در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ انسان نمیتواند بگوید میخواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين ی
⚡️بنياميه جلوی معرفی #شرک را گرفتند تا بتوانند شرک را به اسم #توحيد به مردم تحمیل کنند.
⚡️ اگر انسان، دستگاه #جُور را نشناسد، نمیتواند #عدل را به پا کند؛ چون ممکن است جور را با عدل اشتباه بگیرد.
⚡️ #شفافيت و #نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک میکند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«ما که ميخواهيم عدالت به پا کنيم، بايد بفهميم جور و ظلم چيست؟ اگر ظلم و جور را نشناسيم، نميتوانيم دنبال عدالت باشيم. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند بنياميه مانع معرفي توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفي شرک را گرفتند تا مردم شرک را نشاسند. نظامي که بنیامیه به پا ميکند، مشرکانه است و خودش محور شرک است؛ این نظام را به اسم توحيد، به مردم قالب میکنند.
اگر انسان، جور را نشناسد، نمیتواند عدل را به پا کند. اگر کسي خيال کرد عدالت سوسياليستي، عدالت است، ديگر چه ظلمي بدتر از اين ميتواند انجام بدهد؟ یا اگر کسي خيال کند میتواند ذيل نظريۀ اجتماعي غرب و ذیل نظریۀ بازار، عدالت ایجاد کند و بعد بخواهد با ایجاد شفافيت ذیل این نظریات، عدالت درست کند، مبتلا به ظلم میشود. مقصود این نیست که شفافيت را دنبال نکنيم؛ شفافيت به عدالت کمک ميکند؛ اما شفافيتی که در دستگاه نبياکرم (ص) واقع میشود، اقتضائات و مناسک و شريعت خودش را دارد. برخی خيال ميکنند صرف نقد به عدالت منتهی میشود؛ البته در ادبيات مارکسيستي اینگونه است، کسی که نقد میکند، آنتيتزي است که جبراً به يک سنتز ميرسد، یعنی نقد، به تحقق سنتز کمک ميکند. ولي در دستگاه نبياکرم (ص) که اینچنین نیست؛ اگر جهتگيري انسان در نقد، جهتگيري حقی نباشد، يعني اگر انسان در جهت پرستش خدای متعال نقد نکند، خودش به عامل ضد عدالت تبدیل میشود.
الگوهاي توسعۀ مدرن، محور جور در عالم هستند و عالم را از جور پر کردهاند ـ «كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ بهخصوص که این الگوها در شکل اخير، توسعۀ پايدار را در مقياس جهاني دنبال میکنند و باز بهخصوص که نظام سلطه در حال تبدیل توسعه به حکمراني مجازي است. لذا اين توسعه، ضد عدالت است. ساختارهايي که ذيل این توسعه برای تحقق عدالت شکل گرفتهاند، اصل در جور هستند و جور را محقق میکنند، چون ساختارهای تکامل نفسانيت هستند؛ يعني ترازوها، جائرانه هستند. در این نظام، آن نفسهايي که غليظترند، بقيه را تحت سلطۀ خودشان درميآورند؛ کمااينکه این اتفاق افتاده است و مردم را اینگونه فریب دادهاند که نظام سلطه، نظام طولي بود، اما نظام بازار، نظام عرضي است؛ در حالی که در نظام بازار، تسلط نفوس خبيثه از نظام سلطۀ قديم بیشتر است؛ يعني بردهداري مدرن پيچيدهتر از بردهداري قديم است. امروزه تسلط نظام سلطه و نفوس خبیثه ـ از ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ روي صحنه تا ثروتمندان و امپراطوريهاي بزرگ پشت صحنه ـ سلطهشان بر جهان بيشتر از بردهدارهاي قديم است و بيش از گذشته مردم را ميدوشند! اينها داراييهاي انسان را به فعلیت رسانده و آن را تبدیل به ثروت کرده و مصادره ميکنند؛ حتی عواطف انسان یا جاذبههاي وجودی بانوان را به فعليت رسانده، و به اسم کرامت، عدالت و آزادي، مصادره میکنند.
بنابراین ما برای برپایی عدالت، بايد جور را بشناسيم، بهخصوص جورِ تاريخي و اجتماعي. جور، يک نظام تاريخي دارد که بر محور اولياء طاغوت و مستکبرين است. اين فراعنه، يک نظام تاريخيِ استکبار برپا کردهاند. ما باید این نظام جائرانۀ تاريخي را بشناسيم. همچنین باید نظام اجتماعي جور و اضلاع مختلفش را در مقياس جهاني بشناسيم. اين نظام جائرانۀ جهانی، هم بُعد فرهنگي دارد، هم بُعد اقتصادي و هم بُعد سياسي. همۀ این ابعاد، جائرانه است. محور این ظلم، استکبار بر خداي متعال است؛ هروقت استکبار بر خداي متعال شکل گرفت، ظلم به مخلوقات هم شکل ميگيرد. نمیتوان بر خدا استکبار کرد و در عین حال به مخلوق او، محبت کرد؛ کسي که زير بار خدا نميرود، زير بار مخلوقات هم نميرود؛ کسي که حاضر نيست ذيل خدای متعال که واجد همۀ اسماء حسناست، قرار بگيرد، ذيل مخلوق هم قرار نمیگیرد؛ این یک توهم است که گمان کنیم انسانی که بر خدا استکبار میکند، به دیگران فکر میکند. ما باید اين جورِ گسترده را که يک دستگاه جهانی است و شکل جديد آن، شامل کل تمدن جديد غرب میشود، بشناسیم. جور يعني عدل و ظلمِ به هم آميخته؛ و همين آمیختگی، کار را سخت ميکند؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ»؛ اگر باطل از آميختگي با حق جدا شود و شفاف عرضه شود، کساني که دنبال حق هستند ترديد نميکنند. وقتي حق و باطل آمیخته ميشود، کار، دشوار ميشود. اين نظام جائرانۀ جهانی، اصليترين حجاب عدالت است؛ بنابراین بايد آن را کنار بزنيم.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمیتواند #عدالت را محقق کند.
⚡️ انسانها و قدرتهای سلطهطلب نمیتوانند به عدالت فکر کنند و بهدنبال حفظ کرامت دیگران باشند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در بحث #نظريۀ_اجتماعي، گاهی عدالت را اینگونه توضيح میدهند که در گذشته سلسله نظامهايی وجود داشته که روابط در آنها طولي بوده، يک نفر بردهدار بوده و دیگری برده، یعنی رابطهها از بالا به پايين تعریف میشده؛ طبیعتاً در اين نظامها، ظلم تحقق پیدا میکرده است. اما نظام دیگری وجود دارد که روابط در آنها، برابر است؛ در #نظام_بازار، که نظام عرضه و تقاضاست، هرکس مقدورات و تواناييهاي خودش را بالفعل کرده و عرضه ميکند و در نتیجه مبادله اتفاق میافتد، یعنی همه همعرض هستند. مدعیاند که در اين نظام، عدل محقق ميشود.
اما انسانهايي که در این نظام با هم مبادله ميکنند، چگونه انسانهايي هستند؟ آیا در اين مبادلهها به هم محبت دارند، نسبت به یکدیگر عشق ميورزند و براي همديگر ایثار میکنند؟ اصلاً اينگونه نيست.
◀️ يکي از فيلسوفان عصر روشنگري، که شاید بزرگترين فيلسوف عصر روشنگري هم باشد، در مقالهای با عنوان «اجتماعي شدنِ انسانِ غيراجتماعي» ميگويد ما اشتباه ميکرديم که خيال ميکرديم جامعه را بايد با صفات حميده درست کرد؛ از دل صفاتی مثل عشق و محبت و نوعدوستي و فداکاري، جامعۀ شباني به دست میآید، در چنین جامعهای نوآوري و ابتکار شکل نميگيرد؛ انسان اگر دنبال ايثار و فداکاري و محبت باشد و بخواهد بر این صفات تکیه کند، در دورۀ نطفگي ميماند. طبیعت، صفاتی مثل حرص، حسد و سلطهطلبی را در ما قرار داده و اخلاقی را در ما ایجاد کرده است؛ لذا ما طبیعتاً سلطهطلب هستيم؛ بنابراین دلیلی ندارد صفتي را که طبيعت در ما قرار داده، نابود کنيم؛ اصلاً بر محور اين صفات، رشد و نوآوری واقع ميشود.
اين صفات در جامعۀ بازار، نوآوري و ابتکار ایجاد میکند. بهعنوان مثال برای اینکه کالاي یک فروشنده، خريده شود، بايد دائماً نوآوري داشته باشد. در این جامعه براي اينکه مقدورات انسان بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، انسان بايد مقدوراتش را ظهور بدهد؛ لذا زن بايد جاذبههاي زنانۀ خودش را ظهور بدهد. این اقتضای بازار است. قوانین جبری طبیعت، دست پنهانی است که در این بازار وجود دارد و منفعت عمومي و عدالت را محقق میکند. این نگاهی است که در غرب وجود دارد.
اما واقعیت این است که این #دست_پنهان، ارادههاي مسلط و منفعتطلبی هستند که ساختارها را شکل ميدهند و با اين ساختارها، توازن را برقرار میکنند. بنابراین ترازو را بهگونهای تنظیم ميکنند که منافع خودشان تأمين شود؛ لذا این ساختارها جائرانه است. فرعونها در تاريخ، همين کار را ميکردند؛ یعنی ساختارها و مناسبات اجتماعيای درست ميکردند که دست پنهان بوده است؛ کمااینکه بعد از جنگ دوم جهاني، قدرتهاي برنده، ساختارهايي را بر جهان حاکم کردند که امروزه بهمنزله همان دست پنهان جامعۀ جهانی است.
در اين دستگاه ميگويند انسانها بايد در روابط برابر قرار بگيرند ـ نه در یک نظام طولی ـ ولي انسانهاي منفعتطلب و سوداگر و بهتعبیری گرگصفت. ميگويند اين صفت را طبیعت در ما ايجاد کرده، لذا صفت بدی نیست، بلکه محترم است و ما بايد به آن دامن بزنيم. لذا دستگاه تمدن مادی دائماً به گسترش صفات رذيله براي تحقق توسعه دامن ميزند. سوخت ماشين توسعه، صفات رذيله است، مثل حسد، بخل، سلطهطلبي، استکبار. در این دستگاه، اگر براي رسيدن به توسعه، اين صفات را ايجاد کرديد، مدعیاند که ميتوانيد بر محور آن، عدالت را هم ايجاد کنيد؛ یعنی يک دست پنهان، عدالت را ایجاد ميکند. البته از نظر ما آن دست پنهان انساني است که دنبال صددرصدِ منافع خودش است و اگر بتواند تمام منافع ديگران را قرباني منفعت خودش ميکند؛ چرا چنین انسانی به عدالت رو آورد؟ چنین انسانی موازنه را به نفع خودش تغيير میدهد و ترازو را عوض میکند؛ کمااينکه اين کار را کردند؛ در این صورت، آن دست پنهان، همان ترازويي است که نظام سلطه ايجاد ميکند.
بنابراین اگر نظامی، #صفات_رذيله را محور قرار دهد، چه نظامِ طولي باشد مثل نظام سلطۀ قديم، و چه نظامِ همعرض باشد مثل بازار ـ که اسم آن را نظام برابر میگذارند ـ و چه به فضاي حکمراني مجازي برسد، در هر صورت آن نظام، نظام سلطه و نظام ظلم است؛ از منظر این نظامها، سلطهطلبی جزو خوئی است که طبيعت در ما قرار داده، لذا خوي مطلوبی است. اما از منظر دیگر، قطعاً انسانهای سلطهطلب نميتوانند به عدالت فکر کنند یا بهدنبال کرامت ديگران باشند؛ بنابراین نه فقط دنياي مدرن، بلکه کل دستگاه شيطان که صفات رذيله را رشد ميدهد، نمیتواند عدالت را تأمین کند.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
🔺استاد سید محمدمهدی میرباقری🔻
«در جنگهای جهانی، دستهایی #امنیت_بشر را گروگان گرفتند و ملتها را زیر چتر نظم سازمان ملل بردند.
امروز هم دستهایی در جهان، با سوءاستفاده از خطر ویروس منحوس کرونا، #سلامت_بشر را گروگان گرفتهاند تا جامعه حقیقی را به نفع جامعه مجازی، لاغر کنند و بشر را زیر چتر حکمرانی مجازی و سایبری، که مدیریتپذیرتر است، ببرند.»
#کرونا
#حکمرانی_مجازی
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جوانان عدالتخواه از سرمايههای انقلاب اسلامی هستند.
💥 در دنيايی که نظام استکباری بهدنبال ايجاد غفلت، دنياطلبی، چشمپوشی از همه حقایق، و اشتغال به نفس است، عدهای از انسانهای دغدغهمند، فرهيخته، مجاهد، جهادی، ايثارگر، فداکار، اهل دانش و علم، اهل فهم و بصيرت، و اهل همت، میخواهند در مسیر عدالتخواهی تلاش کنند. این، سرمایۀ بزرگی است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
الحمدلله انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف، سرمايههاي خوبي ايجاد کرده است. همين #جوانان_عدالتخواه هم واقعاً سرمايههاي انقلاب اسلامی هستند. در دنيايی که نظام استکباري بهدنبال ايجاد غفلت، دنياطلبی، چشمپوشی از همه حقایق، و اشتغال به نفس است، عدهای از انسانهای #دغدغهمند، فرهيخته، مجاهد، جهادی، #ايثارگر، فداکار، اهل دانش و علم، اهل فهم و بصيرت، و اهل همت، میخواهند در این مسیر اقدام و تلاش کنند.
باید عنایت کرد که ارتقاء مقیاس عدالتخواهی و رسيدن به عدالت در مقیاس انقلاب اسلامی و حرکت بهسمت ظهور هزينههای خودش را میبرد. عدالت بايد در مقياس جهاني محقق شود و ما تا آن را دنبال نکنیم، نمیتوانیم عدالتِ در #مقياس_ملي را هم محقق کنيم. تغییر موازنۀ قدرت در جهان به نفع پرچم اسلام و به نفع کلمۀ حق، معناي حقيقي عدالت و عدالتِ محوری است. اين، عدالتخواهيِ اصلي است. تا اين رشد ایجاد نشود، ما در داخل هم نميتوانيم عدالت را محقق کنيم. مقصود این نیست که اينها امور متوالي هستند؛ ممکن است متوازی و همزمان برنامهريزی شوند؛ ولي باید برنامۀ اصلي، تغيير موازنه به نفع اسلام باشد؛ ذيل این تغییر موازنه، عدالت محقق ميشود. عدالت در مقياس ملي، وابسته به تحقق عدالت در مقياس جامعۀ جهاني است و تغيير موازنۀ قدرت در مقياس جامعۀ جهاني، امکان تحقق عدالت در مقیاس ملی را هم فراهم ميکند. اگر این امکان فراهم شد، بايد سعي کنيم متناسب با موازنۀ قدرت، دولتسازی کنيم؛ یعنی حکمراني را اسلامی کنيم. البته اسلاميت حکمراني بيش از هر چیز، محتاج به نرمافزارهاست؛ انسانهای صالحی که پیگیر عدالتاند و از انگيزۀ تمامی برخوردارند، بايد دنبال طي اين فرايند باشند تا انشاءالله به عدالت مطلوب برسیم».
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم.
⚡️ گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مومنان منتهی شود.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را بهدرستی تبیین کرد و براساس مؤلفههایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخصهایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که میتوانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم.
🔸 خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از #گسترش_عدالتخواهی شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپروی کرده و هجو جریانهای عدالتخواه را پیگیری کنند.
از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به #فرسایش_جبهه_مؤمنان منتهی شود، بلکه باید همافزایی در جامعه اسلامی را بههمراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفتهایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم.
🔸 اینکه برخی مطرح میکنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه همافزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که #عدالتخواهی_مصداقی نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود. بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئلهای ایجاد نمیکند.» (۱۳۹۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمیتواند محقق کند.
⚡️ محور تحقق عدل، انسانهاي عادل هستند. در نظام انسانهاي عادل هم، ارادههای محوري در مدار این نظام قرار میگیرند. لذا در تاريخ، #معصوم در محور قرار میگیرد و در نظام اجتماعي، #فقيه جامعالشرايط که در ذيل او عمل ميکند، محور میشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر ما دنبال عدالت هستيم، عدالت مورد نظر ما بايد مبتني بر مکتب خود ما باشد. البته مکتب کافي نيست، بلکه #مکتب [بهمعنای اخلاق، کلام، فقه] باید فرآوری شده و ذیل آن، #علم و فنآوری و #برنامهريزي و امثال اينها شکل بگیرد.
تحقق عدالت در نظام تکوين براساس فعل الهي است و در نظام اختيارات انساني، بر محور پرستش خداي متعال است. لذا آن اولياء الهي و خلفاي حضرت حق، که معصوم هستند و در پرستش خداي متعال هيچ تخلفي ندارند و ارادهشان محل مشيت خداست، محور تحقق عدالت در حيات انساني هستند. انسان فاعل مختار است و ميتواند جائرانه یا عادلانه عمل کند. تحقق عدالت در معصوم اینگونه؟۰ است که مشيت خدا در او جاري شود و او در مقابل مشيت خدا، از خودش هیچ شأني نداشته باشد، مجراي فعل الهي، باشد، ««وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى»»، ««إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ»»، بیعت با او بيعت با خداست، فعل او فعل خداست.
اما در مادون معصوم، عدالت اینگونه محقق میشود که [انسان] بر محور معصوم حرکت کند و تمام قواي او، ظهور فعل معصوم بشود. اين ویژگیِ جامعۀ دینمحور اماممحور است.
در طرف دیگر، دستگاه شيطان است که قوايي دارد و صفات رذيله را در عالم بسط ميدهد. شيطان بر محور استکبار حرکت ميکند و جمع و جامعهاي براي خودش درست ميکند که جامعهای استکباری است. این جامعه، جامعۀ جائرانه است.
بنابراین جايگاه ما در عدالت معلوم است. اگر ما بخواهيم خودمان عادل بشويم، بايد تمام قواي ما ذيل معصوم قرار بگیرد و اگر بخواهيم براي تحقق عدالت حرکت کنيم، بايد با تمام قوا #طرح_معصوم را در عالم محقق کنيم. طرح معصوم هم يک طرح تاريخيِ بزرگ و به بزرگي خود معصوم است و ما باید در ظرف خودمان برای تحقق آن طرح اقدام کنيم.
اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، کدام عدل را ميخواهد محقق کند؟ در قدم بعد باید تلاش کنيم که با قواي خودمان، طرح معصوم را بهاندازه ظرف وجودی خودمان محقق کنيم. یعنی محور تحقق عدل، ارادههاي انساني و #انسانهاي_عادل هستند. در نظام انسانهاي عادل هم، ارادههای محوري در مدار این نظام قرار میگیرند. لذا در تاريخ، معصوم در محور قرار میگیرد و در نظام اجتماعي، فقيه جامعالشرايط که در ذيل او عمل ميکند، محور میشود».
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ کسی که میخواهد عدالتخواه باشد، اول، بايد خودش #عادل شود و نگاهش بزرگ شود.
⚡️ ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس بن عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالتخواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«انسان تا خودش عادل، متواضع، خاشع و عبد نشود و تا صفت محبت را در خودش ایجاد نکند، نمیتواند از دیگران دستگیری کند. اگر انسان صفات رذيله را در خودش سرکوب نکرد و به حضرت پيوند نخورد، با صفات شيطاني نمیتواند عدالت را در عالم توسعه دهد. امام زمان(عج) که محور عدل در عالم هستند، اول، خودشان عادلاند؛ ایشان، کلمه عدلاند؛ هيچ نفسانيتي در ایشان نيست؛ همۀ کار حضرت، بندگي خداي متعال و شفاعت نسبت به عباد الله است؛ صفات کريمۀ الهي در ایشان ظهور دارد و [حضرت] با این صفات، دستگيري ميکنند.
عدالت و کرامت اینگونه محقق ميشود. ذيل مباني غرب و نظريههای اجتماعي آنها ـ چه در نظام طولي و چه در نظام عرضی ـ به هيچ وجه عدالت محقق نميشود؛ در واقع، همۀ آنها نظام سلطه است. [بهعکس،] در نظام ولايت الهي اصلاً خداي متعال نميخواهد بر ما سلطه پيدا کند؛ او از سلطۀ بر ما و از ظلم به ما چه نفعی ميبرد؟ «إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً». وليِّ او هم، همينطور است. انسان عادلي هم که صفات رذيله از او رخت بسته، دنبال ظلم به ديگران نيست، دنبال فداکاري است و از فداکاري لذت ميبرد.
کسی که میخواهد عدالتخواه باشد، اول، بايد خودش عادل شده و نگاهش بزرگ شود؛ يعني بهاندازهای که انسان در دستگاه امام زمان (عج) بزرگ ميشود، ميتواند به دستگاه حضرت کمک کند؛ آدم کوچک، فعلش هم کوچک است؛ طوفان به پا کردن در فنجان چاي که هنري نيست. در شرايط درگيري با ظلم، نباید دولت مستعجل بخواهيم، ما باید اقدام خودمان را انجام بدهیم و به تحقق عدل در عالم کمک کنیم. دولت مستعجل وقتي پیدا ميشود که در مقابل طرح حضرت، طرحی داشته باشیم! طرح بزرگ، زمان خودش را ميبرد؛ درخت گردو، سالها طول ميکشد تا بار بدهد، نسل بعد بايد از آن بهره ببرند؛ بذر خربزه است که پاييز به بار مینشیند؛ گاهی ما ميخواهيم عدالت امام زمان (عج) را محقق کنيم، ولی خربزهکار هستيم.
يکي از کارهاي مهم اين است: دعاهايي را که براي امام زمان (عج) وارد شده و مأثور از ائمه (عهم) است، مکرر بخوانيم تا جنس عدالتخواهي امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. ما باید صبح و شب، دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونسبنعبدالرحمن که از امام رضا(ع) نقل شده، دعاي عهد، دعای ندبه و امثال اينها را مکرر بخوانيم تا بفهميم بايد چه اتفاقاتي بيفتد تا آن عدالت محقق شود.»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ عامل اصلیِ بیعدالتیها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«فشارهای اقتصادیای که بر طبقه ضعیف وارد میشود دو عامل اصلی دارد. يکي نظام ليبرالِ حاکم بر جهان است که ميخواهد سلطۀ خودش را بر کشور ما تحميل کند؛ لذا شرايط را بر ما سخت ميکند. و دیگری، نگاه نئوليبرالي به اقتصاد در مقياس ملي است.
اين دو عامل ـ که مثل دو لبۀ يک قيچي هستند ـ دست به دست هم دادهاند. حرکت ذیل نظم جهاني مدرن و تعریف اقتصاد ملي ذیل آن سرانجامی بهتر از این ندارد. هرچند عوامل دیگر را هم نباید نادیده نگرفت و سهم هر یک را باید دقیقاً مشخص کرد.
البته الگوهاي توسعۀ غربي در کشور ما ـ که در نقطۀ کانوني تمدن اسلامي است و در آخرالزمان، نقطۀ اصلي وقايع آخرالزماني است، به هيچ وجه موفق نخواهد بود. ما بايد دنبال الگوهاي خودمان باشيم. الان بحران کنوني، که واقعاً طبقۀ ضعيف را زير چرخ توسعه غربي له ميکند، ناشي از دست به دست دادن نظام نئوليبرال جهاني و برنامهريزيهاي نئوليبرال در داخل است، يعني تصميمسازاني که ميخواهند همان نظام را بر کشور ما ديکته کنند. مکرر هم در کشور تورمهاي بزرگ ایجاد کردهاند و هميشه هم طلبکار خدا و پيغمبر و مردم و ملت بودهاند؛ وقتي به بحران میرسند، آن را به گردن دیگران میاندازند. لااقل سه دهه است تصميمات اساسي در کشور در دست این تصميمسازان پشت پرده است؛ اما هيچوقت نيامدهاند جواب بدهند و هيچوقت هم شفاف نبوده که اين شکستها بهخاطر کدام تصميمهاست و تصميمسازهايش چه کساني بودهاند. ما حداکثر، تصميمگيرهای روي صحنه را ديدهايم، مثلاً دیدهایم که فلان وزير یا فلان رئيس جمهور موفق نبودهاند؛ اما هیچوقت نگفتيم که کارشناسان غربی نمیتوانند، و مدل کارشناسي غربي، ناتوان از تحقق عدالت اسلامي است؛ لذا مسئولین بعدي هم با همان سازوکارها، پیگیر تحقق عدالت اسلامي بودهاند، در حالی که این امر ممکن نیست».
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ چرا به عدالت مطلوب نرسیدهایم؟ مهمترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوءتدبیرها و اشرافیگریها هستند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«چرا به #عدالت_مطلوب نرسيدهايم؟ بخشي از آن، بهدلیل #سوءتدبيرها است؛ بخشي بهدلیل هواي نفس ماست؛ بخشي بهدلیل زمينخوردنهاي ما در امتحانهاي الهي است، ما دنياطلب شدهايم، #اشرافيگري کردهایم و امثال اینها.
ولي باید توجه کنیم که ما در حوزۀ سياست، فرهنگ و اقتصاد، با فرهنگ غرب مواجه هستيم و #دانش_غربی ابزار اداره بوده است و بخش بزرگی از اين بيعدالتيها ناشي از #نئوليبراليسم است.
عدالتطلبان باید سهم تأثير نظام سياسي، فرهنگي و اقتصادي مدرن را در بيعدالتي در کشور ببينند و دستهاي پشت پردۀ تصميمساز را که چهار دهه است مبتني بر ادبيات مدرن براي ما تصمیمسازی ميکنند و هميشه هم منتهی به بحران میشود، را افشا کنند. آنها چهار دهه است طرح ميدهند و تصميمسازي ميکنند، اما دائم به بنبست ميخورند! تا وقتی آن دستهاي پنهان شناخته نشود و تا #شفافيت_در_تصميمسازي شکل نگيرد و بهسمت تغيير مدار تصميمسازي نرويم، عدالت محقق نمیشود.»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ سؤال مهم این است که در فرایند عدالتخواهی، درگيريِ ما فقط باید با نرمافزارها یا سازمانها و ساختارهاي اجتماعي باشد، يا درگيري با افراد و عناصر هم لازم است؟ سهم هرکدام از اين عوامل چیست؟
⚡️ اگر ميخواهيم مبارزۀ ما با بیعدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بيعدالتي در عالماند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«این مسئله که ما در عدالتخواهی، از کجا بايد شروع کنيم و در #مقياس_جهاني و #مقیاس_داخلي، هر کدام به چه نسبت سرمايهگذاري کنيم، يک کار دقيقِ فني است؛ ولی در هر صورت، مقصود این نیست که همۀ توان ما به مقیاس جهانی معطوف شود.
در مبارزه با ظلم، در قدم اول بايد توجه داشته باشيم که اصليترين ظلم در حق بشر و در حق جامعۀ داخلي خود ما چیست؛ آنجا که مناسبات، عادلانه نیست، چه مقدار با فرهنگ جهاني ارتباط دارد؟ بايد بتوانيم در داخل واقعاً سرشاخههاي اصليِ ظلم و ریشههای آن را بشناسيم و بفهمیم واقعاً چه اتفاقي در حال رخ دادن است که بهمعناي دوري از عدالت است؛ اينها چقدر به مفاهيم و ساختارهای جهاني متصل هستند؟ آیا مستقل از جريان جهاني هستند يا تأثير همان برنامهها ایجاد شدهاند؟
در قدم بعد، ما بايد تغييرات را از کجا شروع کنيم و در چه سطوحي بايد درگير شويم؟ آيا درگيريِ ما فقط باید با نرمافزارها یا سازمانها و ساختارهاي اجتماعي باشد؟ يا درگيري با افراد و عناصر هم لازم است؟ سهم هرکدام از اين عوامل و نسبت درگیری ما با آنها چیست؟ به نظر ميآيد #نظام_مفاهيم، اصلیترین عامل است، و #ساختارها و #عناصر در درجۀ دوم و سوم قرار دارند.
نه اينکه نبايد با عناصر و افراد درگير شد، ولي اگر ميخواهيم مبارزۀ ما با بیعدالتی، يک مبارزۀ دقيق علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بيعدالتي در عالماند.
البته اگر گفته میشود «مفاهيم، ساختارها و افراد»، مقصود از «افراد»، افراد محوري نيستند؛ و الا ارادههایی که در محور مديريت جهاني قرار دارند، محور همۀ اين فسادها هستند. ولي دربارۀ سایرین، نباید مبارزه با عناصر و افراد، مبارزۀ اصلي بشود. جریان عدالتخواهی باید بر اساس این سهمتأثیرها، سازماندهي دقیقی انجام دهد.»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاهمدت هم داشته باشیم و نمیتوانیم فقط منتظر طرحهای درازمدت بمانيم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«ما نمیتوانیم پرچم عدالتخواهي را در #مقیاس_جهانی بالا ببريم، ولي موازي و همزمان با آن، براي تحقق عدالت در #مقياس_ملي تلاش نکنيم و دائماً چالش بين ما و دنياي غرب، بحرانها را در کشور شديدتر کند.
به هر اندازهاي که موازنۀ قدرت جهانی را به هم ميزنيم، باید دست ساختارهاي جهاني را از مقياس ملي کوتاه کنيم و بهجاي آن، ساختار جديد بياوريم.
از طرف دیگر، ما همزمان با طرحهاي بزرگ و #درازمدت، باید تلاش کنيم که در #ميانمدت و #کوتاهمدت هم طرحهايي براي تحقق عدالت داشته باشيم. مثلاً الان از طريق نظام نئوليبرال، فقری بر کشور ما حاکم شده که اقشار ضعيف را بهشدت تحت فشار قرار داده و میخواهد قشر متوسط را به نفع صاحبان قدرت و ثروت حذف کند؛ ما بايد براي اين معضل، چارۀ کوتاهمدت داشته باشیم. در اين مسئله ما نمیتوانیم منتظر طرحهای درازمدت بمانيم!»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔴 پروندۀ نکتهها دربارۀ #عدالت و #عدالتخواهی
📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکلیافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925
📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بيعدالتيها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154
📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالتخواهی تاریخی است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155
📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایهداری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156
📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157
📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189
📜 انرژی متراکم عدالتخواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108
📜 بعضیها میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269
📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270
📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوریپردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302
📜 انتظار بهمعنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659
📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023
📜 بزرگترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024
📜 با سازوکارهای مدرن نمیتوان عدالت را دنبال کرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3240
📜 مدل سرمایهداری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایهدار طراحی شده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3241
📜 ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالتخواهی گام برداریم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3242
📜 تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3244
📜 انسان نمیتواند بگوید میخواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) و ولایت فقیه کاری ندارم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3249
📜 شفافيت و نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک میکند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3252
📜 اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمیتواند عدالت را محقق کند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3254
📜 جوانان عدالتخواه از سرمايههای انقلاب اسلامی هستند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3260
📜 خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3263
📜 اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمیتواند محقق کند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3264
📜 ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس بن عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالتخواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3265
📜 عامل اصلیِ بیعدالتیها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3268
📜 چرا به عدالت مطلوب نرسیدهایم؟ مهمترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوءتدبیرها و اشرافیگریها هستند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3269
📜 اگر ميخواهيم مبارزۀ ما با بیعدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بيعدالتي در عالماند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3270
📜 برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاهمدت هم داشته باشیم و نمیتوانیم فقط منتظر طرحهای درازمدت بمانيم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3271
«نتيجه زيارت اربعين _ آن چنان كه در انتهاي زيارتنامه اربعین آمده است _ تسليم قلب، تبعيت محضِ #رأي انسان از امام و آماده بودن زائر برای #نصرت حضرت است. انسان بايد به جايي برسد كه هيچ رأيي در برابر امر معصوم نداشته باشد.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir