eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
432 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ و 📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکل‌یافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925 📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بي‌عدالتي‌ها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154 📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالت‌خواهی تاریخی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155 📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایه‌داری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156 📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157 📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189 📜 انرژی متراکم عدالت‌خواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108 📜 بعضی‌ها می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ‌بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوری‌پردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302 📜 انتظار به‌معنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659 📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023 📜 بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024 📜 با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3240 📜 مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3241 📜 ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالت‌خواهی گام بر‌داریم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3242 📜 تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3244 📜 انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) و ولایت فقیه کاری ندارم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3249 📜 شفافيت و نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3252 📜 اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمی‌تواند عدالت را محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3254 📜 جوانان عدالت‌خواه از سرمايه‌های انقلاب اسلامی هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3260 📜 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3263 📜 اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3264 📜 ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3265 📜 عامل اصلیِ بی‌عدالتی‌ها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3268 📜 چرا به عدالت مطلوب نرسیده‌ایم؟ مهم‌ترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوء‌تدبیرها و اشرافی‌گری‌ها هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3269 📜 اگر مي‌خواهيم مبارزۀ ما با بی‌عدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بي‌عدالتي در عالم‌اند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3270 📜 برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاه‌مدت هم داشته باشیم و نمی‌توانیم فقط منتظر طرح‌های درازمدت بمانيم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3271
