eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
971 دنبال‌کننده
144 عکس
7 ویدیو
67 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست! 🔸 بعضی ها خيال می کنند آدم برای تعظيم خدای متعال بايد اهل بيت (ع) را کوچک کند! خیال می‌کنند بايد امام در نظر انسان کوچک شود تا خدا بزرگ شود! خيال می کنند بين اين دو کبريائی رقابت است! توجه ندارند که کبرياء امام، شعاع کبرياء الهی است و چيزي جز آن کبريا نیست. اگر بخواهيم به کبرياء الهی برسيم، از طريق درک عظمت امام ممکن است. 🔹 مودت امام، است. اصلاً سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمی‌شود. ، همين است. در زیارت جامعه عرض می‌کنیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا»؛ از سرشت ما تا هدايت ما، همه در صلوات خلاصه مي‌شود. صلوات چيست؟ صلواتْ به مقامات و است. 🔸به‌اندازه‌ای که عظمت نبی اکرم (ص) در دلی تحقق پيدا می کند، به همان اندازه آدم اهل صلوات می شود؛ صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت حضرت (ع) در وجود او بيشتر مي‌شود. اين [صلوات]، است. 🔹به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص) و ذکر امام، پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند، چه در باطن انسان، چه در جامعه و چه در تاریخ. لذا شيطان هم با همين مقابله می کرده و میخواسته نام حضرت رفيع نباشد. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔰 تفسیر سوره انشراح (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1⃣ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/894 2⃣ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/895 3⃣ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/896 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/898 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
انشراح1.mp3
20.11M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۱ ❇️ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی (1) (41 دقیقه، 19مگ)
انشراح2.mp3
18.47M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۲ ❇️ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت (2) (38 دقیقه، 17مگ)
انشراح3.mp3
8.32M
📼 تفسیر صوتی سوره انشراح ـ جلسه۳ ❇️ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت (3) (17 دقیقه، 8مگ)
⚡️ جنگ اقتصادی و تفاوت آرزوهای ما با مقاصد الهی! 🔹 خدای متعال در اوایل سوره مبارکه انفال ماجرای جنگ بدر را اینگونه بیان میکند: قریش با مسلمان‌ها دشمنی زیادی داشتند. در این بین، مسلمانان مطلع شدند یک کاروان تجاری، که کاروان بزرگی هم بود و مبلغ فراوانی مال التجاره داشت، به رهبری ابوسفیان از شام به‌سمت مکه می‌رود. مسلمانان تصمیم گرفتند این کاروان را مصادره کنند. 🔸 «وَ إِذْ یعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَینِ أَنَّها لَكُمْ»؛ خدای متعال به شما وعده داد که با یکی از این دو طائفه روبه‌رو می‌شوید و این مواجهه، با هر کدام از این دو طائفه باشد به نفع شماست، «أَنَّها لَكُمْ»؛ یا با گروه جنگی و مسلح مواجه میشوید، یا با کاروان مال التجاره، در هر صورت این مواجهه به نفع شماست. 🔹بعد می‌فرماید: «وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ»؛ شما دوست داشتید با کاروانی روبه‌رو شوید که «ذاتِ الشَّوْكَةِ» نباشند. یعنی قدرت و شوکت نظامی ندارند. بعضی هم گفته اند یعنی خار در آن نیست، یعنی شما بهره بی‌خار می‌خواستید، می‌خواستید آنکه خار ندارد و هموار است از آنِ شما باشد، میخواستید مال التجاره را بگیرید و به مدینه ببرید. 👈 [ولی] خدای متعال می‌خواست اساس کفار را به هم بزند و ادامه راهشان را قطع کند؛ «وَ یریدُ اللَّهُ أَنْ یحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ یقْطَعَ دابِرَ الْكافِرینَ». ‌بنابراین اراده شما با اراده خدای متعال متفاوت بود. ✅ اگر انسان [وجود] این دو اراده را نفهمید، راهی را دنبال می‌کند که غیر از نقشه خدای متعال است و طبیعتاً در تنگنا قرار می‌گیرد. ولی اگر آدم متوجه بود که در مسیر حرکت اولاً خودش باید دنبال چه باشد، و ثانیاً خدای متعال دنبال چه راهی است و کجا را خراب می‌کند و کجا را درست، آنوقت دیگر زیاد دنبال «غَیرَ ذاتِ الشَّوْكَةِ» نمی‌گردد، چون می‌داند خدای متعال مقصد بزرگ‌تری دارد. @mirbaqeri_tafsir
شهادت امام صادق.ع.mp3
4.88M
🏴 چرا امام صادق (ع) قیام نکردند؟ 🚩 برای امام زمان(عج) کدام باید آماده شود؟ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔑 کلید فهم سوره انشراح 🔹«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ * وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». فرودگاه سوره، این دو آیه است. گویا تکلیف سنگینی هست؛ خدای متعال به حضرت می‌فرماید: وقتی از آن مأموریت اول فارغ شدی، نوبت است؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». غایت این کار هم تحققِ توحید و رسیدن عالم به توحید است، [بنابراین] در این کار هم به پروردگار خودت روی داشته باش؛ «وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». 🔸این «فَانْصَبْ» چیست که این قدر بر دوش نبی اکرم (ص) سنگین است؟ کدام مصداق است که پیامبر از آن احساس نگرانی می‌کردند و سختی‌هایی در مسیرش می‌دیدند که خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؟ آن بار چیست؟ آن رنج دوم چیست که عِدل رنج اول است؟ چه باری است که و رساندن آن به مقصد است؟ در بار نبوت بود که خدای متعال آن را به تبدیل کرد؛ حال است که همسنگِ عسر اول است؛ این سختی چیست که گویا باز بر دوش نبی‌اکرم (ص) سنگینی میکند و خدا می‌فرماید در دل این سختی هم، یسر و آسایشی هست؟ 🔹 روایات ما می‌گویند این سنگینی، بار ، و هدایت امت بعد از حضرت است؛ یعنی حضرت باید مسیر امت را تعیین کنند؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». این دو بار باید هم‌عِدل باشند؛ خدای متعال می‌فرماید بار سنگین اول برداشته شد، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا»»؛ این بار سنگین بعدی هم به سامان می‌رسد، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؛ شما نگران نباشید. 📖 روایت می‌فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» عَلِیاً (1)؛ وقتی مأموریت نبوتت را انجام دادی، علی را به‌عنوان جانشینت منصوب کن. آیا این غیر از همان مأموریتی است که میفرماید: «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؟(2) آیا این همان مأموریت نیست که [در اینجا] با آهنگ دیگری بیان شده است؟ منابع: (1) البرهان فی تفسیر القرآن، ج5، ص688 (2) مائده، آیه67
عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن.pdf
2.78M
🔰 شش منبر ناب و دلنشین با موضوع «عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن» جلسه۱: عظمت قرآن و بهره های آن جلسه ۲و۳و۴: انس با امام، شرط بهره مندی از قرآن جلسه۵: سه راه بهره مندی از قرآن جلسه۶: فضائل قرآن درنهج البلاغه (خطبه۱۷۶) 👤استاد میرباقری 🚩تهران، حسینیه آیت الله حق شناس، رمضان۹۸ 🔻دریافت صوت🔻 1. https://eitaa.com/mirbaqeri/1735 2. https://eitaa.com/mirbaqeri/1736 3. https://eitaa.com/mirbaqeri/1752 4. https://eitaa.com/mirbaqeri/1753 5. https://eitaa.com/mirbaqeri/1754 6. https://eitaa.com/mirbaqeri/1766
🔰 ارتباط معارف دو سوره ضحی و انشراح 🔹 یک ارتباط محتوایی جدی بین سوره ضحی و سوره انشراح وجود دارد و روایاتی هم در این باره وارد شده است. فقهای امامیه هم فتوا داده اند که اگر کسی در نمازهای واجب این سوره را بعد از حمد بخواند، باید سوره انشراح را هم بعد از آن بخواند؛ یعنی این دو سوره به منزله یک سوره هستند. البته در اینکه این دو [حقیقتاً] یک سوره هستند یا خیر، بحث‌هایی بین فقها و مفسرین وجود دارد، ولی در این جهت تردیدی نیست که پیوندی بین این دو سوره وجود دارد و اگر کسی در نماز واجب، بعد از حمد ـ که باید یک سوره کامل خوانده بشود ـ یکی از این دو سوره را بخواند، باید دیگری را هم به همراهش بخواند 🔸نکته دوم این است که هر دو سوره خطاب به نبی اکرم (ص) است؛ در سوره ضحی بحث در باب یک سلسله مشکلات جدی است که در مسیر هدایت امت برای حضرت وجود داشته و خدای متعال به ایشان بشارت و آرامش می‌دهد. 🔹 نکته دیگر اینکه در سوره انشراح صحبت از رنج خود نبی اکرم (ص) است و تکلیف سنگینِ نصب امیرالمؤمنین (ع) که بر دوش حضرت آمده؛ به حضرت می‌گویند همین طور که بار سنگین شما را تا اینجا سبک کردیم، آن رنج بعدی هم یسری به‌دنبال دارد؛ ««فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»». آن کار سنگین را هم انجام بدهید؛ ««فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»»؛ نبوت به انجام رسید، ولایت را هم به انجام برسانید. گشایش با خدای متعال است و او گشایش می‌کند. 👈 اما در سوره ضحی بحث از امت هست؛ امت در رنج افتاده اند ...
🔰 تفسیر سوره ضحی (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1️⃣ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/915 2️⃣ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/916 3️⃣ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/917 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/918 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
ضحی1.mp3
20.03M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۱ ❇️ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) (1) (41 دقیقه، 19مگ)
ضحی2.mp3
18.95M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۲ ❇️ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) (2) (39 دقیقه، 18مگ)
ضحی3.mp3
14.28M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۳ ❇️ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) (3) (23دقیقه، 13مگ)
🔆 کرامت آیت الله بهجت در حرم رضوی 🔆 🕌 حرم امام مقاماتی دارد؛ ظاهر و باطن و باطنِ باطن دارد؛ مثل قرآن است. یکی از شاگردان آیت الله بهجت نقل کرده اند: روزی ایشان از حرم برمی گشتند؛ دیدم خیلی انبساط خاطر دارند. پرسیدم امروز چه شده؟ فرمودند: امروز حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) آمده بودند و حوائج مومنین مسیحی را به امام رضا(ع) عرضه میکردند. 🌟 این یک است؛ یکی هم میرود در و دیوار میبیند. مومن اینگونه نیست که حرم برود و دلش به امام نزدیک نشود؛ مومن وقتی به حرم میرود و برمیگردد، دلش نورانی میشود؛ ولی درجات دارد. 💥 خاصیت حرم امام رضا(ع) این است که وقتی به حرم میروی، حضرت با شمشیرشان شیطان و قوای جهل را میزنند، وقتی حرم میروید حسد و بخل و ... کم میشود. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
✨ تفاوت زائر با مسافر! 🌟فرق است بین راحل و مسافر. مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست. یک علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که راحل نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد. اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر وظیفه ای است که بر دوشمان قرار میدهند. 🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام است که صراط مستقیم است. مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد. 🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است؛ یعنی همه چیز را پشت سر گذاشته، تعلقات را رها کرده و به سمت خدا حرکت میکند. 🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12]. در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، کربلا بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر «فاخلع نعلیک» را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع). چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک». 🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 بالاترین ثواب زیارت امام رضا(ع) 🌟 در کامل الزیارت از وجود مقدس موسی بن جعفر (علیهما السلام) نقل شده است: اگر کسی در نزد امام رضا (علیه السلام) یک شب بیتوته کند و حضرت را زیارت کند «كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ»، مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است و این فوق همه ثوابهاست. 🌟 بعد حضرت توضیح دادند که این زیارت خدای متعال در فوق العرش در قیامت چه طور آشکار می شود، فرمودند: در قیامت وقتی عرش مستقر می شود چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین بر عرش الهی هستند: اولین حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی (صلوات الله علیهم اجمعین) یعنی انبیاء اولوالعزم هستند و آخرین ها رسول الله(ص)، امیر المومنین(ع) و امام مجتبی(ع) و سید الشهداء(ع) می باشند، بعد ائمه دیگر به این ها ملحق می شوند. 🌟 حضرت در ادامه فرمودند: سپس عرش وسعت پیدا می کند و زوار ائمه(ع) بر عرش می نشینند و مقامشان مقام این چهار نفر از اولین و آخرین می شود، ملحق به ایشان می شوند. و بعد فرمود همه فوق العاده اند الا اینکه «أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِي عَلِي بن موسی ع» یعنی زوار فرزندم علی بن موسی الرضا علیه السلام سرآمد آنها هستند. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
، روش برنامه ریزی جبهه حق در برابر نقشه دشمن! 🔸 خداوند متعال در سوره مبارکه فیل میفرماید: «أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی‏ تَضْلیلٍ». شاید بتوان «تضلیل» را اینگونه معنا کنیم که در مقابل نقشه دشمن، خدای متعال برنامه بزرگتری دارد و آن نقشه، در برنامه او گم می‌شود. 🔹انبیاء و اولیاء هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ [یعنی در عین اینکه] دشمنانشان بسیار پیچیده‌اند و نقشه‌های بزرگی هم می‌کشند، ولی آنها با توجه به نقشه دشمن، نقشه بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم می‌شود. [بنابراین وقتی میفرماید نقشه آنها را] در تضلیل قرار داد، [یعنی خدای متعال] طرح بزرگتری را به انجام رساند که [در نتیجه آن،] تدبیر دشمن و حرکات او به همان هدفی منتهی شد که خدای متعال می‌خواست؛ [و به تعبیری نقشه دشمن] را درون یک نقشه بزرگتر گم کرد. 🔸بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلاً وقتی سیدالشهداء (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار او سلب شود؛ آنها نقشه می‌کشند؛ آیا امام درون طرح آنها قرار بگیرد؟ [آیا] منفعلانه برخورد کند؟ به قول امروزی‌ها در زمین آنها بازی کند؟ در واقع [امام است که] آنها را به زمین خودش می‌آورد؛ با همه بزرگی و وسعت نقشه‌ای که دارند، آنها را درون نقشه خودش گم و منحل می‌کند؛ دیگر نقشه آنها دیده نمی‌شود، نقشه بزرگتر دیده می‌شود. 🔹مثل اینکه در یک بازی، یک قهرمان در مقابل کودکی قرار بگیرد؛ [این قهرمان] اختیار کودک را سلب نمی‌کند؛ ولی [کودک] هر کاری انجام بدهد، آن قهرمان، نقشه کودک را درون تدبیر خودش می‌کند؛ [در نهایت] همان نقشه [کودک،] به پیروزی این قهرمان ختم می‌شود. ❇️اولیاء خدا هیچوقت از دشمن نمی‌خورند؛ البته درون طرح دشمن هم نمی‌کنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلاً شکستی نیست؛ چون کاملاً نقشه [دشمن] را می‌بینند و آن نقشه وسیع را درون کار بزرگتر خودشان می‌کنند. شاید معنای ««أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی‏ تَضْلیلٍ»» این باشد. 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir