May 11
May 11
💠 مقام «بسم الله»
✅ خدای متعال بهترین بتشکن است؛ یعنی بتهای ما را میشکند و بتکدهی ما را ویران میکند؛ چه بتکدههای علنی ما و چه بتکدههایی که با شرک خفی برای خودمان درست کردهایم.
ما هزار واسطه درست کردهایم؛
و به اینها تکیه میکنیم،
و با اینها خوش هستیم،
و از اینها لذت میبریم،
و به اینها دل میبندیم،
و به همین واسطهها امیدواریم،
و از نبودن اینها میترسیم.
خدای متعال، بهترین ویرانگر این بتخانههاست.
البته وقتی هم ویران میکند، قصد اذیت و آزار ما را ندارد؛ فقط به دنبال این است که ما را به خودش دعوت کند و آن حقیقت را به ما بفهماند.
شاید یک معنای «بك عرفتك و أنت دللتنی علیك»(۱) همین است که خودش ما را از شرکها نجات میدهد.
✅ ما باید به مقام «بسم الله» برسیم؛ یعنی مقامی که در همهی احوال، به او اتکا داشته باشیم و به غیر او تکیه نکنیم: «أستعین علی أموري کلها باللّٰه»(۲).
✅ شخصی بر حضرت امیر علیهالسلام وارد شد و روی صندلی نشست. یکباره روی زمین افتاد و سرش طوری شکست که زخم به استخوان رسید.
امام علیهالسلام اول لطف کردند و بر سرش دست کشیدند و شفایش دادند و سرش را بستند.
وقتی دردش آرام شد، فرمودند: «الحمدلله! خدای متعال مجازات دوستان ما را در دنیا قرار داده است».
بعد فرمودند: «مزد دشمنان ما را هم در دنیا داده است؛ آنان مستحق مزد نیستند، چون برای خدا کار نمی کنند، ولی خدا در دنیا به آنان مزد داده است».
آن شخص فهمید که حضرت چه میگویند. گفت: آقا! من چه جرمی کردم؟
حضرت فرمودند: «چرا «بسم الله» نگفتی؟»(۳)
✅ من این را مکرر به رفقا میگویم که اگر ما روی صندلیای بنشینیم که میخهایش سست باشد، چهل تا «بسمالله» میگوییم؛
همین که میخهایش را میکوبیم و سفت میشود، دیگر «بسم الله» نمیگوییم!
این بیانصافی نیست؟! یعنی این میخ شما را نگه میدارد؟! آن وقت مستحق نیستیم که خدای متعال همین صندلی را بلغزاند که ما زمین بخوریم؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. دعای ابوحمزهی ثمالی
۲. توحید صدوق
۳. تفسیر البرهان
📖 منبع: کتاب «تأملات قرآنی»، جلد۱، گفتار دوم
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 داستان ولادت سیدالشهداء علیهالسلام در قرآن کریم
🔸 در سورهی احقاف، دربارهی تولد سیدالشهداء و بعد مهيّاسازی خود ایشان برای عاشورا، چنین میفرماید: «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً» ما انسان را به احسان به والدين توصيه کرديم، مادرش با ناراحتی و زحمت دوران بارداری و وضع حمل او را گذراند.
ظاهر این آیه يک دستور عام است؛ ظاهراً خدای متعال انسان را به احسان بر پدر و مادر توصیه کرده است؛ ولی مگر یک مادر در دوران حمل و هنگام وضع حمل چقدر برای فرزند خود سختی تحمل میکند؟! کدام مادری هنگام حمل و وضع حمل فرزند خود کراهت دارد؟ هيچ مادری!
🔹 امام صادق علیهالسلام ذیل این آیه فرمودند: منظور از «وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً» سيدالشهداء علیهالسلام است.
خدای متعال اراده کرد تا اين فرزند را به حضرت زهرا سلاماللهعلیها عطا کند؛ جبرئيل آمد و عرض کرد: قرار است چنين فرزندی به شما بدهيم، ولی بلای عظيم عاشورا هم در راه است که هیچکس تاکنون اين بلا را تحمل نکرده است.
حضرت ـ به تعبیر من ـ با خدا رفت و برگشت کردند و التماس کردند تا خدا یک چیز بیشتری در مقابل این بلا به سیدالشهداء بدهد تا اینکه خدای متعال وعده داد که در پاداش ابتلای سیدالشهداء علیهالسلام، ائمه علیهمالسلام و امام زمان علیهالسلام را از نسل ايشان قرار دهد؛ بدین ترتیب حضرت قبول کردند.
#اهل_بیت_در_قرآن
#ولادت_ائمه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 وفا یعنی جای «ایکاش» باقی نگذاشتن
🌸 «أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ» 🌸
[زیارتنامهی حضرت عباس علیهالسلام] (۱)
🔸 در همين زيارتنامهی کوتاهی که برای قمر بنیهاشم ذکر شده، خصوصيات و صفات ممتازی همچون «تسليم»، «تصديق»، «وفا» و «نصيحت [یعنی خیرخواهی] نسبت به امام» برای این وجود نورانی بيان شده است.
🔸 «وفا» يعنی پيمانه را پر کردن. يعنی کاری بکند که ديگر جای اِی کاش باقی نگذارد.
«وافی» آن کسی است که پيمانه را پر میکند.
🔸 استاد عزيزی داشتيم، میگفت:
ديدهايد وقتی کسی برای همسری که تازه اختيار کرده، میخواهد هديهای تهيه کند، اول محاسبه میکند، علاقهی او را در نظر میگيرد، بعد میرود بهترينها را میخرد.
بعد آرايش میکند، زيبا میکند، گلکاری میکند، تزيين میکند.
بعد هم تازه وقتی میبرد، شرمنده است و نمیداند او قبول میکند يا نمیکند.
🔸 وفا يعنی: به عهدهايی که با امامش بسته، به گونهای عمل میکند که جای خالی باقی نمیگذارد، جای ای کاش ندارد؛ همهی پيمانهاش را پر کرده و هيچ عهدی با امامش نداشته که عمل نکرده باشد؛ اين آدم میشود «وافی».
🔹 چهطور میشود که انسان، تمام توانش را در اختيار قرار بدهد و خودش را هم بدهکار بداند؟! «عبد وافی» يعنی اين.
[به همین خاطر] روز قيامت، همهی شهدا و خصوصاً شهدای کربلا ـ که گُل سرسبد گلها هستند ـ وقتی جايگاه حضرت ابالفضل را نسبت به حضرت سيدالشهداء میبينند، غبطه میخورند.
📖 ۱. کامل الزیارات، ص۲۵۶
#شرح_زیارتنامه
#حضرت_عباس
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔺 سخنرانی استاد سید محمّدمهدی میرباقری در افتتاحیهٔ دومین دورهٔ مسابقاتِ بینالمللی قرآن بانوان
iqna.ir/fa/news/3707613/آیین-افتتاحیه-دومین-دوره-مسابقات-بانوان-برگزار-شد-تدارک-سه-برنامه-جانبی
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔻 نُخبگیْ فقط نبوغِ ذهنی نیست؛ نُخبگی، به میزان فداکاری برای دین است. 🔻 کسی که آمادهٔ شهادت است، نُخبه است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«نُخبگیْ فقط نخبگیِ ذهنی و نخبگیِ فکری نیست؛ کسی که تعلقی دارد که آمادهٔ شهادت است، نُخبه است.
نُخبگیْ به میزان فداکاری برای دین است. در تعریف نُخبگی، ظرفیتِ روحیْ کمتر از ظرفیتِ ذهنی نیست. نُخبگی، نُخبگیِ در تعلُّق است. نُخبه کسی است که علائقش علائقِ ممتاز است و تعلقُّ بالای روحی به اسلام دارد.» ۹۶/۱۰/۲
☑️ @mirbaqeri
💠 طلوع امام سجاد از عاشورای امام حسین علیهماالسلام
🔸 از عاشورای امام حسین علیهالسلام، اولین امامی که طالع میشود، امام سجاد علیهالسلام است و دو حقیقت با ایشان در عالم طلوع کرده که مقدمات حقیقت ظهورند:
یکی حقیقت بندگی؛
و دیگری حقیقت توجه قلوب به عاشورا.
1⃣ اگر دعا، مخّ العبادة است، این زبان بندگی با امام سجاد علیهالسلام گشوده شده است. صحیفهی سجادیه، نمود و ظهور این حقیقت است که باب بندگی، خشوع و استکانت، با امام سجاد علیهالسلام به روی عالم باز شده است.
2⃣ زیارت امام حسین علیهالسلام نیز کار آسانی نیست. زیارت امام که شأن ما نیست. از همین زیارت ظاهری گرفته تا زیارت باطنی.
مگر زیارة الامام کار آسانی است؟ زیارة الله است. زیارتی که فرمود: «کمن زارَ اللهَ فوق عرشِهِ» (۱). اگر کسی درست زیارت امام حسین علیهالسلام برود، زیارت خدای متعال در فوق العرش برای او حاصل شده است.
چون این امر عظیم بابش باز شده است، برخی قدر آن را نمیدانند. این فتحی که شده، اینقدر باب عظیمی است که ما اصلاً باور نمیکنیم چنین بابی باز شده است. چهطور میشود که انسان یک زیارت برود، معادل هفتاد هزار حج؟! هفتاد هزار حج، یعنی انسان هفتاد هزار سال عمر کند و هر سال حج برود. یک بار زیارت امام حسین علیهالسلام اینقدر ثواب دارد.
🔸 باب این عبادت چهگونه باز شده است؟ اینطور به نظر میرسد که با زیارت امام سجاد علیهالسلام و اهلبیت علیهمالسلام باز شده است.
🔸 انسان تصور میکند بکاء بر امام حسین علیهالسلام امر آسان و سبکی است. اشکی که یک قطرهاش همهی گناهان را پاک میکند، چه بابی است که خداوند به روی ما گشوده است؟ یعنی توبهای روانتر و اثرگذارتر از اشک بر امام حسین علیهالسلام نداریم.
این باب بکاء هم با امام سجاد علیهالسلام باز شد.
✅ هم باب زیارة الحسین علیهالسلام و هم باب بکاء الحسین علیهالسلام با ایشان گشوده شد تا ما بتوانیم از این دو باب وارد شویم. این دو باب، ابواب خیلی عظیمی هستند.
#ولادت_ائمه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔅 نردبان سلوک در ماه شعبان
🔅 چگونه به وادی توحید داخل شویم؟
💠 و إِذۡ قُلۡنَا ادۡخُلُوا۟ هَذِهِ الۡقَرۡيَةَ فَكُلُوا۟ مِنۡهَا حَيۡثُ شِئۡتُمۡ رَغَداً وَادۡخُلُوا۟ الۡبَابَ سُجَّداً وَ قُولُوا۟ حِطَّةٌ [بقره: ۵۸] 💠
🔸 وقتی بنیاسرائیل از موسای کلیم تخلف کردند، چهل سال در بیایان تیه سرگردان بودند؛ دور خودشان میگشتند؛ میرفتند آخر شب سر جای اولشان بودند.
بنا شد که خداوند آنها را نجات بدهد. خداوند به قریهی بیتالمقدس اشاره کرد که وارد این قریه بشوید.
خدا می فرماید: «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً» 👈 وقتی می خواهید وارد بشوید، از در مخصوص وارد بشوید و در حال سجده هم وارد شوید.
«وَ قُولُوا حِطَّة» 👈 از خدا بخواهید که گناهانتان را بریزد، پاک وارد شوید. اگر اینطور شد خدا گناهان شما را پاک میکند: «نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزيدُ الْمُحْسِنين».
🔹 در روایات معصومین علیهمالسلام مکرر داریم که ما «باب حطّه» شما هستیم. اگر میخواهید از حیرتها وسرگردانیها نجات پیدا کنید، باید از وادی ولایت ما وارد بشوید.
در دنیا، همه (نفس، شیطان و...) ما را به سمت خودشان میخوانند و این دعوتها ما را به حیرت میکشاند. اگر میخواهید دعوت حقیقی را از این دروغها و کذبها تشخیص دهید، باید از این باب وارد شوید.
🔹 بعد می گوید: «وادخلوا الباب سجدا»؛ یعنی شرط ورود به این وادی این است که انسان با حالت سجده وارد بشود. یعنی تا مقام تواضع در برابر معصوم در انسان پیدا نشود ـ که تعبیر به سجده میشود ـ انسان نمیتواند وارد این وادی بشود.
مثل سجده ای که ملائک بر آدم کردند. ملائک در مقابل خلیفهی خدا مأمور به سجده شدند. این سجده، همان عبادت در برابر خدا و تواضع در برابر خلیفةالله بود.
✅ از طریق این تواضع از وادی خلیفةالله وارد وادی توحید میشویم. وقتی خدا خلیفه قرار میدهد، معنایش این است که هر کس که میخواهد به طرف خدا بیاید، باید از وادی خلافت بیاید.
✅ یکی از ابزارها و نردبانهای سلوک ما در ماه شعبان، ذکر صلوات است و حقیقت صلوات، خشوع در مقابل خلیفة الله و عبادت خداوند متعال است.
#سوره_بقره
#صلوات
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
May 11
❇️ تأملات قرآنی _ روایی در مقیاس «فردی، اجتماعی و تمدنی»
👈 #پرونده_ویژه_ماه: سوره بینه (آمیختگی حق و باطل)
🔅 تفسیر برگزیدهی آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت (علیهمالسلام)
📚 در آثار استاد میرباقری (حفظهالله)
🌺دوستان خود را به کانال دعوت کنیم.🌺
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir
https://sapp.ir/mirbaqeri_tafsir
💠 شرح صلوات شعبانیه | مقامات ائمه، راههای سلوک الی الله!
🔹 در صلوات شعبانیه، ما به شؤون و مقامات مختلف اهلبیت (علیهمالسلام) صلوات میفرستیم. هر یک از این مقامات، راهی به سوی خداست. اگر به این باب سلام کردید، همین در به روی شما باز میشود.
🔅 «اللهم صل علی محمد و آل محمد شجره النبوة» 👈 یعنی خدایا بر این پیامبر و آل او که درخت نبوت هستند درود فرست. نبوت، شجرهای است که ریشهاش نبی اکرم هستند. شاخ و برگهایش هم معصومیناند. اینها شجرهی نبوت هستند.
هر خبری که از غیب میآید، به هر قلبی که میرسد، از این شجره است. همهی انوار غیبی در نبی اکرم خلاصه میشود. حتی پیامبران، اگر نبی بودند، از شاخ و برگ این درخت استفاده کردهاند. یعنی خبر عالم الهی از پیغمبر ما منتشر میشود.
🔅 «و موضع الرساله» 👈 یعنی محلی که آن را لایق دانستی و رسالتت را در آنجا انجام دادی.
همهی رسالتهای الهی اینجا فرود آمده و رسولان از اینجا مبعوث میشوند. خدای متعال مبعوثشان میکند، اما ذیل نبی اکرم.
🔅 «و مختلف الملائکه» 👈 یعنی همهی ملائکه ذیل نبی اکرم رفتوآمد میکنند. و فرمود: ملائکه خادم ما هستند و به تبع ما در خدمت شیعیان ما هستند.
🔅«و معدن العلم» 👈 یعنی همهی علم الهی در آنجا نازل شده است. به هر کسی چیزی از علم رسیده، شعبهای از این علم است.
🔸 هر شأنی از امام، بابی به سوی معرفت الله و توحید است. امام هیچ چیزی از خودش ندارد. فقط صراط الله است.
دیدهاید فلش هیچ وقت خودش را نشان نمیدهد؛ فقط هدف را نشان میدهد. امام هم فقط هدف را نشان میدهد؛ اصلا خودش را نشان نمیدهد. این است که گفته شده: «من عرفکم فقد عرف الله».
امام، اخلاص و تسلیم و رضای محض است. بنابراین اگر انسان به امام برسد، به خدا رسیده است.
#صلوات_شعبانیه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
🔅 از شر جاذبههای تمدنی باطل، باید به کهف سیدالشهداء پناه برد!
💠 «وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ ما یعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّه فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» [كهف: ۱۶] 💠
🔸 در داستان اصحاب کهف آمده است که وقتی میخواستند از بتپرستی قوم خودشان كه تحت سلطه بودند، نجات پیدا كنند، وقتی از آنها بریدند و از آلهه و خدای آنها جدا شدند، به كهفی (یعنی غار وسیعی) پناه بردند و در این حال است که خدای متعال رحمتش را بر شما میگستراند و یك مسیر واسعی را برای شما برای عبور از این امر فراهم میكند.
🔹 سر مطهر سیدالشهداءعلیهالسلام این آیهی شریفه را در كوفه میخواند: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقیمِ كانُوا مِنْ آیاتِنا عَجَباً» [كهف: ۹]. این كهف، كهفی است كه حتی با سر خودش عاشوراییان را از فتنه عبور میدهد.
اگر محیط نورانیت سیدالشهداءعلیهالسلام نبود، چهطور میشد از آن فضا عبور كنیم؟!
🔸كهف بودن مَجاز نیست. اصحاب كهف از قومشان جدا شدند و پشت به بتهای آنها كردند. با یک فرهنگ درگیر شدند؛ ولی وقتی از شهر بیرون آمدند، گفتند: برویم یک پناهگاهی پیدا كنیم: «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف»٬ و الا دوباره میآیند و شما را با تهدید و تطمیع میبرند و دوباره همان بساط تكرار میشود.
🔅 «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْكَهْفِ الْحَصِینِ» 👈 ما تنها كهفمان وجود مقدس حضرت است كه باید با تمام وجود، به دین ایشان و به ولایت و اهلبیت ایشان، پناه ببریم تا بتوانیم از موج این جاذبههای سنگینی كه اینها در طول تاریخ ایجاد میكنند، در امان باشیم.
🔸 آنچنان امواج دستگاه كفر و باطل سنگین است، به خصوص وقتی به جاذبههای تمدنی تبدیل میشود که آدم وقتی دور و بر خودش را نگاه میكند، از هر جاذبهای رد میشود، یكی دیگر هست و تنها پناهگاهی كه وجود دارد كهف است که مقام شفاعت نبی اكرم است.
#سوره_کهف
#صلوات_شعبانیه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
🔅 اهلبیت علیهمالسلام، کشتی نجات طوفانزدگان هستند
💠 «أَوْ كَظُلُماتٍ فی بَحْرٍ لُجِّی یغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ یدَهُ لَمْ یكَدْ یراها» 💠 [نور: ۴۰]
🔸 حضرت فرمود: مَثَل دستگاه باطل، مثل دریای عمیق مواج تاریك است كه موجها بر فراز هم میغلتند و وقتی دستش را بیرون بیاورد، اینقدر فضا ظلمانی است که حتی خودش را نمیبیند، چه رسد به اینکه راه و قبل و بعدش را بتواند ببیند.
🔹این تشبیه نبی اكرم، تشبیه نیست؛ بلکه بیان حقیقت است. واقعاً یك دریای طوفانی و مواج و ظلمانی است و ولایت اولیای طاغوت و سران كفر و وسوسههای آنها آنقدر شدید است كه امثال ما با همهی وجودمان نادیده هستیم.
🔸 امواج اولیای طاغوت و شیاطینی كه در پیامبر هم طمع میكردند، با اینكه حضرت خالصة الله بود! پس ما اصلاً آنجا به حساب نمیآییم. اینطور نیست كه بتوانیم به سلامت از آن عبور كنیم.
🔸 امام صادق علیهالسلام در كافی فرمودند: «إِذا أَخْرَجَ الْمُؤْمِنُ یدَهُ فِی ظُلْمَةِ فِتْنَتِهِم» یعنی حتی مؤمنی كه نور ایمان دارد، در ظلمت فتنههای اینها، یعنی امواج فتنه وسوسهی دستگاه ابلیس و دستگاه اولیای كفر و طاغوت، خودش را نمیتواند ببیند.
✅ خدای متعال یك كشتی اینجا قرار داده و آنها قبول كردهاند كه كشتی باشند و امواج را تحمل كنند و بشكافند و ما را به ساحل برسانند:
🔅 «اللهم صل علی محمد و آل محمد الْفُلْكُ الْجَارِیةُ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَة» 👈 یعنی واقعاً دریاهای مواج و طوفانی هست که كشتیای كه در این دریا راه افتاده، نبی اكرم و اهلبیت ایشان هستند.
#سوره_نور
#صلوات_شعبانیه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🌻 در عصر ظهور هم «جسم امام» آشکار میشود و هم «حقیقت امامت»! 🌻
🔅ظهور فقط به معنی ظهور جسمانی نیست. چنین نیست که در عصر ظهور فقط حجاب جسمانی امام برداشته شود، بلکه آن حقیقتِ ولایت و امامت امام که در غیب بود متجلی میشود.
🔻 بنا بر روایات اهل بیت علیهم السلام در دوران ظهور امام زمان سه حیات اتفاق می افتد 🔻
1⃣ دین خدا
«اَللّهُمَّ وَ اظْهِرْ به دينَكَ وَ سُنَّةَ نَبِيِّكَ» [دعای افتتاح]. گویا این دین حیات خودش را از دست داده ودوباره به معنی واقعی کلمه زنده میشود.
2⃣ إحیاء الارض
«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا» [حدید:17]. در روایات آمده است: همین طوری که باران میبارد و زمین را زنده میکند، عدل امام نیز به زمین حیات میدهد. وقتی عدل امام در زمین جاری میشود اثرش از باران بیشتر است و عالَم، عالم دیگری میشود.
زمین زنده میشود، ما آن موقع با موجودات زنده سر و کار داریم، روایت دارد در آن دوران سنگ و درخت هم با مومن حرف میزنند. الآن نه آنها با ما حرف میزنند نه ما میشنویم،اما آن موقع هم آنها حرف میزنند هم ما میشنویم؛ هم زمین زنده میشود هم ما زنده میشویم.
3⃣ حیات انسانها
«وَ أَحْيِ بِهِ الْقُلُوبَ
الْمَيْتَةَ» [مصباح المتهجد،1: 415] ما زنده میشویم.
🔅«وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»[زمر:69] 👈 عالم روشن میشود.این ارض شاید فقط زمین نیست؛ سرزمین وجود ما نسبت به امام ارض اند.
او سماء عالم است، لذا فرمود: «وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً» [انفال:11]. حضرت نسبت به همهی ما سماء است و از آن جا بر صفحه ارض ما حقیقت نازل میشود. فرمود: یعنی از مقام نبی اکرم حقیقتِ ماء طهور و بارانِ ولایت امیرالمومنین بر صفحهی ارض شما نازل شد و شما زنده شدید.
پس ما همه مان ارض هستیم، وقتی آن حقیقت از ساحت امام جاری میشود ما زنده و نورانی میشویم و حیات پیدا میکنیم.
✳️ گویا جریان ظلمات دشمنان نبی اکرم و اهل بیت همه را در فضای موت برده است. وقتی این غیب ظهور پیدا میکند، ما زنده میشویم، زمین زنده میشود، دین زنده میشود.
✳️ همه حقایق در این غیب است. این غیب وقتی در عالم متجلی شد تحولی در عالم پیدا میشود و عالم برای سیرهای بعدی اش آماده میشود. مثل این که فرض کنید خدای متعال اگر میخواهد از خاک یک انسان را بیافریند، یک مراحلی را باید طی بکند. مراحلی از حیات در آن دمیده شود تا بشود انسان تا روح الهی در آن دمیده شود ظهور پیدا بکند میشود «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» [ص:72] عالم هم همین طور است؛ این عالم وقتی میخواهد سیر کند به طرف حضرت حق، باید آن غیب در آن تجلی بکند و حقایقی در آن آشکار شود.
🔴 «تحقیر»، اولین مرحله از نفوذ فرهنگی دنیای سرمایه داری در دنیای اسلام! 🔴
💠 ويْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ «1» الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ «2» يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ «3» كَلَّا لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ «4» 💠
🔸اگر کسی احساس کند که مال تکیه گاه بقای انسان است، طبیعتا به آن تکیه میکند و به جمع اموال روی می آورد؛ کارچنین آدمی «تحقیر» دیگران است و این حالت مبدا «همز» و «لمز» دیگران میشود.
🔹این امر در دنیای سرمایه داری امروز خیلی واضح است. صاحبان سرمایه، دنیا را تحقیر میکنند و تعابیر تحقیر آمیزی نسبت به ملتها دارند، مانند: توسعه یافته و عقب افتاده، پیشرفته و در حال توسعه ... و وقتی به کشورهای دیگر میروند، حق توحش میگیرند.
🔸اگر خوب نگاه کنید، سراسر تکیه گاه نظام سرمایه داری همین امکانات است؛ به امکانات مادی خود تکیه میکنند و بعد دیگران را به دلیل فقدان همین امکانات مادی تحقیر میکنند؛ البته این امکانات مادی، مناسباتی هم ایجاد میکند و طبیعتا تکنولوژی متناسب با خود و اخلاق و نظم خودش را هم می آورد.
🔸این امکانات با مجموعه روابطی که ایجاد میکند، مبدا «تحقیر» و «همز و لمز» دیگران میشود. شيوه آن ها اين است که ابتدا فرهنگ های دیگر را تحقير میکردند؛ یعنی مظاهري از تمدن غرب را در معرض ديد افرادی که در حوزه تمدن های دیگر زندگی میکنند قرار داده و آنها را در مقابل داشته های خود تحقير می کنند؛ در کشور ما هم چنین چیزی بوده و بسياری از درباري ها اعم از اشخاص معمولی و حتی نخبگان به کشورهای اروپايي سفر کرده و به شدت تحت تأثير فرهنگ آن ها قرار گرفتند؛ این عده احساس میکردند که ما عقب افتاده ايم و آن ها پيشرفته اند؛ در مقابل داشته های آنها احساس حقارت می کردند.
يکي از ابزارهای ایجاد این تحقیر هم مسافرت و توريسم است که بعدها به يک صنعت اقتصادی تبديل شد؛ آن ها از اين طريق سعی کردند تا نخبگان جامعه را به کشورهای غربی برده و مظاهر تمدن خود را به آن ها نشان دهند و در آنها نوعی احساس حقارت ایجاد کنند.
⚜ اما خدای متعال با این همازین و لمازین برخورد تندی میکند و میفرماید: اصلا اینطور نیست که آن ها تصور میکنند، این آدمهایی که امکانات را جمع میکنند و با اتکاء به آنها دیگران را تحقیر میکنند، با خواری در آتشی انداخته میشوند که همه تار و پودشان را در هم میریزد و آنها را خرد میکند. (لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ)
#سوره_همزه (1)
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
💠 و كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون 💠 [یوسف: 105]
🔸کسی که در بیابان، راه را گم کرده، اگر ردّپای گوسفندی ببیند، هزار امید در دلش زنده میشود؛ یا وقتی یک مشت زغال سوخته میبیند، خوشحال میشود که یک راهی هست.
ولی آدمی که مشغول بازی است، اگر گلههای گوسفند هم از بغلش رد شوند، هیچ احساسی پیدا نمیکند.
🔹«وَ كَأَيِّنْ مِنْ آيَةٍ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَمُرُّونَ عَلَيْها وَ هُمْ عَنْها مُعْرِضُون» ما آیاتی گذاشتیم که راه را نشانشان بدهند؛ ولی اینها رویشان را از آیات برمیگردانند و به کار دیگری مشغول هستند.
🔸اگر چیزی در کار باشد، ولی انسان رویش را به هدف دیگری بدوزد و از آن غافل شود، میگویند: «أَعرَضَ عَنهُ».
اینکه ما این آیات را نمیبینیم، گرفتاری خودمان است. خدای متعال دائماً هشدارها را میدهد؛ یعنی دائم چراغخطرها را روشن میکند. ولی ما خودمان را به غفلت میزنیم.
🔹میگویند: شخصی از عزرائیل عهدی گرفت که اگر خواستی بیایی، من را خبر کن! وقتی عزرائیل آمد، آن شخص اعتراض کرد که: چرا بیخبر آمدی؟! عزرائیل گفت: قبل از این، دندانهایت را گرفتم؛ نور چشمت کم شد؛ قوّت زانوهایت از بین رفت... اینها من بودم که یکییکی هشدار میدادم.
پس عالم، سراسر آیات است؛ ولی ما اعراض میکنیم. خدای متعال میفرماید: «وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ أَ فَلا يَعْقِلُونَ» [یس: 68]. اینها همه آیات است. او هشدار میدهد؛ ولی ما از آیات اعراض میکنیم.
✳️ غفلتها هم از خودمان است. اینطور نیست که خدای متعال، محیطِ غفلت درست کرده باشد. همهی عالم، محیط ذکر است. اما ما با پای خودمان به غفلت می رویم.
#سوره_یوسف
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
❇️ آداب تلاوت قرآن(1)
🔅 قرآن «اذن دخول» میخواهد، همانطور که برای ورود به حرم ائمه (ع) هم اذن دخول میخوانیم!
🔅 «اذنِ دخول» قرآن چیست؟
💠 همان طور که حرم امام اذن دخول می خواهد قرآن هم به نظر من اذن دخول می خواهد. بدون اذن دخول نمی شود وارد قرآن شد و به در بسته می خوریم.
🔸 اذن ورود به حرم امامان «توجه به مقامات» این حرم و اجازه ی گرفتن ورود به این مقامات است. قرآن هم همینطوری است. قرآن هم مقاماتی دارد. اگر انسان به #مقامات_قرآن توجه نکند، می خواهد وارد کجا بشود؟
⚠️ اگر کسی خیال کرد قرآن یک مرکب روی کاغذ است، قرآن آدرس است، یعنی خداوند مقصد است و با این آدرس به خدا می رسیم، اگر کسی از قرآن اینگونه تلقی کند، طبیعی است که نمی تواند از قرآن برخوردار شود.
💠 قرآن خودِ راه و خودِ هدایت است. خود سبیل ما به سوی خداست. سیر ما در همه درجات قرب، سیر در نورانیت و باطن قرآن است. به هراندازه که درجات باطنی قرآن به روی ما گشوده بشود و تجلیاتی از حقایق قرآن در قلب ما وارد بشود، ما درجه داریم.
🔸 در روایات هست که درجات بهشت به اندازه ی آیات قرآن است؛ یعنی همه ی مقامات بهشت، مقاماتِ تنزلِ قرآن است. کما اینکه مقاماتِ تنزل نبی اکرم و اهل بیت اش هم هست. یعنی درجات بهشت، درجات قرآن است.
در روایات داریم «اقْرَأْ وَ ارْق » [بخوان و بالا برو!] روز قیامت انسان به اندازه ای که حقیقت قرآن در او محقق شده است، قرآن را تلاوت می کند و بالا می رود. البته می دانید در آنجا حفظیات ظاهری خیلی کارگشا نیست زیرا حفظیات از دست می رود. اگر حقیقت قرآن در او محقق شده است به همان اندازه می تواند تلاوت قرآن بکند. و به همان اندازه اذن ورود به درجات بهشت را پیدا کند.
✅ اگر کسی بخواهد درهای قرآن به روی او گشوده بشود، باید اذن دخول قرآن را بخواند. دو تا دعا هست که حتما آن را بخوانید.
1⃣ یکی دعای ورود به قرآن در کتاب شریف مفاتیح الجنان است. مرحوم محدث قمی این دعا را در اعمال شب اول ماه رمضان نقل کرده اند. چون تلاوت قرآن از شب اول ماه رمضان شروع میشود، دعای تلاوت قرآن را در همان شب آورده اند. این دعا از امام صادق (علیه السلام) است.این اذن دخول قرآن است.
