💥 #مکتب_هنری مجموعه آموزههای اخلاقی، حکمی و فقهی است که شما ميتوانيد از منابع دینی در موضوع هنر استنباط کنید./ #مکتبهای_مضاف پایۀ تولید #علم_دینی هستند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«مباني هنر بايد از مجموعهگزارههاي توصيفي، تکليفي و ارزشي دين استنباط بشوند که ما از آن تعبير ميکنيم به #مکتب_هنري اسلام.
مکتب هنري اسلام مجموعه آموزههايي است که شما ميتوانيد از منابع دینی در موضوع هنر استنباط کنید، اعم از آموزههاي اخلاقي حکمی و فقهی.
البته دخالت دين در هنر بايد دخالت در مقياس تکامل هنر باشد و نقشه تکامل هنر از دين به دست بيايد، نه اينکه هنر، مسير تکاملي خودش را طي کند و بعد ما بخواهيم در پايان، خروجيهايی را که هنر داشته، بياوريم و مميزي شرعي بکنيم! بلکه بايد رابطه بين معارف ديني و هنر يک رابطه فرايندي باشد؛ به تعبيري، آموزههاي ديني بايد در تکامل هنر نقش ايفا بکنند.
ما اگر بخواهيم هنر ديني داشته باشيم آن علمي که ميتواند علم پايه باشد عبارت است از مکتب هنري اسلام، نه فلسفه هنر. #مکتب_هنر را بايد جايگزين #فلسفه_هنر بکنيم. فلسفه هنر عبارت است از يک فلسفه مضافي به موضوعي به نام هنر که بهلحاظ منابع و منطق، ذيل فلسفه عام تعريف ميشود، ولي مکتب هنری بهلحاظ منابع و روش ذيل #تفقه_دينی تعريف میشود. تلقي ما اين است که هنر، هنگامی اسلامی ميشود که ذيل مکتب هنر شکل بگيرد نه ذيل فلسفه هنر به مفهوم دقيقش. يعني سؤال این است که آيا ما بايد علوم را تحت سيطره فلسفه قرار بدهيم و از طريق #فلسفههاي_مضاف بر علوم اثر بگذاریم؟ يا اینکه تحت سيطره دين قرار دهیم (از طريق #حکمتهای_مضاف به موضوعات و از طريق #مکتبهای_مضاف به موضوعات). يعني همانگونه که ما بهجاي فلسفه اقتصاد، #مکتب_اقتصادي داريم که مجموعه آموزههاي ارزشي، توصيفي و تکليفي دين در حوزه اقتصاد (اعم از خرد و کلان و توسعه) است، در عرصه هنر هم همينطور است.
بر همين اساس، تلقي اين است که اگر بخواهيد يک حکمت مضاف به هنر داشته باشيد، بيش از آن که بايد با منابع عقلي و فلسفي و روشي کار کند بايد مستند به منابع دينی و وحی بشود. البته اين بهمعناي انکارِ دانشهای پشتيبانِ هنر، اعم از دانشهای تجربي و نظري و... نیست. آنچه ما نياز بدان داريم دانشهاي مربوط به عرصه هنر هم هست، ولي در جاي خودش بايد بحث بشود که آن دانشها هم ذيل مکتب هنري بايد شکل بگيرند و آن دانشها هم صبغه ديني پيدا بکنند.»
