🔰 غرب، وادی تیه است.
📢 اگر انسان به سمت خدا نرود، هفتاد سال زندگي کرده، اما اگر گزارش هفتاد سال را از او بگيرند و بگویند چه کار کردي؟ به تعبیر مرحوم علامه جعفري، خواهد گفت: من دوهزار تا مرغ خوردهام!
در دوره مدرن دو هزار تا مرغ خورده است، اما قديمیها ده تا خوردهاند! تفاوت گزارش آنها در همين چیزهاست! آيا اين وادي تيه نيست؟ هزار سال تلاش کرديم و تمدن درست کرديم، اما حاصل تمدن چه شد؟ بيشتر مرغ خورديم! قدیمیها آبِ جویها را ميخوردند و اينها آب آشاميدنیِ لولهکشيها را. طيّب الله انفاسکم!
💠 آیتالله میرباقری:
«وادي تيه يعني بنياسرائيل با حضرت موسي کليم همراه نشدند و به وادي تيه افتادند. چهل سال گرفتار وادي تيه شدند. صبح تا شب راه ميرفتند و سر جاي اول خود بودند.
اگر بشر بهسمت خداي متعال حرکت نکند هر حرکتي کند وادي تيه است.
اگر انسان به سمت خدا نرود، هفتاد سال زندگي کرده، اما اگر گزارش هفتاد سال را از او بگيرند و بگویند چه کار کردي؟ به تعبیر مرحوم علامه جعفري، خواهد گفت: من دوهزار تا مرغ خوردهام. در دوره مدرن دو هزار تا مرغ خورده است، اما قديميها ده تا خوردهاند! تفاوت گزارش آنها در همين چیزهاست! آيا اين وادي تيه نيست؟ هزار سال تلاش کرديم و تمدن درست کرديم، اما حاصل تمدن چه شد؟ بيشتر مرغ خورديم! طيّب الله انفاسکم! دويست نوع پنير سر سفره ميگذاريم و لبنيات با طعمهاي مختلف داريم، اما قديميها يک نوع، دو نوع یا سه نوع داشتند. آيا اين وادي تيه نيست؟
اگر انسان از امام جدا شود، در وادي تيه است، در وادي سرگرداني و حيرت است. هفتاد سال تلاش کرده، اما سر جاي اول خود است؛ اگر عقبتر نرود. اگر در محضر خداي متعال بخواهند با یک نگاه کلان گزارش عمر آدم را بدهند، چه چيزي داريم؟
اين جمله امام حسين(ع) يعني همين: «مَاذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك»؛ خدايا اگر حاصل عمر کسي رسيدن به تو نباشد چه چيزي پيدا کرده است؟
تفاوتي ندارد انسان در دوره نمرود باشد يا دوره طاغوت معاصر ما و استکبار جهاني امروز. آنها آبِ جویها را ميخوردند و اينها آب آشاميدنیِ لولهکشيها را. اين همان وادي تيه است. آيا انسان تلاش کند که اين را داشته باشد و از خدا و ولی خدا جدا باشد؟
ميخواهم بگويم اگر مسير خدا را کنار بگذاريد، بين اين دو چه تفاوتي است؟ تيه است. اگر کسي به امام نرسيد سرنوشت او سرگرداني است. هفتاد سال تلاش کند سر جاي اول خود است؛ اصلا جلو نرفته است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 فرعون، قوم خودش را تحقیر کرد، و وقتی که تحقیر شدند، از او تبعیت کردند (فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ).
آدمی که کوچک میشود، خوف و طمعش در حد دنیا میشود و لذا شیاطین و طواغیتِ عالَم میتوانند چنین آدمی را با خوف و طمعهای مادی و دنیایی، به اطاعت وادار کنند.
«کار شیطان همین است که انسانها را در پایینترین مرتبه خودشان حبس میکند و روزنهها و راههای عالم غیب را به روی مردم میبندد و نمیگذارد که انسانها از عالم غیب باخبر بشوند؛ با این کار او، انسان در حجاب عالم دنیا میافتد و هرچه که میبیند و میشنود از همین دنیاست. این، کار شیطان و اولیاء طاغوت است. در نقطه مقابلِ اولیاء طاغوت، انبیاء الهی هستند که پرده را کنار میزنند و انسان را با عوالم بزرگتر مأنوس و آشنا میکنند و قلب انسان را به آن سمت متمایل میکنند. بساط مدرنیته هم همین است. بساط مدرنیته، بساط همز و لمز و بدگویی نسبت به جبهه حق و گسترش دنیاپرستی در عالم است.
کار اولیاء طاغوت این است که ما را در محدوده دنیا و غرایز مادی حبس میکنند و نمیگذارند که آدم رشد کند و بزرگتر بشود. استعدادها و ظرفیتهایی در وجود ما هست که اولیاء طاغوت نمیگذارند اینها عملیاتی بشوند و همه ظرفیتها را ناکام میگذارند و انسان را محبوس میکنند و بال پرواز را از او میگیرند. شیطان واقعا این پرندهای که باید در ثوابها پرواز بکند را زندانی میکند. دنیا و دار دنیا واقعاً برای ما یک قفس است و انبیا میآیند و درهای این قفسها را باز می کنند و به آدم بال پرواز میدهند و انسان را رشد میدهند و بزرگ میکنند. در ادعیه هم داریم: «وَ لَا تَجْعَلِ الدُّنْيَا أَكْبَرَ هَمِّنَا وَ لَا مَبْلَغَ عِلْمِنَا».
به تعبیر دیگر شیاطین آدم را کوچک می کنند؛ «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ». آدم را تحقیر میکنند؛ وقتی تحقیر کردند «فَأَطاعُوهُ». داستان فرعون همین است دیگر؛ او قوم خودش را کوچک و تحقیر کرد و وقتی تحقیر شدند «فَأَطاعُوهُ»، از او تبعیت کردند. آدمی که کوچک میشود، طمعش در حد دنیا میشود؛ خوفش در حد دنیا میشود؛ بنابراین میتوان این آدم را با خوف و طمعهای مادی و دنیایی به اطاعت وادار کرد. لذا دستگاه شیاطین آدم را کوچک میکنند و نمیگذارند که چشم او، فراتر از دنیا را مشاهده کند و بخواهد.
یکی دیگر از کار هایی که شیطان و اولیاء او میکنند تزیین اعمال بد است؛ اگر تزیین و اغوا نکنند که کسی دنبال آن ها نمیرود! «لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ». شیطان درون ما امنیه و آرزو ایجاد میکند و ما را اغوا میکند و شهوات را برای ما تزیین میکند؛ «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ». کار شیطان و اولیاء او این گونه است.
باید از این حجاب ظلمانیای است که باید از آن عبور کرد. البته این طور نیست که ما تکی عبور کنیم؛ جامعه مؤمنین باید تلاش کند تا از این حجاب عبور کند. این حجابی است که سقیفه و بنیامیه و ادامههایشان تولید کرده اند؛ الان هم امپراتوری مادی غرب، ادامه همان حجاب است. حالا سؤال این است که ما چطور باید از این حجابی که اولیاء شیطان و طاغوت در این عالم گسترش داده عبور کنیم و به خدای متعال برسیم؟»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
#اعلام_برنامه
💐 جشن میلاد حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
✅خواهران و برادران
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🎤سخنران:
آیت الله سیدمحمدمهدی #میرباقری
🎤با مدیحه سرائی
حاج عباس #حیدرزاده
حاج ابوذر #بیوکافی
🎁اهدای جوایز به نامهای مبارک #فاطمه #زهرا و #روحالله
(به قید قرعه)
🗓 جمعه ۲۳ دی 🕢 ۱۹:۳۰
📍قم، جنب درب ۱۷ حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حسینیه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی.
🌷🌻🌷🌻🌷🌻🌷🌻🌷🌻
🇮🇷هیئت ثارالله قم
http://eitaa.com/sarallahqom
📜 چهار گفتار درباره منزلت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
➖ تفسیر سوره مبارکه کوثر / فاطمه(س) ادامه نبی اکرم در دو ظرف قرآن و ائمه(ع)/ عبور به سمت عصر ظهور با کوثر
https://mirbaqeri.ir/پرونده-های-ویژه/سمت_خدا/956-تفسیر-سوره-مبارکه-کوثر-فاطمه-س-ادامه-نبی-اکرم-در-دو-ظرف-قرآن-و-ائمه-عبور-به-سمت-عصر-ظهور-با-کوثر.html
➖ نصرت الهی به حضرت زهرا(س) و اقدام ایشان تا ظهور
https://mirbaqeri.ir/articles/اهل-بیت/2225-میلاد-حضرت-زهرا-در-مسجد-مقدس-جمکران-نصرت-الهی-به-حضرت-زهرا-و-اقدام-ایشان-تا-ظهور.html
➖ تفسیر باطن لیله القدر به فاطمه زهرا(س) و افضل بودن از هزار ماه
https://mirbaqeri.ir/articles/اهل-بیت/1338-در-ایام-ولادت-حضرت-زهرا-در-حسینیه-مرحوم-حق-شناس-تفسیر-باطن-لیله-القدر-به-فاطمه-زهرا-و-افضل-بودن-از-هزار-ماه.html
➖ ایام خاص تجلی از حقائق عالم / حضرت زهرا(س) حلقه اتصال بندگان به رحمت الهی و ذیل اسماء الهی قرار گرفتن
https://mirbaqeri.ir/پرونده-های-ویژه/سمت_خدا/331-ایام-خاص-تجلی-از-حقائق-عالم-حضرت-زهرا-س-حلقه-اتصال-بندگان-به-رحمت-الهی-و-ذیل-اسماء-الهی-قرار-گرفتن.html
☑️ @mirbaqeri_ir
📜 نکاتی درباره زنان و جوانان از استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
🔅عشقِتان به همسرتان، از رویِ ترحّم نباشد (عشق ترحُّمی). عشقِ توسّلی موجبِ تحملِ ناملایماتِ زندگی میشود.
https://eitaa.com/AndisheMonir/129
🔆 زنانِ خودگرا، زنانِ جامعهگرا، زنانِ تکاملگرا
https://eitaa.com/AndisheMonir/141
🔆 زن، فرعونیتِ جمال دارد و مرد، فرعونیتِ جلال.
https://eitaa.com/AndisheMonir/127
🔅 اگر روابط زن و مرد مقنن نشود، استقرارِ در محبت پیدا نمیشود و ایثار محقق نمیشود. رابطه زن و مرد هر قدر مقننتر بشود، کارخانهٔ انسانسازی شما بهتر میتواند كار كند.
https://eitaa.com/AndisheMonir/142
🔆 ریشهٔ ظلم به زنان، طغیانِ اخلاق است.
https://eitaa.com/AndisheMonir/145
🔆 زنان ۵ دسته هستند. زنان میتوانند یک لباس ساده را با ۵ انگیزهٔ متفاوت بدوزند! زنان میتوانند در موازنه ارزی نقش مثبت ایفا کنند.
https://eitaa.com/AndisheMonir/147
🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانمها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانمهای بیحجاب چادری شدند. هرگاه قدرت سیاسیِ شما و ولایتِ اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطقِ کفر شکسته میشود و زمینهٔ پذیرشِ عمومیِ احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیشتر خواهد شد.
https://eitaa.com/AndisheMonir/149
🔆 زن متدین کسی است که «تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و تعیینِ موضع کند.
https://eitaa.com/AndisheMonir/202
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم میپوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که هیچکس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها میکند! «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن میداند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد میآورد و هم در میان مردم برایش عزّت میآورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار میدهد.
https://eitaa.com/AndisheMonir/204
🔆 بايد بپذيريد كه جوانان میخواهند «احساسِ هويت» كنند. اين را كم حساب نكنيد! جوانان میخواهند سری دربينِ سرها پيدا كنند. مشكلات جوانها فقط مسئلهٔ «اشتغال و بيكاری» نيست.
https://eitaa.com/AndisheMonir/156
🔆 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند. این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
https://eitaa.com/AndisheMonir/159
🔆 پياده شدنِ مدل سرمايهداري در ایران، بستر شکلگیریِ شکاف طبقاتی و تحميلِ محروميتهای اقتصادی و فرهنگی و محرومیتهای جنسی است.
https://eitaa.com/AndisheMonir/166
🔆 اینگونه نیست که جوانها بلد نباشند ازدواج کنند یا مانعشان فقط پدر و مادر باشد، بلکه «محیطِ جامعه» تحقیرشان میکند! علتِ اساسیِ محرومیتِ جنسی جوانان، به وجود ناهنجاری در وضعیت اقتصادی و سیاسی بازگشت میکند. من مانع ازدواج را این دو میدانم./ وقتی [مدل سرمایهداری] در اقتصاد حاکم است، توصیه به سادهزیستی و ازدواج ساده، یک تعارف است! وقتی شما هر روز تبلیغات مصرفی ارائه میدهید و آبرو و آبرومندی را «مادی» تعریف میکنید، توصیه به «ازدواج ساده» چه معنایی میدهد؟! آیا میخواهید با «ازدواج ساده»، همه به یک جوان به چشمِ تحقیر نگاه کنند؟!
https://eitaa.com/AndisheMonir/200
رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«بهروز باشید. شرایط جهانی روزبهروز دارد تغییر پیدا میکند. بهروز باشید، [تحلیل] حوادث را در حیطهی ذهن خودتان و در حیطهی فکر خودتان حاضر و موجود داشته باشید. عزیزان من! ما امروز یا مواجه با یک پیچِ تاریخیِ مهم هستیم یا در دلِ یک پیچِ تاریخیِ مهم داریم حرکت میکنیم؛ این دوّمی شاید درستتر باشد. دنیا دارد تغییر میکند، [آن هم] تغییرات اساسی؛ تغییرات اساسی و بزرگ را نمیشود در ظرف یک هفته و یک ماه و یک سال فهمید؛ اینها بتدریج انجام میگیرد. باید مسلّط باشید ببینید در دنیا چه دارد اتّفاق میافتد، در کشور چه اتّفاقی دارد میافتد.»
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51746
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=51259
22.mp3
49.87M
🎧 آیتالله میرباقری | مهدویت، انقلاب اسلامی و تغییر هندسه قدرت جهانی
🔍 کلانروایتِ عصر ظهور از منظر قرآن کریم/ دو مرحله انقلاب اسلامی در زمینهسازی ظهور
🗓 تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۱
⏳ مدت: ۵۱ دقیقه
(دقیقه ۷ تا ۴۲ و ۱۰۴ تا ۱۲۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
02) سخنرانی، آیة الله میرباقری.mp3
49.81M
📢#فایل_صوتی
📢#سخنرانی
🎤آیت الله #میرباقری
🌸جشن میلاد حضرت #فاطمهزهرا سلام الله علیها
🗓جمعه ۲۳ دیماه ۱۴۰۱
🇮🇷هیئت ثارالله قم
🔰@sarallahqom
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است.
«یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، میفروشی. کمکم یک تور میخری. بعد که بیشتر صید کردی، میتوانی کشتی ماهیگیری بخری. آنوقت راحت استراحت میکنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت میکردم!
چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیدهتر کردن حرکت است. پیچیدهتر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست.
اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنیاسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمیشود، مبتلا به تِیه و سرگردانی میشود؛ میرود و میگردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبیاکرم(صلی الله علیه وآله) و اهلبیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچهای که روی عبای من میآید، ما بلند میشویم و میرویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به جای اول خودش برسد!»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 اعمال شب اول ماه رجب
1️⃣ غسل کردن
2⃣ زیارت امام حسین علیه السلام
3⃣ خواندن نماز دو رکعتی (کیفیت آن در مفاتیحالجنان بیان شده)
4⃣ احیاى شب اول ماه رجب
5⃣ خواندن دعایى که از امام جواد(ع) نقل شده است
اعمال و نمازهای پرفضیلت دیگری هم برای این شب، در مفاتیحالجنان ذکر شده است.
🔰 چند عمل مشترک در ماه رجب
🔹 رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَیْهِ» و در پایان صدقه اى بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس چهارصد مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد.
🔹 همچنین رسول خدا (صلى الله علیه وآله) فرمود: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگوید، خداوند عَزَّ وَجَلَّ برای او صدهزار حسنه بنویسد و براي او صد شهر در بهشت بنا فرمايد.
🔹 در روایتى آمده است: «هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، هفتاد مرتبه و شبانگاه نیز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَیْهِ» و پس از آن، دستها را بلند کند و بگوید: «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَتُبْ عَلَىَّ» اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضى خواهد بود.
🔹 در طول این ماه هزار مرتبه بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ مِنْ جَمیعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بیامرزد.
منبع: مفاتیحالجنان
◻️ لَبَّيْكَ داعِيَ اللّٰهِ، إِنْ كانَ لَمْ يُجِبْكَ بَدَنِي عِنْدَ اسْتِغاثَتِكَ وَ لِسانِي عِنْدَ اسْتِنْصارِكَ، فَقَدْ أَجابَكَ قَلْبِي وَسَمْعِي وَبَصَرِي...
(از زیارت سیدالشهدا در اول ماه رجب)
📢 امام حسین علیهالسلام در آغاز ماه رجب، ما را به خدا دعوت میکنند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«در زیارت امام حسین علیه السلام که در اول ماه رجب خوانده میشود که زیارت فوقالعادهای هم هست، تعبیر این است که «لَبَّيْكَ دَاعِيَ اللَّه». گویا امام حسین علیهالسلام در آغاز این سه ماه ما را به خدا دعوت میکنند. این خیلی از آن روایت مَلکِ داعی که بزرگان روی آن تأکید کردند مهمتر است و بشارت مهمتری است؛ یکموقعی، یک ملکی از آسمان هفتم صدا میزند، یکموقعی، سیدالشهداء در آغاز ماه رجب ما را به ورود به ضیافةالله دعوت میکند.
بنابراین، این ماه ماهی است که با دعوت خاص الهی ما به ضیافت فرا خوانده شدیم. شروع این ماه انشاءالله با امام حسین علیهالسلام باشد و سِیرمان هم در این ماه با سیدالشهداء باشد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 یکی از مهمترین مراقبههای ماه رجب، تَرک معصیت است.
یعنی وقتی ماه رجب به اتمام میرسد، انسان محاسبه کند که حتی یک گناه صغیره هم از او سر نزده باشد؛ اهانت و بدگویی نسبت به مؤمنین نداشته باشد، ایذاء مؤمنین نکرده باشد و چشم، گوش و زبانش دچار انحراف نشده باشد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«یکی از مهمترین مراقبههای "ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان"، این است که انسان مراقب باشد در این ماهها مرتکب معصیت، چه صغیره چه کبیره، نشود. یعنی وقتی ماه رجب به اتمام میرسد انسان محاسبه کند که حتی یک گناه صغیره هم از او سر نزده باشد. اهانت و بدگویی نسبت به مؤمنین نداشته باشد، ایذاء مؤمنین نکرده باشد، چشم، گوش و زبانش دچار انحراف نشده باشد و در اختیار خدای متعال باشد. مؤمن باید اینطور باشد. یکی از صفات متقین این است که مراقبه میکنند تا از آنها تخلفی سر نزده باشد. استاد بزرگواری میفرمود فرق معصوم، که این قدر نزد خداوند محترم است، با بقیه این است که در همه عمرش یک بار هم از حریم الهی تخلف نکرده است.
با ترک گناه، انسان میتواند به حقیقت و باطن ماه ورود کند، اسرار این ماه به روی وی گشوده شود، به آن معرفتها و روزیهای باطنی که برای رجبیّون و اهل این ماه مقرر شده است برسد و آن نسیمهای رحمت بهسمت وی بوزد.
ممکن است انسان با یک گناه، اعمال خود را حبط کند؛ گاهی انسان چهل سال زحمت میکشد و یک گناه همه را زایل میکند.
انسان باید تلاش کند که اگر هم خداینکرده لغزشی اتفاق افتاده باشد، آن را با کفّارات و با استغفار مُداوم و عدم اصرار، تدارک کند. مهمترین و مؤثرترین کفّاره بر گناهان، صلوات بر نبی اکرم (صلی الله علیه وآله) و اهلبیتشان (علیهم السلام) است که مداومت و اکثارش موجب طهارت نفس میشود که سِرّش در زیارت جامعه کبیره بیان شده است: «جَعَلَ صَلَاتَنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَهً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَهً لَنَا وَ كَفَّارَهً لِذُنُوبِنَا». صلوات، این چهار خاصیت را دارد؛ با صلوات، تدارک گناه میشود و کفارۀ گناهان است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 «ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان»، فرصتِهای ویژهای برای تهذیب و اصلاح نفس هستند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«بعضی از فرصتها برای تهذیب و اصلاح نفس، ممتاز هستند. بزرگان در ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان بهشکل ویژه با خداوند خلوت داشتند. حضرت امام(ره) در ماه رمضان، حتی در دوره رهبری، دیدارهای عمومی خود را تعطیل میکردند و ده نوبت قرآن را ختم میکردند. پاسداری که ده سال محافظ ایشان بود میگوید: حضرت امام(ره) در شبانهروز دوازده نوبت تلاوت قرآن داشتند و توصیه میکردند: ابتدا نمازتان را اصلاح کنید و بعد با قرآن مأنوس شوید و تلاوت قرآن داشته باشید.»
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 رغبتِ انسان باید رغبتِ در رسول باشد نه رغبتِ در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمیتوانی با او راه بروی.
اگر رغبتِ به رشد خودمان و حتی رغبتِ به منافعِ معنوی خودمان، در ما شکل گرفت، این رغبت ممکن است در جایی موجب جدا شدنِ ما از امام بشود.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«رغبت بزرگ یعنی آدم فقط دنبال رشد خودش نباشد که خودش به ثواب برسد؛ رغبت بزرگ یعنی در انسان این رغبت پیدا شود که ظهور امام واقع بشود و عالم به توحید و امامت برسد و حجاب از عالَم برداشته شود.
اگر این رغبت در آدم پیدا شد، اقدامات انسان هم به اندازه رغبتش بزرگ میشود. انسانی که رغبت میکند، خودش را به امام میرساند و حلول در آستان امام پیدا میکند («حلت بفنائک»).
بزرگترین رغبتی که ما باید به آن برسیم و رغبت بالله است، این است که در مسیر رغبت در قرب به خدای متعال، رغبت در تحقق ولایت امام در عالم پیدا کنیم. این غیر از رغبت در این است که من خودم آدم خوبی بشوم که البته آنهم در جای خودش رغبت خوبی است.
وقتی رغبت به خدا و رغبت به ولیّ خدا در انسان پیدا شد، انسان کنار حضرت قرار میگیرد و در طرح حضرت عمل میکند. ما اگر رغبتمان رفعت پیدا نکند نمیتوانیم در طرح امام قرار بگیریم و کنار امام عمل بکنیم. اگر رغبت ما با رغبت امام گره خورد و یکی شد و آن رغبتهای بزرگ در ما شکل گرفت، این رغبتها ما را به امام میرساند و کنار امام قرار میگیریم و سختیهای راه را کنار امام تحمل میکنیم و با امام راه را طی میکنیم. ولی اگر رغبت دیگری در ما شکل گرفت و توجه به خودمان، حتی توجه به منافع معنوی خودمان، داشتیم، این، ممکن است موجب جدا شدن ما از حضرت بشود.
در عالم با امام راه رفتن و در طرح امام عمل کردن، وقتی ممکن میشود که انسان رغبتش، رغبت در رسول باشد نه رغبت در خود. اگر رو به خودت آوردی و از او غافل شدی نمیتوانی با او راه بروی. «وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِه» یعنی شما حق ندارید میل به خودتان پیدا کنید و رویتان را از رسول برگردانید. «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقين»؛ در عالم با حضرت راه بروید. اگر میخواهید با حضرت راه بروید، باید رغبت در حضرت داشته باشید نه رغبت در خودتان. اگر انسان راغب در حضرت شد، چنین رغبتی انسان را در همه سختیها همراه با حضرت میکند.»
☑️ @mirbaqeri_ir