هو الحق
📚📚 روشن است که تا مهارت تجزیه و ترکیب منطقی و تبدیل مسائل علوم به قالب های منطقی ایجاد نشود نمی توان به سوی تولید علم و نظریه پردازی حرکت مقبولی داشت به همین دلیل:
«كسانی كه متوغّل در علوم آلیاند و توان انتقال آنان از دانشهای آلی به علم اَصالی ضَعيف است، با اين گونه علومْ حرفهای برخورد میكنند و بهره وافی از آن نمیبرند و در نتيجه، ديگران را هم بهرهمند نمی¬كنند، ولی كسانی كه علوم آلی را سر پُل انتقال به علم اَصالی می دانند، و از اين دالان ورودی، كاملاً به عنوان گذرگاه استفاده می برند، توان بهرهوری خود و نيز بهرهرسانی ديگران را دارند. به عنوان نمونه: منطق از علوم آلی است چه اينكه اصولِ فقه نيز از علوم آلی محسوب ميشود، آنان كه در اين رشتههای آلی و مُقَدّمی قَدِيرند به جای مثالهای مكرّر و غير مفيد، از مثالهای زنده و سودمند بهره میبرند ..... در جريان بهرهمندی فلسفی، رياضی يا تجربی و طبيعی از منطق كه علم آلی است، بوعلیّ سينا رحمه الله در حوزههای علمی به عنوان پيشگام اين هنر و تضلّع شناخته میشود، زيرا وی در فن شريف منطق به جای مثالهای مأثور و معهود، شاهدهای گويائی از فلسفه، رياضی یا طبيعی ياد مینمايد و آنها را با انطباق بر ضوابط منطقی حلّ میكند ..... شيخ اشراق رحمه الله نيز در بخش مغالطه از منطق حكمة الاشراق برخی از مسائل محوری را مورد داوری قرار داده و پرده از پندارهای فائل و آفل برخی از مشائين به عنوان مغالطه در استدلال، [برمیدارد] ...».
[رحیق مختوم،آیت الله جوادی آملی، ج6، ص469 ـ 470 ]
#جوادی
@mizan_alhekmah
هو الحق
✅ قیاس سازی در قرآن کریم:
«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ».(المؤمنون/ 115 ).
الف): در آیه شریفه دو قضیه ذکر و به هم عطف شده است.
👈 قضیه اوّل یعنی «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» یک قضیه استفهامیه است که استفهام آن انکاری است لذا آیه به دلالت التزامی می فرماید: « خلق انسان عبث نیست »
👈 قضیه دوّم یعنی «أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ» به اتفاق مفسّرین مسئله معاد را ذکر می کند و اینکه انسانها به سرای دیگری می روند.
حال سؤال این است که این دو آیه آیا به هم ارتباطی دارند یا خیر؟
پاسخ این است بله زیرا عطف در این آیه از باب عطف مسبّب بر سبب است به این بیان که « نفی عبث از خلقت انسان » سبب و دلیل «ضرورت معاد» ایشان است.
حال بیان این آیه به صورت قیاسی به قرار ذیل است:
1️⃣ لو لم یکن المعاد واجباً لکان خلق الإنسان عبثاً و باطلاً.
2️⃣ و لکن لیس خلق الإنسان عبثاً و باطلاً.
اذن المعاد واجب.
پس قضیه اول در آیه شریفه همان مقدّمه دوم در قیاس است همانطور که قضیه دوّم در آیه شریفه همان نتیجه قیاس است.
به تعبیر دیگر آیه اول حد وسط قیاس و آیه دوم نتیجه قیاس است
🌷🌷
@mizan_alhekmah
هو الحکیم
✅ «شرح حال مرحوم بوعلی را لابد شما خوانديد يا ميخوانيد، خب بوعلی سينا اين حرفها را از كجا ياد گرفت؟خودش می گويد که من از كجا ياد گرفتم، ميگويد من هر وقت مشكلی داشتم و مطلبی براي من حل نمیشد وضو ميگرفتم، ميرفتم مسجد جامع شهر، دو ركعت نماز ميخواندم، با خدا گفتگو ميكردم مسئله برای من حل ميشد، اين شرح حال خودش است. ميگويد من شاگرد اين «الصَّلَاة» هستم كه «عَمُودُ الدِّين» است.»
[درس اخلاق، ۹۳/۵/٢٣]
#جوادی
دوستان عزیز از این شرح حال باید الگو گرفت
شرح حال فقط خواندی نیست بلکه باید عمل کرد
ان شاء الله در پست بعدی شرح حال شاگردان ارسطو و استفاده آنها از مرقدارسطو را از زبان آیت الله جوادی نقل خواهیم کرد
این پست را دنبال کنید
@mizan_alhekmah
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
هو الحکیم
قیاس سازی در قرآن کریم:
⬅️ قرآن كريم برای اثبات وحدت ناظم، بــرهانی را اقامه كرده كه از آن به «بــرهان تمانـــع» يــاد میشود. .....
بـــرهان تمانـع در قـــرآن كريم در قـــالب قيــاس استثنایی تبيين شده است.
قضيه شرطيه و مجموع مقدم و تالی اين قيـاس در آيه شريفه (لَو كانَ فيهِما آلِهَةٌ إلا اللّهُ لَفَسَدَتا).
و قضيه حمليه و بطلان تـــالی آن در آيات سوره «ملك» آمدهاست: (مـــا تَـــری في خَلقِ الـرَّحمنِ مِن تَفاوُتٍ فَارجِعِ البَصَرَ هَل تَـری مِن فُطور ثُمَّ ارجِــعِ البَصَرَ كَــرَّتَينِ يَنقَلِب إلَيكَ البَصَرُ خــاسِئاً وهُوَ حَسير).
حاصل برهان قرآنی تمانع چنين است كه:
❎ تعدّد خــدايان، مــايه فساد نظام آسمانها و زمين است؛
❎ ليـــكن در سلسله بـه هـــم پيــوسته جـــهان آفرينش هيچگونه تفاوت و گسيختگی نيست.
نتيجه قياس ياد شده اين است كه:
هيــچ كس جز خـدای سبـحان اِله و ربّ و خالق نيست، زيرا:
1️⃣ اگر دو خـــدا در عــالم میبود عـــالم فاسد میشد؛
2️⃣ ليــكن اين تــالی بـــاطل است،
پس مقدم نيز مانند آنْ باطل است.
بطلان تـــالی روشن است، زيرا سراسر عالمْ نظم و هـماهنـگی است و در آن فسادی نيــست، حتی فقــدانها و آسيبــها و به تعبيـری شرور كه اموری عدمیاند، اگر اموری وجودی فرض شوند، طبق شرايطی خاص و طبق نظم است؛ نه مخالف آن
[تفسیر تسنيم، آیت الله جوادی، ج 8 ، ص126]
#جوادی
@mizan_alhekmah
هو الغفور
قیاس سازی در قرآن حکیم:
✅ خداوند در سوره «طه» بنی اسرائیل را از طغیان نهی میكند: (كلوا من طيّبات ما رزقناكم ولاتطغوا فيه)، بلكه در ادامه آن، به عـاقبت چنين طغيــانی نيز اشاره میكند و به صورت شكل اوّل قياس منطقی میفرمايد:
1⃣ كسی كه طاغی شد، غضب الهی بر او حلال میشود؛
2⃣ و هر كه غضب من بر او حلال شد، سقوط میكند.
پـس طــاغی سقوط میكنــد و نتيـجه طغيــانْ سقوط و نابودی است؛
(...ولاتــطغوا فيـــه
فيحلّ عليكم غضبي
ومن يحلل عليه غضبي فقد هوي)
[تفسیر تسنيم، آیت الله جوادی، ج4، ص617]
#جوادی
@mizan_alhekmah
✅ دوستان شهرستانی اگر متقاضای کتاب «میزان» هستند
لطفا به ادمین کانال پیام بدهند
📚📚 الحمد لله تا به حال کتاب به شهرهای مختلف مثل تهران ـ کرج ـ اهواز ـ شیراز ـ همدان ـ مشهد - ارومیه - مازندران - لرستان - ساوه - آذربایجان و .... پست شده است
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah