eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
407 ویدیو
141 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
🟩 پروندۀ دیدگاه آیت‌الله میرباقری دربارۀ شاخصه‌های 🟤 در روايت آمده است بنی‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند، بلکه جلوی معرفی شرک را می‌گرفتند؛ چرا که وقتی شرک شناخته نشد، می‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفی کند! این يعنی اسلامِ یک‌بعدی. اسلامی که در آن باشد، اما نباشد! محبت باشد اما غضب نباشد! اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدی پنداشته می‌شوند!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6554 🟤 توحید و عرفان و اخلاق، بدون و معنا ندارد. طریقِ قُرب به خدای متعال، تولّی و تبرّی است؛ همچنان‌که در زیارت عاشورا آمده: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام‏».↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6555 🟤 جزو قُلّه‌های معارف اسلامی است. زیارت عاشورا انسان‌های بزرگ تربیت می‌کند. زیارت عاشورا انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد می‌کند. جامعه مؤمنين بايد به کامل برسند، بايد به کامل برسند و اين برائت و محبّت تبديل به "روابط اجتماعي" بشود : «إِنِّي لِمَنْ سَالَمَکمْ وَ لِمَنْ حَارَبَکمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاکمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ‏ عَادَاکم‏». ↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6560 🟤 همين که موحّد می‌شوی، وارد ميدان درگيری با کُفر و ظُلم می‌شوی؛ وارد ميدان درگيری عظيم نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) با دشمنان خدا و جبهه مستکبرین و ظالمین در عالَم می‌شوی. نمی‌شود کسی موحّد شود، ولی خودش را از این میدان درگیری کنار بکشد و بگوید: "من موحّدم، ولی هستم!" مگر می‌شود؟!↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6563 🟤 همراهی با نبی‌اکرم(ص) با رویکرد «صُلح کُلّی» امکان ندارد. نمی‌شود کسی ادعا کند "من پیرو پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) هستم"، ولی با مستکبرین عالَم، که پیامبر با آنها درگیر است، درگیر نباشد! هم «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» لازم است و هم «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ». همراهان پیامبر، این‌گونه هستند. (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6637 🟤 توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرت‌سوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمی‏آید.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6589 🟤 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید.↙️ 📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6593 🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6594 🟤 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی)↙️ 📜 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6596 🎙 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6598 🟤 کتاب «مصباحُ الهدایة الی الخلافة و الولاية» که حضرت امام (رحمة الله علیه) در دوران جوانی (در ۲۹ سالگی) قلمی کرده‌اند، جزو قوی‌ترين آثار عرفانی محسوب می‌شود. ایشان در این کتاب، نسبت توحيد و ولايت را تبيين می‌كنند.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6601 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6599 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6600 🟤 نکته‌ای دربارۀ نحوۀ مواجهه با کتاب مثنوی↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6603 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6604 🟤 «عارف» اگر «فقیه» نباشد، نمی‌تواند ولیّ‌ِ اجتماعی بشود. اگر كسی قدرت تفقه جامع در دين نداشته باشد، ولو ظرفيت عرفانی‌اش بالا باشد، نمی‌تواند بستر جريان ولايت در حيات اجتماعی بشود.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6606 🔗 ضمیمه: فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب دربارۀ "جایگاه سِلم و حَرب در نظام بندگی" (۱۴۰۳/۰۶/۰۴): هدف زندگی، بندگی است. راهش هم فقط همین است: "سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم وَ حَربٌ‌ لِمَن حارَبَکُم." در ، شما به امام حسین (ع) عرض میکنید: «یا اَبا عَبدِ اللهِ اِنّی لِمَن سالَمَکُم وَ لِمَن حارَبَکُم اِلىٰ یَومِ القِیامَة. «اِلىٰ یَومِ القِیامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان و تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6558 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6561 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥 انسانِ ۲۵۰ ساله (چند نکتۀ مهم دربارۀ طرح تاریخی امامان) 🔰 : 🔲 دو طرح در عالم وجود دارد: یکی «طرح شیطان و اولیای طاغوت» و دیگری «طرح و برنامه وجود مقدس نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)» که همان برنامه الهی است. ما اگر از مدار پرستش خدای متعال و وادی ولایت‌الله خارج شویم و خودمان شروع به طراحی کردن برای زندگانی خودمان و بقای خودمان کنیم، این طرح مستقل نمی‌ماند، بلکه به ذیل طرح بزرگ اولیای طاغوت و شیاطین می‌رود و منحل می‌شود (وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ). 🔲 طرح نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) براساس حکمت الهی است؛ یعنی همان حکمت الهی را در حیات ما جاری می‌کند. دامنه وجودی ایشان دامنه حکمت است و بیت ایشان هم بیت‌الحکمة است (أَنَا بَيْتُ اَلْحِكْمَةِ). اگر ما ذیل دین حضرت و ولایت حضرت حرکت کردیم، همه ما را حکیم می‌کند و زندگی‌مان را بر مدار حکمت شکل می‌دهد (يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ). ما اگر در وادی دین خدا حرکت کنیم دائماً در وادی حکمت حرکت می‌کنیم و براساس حکمت الهی شکوفا می‌شویم؛ در این صورت، خودمان هم آرام‌آرام حکیم می‌شویم و طرح خودمان هم در عالَم، طرح حکمت می‌شود. 🔲 رفتار و فعل هر یک از ائمه معصومین(علیهم السلام) در هر یک از شئون حیاتشان در عالم دنیا، از فعل سایر معصومین گسسته و جدا نیست؛ بلکه فعل هر معصومی هم چون حلقه‌های پیوسته یک زنجیر، با افعال سایر معصومین ارتباط دارد؛ و افعال معصومین، فعل یکدیگر را نقض نمی‌کند. برای مثال، هجرت امام رضا(علیه السلام) ادامه سلسله رفتارهای نبی اکرم(صلی الله علیه و آله)، امیرالمومنین(علیه السلام) و سایر معصومین(علیهم السلام) است؛ و بدون توجه به رویکردهای رفتار سیاسی این بزرگواران، نمی‌توان این هجرت را تحلیل کرد. اگرچه با بعثت نبی اکرم ‌(صلی الله علیه و آله) تاریخ جهان اسلام آغاز می‌شود؛ اما برپا شدن دولت سقیفه، ادامه این مسیر را دچار چالش‌های می‌کند که با دوراندیشی و تدابیر امیرالمومنین(علیهم السلام) و دیگر معصومین، رسالت آن حضرت ادامه‌ می‌یابد. 🔲 آن‌کسی می‌تواند در راه هدف سیدالشُّهدا(ع) جهاد کند، که آن روزی که به او می‌گویند کنار امام مجتبی(ع) بایست، بایستد و تسلیم و راضی باشد. کسی که آن روز می‌گوید «قتال می‌خواهیم»، او دیگر برای تحقّق طرح خدا و طرح نبی‌اکرم(ص) نمی‌خواهد بجنگد؛ او دنبالِ نَفْس و دنبالِ بازی است. 🔲 ایمانی که از ما خواسته شده، ایمان به کلّ طرح تاریخی نبیّ‌اکرم(ص) است که لبۀ فعلی آن در دست امام زمان(عج) است و باید با آن حضرت همراه بود. هر امامی مأموریتی دارد و بخشی از طرح نبی‌اکرم(ص) را پیش می‌برد. مؤمنین باید با امام دوران خودشان همراه شوند و با مأموریت او حرکت کنند و طرح دیگری درنیندازند. 🔲 یک طرحی وجود دارد که مردم را از حول ائمه اطهار(ع) و نبی اکرم(ص) پراکنده می‌کند. چون ائمه(ع) ادامه نبی اکرم(ص) در امت هستند (إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْن)، انتشار و پراکندگی و انفضاض از حول کتاب و امام، انفضاض از حول نبی اکرم(ص) می آورد و این با پراکنده کردن از حول امام، ولو به اسم جمع شدن دور خدا، واقع می‌شود. یک نکته خیلی مهمی که بزرگان روی آن تأکید کردند، این است که طرح ائمه(ع) طرح جداجدا و مستقل نیست؛ این‌طور نیست طرحی که امیرالمؤمنین(ع) آن را به یک نقطه‌ای رساندند، امام مجتبی(ع) آن طرح را عوض کنند، بلکه یک نقشه کلانی است که در کتاب خداست و هر امامی، یک بخش از آن را و یک قطعه از این نقشه بزرگ و طرح الهی را اعمال می‌کند. لذا مقام معظم رهبری (مد ظله) تعبیر «انسان دویست و پنجاه ساله» را بیان می‌فرمایند؛ گویا ائمه اطهار(ع) دویست و پنجاه سال مانند یک انسان زندگی می‌کنند. بلکه می‌شود گفت حدوداً یک «انسان هزار و چهارصد و شصت ساله» هستند و امروز هم امام زمان(عج) همان طرح را دارند جلو می‌برند. این یک طرح بزرگ و هماهنگ تاریخی است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5882 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5883 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5842 ☑️ @mirbaqeri_ir
37.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 در جامعۀ حولَ‌الامام، محبت اجتماعی بر محور امام شکل می‌گیرد. چنین جامعه‌ای، جامعۀ «المُتَحابّون فی‌الله» است و به‌تبع آن، «المُتَباذِلون فینا» می‌شوند؛ یعنی به‌تبع محبت خدا، امکاناتشان را به همدیگر بذل می‌کنند. مثل جامعۀ اربعین. ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آمدم ای شاه، پناهم بده خطِ امانی ز گناهم بده ای حَرمَت ملجأِ درماندگان دور مران از در و راهم بده لایق وصل تو که من نیستم اِذن به یک لحظه نگاهم بده تا که ز عشق تو گُدازم چو شمع گرمیِ جان‌سوز به آهم بده لشکر شیطان به کمین من است بی‌کسم ای شاه پناهم بده از صف مژگان نگهی کن به من با نظری، یار و سپاهم بده در شب اول که به قبرم نهند نور بدان شام سیاهم بده ☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی.mp3
44.3M
🔊 صوت در مراسم عزاداری پنج روز آخر ماه صفر دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام آیت الله میرباقری در تاریخ ١۴۰۳/۰۶/۱۲ 🆔 @KHAMENEI_QOM
17.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نقش زیارت امام رضا علیه السلام در شکل‌گیری جغرافیای شیعه ☑️ @mirbaqeri_ir
◾️سخنرانی استاد میرباقری در شام شهادت امام رضا علیه‌السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
doa_baraye_emame_mahdi_dar_roze_jomeh_tarjome.pdf
538.1K
📜 أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ لِسَانِكَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ النَّاطِقِ بِحِكْمَتِكَ‏ وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِكَ الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِدِ الْعَائِذِ بِكَ الْعَابِدِ عِنْدَكَ‏ وَ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ مَا خَلَقْتَ وَ بَرَأْتَ وَ أَنْشَأْتَ وَ صَوَّرْتَ‏ وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ‏ بِحِفْظِكَ الَّذِي لاَ يَضِيعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آبَاءَهُ أَئِمَّتَكَ وَ دَعَائِمَ دِينِكَ‏...
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
🎙 أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَ خَلِيفَتِكَ وَ حُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ وَ لِسَانِكَ الْمُعَبِّرِ عَنْكَ النَّاطِقِ بِحِكْمَتِكَ‏ وَ عَيْنِكَ النَّاظِرَةِ بِإِذْنِكَ وَ شَاهِدِكَ عَلَى عِبَادِكَ الْجَحْجَاحِ الْمُجَاهِدِ الْعَائِذِ بِكَ الْعَابِدِ عِنْدَكَ‏...
💥 دعای امام رضا(ع) برای امام زمان، دعای خیلی مهمی است. 👈 ما باید این دعا را عمومی کنیم. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ◀️ دعای خالصانۀ سحر برای امام زمان(عج) لازم است تا ما با آن حضرت گره بخوریم. ما باید تمام زیارات حضرت و تمام دعاهای مأثور بر حضرت را در هیئت‌ها برگزار کنیم. ◀️ دعای اصلی سحرمان باید دعا برای امام زمان(عج) باشد؛ نه با زبان خودمان، بلکه دعاهایی که از ائمه(ع) نقل شده است. یکی از آنها دعای عهد است. یکی دیگر، دعای امام رضا(ع) برای امام زمان است که به نظرم می‌آید دعای خیلی مهمی است (أللّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ...). یونس بن عبدالرحمن می‌گوید که حضرت علی بن موسی الرضا(ع) «أَنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ بِالدُّعَاءِ لِلْحُجَّة». ما باید این دعا را عمومی کنیم. اگر این‌طوری شد، آرام‌آرام آرمان جوان‌ها با عصر ظهور گره می‌خورد؛ بزرگ می‌شوند و خواسته‌های بزرگ پیدا می‌کنند. ◀️ در کنارش هم به یک بصیرت، آگاهی و یک نظام فکری روشن و مُتقن، که رابطۀ «ایمان به امام زمان و انتظار» را با «درگیری‌های تمدنی امروز» بفهمد و صفهای امروز را بشناسد، مأموریت هایش را بشناسد و پیچیدگی‌های دشمن را بفهمد و ساده‌انگاری نکند، نیاز است. اگر جوان ما به اینجا رسید، برای ورود به این میدان آمادگی پیدا می‌کند و آماده می‌شود تا در راه امام زمان(ع) فداکاری کند. «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّة». 🔗 اگر این دعا را نخوانید، آرمان‌های شما از آرمان‌های امام عصر(عج) فاصله می‌گیرد و نمی‌توانید برای آن حضرت کار کنید. این دعا افق‌ها و آرمان‌های ما را بزرگ می‌کند.↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6003 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻#توحید بدون #مبارزه بی‌معناست! 🔰 #استاد_میرباقری: ⚡️ همين که موحّد می‌شوی، وارد ميدان درگيری با ک
13.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرت‌سوز است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خودِ این تلقیِ از توحید، خلاف بصیرت است. این نگاه، بصیرت‌سوز است. از این نگاهِ به توحید، صَف و قِتال و مبارزه با طاغوت بیرون نمی‏آید. (۳۰ آذر ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔻 توحیدی كه صُلح كُلّی باشد، بصیرت‌سوز است. 🔰 آیت‌الله میرباقری: ⚡️ توحیدی كه «صُلح كُلّ»ی باشد، خ
📜 : 💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. 💥 عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. 💥 از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید. ⬇️⬇️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6593 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6594 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6596 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6598 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
📜 #استاد_میرباقری: 💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. 💥 عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. ⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزوا یا عرفان سازش. ⬅️ از عرفان امام، نظریه حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید. 🔰 : 🟤 امام راحل، هم در وادی سير عملی براساس عرفان و هم در شناخت عرفان عملی و عرفان نظری، جزو سرآمدهای اين قافله هستند و بی‌ترديد از انسان‌های انگشت‌شماری هستند كه می‌توان در طول اين مسيرِ عارفان از آنها نام برد كه هم به درک عرفان نظری رسيدند و هم حقيقت عرفان عملی را شناختند و هم متحقّق به اين دو حقيقت شدند. 🟤 من گمان می‌كنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است. گرچه عرفان عملی و نظری‌ای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما می‌توانيم به‌عنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه می‌بينيد. 🟤 برخلاف بعضی سكولارها كه می‌گويند انبياء كاری با سياست نداشتند، ما پيامبری نمی‌شناسيم كه با سياست كار نداشته باشد! همه انبياء در عين اينكه سرآمد عارفان بودند و مراحل شهود و سلوک را طی كرده بودند و با امر الهی به‌سوی عالم انسانی برای هدایت انسان رجوع كرده بودند، ولی همه‌شان اهل ميدان سياست و مبارزه بودند و جامعه‌پردازی می‌كردند و از سياستمداران بنام تاريخ بشريت به حساب می‌آيند. من گمان می‌كنم عرفان اصيل اسلامی هم همين است، یعنی عرفانی است كه از دلش درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون می‌آيد، نه انزوا و كناره‌گيری یا سازش. 🟤 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كناره‌گيری و گوشه‌نشينی دعوت می‌كند و‌ اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور می‌كند و به‌معنای انزوا و گوشه‌گيری و سازش نيست. 🟤 از انديشه‌ عرفانی امام، نظريه‌ حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی به‌لحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را به‌نفع مذهب و معنويت تغيير داده و به‌طرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است. 🟤 در انديشه‌ عرفانی امام، برخلاف نظريۀ بسياری از عارفان كه انسان را به پرهيز از قدرت و ثروت دعوت می‌كنند، ايشان با ثروت و قدرت، آن هم در مقياس حكومت، درآميختند و بنای يک حكومت جديد را گذاشتند و نوع جديدی از حكومت را در دنيای پيچيدۀ مدرن تأسیس كردند. 🟤 امام خمینی، بر خلاف عرفایی كه صلح كلی هستند (يا منزوی‌اند يا سازش‌كار)، به مبارزه و قتال با کفر و استکبار رو آوردند و صف‌بندی بين حق و باطل را به‌خصوص در مقياس جهانی فعال كردند. ایشان انسان عارفی هستند كه وارد ميدان جهان شدند و فرمودند: "ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستاده‏ایم و برخلاف میل تمامی آنها، حکومت نه شرقی و نه غربی را در اکثر کشورهای جهان پایه‌ریزی خواهیم نمود". (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) 🖇 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ (در حال تکمیل و به‌روزرسانی)↙️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 عرفان امام خمینی، عرفان اصیل اسلامی است. ⬅️ عرفان امام، عرفان مبارزه با طاغوت است، نه عرفان انزو
21.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 فایل صوتی سخنان مهم دربارۀ عرفان امام خمینی (رحمة الله علیه) (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) 💥 عرفان امام خمینی، اسلامی است. 💥 من گمان می‌كنم آن عرفانی كه ما در حوزۀ اديان الهی داريم و انبيای الهی پرچمداران او بودند، از نوع عرفان امام رضوان الله تعالی عليه است. گرچه عرفان عملی و نظری‌ای كه عارفان اسلامی و شيعی در طول تاريخ تبيين كردند، متأثر از فرهنگ اسلامی است ولی آنچه ما می‌توانيم به‌عنوان عرفان اصيل از آن ياد كنيم، شبيه همان چيزی است كه شما در انديشه و رفتار امام رضوان الله تعالی عليه می‌بينيد. 💥 عرفان اصیل اسلامی عرفانی است كه از دل آن، درآميختن با قدرت و ثروت، برای اصلاح قدرت و ثروت، بيرون می‌آيد، نه انزوا و كناره‌گيری یا سازش. 💥 آن نگاه عارفانه به جهان كه انسان را به انزوا و كناره‌گيری و گوشه‌نشينی دعوت می‌كند و‌ اهل مبارزه با طاغوت نیست، با عرفان اصيل اسلامی سازگار نيست. گرچه در عرفان اسلامی دعوت به زهد شده، اما اين زهد از دل درآميختن با جهان عبور می‌كند و به‌معنای انزوا و گوشه‌گيری و سازش نيست. 💥 از انديشه‌ عرفانی امام، نظريه‌ حكومت دينی و ولايت فقيه ناشی شده است؛ یعنی به‌لحاظ عملی، اين انسان عارف دست به يک انقلاب بزرگ در مقياس اجتماعی زدند كه موازنۀ جهانی را به‌نفع مذهب و معنويت تغيير داده و به‌طرف تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کرده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🎧 فایل صوتی سخنان مهم #استاد_میرباقری دربارۀ عرفان امام خمینی (رحمة الله علیه) (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) 💥 عرفا
💥 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی) 🔰 آیت‌الله : 🔷 امام راحل در اندیشۀ عرفانی خودشان به درک حقیقت نائل شدند و حقیقت هستی را منحصر در ذات الهی می‌دانند و مابقی را به تعبیر عرفانی خودشان نمود و ظهور و مظاهر هستی می‌دانند (رابطه خالق و مخلوق). دوم اینکه جریان توحید را در عالم از طریق الهی می‌دانند. همچنین نسبت بین حقیقت باطنی دین که جریان توحید و ولایت است را با و احکام و فقه و آداب، به خوبی برقرار می‌کنند. ایشان نگاه جامعی به دین دارند و به‌شدت از نگاه یک‌بُعدی به دین که دین را منحصر به احکام و شریعت کنیم و در فقه از آن بحث می‌شود و یا اینکه دین را در زاویۀ باطنی او که همان توحید و ولایت است منحصر کنیم، پرهیز می‌کنند. 🔷 امام، نه شریعت را جدای از ولایت تعریف می‌کنند و نه ولایت را جدای از توحید. بلکه سیر، از شریعت به ولایت و توحید است؛ کمااینکه در قوس نزول هم توحید از طریق ولایت و شریعت در جامعه جاری می‌شود. بنابراین، اگر بگوییم سرپرستی خدای متعال است که انسان را به کمال می‌رساند، این سرپرستی خدای متعال از طریق ولایت حقۀ اولیای خودش و با مناسک شریعت جاری می‌شود و اگر ما بخواهیم سیر تا مقام توحید کنیم، این سیر از آراسته‌ شدن به شریعت شروع می‌شود، تا رسیدن به درک حقیقت ولایت و سیر تا درک از سر توحید. این آن سیری است که در قوس صعود اتفاق می‌افتد. 🔷 بسیاری از عرفان‌ها، فردگرایانه و با نگرش باطنی حرکت می‌کنند؛ یعنی تهذیب را فقط در حوزۀ باطنی انسان تعریف می‌کنند، آن هم فردگرایانه. این عرفان‌ها عرفان‌هایی هستند که با نظام‌های سکولاریستی هم جمع می‌شوند و هیچ تنازعی با عرفان‌های سکولاریستی ندارند و از دلشان هم اندیشۀ حکومت دینی بیرون نمی‌آید! یعنی می‌خواهند مثلاً انسان را در حوزۀ حیات باطنی خودش تا مدارج توحید پیش ببرند. معمولاً این عرفان‌ها کارشان به جایی می‌رسد که شریعت را پوسته می‌دانند و آن را تحقیر می‌کنند و کم‌کم از شریعت فاصله می‌گیرند و تعهد به شریعت را از شرایط اصلی سیر و سلوک هم نمی‌دانند. اما در اندیشۀ حضرت امام این‌گونه نیست. امام همان‌طور که می‌خواهند فرد را سیر بدهند و از مراحل سیر فرد بحث کنند، از مدارج تکامل و سیر اجتماعی انسان هم بحث کنند. 🔷 امام راحل، این اندیشه را که «در سرپرستی و رشد انسان، ولایت اصل است»، در مقیاس جامعه پیاده کردند. صلاح و فساد جامعه بازگشت می‌کند به اینکه نظام ولایتی که بر جامعه حکومت می‌کند صالح باشد یا فاسد. لذا امام در اصلاحات اجتماعی، مبارزات رفرم‌گرایانه ندارند و نمی‌آیند به اصلاحات جزئی دست بزنند؛ بلکه می‌گویند حکومت باید تغییر کند تا جامعه اصلاح شود. در مقیاس جهانی هم وقتی به اصلاح جامعۀ جهانی می‌اندیشند، با نظام استکباری [و با مثلث کاپیتالیسم، سوسیالیسم و صهیونیسم] در جامعۀ جهانی درگیر می‌شوند. این همان اندیشۀ عارفانۀ امام است که محور صلاح و فساد را بیش از آنکه شریعت و قانون بدانند، ولایت می‌دانند؛ بلکه قانون را طریق جریان ولایت می‌دانند. 🔷 امام راحل، همان‌گونه که نسبت به فرد می‌‌گویند باید به شریعت عمل کند تا به ولایت برسد و از طریق درک ولایت حقه به توحید برسد، دقیقاً‌ طریق تهذیب جامعه را همین می‌دانند؛ می‌گویند اسلام، دین حکومتی است و باید از طریق یک مدیریت صحیح، سیر به طرف توحید و مدارج رشد اجتماعی اتفاق بیفتد. از دل چنین اندیشه‌ای، حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید. 🔷 امام راحل، جامعه‌های انسانی و آحاد را بر اساس تقسیم قرآنی، در سه دستۀ «مؤمن و منافق و کافر» می‌بینند. ایشان، هم در آثار عرفانی محض‌شان و هم در آثار سیاسی‌شان، معتقد به «صُلح کُل» نیستند. ایشان معتقدند ما جامعۀ مؤمنین و کفار و منافقین داریم و اینها حتماً کارشان به درگیری می‌کشد و این درگیری تعطیل‌بردار نیست تا پیروزی یک طرف حاصل شود. این است معنای آن حرف که: «ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطرۀ خون برای اعلای کلمه الله ایستاده‏ایم». در نگاه عرفانی ایشان، صف‌آرایی حق و باطل یک صف‌آرایی تاریخی است تا به عصر ظهور برسیم. لذا از دل عرفان ایشان، مجاهده و شهادت بیرون می‌آید و آن عرفان نظری در میدان عمل تبدیل می‌شود به جهاد و مبارزه، و اتفاقاً در حوزۀ عرفان عملی هم این جهاد را طریق سلوک و تهذیب می‌دانند. (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
💥 چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «
38.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 : چگونه از عرفان امام خمینی، نظریۀ حکومت دینی و ولایت فقیه بیرون می‌آید؟ (نسبتِ «توحید»، «ولایت» و «شریعت» در عرفان امام خمینی) ⬅️ ۳۰ دقیقه 🔰 آیت‌الله : 💥 حضرت امام، نه شریعت را جدای از ولایت تعریف می‌کنند و نه ولایت را جدای از توحید. بلکه سیر، از شریعت به ولایت و توحید است؛ کمااینکه در قوس نزول هم توحید از طریق ولایت و شریعت در جامعه جاری می‌شود. 💥 امام راحل، این اندیشه را که «در سرپرستی و رشد انسان، ولایت اصل است»، در مقیاس جامعه پیاده کردند. صلاح و فساد جامعه بازگشت می‌کند به اینکه نظام ولایتی که بر جامعه حکومت می‌کند صالح باشد یا فاسد. لذا امام در اصلاحات اجتماعی، مبارزات رفرم‌گرایانه ندارند و نمی‌آیند به اصلاحات جزئی دست بزنند؛ بلکه می‌گویند حکومت باید تغییر کند تا جامعه اصلاح شود. در مقیاس جهانی هم وقتی به اصلاح جامعۀ جهانی می‌اندیشند، با نظام استکباری [و با مثلث کاپیتالیسم، سوسیالیسم و صهیونیسم] در جامعۀ جهانی درگیر می‌شوند. این همان اندیشۀ عارفانۀ امام است که محور صلاح و فساد را بیش از آنکه شریعت و قانون بدانند، ولایت می‌دانند؛ بلکه قانون را طریق جریان ولایت می‌دانند. 💥 امام راحل، هم در آثار عرفانی محض‌شان و هم در آثار سیاسی‌شان، معتقد به «صُلح کُل» نیستند. معتقد با مبارزه و جهاد هستند و این عرصه را بستر تهذیب و سلوک می‌دانند. (۳۰ دی ۱۳‌۸۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6568 ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 گزیده‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمة الله علیه) در کتاب درباره رابطه «توحید، ولایت، شریعت» ➖ «تجلی خداوند متعال از مقام غیب الغیوبی به عالم کثرات» و جایگاه «حقیقت محمدیه و ولایت علویه»: «إنّي أحببت أن أكشف لك في هذه الرسالة، بعون اللّه وليّ الهداية في البداية و النهاية، طليعة من حقيقة الخلافة المحمديّة(ص)، و رشحة من حقيقة الولاية العلويّة، عليهما التحيات الأزليّة الأبديّة؛ و كيفيّة سريانهما في عوالم الغيب و الشهود و نفوذهما في مراتب النزول و الصعود؛ و نشير إلى لمحة من مقام النبوّة، بطريق الإجمال بل الرمز و الإشارة في المقال، و أنّها أيضا سارية في العوالم، دائمة باقية أزليّة أبديّة» (مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية، المدخل). ➖ حقیقت نبوت و امامت، حلقه واصل میان مقام غیب حضرت حق و تجلیات او از طریق اسماء و صفات: «قوله(ص): لو لا نحن، ما خلق اللّه آدم ... إلى آخره. لأنّهم وسائط بين الحقّ و الخلق، و روابط بين الحضرة الوحدة المحضة و الكثرة التفصيليّة. و في هذه الفقرة بيان وساطتهم بحسب أصل الوجود، و كونهم مظهر الرحمة الرحمانيّة الّتي هي مفيض أصل الوجود؛ بل بحسب مقام الولاية هم الرحمة الرحمانيّة؛ بل هم الاسم الأعظم الّذي كان «الرّحمن الرّحيم» تابعين له. كما أنّ الفقرة الآتية، أي قوله(ص): كيف لا نكون أفضل من الملائكة بيان كونهم وسائط بحسب كمال الوجود، و كونهم مظهر الرحمة الرحيميّة الّتي بها يظهر كمال الوجود. فبهم يتمّ دائرة الوجود و يظهر الغيب و الشهود و يجري الفيض في النزول و الصعود» (همان، ص75). ➖خلیفة الله الاعظم، جامع اسماء و صفات الهی: «عين الثابت للإنسان الكامل خليفة اللّه الأعظم في الظهور بمرتبة الجامعيّة» (همان، ص35). «إنّ النبوّة في ذلك المقام الشامخ هي إظهار الحقائق الإلهيّة و الأسماء و الصفات الربوبيّة في النشأة العينيّة طبقا للإنباء الحقيقة الغيبيّة في النشأة العلميّة. و من ذاك المقام أعطى كلّ ذي حقّ حقّه، بإكمال المستعدّين و إيصال القابلين إلى كمالاتها اللائقة و المترقّبة» (همان، ص55). ➖ خلافت و ولایت نبی اکرم(ص) یک مقام اعتباری و تشریفاتی نیست، بلکه مقام تکوینی است: «و ليعلم أنّ هذه الفضيلة ليست فضيلة تشريفيّة اعتباريّة، كفضيلة السلطان على الرعيّة؛ بل فضيلة حقيقيّة وجوديّة كماليّة، ناشئة من إحاطته التامّة و سلطنته القيّوميّة، ظلّ الإحاطة الّتي لحضرة الاسم «اللّه» الأعظم على سائر الأسماء و الصفات؛ فإنّ سائر الأسماء و الصفات من شئونه و أطواره و مظاهره و أنواره. فكما أنّ شرافة اسم «اللّه» الأعظم المحيط على سائر الأسماء ليست تشريفيّة اعتباريّة و كذلك سائر الأسماء المحيطة الّذي هو النبيّ في كلّ عصر و خصوصا نبيّنا(ص) الّذي بعضها بالنسبة الى بعض، كذلك الامر في مربوب الأسماء هو مربوب إمام أئمّة الأسماء و الصفات، فله الرئاسة التامّة على جميع الأمم السابقة و اللاحقة؛ بل كلّ النبوّات من شئون نبوّته؛ و نبوّته(ص) دائرة عظيمة محيطة على جميع الدوائر الكلّيّة و الجزئيّة و العظيمة و الصغيرة» (همان، ص75). ➖ جریان خلافت و ولایت نبی اکرم در همه مراتب غیب و شهود: «قد حان حين أن تعلم معنى «خلافة» العقل الكلّي في العالم الخلقي. فإنّ خلافته خلافة في الظهور في الحقائق الكونيّة. و نبوّته إظهار كمالات مبدئه المتعال و إبراز الأسماء و الصفات من حضرة الجمع ذي الجلال. و ولايته التصرف التامّ في جميع مراتب الغيب و الشهود، تصرّف النفس الإنسانيّة في أجزاء بدنها. بل تصرّفه لا يقاس بتصرّفها، فإنّه لعدم شوبه بالقوّة و اعتناقه بالعدم و النقصان، يكون أقوى في الوجود و الإيجاد و التصرف و الإمداد. فهو الظاهر و الحقّ به «الظاهر»؛ و هو الباطن و الحقّ به «الباطن»» (همان، ص72). ➖ دیگر موجودات به میزان تقرب به نبی اکرم(ص)، قدر و منزلت پیدا می‌کنند: «أوّل من آمن بهذا الرسول الغيبي و الوليّ الحقيقي، هو سكّان سكنة الجبروت من الأنوار القاهرة النوريّة و الأقلام الإلهيّة العالية. فهي أوّل ظهور بسط الفيض و مدّ الظلّ؛ كما قال النبي، صلّى اللّه عليه و آله: أوّل ما خلق اللّه نوري. أو «روحي». ثمّ، على الترتيب النزولي من العالي إلى السافل، و من الصاعد إلى النازل، حتى انتهى الأمر إلى عالم المادّة و المادّيات و سكّان أراضي السافلات، بلا تعصّ و لا استنكار. و هذا أحد معاني قوله، صلى اللّه عليه و آله و سلم: آدم و من دونه تحت لوائي. و أحد معاني عرض الولاية على جميع الموجودات» (همان، ص55). ➖ حقیقت مقام «نبوت» پیامبر اکرم(ص)، ظهور و تجلی مقام و جایگاه تکوینی «خلافت» و «ولایت»: «فالنبوّة مقام ظهور الخلافة و الولاية؛ و هما مقام بطونها» (همان، ص38). _ گردآوری و تنظیم: یکی از پژوهشگران
⚡️ چند گزیده از بیانات امام خمینی (رحمة الله علیه) درباره رابطه احکام و عبادات با توحید و ولایت (رابطه ظاهر و باطن) ➖ «عمده مقصد و مقصود انبیای عظام و تشریع شرایع و تأسیس احكام و نزول کتاب‌های آسمانی، خصوصاً قرآن شريف جامع، كه صاحب و مكاشف آن نور مطهّر رسول ختمی(ص) است، نشر «توحيد» و معارف الهيه و قطع ريشه كفر و شرك و دوبينی و دوپرستی بوده، و سرّ توحيد و تجريد در جميع عبادات قلبيه و قالبيه ساری و جاری است... بلكه شيخ عارف كامل، شاه آبادی ـ روحی فداه ـ می‌فرمودند: عبادات، اجرای توحيد است در ملك بدن از باطن قلب» (آداب الصلاة، ص152 و 153). ➖ «قال رسول‌الله(ص): «إنّي تارك فيكم الثقلين كتاب اللَّه و عترتي لن يفترقا حتّى يردا عليّ الحوض». فالولاية باطن‏ الكتاب‏ و روحه و الكتاب ظهورها، و الظهور لم يكن ظاهراً إلّا أن يكون له البطون» (التعليقة على الفوائد الرضوية، تهران، 1417 ق، ص58. همچنین: امامت و انسان کامل از دیدگاه امام خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1385). «امانت [در آیه «انّا عَرَضْنَا اْلَامانَة»] به‌حسب‏ باطن حقيقت «ولايت»، و به‌حسب ظاهر «شريعت» يا دين اسلام يا قرآن يا نماز است» (آداب الصلاة، ص321). ➖ «فسائر العبادات بل العقائد و الملكات بمنزلة الهيولى و الولاية صورتها، و بمنزلة الظاهر و هي‏ باطنها. و لهذا من مات و لم يكن له إمام فميتته ميتة الجاهلية، و ميتة كفر و نفاق و ضلال كما في رواية الكافي؛ فإن المادة و الهيولى لا وجود لهما الا بالصورة و الفعلية، بل لا وجود لهما في النشأة الآخرة اصلًا؛ فإن الدار الآخرة لهي الحيوان. و هي دار الحصاد، و الدنيا مزرعة الآخرة» (شرح دعاء السحر، ص66). ➖ «الإسلام هو الحكومة بشئونها، و الأحكام قوانين الإسلام، و هي شأن من شؤونها، بل الأحكام مطلوبات بالعرض، و امور آليّة لإجرائها و بسط العدالة (كتاب البيع، ج‏2، ص633). 🔗 گزیده‌هایی از بیانات امام خمینی (رحمة الله علیه) در کتاب ، درباره رابطه «توحید، ولایت، شریعت» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/6599 _ گردآوری و تنظیم: یکی از پژوهشگران
🔻 : «کتاب «مصباحُ الهدایة الی الخلافة و الولاية» که حضرت امام (رحمة الله علیه) در دوران جوانی (در ۲۹ سالگی) قلمی کرده‌اند، جزو قوی‌ترين آثار عرفانی محسوب می‌شود. ایشان در این کتاب، نسبت توحيد و ولايت را تبيين می‌كنند.» (۱۳‌۸۸) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مرحوم علامه محمدتقی جعفری: ◀️ دربارۀ کتاب مثنوی از من زیاد سؤال کرده‌اند که آیا شما تجویز می‌کنید همۀ جوانان این کتاب را بخوانند؟ گفتم: نه‌‌خیر. با اینکه من تفسیر نوشته‌ام و باید بگویم بله آقا! همه باید بخوانند! ولی نه‌خیر. ◀️ مردم‌ در مقابل این کتاب، سه قسم هستند: ➖ ، شکل‌گرفته هستند و معلوماتشان خیلی بالاست و واقعاً اطلاعات قوی دارند و شخصیتشان خیلی خوب اشباع شده است. برای آنها لازم که ببینند؛ اشتباهات این کتاب را هم می‌فهمند؛ مطالب حقیقی‌اش را هم می‌فهمند و مفید می‌شود. البته من در حدود صد اشتباه در کتاب مثنوی پیدا کرده‌‌ام و یادداشت کرده‌ام.، افراد متوسطی هستند که اطلاعاتشان قوی نیست و علاقه به مطالعه دارند. اینها بدون راهنما وارد کتاب مثنوی نشوند، چون نوسان، خیلی تند است و ممکن خودشان را ببازند. ➖ که اطلاعات علمی ندارند و فقط جذب زیبایی داستان‌ها می‌شوند، صحیح نیست که این کتاب را بخوانند و اگر بخوانند، بعداً باید جواب مشکلاتی را که بعداً برایشان پیش خواهد آمد، مهیا کنند.