📢 آثار تاریخی و تمدّنی هجرت امام رضا علیهالسلام به ایران
💠 آیتالله میرباقری:
«مهاجرت وجود مقدس امام رضا(ع) به ايران، حاوی مسائل مهمی است که توجه به آنها ديد تاريخی ژرفی به ما میدهد. اول اينكه اين هجرت، كاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) میدانستند كه آثار هجرتشان چيست و چه پيامدی خواهد داشت. و آنچه ما میبينيم تنها گوشهای از آن چيزی است كه امام رضا(ع) میديدند و تا زمان ظهور اتفاق خواهد افتاد.
يكی از نمونههای آثار مهاجرت امام رضا(ع)، جابهجايی مرز جغرافيای شيعه است. وقتی حضرت(ع) به ايران تشريف آوردند تشيع را با خود جابهجا كردند و شيعه دارای كانون جغرافيايی گرديد. امّتی كه در يك نقطه تمركز جغرافيايی ندارد، بسياری از امكانات اجتماعی را از دست میدهد؛ اين هجرت غالب شيعيان را در ايران متمرکز کرد. در ادامه، كمكم با فروپاشی عبّاسيان، دولت پادشاهی شيعی با زمامداری صفويه آغاز شد. بنابراين، شيعه به نقطهای رسيد كه از فرهنگ مدوّن، كانون جغرافيايی مقتدر و روحانيّت متمركز برخوردار شد. سپس حركتي اجتماعی برای بنيانگذاری دولت دينی و حاكميت شكل گرفت كه در نهايت نيز به وسيله مرجعی مورد وفاق همچون امام خمينی(ره)، به سرانجام رسيد و شيعه، نظام پيدا كرد. اكنون در اين مرحله از تاريخ میتوان ادّعا كرد که جريان تشيّع، جريانِ هدايت شده است: «اِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلاْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاَْعْداءُ».
اينکه بر مهاجرت به طرف امام رضا(ع) بسيار تأكيد شده است و در زمره هدايتهای تاريخی است؛ بايد در همين راستا تحليل و تبيين شود.
از سوی ديگر، بر اساس برخی نقلها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امامزادگان را نيز دعوت كردند؛ يعنی هجرت امامزادهها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعه شيعه و فرهنگ تشيع، گرد امامزادهها شكل میگيرد. اين همان چيزی است كه برخی در بحث جامعهشناسی، هنگام مطالعه جامعههای شيعی اذعان میکنند که «جوامع شيعی جوامعی هستند كه [عمدتاً] گرد امامزادههايشان شكل گرفتهاند و فرهنگ و هويت آنها متأثر از امامزادههاست». در دورترين روستاهای ايران امامزادههايی وجود دارد كه اصلاً دين مردم آن روستاها به آن امامزاده بستگی دارد؛ و اگر اين امامزادهها نبودند تاريخ دينداری مردم عوض میشد. درواقع، محور حفظ تشيع، همين امامزادهها هستند و فرهنگ شيعی، چه در گذشته و چه در حال، بهوسيله آنها حفظ میشود. اگر آدمی در دوره كهنسالی و ميانسالی هم باشد، چنانچه رگههايی از محبت اين امامزادهها در روحش نقش بسته باشد، نمیتواند از آنها جدا شود. به هر ترتيب، اين امر نيز، يكی از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده که اثر عميقی بر فرهنگ جامعه ما بر جای گذشته است.
تلقی ما در خصوص هجرت حضرت معصومه(س) نيز نبايد تلقی منفعلانهای باشد؛ مثل اينكه گفته شود: ايشان برای برادرشان دلتنگ شده بودند و به قصد ديدار برادر هجرت كردند ولی در بين راه مريض شده و رحلت فرمودند و موفق به ديدار برادر نشدند. البته اين هم امر مهمی است ولی هدف از اين هجرت را هم بايد بيش از اين مطلب، تفسير کرد. حركت ايشان را هم بايد يك حركت آگاهانه، از سر يك بصيرت و احتمالاً با يك برنامهريزی دقيق تاريخی دانست؛ حضرت معصومه(س) می.آيند و در قم مدفون میشوند تا اتفاقات خاصی را رقم بزنند. گرچه اين كار برای ايشان سخت و سنگين است ولی با آمدن خودشان، به جابهجايی در قطب معنويت کمک كردهاند. آمدن ايشان به قم منشأ پيدايش خيرات عظيمی در عالم بوده است؛ يعنی همانگونه که آمدن امام رضا(ع) به ايران يك جابهجايی در جغرافيای عالم اسلام به وجود آورده، تشيع به ايران منتقل شده و محور خاصی پيدا كرده و از اينجا به دنيا منتشر میشود، حضور حضرت معصومه(س) در قم هم، تحولات عظيمی را با خود به همراه آورد است و آن حضرت(س) در حركت خود همه اين عواقب را میديدهاند.
البته ممكن است اين جريانات تصادفی به نظر بيايد، ولی انسان بصير و دارای فلسفه تاريخ اسلامی، دقيقاً يك جريان رو به پيش را مشاهده میكند، تا جايی كه امروزه میبينيم اسلام شيعی كه اسلام ناب است، به يكی از قطبهای فرهنگی مهم و به يكی از كانونهای تأثيرگذار در فرهنگ جهان تبديل شده است، بهطوری كه فرهنگ جهانی از شيعه الهام میگيرد. دشمنان نيز مستقيم و غيرمستقيم به اين واقعيت اقرار میكنند. میبينيد وقتی رئيس جمهور ما به كشورهای آفريقايی میرود، بسیار از او استقبال میكنند. اين امر را نمیتوان صرفاً يك جوشش سياسی دانست، بلكه يك جوشش عميق معنوی است كه گاهی چهره سياسی به خود میگيرد. اين جوشش عميق و متراکم معنوی که از ايران بر میخيزد از مديريت تاريخی اهل بيت عصمت و طهارت(ع) جان میگيرد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی آیت الله سید مهدی میرباقری جشن میلاد امام رضا علیه السلام.mp3
19.21M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مراسم جشن میلاد امام رضا (علیه السلام)
در حسینیۀ آیتالله حقشناس
☑️ @mirbaqeri_ir
طلبه، ممکن است با حسابوکتاب و در صورت لزوم، ادبیات روشنفکری را بخواند و یا کتابهای خوب، مثل کُتُب مرحوم علّامه طباطبایی، را بخواند، اما مطالعۀ قاعدهمند اُصولکافی و بِحارُالأنوار چطور؟ اگر نمیخوانیم، پس چرا اسم خودمان را میگذاریم طلبه؟!
من نمیگویم آنطرفش را نخوانید، میگویم اینطرفش چه شد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
گاهی، عُمْر انسان میگذرد و ۳۰ سال در حوزه درس خوانده، اما چند دور بِحارُالأنوار، تفسیر روایی و... نخوانده است! این عُمْر به چه درد میخورد؟
چه مطلبِ مهمتری از کلمات معصومین(علیهم السلام) بود که انسان همه را خوانده، اما این معارف را نخوانده. آیا چنین فردی به درد طلبگی میخورد؟
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
اگر تشخیص دادیم که کار در معارف اهلبیت(ع)، کار صوابی است، نگاهمان به اینطرف و آنطرف نباشد که دیگران چهکارهای بزرگی کردند و ما هیچ کاری نکردیم!
این کلمات بزرگان را جدّی بگیرید که پس از سالها خواندن و نوشتن گفتند همهچیز را در دستگاه اهلبیت(ع) یافتیم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
خداوند گاهیاوقات کاسۀ دیگران را پُر میکند؛ استاد میشود، سِمَت پیدا میکند، یا پنجاه جلد کتاب مینویسد. این جلوهها، نباید چشم دلِ ما را بهدنبال خودش ببرد.
ما باید دنبالِ معارف اهلبیت(ع) باشیم و محکم بایستیم و ببینیم که «رِزْقُ رَبِّكَ خَيْر».
#استاد_میرباقری
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف میآید بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم میزند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچکجا نمیرسد!
خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست.
#استاد_میرباقری
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
مرحوم شیخ علی صفایی میگفت تو اگر برای خودت برنامه نداشته باشی، همه، برای تو برنامه دارند. یککسی، ساختمانش پنجره ندارد! یکی دَر ندارد! یکی فرش ندارد! و... . و تو را فرش و پنجره و دَر و دیوارِ ساختمانِ خودشان میکنند!
دقّت کنید و مشاوره بگیرید که در کجا بایستید و در چه مقیاسی عمل کنید.
#استاد_میرباقری
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در حدّ یک انقلاب ملّیِ ضدّاستبدادی یا ضدّاستعماری تعریف کنیم.
انقلاب اسلامی کانون گشایش درهای الهی بهسوی بشریت است. امام(ره)، انقلاب اسلامی را با هدف زمینهسازی برای ظهور، رهبری کردند و اگر ما هدفی کمتر از این برای انقلاب ذکر کنیم، درواقع، آن را تحقیر و تحریف کردهایم.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
@ostadmirbaqeri1382clip _1.mp3
4.93M
🔹مدرنیته، «یومِ الوقتِ المعلومِ» ابلیس و آرمانیترین وعدۀ او به بشر است. ابلیس، تلوّن بیش از این نمیتواند ایجاد کند.
🔹پذیرش نظام ولایت فقیه در عصر غلبۀ لیبرالدموکراسی، علامت رشد دینداری در جهان است.
🔹انقلاب اسلامی برای توسعه ظرفیت، به «فقه حکومتی، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی» نیاز دارد. (۱۳۸۲)
☑️ @mirbaqeri_ir
💠 آیتالله میرباقری:
◀️ نظام اندیشۀ اسلامی که در «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارائه شده، یک طرح شفاف و منسجم و کارآمد است که دارای سه ویژگیِ «آگاهیبخشی»، «جامعیت» و «شورانگیز بودن» است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5217
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5216
◀️ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، خط فکری انقلاب اسلامی در تقابل با تمدن غرب را نشان میدهد. این خط فکری، نه مبتنی بر انفعال و غربزدگی است و نه تحجّر و انزواطلبی، بلکه با ترکیب آگاهی و مقاومت، و با نوسازی اندیشۀ دینی و ورود به عرصۀ اجتماعی، بهسمت نظامسازی و جامعهپردازی دینی حرکت میکند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5224
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3852
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3838
🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3837
اگر کسی به جایی رسید که به تدبیر خدا راضی بود، او مُستحقّ خوشی و آرامش است؛ چرا که میداند تدابیرِ حکیمانۀ عالمانۀ از سَرِ محبّت و اِشفاق، بر سرنوشت او حاکم است و اینطور نیست که در مقابلِ چوگانِ قضا و قدرِ کور و کَر قرار دارد و قوانینِ بیرون از شعور و حکمت، بر او حکومت میکنند!
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
انسانی که مشغول بندگی خداست، مبتلا به هَمّ نمیشود.
انسان اگر فهمید خدایی در کار است که او خداییِ خود را انجام میدهد و ما هم باید بندگی کنیم، هُموم، او را احاطه نمیکنند.
اگر دیدید یکجایی فشار به شما میآید، بدانید دارید از مسیر بندگی خارج میشوید و دارید یککاری انجام میدهید که وظیفهتان نیست!
#استاد_میرباقری
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir