eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
369 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 اربعین، یک تجلّی از عصر ظهور است؛ اربعین نشان می‌دهد وقتی امام در روابط اجتماعی تجلّی کند، چه اتفاقی می‌افتد. اُلفَتی که در اربعین اتفاق می‌افتد، اُلفَت حولَ‌الإمام است؛ یعنی اُلفتی است که بر محور محبّت امام و ولایت امام اتفاق می‌افتد. این اُلفت می‌تواند به اُلفَت پایدار و ماندگار اجتماعی تبدیل شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 زیارت اربعین نوعی هجرتِ الی‌الامام است که فاصلهٔ ناشی از قومیت و نژاد و سوء‌ظن و تنابُزِ بالالقاب را از بین می‌برد و بستر امت‌سازی و تمدن‌سازی می‌شود. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ آیا برای حل معضلات علمی باید به دانشمند رجوع كرد؟ بله. آیا نیاز داریم به هوشمندی و محاسبات نظری؟ بله. آیا نیاز داریم به شهود؟ بله. آیا‌‌ این‌ها مستقل از انبیاء تعریف می‌شوند؟ هرگز! بلكه در معیار صحتشان، تبعیت از وحی نیز شرط است. ⚡️ گاهی کسانی، سه طبقهٔ مرجع و‌ موازی در کنار انبیاء تعریف می‌کنند: عارفان جهان، فیلسوفان جهان و دانشمندان جهان. ‌(عرفا به‌عنوان طبقهٔ مرجع در شهود. فلاسفه به‌عنوان طبقهٔ مرجع در علوم عقلی و علوم نظری. دانشمندان به‌عنوان طبقهٔ مرجع در كارآمدی‌های علمی.) این نحوه طبقه‌بندی، پذیرفتنی نیست. ما طبقۀ موازی در کنار انبیاء تعریف نمی‌كنیم. این‌ها باید در طول انبیاء قرار بگیرند، نه در عرض انبیاء. ⚡️ البته معنای سخن فوق آن نیست كه همۀ علوم، نقلی بشود! معیار دینی بودن این است كه جریان فرهنگ دین و زبان دین در حوزه علوم وارد شود نه به‌معنای نقلی‌شدن و یا توقیفی‌شدن. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است! (۱۳‌۸۴) ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 قلمرو تفقّه در دین تا کجاست؟ ➖ امام خمینی(ره): «حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است. فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. https://B2n.ir/p91746 ➖ امام خامنه‌ای: «اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزه‌های علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه‌اللَّه، فقه‌الدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است.» https://khl.ink/f/3240 «اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حساب‌شدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است... . اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.» https://khl.ink/f/10357 ➖شهید مطهری(ره): «ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفته‌اند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم. ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم. (منبع: انتشارات صدرا، کتاب حق عقل در اجتهاد، ص۹۲)
📜 خُلقی که در اربعین می‌بینید، تجلی خُلق امام حسین(ع) است؛ یک جلوۀ کوچک از ضیافت سیدالشهدا در مردمی است که مهمان‏دارند. شما جلوه‌‏ای از ضیافت امام را که در بهشت و در عصر حضور اتفاق می‌‏افتد، در اربعین می‌‏بینید و این است که به نظر من مشتاقان را جلب می‏‌کند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار داده است، کافی نیست؛ باید منطق استدلال و شیوۀ شهود ما هم مقید به وحی گردد. 🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ⚡️ این بیان استاد عزیزمان، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، بیان خیلی لطیفی است که "اگر قرآن در عقل انسان تجلی نمود، می‌شود حکمت و فلسفه، و اگر در شهود انسان تجلی نمود، می‌شود عرفان"(پاورقی 1). ⚡️ در فرهنگ اسلام، "قرآن و عرفان و برهان" یکی هستند؛ به این معنا که قرآن می‌تواند سرچشمهٔ عرفان و سرچشمهٔ برهان باشد. برهان قرآنی همان حکمت است و عرفان قرآنی همان شهود حق است. ⚡️ اما از طرف دیگر باید مشخص شود که منطق تبعیت انسان در استدلال و شهود چیست؟ با چه منطقی و با چه متدی، شهود را مقید می کنیم به شهود قرآنی؟ و با چه روشی تعقّل را مقید می‌کنیم به تعلّم از وحی، که بشود حکمت قرآنی؟ بله، فقیهان در موضوع کار خودشان این کار را انجام می‌دهند و می‌گویند ما تمام استدلالهایمان مبتنی بر منابع وحی است. اما در موضوع کار حکمت و عرفان چه باید کرد؟ ⚡️ درواقع، هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فضای فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار بدهد، غیر از این است که منطق استدلال ما و شیوه شهود ما منطقاً مقید به وحی گردد. به تعبیر دیگر، اینکه عرفانِ تابع وحی، نازلۀ وحی است، محل بحث نیست، بلکه بحث بر سر عرفان و فلسفۀ موجود است که باید در این زمینه، ارتقاء و تکامل پیدا کند. ➖ منبع: سخنرانی در همایش بین‌المللی شیخ قطب‌الدین شیرازی، ۱۳‌۹۱. 🔗 پاورقی 1. قسمتی از پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دامت برکاته) به همایش بین‌المللی شیخ قطب‌الدین شیرازی: ⬇️ "اینکه گفته می‌شود «قرآن»، «برهان» و «عرفان» هماهنگ‌اند، به این معنا نیست که برهان مطلبی دارد و عرفان مطلب دیگری و قرآن مطلب سومی دارد، یعنی این‌ها سه عنصر و سه اصل هماهنگ‌اند، بلکه «قرآن» است که با یک دست، «برهان» را به بشر آموخت، با دست دیگر عرفان را. با یک دست، عارف‌پروری و با دست دیگر حکیم‌نوازی می‌کند. هم‌آوایی «برهان»، «عرفان» و «قرآن» به این معنا نیست که قرآن یک راهی جدا دارد، برهان یک راه جدا و عرفان یک راه جدا دارد و هر سه سرانجام به یک‌جا می‌رسند! بلکه منظورِ از هم‌آوایی این سه اصل این است که قرآن، معلّم است و و آن دو شاگرد، آن معلم گاهی عارف می‌پروراند، گاهی حکیم. قرآن کریم هم معلّمِ شهود است هم معلّم برهان، هم معلّم فکر است و هم معلّم دیدن. قرآن هم راه شهود، هم راه برهان، هم راه رؤیت و هم راه نظریه‌پردازی را ارائه کرد."(با تلخیص) ➖ منبع: یادنامه همایش بین‌المللی بررسی آثار و احوال حکیم قطب‌الدین شیرازی‌، صفحه ۲۸ (پیام حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به همایش شیخ قطب‌الدین شیرازی، ۱۳۹۱)، تهران، کتاب رواق اندیشه‏، ۱۳۹۵. 🖇 علم دینی به‌معنای نقلی‌شدن علم نیست ☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی آیت الله سید مهدی میرباقری روز دوم مراسم عزاداری حضرت رقیه سلام الله علیها.mp3
19.06M
🎧 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در ایام شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) ◽️حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ◽️۲۱ مرداد ۱۴‌۰۳ ☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی آیت الله سید مهدی میرباقری روز آخر مراسم عزاداری حضرت رقیه سلام الله علیها.mp3
20.93M
🎧 سخنرانی استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری در ایام شهادت حضرت رقیه (سلام الله علیها) ◽️حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) ◽️۲۲ مرداد ۱۴‌۰۳ ☑️ @mirbaqeri_ir
95.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش ملی کنگرۀ عظیم اربعین حسینی، ۱۲ آبان ۱۳‌۹۵ ▫️26 دقیقه ▫️90 مگابایت ⚡️ زيارت، تجمّع ارواح بر حول امام است؛ زیارت، هجرت قلوب به‌سوی امام و تجديد عهد با امام است؛ زیارت، عبور از حجب ظلمانیِ تاريخی و عصری است که پرده بر حقيقت ولايت انداخته است. فلسفۀ زیارت، رسيدن به وادی ولايت امام و امّت‌سازی در تاريخ بر محوریت ایشان است. ⚡️ همچنان‌که توریسم غربی، انتقال فرهنگ غربی می‌دهد، زیارت هم فرهنگ تمدن الهی را انتقال می‌دهد. 🖇 صوت ☑️ @mirbaqeri_ir
زیارت اربعین و امت‌سازی.mp3
24.25M
📹 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش ملی کنگرۀ عظیم اربعین حسینی، ۱۲ آبان ۱۳‌۹۵ ⚡️ زيارت، تجمّع ارواح بر حول امام است؛ زیارت، هجرت قلوب به‌سوی امام و تجديد عهد با امام است؛ زیارت، عبور از حجب ظلمانیِ تاريخی و عصری است که پرده بر حقيقت ولايت انداخته است. فلسفۀ زیارت، رسيدن به وادی ولايت امام و امّت‌سازی در تاريخ بر محوریت ایشان است. ⚡️ همچنان‌که توریسم غربی، انتقال فرهنگ غربی می‌دهد، زیارت هم فرهنگ تمدن الهی را انتقال می‌دهد. 🖇 فیلم ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۵۰ سال قبل و پیش‌بینی برگزاری کنگرۀ عظیم اربعین در سرزمین کربلا 💥 اربعین یعنى میعاد شیعیان در یک کنگرۀ بین‌المللى، جهانى، در یک سرزمینى که خود آن سرزمین خاطره‌انگیز است؛ سرزمین خاطره‌ها است؛ خاطره‌هاى باشکوه، خاطره‌هاى عظیم؛ سرزمین شهدا، مزار کشته‌شدگان راه خدا. اینجا جمع بشوند پیروان تشیّع، و دست برادرى و پیمان وفادارىِ هرچه بیشتر ببندند. این اربعین است. ۱۳‌۵۲/۱۲/۲۴ 📜 لینک متن: https://khl.ink/f/40753 https://khl.ink/f/43508 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻حکمت، دانش بالادستیِ فقه است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی. ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 حکومت دینی، حکومتی است مبتنی بر «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی»، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ اگر می‌‏خواهیم برای حکومت، دستورالعمل بدهیم، نمی‌توانیم تفقه را فقط در فقه احکام منحصر كنیم. در ارائه احکام تناسبات اجتماعی، حتماً باید «عرفان حكومتی، حکمت حكومتی و فقه حكومتی» با هم باشند كه واحد مطالعه همه آنها سرپرستی جامعه است. این تفقه، درواقع تفقه در دین و نظام استنباط است. ⚡️ ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان، حکمت و فقه». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک. ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از حسینا
مراسم عزاداری اربعین حسینی در موکب حسینا مراسم ظهرها بعد از نماز عصر: به کلام: حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با نوای: حاج سیدرضا نریمانی، حاج مهدی رسولی، حاج حنیف طاهری مراسم شب‌ها بعد از نماز عشاء: به کلام: آیت الله میرباقری با نوای: حاج میثم مطیعی، حاج سیدمهدی حسینی 🔹 از شنبه ۲۷ مرداد تا جمعه ۲ شهریور ماه (به مدت ۷ روز) 📍 عراق، طریق مشایّه نجف کربلا عمود 909، موکب حسینا @hussaina_909
«در زیارت سیدالشهدا، همه چیز آماده است که به عزم‌های بزرگ برسيم. ما يك عهدی با امام داشته‌ايم و تا به زيارت نرویم، عهدمان ناقص است. زيارت، اتمام عهد است؛ ما می‌رویم که عهدمان را با امام، كامل كنيم. در اين اتمام عهد، باید تصميم‌های بزرگ بگيريم. راه باز است؛ حالا وقت حُرّ شدن و زُهیر شدن است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 جریان «مکتب» در علم و برنامه‌ریزی 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ علم دینی وقتی محقق می‌شود که اولاً شما _ به‌عنوان منظومه معارفِ «ارزشی، توصیفی، تکلیفی» _ و معادله و برنامه‌ریزی عینی را در یک راستا و در یک مسیرِ منسجم قرار دهید و ثانیاً یک شبکه تحقیقات ایجاد کنید و مدیریت تحقیقات را به عهده بگیرید. ⚡️ چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای عقلانی است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود. ☑️ @mirbaqeri_ir
69.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ◽️۳۸ دقیقه ◽️ ۶۶ مگابایت ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس مي‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
کارآمدی فلسفه.MP31(2).mp3
46.17M
🎙 آیت‌الله میرباقری | «شرطِ کارآمدی فلسفۀ اسلامی» (ارائه‌شده در مرکز تخصصی فلسفۀ اسلامی، ۱۳‌۹۲) ⚡️ فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. ⚡️ اگر موجوداتِ خارج، يک حيثيتشان، حيثيت موجوديتشان است و حيثيات ديگری هم دارند که متباين از حيثيت موجوديتشان هستند و انضمام به آن پيدا می‌کنند، در اين صورت، احکام هيچ حيثيتی، به حيثيت ديگر تسرّی پيدا نخواهد کرد. اگر طبقه‌بندی علوم بر اساس اين نگرش اتفاق بيفتد، همۀ علوم در عرض هم قرار خواهند گرفت و هیچ علمی، علم اَعلیٰ یا تاج علوم نخواهد بود. ⚡️ تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد. ☑️ @mirbaqeri_ir
🟦 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ فلسفۀ صدرایی و ضرورت تکامل فلسفه 🟤 نسبت به فلسفه اسلامی، افراط‌گرا یا تفریط‌گرا نباشیم. فلسفه اسلامی با فلسفه یونان تفاوت دارد. فلسفه اسلامی از فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) تأثیر پذیرفته است. البته فلسفه موجود باید بسط و تکامل پیدا کند؛ هم از لحاظ "استناد منطقی به وحی" و هم از لحاظ "امتداد عینی پیدا کردن و معطوف شدن به عمل اجتماعی".↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6478 🟤 کاری که تمدّن غرب انجام داده، اين است که فلسفه‌های سکولار را به فلسفۀ زندگی تبديل کرده و از دل آن، دانش تولید کرده است. نظام دانشی غرب مبتنی بر فلسفۀ غرب است. ما هم باید بتوانيم حکمت را کاربردی کنيم و به حوزۀ دانش تسرّی بدهيم. حکمت بايد معطوف به نيازمندی‌های اجتماعی باشد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6495 🟤 تفقّه باید از یک جهت، وارد عرصۀ حکمت و عرفان شود و از جهت دیگر وارد عرصۀ جامعه بشود و واحد مطالعۀ آن از فرد به جامعه ارتقا پیدا کند. این سطح از تفقّه است که می‌تواند مبنای اداره جامعه باشد و محور گسترش عقلانیت گردد و رهبری دانش را نیز بر عهده بگیرد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6508 🟤 عقلانیت فلسفی در عرض تفقّه دینی قرار ندارد. این‌که آقای دکتر مهدی حائری، وکالت حکیم را در مقابل ولایت فقیه، بیان می‌کند، به‌دلیل اشتباه در نگاه به فلسفه است؛ ایشان معیار صحت فلسفه را در همه سطوح، از دین جدا کرده و بنابراین، عقلانیت فلسفی در مقابل تفقّه دینی قرار گرفته ‌است.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6511 🟤 عرفان و حکمت باید در طول وحی قرار گیرند، نه در عرض وحی‌. البته این سخن به‌معنای نقلی‌شدنِ این علوم نیست. علم دینی این نیست كه در آیات و روایات بگردیم و یک گزاره‌ای پیدا كنیم که در باب مسائل علوم باشد و بعد بگوییم این گزاره، دینی است!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6529 🟤 هیچ شکی نیست که فلسفۀ ما و عرفان ما، در مسیر پیشرفت و استضائۀ از نور وحی بوده است. ولی اینکه فرهنگ وحی، فضای فرهنگ فلسفه و عرفان ما را تحت تأثیر قرار داده است، کافی نیست؛ باید منطق استدلال و شیوۀ شهود ما هم مقید به وحی گردد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6532 🟤 دانش‌ بالادستیِ فقه، حكمت است. حکمت همان حل‌وفصل مسائل كلانی است كه فیلسوفان به آن می‏‌پردازند، منتها با نگاه قاعده‌مندتر و مستند به وحی.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6538 🟤 ما نمی‌توانیم حکومت را فقط با فقه احکام، دینی کنیم. دینی شدن حکومت قبل از اینکه با فقه احکام باشد، با عرفان و حکمتِ مستنبط از دین است. تا عرفان اجتماعیِ دینی و حکمت اجتماعی دینی ارتقاء پیدا نکند، حکومت دینی واقع نخواهد شد. حکومت دینی حکومتی است مبتنی بر «عرفان حکومتی، حکمت حکومتی و فقه حکومتی». به تعبیر دیگر، مبتنی است بر فقه دین، نه صرفاً مبتنی بر فقه مناسک.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6539 🟤 چگونه می‌شود نسبت بین مکتب و علم و برنامه‌ریزی را برقرار کرد، به‌گونه‌ای که مکتب (عرفان، حکمت، فقه)، حاکم بر معادله و برنامه‌ریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ در اینجا احتیاج به روش تحقیق و فلسفه روش داریم. فلسفۀ روش یا ، ريشه و پايه‌ای است که بر اساس آن می‌توان «روش عام» را مطرح کرد و سه منطق «حجيت، معادله، اداره» را هماهنگ نمود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6542 🟤 فلسفه اسلامی به‌لحاظ محتوا، ناتوان از راهبری علوم نیست. نقص، در رویکرد و روش است. آنچه مانع امتداد فلسفه در دانش‌‌‌های فرودستی است، نگرش منطقی حاکم بر تمايز بين فلسفه و علوم است. اين نگرش که ما موجودات را به حيثيت‌‌‌های کاملاً ممتاز از هم تقسيم کنيم و بعد، تفسير و بررسی مسائل مربوط به هر حيثيت را به‌عهدۀ دانش خاص بگذاريم، اين، چيزی است که مانع تسرّی فلسفه به دانش‌‌‌های مادون می‌شود. تنها راه چاره اين است که يک شبکه مفاهيمِ متقوّم به همديگر را، که «ابهام و تحصُّل» و «اجمال و تفصيل» دارند، در نظر بگیرید. بايد مرحلۀ مفهوم رياضی و طبيعی را تعيّن همان مفهوم فلسفی بدانيد؛ کمااينکه نوع را تعيّن جنس می‌دانيد. اگر اين کار را در نظام مفاهيم نکنيد و رابطه مفاهيم را رابطه ابهام و تحصل و رابطه مجمل و مبين نبينيد، هيچ‌گاه‌ نمی‌توانيد يک مفهوم را در مفهوم ديگر فرآوری کنيد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6545 ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 شنبه‌شب، سخنرانی استاد میرباقری در موکب حسینا، عمود ۹۰۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا