☘️ #تفسير عرفاني #قرآن_کريم
توسط استاد برجسته دانشگاه تهران
🔸دکتر اميرعباس علي زماني
🔹زمان: شنبه 29 دیماه 1403
⏰ ساعت 21
از طريق اسکاي روم، با لينک زير👇
📡 https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir
#تفسیر_قرآن
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃کتابخانه #میرداماد برگزار میکند
پویش معرفی کتاب توسط خوانندگان
📒#الان_چه_کتابی_داری_میخونی؟
📚 کتاب: #منطق_الطیر تالیف: #محمدبن_ابی_بکرابراهیم
👤با معرفی: فریما محمودی
📢شما می توانید کتابی را که در حال مطالعه آن هستید، به دیگران معرفی کنید.
🎵فایل صوتی معرفی کتاب را حداکثر در ۹۰ ثانیه با صدای خودتان برای ما بفرستید.
#کتاب
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#گلستان_آیه_ها 79
🍁پیام اول
#قرآن_و_ادبیات_فارسی
🍃إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها۞ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها۞ وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها۞ يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها ۞
🔶آنگاه كه زمين با لرزش شديد خود لرزانده شود و زمين بارهاى گرانش را بيرون افكند و انسان بگويد: زمين را چه شده است؟ آن روز [زمين] اخبار خود را باز خواهد گفت.
🔹 #مولانا برای اینکه ما بفهمیم در روز قیامت زمین هر آنچه دارد بیرون میریزد و اعمالی را که ما بر روی آن انجام داده ایم بیان میکند و انسانها همه آنچه را انجام دادهاند می بینند، در دفتر چهارم #مثنوی به این نکته می پردازد که:
علت دیدن مدان پیه ای پسر
ورنه خواب اندر ندیدی کس صور
آن پـری و دیو میبیند شبیه
نیست انـدر دیـدگـاه هـر دو پیه
نور را با پیه خود نسبت نبود
نسبتــش بخشیــد خـلاق ودود (مولانا، دفتر چهارم، 120)
🔸ای فرزند نازنیم! علت دیدن، این پیه مادی نیست وگرنه کسی نمی تواند در عالم خواب صور و اشکال را ببیند. به عنوان مثال فرشته و جن هر دو می بینند اما پیه و یا چیزی شبیه پیه در چشم آنان به کار نرفته است.
🔹اگر درست دقت کنی نور با پیه چشم نسبتی ندارد، این نسبت از عنایات خلاق مهربان است که در پیه بوجود آمده است. چون نور چشم جوهری لطیف است در حالی که ساختمان چشم، عنصری ضخیم است.
👈خداوند متعال است که میان این دو جوهر لطیف و سخت ارتباط و تناسب برقرار کرده است.
🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇
http://mirdamad.org/fa/news/787 📡
#گلستان_آیه_ها
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#آتش_بدون_دود
رماني بلند با موضوع زندگی #ترکمن های استان #گلستان، اثر #نادرابراهيمي
🔶آتش بدون دود، مجموعه ای هفت جلدی است که کار نوشتن و انتشار آن، قبل از انقلاب 1357ش شروع و جلد هفتم آن در سال 1371 توسط انتشارات روزبهان تهران منتشر شد.
ادامه👇
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
#آتش_بدون_دود
رماني بلند با موضوع زندگی #ترکمن های استان #گلستان، اثر #نادرابراهيمي
🔶آتش بدون دود، مجموعه ای هفت جلدی است که کار نوشتن و انتشار آن، قبل از انقلاب 1357ش شروع و جلد هفتم آن در سال 1371 توسط انتشارات روزبهان تهران منتشر شد.
🔹ابراهیمی می نویسد: «این داستان را وقتی خیلی جوان بودم، طراحی کردم. در آن زمان، با رؤیای نویسنده شدن – نویسندهای سیاسی و خطرناک - طرح دو داستان بسیار بلند بی آغاز و انجام را ریختم؛ آق اویلرها و قره لوها. به تعبیری، سپیدزادگان و سیاه زادگان.
🔸سالهای قبل از پیروزی انقلاب، بخش های آشفته ای از آق اویلرها را بسیار خلاصه با نام درخت مقدس چاپ کردم. بعد یک مجموعه تلویزیونی سی وشش ساعته براساس همان درخت مقدس ساختم.»
🔹سریال آتش بدون دود «با هزار بازيگر عابر، يكصد و پنجاه بازيگر نقش هاي كوتاه، بيست بازيگر نقش هاي پايه، 50 اسب تيز تك و يك اردوگاه با 10 دستگاه، ساختمان 4 اتاقه و خيلي چيزهاي ديگر، آن هم در وسط صحراي تركمن با دقيقه اي يك هزار و دويست تومان ساخته شد.» این سریال در فاصله سالهای 1353 تا 54، فیلمبرداری و در سالهای 1355 و 56، از تلویزیون ملی پخش و بیش از همه، سبب شهرت ابراهیمی در سرزمین #گرگان شد.
ادامه مطلب در http://gpedia.ir
✅منبع: #دانشنامه_گلستان
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#گذر_تاریخ_در_استرآبادوجرجان
3 #بهمن 1403
🔶ثبت #کاخ_سلطنتی #گرگان و #سردرپادگان_شهر
1356خورشیدی/ کاخ سلطنتی گرگان ثبت شده به شماره ی 1538 محل استراحت شاه در سفرهای وی به منطقه بوده و در #پارک_شهرگرگان واقع شده است
🔹سردر پادگان نیز مربوط به دوران #پهلوی اول ثبت شده به شماره ی 1539 در میدان #فخرالدین_اسعدگرگانی قرار دارد
🔸آتش سوزی ساختمان آموزش و پرورش بندرترکمن در ساعت 45 دقیقه بامداد (1381 خورشیدی)
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#نسیم_دانش 86
🍃زندگي برمبناي لذّت بردن و درد و رنج نرساندن
پیام اول
🔶 اصل اول: تا میتوانی در زندگی لذّت ببر
🔹 اصل دوم: تا میتوانی به کسی در زندگی درد و رنج مرسان
اگر این دو اصل در زندگی فردی و اجتماعی ما انسانها محور قرار گیرد بیشک زندگی بسیار خوب و ارزشمندی را تجربه خواهیم کرد، این دو اصل کلیدی در آموزههای دینی ما خیلی تاکید شده است که فقط به یک مورد آن اشاره میشود
🔸 پیامبراکرم (ص) میفرماید: «الشرُّ منِه مَامُون» مسلمان کسی است که دیگران از شر و بدی او در امان باشند و نیز در سخن دیگری میفرمایند مسلمان کسی است که دیگران از ناحیه دست (رفتارهای او) و زبان (گفتارهای او) در آزار و اذیت نباشد
🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇
📡http://mirdamad.org/fa/news/786
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#آلبوم_خانه_استرآباد
🍃 #کاروانسرای_قزلق
🔶رباطی است سنگی، واقع در گردنه ی قزلق این رباط در مسیر راه « #جوزولی» که یکی از قدیمی ترین راه های #استرآباد به کویر ایران است واقع شده. قدمت این بنا به دوره ی صفوی باز می گردد و ساخت آن را به #شاه_عباس #صفوی(1038-996ق) نسبت داده اند.
🔹قورخانچی در 1321 ق (1282ش) در مورد این کاروانسرا نوشته: «کاروانسرای قوزلق از وسط کتل از سنگ ساخته شده و برای مال خوب است. چند باب اطاق هم حضرت مستطاب والا آقای سپسالار ... از کیسه فتوت خودشان ساخته اند و عابرین را با آن سختی راه و بی منزلی احیاء فرموده اند از قوزلق تا استرآباد شش فرسنگ راه و جاده تماما جنگل است... از قوزلق تا پای کتل یک فرسنگ است.
🔸در زیرنویس عکس کاروانسرا و گردنه ی #قزلق (عکس شماره 4) آمده: «سمت مغرب آن چند خانه برای توقف عابرین، ابراهیم نامی ساخته، خودش هم متوطن آن جا است از اینجا به شهر #استرآباد پنج فرسنگ است»(آلبوم298 ،1307ق؛ ع61)
🔹در کنار دو رباط دیگر به نام های «رباط دیمه لو» و «رباط سفید» در این مسیر کوهستانی هنوز باقی است. این بنا در سال 1379 ش به شماره 2903 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
#گرگان
#موسسه_فرهنگی_میرداماد
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#مشاهیر_استرآباد_و_جرجان
⭐️ « #محمدباقر #محوي #استرآبادي»
قرن 13هـ.ق.
🟢آگاهي ما از شرح احوال و آثار «حاج ملا محمدباقر محوي استرآبادي» بسيار اندک است. همينقدر ميدانيم که وي عارف، اديب و شاعر بود. در اشعارش « #محوي» تخلّص ميکرد.
🔸احتمالاً در « #استرآباد» ديده به جهان گشود و در «شيراز» سکونت اختيار کرد.
🔹منابع تاکيد دارند که محوي #استرآبادي در تحصيل علوم عقلي و نقلي کوشيد و از محضر «حاج ملا محمدحسن نائيني» بهره برد.
🔸به احتمال زياد منظور از «حاج محمدحسين نائيني»، عارف مشهور «آرندي نائيني» متوفاي 1272هـ.ق. است.
🔹به هر روي محوي با «رضاقلي خان هدايت» معاصر بود و آنها در « #شيراز» با يکديگر ديدار کردهاند.
📜 آثار:
1. ديوان شعر
از محوي استرآبادي اشعار زيادي برجاي مانده است. اين اشعار به طور پراکنده در تذکرهها به دست ميآيد. «اثر آفرينان» معتقد است که اشعار وي در ديواني گردآمده است.
2. مثنوي محوي
بهنظر ميرسد اين مثنوي غير از ديوان محوي استرآبادي است
https://eitaa.com/mirdamad_org/484
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