⚡️ با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. «مشکل امروز ما این است که انقلاب اسلامی به‌دنبال تحقق است، ولی سازوکارهای آن برای تحقق عدالت، است؛ و همين دوگانگی، در کشور بحران ايجاد کرده است. بايد مبتنی بر مکتب باشد. برای تحقق چنين عدالتی، بايد نرم‌افزارها و فناوری‌های متناسب با آن را توليد کنيم تا بتوانیم عدالتِ مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال کنيم.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. ⚡️ هر توسعه‌ای حامل عدالت نيست. الگوهاي توسعۀ غربی اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان هستند. 💠 : «عدالت را باید در سه سطح مورد توجه قرار بدهيم: ، عدالت خُرد و بهره‌وری است؛ معمولاً وقتی گفته می‌شود "عدالت"، اين سطح از عدالت مقصود است. ، عدالت ساختاری است. اگر در سطح بهره‌وري اقتصادي در جامعه، تناسبات عادلانه حاکم باشد، حتماً ساختارها و عدالت ساختاري پشوانۀ آن است. این سطح، سطح کلان عدالت است. اگر ساختارهاي اجتماعي، ساختارهاي عادلانه‌اي نباشند، عدالتِ در بهره‌وري ممکن نيست. به‌عنوان مثال، اگر قانون اساسي يک کشوري عادلانه نباشد، يعني اگر اساس نظام یک کشور عادلانه نباشد، طبيعي است که بهره‌وري هم در آن نظام، عادلانه نيست. درواقع ساختارها مثل ترازو هستند؛ اگر ساختارها خودشان عادلانه نباشند، به این معناست که در اين ترازو، بازوي گشتاور به نفع يک کفه است؛ بنابراین، آنچه محقق مي‌شود، هرچند به‌حسب ظاهر ترازو مي‌شود، اما خود ترازو، جائرانه است. اين، جور است. جور يعني ظلم پنهان. خدا استاد ما را رحمت کند؛ ایشان قپون‌هاي قدیمی را مثال می‌زند؛ این قپون‌ها بازوي گشتاوری داشتند که به نفع يک کفه طراحی شده بود؛ وزنۀ صد گرمی در یک کفه، برابر بود با صد کيلو در کفۀ دیگر. هم به همین صورت است؛ يعني ساختار اين نظام، جائرانه است و تمام امکانات، اعم از قدرت، ثروت و اطلاع، به نفع يک طبقه خاص مصادره مي‌شوند. لذا در جهان، مثلاً پنجاه نفر پيدا مي‌شوند که برابر با پنجاه درصد مردم جهان ثروت دارند. یعنی بازوي گشتاور در نظام سرمایه‌داری، به نفع يک طبقه است و به‌تعبير ديگر ساختارهاي اجتماعي، جائرانه است. ، عدالت در مرحلۀ تکامل است؛ يعني ساختارها، ذيل تکامل شکل مي‌گيرند. اگر تکامل حقيقي واقع شود، ساختار و تعادلی که ذيل آن تکامل حقيقي ایحاد مي‌شود، عادلانه است. ذيل چنین ساختاری می‌توانیم از نحوۀ بهره‌وري صحبت کنيم. البته نسبت عدالت با توسعه [و تکامل] را باید در جاي خودش بحث کنيم؛ ولی هر توسعه‌اي حامل عدالت نيست. توسعه اگر در مسير خروج از مدار اصلي عالم باشد، يعني اگر جهت توسعه، استکبار بر خداي متعال باشد، خودش اصلي‌ترين مانع عدالت است؛ لذا الان اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان، الگوهاي توسعۀ پايدار است. اين الگوها، ساختارهاي جهانيِ جائرانه ایجاد کرده است و ذيل ساختار جائرانه، قطعاً بهره‌وري جائرانه شکل مي‌گيرد. این ساختارهای جائرانه ـ که ذيل الگوهاي توسعه شکل مي‌گيرد ـ ثروت و محرومیت را شکل مي‌دهد؛ لذا اين ساختارهای جائرانه و مدل‌هاي توسعه، بزرگ‌ترين مانع تحقق عدالت هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم مي‌شود («لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»...)؛ بنابراین، ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالت‌خواهی گام بر‌داریم. 💠 : «ما محور تحقق نيستيم. هيچ عدالت‌خواهي نمي‌تواند بگويد بار عدالت‌خواهي در کل تاریخ، بر دوش من است. حتي حضرت امام(ره) که در مقياس انقلاب اسلامي و در مقیاس ايجاد يک عصر جديد، تحقق عدالت را دنبال مي‌کردند، ذيل نبي‌اکرم(ص) و امام زمان(عج) اقدام مي‌کنند و می‌فرمایند انقلاب اسلامي، مقدمه تحقق انقلاب جهاني اسلام به دست حضرت بقيت الله(عج) است. بنابراین عدالت، امر بسیار رفیعی است؛ کسي نباید خيال کند عدالت يک امر ساده و کوچکي است که من و شما مي‌توانيم کل آن را محقّق کنيم. این یک توهم است و انسان با این توهم، مبتلا به مي‌شود. آنها که دنبال دولت مستعجل هستند و مي‌خواهند عدالت تاریخی خیلی سریع محقق شود، ابعاد عدالت را در عالَم نمي‌فهمند. «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم مي‌شود؛ [بنابراین] ما محور تحقق عدالت در تاريخ نيستيم؛ ما باید در درون اين جريان بايد عمل کنيم. کمااینکه جریان جور و ظلم در عالم، يک جريان تاريخي است که در نقطه اوج خودش، در نظام ليبرال محقق مي‌شود و يا به‌شکل پيچيده‌تري در حکمرانی مجازی محقق خواهد شد. يعني [دستگاه ظلم،] يک دستگاه بزرگ است و ابليس محور این جریان تاریخی در عالم است. ما بايد جايگاه خودمان و مقياس توانايي‌هايمان را بشناسيم و بدانيم کجا بايد بايستيم تا عدالت محقق شود. ما بايد دنبال تحقق عدالت به دست حضرت بقيت الله باشيم، در مسير حضرت عمل کنيم. بنابراین ما باید بدانيم جای ما در تحقق عدل چیست و متوهم نشويم. اگر تحقق عدالت، يک فرايند تاريخي دارد که تا این حد گسترده است، ما نباید دنبال دولت مستجعل باشيم؛ نه اینکه اقدام نکنيم؛ بلکه اقدام ما باید در طرح بزرگ خدای متعال و در طرح انبياء و امام زمان (عج) ـ که برنامه حرکت در تاريخ است بگیرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن جرم بزرگ اهانت به چهر‌ه‌ی قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است.» ۹۹/۶/۱۸ 💻 @khamenei_ir
1⃣ تمدن مدرن، جائرانه است، نه به‌معناي اينکه تماماً ظلم است؛ جور يعني ظلمِ آميخته با عدل؛ اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است. 2⃣ در مقابلِ جور مدرنیته، باید عصر جدیدی ايجاد می‌شد تا انسان دوباره با عالم غيب مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت محقق شود. 3⃣ انقلاب اسلامي يک حرکت عدالت‌خواهانه در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که بايد پنج مرحله را طي کند؛ ۱. انقلاب اسلامی؛ ۲. نظام اسلامی؛ ۳. دولت (حکمراني اسلامی)؛ ۴. جامعه اسلامی: ۵. تمدن اسلامی. 4⃣ تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر بخواهیم عدالت را در مقياس اجتماعي در نظر بگيريم، مقياس اجتماعی آن انقلاب اسلامي است. انقلاب اسلامي يک حرکت عدالت‌خواهانه، در مقياس جامعۀ جهاني و در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که به‌اصطلاحِ خودشان بعد از دورۀ روشنگري، شکل گرفته است. بزرگ‌ترین جور در دورۀ روشنگري اين است که رابطۀ انسان را با غيب عالم بریدند و او را زمینی و محبوس کردند؛ به‌جای اينکه انسان مبتني بر ارادۀ حق و تعالیم قدسی در عالم زندگي کند، به او گفتند مبتني بر نفسانيت خودت زندگي کن و به عقلانيت خودبنياد خودت تکيه کن. این بزرگ‌ترين جوری است که اتفاق افتاده است؛ يعني ايدئولوژي مدرن که زيرساختي‌ترين لايۀ تمدن مدرن است، بنيان جور جدید در عالم است. البته اين جور، به اسم عدل در عالم واقع می‌شود. مکتب مارکسيسم و سرمايه‌داری، هر دو مدعي عدالت هستند، یعنی عدالت مکتب رفاه و عدالت مارکسيستي. گرچه این دو مکتب، وقتي با هم مي‌جنگيدند، يکي از آنها شعار آزادي مي‌داد و دیگری شعار عدالت؛ ولي هر دو، هم مدعي آزادي هستند و هم مدعي عدالت؛ اما هر دو می‌خواهند عدالت و آزادي را در بستر انانيت انسان محقق کنند؛ در حالی که اين بستر، از بنيان، خلاف عدالت و آزادي است؛ یعنی مبتني بر پرستش نفس، نه عدالت محقق مي‌شود و نه آزادي. تمدن مدرن از این ايده‌ها شروع شد و در ادامه به یک انقلاب فلسفي تبدیل شد و حول آن، انديشه‌هاي فلسفي شکل گرفت و فيلسوفان مدرنِ دوران روشنگري، يکي پس از ديگري آمدند و بعد، انديشه‌هاي اجتماعي، و دانش و انقلاب علمي، و انقلاب صنعتي، و بعد هم ساختارهاي جهاني، و سبک‌زندگي جهاني، شکل گرفت. اين تمدن، جور است؛ نه به‌معناي اينکه تماماً ظلم است، جور يعني ظلمِ آميخته با عدل. اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است؛ استیلای شیطان همان جاست که حق و باطل، و عدل و ظلم، با هم آمیخته مي‌شوند؛ «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي‏ الشَّيْطَانُ‏ عَلَى أَوْلِيَائِهِ». عدالت‌خواهان بايد به این نکته توجه کنند که نظام جائرانه‌اي بر جهان حکومت مي‌کند که ايدئولوژي و فلسفه دارد، و دانش و فناوری‌های متناسب با ایدئولوژی و فلسفه‌اش را ایجاد کرده و ساختارهاي اجتماعي و نظام جهاني متناسب با خودش را شکل داده و هر روز هم می‌خواهد سيطره‌اش را بر جهان گسترش دهد. پس از یک سو، آنچه در این تمدن محقق مي‌شود، در همه زوايايش جور است و از سوی دیگر، اين جور مبتني بر انديشه‌هاي فلسفي و علمي است؛ يعني یک نظام علمي، مبتني بر دانش‌هاي اجتماعي، ایجاد کرده است. با این جور، که چنین وسعت و پیچیدگی‌ای دارد، چگونه باید مقابله کرد؟ طبيعتاً بايد در مقابل عصر مدرنیته، دوران و عصر دیگری ايجاد می‌شد تا انسان دوباره با عالم غيب و عالم الهي مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت اجتماعي، محقق شود. اين اتفاق، نياز به يک انقلاب بزرگ جهاني داشت که حضرت امام (ره)، چنین انقلابی را ایجاد کردند. اين انقلاب، به‌تعبير رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي (حفظه الله) بايد را طي کند؛ مرحلۀ اول و دوم، یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، محقق شده و در مرحلۀ سوم، باید دولت اسلامی ـ يعني حکمراني اسلامي ـ محقق شود. اين مرحله‌بندی به‌معنای تئوريزه کردنِ حرکت انقلاب اسلامي است و تحقق عدالت، با کمک به تحقق ممکن است. عدالت‌خواهي اگر در اين مسير قرار نگیرد و به اين وسعت نرسد، یک عدالت‌خواهي کور است و به نتيجه هم نخواهد رسيد. در مراحل بعدی هم بايد جامعۀ اسلامي و تمدن اسلامي ایجاد شود. اما آیا اين تمام عدالت است؟ قطعاً این‌گونه نیست. تمدن اسلامی، تنها بخشي از آن طرح بزرگي است که نبي‌اکرم(ص) براي عالم دارند و ذيل طرح نبي‌اکرم(ص) و ذيل پرچم‌داري امام زمان (عج) محقق خواهد شد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ عدالت‌خواهی یک جریان بزرگ تاریخی است. ⚡️ ما محور تحقق نیستیم، بلکه در ذیل آن حرکت می‌کنیم. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
⚡️ انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محورِ نظام اسلامی (يعنی ولايت فقيه)، عدالت محقق می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «نظام سیاسیِ تحقق عدالت، نظام خلافت الهي بر محور معصوم است. اصلي‌ترين رکن اين عدالت در مقیاس کل تاریخ، خود معصوم است؛ خود او، کلمۀ عدل است. در مقیاس نظام اجتماعي، نظام سياسيِ عادلانه در مقابل تمدن جور، نظام ولايت فقيه است. رکن اصلي در این نظام، خود فقيه عادل جامع‌الشرايط است. لذا اگر کسي خيال کند دنبال عدالت است، ولی بخواهد خارج از دایرۀ ولایت امام زمان(عج) اقدام کند، همۀ اقداماتش جائرانه است؛ کمااینکه انسان نمی‌تواند بگوید مي‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا کاری ندارم؛ این انسان حتماً ظلم مي‌کند؛ عدالت بدون توحید، ممکن نيست. وقتي انسان از مدار بندگي بیرون