eitaa logo
میثاق با قلم
54 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
در این کانال، احادیث اهل بیت (علیهم‌السلام) روایت می‌شود. راه ارتباطی: @f_marjani
مشاهده در ایتا
دانلود
این‌ها فرمول‌هایی است که در هیچ جای دنیا پیدا نمی‌شود. این‌ها فقط در مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) یافت می‌شود.
پیامبر اکرم (صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌و‌‌آله‌‌وسلم) «مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه». هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‌گرداند. (بحار الأنوار، ج74، ص۱۲۰) وقتی ما عبادت می‌‌کنیم، به دنبالش نگران هستیم که خدایا این را قبول کردی، نکردی، در آن عُجب آمد، چه شد. مدام استغاثه می‌کنیم که آن را قبول کن؛ خدایا حق عبادت را نمی‌‌توانم به جا بیاورم. این‌ نگرانی‌ها در عبادات هست. اما حضرت می‌‌فرماید خدا خودش آن را به‌ عبادت تبدیل می‌کند؛ آن هم عبادت مقبولی که مسرورش می‌‌کند. اگر عبادت مقبول نشود، مسرورش نمی‌‌کند. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اَللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اِجْتِمَاعٍ مِنَ اَلْقُلُوبِ فِي اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ فِي اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ اَلْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ اَلسَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ اَلْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا» اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعت‌شان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما. علّت مخفی‌شدن ما از آنان، چیزی نیست جز آنچه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. (بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶) https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
علی (علیه‌السلام) «إنَّ أفضَلَ الدّينِ الحُبُّ فِي اللّهِ وَ البُغضُ فِي اللّهِ، وَ الأَخذُ فِي اللّهِ وَ العَطاءُ فِي اللّهِ سُبحانَهُ» بهترين ديندارى براى خدا، براى خدا، براى خدا و برای خدا است. (غرر الحكم، ح3540) https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
احادیث بسیار شگفت‌انگیز درباره علم مؤثر و قابل قبول: (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) «مَنِ ابتَغى العِلمَ لِيَخدَعَ بِهِ النّاسَ لَم يَجِدْ رِيحَ الجَنَّةِ»؛ هر كس دانش را براى فريفتن مردم بجويد، بوى بهشت را نيابد. (مکارم‌الاخلاق، ج2، ص364) «مَن طَلَبَ العِلمَ لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ، أو يُكاثِرَ بِهِ العُلَماءَ، أو يَصرِفَ بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ»؛ هر كسى علم بياموزد براى اينكه با نادانان بستيزد يا به علما فضل‌فروشى كند يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كند، جايگاهش دوزخ باشد. (کنزالعمال، ح29057) «مَن قالَ: أنا عالِمٌ فَهُوَ جاهِلٌ»؛ هر كه بگويد من دانا هستم، او شخص نادانى است. (بحارالأنوار، ج2، ص110) (علیه‌السلام) «حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّه، و حَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ»؛ از دانش، تو را همين بس كه از خدا بترسى و از نادانى همين بس كه به دانش خود ببالى. (الأملي للطواسي، ج56، ص 78) «مَنِ ادَّعى مِنَ العِلمِ غايَتَهُ، فَقد أظهَرَ مِن جَهلِهِ نِهايَتَهُ»؛ هر كه ادعا كند كه به پايانِ دانش رسيده است، اوج نادانى خود را نشان داده است. (غررالحکم، ح9193) https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
با استفاده از این روایات نتیجه گرفته می‌شود که خداوند به‌عنوان مجازات فرد غیرموحد، در عین حال که انسان عالم است او را گمراه می‌کند؛ این خیلی دردناک است. گاهی انسان جاهل مطلق است، جاهل قاصر است؛ اصلاً از بیخ‌وبن نمی‌داند که مطلب چیست. گاهی اصلاً تکلیف از او برداشته می‌شود. اما گاهی انسان می‌داند و می‌بیند و بعد هم در عین علم گمراه می‌شود. پس رمز این‌ها در مراقبه و محاسبه و توجه به احساس هوس در امور زندگی است. اگر قضایایی پیش آمد که عجله کردم، زود نظر دادم، زود تصمیم گرفتم، مخصوصاً در مسائل مهم؛ استغفار کنم، به حضرت توسل کنم، حال و هوای آخرت در خودم پیدا کنم. گاهی مسئله خیلی مهم است به قبرستان بروم، در آنجا حال‌وهوای لحظۀ داخل خاک‌رفتن پیدا کنم. آن لحظه‌ها توجه انسان واقعاً به خودش برگردد؛ بعد تصمیم بگیرد ، نظر بدهد، تحلیل کند، قضاوت کند. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
اولین و عظیم‌ترین ظلم، به خداست. «لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» (سوره لقمان، آیه۱۳) اگر بخواهیم با ظلم مبارزه کنیم، اول باید آن را ریشه‌یابی کنیم. ریشۀ همۀ ظلم‌هایی که در تاریخ تا کنون اتفاق افتاده است، برمی‌گردد به شرک و دوری از خدا. از این ظلم ابتدایی، بقیه ظلم‌ها ظهور و بروز کرده است. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
دعای (علیه‌السلام) برای مرزداران «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِکَ» خدایا بر پیغمبر و آل ایشان صلوات بفرست و به قدرت خود مرزهای مسلمین را محکم بکن. «وَ أَیِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِکَ» خدایا این حامیان مسلمین آن مرزداران را با قوّت خود تأیید بکن. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ کَثِّرْ عِدَّتَهُمْ» خدایا بر پیغمبر و آل ایشان درود بفرست و عدّه‌ی این‌ها را زیاد بکن.
انا لله و انا الیه راجعون
(علیه‌السلام) «لَو عَلِمَ النّاسُ ما في طَلَبِ العِلمِ لَطَلَبوهُ ولَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ». اگر مردم مى‌دانستند كه علم چه فوايدى دارد، هر آينه در جستجوى آن برمى‌آمدند. گرچه در راه آن خون بريزند و در ژرفاى درياها فرو روند. (عوالی‌اللئالی، ج4، ص61) می‌فرماید:«لَو عَلِمَ النّاسُ» ناس؛ یعنی عامۀ مردم. اگر می‌دانستند «ما في طَلَبِ العِلمِ»، در علوم (علیهم‌السلام) چه خبرهایی است، «لَطَلَبوه» حتماً دوان‌دوان دنبالش می‌گشتند؛ آن هم با چه عشقی؟ «وَ‎لَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ» چنان عشق به سرشان می‌زد اصلاً نمی‌دانستند خطر دریا چیست؛ به گرداب‌های دریا می‎افتادند، غرق می‌شدند، شکار ماهیان دریایی می‌شدند، خون‎شان آنجا می‌ریخت؛ اما می‌خواستند به آن برسند. اما نمی‌دانند در آنجا چه خبر است که ببینند در آشنایی با علوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) چه به انسان دمیده می‌شود. آموختن یا حتی آشنایی با علوم و احادیث اهل بیت (علیهم‌السلام) حق اولیۀ هر انسانی است؛ مانند خوردن و آشامیدن و نفس‌کشیدن که جزء حقوق اولیۀ انسان است. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
همۀ کلمات و ادعیه که از معصومین (علیهم‌السلام) نقل شده است با کلمات ما متفاوت است. ما آنچه در ذهن‌مان است را جمله‎بندی می‌کنیم و می‌گوییم، اما معصوم (علیه‌السلام) اولاً خودِ است، ثانیاً آن حقیقت می‌شود و به صورت این کلمه و این جمله درمی‌آید. حالا هر‎قدر همین لحظه‎ را در حد معنایش انس بگیریم، با حقیقت ارتباط پیدا می‌کنیم. چه بدانیم و چه ندانیم، همین مقدارش هم چیز دیگری است. همین مقدار که کلمۀ عربی و ترجمۀ فارسی‎اش را ‎ می‎خوانیم و می‎فهمیم، این جمله و حدیث و عبارت به همان مقدار با من ارتباط باطنی برقرار می‌کند. الآن نمی‌دانم؛ در عالم بعد خواهم دید که چه اتفاقی افتاده بود. مطلب خیلی عمیق است. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
اگر مراحل علم کمی جلو برود، مثلاً من احادیث را فقط برای عمل‌کردن بفهمم؛ وقتی این‌ها را می‌خوانم، ویروس جهل و شیطان و نفس و هوس و همۀ این مزخرفات، به نور آن علم تمیز می‌شود، تازه این مقدمه است. وقتی خدای متعال این انسان را دید که با این نگاه واقعاً دنبال علم و آشنایی به کلام اهل بیت‌ (علیهم‌السلام) است، آن‌ها را می‌خواند و سعی می‌کند عمل کند؛ آنگاه علم دیگری به او می‌دهد که کلمات و جملات و خواندن و نوشتن نیست. (علیه‌السلام) می‌فرماید: «مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّهُ ما لا يَعلَمُ». هر كه به آنچه مى‌داند عمل كند، خداوند به او آن بياموزد كه نمى‌داند. (اعلام‌الدین، ص ۳۰۱) آنجا تازه زندگی انسان شروع می‌شود و تولدی دوباره پیدا می‌کند. https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam