مکتب جبههسازی .MP3
3.88M
🎧 استاد میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مکتب جبههسازی» (۱۳۹۸)
🔍 «جبههسازی» سطوح مختلف و وسیعی دارد و «شیعیان، مسلمانان، مسیحیان، موحدان و حتی مستضعفان و احرار عالَم» را پوشش میدهد («مَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَان»).
🔍 ما برای جبههسازیِ جهانی، به «مکتب واحدِ جبههسازی» داریم که بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) شکل میگیرد. مکتب جبههسازی بهمعنای تقلیلِ ایدئولوژیِ توحیدی و ایجاد تکثر در پایگاه حقانیت نیست، بلکه ذیل مکتب اهل بیت(ع)، دیگران را جانمایی میکند و شبکه درست میکند.
🔍 جبههسازی بر مبنای «همدلی، همفکری و همکاری» اتفاق میافتد.
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مبارزۀ شیعه با جبهه دنیاخواهی و استکبار، دو تجزیه در جهان ایجاد میکند:
یک تجزیه در جهان غرب، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن جدا میکند،
و یک تجزیه در جهان اسلام که اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب تفکیک میکند.
🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بهدرستی بر اتحاد و وحدت دنياي اسلام تأکيد کرده و تاکید ميکنند. اگر به سمت #وحدت_شیعه_و_سنی حرکت نکنیم، بدنه دنیای اسلام از دست میرود.
🔸 ما بايد مواظب جنگهاي فرقهای مذهبيای که دشمنان ايجاد ميکنند، باشيم؛ ما به آن دامن نزنيم. ما کاري نکنيم که #جنگهای_فرقهاي مذهبیاي که دشمن دنبال ميکند، شعلهور بکنيم. برخوردمان با مسئله سقيفه برخورد #علامه_اميني(ره) باشد. برخورد ایشان برخوردی است که مناقشهبردار نيست. بعضي به ایشان اعتراض ميکردند که وحدت اسلامی را به هم زده. خُب، خيلی بزرگان از ايشان دفاع کردند. يک مقالهای مرحوم #شهيد_مطهري(ره) دارند: «الغدير و وحدت اسلامي». آن مقاله را ببينيد. آنجا تأکيد ميکنند که اين نوع بحث، مبدأ وحدت جامعه اسلامی است.
🔸 درست است که ما دنبال وحدت اسلامی هستيم، ولي سؤال ميکنم: آيا واقعاً قرائت سلفي [یا قرائت سازشکار] میتوانند با اسلام ناب به اتحاد واقعي برسند؟! آیا این [نزاع] در جایی سر بر نمیدارد؟
🔸 مبارزه تمدنی شیعه با جبهه دنیاخواهی و مستکبران عالم، #دو_تجزیه در جهان ایجاد میکند؛ یک تجزیه در عالم مسیحیت، که مسیحیت صهیونی را از مسیحیت مؤمن (که منحل در دنیاگرایی اُومانیسم و تجدد نشده است)، جدا میکند، و همچنین اهل سنتی که مُحبّ هستند و مستضعفاند را از وهابیت و جریان نواصب جدا میکند.
🔸 يک تجزیه قهري در درون دنياي اسلام اتفاق میافتد و صف طرفداران اسلام آمريکایی (چه از نوع اسلام خشن تکفیری و چه از نوع اسلام سازشکار) از صف اسلام ناب جدا میشود. #قرائت_سازشکار و #قرائت_خشن از اسلام، هر دو در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي، فعاليتهای نيابتی منطقهای انجام میدهند. اين درگیری به يک دوقطبی کشيده ميشود؛ هم دنياي غرب تجزيه ميشود و هم دنياي اسلام. طرفداران غرب در دنياي اسلام، که همان اسلام آمريکايي هستند، در کنار جريان غرب و ليبرال دموکراسي قرار ميگيرند و براي بسط نفوذ آن کار ميکنند. و طرفداران اديان الهي آرام آرام به سمت دنياي اسلام میآیند؛ يعنی يک ترکيب جديد و آرايش جديد از نيروها شکل میگیرد؛
از يک طرف، تشيع و انقلاب اسلامي و در کنار آن، مسلماناني که مُحبّ اهل بيت(ع) و درگير با تمدن مادي غرب هستند و در کنار آنها حتي موحداني که به آئين مذهبي خودشان معتقدند مثل مسيحيت سنتی و حتی کليمیها (ما بين يهود و کليم فرق ميگذاريم؛ کليمي ها موحديني هستند که پيرو حضرت موساي کليم هستند). اين اتحاد شکل خواهد گرفت و جبهه نفاقی که مدعی بود درگیر با یهود و کفار است، کنار مسیحیت صهیونی و یهود قرار میگیرد و این اتفاق، عامل پالایش دستگاه اهل سنت خواهد شد.
