14030513.mp3
12.64M
📢 #صوت_فقه_حج
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 9
🗓 شنبه 1403/05/13
🆔 @mj_shobeiri
Haj 9-14030513.docx
94.4K
📖 #فقه_حج_متن_خام_Word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 9
🗓 شنبه 1403/05/13
🆔 @mj_shobeiri
Haj 9-14030513.pdf
206.8K
📖 #فقه_حج_متن_خام_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 9
🗓 شنبه 1403/05/13
🆔 @mj_shobeiri
هدایت شده از استناد
💠 مفاد «ضعیفٌ فی الحدیث»
نجاشی درباره محمّد بن خالد برقی مینویسد: «... كان محمّد ضعيفاً في الحديث، و كان أديباً، حسن المعرفة بالأخبار و علوم العرب ...» (۱)
ابن غضائری درباره وی مینویسد: «... حديثه يعرف و ينكر، يروي عن الضعفاء كثيراً، و يعتمد المراسيل.» (۲)
🔸 تضعیف نجاشی و ابن غضائری نسبت به محمّد بن خالد برقی از جهت ضعف شخصیّت وی نیست؛ بلکه از جهات دیگر مانند نقل فراوان از ضعفاء است. محدّثین روش متقنی در نقل روایات داشتند که از ضعفاء روایت نکرده و به مراسیل اعتماد نمیکردند.
کسی که از جهت شیوه نقل حدیثی، این روش را دنبال نکرده باشد، «ضعیفٌ فی الحدیث» بر او اطلاق میشود؛ لذا عبارات نجاشی و ابن غضائری، منافاتی با توثیق صریح شیخ طوسی ندارد. (۳) همچنین شخصیّتی مانند احمد بن محمّد بن عیسی اشعری فراوان از وی روایت نقل کرده و همین برای وثاقت وی کافی است.
—————————————————-
1️⃣ رجال النجاشی: ص۳۳۵، رقم۸۹۸.
2️⃣ الرجال لإبن الغضائری: ص۹۳، رقم۱۳۲.
3️⃣ رجال الطوسی: ص۳۶۳، رقم۵۳۹۱: «محمّد بن خالد البرقی، ثقة ...».
🔺کتاب نکاح (دروس خارج فقه آیت اللّه سیّد موسی شبیری زنجانی)، ج۱، ص۹۶.
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 تحلیلی پیرامون علّت تبعید برقی از قم
ابن غضائری در ترجمه برقی میگوید: «أحمد بن محمّد بن خالد بن محمّد بن علي البرقي، يكنّى أبا جعفر. طعن القمّيّون عليه، و ليس الطعن فيه، إنّما الطعن في من يروي عنه؛ فإنّه كان لا يبالي عمّن يأخذ، على طريقة أهل الأخبار. و كان أحمد بن محمّد بن عيسى أبعده عن قم، ثمّ أعاده إليها و اعتذر إليه.» (۱)
🔸 از این عبارت برداشت شده که علّت تبعید کردن برقی توسّط احمد بن محمّد بن عیسی، جمله پیشین یعنی «فإنّه كان لا يبالي عمّن يأخذ ...» است. ولی تأمّل در این عبارت میرساند که جمله «و كان أحمد بن محمّد بن عيسى أبعده عن قم» ادامهی «طعن علیه القمّیّون» و به نوعی توضیح آن است، و جمله «و ليس الطعن فيه، إنّما الطعن في من يروي عنه؛ فإنّه كان لا يبالي عمّن يأخذ، على طريقة أهل الأخبار.» جمله معترضه است که از سوی ابن غضائری در دفاع از برقی و توضیح سبب اشتباه کردن قمیّون نسبت به احمد برقی، افزوده شده است.
▪️ اگر علّت تبعید برقی توسّط احمد بن محمّد بن عیسی، صرفاً روایت وی از ضعفا باشد، وجهی ندارد که ابن عیسی او را بازگردانده و از او عذرخواهی کند، زیرا این روش برقی، روش مسلّم وی بوده و احمد بن محمّد بن عیسی در این تشخیص، اشتباهی نکرده تا از وی عذرخواهی کند، بلکه ظاهراً احمد بن محمّد بن عیسی گمان برده که برقی خودش ضعیف است (هرچند منشأ این گمان، روایت بسیار برقی از ضعفا باشد)، ولی بعداً متوجّه شده که برقی خود ضعیف و غیر قابل اعتماد نیست (هرچند برخی از مشایخ اصلی وی همچون ابوسمینه، به عقیده احمد بن محمّد بن عیسی، از غالیان بودهاند)، لذا برقی را بازگردانده و از سوء ظنّ نسبت به شخص وی، از او عذرخواهی کرده است.
