هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 اگر انسان به مقامِ مشاهدۀ حکمت و زیباییِ صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛
همچون حضرت زینب(س) که میفرماید: من در این ابتلا جز زیبایی ندیدم.
💠 استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
"کار شیطان این است که انسان را (در ابتلائات و فتنهها،) به خدا و اولیای خدا بدبین کند.
اگر در سختیها و فتنههایی که پیش میآید، دچار غفلت شویم، بدیها را به خدا نسبت خواهیم داد؛ ولی انسانی که خدا را تسبیح میکند هیچچیزی نمیتواند او را از تسبیح زیبایی صنع خدا جدا کند.
کار شیطان این است که انسان را در سختیها با خدا و اولیای خدا، دشمن میکند؛ مثلاً حتی انسان ممکن است بر اثر گناه خود به ابتلایی دچار شود؛ ولی متأسفانه برخی به خدا بدبین میشوند.
اگر انسان این مسئله را دریابد، در اوج سختیها غرق در تسبیح و حمد خدا میشود و جز زیبایی چیزی نمیبیند. انسانی که در محضر حضرت حق است چه کمبودی به بیرون دارد که بخواهد این کسری را از بیرون جبران کند.
اگر انسان به مقام مشاهده حکمت و زیبایی صنع الهی رسید، ابتلائات را به پای خدا نمینویسد؛ همچون حضرت زینب(س) بیان میکند که من در این ابتلا هیچچیز جز زیبایی ندیدم".
"اينکه حضرت ميفرمایند «مَا رَأَيْتُ إِلَّا جَمِيلا»، معنياش اين نيست که در کار شمر هم جمال ميديدم؛ خیر! بلکه کار شمر، زشت و مستحق لعن و طعن است.
خداي متعال ولي و سرپرست سيدالشهدا(ع) است، «وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّه». اگر سيدالشهدا(ع) وفاي به عهد ميکنند اين وفاي به عهد سيدالشهدا(ع)، ذيل لطف خداست، اگر خدا لطفش را بردارد سيدالشهدا(ع) نميتواند وفاي به عهد کند.
اگر سيدالشهدا(ع) در گودي قتلگاه ميگويند «يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِين»، چون در همين بندگي، احتياج به امداد دارند؛ اگر خدا امدادشان نکند نميتوانند زيبا بندگي کنند، همين زيبايي بندگي سيدالشهدا(ع)، لطف خداست.
هم کار سيدالشهدا(ع) و جمال بندگي آن حضرت به لطف خدا برميگردد و هم عنايتي که خدا به سيدالشهدا(ع) ميکند، آن هم خيلي زيبا است.
درهرصورت، هم لطف و امدادي که ميکنند و هم جزا و مزدي که ميدهند _ که مزدش هم مقامات خودشان و مقام شفاعت و مقام محمود است _ [زیباست]. بنابراين، آنچه که جمال دارد، کار خدا است [نه کار جنایتکاران و ملعونین]».
☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-صوت-981218.mp3
7.8M
🎧 استاد میرباقری | فضائل #امیرالمؤمنین (سلام الله علیها)، ۹۸/۱۲/۱۸
☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-981219-بخش_اول.mp3
7.85M
🎧 استاد میرباقری | مقام و فضائل حضرت زینب (سلام الله علیها)، ۹۸/۱۲/۱۹
☑️ @mirbaqeri_ir
تحلیلی دربارۀ کرونا .mp3
6.21M
🎧 استاد میرباقری | تحلیلی درباره #کرونا، ۹۸/۱۲/۱۹
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، #مجاهدان_سربلندِ مبارزه با کرونا هستند.
💥 در وراي اين صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
💥 در متن بلاها و بیماریها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، #مجاهدان_سربلندِ_مبارزه_با_کرونا هستند./ در متن بلاها و بیماریها، ما باید به #ازدیاد_ایمان_و_توکل برسیم.
🔵 آیتالله میرباقری:
«این واقعهای که پیش آمده و این بیماری جدیدی که در جامعه شیوع پیدا کرده، چند چهره دارد.
🔶 چهرۀ ظاهریِ بیماری اخیر
يک چهره از بیماری اخیر، همين چهرۀ ظاهري است که البته اين چهره هم خودش ذووجوه است و ابعاد مختلفي دارد.
➖جامعۀ پزشکی، مجاهدانِ صف مقدم
يک بُعد این بیماری، #مسائل_بهداشتی است که انشاءالله عزيزانِ جامعۀ پزشکي بهخوبي از عهده اين کار برميآيند، بهخصوص آنهايي که #مجاهدان_صفِ_مقدم هستند. خداوند از آنها قبول کند و انشاءالله قبول کرده است.
تعبير نوراني #قرآن_کریم اين است: «مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً». از امام صادق(ع) در این باره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر ميکند و نجاتش ميدهد، یا کسي در حال سوختن است و فردی خطر ميکند و او را نجات ميدهد.
خدمات اخیر #جامعۀ_پزشکی هم همینطور است. کسانی در معرض خطرند و اين بزرگواران خطر ميکنند و به آنها رسیدگی میکنند و خداي متعال انشاءالله ثواب #احياي_همه_نفوس را به ایشان ميدهد. اینها نيتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بيمار باشند، اینها فداکاري کنند و آنها را نجات دهند. خدا انشاءالله کمکشان کند.
اين جنبه از واقعه، بحمدالله پيش ميرود، و جامعۀ پزشکی ما انشاءالله در این امتحان، #موفق خواهد شد و #سربلند بيرون خواهد آمد.
➖ کرونا و سیاستهای ناپاک جهانی
جنبۀ ظاهری ديگر، "جنگِ شناختی" است که بسيار مهم است و متخصصان این عرصه باید به آن بپردازند. از مسئولان رسانه ملی تقاضا ميکنم که بزرگواري کنند و اين جنبه را با زبان علمي و #لسان_کارشناسانه با مردم در ميان بگذارند.
این واقعه، جنبۀ جنگ اقتصادي و سياسي و... دارد و این نگرانی وجود دارد که اين مسئله، بهحدی با سياستهاي ناپاک جهاني آميخته شود که اعتبار علم پزشکی را از بين ببرد و پاشنهآشيلي براي علم پزشکي شود و اعتماد عمومي را در جامعه جهاني به علم از بين ببرد. من معتقدم جامعۀ پزشکي ما باید از هويت علمي خودشان دفاع کنند و در مقابلِ سياستزدگي و دخالت سياستهاي خبيث جهاني در اين موضوع بایستند.
🔶 جنبۀ باطنی و الهیِ بیماری اخیر
همۀ موارد فوق، ظاهر اين واقعه بود. در ورایِ همۀ اينها، #دست_تدبير_خدا قرار دارد.
➖ مشاهدۀ دست تدبیر خدا در متن بلاها
خداي متعال از ما متوقع است که همانطور که در #خوشیها دست خدا را ميبينيم، در #ابتلائات هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشيها که ببيند، در بلاء هم ميبيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش ميکند. ما باید در وراي اين صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم #خدا_با_ما_چه_کار_دارد؟
➖ شناخت خدا و ازدیاد ایمان و توکل، در همۀ احوال
امام حسين(ع) تعبیری در #دعاي_عرفه دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب ميرود و روز ميآيد، بيماري ميرود و سلامت ميآيد، خوشحالي ميرود و غصه ميآيد، جواني ميرود و پيري ميآيد، و من از این اختلاف آثار دانستهام که تو از من اين را ميخواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ ميخواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم.
پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري ميکند و ما را #تربيت ميکند و به ما #بيدارباش ميدهد تا غافل نباشيم.
خداوند متعال ميفرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریهها ميفرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار ميکرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختيها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دستبهدامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد.
البته #اسباب_طبيعي سر جاي خودش کار میکند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در #مناجات_شعبانيه ميخوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نميخواهد ما را اذيت کند، بلکه ميخواهد ما بيدار و هوشيار شويم.
