هو المجیب
« ربی أرنی الأشیاء کما هی »
« ربی زدنی علما و حکماً »
⬅️ دعا و تضرّع در استنزال علوم همان کاری را می کنند که استدلال فکری به ترتیب صغرا و کبرا در استناج مطالب انجام می دهند یعنی همان گونه که آدمی با فکر به نتیجه می رسد با دعا و تضرّع به مطالب علمی دست می یابد.
( آیت الله جوادی آملی، رحیق مختوم، ج17، ص314 )
#جوادی
🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.
هو الحکیم المتکلّم
⬅️ کلید فهم علمِ حکمت و کلام منطق است.
(آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج31، ص306 )
#جوادی
🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐🔐
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.
یا ناظم یا منظّم
⬅️⬅️ شبهه [ یا دلیل ] اگر با نظم منطقی ذکر شود، بهتر به ذهن منتقل می گردد.
( آیت الله جوادی آملی، رحیق مختوم، ج1، ص298 )
#جوادی
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.
یا سریع الحساب یا سریع الرضا
⬅️⬅️⬅️منطق راه سرعت و سبقت در مباحث هستی شناختی را هموار می کند
( آیت الله جوادی آملی، رحیق مختوم، ج10، ص64 )
#جوادی
💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.
هو الحکیم المتکلّم
⬅️ متکلّم یا حکیم از راه صغرا و کبرا و #تنظیمقیاس به معرفت خدا می رسند.
(تفسیر تسنیم، ج24، ص125)
#جوادی
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.
هو الحق
⬅️⬅️ الحمد الله کتاب « میزان الحکمة فی تحریر و تحلیل استدلالات بدایة الحکمة » به زیور طبع آراسته شد
✨✨ بخشی از مقدمه این کتاب تقدیم می شود:
* تحریر قیاس: تحریر قیاس یعنی برگردانندن قیاس های محرَّف (مثل قیاس ضمیر، قیاس مرخَّم، قیاس مفصول و مانند آن) به قیاس های منظَّم و مصرَّح منطقی با شیوه و ضوابط خاص.
حال، ازآنجاکه استدلال های موجود در کتاب های فلسفی، برهانی است و برهان چیزی جز قیاس نیست و قیاس های موجود نیز در این نوع کتاب ها نوعاً بهصورت محرَّف است، در این نوشتار تمام قیاسهای کتاب "بدایة الحکمة" که تقریباً نزدیک به 550 قیاس است به قیاس-های منظَّم و مصرَّح تبدیل شده اند.
اهداف روش مذکور:
💧 یک) اهداف کلّی:
برجستهترین هدف کلّی این روش، عرضه نظام مند دانش فلسفه در قالب طرح قیاس منظَّم و مصرَّح بهجهت ضرورت سهولت، سرعت و دقّت در کاربست کتب درسی است. قابل ذکر است که با بهره گیری از این طرح در فرایند یادگیری، می توان مسیر طولانی فهم مباحث و استدلال های فلسفی را بهمراتب کوتاه کرد.
💧 دو) اهداف جزئی:
اهداف جزئی این روش را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
💫 آسانسازی محتوا.
💫 زمینهسازی نقد و بررسی و فراهمسازی فضای دفاع.
💫 ارائه کاربردی بودن مباحث منطق، بهویژه مبحث قیاس و مهارتی کردن مباحث آن. ( قسمتی از مقدمه پنج صفحه ای کتاب )
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
ـ لطفا محتویات این کانال را همراه با لینک آن نشر بدهید.