——————————————————————
1️⃣رجال ابن الغضائری، ص۳۹، رقم۱۰.
نقله العلّامة في خلاصة الأقوال، ص۱۴، رقم۷، و أضاف عن ابن الغضائري أنّه قال: «وجدت كتاباً فيه وساطة بين أحمد بن محمّد بن عيسى و أحمد بن محمّد بن خالد، و لمّا توفّي مشى أحمد بن محمّد بن عيسى في جنازته حافياً حاسراً؛ ليبرّئ نفسه ممّا قذفه به».
🔺حواشی استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی بر کتاب «ایمان و رجعت» مرحوم آیت الله سیّد احمد زنجانی: ص۱۵۱.
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 اعتبار سند زیارت جامعه کبیره
زیارت جامعه کبیره در کتاب من لا یحضره الفقیه با این سند آمده: «رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ النَّخَعِيُّ قَال: ...» (۱) که در مشیخه چنین است: «و ما كان فيه عن محمّد بن إسماعيل البرمكي، فقد رويته عن: علي بن أحمد بن موسى، و محمّد بن أحمد السِناني، و الحسين بن إبراهيم بن أحمد بن هشام المكتّب رضي اللّه عنهم، عن محمّد بن أبي عبد اللّه الكوفي، عن محمّد بن إسماعيل البرمكي» (۲)
همچنین این زیارت در عیون أخبار الرضا علیه السلام به نقل از چهار تن چنین روایت شده: «حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ السِّنَانِيُّ وَ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ هِشَامٍ الْمُكَتِّبُ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ 👈وَ👉 أَبُو الْحُسَيْنِ الْأَسَدِيُّ قَالُوا: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْمَكِّيُّ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ النَّخَعِيُّ قَالَ: قُلْتُ لِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام: عَلِّمْنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلًا أَقُولُهُ بَلِيغاً كَامِلًا إِذَا زُرْتُ وَاحِداً مِنْكُمْ ...» (۳)
🔸 در این سند تحریف رخ داده و حرف عطف «واو» قبل از «ابوالحسین الاسدی» زائد بوده و کلمه «قالوا» بعد از آن، محرّف «قال» میباشد، و وصف «محمّد بن اسماعیل البرمکی» به «المکّی» نیز غریب است و به احتمال زیاد نیز، این وصف زائد بوده و جمع بین المکّی و البرمکی به خاطر جمع بین نسخه محرّف و نسخه صحیح میباشد.
▪️محمّد بن اسماعیل البرمکی در برخی اسناد، به الرازی توصیف شده است. (۴) در رجال نجاشی دربارهی وی آمده: «المعروف بصاحب الصومعة، ... سكن قم، و ليس أصله منها». (۵)
به احتمال زیاد، عنوان صحیح راوی زیارت جامعه کبیره، «موسی بن عمران النخعی» است، چنان که در کتاب عیون آمده و نیز در مزار ابن مشهدی (۶) به سندی مشابه سند تهذیب، با تبدیل «موسی بن عبدالله النخعی» به «موسی بن عمران النخعی» نقل شده است. (۷)
محمّد بن اسماعیل البرمکی در روایت دیگری هم از موسی بن عمران النخعی دربارهی ائمّه اثنی عشر و حضرت مهدی علیهم السلام، حدیث نقل میکند. (۸)
🔹به هر حال، از محمّد بن أبی عبدالله الکوفی أبو الحسین الأسدی که در سند زیارت جامعه کبیره واقع است، در رجال شیخ طوسی با وصف «أحد الابواب» یاد شده (۹) و در الغیبة شیخ طوسی هم آمده: «و قد كان في زمان السفراء المحمودين أقوام ثقات ترد عليهم التوقيعات من قبل المنصوبين للسفارة من الأصل. منهم أبو الحسين محمّد بن جعفر الأسدي رحمه الله» (۱۰) و سپس روایاتی را نقل کرده که از ناحیه مقدّسه علیه السلام در مدح وی صادر شده و از وی با تعبیر «فَإِنَّهُ مِنْ ثِقَاتِنَا» یاد شده است، (۱۱) و در پایان آمده: «و مات الأسدي على ظاهر العدالة لم يتغيّر و لم يطعن عليه في شهر ربيع الآخر سنة اثنتي عشرة و ثلاثمائة.» (۱۲)
🔰 این نقلها میرساند که وی از وکلای ناحیه مقدّسه علیه السلام بوده است. در کمال الدین با سند از محمّد بن أبی عبدالله کوفی نقل کرده که او خود را در شمار «مِمَّنْ وَقَفَ عَلَى مُعْجِزَاتِ صَاحِبِ الزَّمَانِ علیه السلام وَ رَآهُ مِنَ الْوُكَلَاء» برشمرده است. (۱۳)
نقل زیارت جامعه کبیره توسّط وکیل ناحیه مقدّسه علیه السلام، تأیید خوبی بر اعتبار این روایت به شمار میرود. تأییدات غیبی این زیارت نیز، همچون مکاشفه مرحوم مجلسی اوّل، بر اعتبار آن میافزاید. (۱۴)
هدایت شده از استناد
——————————————————-
1️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳.
2️⃣ کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۵۱۲.
3️⃣ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲، ص۲۷۲، ح۱.
4️⃣ الکافی: ج۱، ص۷۸، ح۳.
5️⃣ رجال النجاشی: ص۳۴۱، رقم۹۱۵.
6️⃣ المزار الکبیر: ص۵۲۳.
7️⃣ در کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲، ص۶۰۹، ح۳۲۱۳ و در التهذیب: ج۶، ص۹۵، ح۱ به اشتباه موسی بن عبد الله النخعی آمده است.
8️⃣ کفایة الأثر: ص۴۳. البته در این چاپ، در این سند تحریف رخ داده و سند صحیح در اثبات الهداة: ج۲، ص۱۵۵ به نقل از کفایة الأثر آمده است.
9️⃣ رجال الطوسی: ص۴۳۹، رقم۶۲۷۸.
🔟 الغیبة للطوسی: ص۴۱۵.
1️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۵.
2️⃣1️⃣ الغیبة للطوسی: ص۴۱۷.
3️⃣1️⃣ کمال الدین: ج۲، ص۴۴۲، ح۱۶.
4️⃣1️⃣ لوامع صاحبقرانی: ج۸، ص۶۶۵: ... چون نظرم به حضرت افتاد، شروع نمودم در خواندن اين زيارت جامعه، و در حفظ داشتم تا جميع را بر آن حضرت خواندم، و غرضم زيارت بود با مدّاحى حضرات، و چون تمام شد حضرت فرمودند: «نعمت الزّيارة» خوب زيارتى است، عرض نمودم و اشاره كردم به قبر كه: زيارت جدّ شماست. حضرت تقرير فرمودند. ...
روضة المتّقین: ج۵، ص۴۵۱-۴۵۲: رأيت في الرؤيا الحقّة تقرير الإمام أبي الحسن علي بن موسى الرضا صلوات الله عليه لي و تحسينه عليه، و لمّا وفقني الله تعالى لزيارة أمير المؤمنين عليه السلام و شرعت في حوالي الروضة المقدسة في المجاهدات و فتح الله تعالى علي ببركة مولانا صلوات الله عليه أبواب المكاشفات التي لا يحتملها العقول الضعيفة رأيت في ذلك العالم (و إن شئت قلت بين النوم و اليقظة) عند ما كنت في رواق عمران جالسا إني بسرِ من رأى و رأيت مشهدهما في نهاية الارتفاع و الزينة و رأيت على قبرهما لباساً أخضر من لباس الجنِة لأنِه لم أر مثله في الدنيا، و رأيت مولانا و مولى الأنام صاحب العصر و الزمان عليه السلام جالساً، ظهره على القبر و وجهه إلى الباب، فلمّا رأيته شرعت في هذه الزيارة بالصوت المرتفع كالمدّاحين، فلمّا أتممتها قال صلوات الله عليه: «نعمة الزيارة» قلت: مولاي، روحي فداك، زيارة جدّك. - و أشرت إلى نحو القبر-. فقال: نعم.
🔺حواشی استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی بر کتاب «ایمان و رجعت» مرحوم آیت الله سیّد احمد زنجانی: ص۲۲۰-۲۲۲.
@ketabe_Estenad
هدایت شده از استناد
💠 مؤسّس رسمی علم رجال
🔹 مؤسس رسمی علم رجال، شعبة بن الحجّاج متوفّی ۱۶٠ ق است. هر چند «اوّل من تکلّم فی الرجال» شعبی است. عمده جرحهای موجود در کلام شعبة بن الحجّاج بر اساس متن شناسی است و حسّاسیت او بیش از همه بر دو طائفه است: شیعه و خوارج. دو گروهی که به قول آنها از جماعت مسلمین -در دو زاویه کاملاً متفاوت- خارج بودند.
🔸 شیوه عامّه در جرح و تعدیل
نحوه جرح به این صورت است که ابتدا اعتقاداتی را به عنوان اعتقاد حق برای خود میساختند، سپس هر چه در این چارچوب نگنجد را باطل میدانستند. در مرحله بعد هر کسی این مضمون را نقل کند، ضعیف است. سپس در اسناد روایات میگردند تا مسئولیت نقل این مضمون باطل را بر عهده چه کسی قرار دهند. گاهی گفته شده: راوی ضعیف است، چون مضمون باطلی را نقل کرده است و در اعتراض بیان شده: در سند، راوی دیگری نیز وجود دارد که شاید او این مضمون را نقل کرده باشد.
▪️ اصل این مطلب که با توجّه به دیدگاههای مذهبی، راوی تضعیف میشود، در کتب عامّه متکرّر موجود است و سعه و ضیق تضعیفات و توثیقات آنها وابسته به اعتقادات رجالی است.
مثلاً افرادی مانند جوزجانی، ناصبی است، ولی ابن حِبّان علاقهمند به اهل بیت علیهم السلام است و تضعیف این دو با یکدیگر بسیار تفاوت دارد و همین تفکّرات و چارچوب اوّلیه باعث شده، تفاوتهای جدّی در توثیق و تضعیف داشته باشند.
مثال دیگر ابن عَدی است که مجموعه حدیثی مفصّلی را جمع کرده و در شرح حال هر راوی، روایات زیادی را نقل کرده است. هدف اصلی او این است که بگوید: این نقلها باطل است و همین نشان میدهد که راوی ضعیف است.
🔰 عدم اعتبار تضعیفات رجالیون به دلیل مبتنی بودن بر متنشناسی و اجتهاد
شبیه این مطلب در کتب رجال شیعه نیز وجود دارد، البته تکیه اصلی ائمّه رجال بر نکته غلوّ است. به همین دلیل ما به طور کلّی تضعیفات را معتبر نمیدانیم که در جای خودش به تفصیل درباره آن صحبت کردیم، امّا حتّی اگر این مبنا را به طور کلّی نپذیریم، در برخی از موارد مانند غلوّ و فساد مذهب، روشن است که تضعیف بر اساس متنشناسی و اجتهاد است و به همین دلیل اعتبار ندارد.
🔺 درس خارج فقه استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّد جواد شبیری زنجانی، تاریخ: ۲ آبان ۱۴٠۱
@ketabe_Estenad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030514.mp3
12.02M
📢 #صوت_فقه_حج
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 10
🗓 یکشنبه 1403/05/14
🆔 @mj_shobeiri
Haj 10-14030514.docx
94.1K
📖 #فقه_حج_متن_خام_Word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 10
🗓 یکشنبه 1403/05/14
🆔 @mj_shobeiri
Haj 10-14030514.pdf
198.1K
📖 #فقه_حج_متن_خام_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 10
🗓 یکشنبه 1403/05/14
🆔 @mj_shobeiri
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030515.mp3
12.41M
📢 #صوت_فقه_حج
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 11
🗓 دوشنبه 1403/05/15
🆔 @mj_shobeiri
Haj 11-14030515.docx
94.9K
📖 #فقه_حج_متن_خام_Word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 11
🗓 دوشنبه 1403/05/15
🆔 @mj_shobeiri
Haj 11-14030515.pdf
206.7K
📖 #فقه_حج_متن_خام_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 11
🗓 دوشنبه 1403/05/15
🆔 @mj_shobeiri
1403-05-06__05.docx
49.2K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: حجّ/ مقدّمات / ادله فوریّت حجّ/ دین بودن، روایات
💼 جلسه: 5
🗓 تاریخ: 1403/05/06
🆔 @mj_shobeiri
1403-05-06__05.pdf
605.7K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: حجّ/ مقدّمات / ادله فوریّت حجّ/ دین بودن، روایات
💼 جلسه: 5
🗓 تاریخ: 1403/05/06
🆔 @mj_shobeiri
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030516.mp3
13.06M
📢 #صوت_فقه_حج
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 12
🗓 سهشنبه 1403/05/16
🆔 @mj_shobeiri
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 #رجال
💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شیخ #طوسی در مقدمه ی #فهرست، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن #غضائری و عدم #استنساخ آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که #رجال منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547
#ابن_غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
1403-05-07__06.docx
49.9K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_word
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: حجّ/ مقدّمات / ادله فوریّت حجّ/ روایات
💼 جلسه: 6
🗓 تاریخ: 1403/05/07
🆔 @mj_shobeiri
1403-05-07__06.pdf
576.8K
📖 #فقه_متن_ویرایش_شده_pdf
📚 درس خارج فقه استاد سید محمد جواد شبیری
📝موضوع: حجّ/ مقدّمات / ادله فوریّت حجّ/ روایات
💼 جلسه: 6
🗓 تاریخ: 1403/05/07
🆔 @mj_shobeiri
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14030517.mp3
10.12M
📢 #صوت_فقه_حج
📚 درس خارج فقه استاد سید محمدجواد شبیری
📝 موضوع: بررسی برخی از شرائط وجوب حج
🗂 جلسه: 13
🗓 چهارشنبه 1403/05/17
🆔 @mj_shobeiri