#حکمت_و_مکتب
#مکتب_تربیتی
#مکتب_اقتصادی
#مکتب_هنری
#مکتبهای_مضاف
#علم_دینی
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
پیروزی حضرت زهرا سلام الله علیها .MP3
5.76M
🎧 استاد میرباقری | پیروزی حضرت زهرا سلام الله علیها + روضه
☑️ @mirbaqeri_ir
روضه فاطمیه .mp3
9.75M
🎧 استاد میرباقری | ذکر مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(سلام الله علیها)، که در زیارتنامۀ آن حضرت مطرح شده، عهد هدایت و شفاعت مردم است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
"در زیارت نامه مختصر ولی پرمغز حضرت زهرا(س) میخوانیم:
«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ»
با اینکه، در زیارت حضرت زهرا(س) حجم عبارات بسیار محدود است لکن مشتمل بر معارف بسیار بلندی است، که سه فراز اساسی دارد:
◀️ #فراز_اول بیان کننده این است که حضرت زهرا(س) قبل از اینکه لباس خلقت بشری بپوشند موردامتحان قرار گرفتند و در این امتحان، خداوند ایشان را صابره یافته است. امتحانگیرنده خداوند متعال است که قبل از خلقت در این عوالم، حضرت زهرا(س) را در این امتحان پایدار یافته است.
◀️ #فراز_دوم زیارت، نقش مؤمنین را بیان میکند، که ولایت و محبت اهل بیت(ع) را در دل داشته و بر تمام دینی که پیامبر اکرم(ص) و وصی ایشان حضرت امیرالمومنین(ع) آوردهاند استوارند و تبعیض در دین ندارند.
◀️ #فراز_سوم زیارت نیز درخواستی است که بعد از این ولایت و تصدیق و پایداری و صبر، مؤمنین از حضرت زهرا(س) دارند، و آن هم درخواست الحاق به طهارت نفس است، که به دست صدیقه طاهره(س) محقق میشود، که حقیقت طهارت همان توحید و پاک شدن از شرک آشکار و خفی است.
امتحان خداوند متعال متناسب با ظروف انسانها، متغیر است، گاهی این امتحان عمومی است، مانند عهد بندگی که در آیه «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَني آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبين» به آن اشاره شده، و انسان به این دنیا آمده است تا به این عهد عمل کند، لکن انسان بسیاری از چیزها از جمله این عهد را فراموش کرده، لکن آنانی که اهل راه هستند آرامآرام به وادی عهد میرسند و عهدهایشان به یادشان میآید.
عهدی نیز مخصوص خاصان درگاه خداست، که عهد اقامه بندگی در عالم است. وقتی این تکلیف عرضه میشده است اینان عهد کردهاند که واسطه فیض شده و بار هدایت و شفاعت را برداشته و مجرای هدایت شوند و بار هدایت دیگران را تحمل کرده و بلای هدایت دیگران را به دوش بکشند؛ لذا آنها واسطه رحمت خداوند شده و وجودشان مجرای نور و هدایت است، آنان کلمه نور و معدن نور و مَثَل نور الهی هستند، و پایداریشان در توحید، مبدأ هدایت دیگران بوده و دیگران با بلای آنها نجات مییابند، و این عهدشان پیش از عهد بندگی خودشان است، و بلا را به دوش میکشند تا دیگران راه خداوند را پیدا کنند، مانند حضرت یوسف که با صبر خود موجب نجات مردم مصر از شرک شد.
امتحان وجود مقدس حضرت زهرا(س)، که در این زیارت به آن اشاره شده، نیز عهد هدایت مردم است، که با حرف و حدیث واقع نمیشود، بلکه باید بار سنگین را به دوش بکشند، لذا خداوند ایشان را در لباس بشر آفریده است تا با خاکیان همنشین شده و در عبور از عالم دنیا معبری برای بندگان خدا بزنند و آنان را از ظلمت و ضلال به سمت توحید هدایت کنند، لذا بلای ایشان معبر ما و همه کائنات است".
☑️ @mirbaqeri_ir
🔵 امام خامنهای:
🌀 فضای مجازی از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود.
عوامل مسلّط بینالمللی در این زمینهها بهشدّت فعّالاند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل دادهها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد روی فضای مجازی انجام میگیرد.
🌀 فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند این فضا را مدیریّت میکنند.
🌀 وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم در مقابل او بیکار بنشینیم؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. ۱۳۹۹/۶/۲
🔗 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46303
🌀 امروز تهدیدهای فضای مجازی وجود دارد که ده سال پیش به این صورت وجود نداشت و ممکن است چند سال بعد از این هم تهدیدهای دیگری از همین قبیل به وجود بیاید؛ افرادِ بافکرِ ما بنشینند و با استفادهی از خرد جمعی و پژوهشهای دانشگاههای ما اینها را پیشبینی کنند. ۱۳۹۹/۷/۲۱
🔗 https://farsi.khamenei.ir/speech-content
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 میخواهیم «طرح تحول آموزش و پرورش» را عملی کنیم و جلوی سند 2030 را بگیریم، اما دشمن میخواهد از طریق حکمرانی مجازی و راهاندازی مدارس بینالمللی مجازی، برای فراتر از 2030 برنامهریزی کند. باید توجه کنیم که خاکریزهای مبارزه و مقیاسهای درگیری در حال تغییر است و باید برنامههای خودمان را جامع و بهروز کنیم.
💥 میخواهند از طریق یونسکو و بعضی از دانشگاهها و مدارس معتبر جهانی، دورههایی طراحی کنند و دانشآموزان و دانشجوهای ما را ثبتنام کنند. در این فرض، عملاً آنچه تحتعنوان 2030 میخواست عمل بشود بسیار گستردهترش عمل خواهد شد و آرامآرام کُل «وزارت آموزش و پرورش» و دانشگاه فرهنگیان در معرض تعطیلی قرار خواهد گرفت.
🔵 آیتالله سید محمدمهدی میرباقری:
«توجه داشته باشیم که مقیاس درگیریِ فرهنگی با دشمن در حال تغییر است. ممکن است ما یک نقشهای برای مبارزه بکشیم اما دشمن #خاکریز را عوض کند؛ مثل اینکه فرضاً شما روی زمین میجنگیدید اما آنها آمدند نیروی دریایی درست کردند و یک مدت ما را دنبالِ سرِ خودشان دواندند؛ سپس نیروی هوایی درست کردند و بعد وارد هوافضا شدند و... .
حالا امروز وارد جنگ در یک مقیاس دیگری شدهاند و #حکمرانی_مجازی را دارند طرحی میکنند. برای مثال و تقریب به ذهن، شما یک اسنپ درست میکنید و کل تاکسیرانی را تحتتأثیر قرار میدهد؛ حالا آنها هم یک آموزش الکترونیکِ ازراهدور درست میکنند و جامعه جهانی را وارد این فضا میکنند و بعد #طراحی_دوره می کنند؛ وقتی به آن فضا بردند، آرامآرام کل «وزارت آموزش پرورش» و #دانشگاه_فرهنگیان تعطیل خواهد شد. این طراحیِ دشمن است.
شما میگویید ما دنبال این بودیم که «طرح تحول آموزش و پرورش» را عملی کنیم و جلوی 2030 را بگیریم اما دشمن برای فراتر از 2030 برنامهریزی میکند؛ میخواهند همه نوجوانان و جوانان را به فضای مجازی ببرند و #یونسکو و بعضی از مدارس معتبر جهانی و دانشگاههای معتبر جهانی در حال طراحی دوره هستند که همه دانش آموزان و دانشجوهای ما را ثبتنام کنند. یعنی در این صورت، عملاً آنچه تحتعنوان 2030 میخواست عمل بشود بسیار گستردهترش عمل خواهد شد.
اگر #نیروهای_حزبالله میخواهند انقلاب اسلامی را ادامه بدهند و بر آسیبها فائق بیایند، باید توجه داشته باشند که رقیب ما در درگیری با انقلاب اسلامی، مقیاس کار خودش را تغییر داده است. باید به این #تغییر_مقیاسها در درگیری با دشمن توجه کنیم. طرح و نقشه ما هم باید #بهروز و جامع شود. اگر تمام تمرکزمان این شد که فقط «طرح تحول آموزش و پرورش» را عمل کنیم و غافل شدیم که اصلاً موضوعِ آموزش و پرورش را اینها دارند منتفی میکنند، و با آنها #مقابله_تمدنی نکردیم و در طرح آنها قرار گرفتیم، دچار آسیبهای زیادی خواهیم شد.» ۱۳۹۹/۹/۲۸
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3463
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3466
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3259
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 #مکتب_هنری مجموعه آموزههای اخلاقی، حکمی و فقهی است که شما ميتوانيد از منابع دینی در موضوع هنر اس
💥 «مکتب» پیشفرضهای «علوم» را تحویل میدهد.
◀️ علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
➖ «هرگاه اصول استنباط احکام حکومتی بتواند نسبت بين احکام را ببيند، يعني نظام احکام را ببيند، ولي نظام مستند به وحي، نه نظام برخاسته از قياس و استحسان _ يعنی نظامي که استنادش را قاعدهمند کند و بتواند تعبد قاعدهمند را به تفاهم اجتماعي بکشاند _ در این صورت، طبيعي است كه ميتوانيم #پيشفرضهاي_علومِ انسانيِ متناسب با اداره نظام را به دانشگاه بدهيم» (۱۳۷۴/۶/۳).
➖ «اگر #دانشگاه در توليد علوم همان راهي را برود كه #حوزه، پايههاي تعريفي آن را در احكام توصيفي، تكليفي و ارزشي استنباط ميكند، در اين صورت، رابطه بين حوزه و دانشگاه ديگر يك رابطه صوری نخواهد بود» (۱۳۷۹/۱۰/۶).
➖ «#پيشفرضهاي_علوم انساني حتماً ميبايست از وحي اخذ شود و از احكام توصيفي و ارزشي و تكليفي گرفته شود» (۱۳۷۴/۴/۲۰).
➖ «#مكتب عبارت است از كلیه احكام توصیفی، دستوری، ارزشی». (۱۳۷۸/۳/۱۱)
➖ «در #مکتب، یک دور کلام جدید دارید و یک دور هم فقه جدید دارید [و یک دور هم اخلاق جدید]؛ یعنی #حکمت حکومتی و #فقه حکومتی [و #اخلاق حکومتی] در مکتب هست». (۱۳۷۸/۳/۱۸)
➖ «منطق استنباط» است پيشفرضهاي بخش دوم را ارائه ميدهد كه همان «منطق معادلات يا متدولوژي علوم» است و بخش سوم كه همان «مدل اداره» است محصول دو بخش ديگر است كه در قالب يك مدل اجرايی به دستگاه اجرايی ارائه میشود» (۱۳۷۹/۱۰/۶).
#مکتب_و_حکمت
#مکتب_و_علم_و_برنامه
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 بدون تولید #مکتبهای_مضاف، تولید #علوم_دینی ممکن نیست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«علم دینی وقتی محقق میشود که اولاً شما #مکتب ـ بهعنوان منظومه معارفِ «توصیفی، ارزشی، تکلیفی» ـ و #معادله و #برنامهریزی عینی را در یک راستا و در یک مسیرِ منسجم قرار دهید و ثانیاً، مدیریت تحقیقات را به عهده بگیرید و رشد تحقیقات را بر مدار ولایت حقه سرپرستی کنید و طبیعتاً یک شبکه تحقیقات ایجاد کنید.
چگونه میشود نسبت بین مکتب و معادله و برنامهریزی عینی را برقرار کرد بهگونهای که مکتب، حاکم بر معادله و برنامهریزی شود و متغیر اصلیِ منظومه معرفتی قرار بگیرد؟ اینجا احتیاج به روش داریم.
روش ما در اینجا صرفاً روش تهذیبی نیست که بگوییم گزارههای علمی را به گزارههای دینی عرضه کنید. روش ما روش مبناگرایی هم نیست که صرفاً بخواهد مبانی فلسفی را بر علم حاکم کند و فلسفههای مضاف را ذیل فلسفه اولیٰ ایجاد کند. روشمان، روش فلسفی_اجتهادی هم نیست که بخشی را از اجتهاد بگیریم و بخشی را از فلسفه بگیریم.
روش ما اجمالاً این است که باید ابتدا نظام معرفت دینی یا نظام معارف استنباطی، اعم از «معارف تکلیفی و معارف توصیفی و معارف ارزشی» و در مقیاس «فرد، جامعه و سرپرستی جامعه»، را استنباط کنیم و بعد باید اینها را در تولید معادله و مدلهای اجرایی فرآوری کنیم. این فرآوری بهمعنای انضمام نیست که ما یک جلد کتاب به نام معارف بنویسیم و آن را کنار کتاب علوم بگذاریم بهگونهای که علم راه خود را برود و معارف دینی هم راه خود را برود! این چیزی را حل نمیکند. فرآوری بهمعنای تکرار کلیات هم نیست.
مکتبهای مضاف یعنی فرآوریشدنِ معارف دینی در عرصه موضوعات مختلف و نه تکرار آن کلیاتِ حاکم بر همه آن شرایط. مثل اینکه ما الان یک مبانی کلی داریم که آن را، هم در تولید نظام تربیتی و هم در اقتصاد و جامعهشناسی به کار میبریم. پیداست که اینها به یک معنا نه مبانی خاص جامعهشناسی هستند و نه مبانی خاص علوم تربیتی یا مبانی خاص اقتصاد؛ بلکه مبانی کلی عام هستند.
ما نیازمند به مکتبهای مضاف هستیم که در آن، مبانی عام در حوزههای خاص فرآوری شوند [و به علم نزدیک شوند] و بعد از فرآوری شدن، باید نحوه تعامل بین این معارف با فرایند تولید معادله و نحوه تعامل این معارف با فرایند تحقق عینی و اجرا تعریف شود. این، همان مسیری است که باید طی شود و الا ما به علم دینی نخواهیم رسید.
باید منظومه معارف، استنباطی باشد و حتی #فلسفه هم باید تبدیل به #حکمت شود؛ یعنی حکمت باید در تبعیت عقل از وحی تولید شود، نه مستقل از وحی. فلسفه باید از [هرگونه] سکولاریسمِ منطقی نجات پیدا کند. لذا همینگونه که فلسفه، استنادش به دین، ناکافی است، فلسفه مضاف هم به طریق اولی، اماواگرهایی دارد. ما باید حکمت مضاف را تولید کنیم که ذیل مکتب قرار دارد. خود فلسفه هم باید بیش از آنچه که الان هست، متعبد به دین شود. تنها از این طریق است که امکانِ فیالجمله دستیابی به #علم_دینی فراهم میآید.»
#مکتب_و_حکمت
#مکتبهای_مضاف
📚 پروندۀ کاملِ #فلسفه را ببینید (در حال بهروزرسانی):
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
🔰 آیتالله میرباقری:
🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و #مذاکره_تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔹 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 سخنرانی دیشبِ استاد میرباقری در تحلیل شخصیت و مکتب شهید حاجقاسم سلیمانی، امشب در کانال بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🏴انا لله و انا الیه راجعون
لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم
💻 @meabahyazdi_ir
مکتب شهید سلیمانی .mp3
19.91M
🎧 استاد میرباقری | تحلیل شخصیت و مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
💥 جنگ ما با استکبار جنگ نرم و جنگ فرهنگی است، ولی این جنگ با مقاومت و فداکاری پیش میرود و استراتژی آن، غلبه خون بر شمشیر است.
#شهید_قاسم_سلیمانی یکی از پرچمداران میدان جنگ نرم و جنگ فرهنگی است که با ایثار و فداکاری خودش در راه ملتها و مبارزه با ظلم و استکبار و حفظ عزت و کرامت انسانها، توانسته است فرهنگ انقلاب اسلامی را در حوزۀ نفوذ دشمن جریان دهد.
