eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
313 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. ✔️ استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. اما اعداءِ امیرالمؤمنین(ع) فاسقُ‌الوجودند. پس، فسقِ در عمل، غير از فسقِ در ايمان است. مؤمن، فسقِ در ايمان ندارد؛ در ايمان و در محوری‌ترين اراده‌اش، از حوزه ولايت ولی‌ّالله خارج نيست؛ ممکن است در بعضی از اراده‌های فرعی‌اش، از اراده ولیّ‌الله خارج شود؛ اين خروج، جبران‌شدنی‌ست؛ چون مؤمن، تحت ولايت است و اثر ولايت الله همين است: ««يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ»». معنای این آیه چیست؟ خدای متعال آن‌ها را از ظلمات بيرون مي‌برد؛ يعنی از ذنوب پاكشان می‌كند. ولايت الهيه، مطهِّرِ آن‌هایی‌ست كه اصل ولايت را قبول دارند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📽 آغاز به کار صفحۀ رسمی استاد میرباقری در آپارات 🌐 https://www.aparat.com/mirbaqeri_ir
📽 فضیلت زیارت امام حسین (علیه السلام) از زبان استاد میرباقری 🌐 https://www.aparat.com/v/scSNH/
📢 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: یعنی جریان "الوهیت، ولایت و شریعت". یعنی "تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت". ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. (۱۳۸۵) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع بشنوید... ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری بشنوید... ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «برخی خيال می‏‌کنند انقلاب اسلامي در خلأ پيش می‏‌رود و لذا متوقع هستند که هيچ مقاومتي در مقابل اين انقلاب صورت نگيرد و آن مقاومت، بازتاب‏‌ها و هزينه‏‌هايي در داخل کشور ما نداشته باشد! و لذا هرگاه بازتابي از جريان نظام جهاني در درون نظام ما مي‌‏بينند، آن را علامت شکست ما تلقي مي‏‌کنند! اين‌گونه نيست. ما با مستکبريني مي‏‌جنگيم که اکثر مناشئ و سنگرهاي کليدي قدرت در جهان را در دست دارند و با تمام وجود براي پيشبرد و جهانی‌سازی انديشه و تفکر خودش در لايه‌‏های مختلف حيات اجتماعي جهاني برنامه‏‌ريزي مي‏‌کنند. بنابراين وقتي در اين فضا پيش مي‏‌رويم بايد ببينيم دشمن چقدر سرمايه‌‏گذاري مي‏‌کند و ما چقدر سرمايه‌‏گذاري مي‌‏کنيم. و ما چه قدر در متن تمدن دشمن پيشرفت مي‌‏کنيم و او چقدر در متن تمدن ما حضور دارد. به نظر مي‌‏آيد در مجموع، در موازنه جهاني وضع ما رو به پيش است. ◀️ گاهي تصور مي‏‌شود که اين مظاهر تمدن غرب که در جامعه وجود دارد، درون‌جوش است! اين‌گونه نيست، بلکه مظاهر تمدن غرب در جامعه ما برون‌جوش است؛ يعني از بيرون به ما تحميل مي‌‏شود. آن‌وقت که شوروي با آمريکا جنگ سرد داشت تنها يک راديوي تک‌موج بر عليه شوروي وجود داشت، ولي امروز انقلاب اسلامي با هزاران کانال ماهواره‏اي و با سايت‌‏ها و شبکه‌‏هاي مجازي دشمن مواجه است و در عين حال انقلاب اسلامي مسير خود را طي مي‌‏کند. آنها سعي مي‏‌کنند هويت غربي را به الگوهاي فراگير و سبک زندگي تبديل کنند، اما در عين حال، پرچم انقلاب اسلامي به دست اين ملت هنوز بر فراز است. پس، انقلاب اسلامي در اين جنگ پيروز است و آنها نتوانسته‌اند مظاهر تمدن غرب را در لايه‏‌هاي عميق هويتي ما نفوذ دهند که اگر نفوذ مي‏‌دادند معناي آن، اعراض از انقلاب اسلامي و به رسميت شناختن استکبار غرب بود. ◀️ ما در خلأ زندگي نمي‏‌کنيم، بلکه در فضاي عيني درگيري با تمدن غرب هستيم و طبيعي است که در اين درگيري، هم ضربه مي‌‏زنيم و هم ضربه هم مي‏‌خوريم؛ «إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ». و در مجموع، در اين چند دهه، ما غالب بوده‌‏ايم و پيشرفت داشته‌‏ايم؛ ما هم در متن سبک زندگي و فرهنگ غرب، نفوذ کرده‌‏ايم و گرايش به معنويت، اخلاق و عرفان در غرب، متأثر از انقلاب اسلامی است». ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "«دین» یعنی جریانِ «اُلوهیّت، ولایت و شریعت». «دین‌داری» یعنی «تألُّهِ به اُلوهیِت، تولّیِ به ولایت و تشرُّعِ به شریعت». ◀️ باطن دينداري، پذيرش ولايت و توحید است كه اين پذيرش ولايت و توحيد، در سرشت انسان هم آرام آرام جاری می‌شود. سرشت انسان گاهی نوراني است و گاهي هم ظلماني است. اما در عين حال اين مناسك ظاهري هم بايد باشد. تمسك به اين ظواهر، طريق تمسك به باطن دين است و نمي‌شود نسبت به اين ظواهر تمسك نكرد و باطن دين را دارا بود. يعني لااُبالي‌گري نسبت به اين ظواهر با ايمان سازگار نيست! كمااين‌كه از آن طرف هم اگر كسي ظواهر را بدون تولي به باطن به جا بياورد، نتيجه‌اي ندارد و عبادت خداي متعال واقع نمي‌شود. عبادت خداي متعال، روح و باطنش پذيرش ولايت حقه و سرّش سجده در مقابل خداي متعال است. تعظيم اولياء الهي و سجده در مقابل خداي متعال، باطن عبوديت و بندگي است و اين مناسك، مناسك ظاهري است. لذا اگر آن مناسك باطني نباشد، مثل عبادت بدون نيت است. ◀️ اشکال اول اين است كه ما فرع و اصل را با همديگر اشتباه بگيريم و خيال كنيم اساس دين، عمل به ظواهر است... . اين طرز فکر در بعضي افراد وجود دارد که خيلي جاي تعجب است و همه شنيده‌اند؛ از سيد جمال نقل شده است که وقتي به غرب رفته و برگشته بود، گفته بود: «آنجا اسلام بود و مسلمان نبود. اينجا مسلمان هست ولي اسلام نيست»! [مُنکِر تلاش‌ها و مبارزات سیدجمال الدین نیستیم، ولی این سخنِ او (اگر واقعا چنین حرفی زده باشد)، پذیرفتنی نیست. این حرف] همان خلط ظاهر و باطن است. حداكثر چيزي كه آنجا بوده، ظواهر بوده است. البته ظواهر شريعت هم نبوده. من معتقد به اين نيستم. آن‌چه كه آنجا هست، تقواي مادي است، نه تقواي الهي. اين حدود را براي رسيدن به اهداف مادي رعايت مي كنند. انگيزه، الهي نيست. بر فرض اگر چيزي هم باشد، مي‌شود ظواهر. خلط بين ظواهر و باطن نباید کرد. ◀️ تمدن امروزِ غرب با صداي بلند فرياد مي‌زند ما مي خواهيم دين را زميني و عرفي‌سازي کنيم؛ این تمدن، تمدني است که سکولاريزم، روح و جان آن است. نمی‌توان با استفاده از این تعبیر که «اسلام را در آنجا ديدم مسلمان نديدم»، تمدن امروز غرب را تایید کرد. مگر اسلام با سکولاريزم جمع مي‌شود؟! بله، ممکن است در کاخ فرعون هم مؤمنانی پيدا شوند و يا صفت خوب در يک کافر هم پيدا شود. اين غير از اين مطلب است که اين تمدن، تمدني باشد که روح اسلام در آن جريان داشته باشد. اگر بر سردرِ تمدن غرب «بسم الله» نوشتيم که اسلامي نمي‌شود." ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 📢 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «كسی كه عداوت با ولیّ‌الله دارد، عباداتش هم معصيت است؛ عباداتش خرج توسعه ولايت اولياء طاغوت می‌شود، خرج طريق ضلال می‌شود. عبادتی که در جبهه معاويه واقع می‌شود، از گناه اهل معصیتی كه در جبهه معاويه نيستند، بدتر است. چرا؟ چون اين عبادت، جبهه معاویه را آبرومند می‌كند؛ وجهه برايش درست می‌كند تا مردم را فريب دهد. مثل ابوموسی اشعری كه قاری و حافظ قرآن است و دائم ختم قرآن می‌كند؛ این آبرويی که به دروغ كسب كرده ـ چون همه عباداتش برای حب نفس است؛ مثل ابليس كه برای حب نفس عبادت می‌كرد ـ او را در مقابل ولی‌ّالله، يك «قطب» می‌كند؛ بعد هم با وجود این‌که امیرالمؤمنین(ع) حاضر نيستند او را حَكَم قرار دهند، او حَكَم می‌شود؛ نمی‌گويد حضرت (ع) راضي نيستند. پیش از حکمیت هم، با انزوا و کناره‌گیری می‌خواهد بگوید راه درست همين است كه گوشه‌ای بنشينيم و قرآن بخوانيم و وارد جنگ اميرالمؤمنین(ع) و معاويه نشويم!» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «شرایع و مناسک، لازم هستند و حتی هیچ مکروهی را نمی‌شود کم و زیاد کرد چه برسد به حرام؛ و هیچ مستحبی را نمی‌شود کم و زیاد کرد تا چه رسد به واجبات؛ اما اگر شرایع را اصل قرار دادید و ولایت را حذف کردید، آن وقت ممکن است این شرایع، یک پوششی بر حاکمیت باطل بشوند؛ یعنی ممکن است آنها از شما بیشتر نماز بخوانند و در اجرای بعضی از حدود و احکام، بیشتر اهتمام بورزند، اما اما ملتزم به امامت و ولایت نباشند. مناسک شرعی، در واقع مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام، اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می شوند؛ زیرا آنچه در جامعه جاری می‌شود ولایت باطل در پوشش بعضی از شرایع خواهد بود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "روایتی از ابن‌ابی‌یعفور نقل شده که به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: من با مردم معاشرت دارم و تعجب می‌کنم که گاهی دوستان شما رفتار بدی دارند، ولی از آن طرف، دشمنان شما اهل امانت و اهل صدق‌اند؛ راوی می‌گوید حضرت یک نگاه غضب‌آلود به من کردند و فرمودند: «لَا دِينَ لِأُولَئِكَ وَ لَا عَتْبَ عَلَى هَؤُلَاء» (آنها دین ندارند و اینها هم سرزنش نمی‌شوند). من خیلی حیرت کردم. حضرت در ادامه، فرمودند: «أَ لَا تَسْمَعُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» (قرآن نخواندی که «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»؟). ◀️ آنهایی که دنبال امام عادل می‌روند و در این موضوع به حرف خدا گوش می‌دهند و تبعیت می‌کنند، خدای متعال خودش ولایت آنها را به عهده می‌گیرد و آنها را از ظلمات به سمت نور بیرون می‌برد (همه گناهان و صفات رذیله، ظلمات‌اند). بعضی، حتی نور اسلام هم داشتند ولی چون به دنبال امام جائر رفتند، همان حقایق هم از آنها گرفته می‌شود. ◀️ در بعضی روایات، تعبیر این است که: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ إِنَّ اللَّهَ لَيَسْتَحْيِي أَنْ يُعَذِّبَ أُمَّةً دَانَتْ بِإِمَامٍ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتْ فِي أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَة». ◀️ در بعضی روایاتِ دیگر، دلیل آن را این‌گونه توضیح دادند که: «لِأَنَّ سَيِّئَاتِ الْإِمَامِ الْجَائِرِ تَغْمِرُ حَسَنَاتِ أَوْلِيَائِهِ، وَ حَسَنَاتِ الْإِمَامِ الْعَادِلِ تَغْمِرُ سَيِّئَاتِ أَوْلِيَائِهِ» (چون: خوبی‌های امامِ عادل بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های ائمۀ جور خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد." ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ شاخص‌های دینداریِ مردم ایران (آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دین‌دارتر شده‌اند یا خیر؟) 🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988 🌀 بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989 🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، به‌نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری محسوب می‌شود. 🌀 شاخصه اصلی دين‌داری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین می‌جنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند. 🌀 جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرت‌های مادی و جریان‌ نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991 🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993 🌀 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999 🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000 🌀 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001 🌀 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994 🌀 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998 🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002 🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003 🌀 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004 🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می‌شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005 🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 🔹 آمادگی یک‌ساله برای بهره از رزق‌های محرم/ موانع معیت حضرت و راه برطرف کردن آنها 🔸 https://b2n.ir/u46065 🔹 فرصت‌های ویژه انسان در دنیا برای رسیدن به سیدالشهدا و سیر با ایشان/ رزق خاص ماه محرم 🔸 https://b2n.ir/n41762 🔹 محرم؛ فرصت رسیدن به مقام محبت 🔸 https://b2n.ir/m85035 🔹 همايش پرچمداران عاشورا/ ظرفیت هیئات در راهبری جامعه مومنین/ مناسک ماه محرم برای بهره مندی از آن 🔸 https://b2n.ir/r55453 🔹 برنامه مخاطب خاص در كربلاي معلي/ تکرار سالیانه دعوت سیدالشهدا برای رسیدن به لقاء الله 🔸 https://b2n.ir/d05992 🔹 بیان برخی اسامی امام در سوره «طه»/ «هدی»، «ذکر»، «آیه» 🔸 https://b2n.ir/x18064 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 در اقامۀ عزا کوتاهی نکنیم. «"اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَةُ اِلنَّجاة". سیدالشهدا آن کشتی نجاتی است که وجود مقدس نبی اکرم(ص) برای دستگیری از امتشان در این دریای ظلمانی و مواج دنیایی به حرکت درآوردند. کسی که به امام حسین(ع) رسید اهل نجات است و از تاریکی و فتنه‌ها نجات پیدا می‌کند و الا، "الدُّنيا بَحرٌ عَميقٌ قَد غَرِقَ فيها عالَمٌ كَثيرٌ". با ریاضات نمی‌شود نجات پیدا کرد. ما احتیاج به امام حسین(ع) داریم، ما احتیاج به محافل عاشورایی داریم، باید قدرش را بدانیم و به هیچ وجه در اقامه این مجالس کوتاهی نکنیم. گرچه شرایط، شرایط خاصی است و حتماً هم باید آن قواعد و ‌پروتکل‌هایی را که سلامت جامعه مؤمنین را حفظ می‌کند رعایت کنیم. ان‌شاء‌الله خدای متعال روزی کند بتوانیم امسال، که یک مقدار شرایط سخت‌تر است، امتحان خودمان را پس بدهیم و به بهترین وجه اقامۀ عزا کنیم. در اقامه عزا، آنچه فضیلت دارد این است که برویم و زیر خیمه امام حسین(ع) بنشینیم. البته عده‌ای که واقعاً معذورند و نمی‌توانند از خانه بیرون بیایند، می‌توانند پای رسانه بنشینند و اگر نشد خودشان برای خودشان عزاداری کنند یا محفل کوچکی به پا کنند و عزاداری امام حسین(ع) برپا بشود. ولی احیای این مجالس باشکوه و برگزار شدن این مجالس موضوعیت دارد، آن هم با رعایت تمام قواعدی که موجب حفظ صحت مومنین و سلامت آنهاست و جزو مسائل بسیار مهم است. ان‌شاء‌الله خدای متعال این