رفت، خودش يک ابليس می‌شود. تحقق عدالت در مقياس تاريخ و جامعه، قواعدي دارد؛ کمااينکه دستگاه شيطان، وقتی يک تمدن جائرانه ایجاد مي‌کند و به‌دنبال طرح توسعۀ پايدار در مقياس جامعه جهاني است، همه الزامات آن را هم ايجاد مي‌کند و براي همۀ جامعۀ جهاني، طرح دارد، اَسناد بين‌المللي تصويب مي‌کند و بعد اِعمال مي‌کند. بنابراین، يک ساختار جهانيِ هماهنگ وجود دارد که مبتني بر یک ايدئولوژي جائرانه شکل گرفته و فلسفه‌ها و دانش‌هایش هم جائرانه است. در مقابل چنین نظامی، چه اقدامی باید انجام بدهیم؟ اقدام ما باید بزرگ باشد؛ انقلاب اسلامی، اقدام بزرگ جامعۀ مؤمنين در عصر غیبت است که بر محور امام زمان (عج) شکل گرفته تا مقدمۀ ظهور باشد. امتي بر محور وليّ فقيه و نيابت عامۀ امام زمان (عج) قيام کرده و اين قيام به يک نظام تبدیل شده و در مرحلۀ بعد، اين نظام باید به تبدیل شود. بنابراين عدالت‌خواهي يعني تلاش براي تحقق مراحل بعدیِ انقلاب اسلامي. اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محور نظام اسلامي ـ يعني ولايت فقيه ـ عدالت محقق مي‌شود؛ عدالت، تعریف دارد و ساختار کلان می‌خواهد. کمااینکه در يک قدم بالاتر، کسي نمی‌تواند بگويد با امام زمان(عج) کاری ندارم اما می‌خواهم عدالت را محقق کنم! جواب او این است که عِرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري. این نگاه، انسان را در دام شيطان می‌اندازد و او را جزو قواي شيطان قرار می‌دهد، تا آنجا که شيطان به‌وسيلۀ او، جور خودش را محقق مي‌کند؛ این یک توهم است که انسان خيال کند من به امام کار ندارم و خودم محور عدالت در عالم هستم. عدالتِ نازل شده در حيات تاريخي و اجتماعي انسان‌ها، بر محور انسان عادل شکل مي‌گيرد؛ کمااینکه کسی نمی‌تواند عدالت را در عرض توحيد قرار دهد، چون عدالت از صفات فعل حضرت حق است. اگر جهان بر مدار عدل مي‌چرخد، به این دلیل است که اله عالم، عادل است. پس عدالت در عرض توحید نیست و‌ در عرض خلیفة‌الله هم نیست، بلکه خليفة الله ـ که مقام عصمت دارد و محل مشيت الهی است ـ خودش کلمۀ عدل است؛ لذا آیۀ شریفۀ ««وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً»، به امام تأويل مي‌شود. لذا همان‌طور که عبوديت در عالم، با امام محقق مي‌شود (بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ‏)، عدالت هم با امام محقق مي‌شود و اگر ما منتظر عدالت هستيم، منتظر ظهور فعل امام هستيم. اگرچه عدالت به‌وسيله حضرت حق محقق مي‌شود، و منتظر عدالت، در انتظار ظهور فعل الهي است و مي‌خواهد خداي متعال عالم را پر از عدل کند (اللَّهُمَّ امْلَأْ بِهِ‏ الْأَرْضَ‏ عَدْلًا وَ قِسْطاً)، اما آن دست الهی که حضرت حق، عدالت را با آن محقق مي‌کند، خود امام است. عدالت، جداي از امام نیست، بلکه ظهور فعل خود امام است؛ لذا ما دنبال تجلیِ خود امام هستيم؛ حتی عادل شدن انسان، بر محور امام ممکن است. گاهي در فلسفه اخلاق مي‌گويند عدالت، حاکميت قوۀ عاقله بر قواي ديگر است؛ اين تعريف، ناقص است. عدالت یعنی انسان بر محور معصوم حرکت کند. اگر تمام قواي انسان، ذيل معصوم بود و ارادۀ معصوم در قوای انسان ظاهر شد، انسان، عادل است؛ مثلاً سلمان، انسان عادل است. اما اگر انسان بر مدار نفس خودش حرکت کرد، جائر است. حرکت کردن بر مدار خدا، به حرکت بر مدار امام بر مي‌گردد؛ یعنی پرستش خدا، که پايگاه اساسي عدل است، بر محور تولي به امام واقع مي‌شود. امام همان عبد حقيقی است که با او، هم عبادت در عالم جاري مي‌شود و هم عدالت». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir