هدایت شده از از چیزی که نمی توانیم در روز قیامت از آن دفاع کنیم نه بگوئیم نه ببینیم نه بشنویم ونه بنویسم
💢تلاوت قرآن به روش تحدیر (تند خوانی) توسط استاد معتز آقائی
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سی ام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
♦️تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن علی رغم رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود.
♦️حجم هرفایل: حدود 4 مگابایت
زمان تلاوت هر جزء: حدود 35 دقیقه
🆔 @hamidrezaaghili
ا❇️◼️❇️◾️
ا◼️❇️◾️
ا❇️◾️
ا◾️
#حسنیه_۷_الی_۲۸_صفر_المظفر
#سادات
#مبنای_سادات
ا🟢 تعریف (مبنای) سادات
▪️ قسمت ۱ از ۴:
✨ در معارف اسلامی "سادات" به ذریه و فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام) اطلاق می گردد. ادله این شأن برای فرزندان آن حضرت در جای جای نصوص (آیات کریمه و روایات شریفه) و فقه شیعه به صراحت بیان شده است که به آنها اشاره می گردد:
✔️ ادله
1️⃣ سوره مبارکه کوثر:
روزی حضرت رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد مسجد شدند، عمروبنعاص (لعنة الله علیه) که در مسجد بود خطاب به آن حضرت جسارت کرده و گفت: «ای ابا الأبتر!» و سپس به آن حضرت دشمنی ورزید. پس در آن لحظه بر حضرت رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) وحی نازل شد و خداوند فرمود: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ؛ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ؛ إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ». [تفسیر القمی، ج۲، ص۴۴۵]
براساس شأن نزول سوره مبارکه، نامبردگان چنین جسارتی به حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)، با ابتر خواندن آن حضرت کردند، و خداوند چنین فرمود که نسل و ذریه حضرتشان بواسطه اعطای "الکوثر" بقاء یابد. حال در بررسی معنای «الکوثر» به ذکر این مطالب می پردازیم.
«کوثر» بر وزن «فوعل» به معنای یک سرمایه ارزشمند و پایان ناپذیر، یا خیر و برکت کثیر می باشد. وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) و فرزندان آن حضرت، مصداق اتم و اکمل این سرمایه هستند.
مفسران شیعه نیز چنین استنباط کرده اند که "کوثر" دلالت بر کثرت نسل و ذریه حضرت دارد. به عنوان مثال:
➖ طبرسی بیان می دارد: «هو كثرة النسل و الذرية و قد ظهرت الكثرة في نسله من ولد فاطمة (علیها السلام) حتى لا يحصى عددهم و اتصل إلى يوم القيامة مددهم». [مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۶]
➖ علامه طباطبایی می گوید: «یکی از معانی «الکوثر» نسل و ذریه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است».
و نیز می گوید: «و الجملة لا تخلو من دلالة على أن ولد فاطمة (علیها السلام) ذريته، و هذا في نفسه من ملاحم القرآن الكريم فقد كثر الله تعالى نسله بعده كثرة لا يعادلهم فيها أي نسل آخر مع ما نزل عليهم من النوائب و أفنى جموعهم من المقاتل الذريعة». [المیزان، علامه طباطبایی، ج۲۰، ص۳۷۰]
✨ مطلق معنای ذریه مختص به وجود مبارک حضرت أم الائمة و الأبرار حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد. زیرا حقیقت معنای ذریه از وجود مبارک آن حضرت در عالم به کثرت رسیده است.
چنانچه بنا به دلالت سوره مبارکه " کوثر " بیان شد:
کَوثَر (صیغه مبالغه و بر وزن فَوعَل از کثرت) إجماعا تصریح بوجود مبارک حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) دارد که مراد از آن، کثرت نسل و ذریه آن حضرت می باشد، در مقابل آن، أبتر که دلالت بر مقطوع النسل بودن أعداء دارد.
همچنین بنا به کریمه «الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماما» لفظ «ذریات» دلالت به وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیها) تفسیر شده است:
قالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله و سلم): ... وَ مَنْ ذُرِّيَّاتُنَا؟
قالَ جَبْرَئِيل (علیه السلام): فَاطِمَةُ (عليها السلام). [تفسير فرات الكوفي، ص ٢٩۵]
« فاطمة ذریاتنا » یک جمله اسمیه است و قاعده در جمله اسمیه، مطابقت مبتدا و خبر در جمع و إفراد است. اما در حدیث شریف ظاهرا خلاف قاعده ملاحظه می شود؛
فاطمة (مبتدا و مفرد) و ذریات (خبر و جمع)
✔️ در واقع هرگاه مبتدا ذات بسیط و جامع جميع شیء باشد، خبر به اعتبار مطابقت با معنا، جمع می آید.
پس چون مطلق و جامع جمیع معنای ذریه در وجود مبارک حضرت أم الائمة و الأبرار(علیها السلام) خلاصه شده، و بعبارت دیگر مبنای سیادت وجود مبارک آن حضرت می باشد، لذا در حدیث شریف چنین تعبیر شده است.
@mnse30
ا❇️◼️❇️◾️
ا◼️❇️◾️
ا❇️◾️
ا◾️
#سادات
#مبنای_سادات
ا🟢 تعریف (مبنای) سادات
▪️ قسمت ۲ از ۴:
2️⃣ آیه شریفه فریضه خمس و سهام آن:
⚜️ دلیل دیگری که بر این مهم دلالت دارد که مبنای سیادت وجود مبارک حضرت أم السادة المنتجبین (سلام الله علیها) می باشد، «خمس» می باشد.
✨ خمس، در لغت به معنای یک پنجم است. و در اصطلاح شرعی، عبارتست از : فریضۀ إعطای یک پنجم از غنائم یا «کُلُّ مَا أَفَادَ النَّاسُ مِنْ قَلِیلٍ أَوْ کَثِیرٍ» که مبتنی بر نص مبارکه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» این حق الهی به ذی القربی اختصاص یافته است.
زمانیکه آیه مبارکه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» نازل شد، جبرئیل عرضه داشت:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَأْمُرُكَ أَنْ تُؤْتِيَ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ. [بحار الأنوار، ج ۳۳، ص ۱۴۰]
حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) مراد الهی از ذا القربی و حق را پرسید. سپس از جانب ذات اقدس الهی چنین وحی شد:
فَاطِمَةُ (سلام الله علیها) ذُو الْقُرْبَی. فَأَعْطِهَا حَوَائِطَ فَدَكَ وَ مَا لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ فِيهَا. [بحار الأنوار، ج ۲۱، ص ۲۳]
✔️ پس از منظر شارع مقدس، مراد از ذوالقربی، حضرت مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد. و براین اساس بدست می آید که خمس، إصالتا متعلق به حضرت أم الأئمة و الأبرار فاطمة زهرا (سلام الله علیها) می باشد.
⬅️ بنابراین خمس، حقّی است که به إراده ذات أقدس إلهی به حضرت أمّ الأئمة و الأبرار فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اعطا شده و لذا آن حضرت، مالک و صاحب این حق و مطالبه گر آن می باشند.
✅ همانطور که در روایات (ادله نقلی) نیز بر این حق تاکید شده است:
فأَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی «فَآتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ»، فَأَعْطَاهَا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) حَقَّهَا [حقّ مولاتنا فاطمة الزهراء سلام الله علیها]. قُلْتُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَعْطَاهَا ؟ قَالَ: بَلِ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَعْطَاهَا. [بحار الأنوار، ج ۲۹، ص ۲۰۵]
حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) ضمن حدیثی فرمودند:
«و خُمُسُ الدُّنْيَا وَ مَا فِيهَا ... و الْخُمُسُ مِنَ الْغَنَائِمِ، كلُّ ذَلِكَ لِفَاطِمَةَ نِحْلَةٌ مِنَ اللَّهِ، لا يَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ يَظْلِمَهَا فِيهِ بِوَبَرَةٍ ...». [مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۵، ص ۶۵، ح ۱۷۵۵۰]
#مکتبه_نقیب_سادات_اصفهان
@mnse30
ا❇️◼️❇️◾️
ا◼️❇️◾️
ا❇️◾️
ا◾️
#حسنیه_۷_الی_۲۸_صفر_المظفر
#سادات
#مبنای_سادات
ا🟢 تعریف (مبنای) سادات
▪️ قسمت ۳ از ۴:
⚜️ از حضرات باقرین (علیهماالسلام) آمده است که أشدّ احوال مردم در روز قیامت آنست که صاحب خمس برخیزد و از خمس خود بپرسد؛ «إِنَّ أَشَدَّ مَا فِيهِ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَنْ يَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ، فَيَقُولَ: يَا رَبِّ خُمُسِي». [الكافي، ج ۱، ص ۵۴۷]
✅ از آنجا که خمس به حضرت زهرا (علیهاالسلام) اختصاص یافته، پس این حقّ به مصرف أولاد و ذریۀ آن حضرت می رسد و این مطلب وفق مؤدای نصوص بدست می آید.
همانطور که آمده است:
➖ عن النبی (صلی الله علیه و آله):
«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ وَ الْمِسْكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ» يَعْنِي قَرَابَةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ نَزَلَتْ فِي فَاطِمَةَ فَجَعَلَ لَهَا فَدَكَ وَ الْمِسْكِينَ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وُلْدِ فَاطِمَةَ. [بحار الأنوار، ج ۹۳، ص ۱۹۹]
➖ وعنه (صلوات الله علیه):
«وَ قَدْ جَعَلْتُهَا لَكِ لِمَا أَمَرَنِيَ اللَّهُ بِهِ فَخُذِيْهَا " لَكِ " وَ " لِوُلْدِك " ...». [بحار الأنوار، ج ۲۵، ص ۲۲۵]
➖ عن مولاتنا فاطمة الزهرا (علیهاالسلام):
فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ قُرْآناً يَأْمُرُهُ فِيهِ بِأَنْ يُؤْتِيَنِي وَ وُلْدِي حَقِّي، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى : «فَآتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»
فَكُنْتُ أَنَا وَ وُلْدِي أَقْرَبَ الْخَلَائِقِ إِلَى رَسُولِ اللَّه ... . [مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۷، ص ۲۹۱]
⬅️ لذا چنانچه در نصوص آمده است، سهم خمس به أولاد حضرت زهرا (علیهاالسلام) [یعنی أئمه أطهار علیهم السلام] و ذریه آن حضرت [یعنی سادات] می رسد:
➖ مانند روایتی از امامین باقرین (علیهما السلام) ذیل شریفه «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيل» که در آن فرمودند: سهم خدا و رسول و ذی القربی متعلق به ائمه اطهار (علیهم السلام) است و سهم یتامی و مساکین و أبناء سبیل نیز متعلق به سادات (ذریۀ حضرت زهرا (علیهاالسلام) می باشد.
خُمُسُ اللَّهِ وَ خُمُسُ الرَّسُولِ لِلْإِمَامِ وَ خُمُسُ ذِي الْقُرْبَى لِقَرَابَةِ الرَّسُولِ وَ الْإِمَامِ وَ الْيَتَامَى يَتَامَى آلِ الرَّسُولِ وَ الْمَسَاكِينُ مِنْهُمْ وَ أَبْنَاءُ السَّبِيلِ مِنْهُمْ فَلَا يُخْرَجُ مِنْهُمْ إِلَى غَيْرِهِمْ. [تهذيب الأحكام، ج ۴، ص ۱۲۵]
✨ براساس آیه ۴۱ سوره مبارکه انفال که هم در روایات و هم اجماع علما بر آنست که در مقام معرفی صاحبان سهام خمس می باشد، خمس متعلق به امام و سادات از ذراری حضرت زهرا (علیهاالسلام) می باشد.
چون سهام سه گانه نخست (الله، رسول و ذی القربی) علی الاطلاق (یعنی در هر شرایطی و حالتی) متعلق به امام می باشد.
و دلیل بر این استنباط، علاوه بر ادله نقلیه ای که در بالا ذکر شد و نیز أخبار ذیل، استنباطی است که مستفاد از آن ادله بدست می آید:
➖ «مَا کَانَ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ، فَهُوَ لِلْإِمَامِ». [وسایل الشیعه، ج ۹، ص۵۳۰]
➖ «إِنَّ الْأَرْضَ كُلَّهَا لَنَا فَمَا أَخْرَجَ اللَّهُ مِنْهَا مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ لَنَا». [الكافي، ج ۱، ص ۴۰۸]
✔️ و چنانچه ملاحظه می شود در جمیع أخبار، لام بر سر این حق قرار گرفته و دخولِ لام مالکیت بر صدر أسماء مذکور دلالت بر مالکیت ایشان دارد. تا آنجا که از أدله مذکور قاعده «الخمس کلّه للإمام» بدست آمده است.
⚜️ اما سهام سه گانه دیگر (الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ) نیز متعلق به ذراری آن حضرت می باشد؛ چراکه:
در آیه مبارکه تصریح شده است که خمس متعلق به خدا و رسول او و أقربای رسول خدا (یعنی اهل بیت علیهم السلام) می باشد،
سپس عبارت آتی (یعنی یتامی و مساکین و ابن سبیل) با واو به عبارت سابق عطف شده و هریک از اسماء ثلاثۀ مذکور، مُحلَّی به الف و لامی می باشند که معاقب ضمیر است؛
✔️ بنابراین تفسیر عبارت شریفه در تقدیر چنین می شود:
«... و لذي قرباه و يتامى أهل بيته، و ابن سبيلهم».
⬅️ لذا از حضرت باقر العلوم (علیه السلام) مرویست:
«وَ الْیَتَامَی یَتَامَی آلِ الرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْمَسَاکِینُ مِنْهُمْ وَ أَبْنَاءُ السَّبِیلِ مِنْهُمْ فَلَا یُخْرَجُ مِنْهُمْ إِلَی غَیْرِهِمْ... الْمِسْكِينِ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ وَ ابْنِ السَّبِيلِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وُلْدِ فَاطِمَةَ (علیهم السلام)». [وسایل الشیعه، ج۹، ص۵۱۰]
⚜️ بنابراین بخشی از خمس باید به مصرف سادات یعنی ذریه حضرت زهرا (علیهاالسلام) که أشد قرابت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دارند، برسد.
@mnse30
🔲◾️🔲◾️🔲◾️🔲◾️🔲◾️🔲
◾️🔲▪️
🔲▪️
☑️ هفتم رمضان رحلت جناب ابوطالب(علیه السلام)
امیر مؤمنان(علیه السّلام) به دستور پیامبر (صلوات الله علیه)دستور غسل و کفن جناب ابوطالب علیه السلام را داد و برای وی طلب رحمت کرد. و هنگامی که به محل دفن وی رسید، فرمود: آن گونه برای تو طلب آمرزش وشفاعت میکنم که جن و انس دچار شگفتی شوند.پیکر وی را در مکه، کنار قبر پدرشان عبدالمطلب (علیه السّلام) و در قبرستان حُجون به خاک سپردند.
پیامبر سال وفات ابوطالب(علیه السّلام) را «عامُ الحُزْن» (به معنای سال اندوه) نامیدند.
📜وصیت جناب ابوطالب (علیه السّلام)
▪️ هنگام وفات دستور دادند بزرگان قريش اجتماع نموده و به آنها چنين گفت:
《من محمّد (صلّی الله علیه وآله)را به شما توصيه می كنم، زيرا او امين قريش و راستگوى عرب و حائز كمالات است، آئينى آورده كه دلها بدان ايمان آورده، اما زبان ها از ترس شماتت به انكار آن برخاسته است من دارم می بينم كه افتادگان و ضعيفان عرب، به حمايت او برخاسته و به او ايمان آورده اند و محمّد به كمك آنها بر شكستن صفوف قريش قيام نموده است، سران قريش را خوار، خانه هاى آنان را ويران و بی پناهان آنها را قوى و نيرومند و مصدر كار نموده است.
سپس گفتار خود را با جمله هاى زير پايان داد:
《اى جمعيت قريش از دوستان و حاميان حزب او (اسلام) گرديد، هر كس پيروى او را نمايد، سعادتمند می گردد.
و نيز خطاب به فرزندان عبد المطلب فرمود: «لن تزالوا بخير ما سمعتم من محمّد و ما اتّبعتم امره فاطيعوه ترشدوا» . شما مادامى كه از محمّدحرف شنوى داريد، و از او امر او اطاعت می كنيد، در خير و سعادت هستيد. @mnse30
ا❇️◼️❇️◾️
ا◼️❇️◾️
ا❇️◾️
ا◾️
#سادات
#مبنای_سادات
ا🟢 تعریف (مبنای) سادات
▪️ قسمت ۴ از ۴ (آخر):
3️⃣ حرمت صدقه
یکی دیگر از دلایلی که مدعا را اثبات می کند و در ادامه بحث خمس باید به آن پرداخته شود، بحث «حرمت صدقه بر آل محمد (علیهم السلام» می باشد. چنانچه در روایات تصریح شده است، صدقه بر آل محمد (علیهم السلام) حرام شده است، چون خمس بر آنان حلال شده.
همانطور که از حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که فرمودند:
➖ «إنّ الصدقة لا تحلّ لآل محمد صلی الله علیه و اله و سلم». [الکافی، ج۳، ص۵۶۲]
➖ «إنّ هذه الصدقات إنّما هی أوساخ الناس، وإنّها لا تحلّ لمحمد ولا لآل محمد». [شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار (علیهم السلام)، ج۲، ص۴۸۶]
✔️ و اما آل محمد (علیهم السلام) طبق تفسیر امام صادق (علیهم السلام) عبارتند از « مَنْ حَرُمَ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله نِکَاحُهُ». [الإعتقادات، ج۱، ص۱۱۲] بنابراین أبناء الزهرا (سلام الله علیها) آل محمد (علیهم السلام) می باشند و نه غیر ایشان.
➖ همین است که آن حضرت در روایت صحیح السند دیگری، بنی هاشم را از أبناء الزهراء (سلام الله علیها) جدا کرده و فرمودند: «أَعْطُوا الزَّكَاةَ مَنْ أَرَادَهَا مِنْ بَنِي هَاشِمٍ فَإِنَّهَا تَحِلُّ لَهُمْ، وَ إِنَّمَا تَحْرُمُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْإِمَامِ الَّذِي مِنْ بَعْدِهِ وَ الْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ». [الكافي، ج۴، ص ۵۹]
➖ و نیز در روایت دیگری آمده است که حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) صدقات را به بنی هاشم می دادند اما به أبناء خویش صدقه نمی دادند: «أَنَّ فَاطِمَةَ جَعَلَتْ صَدَقَاتِهَا لِبَنِي هَاشِمٍ وَ بَنِي الْمُطَّلِبِ». [من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص ۳۸]
➖ نیز در روایت دیگری امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «لا و اللّه يا عبد الرحيم ما لمحمدي فيها نصيب غيرنا»؛ [الکافی، ج۱، ص۲۲۸] یعنی آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) کسی غیر از أبناء الرسول یا بنی الزهراء (سلام الله علیهما) نمی باشد.
💠 آرای فقها
بر اساس ادله های سه گانه ای که در این چهار قسمت گذشت، برخی فقها در آرای خویش به صراحت یا به تعریض بر این مطلب تاکید داشتند که مبنای سیادت، «فاطمی» می باشد؛ شهید اول و محقق کرکی از آن جمله اند.
🔹 شهید اول در البیان می نویسد:
و يستحبّ توقير بني فاطمة (عليها السلام) على باقي الهاشميّين؛ لزيادة القرب إلى النبيّ (صلى الله عليه و آله) ثمّ باقي بني عليّ (عليه السلام)، ثمّ باقي الطالبيّين، ثمّ الباقون من الهاشميّين.
ایشان معتقد به توقیر بنی فاطمه (علیها السلام) و بعبارت دیگر سادات فاطمی بر باقی هاشمیین است.
سبب توقیر، شدت قرب آنان به حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) میباشد.
🔹 محقق کرکی نیز در رساله «الاشراف علي سيادة الاشراف» می نویسد:
بنا بر استحباب نزد شيعه، بني فاطمه بر بقيه هاشمیين بني علي و سپس بر باقي طالبيين و ديگر بني هاشم در گرفتن خمس رجحان دارند.
@mnse30