در واقع، آن تجزیهها مقدمۀ یک #ترکیب_جدید است؛ ترکیبی که فراتر از اتحادهای سیاسی، بلکه یک #اتحاد_الهٰیاتی است. این ماهیت الهٰیاتی است که به پایداری این اتحاد کمک میکند.
(این نکات در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در کانال ارائه شده است.)
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219
☑️ @mirbaqeri_ir
🔗 دیدگاه امام خامنهای دربارۀ علامه امینی(ره) و کتاب الغدیر و مسئله وحدت اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=20219
⚡️ «مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَۀً جَاهِلِیَّۀً»؛ يعني اگر کسي به معرفتالامام نرسد، نه تنها به حيات طيبه نبي اکرم(ص) در اين دنيا نرسيده، بلکه حتي موت او هم موت نبي اکرم(ص) نيست و قيامتش هم با نبي اکرم(ص) نيست؛ نه در دنيا و نه در برزخ با حضرت معيت ندارد و از حيات طيبه نبي اکرم(ص) و از آن موت رفيع حضرت محروم است و به ايشان ملحق نمیشود.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«حيات و ممات ما ميتواند حيات و ممات نبي اکرم(ص) شود. اين معنا مکرر در ادعيه و نيز در ذيل زيارت عاشورا آمده است که «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». اما معنايش اين نيست که انسان ميتواند شبيه آن حضرت زندگي کند.
حيات طيبه به نبي اکرم(ص) عطا شده است. جابربن يزيد جعفي از امام صادق(ع) درباره اين سه دستۀ «أَصْحابُ الْمَيمَنَۀِ»، «أَصْحابُ الْمَشْئَمَۀ» و «السَّابِقُونَ» سؤال کرد. حضرت فرمود: «فَالسَّابِقُونَ هُمْ رُسُلُ اللَّهِ» که در آنها پنج روح وجود دارد. يکي روحالقدس است و چهار روح ديگر هم وجود دارد. اما اصحابالميمنه چهار روح دارند و اصحابالمشئمه فقط روحالمدرج يا نفس دارند. در روايت ديگري فرمودند: خداي متعال حقيقت روحالقدس را به نبي اکرم(ص) عطا کرده است و در انبياي ديگر، شعاعي از روحالقدس بود؛ «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي...». اين «مِن» نشويّه است. لذا حقيقت روح در آدم(ع) نبود و شعبهاي از روح در او دميده شد؛ ولي در وجود مقدس نبي اکرم (ص) خودِ حقيقت روح دميده شده است و ايشان کلمه روح هستند؛ اميرالمومنين (ع) فرمود: «إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنِي وَ ذُرِّيَّتِي، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اللهُ فِي ذَلِكَ النُّورِ وَ أَسْكَنَهُ فِي أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اللهِ وَ كَلِمَاتُهُ، فَبِنَا احْتَجَّ عَلَي خَلْقِهِ».
نبي اکرم(ص) کلمه روح الهی هستند و اگر حيات طيبه و حيات ايماني وجود دارد، منظور همان حيات نبي اکرم(ص) است. منظور از تبديل حيات انسان به حيات نبي اکرم(ص) اين است که شعاعي از آن حيات در وجود انسان بيفتد. مؤمن و شيعه در روايات به شعاعالامام تعريف شده است؛ چون شعاع امام است. اگر وجود انسان، شعاع نبي اکرم(ص) شد، شعبهاي از حيات حضرت در وجود او تجلي ميکند و حيات او حيات نبي اکرم (ص) ميشود و اگر انسان تحت ولايت اولياي طاغوت باشد، حيات او حيات اولياي طاغوت خواهد بود.
اين امر فقط در حيات مطرح نيست، موت مؤمن هم ميتواند شعبهاي از موت نبي اکرم (ص) باشد؛ يعني برزخ، قيامت و عوالم باطني انسان هم ميتواند شعبهاي از عالم نبي اکرم (ص) باشد. در تعبيري از زيارت جامعه کبيره، آمده: «أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ وَ قُبُورُكُمْ فِي الْقُبُورِ». لذا برکت قبر مومن به اين دليل است که شعبهاي از برزخ امام(ع) است. به گفته بعضي، اين «في»، فيِ قيوميه و فَيَويت قيوميه است؛ همچنانکه روح آنها هم در روح مؤمن و مقوم روح مؤمن است. البته منظور اين نيست که روح مومن، ظرف است؛ همچنانکه در باب حضرت حق آمده است که «دَاخِلٌ فِی الْأَشْیَاءِ لَا کَشَیْءٍ دَاخِلٍ فِی شَیْءٍ». اين دخول، دخول قيومي است.
بنابراين، «مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَۀً جَاهِلِیَّۀً»؛ يعني اگر کسي به معرفتالامام نرسد نه تنها به حيات طيبه نبي اکرم(ص) در اين دنيا نرسيده، بلکه حتي موت او هم موت نبي اکرم(ص) نيست و قيامتش هم با نبي اکرم(ص) نيست؛ نه در دنيا و نه در برزخ با حضرت معيت ندارد و از حيات طيبه نبي اکرم(ص) و از آن موت رفيع حضرت محروم است و به ايشان ملحق نميشود.»
☑️ @mirbaqeri_ir
💢 میلاد رحمة للعالمین #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد
💢 میلاد رحمة للعالمین #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد
⚡️ خدای متعال پیامبر را با محبت خودش تربیت کرد. وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آنگاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«در روایت آمده است که فرمود: «أَدَّبَ نَبِيَّهُ ص عَلَى مَحَبَّتِهِ فَقَالَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيم».
خدای متعال پیامبر را با #محبت خودش تربیت کرد. وقتی کسی آراسته به محبت خدای متعال شد، صاحب #خُلق_عظیم میشود. تمام محبت الهی را خداوند به ایشان عطا کرد.
وقتی محبت الهی در قلب نبی اکرم(ص) آمد، آن گاه محبت مخلوقین و بندگان خدا هم به این عنوان که مخلوق خدا هستند، در دل پیامبر نشست. لذا ایشان نسبت به همه مؤمنین محبت دارد، «بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ».
اگر پیامبر مردم را دعوت میکند و میخواهد آنها را تا دوردستها ببرد و از شیطان و شرک نجات دهد و تربیت کند، این تربیت را با محبت انجام میدهد؛ اینطور نیست که با خشونت مردم را تربیت کند. به همین دلیل است که همه اطراف پیامبر اسلام جمع شدند؛ لذا خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك»؛ اگر شما غلظت داشتید همه از دور شما پراکنده میشدند؛ همین محبت شماست که مردم را دور شما جمع کرده است.
کار پیامبر کار بسیار عظیمی است. حتی تغییر لباس ظاهری یک انسان هم کار دشواری است و بهراحتی نمیتوان یک انسان را قانع کرد که پوشش خودش را تغییر بدهد، حال، پیامبر گرامی میخواهند کاری بکنند که ظاهر و باطن همه مردم را تغییر بدهند و مردم را از آلودگی و شرک و عادتهای بد نجات دهند و از شرک خفی به مقام توحید و بندگی برسانند و این، کار بسیار دشواری است. آنچه پیامبر را کمک کرد تا بتواند این کار دشوار را انجام بدهد، #اخلاق_محبت نبی اکرم(ص) است؛ خلق عظیمی که خدای متعال به پیامبر داده، ابزار هدایت و دستگیری ماست.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) زندگی میکند، او اهل دنيا و اهل لهو و لعب است؛
چه «لهو و لعب قديم» (در جاهلیت اولی) و چه «لهو و لعب جدید» (در جاهلیت مدرن).
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«چه دنيای #جاهليت_اولی و چه #جاهلیت_مدرن، همه لهو و لعب است. لهو آن چيزی است كه انسان را از هدف بزرگتر، يعنی از خداي متعال، بازمیدارد.
اينكه میفرمايد: اي مؤمنين مالتان و فرزندتان، لهو شما نشوند، و شما را از ذكر الله باز ندارند («يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ»)، به آن معناست که هرچه ما را مشغول كند لهو است. «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ». انسان اگر در حيات دنيا بود، پير هم كه شود باز كودك است و مشغول بازی و لعب است؛ ولو مشغول مهمترين امور مثل مديريت دنيا در قرن بيست و يكم باشد؛ هم لهو است و هم لعب. (قبلاً تیلهاش کوچک بود، حالا تیلهاش کره زمین است.)
انسان بايد از دار دنيا بيرون برود و به دار آخرت وارد شود؛ «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ». در روايت ذيل آيه سوره أعلي («بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا؛ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى») فرمودهاند: حيات دنيا، ولايت دشمنان ماست و آخرت ولايت ماست.
پس، كسی كه در محيط ولايت دشمنان نبیاكرم(ص) است او اهل دنيا و اهل لهو و لعب قديم و لهو و لعب جدید است؛ فقط بازيچهها عوض میشود و اشتغالات و دلمشغولیها فرق میكند!
انسان تا وارد محيط ولايت نشود، به فضای نور و حيات و بندگی خدای متعال و به دارالحيات نمیرسد؛ كأنّه دار دنيا، دار مردگی است، لذا اهل دنيا به حيات طيبه و به آن چيزی كه آنها را از لهو و لعب نجات میدهد و به خدای متعال میرساند، رو نمیآورند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ درک حقیقت توحید با آمدن نبیاکرم(ص) در دنیا برای بندگان امکانپذیر شد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 با تولد نبی گرامی اسلام، افق معرفت بندگان رشد پیدا کرد و سقف نگاه انسانها به خداوند رشد و رفعت یافت و بشریت از محدودیتِ شناختی خارج شد.
درک حقیقت توحید با آمدن حضرت در دنیا برای بندگان امکانپذیر شد درحالیکه قبل از آن اینچنین درک حقیقی وجود نداشته است.
🔸 رسول خدا در مقام محبت خداوندی تربیت شده است به همین خاطر با رحمت الهی بر بشریت نگاه میکنند و بزرگترین مأموریت تاریخی را از سوی خداوند بر عهده گرفتهاند.
🔸 نبی خدا در مقابل شیاطینی که قصد دارند بندگان را به عالم شرک و کفر و نفاق وارد کنند میخواهند انسانها را به مقام اخلاص و قرب و توحید برسانند و غل و زنجیرها را از انسانها باز کنند و به مقام بهجت بندگی خداوند برسانند که این مسائل باعث درگیری عظیمی خواهد شد که در این میدان درگیری عظیم، خداوند از رسول خدا یک مأموریتهای ویژه خواستهاند.
🔸 خداوند یک امکاناتی به رسول خدا و یک مأموریتها و خواستههایی نیز از رسول خدا دارد و مهمترین امکانات نبی گرامی اسلام، کتاب الهی بسیار عظیم و اهلبیت علیهمالسلام است که این نعمت قرآن و عترت به هیچ پیامبری داده نشده است.
🔸 رسول خدا قصد دارند انسانها را از اسارتهای ظاهری و باطنی رهایی ببخشند و به سمت قرب و کمال الهی هدایت کنند و در این مسیر، با تمام قوا با لشگر ابلیس درگیر میشوند.
🔸 با جهاد کبیری که توسط رسول خدا در این میدان وسیع روی داده و درگیریهای وسیع و عظیمی که رسول خدا با شیاطین داشتند خداوند از حضرت استقامت و صبر و پایداری را خواستار شدند تا پیروز این میدان شوند و وعده قطعی فتح را نیز خداوند به نبی گرامی اسلام دادهاند. (۱۲ آبان ۹۹)
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ معنای صلوات فرستادنِ «خداوند و ملائکه و مؤمنين» بر نبیاکرم(ص) چیست؟
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«براساس روایات، حقیقت صلواتی که خدا بر نبیاکرم(ص) و اهلبيت ايشان(ع) میفرستد، #تطهیر_از_نقص است؛ یعنی آنها را از نقص بیرون میبرد و حتی امتشان را پاک میکند؛ در صلوات بر موسیبنجعفر (ع) آمده است: «خدایا! صلواتی بر او بفرست که بهواسطه آن، قرون و امتها را شفاعت کند». این، صلوات خداوند است که او را از نقص پاک میکند و در مقامات عالی و مقامات قدس قرار میدهد.
اما #صلوات_ما براساس این روایت، #اقرار به این مقامات است. باطن صلوات برای ما همین نکته است. وقتی انسان به مقامی اقرار میکند یعنی خود را ذیل آن مقام تعریف میکند؛ نه اینکه فقط به زبان اقرار کند.
انبیا(ع) به مقامات چهارده معصوم(ع) اقرار کردهاند. آیا اقرار آنها فقط به زبان بوده است و رسیدن به این مقام بلند فقط با اقرار زبانی برایشان بهدست آمده است؟ این اقرار یعنی انسان خود را تحت مقامات آنها قرار دهد؛ وقتی ما صلوات میفرستیم #ظاهرش این است که از خدا میخواهیم صلواتش را بر او بفرستد و درجات او را بالا ببرد، اما #باطنش این است که ما خود را زیردست او تعریف میکنیم، درجات او را میپذیریم و اقرار میکنیم که او شایسته است و ما پاییندست او هستیم و اگر چیزی به ما برسد به برکت صلوات بر اوست؛ ازاینرو اگر انسان خود را در طول معصوم تعریف کرد، درهای ولایت معصوم به رویش باز میشود.
پس صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت همراه با اقرار، خشوع در مقابل مقامات ايشان. نبايد اشکال شود که این کار شرک است؛ زیرا اگر این کار شرک بود، اولین کسی که به ملائکه دستور به شرک داده، خداوند متعال است؛ اتفاقاً برخی که نمیخواهند در برابر پیامبر (ص) و اهلبيت ايشان(ع) تواضع کنند، معتقدند ابلیس چون موحد بود، سجده نکرد!! آنها ابلیس را تطهیر میکنند و خدای متعال و ملائکه را تنقیص؛ یعنی خداوند دستور به شرک داد، جناب جبرائیل و میکائیل هم مشرک شدند و فقط ابلیس مخلص و موحد ماند و سجده نکرد! این سخنِ بسیار زشتی است. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف ابلیس، عکس این سخن را میفرمایند و او را «إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ» توصیف ميکنند؛ ابلیس را لعنت میکنند که بر آدم(ع) سجده نکرد؛ حال، برخی معتقدند که او موحد بود و سجده نکرد!
وقتی خدا به ملائکه فرمود که به آدم(ع) سجده کنید، با آنکه آدم(ع) در حجاب جسم بود، ملائکه بر او سجده کردند و باب معرفت خلیفةالله برايشان باز شد؛ #معرفت_خلیفةالله، باب الله است؛ ابواب الهی بر آنها باز شد؛ بنابراین حضرت آدم(ع) کجا و حضرت محمد(ص) کجا! صلوات بر حضرت، خشوع بر پیامبر(ص) و اهلبيت ايشان(ع)، ابواب توحید را به روی انسان باز میکند.»
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
💥 اهانت به چهرهی نورانی پیامبر رحمت، نشانهی #ذات_ظلمانیِ تمدن غرب است؛ نشان دهندهی این است که این تمدن و این فرهنگ و این #جاهلیت_مدرن، در ذات خود، در حقیقتِ خود، اینقدر ظلمانی است.
بنابراین به اسلام و پیغمبر صدمهای وارد نمیآید؛ اما وسیله است برای اینکه من و شما بیشتر بشناسیم این تمدن را. این تمدن واقعاً #تمدن_وحشیای است.
🔴 رهبر معظم انقلاب، در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت پیامبر عظیمالشان اسلام، ۱۳۹۹/۸/۱۳:
🔸 چهرهی نورانی پیامبر رحمت با امثال این کارهایی که اخیراً انجام شد و قبلا هم انجام شده بود، خدشه دار نمیشود. بلکه روز به روز این آفتاب درخشانتر میشود. و همچنانی که #رجالههای_مکه_و_طائف در آن روز نتوانستند با آن همه تلاشی که کردند، نام پیامبر مقدس اسلام را پنهان کنند، امروز هم کار این حضرات شبیه همانهاست و اینها هم نخواهند توانست و اینها به پیغمبر صدمه نمیزنند.
منتها یک نکته فهمیده میشود و آن این است که این کارها نشانهی ذات ظلمانی تمدن غرب است؛ نشان دهندهی این است که این تمدن و این فرهنگ و این جاهلیت مدرن، در ذات خود، در حقیقت خود اینقدر ظلمانی است.
بنابراین به اسلام و پیغمبر صدمهای وارد نمیآید؛ اما وسیله است برای اینکه من و شما بیشتر بشناسیم این تمدن را. این تمدن واقعاً تمدن وحشیای است.
🔸 اینجا دولت فرانسه میآید ربط میدهد این قضیه را به حقوق بشر و آزادی؛ عبرت ماجرا اینجاست! حالا این دولت فرانسه چه جور دولتی است. این سیاست چه سیاستی است. این سیاست همون سیاستی است که خشن ترین و وحشی ترین تروریست های دنیا را در خودش جا داده و پناهگاه انها شده. یعنی تروریست هایی که در کشور ما رئیس جمهور و نخست وزیر و رئیس قوه قضائیه را به شهادت رساندند. و 17 هزار از مردم عادی را طبق آماری که در اختیار است، مردم کوچه و بازار به شهادت رساندند.
بنده اعتقادم این است که اینها دو روی یک سکهاند. یعنی دفاع از وحشیگری فرهنگی، از آن عمل جنایتکارانه یک کاریکاتوریست، دفاع از آن روی دیگر سکه دفاع از منافقین و دفاع از صدام و کمک به صدام است. اینها هر دو، دو روی یک سکه هستند و خب این حادثه در کشورهای اروپا و آمریکا در این چند سال تکرار شده.
💻 https://eitaa.com/khamenei_ir/7927
در محضر آیتالله میرباقری
🔴 فهرست جلسات 1 تا 20 #شرح_اصول_کافی (استاد میرباقری)
(در حال #بهروزرسانی)
🔗 جلسه #اول: منزلت کتاب اصول کافی در بین موسوعههای روایی شیعه/ نکاتی درباره روش تحلیل و شرح روایات کتابالحجة در جلسات
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3335
🔗 جلسه #دوم: توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»/ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3336
🔗 جلسه #سوم: بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة» (عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ...)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3343
🔗 جلسه #چهارم: تبیین براهینی که مرحوم #علامه_مجلسی و مرحوم #صدرالمتألهین از حدیث اولِ کتابالحجة استظهار کردهاند
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3375
🔗 جلسه #پنجم: بررسی کلام مرحوم #صدرالمتألهین در ذیل حدیث اول
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3376
🔗 جلسه #ششم: ارتقاء برهان مرحوم #صدرالمتألهین در ذیل حدیث اول
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3385
🔗 جلسه #هفتم: دو بیان مرحوم مجلسی در فراز پایانی روایت/ روایتی در معنی آیه «علی الاعراف..»/ بررسی «حکمت» در روایت شریفه
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3388
🔗 جلسه #هشتم: نقش حکمت در بعث رُسُل
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3394
🔗 جلسه #نهم: تبیین حقیقت جاری شدن حکمت خداوند در حیات بشری/ بررسی مصلحت و مفسده در مأموریت حجج الهی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3415
🔗 جلسه #دهم: تبیین مصلحت و مفسدهای که انبیاء علیهمالسلام بر آن دلالت میکنند و تبیین مدار حُسن و قُبح در عالم
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3418
🔗 جلسه #یازدهم: ارتباط مصلحت و مفسده با توحید و شرک
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3433
🔗 جلسه #دوازدهم: ارتباط مصلحت و مفسده با ولایت حقه و ولایت اولیاء طاغوت
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3437
🔗 جلسه #سیزدهم: نکاتی درباره روش شرح حدیث و درایة الحدیث
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3438
🔗 جلسه #چهاردهم: امام علیه السلام پایگاه و مبنای حقیقت قسط و حق
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3462
🔗 جلسه #پانزدهم: رعایت موازین قسط، ضابطه دوم در صلاح و فساد
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3464
🔗 جلسه #شانزدهم: مروری بر مباحث گذشته در مصلحت و مفسده / عدم امکان تحقق قسط با تفرق اهواء و منافع متضاد
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3467
🔗 جلسه #هفدهم: تبیین معنای ظاهری و حقیقت «بقاء و فناء» در این فراز روایت شریفه: «وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُم»
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3484
🔗 جلسه #هجدهم: کلام صدالمتالهین در تفسیر بقاء و فناء
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3500
🔗 جلسه #نوزدهم: تبیین حقیقت بقاء و فناء با دو محیط توحید و کفر - محیط و ولایت کفر عامل تبدیل امکانات و نعمات الهی بر علیه انسان
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3501
🔗 توجه به نظام مفاهیم معارفی در تبیین حقیقت امر و نهی - بررسی نکات کلیدی و سوالات بحث آمر و ناهی بودن حجج الهی
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3502
◽️ زمان و مکان: گذرِ خان، مسجد مرحوم آیتالله بهجت، ساعت ۱۱ صبح (دوشنبه تا چهارشنبه)
◽️ لینک پخش زنده در آپارات:
🌐 www.aparat.com/Mirbaqeri_hadith/live
شرح اصول کافی ۴ .mp3
43.45M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه چهارم، ۱۲ آبان ۱۳۹۹
⚡️ تبیین براهینی که مرحوم #علامه_مجلسی و مرحوم #صدرالمتألهین از حدیث اولِ کتابالحجة استظهار کردهاند...
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
شرح اصول کافی ۵ .mp3
30.56M
🎧 استاد میرباقری | #شرح_اصول_کافی، جلسه پنجم، ۱۴ آبان ۱۳۹۹
⚡️ بررسی کلام مرحوم #صدرالمتألهین در ذیل حدیث اول
📜 فهرست جلسات برگزارشده:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374
☑️ @mirbaqeri_ir
📣 انشاءالله بهتدریج، نکتههایی دربارۀ #فلسفه تقدیم خواهد شد.
این پرونده ممکن است طول بکشد. اعضای محترمی که اهل این مباحث نیستند، لطفاً صبور باشند. در لابهلای این مباحث، مطالب دیگر هم ارائه خواهد شد.
فلسفه شدن و علم دینی .mp3
1.09M
🎧 استاد میرباقری | فلسفه شدن، پشتیبان و پشتوانهای است برای جریان یافتن مبانی دینی در علوم و دانشها (۱۳۹۱)
⚡️ طبقهبندی رویکردهای معتقد به علم دینی (رویکرد #مسئلهمحور، رویکرد #مبانیگرا، رویکرد #روش_مضاف)
⚡️ اگر منطق و روش تحقیق، قدرت هماهنگسازیِ سه مرحلۀ «اصطیاد مبانی از دین»، «انسجام نظری» و «کارآمدی تجربی» را نداشته باشد، امکان جریان آن مبانی و تولید دانش تجربی براساس آن مبانی فراهم نمیشود.
⚡️ [رویکرد روشمحور، منکر رویکرد مبانیمحور نیست بلکه قائل به نوعی از تقدم بر رویکرد مبانیمحور است.] آنها معتقدند اگر اصلاح از روش آغاز نشود، امکان جریان مفروضات بنیادین در دانش تجربی و به مرحله آزمون رساندن آن فراهم نمیشود.
⚡️ روشهای مضاف باید منسجم باشند، چرا که در غیر این صورت، اگر نظام روشگان یا روشهای مضاف، روشهای متعارضی باشند محصولات اجتماعی و علمی نیز متعارض خواهند شد؛ بنابراین، وجود یک ابزار هماهنگسازیِ روشهای مضاف نیز ضروری خواهد بود که از آن، به روش عام یا فلسفه چگونگی یا فلسفه شدن تعبیر میشود.
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#فلسفه_روش
☑️ @mirbaqeri_ir