2⃣ دعای دیگر از امام سجاد(ع) در صحیفه ی سجادیه است که دعای ختم قرآن است یعنی وقتی قرآن را تمام کردید این دعا را بخوانید.
#آداب_تلاوت
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘@mirbaqeri_tafsir
❇️ آداب تلاوت قرآن (۲)
🔻«کثرت تلاوت»، اولین قدم و بهترین ارتباط ما با قرآن است!🔻
🌟 برای اینکه درهای قرآن بسویمان گشوده بشود، باید از «کثرت تلاوت» قرآن، همراه با «تواضع در حضور» قرآن شروع کنیم.
یکی از بهره مندی های مهم ما تلاوت قرآن است. در تلاوت هم، خود قرآن دستور می دهد که «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن» (مزمل/20) هر چه قدر که میسور است قرائت کن.
«قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلا نصفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِيلا»(مزمل/2)
🔹 وقتی هم تلاوت می کنیم همه قوایمان باید در محضر باشند. «اللهم فاجعل نظری فیه عبادة» نگاهمان همراه با اخلاص باشد. «و قرائتی فیه فکرا» همراه با فکر و اعتبار و تدبر باشد. همه قوای انسان از قلبش تا فکر و حسش مشغول به قرآن شود تا حقیقت قرآن در تمام قوا ظهور و تجلی پیدا کند.
🔸 #کثرت_تلاوت اولین قدم و بهترین ارتباط ما با قرآن است. ما نباید بگوییم که قرآن را باید فهمید و خواندن آن فایده ای ندارد.
یادم است که در دوره جوانی نزد استادی رفتم و از ایشان پرسیدم که می خواهم با قرآن مانوس شوم، چه کاری باید انجام دهم؟ چطور می توانم با تفسیر قرآن آشنا بشوم؟
خیال می کردم که باید تفسیر را باز کنی و آن را مباحثه کنی. ایشان فرمود: اول برو و پانصد دفعه قرآن را بخوان (پانصد دور یعنی چهل سال، هر ماه یک ختم قرآن) تا مانوس با قرآن بشوی و درهای قرآن برویت باز شود و بعد سراغ تفسیر برو. وگرنه روی ظاهر قرآن کار کردن و تفسیر کردن بدون انس آن حقایق قرآن را به قلب انسان منتقل نمی کند.
💠 در تلاوت هم یک #آداب_ظاهری است مثل اینکه انسان باید با وضو باشد، حتی در بعضی نقل ها است که مسواک کند و دهان خود را پاک کند، رو به قبله بنشیند و مؤدب در مقابل قرآن قرار بگیرد.
💠 تلاوت قرآن یک سلسله #آداب_باطنی نیز دارد. مانند: اذن دخول، خضوع در مقابل عظمت قرآن و روح و نور قرآن، خود را در محضر معلم قرآن دیدن و تعلم از او.
❇️ یک روایتی است که خیلی روایت فوق العاده ای است و حاصلش این است تلاوت قرآن را در پایان به ساحت معصومین خصوصا به امام زمان هدیه کنید که برکات فراوانی دارد. یکی از اثراتش این است که در بهشت کنار معصومین خواهید بود. این خیلی مقام بالایی است. همه درجات بهشت، تنزل وجود معصومین است؛ اما اینکه انسان در کنار آنها باشد «أن یجعلنی معکم» فرمود این خاصیت این کار است.
#آداب_تلاوت
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💠 استاد سید محمد مهدی میرباقری:
یادم است که در دوره جوانی نزد استادی رفتم و از ایشان پرسیدم که می خواهم با قرآن مانوس شوم، چه کاری باید انجام دهم؟ چطور می توانم با تفسیر قرآن آشنا بشوم؟ خیال می کردم که باید تفسیر را باز کنی و آن را مباحثه کنی.
ایشان فرمود: اول برو و پانصد دفعه قرآن را بخوان (پانصد دور یعنی چهل سال، هر ماه یک ختم قرآن) تا مانوس با قرآن بشوی و درهای قرآن برویت باز شود و بعد سراغ تفسیر برو. وگرنه روی ظاهر قرآن کار کردن و تفسیر کردن بدون انس، آن حقایق قرآن را به قلب انسان منتقل نمی کند.
✳️ «کثرت تلاوت» اولین قدم و بهترین ارتباط ما با قرآن است. ما نباید بگوییم که قرآن را باید فهمید و خواندن آن فایده ای ندارد.
👇متن کامل را در اینجا بخوانید👇
🔘@mirbaqeri_tafsir
❇️ آداب تلاوت قرآن (3)
🔅 معلم قرآن کیست؟
🔰 یکی از آدابِ باطنی قرآن عبارتست از: خود را در محضرِ «معلم قرآن» دیدن و از او تعلم کردن.
1⃣ اولین معلم قرآن، خودِ خداوند است «الرحمان علّم القرآن»(رحمان/1)
2⃣ بعد وجود مقدس رسول اکرم است. «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ»(جمعه/2)
تعلیم کتاب، کارِ ایشان است. زیرا ایشان که هنوز از دنیا نرفته اند و اعتقاد ما این نیست که پیامبر رفته است و همه چیز تمام شده است. ما شهید را زنده می دانیم تا چه رسد به حضرت. این معلم قرآن زنده است.
3⃣اهل بیت (علیهم السلام)
نبی اکرم موقعی که خداحافظی می کرد فرمود: من می روم ولی دو چیز در میان شما باقی می گذارم [یکی قرآن و دیگری عترت]. قرآن را به جا گذاشته است. خب جای قرآن کجاست؟ قرآن که [صرفا] این مرکب روی کاغذ نیست. آنهایی که می گفتند «حسبنا کتاب الله» همین اشتباه را می کردند.
امام باقر(ع) فرمودند: «خدای متعال نفرمود قرآن بین دو جلد کتاب است، بلکه فرمود «بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ في صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْم»(عنکبوت/49)» [یعنی] قرآن همه اش آیات روشن خداست و جای آن در سینه ی افرادی است که خداوند به آنها علم الهی عطا کرده است.
✅ خودمان را در محضر امام زمان(ع) که «معلم قرآن» است ببینیم و مودب بنشینیم و این کتاب را که علم الهی است و از قلب آنها به ما تنزل پیدا می کند. از آنها بخواهیم که حقایق قرآن را از ساحت وجودیشان به قلب ما نازل کنند و سیر در درجات قرآن را برای ما هموار کنند و درهای قرآن را برای ما باز کنند و کلید های قرآن را به دست ما بدهند.
#آداب_تلاوت
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❓ یکی از آداب تلاوت قرآن اینست که خودمان را در محضرِ «معلم قرآن» ببینیم و از او تعلم کنیم. آیا ما تعلم کردیم که به ما جواب ندهند؟ یا اینکه ما تعلم نکردیم؟!
🔅براستی «معلم قرآن» کیست؟
👇پاسخ استاد «سید محمد مهدی میرباقری» را در لینک زیر بخوانید 👇
🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ آداب تلاوت قرآن (4)
🔅قرآن «راه» است، نه «راهنما»! 🔅
🔰 اولین قدم برای دست یابی به هدایت و برکات قرآنی، شناختِ #مقامات_قرآن و درک عظمت آن است! در روایات اهل بیت (علیهم السلام)، فضیلت هایی برای خواندن، حفظ و ... بیان شده است که گویای عظمت این کتاب است.
1⃣ درباره آیاتی از قرآن مانند سوره حمد، آیت الکرسی، آیه «قل اللهم مالک الملک» و آیه «شهد الله» چنین آمده است که وقتی می خواستند نازل بشوند به عرش الهی آویختند و به آن تمسک کردند«تعلقن بالعرش».
در روایت این تعبیر عجیت آمده است که بین آنها و خدای متعال حجابی نبود. آنها به خدای متعال چنین گفتند: [آیا] تو ما را از مقام قدس به سوی اهل معصیت می فرستی!
خداوند فرمود: تنزل پیدا کنید، اولیائی هستند که اهل بیت و شیعیان شان وقتی شما را بعد از نمازها تلاوت می کنند، من آنها را در «حظیرة القدس» مکان می دهم و هر روز با «عین مکنونه» ی خودم (چشم پوشیده و پنهانی خودم) هفتاد بار به آنها نگاه می کنم. و هر بار هفتاد حاجت از او برآورده می کنم که کمترین آن مغفرت است.
2⃣ در مورد سوره انعام نیز در روایات چنین آمده است: وقتی سوره انعام نازل می شد هفتاد هزار ملک او را مشایعت کردند تا مثل یک موجود با عظمت و جلالت آمد.
✅ آری، ما ظاهر آیات را می بینیم؛ ولی قرآن باطنی دارد، موجود زنده است و با خدا صحبت می کند.
✅ قرآن [صرفا] یک مرکب روی کاغذ نیست. این تلقی که قرآن یک آدرس است که خدا فر ستاده، موجب محرومیت از قرآن می شود؛ اگر خیال کنیم قرآن یک دستورنامه است ـ که ما می خوانیم و عمل می کنیم و به مقصد می رسیم ـ اگر کسی اینطور قرآن را شناخت، طبیعی است که از قرآن محروم می شود. ( مثل اینکه بعضی نسبت به امام و رسول تلقی شان اینست که این آقا یک آدرسی آورده است، یک نامه از طرف خدا آورده و ما این نامه را می خوانیم و می رویم، این تلقی موجب محرومیت از رسول می شود)
💠 مسیر ما در سیر و سلوک، از متن قرآن و مراحل قرآن عبور می کند؛ هم قرآن و هم اهل بیت، صراطِ ما هستند.
#آداب_تلاوت
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔅قرآن «راه» است، نه «راهنما»! 🔅
💠 قرآن یک موجود زنده است و با خدا صحبت می کند.
💠قرآن [صرفا] یک مرکب روی کاغذ نیست. این تلقی که قرآن یک آدرس است که خدا فر ستاده، موجب محرومیت از قرآن می شود؛ اگر خیال کنیم قرآن یک دستورنامه است ـ که ما می خوانیم و عمل می کنیم و به مقصد می رسیم ـ اگر کسی اینطور قرآن را شناخت، طبیعی است که از قرآن محروم می شود.
💠 مسیر ما در سیر و سلوک، از متن قرآن و مراحل قرآن عبور می کند؛ هم قرآن و هم اهل بیت، صراطِ ما هستند.
👇 استاد «سید محمد مهدی میرباقری» درباره #آداب_تلاوت_قرآن چنین میگویند 👇
🔘 @mirbaqeri_tafsir