eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
29.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
316 ویدیو
126 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
خداوند گاهی‌اوقات کاسۀ دیگران را پُر می‌کند؛ استاد می‌شود، سِمَت پیدا می‌کند، یا پنجاه جلد کتاب می‌نویسد. این جلوه‌ها، نباید چشم دلِ ما را به‌دنبال خودش ببرد. ما باید دنبالِ معارف اهل‌بیت(ع) باشیم و محکم بایستیم و ببینیم که «رِزْقُ رَبِّكَ خَيْر». ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر انسان دنبال تکلیف خدا بگردد و آنجا که تکلیف می‌آید بایستد و عمل کند، همهٔ رشدها را خداوند برای او رقم می‌زند. اما اگر با تدبیر خود دنبال رشد خودش باشد، به هیچ‌کجا نمی‌رسد! خدای متعال، متناسب با شخص و ظرفیّتِ هر کس، زمینهٔ رشدی برای او فراهم کرده است و زمینهٔ رشدش، انجام تکلیفی است که متوجه اوست. ☑️ @mirbaqeri_ir
مرحوم شیخ علی صفایی می‌گفت تو اگر برای خودت برنامه نداشته باشی، همه، برای تو برنامه دارند. یک‌کسی، ساختمانش پنجره ندارد! یکی دَر ندارد! یکی فرش ندارد! و... . و تو را فرش و پنجره و دَر و دیوارِ ساختمانِ خودشان می‌کنند! دقّت کنید و مشاوره بگیرید که در کجا بایستید و در چه مقیاسی عمل کنید. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در حدّ یک انقلاب ملّیِ ضدّاستبدادی یا ضدّاستعماری تعریف کنیم. انقلاب اسلامی کانون گشایش درهای الهی به‌سوی بشریت است. امام(ره)، انقلاب اسلامی را با هدف زمینه‌سازی برای ظهور، رهبری کردند و اگر ما هدفی کمتر از این برای انقلاب ذکر کنیم، درواقع، آن را تحقیر و تحریف کرده‌ایم. ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مدرنیته، «یومِ الوقتِ المعلومِ» ابلیس و آرمانی‌ترین وعدۀ او به بشر است. ابلیس، تلوّن بیش از این نمی‌تواند ایجاد کند. 🔹پذیرش نظام ولایت فقیه در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، علامت رشد دین‌داری در جهان است. 🔹انقلاب اسلامی برای توسعه ظرفیت، به «فقه حکومتی، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی» نیاز دارد. (۱۳‌۸۲) ☑️ @mirbaqeri_ir
چند ویراست دربارۀ انقلاب اسلامی ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 آیت‌الله میرباقری: ◀️ نظام اندیشۀ اسلامی که در «کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» ارائه شده‌، یک طرح شفاف و منسجم و کارآمد است که دارای سه ویژگیِ «آگاهی‌بخشی»، «جامعیت» و «شورانگیز بودن» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5217 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5216 ◀️ کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»، خط فکری انقلاب اسلامی در تقابل با تمدن غرب را نشان می‌دهد. این خط فکری، نه مبتنی بر انفعال و غرب‌زدگی است و نه تحجّر و انزوا‌طلبی، بلکه با ترکیب آگاهی و مقاومت، و با نوسازی اندیشۀ دینی و ورود به عرصۀ اجتماعی، به‌سمت نظام‌سازی و جامعه‌پردازی دینی حرکت می‌کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5224 🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3852 🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3838 🔗https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3837
اگر کسی به جایی رسید که به تدبیر خدا راضی بود، او مُستحقّ خوشی و آرامش است؛ چرا که می‌داند تدابیرِ حکیمانۀ عالمانۀ از سَرِ محبّت و اِشفاق، بر سرنوشت او حاکم است و این‌طور نیست که در مقابلِ چوگانِ قضا و قدرِ کور و کَر قرار دارد و قوانینِ بیرون از شعور و حکمت، بر او حکومت می‌کنند! ☑️ @mirbaqeri_ir
انسانی که مشغول بندگی خداست، مبتلا به هَمّ‌ نمی‌شود. انسان اگر فهمید خدایی در کار است که او خداییِ خود را انجام می‌دهد و ما هم باید بندگی کنیم، هُموم، او را احاطه نمی‌کنند. اگر دیدید یک‌جایی فشار به شما می‌آید، بدانید دارید از مسیر بندگی خارج می‌شوید و دارید یک‌کاری انجام می‌دهید که وظیفه‌تان نیست! ☑️ @mirbaqeri_ir
خیلی‌وقت‌ها، فشارهایی که به ما وارد می‌شود به‌خاطر خیالات ماست. آدم خیال می‌کند که این زمین و ماه و خورشید و اسباب دیگر، کاره‌ای هستند! انسان اگر از عالَم خیال عبور کرد می‌فهمد که همه به یدِ قدرت حضرت حق است؛ «بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضُرِّي». ☑️ @mirbaqeri_ir
ما اسیر شِرک‌های خودمان هستیم. خیال می‌کنیم زمین و آسمان، ما را اداره می‌کنند! با پولِ خدا، راحت راه می‌رویم، امّا با خودِ خدا، خیر! جیبمان اگر پُر از پول باشد آرام می‌گیریم، ولی اگر خالی باشد آرام نیستیم. عزیزی می‌فرمود آدمی که اهل توحید است، نه در کویر، خودش را تشنه می‌بیند و نه در دریا، سیراب. ☑️ @mirbaqeri_ir
اگر انسان فقرهای خود را نديد، است. اگر فقرهايش را ديد و احساس کرد که خودش می‌تواند مشکلاتش را حل کند، می‌شود. اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، می‌شود. کسی است که با خدا آرام است نه با اسباب. توحید یعنی عبور از اسباب و رسیدن به صاحب اسباب و مسبِّبُ‌الاسباب. ☑️ @mirbaqeri_ir
نقل شده که مرحوم علّامۀ طباطبایی، قرار بود شب، در منزل یکی از شاگردان، درس خصوصی برگزار کنند. یکی از اطرافیان می‌گوید: «مسیر، ناهموار است و کوچه‌ها، تاریک. ممکن است خدای‌ناکرده زمین بخورید. اگر اجازه دهید، ما خدمت برسیم». علّامۀ طباطبایی می‌فرمایند: «مگر در روز، ما به‌وسیلۀ نور خورشید راه می‌رویم؟». ☑️ @mirbaqeri_ir
کسی که در مقام توحید قرار دارد، وقتی مرگش فرامی‌رسد، می‌بیند که او را از یک خانۀ خدا به خانۀ دیگرِ خدا می‌برند؛ اتّفاق خاصّی نمی‌افتد! ولی کسی که به اسباب، وابسته است، هنگام مرگ، درواقع، بُت‌هایش از او جدا می‌شوند؛ لذا می‌ترسد و حق دارد که بترسد. این ترس‌های عند‌الموت، مربوط به شرک‌های انسان است. ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 نقش پیری در سلوک 💠 آیت‌الله میرباقری: «خدای متعال طبق برنامه، یک امکانی را به شما می‌دهد و فردا هم آن را از شما می‌گیرد‌. خدای متعال، انسان را جوان یا پیر می‌کند. نه بی‌برنامه است و نه . [به‌لحاظ سلوکی،] پیری هم یک نعمتی است و همه آن چیزهایی که در جوانی به دست نمی‌آید را در پیری می‌توان به دست آورد. پیری در انسان، انکسار و عجز ایجاد می‌کند و انسان در این انکسار و شکستگی و عجز، می‌تواند خدا را پیدا کند. اگر با جوانی‌ات نتوانستی به خدا برسی‌ و خاشع شوی، خدای متعال همه‌چیز را از تو می‌گیرد تا دوباره خاشع شوی. این برنامۀ خدای‌ متعال است که چیزهایی‌ که برای انسان بُت و حجاب شده بود را می‌شکند تا انسان در مقابل خدای متعال خاشع شود.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 نقش مرگ در سلوک 💠 آیت‌الله میرباقری: «مقدار و میزان حقیقت تنزل‌یافته از توحید، که در وجود مقدس نبی اکرم(ص) در حیات دنیایی ایشان محقق می‌شود، متناسب با ظرفیت این عالَم است؛ مابقی حقایق توحیدی و معارف باید در عالم برزخ و قیامت اخذ شود. اگر همۀ توحید در عالم دنیا جاری می‌شد، ضرورتی برای ورود به عالم برزخ و قیامت نبود. منزلتی از توحیدی که به نبی اکرم(ص) عطا شده، در حیات این دنیایی نبی اکرم(ص) به مؤمنین منتقل می‌شود، اما منزلت بالاتر آن، مربوط به عوالم دیگر حضرت، مانند موت حضرت است. بنابراین اگر کسی با نبی اکرم (ص) سیر کند، هم حیاتش و هم مماتش، حیات و ممات محمد و آل محمد(ص) خواهد شد؛ یعنی برزخش هم برزخ نبی اکرم(ص) می‌شود و منزلت بالاتری از توحید را که در عالم دنیا نتوانسته است از حضرت دریافت کند، در عالم موتش دریافت می‌کند و توحید و محبّتش به کمال می‌رسد. شرط این همراهی چیست؟ شرط آن معرفت‌الامام است. اگر کسی به معرفت‌الامام برسد، به وادی نبوت نبی اکرم(ص) راه پیدا می‌کند و آن‌گاه حیات و مماتش، حیات و ممات حضرت خواهد شد و هم به توحید در عالم دنیا می‌رسد، هم به توحید بالاتر در عالم موت و عوالم بعدی.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 یکی از جاهایی که خداوند همۀ تعلقات را یک‌جا از ما می‌گیرد، هنگام مرگ است. چرا؟ چون خدای متعال می‌خواهد ما خودمان را بسازیم و رشد کنیم، ما نیامده‌ایم که با اسباب و مخلوقات زندگی کنیم. 💠 آیت‌الله میرباقری: «خدای متعال بت‌شکنِ خوبی است! خدای متعال در تدبیر خودش، ما را به‌تدریج از بتکده‌ای که برای خودمان درست کرده‌ایم بیرون می‌آورد و آن بتکده‌ را ویران می‌کند! دلیلِ خراب کردن بتکده‌های ما آن است که ما بتوانیم به خدای متعال برسیم. ما تا وقتی که به مخلوقات و اسباب و به توانایی‌های خودمان اعتماد و تکیه می‌کنیم، با خدای متعال خیلی فاصله داریم؛ برای اینکه ما به حضور حضرت حق راه پیدا کنیم و موحّد شویم، خدای متعال دست به کار می‌شود و تکیه‌گاه‌های ما را می‌شکند؛ دست و پا می‌کنیم که آبرویی برای خودمان درست کنیم، اما این آبرو، اگر حجاب و مانع ما شده است، خدای متعال آن حجاب را از بین می‌برد. خدا ما را برای خودش خلق کرده و این تعلقات و حجاب‌هایی که مزاحم تقرّب هستند را قطع خواهد کرد. ما دل می‌بندیم، خدای متعال آن تعلقات می‌شکند، ما به مخلوقات تکیه می‌کنیم، خدای متعال تکیه‌گاه‌ها را خراب می‌کند و فرش‌ها را از زیر پای ما می‌کِشَد. یکی از جاهایی که خداوند همۀ تعلقات را یک‌جا از ما می‌گیرد، هنگام مرگ است. البته پیش از مرگ، مُدام به ما هشدار می‌دهد که بر سَرِ سفرۀ دنیا ننشینید، چون سفرۀ دنیا جمع‌شدنی است؛ هرچه بیشتر زندگی می‌کنیم،کم‌کم شکسته می‌شویم و پیری به‌سراغمان می‌آید، در یک جایی، مال دنیا را از ما می‌گیرد و در جای دیگر، دوست را از ما می‌گیرد؛ اگر هشیار نشویم، در هنگام مرگ، همۀ این تعلقات را یک‌جا از ما می‌گیرد. چرا؟ چون خدای متعال می‌خواهد ما خودمان را بسازیم و رشد کنیم، ما نیامده‌ایم که با اسباب و مخلوقات زندگی کنیم؛ مخلوقات نه کاری برای ما انجام داده‌اند و نه می‌توانند انجام دهند.» ☑️ @mirbaqeri_ir