eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
266 دنبال‌کننده
889 عکس
67 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 با شما همراه خواهیم بود، عصری دیگر با خاطرات شنیدنی یادگاران دفاع مقدس در 🔰 سی و چهارمین نشست نسل ماندگار 🔹 زمان: یکشنبه 21 اسفند1401/ ساعت 16 🔸 مکان: تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد ❇️انتشار اطلاعیه و اطلاع رسانی به سایر علاقمندان موجب امتنان خواهد بود. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org 🌐@mirdamad_org
سی و چهارمین نشست خاطره گویی یادگاران 🔹یکشنبه 21 اسفندماه ساعت 16 🔹تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد مفتخر خواهیم بود میزبان دوستان بهمراه خانواده های محترم شان باشیم ✅ موسسه فرهنگی میرداماد 🔹 لینک تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام: 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
ماندگار 💠 هم اکنون سی و چهارمین نشست خاطره گویی یادگاران ✅ موسسه فرهنگی میرداماد 🔹 لینک تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام: 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
📣📣 خبر 🟡 راوی عصر خاطره نسل ماندگار امام خمینی(ره) دل ها را تسخیر کرده بود پس از عملیات در مسیر بازگشت بخاطر شرایط بد جوی مجبور شدیم شب را در یک روستا کُردنشین بمانیم بهمراه نیروهای ضربت در خانه ای که کسی در آن نبود مستقر شدیم. نیمه های شب با صدای در حیاط از خواب بیدار شدم. یک زن با دو بچه اش وارد حیاط شدند وقتی متوجه حضور ما شدند مرتب سر و صدا و فریاد می کرد هر چه سعی کردم شرایط را توضیح دهم متوجه زبان من نمی شد.لباس کُردی که به تن داشتم را کنار زدم و روی لباس دیگرم عکس امام را نشان دادم و به زن کُرد دادم. آن را گرفت و روی چشمانش گذاشت. آنجا بود که امام را درک کردم و فهمیدم دلهای مردم را تسخیر کرده است.زن ساعت 3 نیمه شب از چشمه آب آورد، آتش روشن و آب گرم کرد و برای من و بچه هایی که چند روز خسته و گرسنه بودیم و در برف و سرمای شدید جنگیده بودیم و به خانه اش در روستا پناه آورده بودیم چای درست کرد. این خاطره بخشی از گفته های طالب خواجه بود. خواجه که در عملیات ایذایی و فریب دشمن برای انجام عملیات والفجر 10 شرکت داشت قسمت دیگر از خاطراتش با یادآوری نام شهید سیدعباس حسینی و همرزمانش گفت: در حین عملیات و با وجود 3تا 4متر برف و سختی و دشواری های زیاد، یکی دو نفر شهید و مجروح دادیم اما در راه برگشت بخاطر طوفان، سختی فراوان و خستگی و گرسنگی چند روزه و در حالی که از شدت سرمای هوا اگر دم(نفس) می گرفتی، بازدم بیرون نمی آمد 7تا 8 نفر از بچه ها جان شان را از دست دادند و آنجا مظلومیت را در چهره فرمانده گردان دیدم. راوی دیگر نشست سی و چهارم نسل ماندگار حاج علی گرزین بود. او که اکنون دوران کهنسالی را می گذراند بسیار ساده و شیوا به خاطراتش در منطقه غرب اشاره کرد و گفت: در راه برگشت از عملیات وقتی تیر به پاهایم اصابت کرد هیچ راهی برای برگشت نبود و وقتی به روستایی رسیدیم برای بردن من و سایر مجروحان از تراکتور استفاده کردند با همان حال 6ساعت روی تراکتور بودیم و همانجا بود که سیدعباس حسینی به شهادت رسید.گفتنی است حاج علی گرزین و حاج طالب خواجه از رزمندگان بودند که چندین ماه در جبهه حضور داشتند و با بیان خاطرات تلخ و شیرین خود، آخرین نشست نسل ماندگار در سال 1401 را به یادماندنی کردند. نشست 34 نسل ماندگار عصر روز یکشنبه 21 اسفندماه در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد. ✅ موسسه فرهنگی میرداماد 🔹 لینک تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
