eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
375 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «به نظر می‌رسد اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)، چيزي شبيه اتصال حضرت زينب كبری(س) به سيدالشهداست و موضع‌گيري تاريخي آن حضرت همانند موضع‌گيری زينب كبری(س) _ كه مكمل موضع‌گيري امام حسين(ع) بوده است _ مكمل حركت و موضع‌گيري امام رضا‌(ع) است. يكي از كارهاي حضرت، هجرت ايشان است كه به دنبال هجرت امام رضا(ع) و به منظور ادامه حركت ايشان انجام گرفت و منشأ تحولات عظيم تاريخي شده است. لذا بسياري از مصادر و منابعي كه شما براي تحليل شخصيت فاطمه معصومه(س) نياز داريد، مصاديقي است كه نسبت به امام رضا(ع) در تاريخ آمده است و بيانگر نوع حركت و موضع‌گيري امام رضا(ع) و شرايط آن زمان است. در آن شرايط، بار محوري بر دوش امام رضا(ع) و در درجه دوم و بعد از آن معصوم، بار اصلي بر دوش فاطمه معصومه(س) است كه با آن حركت عظيم و هماهنگي‌هايي كه نيازمند يك تحول عظيم است همراه شده‌اند. اصولاً تحليل شخصيتِ اين‌گونه افراد به تبعِ تحليل شخصيت معصوم است، چون تابع معصوم هستند و تابع ایشان موضع مي‌گيرند. بايد ديد معصوم چه موضعي گرفته است؛ زيرا اقتضاي بعديِ اين حركت در مرحله بعد، به عهده شخصيت درجه دوم ولايي است كه چگونه موضع بگيرد. امام رضا(ع) هجرت را آغاز كردند و قدم بعد فاطمه معصومه(ع) براي تكميل و تبعيت از همان هدف، از مدينه به ايران و قم هجرت کردند. تحقيقات ميداني به شما در اين زمينه به‌شدت كمك مي‌كند در اين‌كه جامعه تشيع، بر محور فاطمه معصومه (س)شكل گرفته، و حوزه عمليه و علما در اين سرزمين جمع شده‌اند، و محدثين و روّات دوام پيدا كردند. اگر چه قبل از هجرت ايشان هم قم ويژگي خاص داشت ولي دوام و بقا و محوريت يافتنِ آن بر تشيع علوي، بعد از هجرت آن حضرت به قم بوده است.» ☑️ @mirbaqeri_ir
📜 سخنرانی به‌مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها در حسینیه آیت‌الله حق شناس/ امام مظهر اسماء الحسنی و جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها در نظام اسماء https://b2n.ir/t79614 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پروندۀ نکته‌ها از آیت‌الله میرباقری دربارۀ شاخص‌های دینداریِ مردم ایران (آیا ایرانیان بعد از انقلاب اسلامی دین‌دارتر شده‌اند یا خیر؟) 🌀 ولایت، عمود خیمه دین است و سرپا نگه داشتن این عمود در عصر غلبۀ لیبرال‌دموکراسی، بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3988 🌀 بزرگ‌ترین شاخصۀ دین‌داری ملت ایران، بالا نگه داشتنِ پرچم اسلام و جمهوری اسلامی است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3989 🌀 اينکه کسی در درگيری بين جبهۀ کفر و نفاق با جبهۀ ايمان، به‌نفع مکتب اهل بيت(ع) کار کند و مدافع مکتب اهل بيت(ع) باشد، مهم‌ترين شاخصه دین‌داری محسوب می‌شود. 🌀 شاخصه اصلی دين‌داری این است که وقتی پرچم در دست اميرالمؤمنین (ارواحنا فداه) قرار دارد و ایشان با قاسطین و ناکثين و مارقین می‌جنگند، انسان در کنار حضرت امير(ع) بايستد و بجنگد و از آن حضرت دفاع کند. 