eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
292 ویدیو
125 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره .pdf
317K
📜 متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره
🔵 قطعه‌ای از حدیث امام رضا (علیه السلام) درباره جایگاه پرعظمت امامت و نقش نداشتن مردم در انتخاب امام (حدیثی که به‌گفتۀ بزرگان: "عِدلِ زیارت جامعه کبیره" است): «... هَلْ يَعْرِفُونَ‏ قَدْرَ اَلْإِمَامَةِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ اَلْأُمَّةِ فَيَجُوزَ فِيهَا اِخْتِيَارُهُمْ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَكَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ يَبْلُغَهَا اَلنَّاسُ بِعُقُولِهِمْ‏ أَوْ يَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ يُقِيمُوا إِمَاماً بِاخْتِيَارِهِمْ‏... إِنَّ اَلْإِمَامَةَ هِيَ مَنْزِلَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ إِرْثُ اَلْأَوْصِيَاءِ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ ص‏ وَ مَقَامُ‏ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع‏ وَ مِيرَاثُ‏ اَلْحَسَنِ‏ وَ اَلْحُسَيْنِ ع‏ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ زِمَامُ اَلدِّينِ وَ نِظَامُ‏ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ صَلاَحُ اَلدُّنْيَا وَ عِزُّ اَلْمُؤْمِنِينَ إِنَّ اَلْإِمَامَةَ أُسُ‏ اَلْإِسْلاَمِ‏ اَلنَّامِي وَ فَرْعُهُ اَلسَّامِي بِالْإِمَامِ تَمَامُ اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْجِهَادِ وَ تَوْفِيرُ اَلْفَيْ‏ءِ وَ اَلصَّدَقَاتِ وَ إِمْضَاءُ اَلْحُدُودِ وَ اَلْأَحْكَامِ وَ مَنْعُ اَلثُّغُورِ وَ اَلْأَطْرَافِ اَلْإِمَامُ يُحِلُّ حَلاَلَ اَللَّهِ وَ يُحَرِّمُ حَرَامَ اَللَّهِ وَ يُقِيمُ حُدُودَ اَللَّهِ وَ يَذُبُّ عَنْ دِينِ اَللَّهِ‏ وَ يَدْعُو إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ اَلْمَوْعِظَةِ اَلْحَسَنَةِ وَ اَلْحُجَّةِ اَلْبَالِغَةِ اَلْإِمَامُ كَالشَّمْسِ اَلطَّالِعَةِ اَلْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ وَ هِيَ فِي اَلْأُفُقِ بِحَيْثُ لاَ تَنَالُهَا اَلْأَيْدِي وَ اَلْأَبْصَارُ اَلْإِمَامُ اَلْبَدْرُ اَلْمُنِيرُ وَ اَلسِّرَاجُ اَلزَّاهِرُ وَ اَلنُّورُ اَلسَّاطِعُ وَ اَلنَّجْمُ اَلْهَادِي فِي غَيَاهِبِ‏ اَلدُّجَى وَ أَجْوَازِ اَلْبُلْدَانِ وَ اَلْقِفَارِ وَ لُجَجِ‏ اَلْبِحَارِ اَلْإِمَامُ اَلْمَاءُ اَلْعَذْبُ عَلَى اَلظَّمَإِ وَ اَلدَّالُّ عَلَى اَلْهُدَى وَ اَلْمُنْجِي مِنَ اَلرَّدَى اَلْإِمَامُ اَلنَّارُ عَلَى اَلْيَفَاعِ اَلْحَارُّ لِمَنِ اِصْطَلَى‏ بِهِ وَ اَلدَّلِيلُ فِي اَلْمَهَالِكِ مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِكٌ‏ اَلْإِمَامُ اَلسَّحَابُ اَلْمَاطِرُ وَ اَلْغَيْثُ اَلْهَاطِلُ وَ اَلشَّمْسُ اَلْمُضِيئَةُ وَ اَلسَّمَاءُ اَلظَّلِيلَةُ وَ اَلْأَرْضُ اَلْبَسِيطَةُ وَ اَلْعَيْنُ اَلْغَزِيرَةُ وَ اَلْغَدِيرُ وَ اَلرَّوْضَةُ اَلْإِمَامُ اَلْأَنِيسُ اَلرَّفِيقُ وَ اَلْوَالِدُ اَلشَّفِيقُ وَ اَلْأَخُ اَلشَّقِيقُ وَ اَلْأُمُّ اَلْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ اَلصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ اَلْعِبَادِ فِي اَلدَّاهِيَةِ اَلنَّآدِ اَلْإِمَامُ أَمِينُ اَللَّهِ‏ فِي خَلْقِهِ وَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ خَلِيفَتُهُ فِي بِلاَدِهِ وَ اَلدَّاعِي إِلَى اَللَّهِ وَ اَلذَّابُّ عَنْ حُرَمِ اَللَّهِ اَلْإِمَامُ اَلْمُطَهَّرُ مِنَ اَلذُّنُوبِ‏ وَ اَلْمُبَرَّأُ عَنِ اَلْعُيُوبِ‏ اَلْمَخْصُوصُ بِالْعِلْمِ‏ اَلْمَوْسُومُ بِالْحِلْمِ‏ نِظَامُ اَلدِّينِ‏ وَ عِزُّ اَلْمُسْلِمِينَ‏ وَ غَيْظُ اَلْمُنَافِقِينَ وَ بَوَارُ اَلْكَافِرِينَ‏ اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ‏ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ‏ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ‏ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ فَمَنْ ذَا اَلَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ‏ أَوْ يُمْكِنُهُ اِخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ‏ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ اَلْعُقُولُ وَ تَاهَتِ اَلْحُلُومُ وَ حَارَتِ‏ اَلْأَلْبَابُ‏ وَ خَسَأَتِ اَلْعُيُونُ‏ وَ تَصَاغَرَتِ‏ اَلْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ اَلْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ‏ اَلْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ‏ اَلْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ اَلْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ اَلشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ اَلْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ اَلْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ‏ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ اَلتَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ‏ أَوْ يُفْهَمُ شَيْ‏ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لاَ كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ اَلنَّجْمُ مِنْ يَدِ اَلْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ اَلْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ اَلاِخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ اَلْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا...». 🔺متن کامل حدیث و ترجمه آن در: 🌐 https://b2n.ir/454475
⚡️ بعضی از افرادی که مستضعفِ فکری و در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو می‌کنند. ⚡️ مأموریتِ حاکمان و نخبگان اجتماعی، کاستن از «تقصیرهای شیعه» در معرفت‌الامام است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «از ديرباز عده‌اي بوده‌اند که زود، افراد را متهم به غلو مي‌کرده‌اند. متأسفانه روشنفکرانی که مستضعف فکری و اهل تقصیر در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو می‌کنند. خیال می‌کنند اگر عقل و شهود را از سرپرستی امام بیرون ببرند، قلب و فکرشان راه درستی می‌رود. خیر! تحت ولایت ابلیس می‌رود! «هرکه گریزد ز خراجات شاه/ بارکش غول بیابان شود». اگر زیر چتر امیرالمؤمنین(ع) نرفتی، ابلیس هست؛ «وَ الَّذینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ». اگر قلبت را دست امیرالمؤمنین(ع) ندادی، شیطان نفوذ می‌کند و تاریکش می‌کند؛ مکاشفه هم داشته باشی، تاریک خواهد بود. اگر عقلت را دست امیرالمؤمنین(ع) ندادی، این عقل، رشید و خالص و شکوفا نمی‌شود. آیا این حرکت، می‌تواند رو به عصر ظهور باشد؟ همه قوای ما باید تحت ولایت امام برود. اصلاً مقتضای رسیدن به عصر ظهور این است که جامعه شیعه، درک و تحمل عمومی‌اش نسبت به امام افزایش پیدا کند و تقصیرهای شیعه کم بشود. باید انتظارات شیعه دائماً رشیدتر و خالص‌تر شود تا دنبال یک جامعه التقاطی نباشند. این، مأموریتِ حاکمان و نخبگان اجتماعی است.» (۱۳‌۹۷) ☑️ @mirbaqeri_ir
🎙صوت جلسات اول و دوم ، با کیفیت بهتر ⬇️⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه اول، ۵ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعه‌های روایی شیعه ⚡️ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتاب‌الحجة در جلسات ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه دوم، ۶ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة» ⚡️ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در طول تاریخ، عُمدتاً به دنبال بودیم اما بیشترِ ضربه‌ها را از خوردیم. 💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «غُلات، طوایف محدودی هستند که نظرشان واضِحُ‌البُطلان است. به نظر بنده، «تقصیری» که در حق ائمه اطهار(ع) صورت گرفته، ضَرَرَش کمتر از ضَرَرِ غُلات نیست. در طول تاریخ، بیشتر به دنبال غُلات بودیم و بیشترِ ضربه‌ها را از مُقَصّرین خوردیم. البته ریشه آن، اتفاقات بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) است که کسانی می‌خواستند مردم را از معصومین(ع) جدا کنند و برای آن‌ها بدل معرفی کنند. این جریان، به‌نسبتی در بین دوستان و مُحِبّین اهل‌بیت(ع) اثرگذار بوده و سببِ درست شدنِ طبقاتِ موازی شده است. لذا معصوم و کلام ایشان در نگاه بخشی از مؤمنین، در آن جایگاه حقیقی خودش قرار نگرفته است تا برای تربیت خودشان و برای برنامه‌ریزی اجتماعی‌شان از آن بهره ببرند.» (۱۳‌۹۷) ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در عصر امام رضا(ع) گفتمان امامت و ولایت، به طور جدی در جامعه اسلامی رواج یافت. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «یکی از تغییرات جدی‌ که در عصر امام رضا(ع) واقع شد، این بود که گفتمان امامت و گفت وگو در باب ولایت ائمه معصومین(ع) به طور جدی در جامعه رواج یافت؛ و تقیه در موضوع ولایت نسبت به زمان‌های قبل برداشته شد؛ این موضوع را در احتجاجات آن حضرت می‌توان مشاهده کرد. از همین روست که اکثر معارف سنگین حول مقامات ائمه(ع) در دوره ایشان آشکار شد و زمینه‌ای پدید آمد تا معارف بیشتری در این حوزه، همچون زیارت جامعه کبیره و زیارت ، در زمان امام هادی(ع) بیان شود». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 نکته‌هایی دربارۀ «غُلُوّ و تَقصیر» 📜 «غُلُو» و «تقصیر»، هر دو، تحریف شخصیت اهل بیت(ع) است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3324 📜 اگر کسی قائل بشود به اینکه ائمه(ع)، خدا و اله هستند یا شریک خدا در خلق و در اداره عالم هستند، این غلو است. امامان نه اله‌اند، نه شریک‌اند؛ آنها و هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3325 📜 مقامات زیارت جامعه کبیره، در ذیل توحید قرار دارد. در فرازهای این زیارت، هیچ جمله غلو‌آمیزی وجود ندارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3326 📜 متن و ترجمه زیارت جامعه کبیره https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3330 📜 متن و ترجمه حدیث امام رضا(ع) درباره امامت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3331 📜 بعضی از افرادی که مستضعفِ فکری و در مقامات اهل بیت(ع) هستند، از معرفت واقعی امام - که در روایات و زیارات آمده است - تعبیر به غلو می‌کنند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3333 📜 در طول تاریخ، عُمدتاً به دنبال بودیم اما بیشترِ ضربه‌ها را از خوردیم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3337 📜 گفتمان امامت و ولایت، در عصر امام رضا(ع) به طور جدی در جامعه اسلامی رواج یافت. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3338
🔶 جلسه توسل هفتگی با سخنرانی حضرت استاد میرباقری با موضوع تفسیر سوره حجرات 🔹 این هفته، چهارشنبه ٧ آبان‌ماه، ساعت ١٧:٣٠ 🔹همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء 🔹 خیابان دورشهر، کوچه ۱۳، پلاک ۱ ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه سوم، ۷ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة»: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا غَيْرَ مُشَارِكِينَ لِلنَّاسِ عَلَى مُشَارَكَتِهِمْ لَهُمْ فِي الْخَلْقِ وَ التَّرْكِيبِ فِي شَيْ‏ءٍ مِنْ أَحْوَالِهِمْ مُؤَيَّدِينَ‏ مِنْ عِنْدِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ بِالْحِكْمَةِ ثُمَّ ثَبَتَ ذَلِكَ فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ مِمَّا أَتَتْ بِهِ الرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ مِنَ الدَّلَائِلِ وَ الْبَرَاهِينِ لِكَيْلَا تَخْلُوَ أَرْضُ اللَّهِ مِنْ حُجَّةٍ يَكُونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ عَلَى صِدْقِ مَقَالَتِهِ وَ جَوَازِ عَدَالَتِهِ.» ☑️ @mirbaqeri_ir