بیست و نهمین شماره از فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی میرداماد منتشر شد، آنچه در این شماره می‌خوانیم: نهم اسفند روز دانشنامه گلستان ▪️ داود در ناهارخوران (مصاحبه مرکز تاریخ شفاهی با داود عامری) ▪️ سکه‌های محمدشاه قاجار در استرآباد ▪️ قبایل ترکمن یوموت از گذشته تا امروز ▪️ چند رسم قدیمی مردم کتول ▪️ کاتبان گرگان ▪️ باورهای عامیانه ترکمنان ▪️ آشنایی با کمانچه منطقه‌ی کتول ▪️ آشپزی در رامیان ▪️ ابیات نویافته ابتدای یک قصیده از صدقی استرآبادی ▪️ اخبار فرهنگی 🔸پژوهشگران و نویسندگان محترم می توانند آثار خود را در حوزه فرهنگ گرگان زمین برای این نشریه ارسال کنند. 🔹نشانی الکترونیک: www.Fmirdamad.ir info@Mirdamad.org ✅ موسسه فرهنگی میرداماد 🔹 لینک تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام: 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org
🌺 نوروزخواني در منطقه کتول 🌱نوشته محمدرضا برزگر 🌿فصلنامه میرداماد، شماره بیست وپنجم، زمستان1400 💐يكي از آيين هاي ويژه ي نوروز از ديرباز تاكنون در منطقه ي‌ كتول، «نوروزخواني» است. نوروز خوانان، پيام آوران شادي و نشاط در آستانه ي حلول سال نو هستند. همانطور كه مردم منتظر رسيدن بهار و رويش جوانه ها هستند، براي رسيدن نوروزخوانان نيز لحظه شماري مي‌كنند. نوروزخوان ها، افراد خوش صدايي بودند كه با بهره گيري از هنر شعر و موسيقي و روانشناسي ذاتي خويش، ده به ده و خانه به خانه ميرفتند و با خواندن شعر، همراه با انواع ملوديها، آمدن بهار نو را مژده مي ‏دادند. 👇👇 🌸مشتلُق هادين دوستان باد باهاران بيامبو گل به گلستان بيامبو نوروز سلطان بيامبو عید بزرگان بیامبو نوباهارنو بيامبو نوروزنو بيامبو نو باهار موارك بو لاله زارَموارك بو 📕متن کامل مقاله در آرشیو فصلنامه میرداماد به آدرس: http://www.mirdamad.org/fa/quarterly/24 🔰صفحات رسمی در پیام رسانها: تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹ایتا 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹 اینستاگرام: 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org
🟠دسته‏ هَوَنگِشان‏ اَم جزو آدما حساب مُکُنَن [dasse-havanɡeʃɑnam ʤozve Ɂɑdamɑ hesɑb moconan] (مَثَل/ عام) در ادبیات عامه استرآباد، گاهی این مَثَل به صورت دَسته ‏سِرکوشان‏ اَم میان آدَما میارَن یا چهارتا ناردَنگ و دسته ‏هَوَنگِشان‏ اَم جزو آدما حساب مکنن و... نیز بیان می‏شود. دسته‏ هَوَنگ [dasse-havanɡ]: دسته ‏ی هاون (ن.ک به دسته سِرکو) در این‏جا به مفهوم کودک است 👈مفهوم مَثَل: بچه ‏های کوچک‏شان را هم جزو بزرگ‏ترها به ‏شمار می‏آورند. 🔸کاربرد مَثَل: 1- در توصیف خانواده ‏هایی که کودکان خود را نیز در آمار بزرگ‏ترها می‏ آورند. 2- گاهی اوقات در تکذیب کمیّت‏ گرایی نیز به کار می‏رود. ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹صفحه توئیتر 🌐https://twitter.com/home
🪴🔵مردم () شبِ قبل از تحویل عید نوروز و عید قربان را «عَلِفِه» (عَرَفه) می‌گویند. آنها براین باور بودند که ارواح درگذشتگان در چنین شبی از سَرِ «ناماشان» (غروب) تا نزدیکی‌های نیمه‌شب به خانه‌هایشان سر می‌زنند و برای اهالیِ خانه شادی و تن‌دُرُستی، برکت و نعمت و طولِ عمر آرزو می‌کنند. 🍃 قبل از غروب آفتاب، اتاق‌ها و سکّو و حیاط را که روزهای قبل «خانه‌وَرچینی» و تمیز کرده بودند، مرتب می‌کردند. گلدان‌های شمعدانی و گُل صُبا (لاله عبّاسی) را دور حوض می‌چیدند و هنگام اذانِ مغرب، دور حیاط روی سکّوها و داخل دالان ورودیِ خانه شمع روشن می‌کردند. دو طرفِ تمام در و پنجره‌ها را هم شمعِ روشن می‌گذاشتند. علاوه بر شمع هرنوع و هر تعداد وسیلۀ روشنایی که در خانه داشتند روشن کرده و در جای جای خانه قرار می‌دادند. 🔷در این شب همانند «شبِ براتی» حلوا آردی یا آرد برنجی می‌پختند و رسم بر این بود که در این شب، برای شام، چلو و خورشتِ سیب و آلوبُخورا کیشمیش (آلوبخارا با کشمش) درست می‌کردند و بر این باور بودند که به همراه ارواح، فرشته‌های رحمت هم روی خانه‌ها در پروازند و از همه مهمتر، «مرغ آمین» در راه است. 🍃به همین سبب باید از اجاق خانه «بوسوئی» (بوی غذایی که روی اجاق است- بوی غذا همراه با بوی هیزم سوخته) بلند شود.  ها بدانند که بازماندگان به فکر آنها هستند و برایشان «خیرات» و «مبرّات» می‌کنند. 🔷خلاصۀ کلام: عَلِفِه (عَرَفه) به منزله‌ی مکمّلِ عید بود. شبی بود که نسیم عید نوروز از همه طرف بر مردم وزیدن می‌گرفت و این نسیم؛ کینه‌ها و دشمنی‌ها را از بین می‌بُرد و از ذهنها پاک می‌کرد. ✍️نوشته: محمدرضا اثنی‌عشری                                                                     ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا  🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
نوروز، نماد جاودانِ نو شدن است تجدید جوانیِ جهان کهن است زین‌ها همه خوب‌تر که هر نو شدنش یادآور نام پاک ایرانِ من است 💫🌺🌼نوروز باستانی بر همگان مبارک و آرزوی ما شادکامی و بهروزی برای یکایک هم میهنان عزیزمان است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌿 در روزگار گذشته که هنوز رسانه های عمومی مانند رادیو و تلوزیون پا به عرصۀ وجود نگذاشته بودند و یا استعمال آنها فراگیر نشده بود، لحظۀ حلول سال نو را با شلّیک توپ اعلام میکردند. به عبارت دیگر منبع رسمیِ اعلام حلول سال نو در شهرها و ولایات، مرکزِ دارالحکومۀ شهر بود. نحوۀ تعیین زمان حلول سال نو نیز بدین صورت بود که گروهی از علمای شهر که در علم نجوم و تقویم تبحّر داشتند، به دعوت حاکم یا روحانیِ وابسته به حکومت، در دیوانخانۀ شهر گِرد هم جمع شده و با استدلالات نجومی و ریاضی و با مراجعه به تقویم جلالی لحظۀ حلول سال نو را مشخص کرده و پس از اعلام به حاکم، حاکم دستور میداد در زمان تعیین شده چند گلولۀ توپ شلیک کنند و بدین وسیلۀ لحظۀ تحویل سال به اهالی شهر اعلام میشد. 👈در شهر نیز تعیین لحظۀ تحویل سال به شکل رسمی به همین صورت در دارالحکومۀ شهر انجام میشد و پس از اعلام لحظۀ تحویل، نقاره چیان و شیپورچیان که بر روی سردرِ نقاره خانۀ شهر (واقع در شمال میدان توپخانه) مستقر بودند**، شروع به نواختن شیپور و نقاره کرده و بدین وسیله توپچیانی که در میدان توپخانه و در کنار دروازه های شهر مستقر و آماده بودند، اقدام به شلیک توپ میکردند. ☄️توپهایی که در این زمان شلیک میشد معمولاً فاقد گلوله های جنگی بود، به ویژه توپی که در میدان توپخانه و در مرکز شهر شلیک میشد تنها شامل مقداری باروط، یک ریسمان کنفیِ آغشته، و مقداری پارچۀ کهنه بود که تنها صدا تولید میکرد، اما گاهی اوقات توپهای مستقر در کنار دروازه های شهر که لوله های آنها به سمت اراضیِ بیرونِ شهر نشانه گیری شده بود، گلوله های جنگی شلیک میکردند که این کار گاهی با بروز اتفاقاتی هم همراه بود. برخی از اهالی محلات شهر – به خصوص بچه ها- در آستانۀ تحویل سال نو خود را به دروازه ایکه به محلۀ آنها نزدیک بود میرساندند تا شلیک توپ را تماشا کنند**، اما اجازه نداشتند بیش از حدّ تعیین شده، به توپ نزدیک شوند و باید با فاصله ای مشخص در پشت توپ می ایستادند. 💫 معمولاً در لحظۀ تحویل سال نو در دیوانخانه مراسم «سلام عام» برگزار میشد. 🌱 در این مراسم در ایوان دیوانخانه (کاخ آغامحمدخان) طاق نصرت میزدندو در بالای طاق نصرت عکس شاهِ وقت را نصب کرده، حاکم وقت روی ایوان و در زیر عکس شاه روی صندلی مرصّع می نشست، در اطراف او صاحب منصبان و رجال تراز اول حکومت قرار میگرفتند، در دو طرف حوضِ مقابل دیوانخانه گروهی از نظامیان با لباسهای آراستۀ نظامی قرار گرفته، پس از نواختن شیپور و نقاره و شلیک توپ، گروه موزیک شروع به نواختن مارش نظامی کرده گروهی از تجار و رجال وابسته به حکومت برای مراسم سلام در مجلس حاضر شده و معمولاً پیام تلگرافیِ شاه قرائت میشد و خطیبِ مراسم به جان شاه و ملت دعا کرده، سالی پربرکت را آرزو میکرد و حضار «آمین»میگفتند. در هنگام برگزاریِ مراسم سلام، **گروهی از مردم عادی و تجارِ طبقات پایینتر نیز در میدان توپخانه جمع میشدند. 🍃معمولاً در این روز به افرادی که برای حکومت و شاه خوش خدمتی کرده بودند خلعت و انعام داده میشد و برخی صاحب منصبان ارتقاء درجه یافته و یا افراد صاحب نفوذ القابی دریافت میکردند. ✍️منبع: گردآوری محمود اخوان مهدوی                                                                   ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا  🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