🌀 جامعه ايران متدين‌ترين مردم تاريخ هستند؛ زيرا بیش از چهار دهه است که در مقابل فشارهاي سنگين ابرقدرت‌های مادی و جریان‌ نفاق، پرچم اسلام و پرچم اهل بيت(ع) را بالا نگه داشته‌اند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3991 🌀 رشد دینداری مردم بعد از انقلاب اسلامی () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3993 🌀 نفْسِ این‌که ملت ایران در دورۀ لیبرال‌دموکراسی، نظام ولایت فقیه را پذیرفته و در پای این پرچم استقامت کرده است، این، علامتِ رشد دین‌داری در جامعۀ ماست. () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3999 🌀 جایگاه مناسک شرعی در تعریف دین‌داری/ تعریف تشیع () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4000 🌀 دو انحراف جدی در تعریف دین‌داری () 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4001 🌀 در روايات می‌فرمايند: نگوييد شيعيان ما فاسق‌اند. اگر جايی اراده‌شان تخلف كرد، فاسقُ‌العمل‌اند نه فاسقُ‌الوجود؛ چون وجودشان از دايرهٔ ولايتِ ما خارج نيست و فسق وجودی ندارند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3994 🌀 «دین‌داری» یعنی «تألُّه به الوهیت، تولّی به ولایت و تشرُّع به شریعت» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3998 🌀 مظاهر غربی در جامعه ما، درون‌جوش نیست، بلکه بُرون‌جوش است؛ یعنی از بیرون به ما تحمیل می‌شود. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4002 🌀 باطن دينداري، پذيرش توحید و ولايت است. لذا این حرف درست نیست که «در غرب اسلام هست و مسلمان نیست» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4003 🌀 كسی كه با ولیّ‌ِ خدا عَداوت دارد، عباداتش هم گناه و معصیت است؛ چون عباداتش خرجِ توسعهٔ ولايتِ اولياءِ طاغوت می‌شود. 🌀 عبادتی که در جبههٔ معاويه واقع می‌شود، آبرویِ دروغین درست می‌کند و مردم را فریب می‌دهد و در مقابلِ ولیّ‌الله قرار می‌دهد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4004 🌀 شرایع، مناسک تحقق ولایت امام هستند و اگر شما اینها را از امام جدا کردید و در یک فرد یا جامعه‌ای بدون امام اجرا کردید، هیچ رشدی برای انسان و جامعه نمی‌آورند و برعکس، پوششی برای باطن ناسالم می‌شوند. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4005 🌀 اگر کسی امامِ جائر را بپذیرد و زیر چتر ولایتِ طاغوت برود، حسناتش از بین می‌رود. در روایت آمده است که خوبی‌های امامِ عادل، بدی‌های طرفدارانش را می‌پوشاند و بدی‌های امامِ جائر، خوبی‌های طرفدارنش را از بین می‌برد. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4006
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تبیین اجمالی استراتژی مواجهه با علم و تکنولوژی غربی در بیانات آیت‌الله میرباقری 🌀 از دستاوردهای غربی حتماً باید استفاده کنیم؛ گمان من این است که حتماً باید قلّه‌های علم و تکنولوژی غربی را فتح و استحاله کنیم، و الّا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و بر تمدّن غرب چیره شویم. رویکرد ما فتح قلّه‌های علم مدرن و عبور از آن مرزهاست. پس، در عمل باید به همین نسخه عمل کنیم که قلّه‌های دانش غرب را فتح کنیم؛ حتماً نباید از آنچه در جهان می‌گذرد بی‌خبر باشیم؛ باید آن‌ها را بگیریم و تسخیر کنیم و سپس استحاله کنیم. قبل از تسخیر نمی‌شود اصلاح و ترمیم و استحاله کرد. شما تا به علوم روز مسلط نشوید، ‌‌اصلاً نمی‌توانید کاری با آن انجام دهید.» ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2261 🌀 در پنج گام تمدن‌سازی که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقه‌ای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولت‌سازی و جامعه‌سازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1371 🌀 اینکه بدون توجه به یکپارچگی غرب، علم و تکنولوژی را وارد کنیم و بکوشیم که صرفاً جلوی ورود اخلاق و فرهنگ غربی را بگیریم و به اصطلاح بخواهیم «ژاپن اسلامی» به وجود آوریم، نوعی ساده‌انگاری و غفلت از سیستم و پیوستار سبک زندگی و تأثیر و تأثر ابعاد آن بر یکدیگر است و در عمل هم شدنی نیست، وقتی بیدار شویم خواهیم دید که نظریهٔ «ژاپن اسلامی»، همهٔ هویت ما را فروپاشیده است. ما باید به قله علم کنونی سوار شویم و آنرا مسخر خودمان کنیم و در دستگاه خودمان استحاله‌اش کنیم. مثل کودی که شما پای یک درخت سیب می‌ریزید، استحاله می‌شود و به سیب تبدیل می‌شود. تمدن غرب را باید این‌گونه در جهاز هاضمه فرهنگ اسلام هضم کنیم. فرهنگ اسلام ظرفیت این هضم را دارد. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1351 🌀 می‌توانیم در چهارچوب ارزش‌های خودمان، پدیده‌های نو را استحاله کنیم. منتها استحاله سطوحی دارد، از مراحل ساده تا مراحل پیچیده. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2262 🌀 نهضت علمی در کشور به‌معنای منزوی شدنِ اساتید و دانشجویان نیست؛ بلکه به‌معنای رسیدن به قله‌های علمِ مدرن، و نقد آن، و عبور از آن به‌سمتِ مرزهای جدیدِ علمی است و همین دانشگاهیان، فرماندهان و افسرانِ انقلاب اسلامی در این جهاد علمی هستند. مقدمهٔ عبور از توسعهٔ غربی، تسلّطِ به [قله‌های] آن است. این «تسلّط» به‌معنای «مسخّر شُدن» نیست. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1352 🌀 «دههٔ پنجم انقلاب اسلامی» باید دههٔ شفاف‌سازی و تثبیتِ استراتژیِ «استحاله غرب در هاضمه تمدن اسلامی» باشد. استراتژی «پذیرش» و «گزینش» و... در چهل سال گذشته به ما صدمه زد. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1278 🌀 اگر مهندسی تکامل تکنولوژی براساس يک فرهنگ صحيح انجام گرفت، می‌توان در نرم‌افزارها و مفاهيم حاکم بر تکنيک دست برد و آرام‌آرام تغييرات مورد نظر را در لايه‌ها‌ی عميق‌تر به‌وجود آورد؛ آن وقت می‌‌توان در مرحله‌ای ادعا کرد که اين تکنولوژی مربوط به ما است وگرنه تکنولوژی‌ای که منطق و فلسفه حاکم بر آن در اختيار ما نباشد، در اختيار ما نخواهد بود و ما فقط مصرف‌کننده خواهیم بود، نه صاحب و مالک و واجد آن. واجديت علم و تکنولوژی به تسلط بر آن است و نه مصرف آن. در اين هنگام است که می‌توان از علم و تکنولوژی عبور کرد و به توليد مورد نظر رسيد. اشکال مهمی که به حوزه‌های دانشی برخی کشورها وارد است همين است که خودشان صاحب علم و تکنولوژی نيستند. آنها وقتی صاحب علم و تکنولوژی هستند که بر صفر تا صد تکنولوژی، مسلط باشند، حتی اگر آن را خودشان توليد نکرده باشند. ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1049 ▶️ https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1545 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله میرباقری.mp3
16.78M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در مسجد مقدس جمکران، ۲۰ خرداد ۱۴‌۰۱ 🔍 موضوع: میلاد امام رضا(علیه السلام) ☑️ @mirbaqeri_ir
401-03-19 mirbagheri hejrat 10 keramat~1.mp3
12.78M
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، ۱۹ خرداد ۱۴‌۰۱ 🔍 موضوع: هجرت امت‌ساز امام رضا علیه‌السلام ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌کند: 💢همایش ملی فقه نظام‌ساز (چیستی، ساختار و رویکردها) 🎙 با حضور: آیت‌الله‌ اراکی، آیت‌الله میرباقری، آیت‌الله‌ رشاد، آیت‌الله‌ مبلغی، حجت‌الاسلام والمسلمین ارسطا ✔️ همراه با: 🔹 ارائه مقالات برگزیده 🔹رونمایی از مجموعه آثار همایش 🔹 تقدیر از مقالات برتر 🕰 زمان:پنجشنبه 26 خرداد 14‌‌01، ساعت 8:‌30 الی 13 🏢 مکان: قم- میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، سمت چپ، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔻 برنامه به صورت برگزار می‌گردد. 📌 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از تلویزیون اینترنتی مؤسسه امام رضا(علیه‌السلام): 🌐 heyatonline.ir/irsi 🌐 رابط خبر(+) ☑️ @mirbaqeri_ir
همایش ملی فقه نظام ساز - آیت الله میرباقری.mp3
26.14M
🎧 سخنرانی آیت‌الله میرباقری در همایش فقه نظام‌ساز | تعریف و مبانی و اهداف فقه نظام‌ساز 🕰 پنجشنبه 26 خرداد 14‌01 ☑️ @mirbaqeri_ir
📢 فقه نظام‌ساز فقه «حادثه‌ساز» است. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔸 فقه نظام‌ساز که در کلمات امام خمینی(ره) هم دیده‌ می‌شود به معنای فقه ایجاد یک نظام در عینیت است که‌ می‌توان از آن به فقه سرپرستی و تکامل رشد اراده‌های انسانی تعبیر کرد. با این نگاه، شاید فقه بیش از آنکه ناظر به احکام موضوعات باشد، احکام اراده‌ها را بیان کند. 🔸 فقه نظام‌ساز‌ می‌خواهد یک نظام اراده‌های اجتماعی را در بستر یک سلسله موضوعاتی در میدان درگیری با دستگاه استکبار و نظام اراده‌های باطل و ذیل اراده‌های آن بسازد و مقیاس این نظام‌سازی هم تابع زمان و مکان است. فقه نظام‌ساز، درحقیقت «فقه حادثه‌ساز» است و مقدم بر زمان است که استراتژی حاکم بر جهان را تعیین‌ می‌کند و سازوکارهای اجرایی فقه هم در ذیل آن ساخته‌ می‌شود. 🔸 هم روشنفکران و هم غیرروشنفکران دچار کج‌فهمی از سخن امام خمینی درباره «منزلت فقه» شدند؛ کج‌فهمی روشنفکران این بود که مقصود امام از منزلت فقه، حاکم کردن فقه مصلحت بر فقه موضوعات است که به‌منزله تسهیل‌کننده عرفی‌سازی فقه است. دسته دیگر که دچار کج‌فهمی نسبت به سخنان امام خمینی شدند کسانی هستند که‌ می‌گویند، فرق امام و آقای منتظری در این است که آقای منتظری متعبد به کتاب و سنت است ولی امام خمینی در فکر مصلحت است! 🔸 طبق تعبیر امام اگر فقیه، جامعه و حکومت و حتی اشخاص را نشناسد، فقیه اجتماعی نیست و فقه نظام‌ساز باید نظارت کند که منزلت اصلی ایجاد شود و کار شورای نگهبان در مرحله بعد از این منزلت قرار می‌گیرد. 🔗 متن سخنان: https://b2n.ir/k21745 ☑️ @mirbaqeri_ir
📣 «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف آیت‌الله میرباقری برای سال تحصیلی 14‌0‌1-14‌0‌2 از میان طلاب برادر، دانش‌پژوه می‌پذیرد. 🔰 : آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔰 : ⏺ مرور کامل یک دور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ⏺ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ⏺ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ⏺ کارگاه‌های آموزشی پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) 🔰 : ⏺ اولویت در جذب برنامه‌های پژوهشی ⏺ حمایت از پایان‌نامه‌های معارفی ⏺ کمک‌هزینه تحصیلی 🔰 : ⏺ اتمام دورۀ مقدمات و قبولی در مصاحبه ⏺ تعهد به اجرای دقیق برنامه‌ها 🔰 : ⏺ سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری 🔰 : ⏺ از تاریخ 25 خرداد الی 25 تیر 1‌40‌1 ⏺ از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir 🔗 برای اطلاعات بیشتر به نام کاربری زیر در پیام‌رسان ایتا پیام دهید: eitaa.com/madreseyederaye_ir ☑️ @mirbaqeri_ir
💠 ششمین گردهمایی مجمع خطباء اصحاب الصاحب - قم 💠 با حضور آیت‌الله میرباقری 💠 موضوع: چهارچوب گفتمان های اجتماعی و سیاسی در خطابه 🔸 چهارشنبه ۱ تیرماه - ساعت ۱۸ 🔹️ توحید ۸ _ پلاک ۱۳ _ حسینیه زینبیون ☑️ @mirbaqeri_ir