💥 مکتب شهید قاسم سلیمانی مکتب حزبالله قرآنی است که برنامه و ساختارش و تفاوتش با جریانهای دیگر، در سوره مبارکه مائده، آیات ۵۱ الی ۵۶ توضیح داده شده است. در این آیات، سه جریان توضیح داده شده است: ۱. جریان یهود و نصاری؛ ۲. جریانی در داخل جهان اسلام که ترس از یهود و نصاری یا میل به آنها دارند؛ ۳. جریان حزبالله.
💠 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّـهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٥٤﴾ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾ وَمَن يَتَوَلَّ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾
☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی
🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزهی علمیه و حوزهی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشهی دینی و نگارش کتب راهگشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همهی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کمنظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است.
اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزهی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۹
💻 @Khamenei_ir
⚫️ پیام تسلیت استاد میرباقری، مسئول فرهنگستان علوم اسلامی، در پی رحلت حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره)
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
با کمال تأسف، ارتحال عالم ربّانی و فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیتالله مصباح یزدی(قدس سره) که از استوانههای فکری و معنوی حوزههای علمیه و میداندار بزرگ مبارزه و مجاهدۀ فرهنگی در دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی بودند، به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزههای علمیه و امت مؤمن و انقلابی تسلیت عرض مینمایم.
شخصیت علمی و اخلاقی و عرفانی، و اخلاص و پارسایی و مجاهدت ایشان بر کسی پوشیده نیست. این استاد بزرگ از معدود شخصیتهای اندیشمند و مؤثر حوزوی بودند که در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی و تئوریزه نمودن حرکت انقلاب اسلامی، بیوقفه کوشیدند و با خلاقیت و نواندیشی، برگهای زرینی بر حافظۀ تاریخ تشیع افزودند و در این مسیر، جمع گستردهای از شاگردان عالِم، متقی و بابصیرت را به ساحت مقدس حضرت بقیةالله (ارواحنا فداه) تقدیم نمودند.
همچنین در طول عمر پربرکت و شریفشان بهویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استوار و باصلابت در برابر جریانهای التقاطی و غربگرا، ایستادگی و با انحرافات فکری و فرهنگی مبارزۀ مؤثر کردند.
از خداوند متعال برای آن استاد عزیز و بزرگ، علوّ درجات و حشر با اهلبیتِ عصمت و طهارت (علیهم السلام) و برای بیت مکرّم ایشان، بهویژه فرزندان عالم و وارسته و عموم شاگردان، طلب صبر و اجر مینمایم.
سید محمدمهدی میرباقری
مسئول فرهنگستان علوم اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
39.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 استاد میرباقری | نکاتی در تجلیل از عالم فرزانه و کمنظیر، مرحوم #آیتالله_مصباح_یزدی، ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
⚡️ آیتالله مصباح یزدی شاگردیِ طولانی و نفسبهنفس در محضر آیتالله العظمی بهجت(ره) داشتند.
⚡️ آثار آیتالله مصباح یزدی معطوف به نیازهای روز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بود.
💥 علامه مصباح یزدی دو کار مهم انجام دادهاند:
۱. تلاش برای حفظ ثغور فرهنگ اسلامی و مبارزۀ مستمر و طولانی با انواع جریانهای غربگرا و التقاطی، که بهحق از عهدۀ این کار عظیم برآمدند.
۲. ایجاد بسط در عرصه معارف دینی و تربیتِ خیل عظیم شاگردانِ موفق در این زمینه.
⚡️ هم #شهید_قاسم_سلیمانی و هم علامه مصباح یزدی از پرچمداران مقابله با جریانهای انحرافی در داخل دنیای اسلام بودند (هم جریانهای خشن و تکفیری و هم جریانهای سکولار و سازشکار).
☑️ @mirbaqeri_ir