eitaa logo
میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
3.4هزار دنبال‌کننده
954 عکس
412 ویدیو
0 فایل
💯 اینجا یاد میگیری: ✅ چطور منطق رو در فلسفه ✅ و فلسفه رو در کلام بکار بگیری 📜ثبت‌نـام دوره👈 @mizanehekmat 📚 غرفـه کتــاب👈 @mizanalhekmah 📣 کـانـــال دوّم👈 @arabie_mobin110 ✉️ پیام‌ضروری👈 @mohammadi_92 👨‍💻 پیشنهــادات👈 b2n.ir/g45758
مشاهده در ایتا
دانلود
هو العلیم 📚📚 باید منطق را تدریس کرد آن هم تا جایی که بتوان تمام استدلال های کتب فلسفی و اصولی را به شکل منطقی آن برگرداند آن وقت است که دیگر نیازی به تدریس منطق یا کار با آن لازم نیست ( پرنیان اندیشه، ج1، ص108 ) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 هو العلیم 📌 «اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين علوم امانت‌های الهی است، اين را به ماآموختند. مـــا بـــايــد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم،خوب درس بخوانيم، با استــاد در مـيان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم،[تا] بشويم استاد. اگر كسی از كـتابی به كـــتاب ديگر رفت و نـــتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی تدريس كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين عـلـوم را به نسل بعد منتقل كنيم.» (آیت الله جوادی آملی، درس اخلاق ۹۲/٧/۴) | @mizan_alhekmah ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی ✅ «غالب کسانی که در حوزه به جایی رسیده اند شخصاً در حال کارکردن هستند». (آیت الله سبحانی) با عرض سلام خدمت تمامی دوستداران حکمت و تبریک ولادت حضرت زینب علیها السلام به یاری خداوند متعال دوره جامع تدریس: 1️⃣منطق 2️⃣فلسفه 3️⃣کلام را در آینده نزدیک شروع خواهیم کرد 📚📚شیوه تدریس این دوره به قرار ذیل است: 💥در ابتداء تدریس منطق را شروع می کنیم که تدریس آن👇 اولاً به شکل کاربردی و کارگاهی (تئوری و مهارتی) خواهد بود ثانیاً فقط محور منطق ( یعنی باب قیاس ) تدریس می شود ثالثاً کارورزی در این درس بیشتر براساس کتاب « میزان الحکمة .... » می باشد رابعاً درس مذکور به شکل غیر حضوری خواهد بود ( آنلاین یا آفلاین) خامساً مدت زمان هر جلسه 20 دقیقه خواهد بود سادساً تعداد جلسات و روز آن متعاقباً اطلاع رسانی می شود 💥💥بعد از اتمام تدریس منطق کاربردی و کارگاهی، تدریس فلسفه با رویکرد منطقی را شروع خواهیم کرد که تدریس آن 👇👇 اولاً براساس کتاب میزان الحکمة خواهد بود ثانیاً فقط متن میزان خوانده می شود ثالثاً درس مذکور به شکل غیر حضوری خواهد بود (آنلاین یا آفلاین اعلان می شود) 💥💥💥بعد از اتمام تدریس درس منطق و یک دوره فلسفه براساس کتاب میزان به یاری خداوند متعال تدریس یک دوره کامل کلام اسلامی براساس کتاب «تجرید الاعتقاد» را در پیش خواهیم داشت که تدریس آن 👇👇👇 اولاً به صورت قیاسی خواهد بود ثانیاً درس مذکور به شکل مجازی یعنی آنلاین است 🌷لطفاً جهت بهره مندی دیگران به دوستان خود اطلاع دهید🌷 و جهت ثبت نام منطق به این آیدی 👇پیام بدهید https://eitaa.com/mizanehekmat @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو الحکیم بیان مولفه های فرعی کتاب میزان الحکمة: ✅ تلخیص: چکیده هر فصل كه درواقع مرور نكات اصلی و اساسی هر فصل است، برای متعلّم دو فايده دارد: 1️⃣ تسهیل مرور فصل در زمان های متعدد جهت تثبيت مطالب؛ 2️⃣ صرفه‌جويی در وقت. بر این اساس، نگارنده پس از پایان هر فصل، چکیده و خلاصه آن فصل را بیان می کند و این مهم را بدین نحو به نظم می‌کشد که ابتدا مطالب توصیفی را در یک خط بیان نموده و سپس مطالب استدلالی را در قالب ذکر نتیجه استدلال همراه با حدّ وسط آن در بین دو خط تیره تبیین می‌نماید. ✅ تحقیق: بی شك رجوع به منابع تحقيقی مسأله موجب تحكيم آن مسأله و نيز سبب يافتن مطالب تفسيری و تحليلی جدید در زمينه آن مسأله خواهد شد. در این نوشتار، در پایان هر فصل به مباحث تحقیقی و پژوهشی مرتبط با همان فصل، در قالب سؤال و تمرین پرداخته شده است. نوع منابع تحقیقی هر مسأله در این تحریر، شروح و تعلیقه‌های کتاب "بدایة الحکمة" است که نویسندگان آنها براساس تحقیق و پژوهشی که داشته اند، به تحکیم و تفسیر و تحلیل مسائل این کتاب پرداخته اند. ( قسمتی از مقدمه پنج صفحه ای کتاب ) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو العلیم ✅ «بهترین راه برای تشخیص سره از ناسره ( تشخیص شهود مشوب از کشف خالص) استمداد از مبانی متقن حکمت متعالیه است این مطلب نه برای برتری فلسفه بر عرفان است بلکه برای آن است که فلسفه الهی با همه شوکتی که دارد در ساحت عرفان چون منطق است در پیشگاه برهان و حکمت یعنی جنبه میزانی و آلی دارد بنابراین ورود به وادی یمن عرفان برای ناآگاه از مبانی برهان، میمون نخواهد بود». (تفسیر موضوعی قرآن کریم، آیت الله جوادی، ج13، ص115) https://eitaa.com/mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی ✅ روز دانشجو را به تمامی دانشجویان گرامی تبریک می گویم محمدی 🌺🌺🌺 @mizan_alhekmah
