در محضر آیتالله میرباقری
🔻 «سِلم» و «حَرب» در زیارت عاشورا 🔻 زیارت عاشورا جزو قُلّههای معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻#توحید بدون #مبارزه بیمعناست!
🔰 #استاد_میرباقری:
⚡️ همين که موحّد میشوی، وارد ميدان درگيری با کُفر و ظُلم میشوی؛ وارد ميدان درگيری عظيم نبی اکرم(ص) و اهلبیت(ع) با دشمنان خدا و جبهه مستکبرین و ظالمین در عالَم میشوی.
⚡️ نمیشود کسی موحّد شود، ولی خودش را از این میدان درگیری کنار بکشد و بگوید: "من موحّدم، ولی صُلح کُلّی هستم!"
مگر میشود؟!
⚡️ مگر میشود دين اسلام را طوری معنا کرد که آيات جهادش کنار برود؟
مگر میشود دين اسلام را طوری معنا کرد که تولّی و تبرّی در آن نباشد و نسبت به اقامۀ کفر و استکبار در عالَم، بیخیال و بیتفاوت باشيم؟
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir
🔻 تفاوت کارشناس با کارشناس
💠 #استاد_میرباقری:
⚡️ ما قبول داریم و همه قبول دارند که باید به کارشناس و کاردان رجوع کرد. اما چه کسی کارشناس و کاردان است؟ مسئله این است.
⚡️ گاهی کارشناس، متأثر از اندیشۀ غربی و ملتزم به آرمان سرمایهداری غربی و رؤیای آمریکایی است و گاهی کارشناس، متعهد به انقلاب و نظریۀ اسلامی _ ایرانی پیشرفت و استقلال و عزت کشور است.
⚡️ برای مثال، یک روشنفکری، میخواهد از مغز سرمان تا نوک پایمان آمریکایی و غربی بشود!
در آغاز مشروطه، اینها تازه با تمدن غرب آشنا شده بودند و شگفتزده و تحقیر شده بودند و لذا یک نسل را هم تحقیر کردند!
آیا ما باید برنامهریزی برای کشور را به دست چنین افرادی بسپاریم؟
#تحقیرشدگی
☑️ @mirbaqeri_ir
🎤 سخنرانی استاد میرباقری، از شنبه، ۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ساعت ۷:۳۰
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 سخنرانی استاد میرباقری در هیئت ثارالله
🕗 زمان: از یکشنبه تا سهشنبه، ۱۱ تا ۱۳ شهریور، ساعت ۲۰
📌 مکان: حسینیه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (رحمةاللهعلیه)
◻️ خواهران و برادران
@sarallahqom
☑️ @mirbaqeri_ir
🟩 پروندۀ دیدگاه آیتالله میرباقری دربارۀ شاخصههای #عرفان_اصیل
🟤 در روايت آمده است بنیاميه مانع نشر توحيد نمیشدند، بلکه جلوی معرفی شرک را میگرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، میتواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند!
این يعنی اسلامِ یکبعدی. اسلامی که در آن #تولّی باشد، اما #تبرّی نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اينطور شد، همه مکاتب، کمکم، توحيدی پنداشته میشوند!↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6554
🟤 توحید و عرفان و اخلاق، بدون #تولّی و #تبرّی معنا ندارد.
طریقِ قُرب به خدای متعال، تولّی و تبرّی است؛ همچنانکه در زیارت عاشورا آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام».↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6555
🟤 #زیارت_عاشورا جزو قُلّههای معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسانهای بزرگ تربیت میکند. زیارت عاشورا انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد میکند.
جامعه مؤمنين بايد به #برائت کامل برسند، بايد به #محبّت کامل برسند و اين برائت و محبّت تبديل به "روابط اجتماعي" بشود : «إِنِّي #سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکمْ وَ #حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکم». ↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6560
🟤 همين که موحّد میشوی، وارد ميدان درگيری با کُفر و ظُلم میشوی؛ وارد ميدان درگيری عظيم نبی اکرم(ص) و اهلبیت(ع) با دشمنان خدا و جبهه مستکبرین و ظالمین در عالَم میشوی.
نمیشود کسی موحّد شود، ولی خودش را از این میدان درگیری کنار بکشد و بگوید: "من موحّدم، ولی #صُلح_کُلّی هستم!"
مگر میشود؟!↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6563
🟤 همراهی با نبیاکرم(ص) با رویکرد «صُلح کُلّی» امکان ندارد. نمیشود کسی ادعا کند "من پیرو پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هستم"، ولی با مستکبرین عالَم، که پیامبر با آنها درگیر است، درگیر نباشد! هم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» لازم است و هم «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». همراهان پیامبر، اینگونه هستند.
(مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6637
🟤 توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرتسوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمیآید.↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6589
🟤 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.↙️
📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6593
🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6594
🟤 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی)↙️
📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6596
🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6598
🟤 کتاب «مصباحُ الهدایة الی الخلافة و الولاية» که حضرت امام (رحمة الله علیه) در دوران جوانی (در ۲۹ سالگی) قلمی کردهاند، جزو قویترين آثار عرفانی محسوب میشود. ایشان در این کتاب، نسبت توحيد و ولايت را تبيين میكنند.↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6601
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6599
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6600
🟤 نکتهای دربارۀ نحوۀ مواجهه با کتاب مثنوی↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6603
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6604
🟤 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمیتواند ولیِّ اجتماعی بشود.
اگر كسی قدرت تفقه جامع در دين نداشته باشد، ولو ظرفيت عرفانیاش بالا باشد، نمیتواند بستر جريان ولايت در حيات اجتماعی بشود.↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6606
🔗 ضمیمه: فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب دربارۀ "جایگاه سِلم و حَرب در نظام بندگی" (۱۴۰۳/۰۶/۰۴):
هدف زندگی، بندگی است. راهش هم فقط همین است: "سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَکُم."
در #زیارت_عاشورا، شما به امام حسین (ع) عرض میکنید: «یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی #سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ #حَربٌ لِمَن حارَبَکُم اِلىٰ یَومِ القِیامَة. «اِلىٰ یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان #جبهۀ_حسینی و #جبهۀ_یزیدی تمامنشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6558
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6561
#عرفان_اصیل
#تکامل_عرفان
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 انسانِ ۲۵۰ ساله
(چند نکتۀ مهم دربارۀ طرح تاریخی امامان)
🔰 #استاد_میرباقری:
🔲 دو طرح در عالم وجود دارد: یکی «طرح شیطان و اولیای طاغوت» و دیگری «طرح و برنامه وجود مقدس نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)» که همان برنامه الهی است.
ما اگر از مدار پرستش خدای متعال و وادی ولایتالله خارج شویم و خودمان شروع به طراحی کردن برای زندگانی خودمان و بقای خودمان کنیم، این طرح مستقل نمیماند، بلکه به ذیل طرح بزرگ اولیای طاغوت و شیاطین میرود و منحل میشود (وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ).
🔲 طرح نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) براساس حکمت الهی است؛ یعنی همان حکمت الهی را در حیات ما جاری میکند. دامنه وجودی ایشان دامنه حکمت است و بیت ایشان هم بیتالحکمة است (أَنَا بَيْتُ اَلْحِكْمَةِ).
اگر ما ذیل دین حضرت و ولایت حضرت حرکت کردیم، همه ما را حکیم میکند و زندگیمان را بر مدار حکمت شکل میدهد (يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ).
ما اگر در وادی دین خدا حرکت کنیم دائماً در وادی حکمت حرکت میکنیم و براساس حکمت الهی شکوفا میشویم؛ در این صورت، خودمان هم آرامآرام حکیم میشویم و طرح خودمان هم در عالَم، طرح حکمت میشود.
🔲 رفتار و فعل هر یک از ائمه معصومین(علیهم السلام) در هر یک از شئون حیاتشان در عالم دنیا، از فعل سایر معصومین گسسته و جدا نیست؛ بلکه فعل هر معصومی هم چون حلقههای پیوسته یک زنجیر، با افعال سایر معصومین ارتباط دارد؛ و افعال معصومین، فعل یکدیگر را نقض نمیکند.
برای مثال، هجرت امام رضا(علیه السلام) ادامه سلسله رفتارهای نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)، امیرالمومنین(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) است؛ و بدون توجه به رویکردهای رفتار سیاسی این بزرگواران، نمیتوان این هجرت را تحلیل کرد. اگرچه با بعثت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) تاریخ جهان اسلام آغاز میشود؛ اما برپا شدن دولت سقیفه، ادامه این مسیر را دچار چالشهای میکند که با دوراندیشی و تدابیر امیرالمومنین(علیهم السلام) و دیگر معصومین، رسالت آن حضرت ادامه مییابد.
🔲 آنکسی میتواند در راه هدف سیدالشُّهدا(ع) جهاد کند، که آن روزی که به او میگویند کنار امام مجتبی(ع) بایست، بایستد و تسلیم و راضی باشد.
کسی که آن روز میگوید «قتال میخواهیم»، او دیگر برای تحقّق طرح خدا و طرح نبیاکرم(ص) نمیخواهد بجنگد؛ او دنبالِ نَفْس و دنبالِ بازی است.
🔲 ایمانی که از ما خواسته شده، ایمان به کلّ طرح تاریخی نبیّاکرم(ص) است که لبۀ فعلی آن در دست امام زمان(عج) است و باید با آن حضرت همراه بود.
هر امامی مأموریتی دارد و بخشی از طرح نبیاکرم(ص) را پیش میبرد. مؤمنین باید با امام دوران خودشان همراه شوند و با مأموریت او حرکت کنند و طرح دیگری درنیندازند.
🔲 یک طرحی وجود دارد که مردم را از حول ائمه اطهار(ع) و نبی اکرم(ص) پراکنده میکند. چون ائمه(ع) ادامه نبی اکرم(ص) در امت هستند (إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْن)، انتشار و پراکندگی و انفضاض از حول کتاب و امام، انفضاض از حول نبی اکرم(ص) می آورد و این با پراکنده کردن از حول امام، ولو به اسم جمع شدن دور خدا، واقع میشود.
یک نکته خیلی مهمی که بزرگان روی آن تأکید کردند، این است که طرح ائمه(ع) طرح جداجدا و مستقل نیست؛ اینطور نیست طرحی که امیرالمؤمنین(ع) آن را به یک نقطهای رساندند، امام مجتبی(ع) آن طرح را عوض کنند، بلکه یک نقشه کلانی است که در کتاب خداست و هر امامی، یک بخش از آن را و یک قطعه از این نقشه بزرگ و طرح الهی را اعمال میکند. لذا مقام معظم رهبری (مد ظله) تعبیر «انسان دویست و پنجاه ساله» را بیان میفرمایند؛ گویا ائمه اطهار(ع) دویست و پنجاه سال مانند یک انسان زندگی میکنند. بلکه میشود گفت حدوداً یک «انسان هزار و چهارصد و شصت ساله» هستند و امروز هم امام زمان(عج) همان طرح را دارند جلو میبرند.
این یک طرح بزرگ و هماهنگ تاریخی است.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5882
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5883
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5842
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 استاد میرباقری | سخنرانی و روضه صبح روز ۲۶ ماه صفر
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 استاد میرباقری | سخنرانی و روضه صبح روز ۲۷ ماه صفر
☑️ @mirbaqeri_ir
🎙 استاد میرباقری | سخنرانی و روضه صبح روز ۲۸ ماه صفر
☑️ @mirbaqeri_ir
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 در جامعۀ حولَالامام، محبت اجتماعی بر محور امام شکل میگیرد.
چنین جامعهای، جامعۀ «المُتَحابّون فیالله» است و بهتبع آن، «المُتَباذِلون فینا» میشوند؛ یعنی بهتبع محبت خدا، امکاناتشان را به همدیگر بذل میکنند. مثل جامعۀ اربعین.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمدم ای شاه، پناهم بده
خطِ امانی ز گناهم بده
ای حَرمَت ملجأِ درماندگان
دور مران از در و راهم بده
لایق وصل تو که من نیستم
اِذن به یک لحظه نگاهم بده
تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع
گرمیِ جانسوز به آهم بده
لشکر شیطان به کمین من است
بیکسم ای شاه پناهم بده
از صف مژگان نگهی کن به من
با نظری، یار و سپاهم بده
در شب اول که به قبرم نهند
نور بدان شام سیاهم بده
#استاد_میرباقری
#روضه
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از دفتر مقام معظم رهبری در قم
سخنرانی.mp3
44.3M
🔊 صوت #سخنرانی در مراسم عزاداری پنج روز آخر ماه صفر
دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله میرباقری
در تاریخ ١۴۰۳/۰۶/۱۲
🆔 @KHAMENEI_QOM
17.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نقش زیارت امام رضا علیه السلام در شکلگیری جغرافیای شیعه
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
doa_baraye_emame_mahdi_dar_roze_jomeh_tarjome.pdf
538.1K
📜 أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ لِسَانِكَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ النَّاطِقِ بِحِكْمَتِكَ وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِكَ الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِدِ الْعَائِذِ بِكَ الْعَابِدِ عِنْدَكَ
وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ
وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ
بِحِفْظِكَ الَّذِي لاَ يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آبَاءَهُ أَئِمَّتَكَ وَ دَعَائِمَ دِينِكَ...
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
🎙 أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ لِسَانِكَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ النَّاطِقِ بِحِكْمَتِكَ وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِكَ الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِدِ الْعَائِذِ بِكَ الْعَابِدِ عِنْدَكَ...
💥 دعای امام رضا(ع) برای امام زمان، دعای خیلی مهمی است.
👈 ما باید این دعا را عمومی کنیم.
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ دعای خالصانۀ سحر برای امام زمان(عج) لازم است تا ما با آن حضرت گره بخوریم.
ما باید تمام زیارات حضرت و تمام دعاهای مأثور بر حضرت را در هیئتها برگزار کنیم.
◀️ دعای اصلی سحرمان باید دعا برای امام زمان(عج) باشد؛ نه با زبان خودمان، بلکه دعاهایی که از ائمه(ع) نقل شده است. یکی از آنها دعای عهد است. یکی دیگر، دعای امام رضا(ع) برای امام زمان است که به نظرم میآید دعای خیلی مهمی است (أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ...).
یونس بن عبدالرحمن میگوید که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) «أَنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ بِالدُّعَاءِ لِلْحُجَّة».
ما باید این دعا را عمومی کنیم. اگر اینطوری شد، آرامآرام آرمان جوانها با عصر ظهور گره میخورد؛ بزرگ میشوند و خواستههای بزرگ پیدا میکنند.
◀️ در کنارش هم به یک بصیرت، آگاهی و یک نظام فکری روشن و مُتقن، که رابطۀ «ایمان به امام زمان و انتظار» را با «درگیریهای تمدنی امروز» بفهمد و صفهای امروز را بشناسد، مأموریت هایش را بشناسد و پیچیدگیهای دشمن را بفهمد و سادهانگاری نکند، نیاز است.
اگر جوان ما به اینجا رسید، برای ورود به این میدان آمادگی پیدا میکند و آماده میشود تا در راه امام زمان(ع) فداکاری کند. «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّة».
🔗 اگر این دعا را نخوانید، آرمانهای شما از آرمانهای امام عصر(عج) فاصله میگیرد و نمیتوانید برای آن حضرت کار کنید. این دعا افقها و آرمانهای ما را بزرگ میکند.↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6003
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔻#توحید بدون #مبارزه بیمعناست! 🔰 #استاد_میرباقری: ⚡️ همين که موحّد میشوی، وارد ميدان درگيری با ک
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرتسوز است.
🔰 آیتالله میرباقری:
⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است.
این نگاه، بصیرتسوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمیآید. (۳۰ آذر ۱۳۸۸)
🖇 پروندۀ نکتهها از آیتالله میرباقری دربارۀ #عرفان_اصیل (در حال تکمیل و بهروزرسانی)↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568
#تولّی_و_تبرّی
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرتسوز است. 🔰 آیتالله میرباقری: ⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خ
📜 #استاد_میرباقری:
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است.
💥 عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش.
💥 از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.
⬇️⬇️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6593
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6594
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6596
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6598
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
📜 #استاد_میرباقری: 💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. 💥 عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است.
⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش.
⬅️ از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.
🔰 #استاد_میرباقری:
🟤 امام راحل، هم در وادی سير عملی براساس عرفان و هم در شناخت عرفان عملی و عرفان نظری، جزو سرآمدهای اين قافله هستند و بیترديد از انسانهای انگشتشماری هستند كه میتوان در طول اين مسيرِ عارفان از آنها نام برد كه هم به درک عرفان نظری رسيدند و هم حقيقت عرفان عملی را شناختند و هم متحقّق به اين دو حقيقت شدند.
🟤 من گمان میكنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است.
گرچه عرفان عملی و نظریای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما میتوانيم بهعنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه میبينيد.
🟤 برخلاف بعضی سكولارها كه میگويند انبياء كاری با سياست نداشتند، ما پيامبری نمیشناسيم كه با سياست كار نداشته باشد! همه انبياء در عين اينكه سرآمد عارفان بودند و مراحل شهود و سلوک را طی كرده بودند و با امر الهی بهسوی عالم انسانی برای هدایت انسان رجوع كرده بودند، ولی همهشان اهل ميدان سياست و مبارزه بودند و جامعهپردازی میكردند و از سياستمداران بنام تاريخ بشريت به حساب میآيند.
من گمان میكنم عرفان اصيل اسلامی هم همين است، یعنی عرفانی است كه از دلش درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون میآيد، نه انزوا و كنارهگيری یا سازش.
🟤 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كنارهگيری و گوشهنشينی دعوت میكند و اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور میكند و بهمعنای انزوا و گوشهگيری و سازش نيست.
🟤 از انديشه عرفانی امام، نظريه حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی بهلحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را بهنفع مذهب و معنويت تغيير داده و بهطرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است.
🟤 در انديشه عرفانی امام، برخلاف نظريۀ بسياری از عارفان كه انسان را به پرهيز از قدرت و ثروت دعوت میكنند، ايشان با ثروت و قدرت، آن هم در مقياس حكومت، درآميختند و بنای يک حكومت جديد را گذاشتند و نوع جديدی از حكومت را در دنيای پيچيدۀ مدرن تأسیس كردند.
🟤 امام خمینی، بر خلاف عرفایی كه صلح كلی هستند (يا منزویاند يا سازشكار)، به مبارزه و قتال با کفر و استکبار رو آوردند و صفبندی بين حق و باطل را بهخصوص در مقياس جهانی فعال كردند. ایشان انسان عارفی هستند كه وارد ميدان جهان شدند و فرمودند: "ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستادهایم و برخلاف میل تمامی آنها، حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایهریزی خواهیم نمود".
(۳۰ دی ۱۳۸۸)
🖇 پروندۀ نکتهها از آیتالله میرباقری دربارۀ #عرفان_اصیل (در حال تکمیل و بهروزرسانی)↙️
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. ⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزو
21.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 فایل صوتی سخنان مهم #استاد_میرباقری دربارۀ عرفان امام خمینی (رحمة الله علیه)
(۳۰ دی ۱۳۸۸)
💥 عرفان امام خمینی، #عرفان_اصیل اسلامی است.
💥 من گمان میكنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند، از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است.
گرچه عرفان عملی و نظریای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما میتوانيم بهعنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه میبينيد.
💥 عرفان اصیل اسلامی عرفانی است كه از دل آن، درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون میآيد، نه انزوا و كنارهگيری یا سازش.
💥 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كنارهگيری و گوشهنشينی دعوت میكند و اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور میكند و بهمعنای انزوا و گوشهگيری و سازش نيست.
💥 از انديشه عرفانی امام، نظريه حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی بهلحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را بهنفع مذهب و معنويت تغيير داده و بهطرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
🎧 فایل صوتی سخنان مهم #استاد_میرباقری دربارۀ عرفان امام خمینی (رحمة الله علیه) (۳۰ دی ۱۳۸۸) 💥 عرفا
💥 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید؟
(نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی)
🔰 آیتالله #میرباقری:
🔷 امام راحل در اندیشۀ عرفانی خودشان به درک حقیقت #توحید نائل شدند و حقیقت هستی را منحصر در ذات الهی میدانند و مابقی را به تعبیر عرفانی خودشان نمود و ظهور و مظاهر هستی میدانند (رابطه خالق و مخلوق).
دوم اینکه جریان توحید را در عالم از طریق #خلافت الهی میدانند.
همچنین نسبت بین حقیقت باطنی دین که جریان توحید و ولایت است را با #شریعت و احکام و فقه و آداب، به خوبی برقرار میکنند.
ایشان نگاه جامعی به دین دارند و بهشدت از نگاه یکبُعدی به دین که دین را منحصر به احکام و شریعت کنیم و در فقه از آن بحث میشود و یا اینکه دین را در زاویۀ باطنی او که همان توحید و ولایت است منحصر کنیم، پرهیز میکنند.
🔷 امام، نه شریعت را جدای از ولایت تعریف میکنند و نه ولایت را جدای از توحید. بلکه سیر، از شریعت به ولایت و توحید است؛ کمااینکه در قوس نزول هم توحید از طریق ولایت و شریعت در جامعه جاری میشود.
بنابراین، اگر بگوییم سرپرستی خدای متعال است که انسان را به کمال میرساند، این سرپرستی خدای متعال از طریق ولایت حقۀ اولیای خودش و با مناسک شریعت جاری میشود و اگر ما بخواهیم سیر تا مقام توحید کنیم، این سیر از آراسته شدن به شریعت شروع میشود، تا رسیدن به درک حقیقت ولایت و سیر تا درک از سر توحید. این آن سیری است که در قوس صعود اتفاق میافتد.
🔷 بسیاری از عرفانها، فردگرایانه و با نگرش باطنی حرکت میکنند؛ یعنی تهذیب را فقط در حوزۀ باطنی انسان تعریف میکنند، آن هم فردگرایانه. این عرفانها عرفانهایی هستند که با نظامهای سکولاریستی هم جمع میشوند و هیچ تنازعی با عرفانهای سکولاریستی ندارند و از دلشان هم اندیشۀ حکومت دینی بیرون نمیآید! یعنی میخواهند مثلاً انسان را در حوزۀ حیات باطنی خودش تا مدارج توحید پیش ببرند. معمولاً این عرفانها کارشان به جایی میرسد که شریعت را پوسته میدانند و آن را تحقیر میکنند و کمکم از شریعت فاصله میگیرند و تعهد به شریعت را از شرایط اصلی سیر و سلوک هم نمیدانند.
اما در اندیشۀ حضرت امام اینگونه نیست. امام همانطور که میخواهند فرد را سیر بدهند و از مراحل سیر فرد بحث کنند، از مدارج تکامل و سیر اجتماعی انسان هم بحث کنند.
🔷 امام راحل، این اندیشه را که «در سرپرستی و رشد انسان، ولایت اصل است»، در مقیاس جامعه پیاده کردند. صلاح و فساد جامعه بازگشت میکند به اینکه نظام ولایتی که بر جامعه حکومت میکند صالح باشد یا فاسد. لذا امام در اصلاحات اجتماعی، مبارزات رفرمگرایانه ندارند و نمیآیند به اصلاحات جزئی دست بزنند؛ بلکه میگویند حکومت باید تغییر کند تا جامعه اصلاح شود. در مقیاس جهانی هم وقتی به اصلاح جامعۀ جهانی میاندیشند، با نظام استکباری [و با مثلث کاپیتالیسم، سوسیالیسم و صهیونیسم] در جامعۀ جهانی درگیر میشوند. این همان اندیشۀ عارفانۀ امام است که محور صلاح و فساد را بیش از آنکه شریعت و قانون بدانند، ولایت میدانند؛ بلکه قانون را طریق جریان ولایت میدانند.
🔷 امام راحل، همانگونه که نسبت به فرد میگویند باید به شریعت عمل کند تا به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد، دقیقاً طریق تهذیب جامعه را همین میدانند؛ میگویند اسلام، دین حکومتی است و باید از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی اتفاق بیفتد. از دل چنین اندیشهای، حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون میآید.
🔷 امام راحل، جامعههای انسانی و آحاد را بر اساس تقسیم قرآنی، در سه دستۀ «مؤمن و منافق و کافر» میبینند. ایشان، هم در آثار عرفانی محضشان و هم در آثار سیاسیشان، معتقد به «صُلح کُل» نیستند. ایشان معتقدند ما جامعۀ مؤمنین و کفار و منافقین داریم و اینها حتماً کارشان به درگیری میکشد و این درگیری تعطیلبردار نیست تا پیروزی یک طرف حاصل شود. این است معنای آن حرف که: «ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستادهایم». در نگاه عرفانی ایشان، صفآرایی حق و باطل یک صفآرایی تاریخی است تا به عصر ظهور برسیم. لذا از دل عرفان ایشان، مجاهده و شهادت بیرون میآید و آن عرفان نظری در میدان عمل تبدیل میشود به جهاد و مبارزه، و اتفاقاً در حوزۀ عرفان عملی هم این جهاد را طریق سلوک و تهذیب میدانند.
(۳۰ دی ۱۳۸۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568
#عرفان_اصیل
☑️ @mirbaqeri_ir