eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
376 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 چند فرمایش از رهبر معظم انقلاب (دام عزه) در دفاع از فلسفه صدرایی و پیشنهاد تکامل فلسفه 🟦 نقص فلسفه ما این است که در ذهنیّاتِ مجرّد باقی مانده و امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید. «دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض می‌کنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. یکی مسألۀ امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفته‌ام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض می‌کنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفۀ ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفۀ ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همۀ مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می‌کند: سیستم اجتماعی را معیّن می‌کند، سیستم سیاسی را معیّن می‌کند، وضع حکومت را معیّن می‌کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می‌کند؛ اما فلسفۀ ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می‌ماند و امتداد پیدا نمی‌کند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می‌شود و تکلیف حاکم را معیّن می‌کند، تکلیف محکوم را معیّن می‌کند، تکلیف مردم را معیّن می‌کند. می‌توان در مبانی موجود فلسفیِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریان‌های بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، - اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - می‌شود یک دستگاه فلسفیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ اقتصاد و.... این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید». 🔗 در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی (۱۳‌‌۸۲/۱۰/۲۹): https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8616 🟦 فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است. «فلسفه خوب است؛ نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است. در این تردیدی نیست. لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده. نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است». ➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳‌۹۷/۱۲/۱۳): http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898 🟦 اجتهاد در فلسفه و کلام، امر لازمی است. «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیه‌ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب‌شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» ➖ در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ (۱۳‌۸۹/۰۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نقد آیت‌الله میرباقری بر «سرمایه‌داری جهانی» و هشدار نسبت به «شکل‌گیری سرمایه‌داری حزبی و رفاقتی» در داخل کشور 💥 به سرمایه‌دار غربی می‌گویند چقدر ثروت داری؟ می‌گوید: «الآن» یا «الآن»؟! و این در حالی است که ده‌ها میلیون فقیر در جهان هستند که یک وعده غذای سیر در روز ندارند که بخورند! ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در ایام اسارت آل الله 🗓 یکشنبه، ۱۴ مرداد، از ساعت ۲۰:۱۵ 📍قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوی ۳۴، پلاک ۱۳، حسینیۀ موسی بن جعفر علیه‌السلام ☑️@babe_havaej ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
◀️ کار فرعون‌ها اين است که يک عده‌ای را اطراف خودشان جمع کرده و با آنها بر مردم حکومت می‌کنند. آنها امکانات نظامی و امکانات سياسی و ديپلماسی خودشان را به رخ ما می‌کشند تا در ما ترس ايجاد کنند. ما هم بايد متقابلاً اين‌طور عمل کنيم؛ ترسيدنِ دشمن از ما، چيز بدی نیست. ◀️ خدای متعال در قرآن با صراحت دستور می‌دهد که شما عِدّه و عُدّه‌ای فراهم کنيد که دشمن را بترسانيد: «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطعتُم مِن قُوّةِ وَ مِن رِباطِ الخَيل تُرهِبونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّکُمْ». دشمن بايد از قدرت شما بترسد، ولی شما هرگز نبايد از دشمن مشرک بترسيد: «اِيّايَ فَارهَبُون». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻به پيامبر گفتند هرچه ‌بخواهی به شما می‌دهيم! فرمود: اگر خورشيد را در دست راستم و ماه را در دست چپم بگذاريد، حرف من «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ» است. «لَكُمْ دينُكُمْ وَ لِیَ دین». نه من خدای شما را می‌پرستم، نه شما خدای من را می‌پرستيد؛ من موحدم و شما بت‌پرست. بر سر چه چيز معامله کنيم؟ درگيری دو جبهۀ حق باطل در عالَم، محکم است. خدا و پيامبر اين درگیری را تثبيت کرده‌اند و دیگران نمی‌توانند آن را حل‌وفصل کنند! قرآن می‌فرمايد: «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ..». شأن این آیات، دهم هجری است، ولی مختص سال دهم هجری نيست، برای تاريخ است. ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 چند فرمایش از رهبر معظم انقلاب (دام عزه) در دفاع از فلسفه صدرایی و پیشنهاد تکامل فلسفه 🟦 نقص فلس
29.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه است نه فلسفه. چون فلسفه اسلامی هنوز امتداد عینی پیدا نکرده است. 💠 رهبر معظم انقلاب (مد ظله): «فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید می‌کنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم‌محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفۀ اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفۀ ملّاصدرا یا فلسفۀ فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است. ➖ در دیدار اعضای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی (۱۳‌۹۷/۱۲/۱۳): http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 چند فرمایش از رهبر معظم انقلاب (دام عزه) در دفاع از فلسفه صدرایی و پیشنهاد تکامل فلسفه 🟦 نقص فلس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اجتهاد مخصوص فقه نیست؛ در فلسفه و کلام هم اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. 💠 رهبر معظم انقلاب (مد ظله): «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است. اجتهادها ولو نتائج مختلفی هم داشته باشد، موجب بالندگی است، موجب پیشرفت است. مجتهدین ما، فقهای ما در طول تاریخ فقاهت ما در مسائل گوناگون نظرات مختلفی ایراد کردند. شاگرد بر علیه نظر استاد، باز شاگرد او بر علیه نظر او حرف‌هایی زده‌اند، مطالبی گفته‌اند؛ هیچ اشکالی ندارد؛ این موجب بالندگی و پیشرفت است. این اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» ➖ در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ (۱۳‌۸۹/۰‌۷/۲۹) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 نظم کنونی جهان، نظم بسیار خشنی است! این نظم، بسیار خشن‌تر از آن چیزی است که در ظاهر فهمیده می‌شود و ما تصور می‌کنیم.نمونه‌ای از این خشونت را می‌توانید در جنگ غزه و اتفاقات فلسطین مشاهده کنید. نمونه‌های متعدد دیگری از این خشونت را در طول یک قرن اخیر می‌توانید پیدا کنید. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه
🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی تبديل کرده و از دل آن، دانش تولید کرده است. نظام دانشی غرب مبتنی بر فلسفۀ غرب است. ⚡️ ما هم باید بتوانيم حکمت را کاربردی کنيم و به حوزۀ دانش تسرّی بدهيم. حکمت بايد معطوف به نيازمندی‌های اجتماعی باشد. (۱۳‌۹۱) 🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6478 ☑️ @mirbaqeri_ir
🗂 پرونده «فلسفۀ اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبات ایشان برای »، در ادامه برای استفادۀ پژوهشگران تقدیم می‌شود. 🔗 پروندۀ مطالبات معظم‌له درباره «ضرورت ، و ، و ضرورت پیگیریِ امتداد آنها به اجتماع و حکومت و‌ تمدن» هم ان‌شاءالله در آینده تنظیم و در لابه‌لای پست‌های کانال، تقدیم خواهد شد.
💥 فلسفۀ اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبات ایشان برای تکامل فلسفه 📜 «مبنای اصلی كار در حوزه‌های علمیه تربیت فقیه است، اما لازم است در كنار توجه به این مبنای اصلی، به آموزش و فراگیری علوم عقلی اعم از فلسفه و كلام نیز اهتمام شود». https://khl.ink/f/20925 📜 «فلسفه‌ ملاصدرا فلسفه‌ای عقلی، ذوقی و شرعی است‌ و در حقيقت‌ ملاصدرا فلسفه‌ عقلی و ذوقی را برمبنای شرع‌ مقدس‌ پی‌ريزی كرده‌ است‌». https://khl.ink/f/12262 📜 فلسفۀ اسلامى، فقه اكبر است؛ پايۀ دين است؛ مبناى همۀ معارف دينى در ذهن و عمل خارجى انسان است؛ لذا اين بايد گسترش و استحكام پيدا كند و برويَد و اين به كار و تلاش احتياج دارد». https://khl.ink/f/8616 📜 فلسفه بايد ما را به معرفت كامل برساند. بايد ديد در وادى معرفت در سطح بشرى، چه‌كار دارد مى‌شود. بايستى پى‌درپى كارهاى جديد، افكار جديد، روش‌ها و متدهاى جديد در حوزه مطرح بشود». https://khl.ink/f/2491 📜 «علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض می‌کنم: نه، کافی نیست. ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکری‌ای را که در حوزه‌های ما بحمداللَّه از دورۀ قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم.» https://khl.ink/f/3240 📜 «فلسفه نبايد به يك سلسله ذهنيّات مجرّد از معنويت و خدا و عرفان تبديل شود. راهش هم تقويت فلسفۀ ملاّصدراست.» https://khl.ink/f/8616 📜 «اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه می‌شوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند.» https://khl.ink/f/39442 📜 «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب‌شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است... . اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» https://khl.ink/f/10357 📜 «اگر چنانچه فلسفه حساب خودش را از حوزه جدا نکند - یعنی همان دعوای قدیمی و سنتیِ علوم عقلی و علوم نقلی تشخص پیدا نکند - بهتر است... . فلسفه را باید به عنوان یک علم دینیِ محض به حساب آورد.» https://khl.ink/f/23898 📜 «بين فلسفه و كلام هم نبايد دعوا قائل شد... ما بايد اينها را به همديگر نزديك كنيم؛ هيچ مانعى ندارد.» https://khl.ink/f/8616 📜 «نقص فلسفۀ ما اين است كه اين ذهنيّت امتداد سياسى و اجتماعى ندارد... فلسفۀ ما به‌طور كلّى در زمينۀ ذهنيّاتِ مجرّد باقى مى‌ماند و امتداد پيدا نمى‌كند. شما بياييد اين امتداد را تأمين كنيد، و اين ممكن است؛ كمااين‌كه خود توحيد يك مبناى فلسفى و يك انديشه است؛ اما شما ببينيد اين توحيد يك امتداد اجتماعى و سياسى دارد.» https://khl.ink/f/8616 📜 «فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفۀ علوم انسانی، فلسفۀ روان‌شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهایی است که امتداد حکمت ما محسوب می‌شود؛ منتها تکیۀ اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعۀ اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل می‌شود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.  البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار می‌کنیم - حالا من در این خصوص ارزیابی‌ای ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفۀ ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلۀ حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمی‌شود بگوییم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد.» https://khl.ink/f/23898 📜 «فکر اسلامی در جنبۀ عملی، همان فقه اسلام است... . فلسفه نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره می‌کند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده... . سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب، روی آن کار نشده؛ بنابراین، فعلاً آنچه می‌تواند جامعه را اداره کند، فقه ما است.» https://khl.ink/f/41898 🟦 پرونده مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره «ضرورت ، و ، و ضرورت پیگیریِ امتداد آنها به اجتماع و حکومت و‌ تمدن» هم ان‌شاءالله در آینده تنظیم و تقدیم خواهد شد.
در محضر آیت‌الله میرباقری
📢 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در ایام اسارت آل الله 🗓 یکشنبه، ۱۴ مرداد، از ساعت ۲۰:۱۵
🔺🔻اصلاحیه: نظر به تشرف استاد میرباقری به مشهد مقدس و بروز مانع در برنامه بازگشتشان به شهر مقدس قم، امشب در خدمت ایشان نخواهیم بود. ان‌شاءالله توفیق خواهیم داشت شب پایانی محفل را نیز در محضر حجت‌الاسلام استاد شریفیان (زید‌عزه) باشیم. 🔳 حسینیه امام موسی بن جعفر علیه‌السلام ☑️ @babe_havaej
📜 در مسیر پیشروی به‌سمت عصر ظهور، امتحان و فتنه، قطعی است. نمی‌توانیم از خدا بخواهیم که ما را امتحان نکند و ما را گرفتار فتنه نکند! یک محاسبۀ غلطی وجود دارد که رسیدن به عصر ظهور، به‌سادگی اتفاق می‌افتد. این‌طور نیست. در مسیر دستیابی به عصر ظهور، امتحانات سختی در راه بوده و خواهد بود؛ سُنّت خداست. فرمود: «لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً». در روایات هست که این آیه مربوط شیعیان در قرب ظهور است: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ». ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 هدف از سختی‌های مبارزه چيست؟ خدای متعال در سورۀ آل‌عمران می‌فرمايد: «وَلِيعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُوا». برای اینکه مؤمنین و منافقین تفکیک شوند. یا می‌فرماید: «حَتَّى يمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيبِ». برای مثال، اگر جنگ صفين نبود، آيا صف خوارج از صف مؤمنين جدا می‌شد؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
وَسُبِىَ أَهْلُكَ كَالْعَبيدِ.mp3
961.8K
◼️ وَرُفِعَ عَلَى الْقَناةِ رَأْسُكَ، وَسُبِىَ أَهْلُكَ كَالْعَبيدِ، وَصُفِّدُوا فِي الْحَديدِ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِيَّاتِ، تَلْفَحُ وَجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، يُساقُونَ فِي الْبَراري وَالْفَلَواتِ، أَيْديهِمْ مَغْلُولَةٌ إِلَى الْأَعْناقِ، يُطافُ بِهِمْ فِي الْأَسْواقِ. ◼️و سَر تو بر بالاى نيزه بلند شد، و اهل‌بيت تو مانند بندگان و بردگان اسير شدند، و در غل و زنجير به بند كشيده شدند. در فراز جهاز شتران، چهره‏‌هاىشان را گرماى شديد مى‏‌سوزاند، و در بيابان‏‌ها و دشت‏‌ها پيش برده مى‏‌شدند؛ دست‏هاى‏‌شان به گردن‌هایشان آويخته و بسته بود، و آن‏ها را دور بازارها مى‏‌چرخاندند. (قطعه‌ای از زیارت ناحیه مقدسه) ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 معيّت با امام، در میدان درگیری معنا پیدا می‌کند و‌گرنه در روز عافيت، همه کنار اميرالمؤمنين‌اند! در جنگ جمل، يک‌عده نمی‌آيند! در صفّين يک‌عده نمی‌آيند! در حکميت هم عده‌ای با اميرالمؤمنين همراهی نمی‌کنند و فرياد حضرت بلند می‌شود که مثل پارچۀ کهنه‌ای هستيد که هر طرفش را می‌دوزی، ازطرف ديگر پاره می‌شود! ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی
🔻 تفقّه جامع، «حکمت» و «عرفان» را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ تفقّه در احکام، به‌تنهایی کافی نیست. مگر دین فقط در احکام خلاصه می‌شود؟ آن هم احکام عمدتاً فردی که واحد مطالعه‌ و موضوع آن تنها فرد است و جامعه را در برنمی‌گیرد. ⚡️ ما نیاز به تفقّهِ در دین داریم، نه صرفاً تفقّه در احکام. اگر تفقّه فقیه فراتر رود و وارد فضای تفقّه در حوزۀ ارزش‌ها و بینش‌ها نیز بشود، تفقّه او تبدیل به خواهد شد. ⚡️ تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ و شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری را نیز بر عهده بگیرد. (۱۳‌۸۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 شکوه شهید حججی، به‌خاطر ارادت و توجهی بود که به امام حسین (علیه‌السلام) و عاشورا داشت. می‌خواست نشانه‌هایی از مصائب سیدالشهدا و اهل‌بیت (علیهم السلام) او داشته باشد و لذا اسارت کشید و سر و دست داد. (۱۳‌۹۶) ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻 تفقّه جامع، «حکمت» و «عرفان» را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ تفقّه در احکام
🔻 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ در دستگاه انبیاء نمی‌توان و را از یکدیگر جدا کرد. ⚡️ این‌که آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان می‌کند، به‌دلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته ‌است. در ادامه نیز محدودۀ دین را از محدودۀ جامعه جدا کرده و سرانجام به وکالت حکیم می‌رسد! ⚡️ در حالی‌که اگر گفته شود که مفهوم عام حکمت، اعم از حکمت عملی و نظری، در طول دستگاه انبیاء شکل می‌گیرد، به این معنا حکیم همان فقیه جامع است و تفقّه دینی، منحصر به احکام فردی نیست، بلکه تفقّه، به ساحت حکمت و عرفان و فقه، آن هم در واحد مطالعۀ فرد و جامعه و چه بسا تاریخ، گسترش می‌یابد. ☑️ @mirbaqeri_ir