هو العلیم ✅حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها خطبه‌ای به نام فدکیه دارند که دارای دو بخش است؛ بخشی به عنوان خطبه و بخشی به عنوان خطابه که مربوط به استرداد فدك می‌باشد که البته این بخش استرداد فدك هم محتواي فراوان قرآني دارد اما در بخشی از این خطبه مباحثی مانند عقائد و معارف دین بیان شده است که در این بخش حضرت به دو شبهه که از سوی بعضی ماديّين درباه معرفت به حضرت حق مطرح شده پاسخ دادند که عینا همین جواب ۲۵ سال بعد در بیان حضرت علی(علیه السلام) در نهج‌البلاغه هم مطرح شده است. مرحوم کلینی در جلد اول کافی، شبهه مادیّین را مطرح می‌کند و آن شبهه این است که خدا جهان را از چه چيزي آفريد؟ يا «من شيء» آفريد يا «من لا شيء», اگر خداي سبحان جهان را از يك سلسله موادّ ازلي خلق كرد پس آن ماده‌ها ازلي است و نيازمندي به خالق نيست, اگر «من لا شيء» خلق كرد «لا شيء» كه عدم است نمي‌تواند ماده براي چيزي باشد كه خدا از عدم, عالَم آفريده باشد پس اگر «من شيء» باشد لازمه‌اش ازليّت ماده است و بي‌نيازي از مبدأ, اگر «من لا شيء» باشد كه اين محال است چون «لا شيء» نمي‌تواند ماده باشد، انسان نمي‌تواند از عدم چيزي را به بار بياورد و اين شيء هم خالي از دو نقيض نيست هر دو نقيض, محذور دارد پس معاذ الله خلقتي در كار نيست! 👇👇
👆👆 حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه به این شبهه پاسخ می‌دهند، و می‌فرمایند: اينكه گفتيد اگر خدا جهان را «من شيء» خلق كرده باشد لازمه‌اش ازليّت ماده است، این مطلب درست است، خدا جهان را «من شيء» خلق نكرد, اما اينكه گفتيد اگر «من شيء» خلق نكرد «من لا شيء» خلق كرد كه اين محال است، اين شبهه و اشكال از شماست چون نقيض «من شيء», «من لا شيء» نيست، نقيض «من شيء», «لا من شيء» است چون «نقيض كلّ رفعه أو مرفوع» نقيض كلّ شيء رفعه, نقيض مِن ألف, من لا ألف نيست «لا من ألف» است اين خطبه نوراني صديقه كبرا به اين شبهه پاسخ داد و فرمود: «خلق الأشياء لا من شيء» نه «من لا شيء» اين «لا من شيء» يعني چيزي در عالم نبود و خدا «بديع السماوات و الأرض» است نوآور است. خداوند ماده را از چيزي خلق نكرد «لا من شيء» خلق كرد نه «من لا شيء»; زيرا نقيض موجبه محصّله, موجبه معدوله نيست، سالبه محصّله است، نقيض «من شيء», «من لا شيء» نيست اين «من لا شيء» موجبه معدوله است نقيض «من شيء», «لا من شيء» است. @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نمای از حضور قیاس منطقی در علم اصول هو الحکیم ⬅️⬅️ «الحکم الشرعی لا یحصل إلا بتحصیل مقدمات الاجتهاد و هی کثیرة ...... منها: تعلّم المنطق بمقدار تشخیص الأقیسة و ترتیب الحدود و تنظیم الأشکال من الاقترانیات و غیرها و تمییز عقیمها من غیرها و المباحث الرائجة منه فی نوع المحاورات لئلا یقع فی الخطاء لأجل إهمال بعض قواعده و أما تفاصیل قواعده و دقائقه الغیر الرائجة فی لسان أهل المحاورة فلیست لازمة و لا یحتاج إلیها فی الاستنباط». (الرسائل، الإمام الخمینی، ج2، ص96ـ97) https://eitaa.com/mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆 نمای از حضور قیاس در علم اصول و فقه هو العلیم ✅ «البحث الثالث فیما یحتاج الیه المجتهد من العلوم و هو تسعة: 1️⃣ثلاثة من العلوم الأدبیة و 2️⃣ثلاثة من المعقولات 3️⃣و ثلاثة من المنقولات 👈فالأوّل من الأوّل علم اللغة ..... و الثانی: علم الصرف .... و الثالث: علم النحو ..... 👈و الأوّل من الثانی: علم الأصول .... و الثانی: علم الکلام ..... و الثالث علم المنطق و الاحتیاج الیه انّما هو لتصحیح المسائل الخلافیة و غیرها من العلوم المذکورة إذ لا یکفی التقلید سیما فی الخلافیات مع امکان الترجیح و کذا لرد الفروع الغریبة إلی اصولها لأنه محتاج إلی اقامة الدلیل و تصحیح الدلیل لا یتم بدون المنطق إلا للنفوس القدسیة. 👈و الأول من الثالث .......». (الوافیة فی أصول الفقه، الفاضل التونی، ص250ـ252) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا