست که، وقتی خلیفه دوم شش نفر را معین کرد و گفت اکثریت هر چه گفتند، علی (علیه السلام) چکار کرد؟ آیا گفت نه من نمی‌آیم در جلسات شرکت کنم؟ یا رفت و تسلیم شد؟ نخیر، رفت و حرفش را زد و استدلالش را کرد و حجت را تمام کرد، آخرش هم گفت این نظر من است. ✔️ بعد از شورا هم وقتی آنها خلافت را گرفتند، آیا قهر کرد و از شهر خارج شد؟ نه؛ در شرایطی جدید به دنبال کاری رفت که به نفع اسلام باشد، حالا اگر نفع مطلق قابل تحقق نیست، نفع نسبی و صلاح نسبی فراهم شود. آیا این برای ما حجت نیست؟ ✔️ باید باور کنیم که خدا از بنده، می‌خواهد و ما هم باید سر و کارمان را با خدا بدانیم. بی اذن او کاری پیش نمی‌آید، بنابراین نباید منتی سر کسی بگذارم، زیرا چون گفته است این چنین کرده‌ام نه برای فلانی و فلانی. ✔️ اگر واقعا ملاک، و خدمت به اسلام است، خب اگر این ملاک در دیگری بیشتر بود باید دنبال او بروم. اما این گونه روحیه زیاد نیست، به همین خاطر هم غالباً کارها آنچنان که باید و شاید به حد نصاب مطلوبیت نمی‌رسد. ✔️ اگر هم دیدم در رفیقم برنده می‌شود، خب اگر واقعا او توانایی بیشتر و امکان خدمت‌رسانی بیشتری به اسلام دارد خب من هم به او رأی بدهم، مگر دنبال چه می‌گردم؟ ✔️ (ره) این بود که تنها دنبال دستور و خواست بود. خدا هم البته تاییداتی را از راه‌های مختلف به او رسانده بود. او خاطر جمع بود که باید این راه را پیش برود. ✔️ البته فکر نمی‌کنم خدا جهان را تنها برای امام (ره) خلق کرده باشد، اگر بنده دیگری هم راه امام (ره) را برود، خدا همان خدا است. ✔️ ما هستیم که باید سعی کنیم آن‌طور شویم که امام (ره) بود. حاصل (ره) این بود که تنها دنبال دستور و خواست بود. خدا هم البته تاییداتی را از راه‌های مختلف به او رسانده بود. او خاطر جمع بود که باید این راه را پیش برود. ✔️ هر کس به این حالت امام (ره) شبیه‌تر است از الطاف خدا بیشتر استفاده می‌کند، اما هرکس گفت «من»، «خودم» و مانند اینها، این همان اشتباهی است که آدمی را به چاه ویل می‌کشاند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 گزارش تفصیلی فرمایشات آیت‌الله مصباح یزدی، در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، ۱۳۹۸/۱۱/۶: 💠 بخش اول: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2412 💠 بخش دوم: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2433 💠 بخش سوم: ✅ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2434 ⏺ تصاویر: 🔘 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2409 🔘 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2431
▪️سخنرانی استاد میرباقری به مناسبت ایام فاطمیه، روز سوم، حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس ⬇️⬇️