02) سخنرانی، آیة الله میرباقری.mp3
49.81M
📢#فایل_صوتی
📢#سخنرانی
🎤آیت الله #میرباقری
🌸جشن میلاد حضرت #فاطمهزهرا سلام الله علیها
🗓جمعه ۲۳ دیماه ۱۴۰۱
🇮🇷هیئت ثارالله قم
🔰@sarallahqom
در محضر آیتالله میرباقری
📢 فرعون، قوم خودش را تحقیر کرد، و وقتی که تحقیر شدند، از او تبعیت کردند (فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَط
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است.
«یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، میفروشی. کمکم یک تور میخری. بعد که بیشتر صید کردی، میتوانی کشتی ماهیگیری بخری. آنوقت راحت استراحت میکنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت میکردم!
چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیدهتر کردن حرکت است. پیچیدهتر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست.
اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنیاسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمیشود، مبتلا به تِیه و سرگردانی میشود؛ میرود و میگردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبیاکرم(صلی الله علیه وآله) و اهلبیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچهای که روی عبای من میآید، ما بلند میشویم و میرویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به جای اول خودش برسد!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 اعمال شب اول ماه رجب
1️⃣ غسل کردن
2⃣ زیارت امام حسین علیه السلام
3⃣ خواندن نماز دو رکعتی (کیفیت آن در مفاتیحالجنان بیان شده)
4⃣ احیاى شب اول ماه رجب
5⃣ خواندن دعایى که از امام جواد(ع) نقل شده است
اعمال و نمازهای پرفضیلت دیگری هم برای این شب، در مفاتیحالجنان ذکر شده است.
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب
🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد.
🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد.
🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود.
🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد.
منبع: مفاتیحالجنان
◻️ لَبَّيْكَ داعِيَ اللّٰهِ، إِنْ كانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغاثَتِكَ وَ لِسانِي عِنْدَ اسْتِنْصارِكَ، فَقَدْ أَجابَكَ قَلْبِي وَسَمْعِي وَبَصَرِي...
(از زیارت سیدالشهدا در اول ماه رجب)
📢 امام حسین علیهالسلام در آغاز ماه رجب، ما را به خدا دعوت میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در زیارت امام حسین علیه السلام که در اول ماه رجب خوانده میشود که زیارت فوقالعادهای هم هست، تعبیر این است که «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه». گویا امام حسین علیهالسلام در آغاز این سه ماه ما را به خدا دعوت میکنند. این خیلی از آن روایت مَلکِ داعی که بزرگان روی آن تأکید کردند مهمتر است و بشارت مهمتری است؛ یکموقعی، یک ملکی از آسمان هفتم صدا میزند، یکموقعی، سیدالشهداء در آغاز ماه رجب ما را به ورود به ضیافةالله دعوت میکند.
بنابراین، این ماه ماهی است که با دعوت خاص الهی ما به ضیافت فرا خوانده شدیم. شروع این ماه انشاءالله با امام حسین علیهالسلام باشد و سِیرمان هم در این ماه با سیدالشهداء باشد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 یکی از مهمترین مراقبههای ماه رجب، تَرک معصیت است.
یعنی وقتی ماه رجب به اتمام میرسد، انسان محاسبه کند که حتی یک گناه صغیره هم از او سر نزده باشد؛ اهانت و بدگویی نسبت به مؤمنین نداشته باشد، ایذاء مؤمنین نکرده باشد و چشم، گوش و زبانش دچار انحراف نشده باشد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«یکی از مهمترین مراقبههای "ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان"، این است که انسان مراقب باشد در این ماهها مرتکب معصیت، چه صغیره چه کبیره، نشود. یعنی وقتی ماه رجب به اتمام میرسد انسان محاسبه کند که حتی یک گناه صغیره هم از او سر نزده باشد. اهانت و بدگویی نسبت به مؤمنین نداشته باشد، ایذاء مؤمنین نکرده باشد، چشم، گوش و زبانش دچار انحراف نشده باشد و در اختیار خدای متعال باشد. مؤمن باید اینطور باشد. یکی از صفات متقین این است که مراقبه میکنند تا از آنها تخلفی سر نزده باشد. استاد بزرگواری میفرمود فرق معصوم، که این قدر نزد خداوند محترم است، با بقیه این است که در همه عمرش یک بار هم از حریم الهی تخلف نکرده است.
با ترک گناه، انسان میتواند به حقیقت و باطن ماه ورود کند، اسرار این ماه به روی وی گشوده شود، به آن معرفتها و روزیهای باطنی که برای رجبیّون و اهل این ماه مقرر شده است برسد و آن نسیمهای رحمت بهسمت وی بوزد.
ممکن است انسان با یک گناه، اعمال خود را حبط کند؛ گاهی انسان چهل سال زحمت میکشد و یک گناه همه را زایل میکند.
انسان باید تلاش کند که اگر هم خداینکرده لغزشی اتفاق افتاده باشد، آن را با کفّارات و با استغفار مُداوم و عدم اصرار، تدارک کند. مهمترین و مؤثرترین کفّاره بر گناهان، صلوات بر نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیتشان (علیهم السلام) است که مداومت و اکثارش موجب طهارت نفس میشود که سِرّش در زیارت جامعه کبیره بیان شده است: «جَعَلَ صَلَاتَنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَهً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَهً لَنَا وَ كَفَّارَهً لِذُنُوبِنَا». صلوات، این چهار خاصیت را دارد؛ با صلوات، تدارک گناه میشود و کفارۀ گناهان است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 «ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان»، فرصتِهای ویژهای برای تهذیب و اصلاح نفس هستند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«بعضی از فرصتها برای تهذیب و اصلاح نفس، ممتاز هستند. بزرگان در ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان بهشکل ویژه با خداوند خلوت داشتند. حضرت امام(ره) در ماه رمضان، حتی در دوره رهبری، دیدارهای عمومی خود را تعطیل میکردند و ده نوبت قرآن را ختم میکردند. پاسداری که ده سال محافظ ایشان بود میگوید: حضرت امام(ره) در شبانهروز دوازده نوبت تلاوت قرآن داشتند و توصیه میکردند: ابتدا نمازتان را اصلاح کنید و بعد با قرآن مأنوس شوید و تلاوت قرآن داشته باشید.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 رغبتِ انسان باید رغبتِ در رسول باشد نه رغبتِ در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمیتوانی با او راه بروی.
اگر رغبتِ به رشد خودمان و حتی رغبتِ به منافعِ معنوی خودمان، در ما شکل گرفت، این رغبت ممکن است در جایی موجب جدا شدنِ ما از امام بشود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«رغبت بزرگ یعنی آدم فقط دنبال رشد خودش نباشد که خودش به ثواب برسد؛ رغبت بزرگ یعنی در انسان این رغبت پیدا شود که ظهور امام واقع بشود و عالم به توحید و امامت برسد و حجاب از عالَم برداشته شود.
اگر این رغبت در آدم پیدا شد، اقدامات انسان هم به اندازه رغبتش بزرگ میشود. انسانی که رغبت میکند، خودش را به امام میرساند و حلول در آستان امام پیدا میکند («حلت بفنائک»).
بزرگترین رغبتی که ما باید به آن برسیم و رغبت بالله است، این است که در مسیر رغبت در قرب به خدای متعال، رغبت در تحقق ولایت امام در عالم پیدا کنیم. این غیر از رغبت در این است که من خودم آدم خوبی بشوم که البته آنهم در جای خودش رغبت خوبی است.
وقتی رغبت به خدا و رغبت به ولیّ خدا در انسان پیدا شد، انسان کنار حضرت قرار میگیرد و در طرح حضرت عمل میکند. ما اگر رغبتمان رفعت پیدا نکند نمیتوانیم در طرح امام قرار بگیریم و کنار امام عمل بکنیم. اگر رغبت ما با رغبت امام گره خورد و یکی شد و آن رغبتهای بزرگ در ما شکل گرفت، این رغبتها ما را به امام میرساند و کنار امام قرار میگیریم و سختیهای راه را کنار امام تحمل میکنیم و با امام راه را طی میکنیم. ولی اگر رغبت دیگری در ما شکل گرفت و توجه به خودمان، حتی توجه به منافع معنوی خودمان، داشتیم، این، ممکن است موجب جدا شدن ما از حضرت بشود.
در عالم با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن، وقتی ممکن میشود که انسان رغبتش، رغبت در رسول باشد نه رغبت در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمیتوانی با او راه بروی. «وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِه» یعنی شما حق ندارید میل به خودتان پیدا کنید و رویتان را از رسول برگردانید. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ در عالم با حضرت راه بروید. اگر میخواهید با حضرت راه بروید، باید رغبت در حضرت داشته باشید نه رغبت در خودتان. اگر انسان راغب در حضرت شد، چنین رغبتی انسان را در همه سختیها همراه با حضرت میکند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 فیضی در سَحَر هست که در غیر سحر نیست و اگر انسان در سحر بخوابد و بعد از سحر عبادت کند، جای سحر را نمیگیرد.
شب جمعه هم همینطور است، ماه رجب هم همینطور است، ماه شعبان و ماه رمضان همینطور است.
همانطور که مکانهای خاصی برای رزقهای خاص داریم، در زمانهای خاصی هم رزقهای خاصی عطا میشود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«استاد بزرگواری میفرمود: «مَثَل سَحَر، مَثَل کرۀ دوغ است؛ از یک مَشک دوغ، مختصر کرهای میگیرند. حالا اگر کسی کره را بخورد، عصاره دوغ را خورده، اما اگر کره را نخورد همه دوغ را هم بخورد جای کره را نمیگیرد؛ یعنی اگر انسان مناجات سحر را درنیافت، اگر تمام روز را هم تلاش کند آن فضیلت را کسب نمیکند». نمیخواهیم بگوییم تلاش نکند! بالاخره هر اندازه که آدم بتواند به فیض برسد، رسیده است؛ استغفار کند، توبه کند، ولی فیضی در سحر هست که در غیر سحر نیست و اگر آدم در سحر بخوابد و بعد از سحر عبادت کند جای سحر را نمیگیرد. شب جمعه هم همینطور است، ماه رجب هم همینطور است، ماه رمضان همینطور است. یعنی همانطور که مکانهای خاصی برای رزقهای خاص داریم، زمانهای خاصی هم برای رزقهای خاص داریم. ابواب بهشت در ماه رمضان باز میشود؛ رزق خاص ماه رمضان، قرآن است؛ «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ»؛ در ماه رمضان قرآن ثمرات خودش را نازل کرده؛ آنچه در بیرون ماه رمضان با یک دور ختم قرآن به دست میآید، در ماه رمضان با تلاوت یک آیه قرآن به دست میآید.»
☑️ @mirbaeri_ir
📢 حقايقِ «استغفار» در دستِ ولیِّ خداست؛ اوست که اجازهٔ استغفار میدهد.
معصوم «بابِ استغفار» را در «ماه رجب» باز کرده است و میخواهد ما را «شفاعت» کند و منتظر است ببیند ما چه میکنیم!
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در ماه رجب ذکر استغفار به انسان میدهند. استغفار فقط همين لفظ نيست! البته لفظ هم هست. اما آن حقايقِ استغفار، در دست آن ولیای است که اجازهٔ استغفار میدهد و وقتی ما اين ذکر را میگوييم آماده میشويم که آن حقيقت را به ما بدهند. با شفاعت اوست که انسان طیِ مسير میکند.
اينکه میگويند انسانْ استاد میخواهد معنايش همين است. اين مطلب نسبتبه معصومین صددرصد درست است.
پس، حقيقت استغفار در دست امام است. اينکه به ما میگويد اين ذکر را بگو، يعنی "من در را باز کردم! شما بيا، ببينم چه کار میکنی! ما باب شفاعت را در ماه رجب باز کرديم." اگر به ما میگويند "اينقدر استغفار کنيد يا فلان ذکر را بگوييد"، یعنی باب را باز میکند و میگويد: بگوييد تا ببينم چه میکنيد!»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 در ماه رجب، رحمت رحیمیه خدا جاری است. برای اینکه در معرض این رحمت قرار گیریم باید زیاد استغفار کنیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در ماه رجب، رحمت رحیمیه خدا جاری است. برای اینکه در معرض این رحمت قرار گیریم باید زیاد استغفار کنیم.
اگر ما استغفار کنیم، آن رحمت ما را دربر میگیرد و مورد مغفرت قرار میگیریم و گذشته ما پاک میشود و هم اینکه خدای متعال رجوعی به ما میکند. این رجوع و خدای متعال موجب احیای قلب انسان است.
ذکر استغفار، آثار فراوانی دارد. يکی از آثارش در بيان حضرت نوح(ع) به قومش آمده است که فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا» (از پروردگار خودتان طلب مغفرت بکنيد که او غفار است). نتيجه اش چیست؟ «يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا»(آسمان بر شما بارش فراوان نازل مي کند...). هم رحمت ظاهری است که همين باران است و هم برکات سمائي و معنوي است. «وَ يُمْدِدْكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا» (اگر اهل استغفار بوديد خداي متعال شما را با مال و فرزند کمک مي کند و ...).
لذا یکی از دستورات در روایات به کسانی که خدا به آنها فرزندی نداده، این است که استغفار کنند. مثلاً يک سال سحرها استغفار کنند تا موانعش رفع شود؛ آنوقت خداي متعال ممکن است يک نسل پاکی به انسان بدهد...».
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 اگر مایل بودید، میتوانید صفحۀ استاد میرباقری را در #ویراستی دنبال کنید:
➡️ https://virasty.com/Mirbaqeri_ir