بلیه اخیر را هم از جامعه مؤمنین هر چه زودتر مرتفع بفرماید.» (روز اول محرم ۱۳‌۹۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است ▪️باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است ▪️این صبح تیره باز دمید از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است ▪️گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرات عالم است ▪️گر خوانمش قیامتِ دنیا بعید نیست این رستخیز عام که نامش محرّم است ▪️در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است... ▪️کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا در خاک و خون طپیده میدان کربلا ▪️گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا ▪️نگرفت دست دهر گلابی به غیر اشک زآن گل که شد شکفته به بستان کربلا... ▪️زان تشنگان هنوز به عیوق می‌رسد فریاد العطش ز بیابان کربلا ▪️از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا... ☑️ @mirbaqeri_ir
🗓 برنامه سخنرانی استاد میرباقری در دهۀ اول محرم ۱۴۰۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 روز اول محرم، روز مخصوص دعا برای فرزنددار شدن است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «امام رضا علیه‌السلام به ريان‌بن‌شبيب فرمودند که در روز اول محرم حضرت زکريا دعا کردند و دعايشان مستجاب شد. [إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا ع رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَا اسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا... .] ◀️ تلقي من اين است که اگر کسي از اين جنس خواسته‌ها دارد و مي‌خواهد نسلش آباد و در خدمت سيدالشهدا باشد و مي‌خواهد امکاناتش در خدمت سيدالشهدا باشد و توفيق خدمت‌گزاري به ساحت مقدس حضرت و تأسي به حضرت را در برنامه‌هايش داشته باشد، راهش اين است که روز اول محرم  بگيرد و کند که ان‌شاء‌الله اين دعا در  مستجاب می‌شود. هر دعايي وقتی دارد و بهار اين دعا در روز اول محرم است. ◀️ اگر کسي شهادت مي‌خواهد يا نسل پاک و آبادي مي‌خواهد که در مسير سيدالشهدا باشد و امکانات و مالش مي‌خواهد در مسير سيدالشهدا باشد از بيانات وجود مقدس امام رضا ارواحنا فداه اينطور مي‌فهمم که حضرت مي‌فرمايند روز اول محرم را روزه بگيريد و دعا کنيد دعاي شما هم مستجاب مي‌شود. اين يعني اول محرم فرصت اين‌طور درخواست‌ها و اجابت اين‌طور دعاهاست؛ فرصت اول محرم يک باب خاصي به شهادت سيدالشهدا باز مي‌شود که از اين باب مي‌شود وارد شد و اجابت بشود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی «شب اول محرم»، هیئت ثارالله (چند دقیقه از ابتدای جلسه ضبط نشده) ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی «شب اول محرم»، حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 صفحات رسمی آیت‌الله میرباقری در شبکه های اجتماعی ایتا  eitaa.com/mirbaqeri_ir تلگرام  t.me/mirbaqeri_ir سروش  splus.ir/mirbaqeri_ir اینستاگرام instagram.com/mirbaqeri_ir توییتر twitter.com/mirbaqeri_ir آپارات aparat.com/mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ای که به عشقت اسیر خیل بنی‌آدمند/ سوختگان غمت با غم دل خرمند ▪️هر که غمت را خرید عشرت عالم فروخت/ باخبران غمت، بی‌خبر از عالمند ▪️یوسفِ مصر بقا در همه عالم تویی / در طلبت مرد و زن، آمده با دِرهَم‌اند ▪️خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را/ زآنکه شهیدان تو، جمله مسیحا دمند ☑️ @mirbaqeri_ir