اميدوارم طوری با این واقعه برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکلمان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جامعۀ پزشکیِ ما، مجاهدان سربلندِ مبارزه با کرونا هستند.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«يکی از ابعاد بیماری اخیر (کرونا)، #مسائل_بهداشتی است که انشاءالله عزيزانِ جامعۀ پزشکي بهخوبي از عهده اين کار برميآيند، بهخصوص آنهايي که #مجاهدان_صفِ_مقدم هستند. خداوند از آنها قبول کند و انشاءالله قبول کرده است.
تعبير نوراني #قرآن_کریم اين است: «مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً». از امام صادق(ع) در این باره سؤال شد، فرمودند: یعنی کسی در حال غرق شدن است و شخص دیگری خطر ميکند و نجاتش ميدهد، یا کسي در حال سوختن است و فردی خطر ميکند و او را نجات ميدهد.
خدمات اخیر #جامعۀ_پزشکی هم همینطور است. کسانی در معرض خطرند و اين بزرگواران خطر ميکنند و به آنها رسیدگی میکنند و خداي متعال انشاءالله ثواب #احياي_همه_نفوس را به ایشان ميدهد. اینها نيتشان هم همین است و دوست دارند که اگر همه بيمار باشند، اینها فداکاري کنند و آنها را نجات دهند. خدا انشاءالله کمکشان کند.
اين جنبه از واقعه، بحمدالله پيش ميرود، و جامعۀ پزشکی ما انشاءالله در این امتحان، #موفق خواهد شد و #سربلند بيرون خواهد آمد.» (۹۸/۱۲/۱۹)
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 در وراي ابتلائات و بیماریها، باید دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم که #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
💥 در متن بلاها و بیماریها، ما باید به ازدیاد در ایمان و توکل برسیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در ورایِ ابتلائات و بیماریها، #دست_تدبير_خدا قرار دارد. خداي متعال از ما متوقع است که همانطور که در #خوشیها دست خدا را ميبينيم، در #ابتلائات هم دست خدا را ببينيم. اگر کسي اهل ديدنِ دست خدا باشد، در خوشيها که ببيند، در بلاء هم ميبيند و در هر دو، اين دست را و کار خدا را ستايش ميکند. ما باید در وراي اين صحنههای ظاهری، دست تدبیر خدا را مشاهده کنیم و ببينيم #خدا_با_ما_چه_کار_دارد.
امام حسين(ع) تعبیری در #دعاي_عرفه دارند که: «إِلَهِي عَلِمْتُ بِاخْتِلَافِ الْآثَارِ وَ تَنَقُّلَاتِ الْأَطْوَارِ أَنَّ مُرَادَكَ مِنِّي أَنْ تَتَعَرَّفَ إِلَيَّ فِي كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى لَا أَجْهَلَكَ فِي شَيْءٍ». یعنی: آثار تو مختلف است، شب ميرود و روز ميآيد، بيماري ميرود و سلامت ميآيد، خوشحالي ميرود و غصه ميآيد، جواني ميرود و پيري ميآيد، و من از این اختلاف آثار دانستهام که تو از من اين را ميخواهي که در هيچ چیز از تو غافل نشوم؛ ميخواهي خودت را در همه چيز به من نشان بدهي تا در همه چيز، تو را ببينم.
پس، ما بايد در بلاء هم دست الهي را ببينيم و بدانيم خداي متعال با ما يک کاري ميکند و ما را #تربيت ميکند و به ما #بيدارباش ميدهد تا غافل نباشيم.
خداوند متعال ميفرمايد: ما وقتي پيامبران را به قریهها ميفرستاديم، اهل اين روستاها را با سختي گرفتار ميکرديم تا اهل تضرع شوند («وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلاَّ أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»). خداي متعال از ما انتظار دارد که با وجود اين سختيها، در مقابل خدا خاشع و متواضع بشويم و دستبهدامنِ خدا شویم و از او بخواهيم که ما را نجات بدهد.
البته #اسباب_طبيعي سر جاي خودش کار میکند، ولي همۀ اين اسباب، در دست قدرت خداوند است. در #مناجات_شعبانيه ميخوانيم: "وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي". همه نفع و ضرر ما در دست اوست و خداي متعال به هيچ وجه نميخواهد ما را اذيت کند، بلکه ميخواهد ما بيدار و هوشيار شويم.
اميدوارم طوری با واقعه اخیر برخورد کنيم که وقتي اين حادثه گذشت، بر ايمان و اعتقاد ما و بر توکلمان به خداي متعال اضافه شده باشد و شهد شيرين بلا را چشيده باشيم.» (۱۳۹۸/۱۲/۱۹)
🔗 نکتۀ تکمیلی: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2530
☑️ @mirbaqeri_ir
قرار_آسمانی-صوت-981220.mp3
7.01M
🎧 استاد میرباقری | نقل فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) و مقام حمد، ۹۸/۱۲/۲۰
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 حکایتی دربارۀ آیتالله العظمی بروجردی
«در احوالات مرحوم آيت الله العظمي بروجردي، که جزو سرآمدهاي فقهاي شيعه در تاريخ فقاهت و مرجعيت بودند، نقل شده است که در روزهاي آخر عمرشان خيلي گريه ميکردند.
به ايشان گفته شده بود: آقا، شما دیگر چرا ناراحت هستید؟ شما که الحمدلله دستتان پر است؛ شما به مکتب اهل بيت(ع) و به دنياي شيعه خدمت کردهايد. شما چرا نگران هستيد؟
ایشان اين حديث نوراني را تلاوت فرموده بودند که: «أَخْلِصِ الْعَمَلَ فَإِنَّ النَّاقِدَ بَصِيرٌ».
یعنی باید سعي کنيد عملتان را خالص کنيد و هيچ چیزی از غيرخدا در آن نباشد؛ چون آن کسي که ميخواهد نقد کند و عيار بزند، بصير است و هر گونه رگههای ناخالصی را میشناسد.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
باید عالِم ربّانی شویم .mp3
2.75M
🎧 استاد میرباقری | جایگاه فقها و علمای ربّانی
💥 اگر «عالِم ربّانی» پیدا کردید، رهایش نکنید!
💥 ما دو راه داریم: یا باید خودمان «عالِم ربّانی» بشویم، یا باید نزد «عالِم ربّانی» زانو بزنیم.
تکبّر نباید کرد. و گرنه به جایی نمیرسیم.
▶️ https://b2n.ir/838898
☑️ @mirbaqeri_ir
«همانطور كه علم نبي اكرم(ص) را بايد از اهل بيت(ع) گرفت،
علم اهل بيت(ع) را نيز بايد از علماء رباني گرفت و تكبر هم نبايد كرد.
يا خودمان بايد عالم رباني بشويم يا مقابل يك عالم رباني زانو بزنيم والا به جايي نميرسيم.
اين جريان عظيم كارشان اين بوده است که زحمت و رياضت بكشند و عبد و بنده بشوند تا درهاي حقيقت به رويشان باز بشود
و بعد، اين حقيقتي كه به زحمت و با رنج به دست آوردهاند را، با محبت و بدون طمع و توقع، در اختيار جامعه مؤمنين قرار بدهند.»
▶️ https://b2n.ir/838898
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 برنامۀ تلویزیونی با عنوان:
🖼 "اندیشه فقهیِ «مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی»"
📹 با حضور «استاد سید محمدمهدی میرباقری»
🕘 یکشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۸/ ساعت ۲۱/ شبکه ۴ سیما
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️مقام بِسماللّه یعنی اضطرار دائم به اسماء الهی ⚡️مقام بِسماللّه یعنی انقطاع از اسباب، یعنی رها شد
💥 «اهل توحید» در همه جا رحمت خدا را میبینند، هم در گرسنگی و تشنگی، هم در سیر شدن و سیراب شدن.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«موحدین در همه جا رحمت خدا را میبینند، هم در آنجایی که گرسنه و تشنه میشوند، و هم در آنجایی که سیر و سیراب میشوند.
بناست که ما با همین نیازهایمان به خدا برسیم. این نیازها نردبانهای تقرب ما هستند. و با همینها سیر میکنیم و تا قرب الهی پیش میرویم. به شرط اینکه اهل عبرت باشیم.
انسان اگر به این نعمتهایی که نیازهای او را برطرف میکنند نظر بکند و اهل عبرت باشد، در هر نعمتی حضور حضرت حق را میبیند و در هر ارضایی فقر خودش را به خدای متعال و رحمت خدای متعال احساس میکند و این عامل هدایت انسان است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «غنا یا فقر» و «سلامتی یا بیماری» طریقی است که خدا را در زندگی خود پیدا کنیم.
💠 استاد سید محمدمهدی ميرباقري:
«خداوند متعال بندههایش را دوست دارد؛ و چون دوست دارد، ایمانشان را حفظ میکند.
اگر صلاحِ دینش در این باشد که به او ثروت بدهد، ثروت میدهد. یک نفر با ثروت میتواند به خدا برسد و اگر از او بگیرند زمین میخورد؛ خدا او را با پول و ثروت امتحان میکند.
دیگری با فقر به خدا میرسد، پس خدا او را فقیر میکند.
یکی با سلامتی مؤمن میشود، خدا به او سلامتی میدهد.
یک نفر دیگر با بیماری به خدا میرسد، خدا او را بیمار میکند.
پس، در دنیا، نه بیماری موضوعیت دارد و نه سلامت، نه غنا و نه فقر.
همه این دادوستدها برای این است که به بندگی خدا برسیم.
انسان باید بفهمد که اولاً خدا ما را برای بندگی آفریده و هر چه در این دنیا به ما میدهد و از ما میگیرد، از روی حساب و کتاب است و بر اساس حکمت است؛ چقدر پول به یک بنده بدهد یا چقدر آبرو بدهد که او به خدا برسد!
کسی هست که اگر به او بیشتر از یک حد پول بدهند زمین میخورد، بیشتر از یک حد آبرو بدهند زمین میخورد، لذا، به اندازه، به او ثروت و آبرو میدهند.
اگر آدم فهمید که وقتی از من می گیرند دقیقاً به این است که من به خدا برسم، فقری هم که به من میدهند دقیقاً به اندازهای است که میتوانم تحمل کنم، نه کمتر و نه بیشتر...
وقتی فهمید هدف خداست، باید همه را پشت سر بگذاری و اینها همه بت هستند، باید به خدا برسی...
وقتی کسی این را فهمید، در این صورت، اگر ثروت سراغش آمد خوشحال میشود؟! یا اینکه میداند که ثروت موضوعیت ندارد؟
وقتی از او میگیرند آیا غصه میخورد؟! یا میداند که این دادن و گرفتن ها اصلاً موضوعیت ندارد، فقط وسیله است که شما این وسط، خدا را پیدا کنید. اگر خدا را پیدا نکردید، هیچ چیز پیدا نکردهاید!».
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 خداوند به انسان #عطا_میکند که بنده شود و از او #میگیرد که بنده شود.
💥 اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید، آیا اشکالی دارد؟
💥 خدا میداند که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با #بیماری و چه کسی با #صحت. چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو.
💠 استاد سید محمدمهدی ميرباقري:
«هدف چیست؟: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ.
خداوند به انسان عطا میکند که بنده شود و از او میگیرد که بنده شود.
خداوند چرا به کسی پول میدهد و میگوید که به دیگری قرض بده؟! «مَنْ ذَالَّذی یُقرِضُ الله قَرْضاً حَسَناً؛ کیست که به خدا قرض بدهد؟». آیا خدا محتاج است؟ آیا خودش نمیتواند به کسی پول بدهد؟
این حرف یهودیها بود که میگفتند ما هیچ وقت به کسی کمک نمیکنیم. چرا؟ چون خدا میتواند خودش عطا کند! کسی که خدا برایش عطا نکرده، چرا من به او ببخشم؟!
خدای متعال این حرف را تخطئه میکند. درست است که خدا میتواند خودش عطا کند، ولی اگر همه را خدا عطا کند نه شما رشد میکنید و نه آن شخص. اینکه خدا میگوید از این دست بگیر و از آن دست بده، چون رشد ما در این است که از یک دست بگیریم و با دست دیگری بدهیم. وقتی انسان این را فهمید، متوجه میشود که اگر به او ثروت دادند، برای این است که بنده شود.
خدا اصل است. ما که برای بتپرستی نیامدهایم. و اگر پول را از تو میگیرند برای این است که باز به خدا برسیم.
پس، فیالواقع خدا میگوید #نگاهتان_را_اصلاح_کنید. از قبل نوشته شده که به چه کسی باید چه چیزی بدهم. من میدانم که چه کسی با ثروت میتواند به خدا برسد و چه کسی با فقر. چه کسی با «بیماری» و چه کسی با «صحت». چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. من برای شما حساب و کتاب میکنم. دقیق هم هست. بنابراین، وقتی به شما عطا میکنند مغرور نشوید.
چه موضوعیتی دارد ثروت و آبرو، اگر نتوانی با آن خدا را به دست بیاوری؟
اگر آبروی شما ریخته شد و در بیآبرویی خدا را پیدا کردید چه اشکالی دارد؟ چه اشکالی دارد آدم بیست سال و سی سال فقیر باشد ولی خدا را پیدا کند؟ آیا نمیارزد؟».
☑️ @mirbaqeri_ir
«#توکل فقط برای عبور از سختیهای دنیا نیست؛
چالشها و #سختیهای_راه_سلوک خدای متعال، جز با توکل به خدا سیرشدنی نیست.
شیطان وسوسه میکند و هجومهای سنگینی برای سالکین پیش میآورد که اگر کسی اهل توکل نباشند حتماً مبتلا به تردید و وسوسه و شک خواهند شد و عقبنشینی خواهند کرد.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ توحید یعنی عبور از #اسباب و رسیدن به #صاحب_اسباب.
⚡️کسی که به اسباب #تکيه ميکند، خدا را گم ميکند و بعد دنبال خدا میگردد.
⚡️ مُوحّد با خدا آرام است، نه با اسباب.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
اگر انسان فقرهاي خودش را نديد، #غافل است.
اگر فقرهايش را ديد و کمکم احساس کرد که خودش میتواند مشکلاتش را حل کند، #مُعجِب میشود.
اگر فقرهايش را ديد و به اسباب ارجاع داد، #مشرک میشود. يعني اينطور فکر کرد که اگر گرسنه شويم، غذا ميخوريم و سیر میشویم! اگر تشنه شويم، آب ميخوريم و رفع میشود. اگر خسته شويم، استراحت مي کنيم. اگر ميخواهيم راه برويم، پايمان را روي زمين ميگذاريم. اگر ميخواهيم حرف بزنيم، از زبانمان استفاده ميکنيم، اگر ميخواهيم گوش بدهيم از گوشمان استفاده ميکنيم.
چنین آدم چگونه ميشود؟
اين آدم خاصيتش اين ميشود که خدا را گم ميکند و بقيه را پيدا ميکند. در روز روشن دنبال آفتاب ميگردد. همين است که ميگويد: «بيدلي در همه احوال خدا با او بود/ او نميديدش و از دور خدايا ميکرد». واقعاً همينطور ميشود. سطح فکر چنين آدمي همين است. ميگويد اين که زمين است، اين هم که خورشيد است، اين هم که آسمان است و مابقیِ اسباب.
پس خدا کجاست؟ آدمي که به اينها تکيه ميکند، کمکم همين موارد در نظرش بزرگ ميشوند و خدا گم ميشود. و بعد او دنبال خدا ميگردد.
چنين شخصي اگر در جيبش پول باشد، راحت است؛ اگر نباشد، ميترسد. خب، چرا نترسد؟ آدمي که از دخلش ميخورد، طبيعي است که وقتي دخل خالي است، ميترسد. اصلا ميشود نترسد؟! ميشود وقتي دخلش پر است خوشحال نباشد، آرام نباشد؟!
آيا چنین شخصی #مُوحّد است؟ آيا انبيا هم اينگونه بودند؟ قطعاً اينطور نيست. اينها همان شرکهاي خفي است. آيا انبيا اگر کنار چشمه آب بودند خيالشان راحت بود و اگر وسط بيابان گير مي کردند، ميترسيدند؟ اينطور بودند؟ این ما هستیم که اينگونه هستيم. ما کنار چشمۀ آب خودمان را سيراب ميبينيم و وسط کوير، گرسنه و تشنه!
توحيد يعني اينکه آدم بداند که فرقي بين کوير و کنار دريا نيست. خدايي که سيراب ميکند، يکسان در همه جا هست. همانطور که وسط دريا، اين خدا هست، در دل کوير هم هست. در اين حالت، ديگر #با_خدا_آرام_است. خدا که هست، ديگر هيچ مشکلي نيست. حال اگر اينطور نشد، انسان يک نيازش را از آب گرفت، يک نيازش را از غذا و يک نيازش را از سفتي زمين گرفت، در اين حالت، فراموش ميکند که خداي متعال است که آن را مهد قرار داده است. اگر خداي متعال آن را مهد قرار ندهد، ميبيني که از هر جنبندهاي، جنبانتر است. اگر خداي متعال زمين را سفت نکند، ميبيني که از آب هم شلتر است.»
☑️ @mirbaqeri_ir
«توحيد يعني اينکه آدم بداند که فرقي بين کوير و کنار دريا نيست. خدايي که سيراب ميکند، يکسان در همه جا هست. همانطور که وسط دريا اين خدا هست، در دل کوير هم هست.
در اين حالت، ديگر #با_خدا_آرام_است. خدا که هست، ديگر هيچ مشکلي نيست. حال اگر اينطور نشد، انسان يک نيازش را از آب گرفت، يک نيازش را از غذا و يک نيازش را از سفتي زمين گرفت، در اين حالت، فراموش ميکند که خداي متعال است که آن را مهد قرار داده است. اگر خداي متعال آن را مهد قرار ندهد، ميبيني که از هر جنبندهاي، جنبانتر است. اگر خداي متعال زمين را سفت نکند، ميبيني که از آب هم شلتر است.»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2545
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 ياد کردنِ نعمتهاي خدا، راه رسيدن به محبت خداست.
💥 ترسهاي ما بهخاطر شرکهای ماست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در روايات، يکي از راههاي رسيدن به محبت خدا اين است که انسان نعمتهاي خدا را ياد کند. فرمود در اين حالت، محبت خداوند در دلتان ميآيد. اگر انسان فهميد که خدا به من چشم و گوش و زبان و دوست و رفيق و همسر و قلب و روح و سر و ... را داده است و دائماً هم به من لطف ميکند، آرامآرام محبت خدا در دل انسان ميآيد. همينطور انسان اگر از دستهاي ديگر گرفت، #شرک_در_محبت پيدا ميشود.
آدمي که غذا را دوست دارد، چرا دوست دارد؟ چون فکر ميکند غذا او را تأمين ميکند. چرا سنگ کناری را دوست ندارد؟ اگر فهميد همه اين لذتها و نگهداريها از اوست و اين غذا هيچکاره است، نسبت به خدا محبت پيدا ميکند.
ما فقير به او هستيم. اگر انسان اين نيازهايش را به غير ارجاع داد، به همان اندازه مشرک ميشود. از غير خدا ميترسد. اگر من خيال کردم که اين زمين من را آرام نگه ميدارد، خوب وقتي بلرزد ميترسم. وقتي خيال کردم پول من، من را اداره ميکند، جيبم خالي شد ميترسم. وقتي خيال کردم اين دشمن، کارهاي است، گاو شاخدار است، خب، ميترسم. ولي اگر فهميدم امنيت دست کسي نيست جز خدا، ديگر ترس بيمعني است. #ترسهاي_ما بهخاطر #شرکهای_ما است.
اگر ما اين فقرها را به غير خداي متعال نسبت داديم، به همان اندازه ترس از آنها، دلبستگي به آنها، محبت آنها، در دلمان ميآيد. اين مي شود #حب_الدنيا که «رأس کل خطيئة» است. اين شرک در محبت است. در اين حالت، انسان کارهايش را هم براي غير خدا انجام ميدهد و غير خدا در زندگي و حتي در نمازمان هم وارد ميشود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
▪️ پیام تسلیت آیتالله میرباقری در پی شهادت سردار حسینعلی عظیمی
«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت مظلومانه جهادگر و سنگرساز بیسنگر دوران دفاع مقدس مهندس حاج "حسینعلی عظیمی" که عمر شریف و پربرکت خود را صرف اعتلای اسلام و پیروزی رزمندگان اسلام و خدمت به محرومین و مستضعفین کرد، به همسر، فرزندان، بازماندگان، همرزمان و شاگردان آن شهید بزرگوار تبریک و تسلیت عرض میکنم و از خداوند متعال علو درجات را برای ایشان مسئلت دارم.
سید محمدمهدی میرباقری»
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 «مؤمنِ آل فرعون» را با مقراض قطعهقطعه کردند، اما قرآن کریم میفرماید:
خداي متعال او را از بديهاي مکر دشمن محافظت کرد (فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَکَرُوا).
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: تعجب ميکنم از کسي که مکري با او شده يا درصدد مکر با او و حيله با او هستند چرا اين ذکر را نميگويد که: «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ». زيرا به دنبال اين آيه، خداي متعال ميفرمايد: «فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَکَرُوا»؛ خداي متعال از بديهاي مکر دشمن ايشان را حفظ کرد.
اين آيه در مورد «مؤمن آل فرعون» است که داستانش در سوره غافر آمده است. در يکي از مراحل، وقتي اظهار ايمان کرد، کفار بنا گذاشتند بر اين که بساط ايشان را جمع کنند.
ايشان هم به خدا پناه برد،
و خداي متعال او را از بديهای مکر آنها ايمني داد.
در نقل دارد او را با مقراض (قيچي) قطعهقطعه کردند ولي مکرشان به او نرسيد و ايمانش محفوظ بود و گوهره وجودش مورد تعرض قرار نگرفت. قطعهقطعهاش کردند اما او رشد کرد.
درواقع، دشمنان علیه مؤمنین مکر ميکنند اما اين مکر، بهجاي اينکه به مؤمنین ضرر بزند، خداي متعال ضرر را تبديل به نفع ميکند و سيئات مکر آنها را از بين ميبرد. اين يعني اگر کسي زير تيغ دشمن هم رفت آنجايي که خدا هست، ضرر نيست، خیر است.
شيطان کارش همين است؛ شيطان ميخواهد گوهر ايمان ما را بگيرد، و الا با بقيه امور که کاري ندارد؛ وقتي گوهر ايمان ما را گرفت زير دستوپايش لگدمال ميشويم و ارزشي هم نداريم. مهم اين است که با همه توانايي و مکري که شيطان و دستگاهش دارند نتوانند آن گوهر وجودي انسان را بگيرند.
اگر کسي تفويض بکند و حقيقاً اهل تفويض بشود و کار خودش را واگذار بکند، ميتواند بندگي بکند؛
اگر انسان تفويض نکند، بندگي هم نميتواند بکند.
آدمي که کار را تفويض نميکند، قاعدتاً مشغولِ به خودش ميشود؛ يعني مشغولِ بالله نيست. اگر تفويض کرد خداي متعال حفظش ميکند.» (۹۴/۳/۲)
☑️ @mirbaqeri_ir