eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
292 ویدیو
125 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 میلاد رحمة للعالمین (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد
⚡️ خدای متعال پیامبر را با محبت خودش تربیت کرد. وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آن‌گاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در روایت آمده است که فرمود: «أَدَّبَ‏ نَبِيَّهُ‏ ص عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ‏ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيم‏». خدای متعال پیامبر را با خودش تربیت کرد. وقتی کسی آراسته به محبت خدای متعال شد، صاحب می‌شود. تمام محبت الهی را خداوند به ایشان عطا کرد. وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آن گاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست. لذا ایشان نسبت به همه مؤمنین محبت دارد، «بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ». اگر پیامبر مردم را دعوت می‌کند و می‌خواهد آنها را تا دور‌دست‌ها ببرد و از شیطان و شرک نجات دهد و تربیت کند، این تربیت را با محبت انجام می‌دهد؛ این‌طور نیست که با خشونت مردم را تربیت کند. به همین دلیل است که همه اطراف پیامبر اسلام جمع شدند؛ لذا خداوند خطاب به پیامبر می‌فرماید: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك»؛ اگر شما غلظت داشتید همه از دور شما پراکنده می‌شدند؛ همین محبت شماست که مردم را دور شما جمع کرده است. کار پیامبر کار بسیار عظیمی است. حتی تغییر لباس ظاهری یک انسان هم کار دشواری است و به‌راحتی نمی‌توان یک انسان را قانع کرد که پوشش خودش را تغییر بدهد، حال، پیامبر گرامی می‌خواهند کاری بکنند که ظاهر و باطن همه مردم را تغییر بدهند و مردم را از آلودگی و شرک و عادت‌های بد نجات دهند و از شرک خفی به مقام توحید و بندگی برسانند و این، کار بسیار دشواری است. آنچه پیامبر را کمک کرد تا بتواند این کار دشوار را انجام بدهد، نبی اکرم(ص) است؛ خلق عظیمی که خدای متعال به پیامبر داده، ابزار هدایت و دستگیری ماست.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبی‌اكرم(ص) زندگی می‌کند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛ چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اولی) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن). 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «چه دنيای و چه ، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگ‌تر، يعنی از خداي متعال، بازمی‌دارد. اينكه می‌فرمايد: اي مؤمنين مال‌تان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهم‌ترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیله‌اش کوچک بود، حالا تیله‌اش کره زمین است.) انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏») فرموده‌اند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست. پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبی‌اكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچه‌ها عوض می‌شود و اشتغالات و دلمشغولی‌ها فرق می‌كند! انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمی‌رسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات می‌دهد و به خدای متعال می‌رساند، رو نمی‌آورند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ درک حقیقت توحید با آمدن نبی‌اکرم(ص) در دنیا برای بندگان امکان‌پذیر شد. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 با تولد نبی گرامی اسلام، افق معرفت بندگان رشد پیدا کرد و سقف نگاه انسان‌ها به خداوند رشد و رفعت یافت و بشریت از محدودیتِ شناختی خارج شد. درک حقیقت توحید با آمدن حضرت در دنیا برای بندگان امکان‌پذیر شد درحالی‌که قبل از آن این‌چنین درک حقیقی وجود نداشته است. 🔸 رسول خدا در مقام محبت خداوندی تربیت ‌شده است به همین خاطر با رحمت الهی بر بشریت نگاه می‌کنند و بزرگ‌ترین مأموریت تاریخی را از سوی خداوند بر عهده ‌گرفته‌اند. 🔸 نبی خدا در مقابل شیاطینی که قصد دارند بندگان را به عالم شرک و کفر و نفاق وارد کنند می‌خواهند انسان‌ها را به مقام اخلاص و قرب و توحید برسانند و غل و زنجیرها را از انسان‌ها باز کنند و به مقام بهجت بندگی خداوند برسانند که این مسائل باعث درگیری عظیمی خواهد شد که در این میدان درگیری عظیم، خداوند از رسول خدا یک مأموریت‌های ویژه خواسته‌اند. 🔸 خداوند یک امکاناتی به رسول خدا و یک مأموریت‌ها و خواسته‌هایی نیز از رسول خدا دارد و مهم‌ترین امکانات نبی گرامی اسلام، کتاب الهی بسیار عظیم و اهل‌بیت علیهم‌السلام است که این نعمت قرآن و عترت به هیچ پیامبری داده نشده است. 🔸 رسول خدا قصد دارند انسان‌ها را از اسارت‌های ظاهری و باطنی رهایی ببخشند و به سمت قرب و کمال الهی هدایت کنند و در این مسیر، با تمام قوا با لشگر ابلیس درگیر می‌شوند. 🔸 با جهاد کبیری که توسط رسول خدا در این میدان وسیع روی‌ داده و درگیری‌های وسیع و عظیمی که رسول خدا با شیاطین داشتند خداوند از حضرت استقامت و صبر و پایداری را خواستار شدند تا پیروز این میدان شوند و وعده قطعی فتح را نیز خداوند به نبی گرامی اسلام داده‌اند. (۱۲ آبان ۹۹) ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ معنای صلوات فرستادنِ «خداوند و ملائکه و مؤمنين» بر نبی‌اکرم(ص) چیست؟ 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «براساس روایات، حقیقت صلواتی که خدا بر نبی‌اکرم(ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع) می‌فرستد، است؛ یعنی آنها را از نقص بیرون می‌برد و حتی امتشان را پاک می‌کند؛ در صلوات بر موسی‌بن‌جعفر (ع) آمده است: «خدایا! صلواتی بر او بفرست که به‌واسطه آن، قرون و امت‌ها را شفاعت کند». این، صلوات خداوند است که او را از نقص پاک می‌کند و در مقامات عالی و مقامات قدس قرار می‌دهد. اما براساس این روایت، به این مقامات است. باطن صلوات برای ما همین نکته است. وقتی انسان به مقامی اقرار می‌کند یعنی خود را ذیل آن مقام تعریف می‌کند؛ نه اینکه فقط به زبان اقرار کند. انبیا(ع) به مقامات چهارده معصوم(ع) ‌اقرار کرده‌اند. آیا اقرار آنها فقط به زبان بوده است و رسیدن به این مقام بلند فقط با اقرار زبانی برایشان به‌دست آمده است؟ این اقرار یعنی انسان خود را تحت مقامات آنها قرار دهد؛ وقتی ما صلوات می‌فرستیم این است که از خدا می‌خواهیم صلواتش را بر او بفرستد و درجات او را بالا ببرد، اما این است که ما خود را زیردست او تعریف می‌کنیم، درجات او را می‌پذیریم و اقرار می‌کنیم که او شایسته است و ما پایین‌دست او هستیم و اگر چیزی به ما برسد به برکت صلوات بر اوست؛ ازاین‌رو اگر انسان خود را در طول معصوم تعریف کرد، درهای ولایت معصوم به رویش باز می‌شود. پس صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت همراه با اقرار، خشوع در مقابل مقامات ايشان. نبايد اشکال شود که این کار شرک است؛ زیرا اگر این کار شرک بود، اولین کسی که به ملائکه دستور به شرک داده، خداوند متعال است؛ اتفاقاً برخی که نمی‌خواهند در برابر پیامبر (ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع) تواضع کنند، معتقدند ابلیس چون موحد بود، سجده نکرد!! آنها ابلیس را تطهیر می‌کنند و خدای متعال و ملائکه را تنقیص؛ یعنی خداوند دستور به شرک داد، جناب جبرائیل و میکائیل هم مشرک شدند و فقط ابلیس مخلص و موحد ماند و سجده نکرد! این سخنِ بسیار زشتی است. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف ابلیس، عکس این سخن را می‌فرمایند و او را «إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ‏» توصیف مي‌کنند؛ ابلیس را لعنت می‌کنند که بر آدم(ع) سجده نکرد؛ حال، برخی معتقدند که او موحد بود و سجده نکرد! وقتی خدا به ملائکه فرمود که به آدم(ع) سجده کنید، با آنکه آدم(ع) در حجاب جسم بود، ملائکه بر او سجده کردند و باب معرفت خلیفة‌الله برايشان باز شد؛ ، ‌باب ‌الله است؛ ابواب الهی بر آنها باز شد؛ بنابراین حضرت آدم(ع) ‌کجا و حضرت محمد(ص)‌ کجا! صلوات بر حضرت، خشوع بر پیامبر(ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع)، ابواب توحید را به روی انسان باز می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 اهانت به چهره‌ی نورانی پیامبر رحمت، نشانه‌ی تمدن غرب است؛ نشان دهنده‌ی این است که این تمدن و این فرهنگ و این ، در ذات خود، در حقیقتِ خود، اینقدر ظلمانی است. بنابراین به اسلام و پیغمبر صدمه‌ای وارد نمی‌آید؛ اما وسیله است برای اینکه من و شما بیشتر بشناسیم این تمدن را. این تمدن واقعاً است. 🔴 رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، ۱۳‌۹۹/۸/۱۳: 🔸 چهره‌ی نورانی پیامبر رحمت با امثال این کارهایی که اخیراً انجام شد و قبلا هم انجام شده بود، خدشه دار نمیشود. بلکه روز به روز این آفتاب درخشان‌تر میشود. و همچنانی که در آن روز نتوانستند با آن همه تلاشی که کردند، نام پیامبر مقدس اسلام را پنهان کنند، امروز هم کار این حضرات شبیه همانهاست و اینها هم نخواهند توانست و اینها به پیغمبر صدمه نمیزنند. منتها یک نکته فهمیده میشود و آن این است که این کارها نشانه‌ی ذات ظلمانی تمدن غرب است؛ نشان دهنده‌ی این است که این تمدن و این فرهنگ و این جاهلیت مدرن، در ذات خود، در حقیقت خود اینقدر ظلمانی است. بنابراین به اسلام و پیغمبر صدمه‌ای وارد نمی‌آید؛ اما وسیله است برای اینکه من و شما بیشتر بشناسیم این تمدن را. این تمدن واقعاً تمدن وحشی‌ای است. 🔸 اینجا دولت فرانسه می‌آید ربط میدهد این قضیه را به حقوق بشر و آزادی؛ عبرت ماجرا اینجاست! حالا این دولت فرانسه چه جور دولتی است. این سیاست چه سیاستی است. این سیاست همون سیاستی است که خشن ترین و وحشی ترین تروریست های دنیا را در خودش جا داده و پناهگاه انها شده. یعنی تروریست هایی که در کشور ما رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه را به شهادت رساندند. و 17 هزار از مردم عادی را طبق آماری که در اختیار است، مردم کوچه و بازار به شهادت رساندند. بنده اعتقادم این است که اینها دو روی یک سکه‌اند. یعنی دفاع از وحشیگری فرهنگی، از آن عمل جنایتکارانه یک کاریکاتوریست، دفاع از آن روی دیگر سکه دفاع از منافقین و دفاع از صدام و کمک به صدام است. اینها هر دو، دو روی یک سکه هستند و خب این حادثه در کشورهای اروپا و آمریکا در این چند سال تکرار شده. 💻 https://eitaa.com/khamenei_ir/7927
🔴 فهرست جلسات 1 تا 20 (استاد میرباقری) (در حال ) 🔗 جلسه : منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعه‌های روایی شیعه/ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتاب‌الحجة در جلسات https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3335 🔗 جلسه : توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»/ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3336 🔗 جلسه : بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة» (عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ...) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3343 🔗 جلسه : تبیین براهینی که مرحوم و مرحوم از حدیث اولِ کتاب‌الحجة استظهار کرده‌اند https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3375 🔗 جلسه : بررسی کلام مرحوم در ذیل حدیث اول https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3376 🔗 جلسه : ارتقاء برهان مرحوم در ذیل حدیث اول https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3385 🔗 جلسه : دو بیان مرحوم مجلسی در فراز پایانی روایت/ روایتی در معنی آیه «علی الاعراف..»/ بررسی «حکمت» در روایت شریفه https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3388 🔗 جلسه : نقش حکمت در بعث رُسُل https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3394 🔗 جلسه : تبیین حقیقت جاری شدن حکمت خداوند در حیات بشری/ بررسی مصلحت و مفسده در مأموریت حجج الهی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3415 🔗 جلسه : تبیین مصلحت و مفسده‌ای که انبیاء علیهم‌السلام بر آن دلالت می‌کنند و تبیین مدار حُسن و قُبح در عالم https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3418 🔗 جلسه : ارتباط مصلحت و مفسده با توحید و شرک https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3433 🔗 جلسه : ارتباط مصلحت و مفسده با ولایت حقه و ولایت اولیاء طاغوت https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3437 🔗 جلسه : نکاتی درباره روش شرح حدیث و درایة الحدیث https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3438 🔗 جلسه : امام علیه السلام پایگاه و مبنای حقیقت قسط و حق https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3462 🔗 جلسه : رعایت موازین قسط، ضابطه دوم در صلاح و فساد https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3464 🔗 جلسه : مروری بر مباحث گذشته در مصلحت و مفسده / عدم امکان تحقق قسط با تفرق اهواء و منافع متضاد https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3467 🔗 جلسه : تبیین معنای ظاهری و حقیقت «بقاء و فناء» در این فراز روایت شریفه: «وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُم‏» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3484 🔗 جلسه : کلام صدالمتالهین در تفسیر بقاء و فناء https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3500 🔗 جلسه : تبیین حقیقت بقاء و فناء با دو محیط توحید و کفر - محیط و ولایت کفر عامل تبدیل امکانات و نعمات الهی بر علیه انسان https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3501 🔗 توجه به نظام مفاهیم معارفی در تبیین حقیقت امر و نهی - بررسی نکات کلیدی و سوالات بحث آمر و ناهی بودن حجج الهی https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3502 ◽️ زمان و مکان: گذرِ خان، مسجد مرحوم آیت‌الله بهجت، ساعت ۱۱ صبح (دوشنبه تا چهارشنبه) ◽️ لینک پخش زنده در آپارات: 🌐 www.aparat.com/Mirbaqeri_hadith/live