eitaa logo
میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
3.4هزار دنبال‌کننده
955 عکس
412 ویدیو
0 فایل
💯 اینجا یاد میگیری: ✅ چطور منطق رو در فلسفه ✅ و فلسفه رو در کلام بکار بگیری 📜ثبت‌نـام دوره👈 @mizanehekmat 📚 غرفـه کتــاب👈 @mizanalhekmah 📣 کـانـــال دوّم👈 @arabie_mobin110 ✉️ پیام‌ضروری👈 @mohammadi_92 👨‍💻 پیشنهــادات👈 b2n.ir/g45758
مشاهده در ایتا
دانلود
هو الحق 📚📚 روشن است که تا مهارت تجزیه و ترکیب منطقی و تبدیل مسائل علوم به قالب های منطقی ایجاد نشود نمی توان به سوی تولید علم و نظریه پردازی حرکت مقبولی داشت به همین دلیل: «كسانی كه متوغّل در علوم آلی‏اند و توان انتقال آنان از دانشهای آلی به علم اَصالی ضَعيف است، با اين گونه علومْ حرفه‏ای برخورد می‏كنند و بهره وافی از آن نمی‏برند و در نتيجه، ديگران را هم بهره‏مند نمی¬كنند، ولی كسانی كه علوم آلی را سر پُل انتقال به علم اَصالی می دانند، و از اين دالان ورودی، كاملاً به عنوان گذرگاه استفاده می برند، توان بهره‏وری خود و نيز بهره‏رسانی ديگران را دارند. به عنوان نمونه: منطق از علوم آلی است چه اينكه اصولِ فقه نيز از علوم آلی محسوب مي‏شود، آنان كه در اين رشته‏های آلی و مُقَدّمی قَدِيرند به جای مثال‏های مكرّر و غير مفيد، از مثال‏های زنده و سودمند بهره می‏برند ..... در جريان بهره‏مندی فلسفی، رياضی يا تجربی و طبيعی از منطق كه علم آلی است، بوعلیّ سينا رحمه الله در حوزه‏های علمی به عنوان پيشگام اين هنر و تضلّع شناخته می‏شود، زيرا وی در فن شريف منطق به جای مثال‏های مأثور و معهود، شاهدهای گويائی از فلسفه، رياضی یا طبيعی ياد می‏نمايد و آنها را با انطباق بر ضوابط منطقی حلّ می‏كند ..... شيخ اشراق رحمه الله نيز در بخش مغالطه از منطق حكمة الاشراق برخی از مسائل محوری را مورد داوری قرار داده و پرده از پندارهای فائل و آفل برخی از مشائين به عنوان مغالطه در استدلال، [برمی‎دارد] ...». [رحیق مختوم،آیت الله جوادی آملی، ج6، ص469 ـ 470 ] @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو الحق ✅ قیاس سازی در قرآن کریم: «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ».(المؤمنون/ 115 ). الف): در آیه شریفه دو قضیه ذکر و به هم عطف شده است. 👈 قضیه اوّل یعنی «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» یک قضیه استفهامیه است که استفهام آن انکاری است لذا آیه به دلالت التزامی می فرماید: « خلق انسان عبث نیست » 👈 قضیه دوّم یعنی «أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ» به اتفاق مفسّرین مسئله معاد را ذکر می کند و اینکه انسانها به سرای دیگری می روند. حال سؤال این است که این دو آیه آیا به هم ارتباطی دارند یا خیر؟ پاسخ این است بله زیرا عطف در این آیه از باب عطف مسبّب بر سبب است به این بیان که « نفی عبث از خلقت انسان » سبب و دلیل «ضرورت معاد» ایشان است. حال بیان این آیه به صورت قیاسی به قرار ذیل است: 1️⃣ لو لم یکن المعاد واجباً لکان خلق الإنسان عبثاً و باطلاً. 2️⃣ و لکن لیس خلق الإنسان عبثاً و باطلاً. اذن المعاد واجب. پس قضیه اول در آیه شریفه همان مقدّمه دوم در قیاس است همانطور که قضیه دوّم در آیه شریفه همان نتیجه قیاس است. به تعبیر دیگر آیه اول حد وسط قیاس و آیه دوم نتیجه قیاس است 🌷🌷 @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو الحکیم ✅ «شرح حال مرحوم بوعلی را لابد شما خوانديد يا ميخوانيد، خب بوعلی سينا اين حرف‌ها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی براي من حل نمیشد وضو مي‌گرفتم، مي‌رفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز مي‌خواندم، با خدا گفتگو مي‌كردم مسئله برای من حل مي‌شد، اين شرح حال خودش است. مي‌گويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.» [درس اخلاق، ۹۳/۵/٢٣] دوستان عزیز از این شرح حال باید الگو گرفت شرح حال فقط خواندی نیست بلکه باید عمل کرد ان شاء الله در پست بعدی شرح حال شاگردان ارسطو و استفاده آنها از مرقدارسطو را از زبان آیت الله جوادی نقل خواهیم کرد این پست را دنبال کنید @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظرات و پیشنهادات بعضی از سروران تقدیم حضورتان می شود
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود @mizan_alhekmah
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود @mizan_alhekmah
هو الحکیم قیاس سازی در قرآن کریم: ⬅️ قرآن كريم برای اثبات وحدت ناظم، بــرهانی را اقامه كرده كه از آن به «بــرهان تمانـــع» يــاد می‌شود. ..... بـــرهان تمانـع در قـــرآن كريم در قـــالب قيــاس استثنایی تبيين شده است. قضيه شرطيه و مجموع مقدم و تالی اين قيـاس در آيه شريفه (لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ إلا اللّهُ لَفَسَدَتا). و قضيه حمليه و بطلان تـــالی آن در آيات سوره «ملك» آمدهاست: (مـــا تَـــری في خَلقِ الـرَّحمنِ مِن تَفاوُتٍ فَارجِعِ البَصَرَ هَل تَـری مِن فُطور ثُمَّ ارجِــعِ البَصَرَ كَــرَّتَينِ يَنقَلِب إلَيكَ البَصَرُ خــاسِئاً وهُوَ حَسير). حاصل برهان قرآنی تمانع چنين است كه: ❎ تعدّد خــدايان، مــايه فساد نظام آسمانها و زمين است؛ ❎ ليـــكن در سلسله بـه هـــم پيــوسته جـــهان آفرينش هيچ‌گونه تفاوت و گسيختگی نيست. نتيجه قياس ياد شده اين است كه: هيــچ كس جز خـدای سبـحان اِله و ربّ و خالق نيست، زيرا: 1️⃣ اگر دو خـــدا در عــالم می‌بود عـــالم فاسد می‌شد؛ 2️⃣ ليــكن اين تــالی بـــاطل است، پس مقدم نيز مانند آنْ باطل است. بطلان تـــالی روشن است، زيرا سراسر عالمْ نظم و هـماهنـگی است و در آن فسادی نيــست، حتی فقــدانها و آسيبــها و به تعبيـری شرور كه اموری عدمی‌اند، اگر اموری وجودی فرض شوند، طبق شرايطی خاص و طبق نظم است؛ نه مخالف آن [تفسیر تسنيم، آیت الله جوادی، ج 8 ، ص126] @mizan_alhekmah
🌷👆چاپ گالینگور «جلد سخت» 👆🌷
🌷🌷👆👆چاپ شومیز 👆👆🌷🌷
هو الغفور قیاس سازی در قرآن حکیم: ✅ خداوند در سوره «طه» بنی اسرائیل را از طغیان نهی می‏كند: (كلوا من طيّبات ما رزقناكم ولاتطغوا فيه)، بلكه در ادامه آن، به عـاقبت چنين طغيــانی نيز اشاره می‏كند و به صورت شكل اوّل قياس منطقی می‏فرمايد: 1⃣ كسی كه طاغی شد، غضب الهی بر او حلال می‏شود؛ 2⃣ و هر كه غضب من بر او حلال شد، سقوط می‏كند. پـس طــاغی سقوط می‏كنــد و نتيـجه طغيــانْ سقوط و نابودی است؛ (...ولاتــطغوا فيـــه فيحلّ عليكم غضبي ومن يحلل عليه غضبي فقد هوي) [تفسیر تسنيم‏، آیت الله جوادی، ج4، ص617] @mizan_alhekmah
✅ دوستان شهرستانی اگر متقاضای کتاب «میزان» هستند لطفا به ادمین کانال پیام بدهند 📚📚 الحمد لله تا به حال کتاب به شهرهای مختلف مثل تهران ـ کرج ـ اهواز ـ شیراز ـ همدان ـ مشهد - ارومیه - مازندران - لرستان - ساوه - آذربایجان و .... پست شده است @mizan_alhekmah
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود @mizan_alhekmah