هدایت شده از دگرش...
⭕️ بازگشت ظریف و رقابت سه آینده!
به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه 14 خرداد 1402
بخش اول
🌕 محسن دنیوی
🔺دوروز قبل(۱۳ خرداد ۱۴۰۲) یعنی در آستانه سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، دکتر محمد جواد ظریف، متنی را در صفحه خودشان در اینستاگرام منتشر کردند که بسیار مهم و قابل توجه و دقت است.
فارغ از محتوای بسیار مهم، زمان انتشار هم مهم است. چون ظریف یک سیاستمدار آشنا با رسانه است و انتخاب سالگرد امام برای انتشار متنی که شاید بتوان آن را امتداد گفتگوی معروف و جنجالی او با سعید لیلاز درباره دوگانه میدان و دیپلماسی دانست، اتفاقی نیست و می توان آن را یک رفتار و کنش سیاسی معنادار قلمداد کرد.
🔺اما آنچه از همه مهمتر است این است که جامعه ایرانی به شدت به این جنس از سخن گفتن و گفتارهایی اینچنین برای شکلگیری گفتگو نیاز دارد. متن دکتر ظریف بدون درنظر گرفتن سویه های سیاسی آن، دارای نکات بسیار مهمی برای گفتگو درباره ایران و وضعیت گذشته، حال و آینده آن است. متنی که در آن به تاریخ ۷۵ ساله برنامه ریزی در ایران اشاره شده و وضعیت ایران را نه در مقیاس ده سال و چهل سال بلکه از ۲۰۰ سال قبل تا الان تحلیل می کند. تمام این موارد، متن دکتر ظریف را ارزشمند می سازد و هر چقدر که با آن هم نظر نباشیم، نمی توانیم از اهمیت آن بکاهیم.
🔺به دلیل همین اهمیت اجازه دهید نکات دکتر ظریف با دقت لیست کنیم
▪️نکته اول؛ متن با انتقاد و گله تلخ ظریف از خودمان یعنی از مردم ایران شروع می شود. چیزی که در آن مصاحبه قبلی هم تا حدودی حس می¬شد و ظریف در ادامه هم بر این نکته تاکید می کند که این انتخاب غلط بین آرزوگرایی و آرمان خواهی و انتخاب نکردن واقع گرایی فقط ویژه مردم عوام نیست و نخبگان ایرانی هم دچار چنین عارضه ای در طول تاریخ ایران بوده و احتمالا همچنان هستند.
▪️نکته دوم؛ جمعبندی مهم درباره سیاست در ایران پانصد سال گذشته به ویژه در زمینه سیاست خارجی است و آن هم اینکه ما زمانی قلمرویی گسترده داشتیم و الان در سودای تصرف دوباره آن هستیم و اغلب نمی توانیم فاصله این آرزو و هدف را با واقعیت و امکاناتمان درک کنیم. یعنی رویای فتح دوباره قله و رسیدن به ایران بزرگ و قوی سبب شکل گیری آرزویی در ذهن ایرانیان شده است که فاصله این آرزو تا واقعیت های ما و امکاناتمان، سبب بروز مشکلات متعدد شده است.
▪️نکته سوم؛ هم بسط نکته دوم است؛ به شکلی که ظریف بیان می کند که ما در طول تاریخ، اهدافمان را بر اساس آرزوهایمان چیده ایم و به توانایی هایمان توجهی نکرده ایم و این یک گرایش تاریخی است و در طول ۷۵ سال برنامه ریزی توسعه از پهلوی تا جمهوری اسلامی هم ادامه داشته و اختصاص به یک نظام سیاسی هم ندارد و ویژگی ملت ایران است. همین ویژگی هم باعث شده که در طول تاریخ خود، سیاستمدارانی که تلاش کردند از خسارات ناشی از همین حرکات آرزومندانه بکاهند را سازشکار و خائن نامیدیم.
🔺در نهایت هم دکتر ظریف از ایده مطلوب خود می گوید و آن را کنشگری مرزی می نامند. مسیری که چشم به آرمانها دارد و استوار بر توانایی هاست. گفتار و سخنی که به نظر می رسد قصد دارد از مفهوم سازش در بستر تدبیر و امید و عقلانیت، اعاده حیثیت کند و در برابر مفاهیم انقلابی گری، مرد میدان، مقاومت، تحول و ...یک دوگانه جدی را امتداد دهد.
پایان بخش اول
ادامه دارد...
کانال ایتا و وبلاگ یادداشتهای شخصی
@degaresh1
donyavi1979.ir
هدایت شده از دگرش...
⭕️ *بازگشت ظریف و رقابت سه آینده!*
به بهانه یادداشت کوتاه دکتر محمدجواد ظریف در آستانه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بخش دوم
🌕محسن دنیوی
🔺در بخش اول بیشتر روی سه نکته اصلی متن دکتر ظریف تمرکز کردیم و حالا به محتوای مطالب ایشان خواهیم پرداخت.
۱. چندی قبل دکتر رنانی هم متنی منتشر کردند و در آن متن از بی آیندگی ما ایرانیان گفتند. دکتر ظریف هم در این متن، تصویر ما ایرانیان درباره آینده را به آرزوی محال و دور از دسترس و تخیلی نزدیک کردند. اما نکته اینجاست که ما ایرانیان نه مانند آنچه دکتر رنانی گفته بی آینده هستیم و نه مانند آنچه دکتر ظریف بیان کرده، متوهم! بلکه مشکل اصلی این است که ما ایرانیان آیندههای متفاوتی داریم و هنوز بر سر یک تصویر از آینده به توافق نرسیدیم.
حداقل سه تصویر پرقدرت از آینده در ایران امروز هست که هر سه نخبگان و هواداران عمومی دارند.
🔺 آینده اول؛ آینده است که دوست دارد ایران بخشی از جهان امروز باشد و به درجه و رتبه کشورهایی مانند ژاپن و آلمان برسد و بتواند یک نمونه از توسعه ایرانی شده را تجربه کند. در این نگاه، دین امری فردی و کشور به صورت سکولار و دموکراتیک و با بازگشت و رهبری نخبگان متعدد ایرانی که در نقاط مختلف جهان پراکنده هستند اداره خواهد شد و در طول کمتر از یک ربع قرن، به سطح کیفی زندگی قابل قبولی بر اساس استانداردهای جهانی خواهد رسید.
🔺آینده دوم مربوط به کسانی است که شبیه جریان اول مشتاق توسعه مدرن ایران هستند. اینان قصد ندارند نظم فعلی حاکم بر جهان و روند توسعه طراحی شده و مشترک بین ملل متحد را به هم بزنند، بلکه دوست دارند در همین نظم فعلی، با پافشاری بر قوانین اسلامی(برخلاف جریان اول)، نحوی از حکومت اسلامی را ایجاد کنند که هم اسلامی باشد و هم به شدت قدرتمند و ثروتمند که شاید نماد امروزین آن چیزی برتر از عربستان و امارات و قطر با پروژه های فوق پیشرفته و سرمایه گذاری های غیرعادی در زمینه توسعه شهری، هوش مصنوعی، رباتیک و عرصه های دیگر باشد.
🔺اما آینده سوم؛ آیندهای است که به مانند دو نگاه قبلی به دنبال پیشرفت است، اما پیشرفت را متفاوت از توسعه به سبک اسناد و برنامههای سازمان های جهانی می داند. مانند تصویر دوم بر جریان یابی اجتماعی اسلام تاکید دارد اما برخلاف جریان دوم بر این باور است که نمی توان در نظم فعلی حاکم بر جهان، به آیندهای مستقل و با حفظ هویت ایرانی و هویت اسلامی رسید و اگر نظم فعلی و حاکمیت سازمان های بین المللی، برنامه های بین المللی و قوانین بین المللی به رهبری آمریکا و همراهان اصلی این کشور تغییر نکند، نمی توان حقیقتا یک کشور مستقل ایرانی و اسلامی ایجاد کرد و در بهترین حالت، می شود ژاپن و یا عربستان به عنوان اقماری از آمریکا در خاورمیانه یا شرق آسیا و خاور دور بود.
🔺همانگونه که بیان شد، این سه آینده، هر سه طرفدارانی در بین نخبگان و عموم مردم دارند و هر سه، بخشی از قدرت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ایران را در اختیار دارند و هیج یک نمی تواند به راحتی، دو جریان دیگر را از صحنه رقابت خارج کند.
پس مشکل آنگونه که دکتر ظریف مطرح کردند در آروزی محال داشتن و واقع گرا نبودن نیست، بلکه در تفاوت در تصویر آینده است. دکتر ظریف، جایی بین تصویر اول و دوم قرار دارند و از آنجایی که ایشان ایستاده است، روشن است که آینده سوم که طرح انقلاب اسلامی و روح الله خمینی بوده است، آروزی دور از واقعیت و بی توجه به امکانات و توانایی جلوه می کند.
در حالی که از منظر سوم که امام خمینی به وضعیت ایران و جهان اسلام و عرصه بین الملل نگاه می کردند، دو رویکرد قبلی و مخصوصا جریان دوم نشدنی و آرزوهای محال هستند. چون در تصویر اول و دوم از آینده، ایران در بهترین حالت در مدار دوم و یا سوم کشورهای توسعه یافته جای خواهد گرفت و امکان ندارد بتواند به جایگاه حقیقی خود به عنوان کشوری با توانمندی و تاریخ ویژه دست پیدا کند و باید به همین ریزه خواری سفره بزرگان جهان راضی باشد. البته بخشی از حامیان تصویر اول و دوم از آینده ایران، مشکلی با این قضیه ندارند و اصلا آن را اینگونه تحقیرآمیز نمی بینند و قرار گرفتن در جایگاه واقعی و پرهیز از زیاده گویی و زیاده خواهی درباره جایگاه ایران را راه حل اساسی تغییر وضعیت کشور می دانند.
اما از منظر تصویر سوم که رهبران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بیان کرده اند، تنها با تغییر نظم سلطه جویانه فعلی در جهان است که امکان پیدایش قطب های جدید قدرت در جهان به وجود می آید و ایران می تواند جایگاه و رتبه خود را تغییر داده و تعیین کند. پس طرح انقلاب و امام برای ایران نه تنها محال و توهمی نیست، بلکه شاید تنها راه واقعی پیش روی ملت ایران است که به جایگاه حقیقی خود برسند.
ادامه دارد..
هدایت شده از دگرش...
🔺نشانه هایی برای توهمی نبودن آن تصویر از آینده ایران هم می تواند این باشد که امام خمینی با همین نگاه، نظم سیاسی حاکم بر کشور ایران را تغییر دادند و در آنجا هم هر کس به امکانات و واقعیت نهضت خمینی نگاه می کرد، احتمال تحول را در حد صفر می دانست. اما امام با تکیه بر عواملی که شاید دکتر ظریف به آنها به عنوان امکانات توجه ندارند، این انقلاب را بدون سلاح، بدون رسانه رسمی مدرن و بدون حمایت خارجی به سرانجام رساند و هشت سال دفاع از وطن را در یک فاصله غیرقابل تصور در زمینه امکانات و نیروی انسانی در برابر عراق به نتیجه رساند و قدرت منطقه ای ایران را گسترش داد.
🔺نکته آخر هم اینکه در متن دکتر ظریف، مفهوم دشمن غائب است و همه چیز به درون باز می گردد. یعنی آرزوهای محال برای یافتن قدرت برتر برای ایران، سبب چنین وضعیتی شده است و ایشان هیچ اشاره ای به طراحی ها و عملیات¬ های هر روزه دشمنان ایران برای تخریب این کشور نداشتند.
در حالی که بر اساس تصویر سوم، ایران پس از انقلاب اسلامی وارد یک چالش جدی با برنامه ها و قوانین و سازمان های بین المللی در زمینه چگونگی اداره امور جامعه بر اساس شاخص ها و قواعد متفاوت در ایران با بقیه کشورهای حهان شده است. با انقلاب اسلامی جایگاه دین و معنویت در زندگی اجتماعی و در ساختار حاکمیت پررنگ شده و این برخلاف اصلی ترین رویه سیاست در جهان جدید است. پس به طور طبیعی ایران در محیطی بیرون مدارهای توسعه یافتگی به رهبری قدرت های جهان امروز قرار می گیرد و تا زمانی که ما بر این مسیر و آنها بر مسیر خود اصرار و پافشاری و اصرار دارند نمی توان تغییرات بنیادینی در روابط ایجاد کرد. مسئله ایجاد تغییرات بنیادین در نظم و تعادل فعلی در جهان است و اگر این عمق از مسئله انقلاب اسلامی ایران را درک نکنیم و یا آن را توهمی و تخیلی بدانیم و بنامیم، نمی شود انتظار داشت که در برنامه ریزی های بیست ساله و پنج ساله و سالانه و ماهانه و روزانه، بین کسانی که تصویرهای مختلفی از آینده دارند، اشتراک نظر جدی شکل بگیرد.
پایان
کانال ایتا و وبلاگ یادداشتهای شخصی
@degaresh1
donyavi1979.ir
هدایت شده از محمد غلامی
🔷 شبانه روز از شب شروع میشود نه روز!
* برنامه ریزی برای شب را مقدم کنیم. اوقات شب را مدیریت کنید.
@namazeshab313
💥 آیتالله میرباقری در گفتوشنود با مدیران تلویزیون:
◀️ مأموریت رسانههای انقلاب اسلامی، تربیت انسانِ عصر ظهور است نه انسانِ توسعۀ غربی.
🔷 انقلاب اسلامی طنین مجدد نبأ نبیاکرم(ص) و نبأ عظیم در عالَم است و درگیری در حال حاضر در این مقیاس تعریف میشود؛ رسالت انقلاب اسلامی مقابله با یک خبر فاسقی که در جهان امروز، در مقابل نبأ نبی اکرم(ص) قرار گرفته است.
🔷 رسانههای مدرن، متعهد به بسترسازی برای تحقق الگوی توسعه در مقیاس جهانی هستند و تمام رفتارشان معطوف به بستر اقامه حیات مادی است. در مقابل، رسانههای ما باید بستر تحقق پیشرفت و تمدن اسلامی باشند.
🔷 مأموریت رسانهای ما، تربیت انسان در تراز تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی و عصر ظهور است. کما اینکه ماموریت رسانه غرب، تربیت انسان در تراز عصر روشنگری است با مختصاتی که برایش تعریف میکند.
🔷 پس از اشراف رسانه نسبت به میدان درگیری و رسیدن به تصویری روشن از انسان و جامعه ترازی که قصد ساختن آن را دارد، از مهمترین نکاتی که در قدم بعد باید حتما در ذهن ما باشد بحث تصویر است. باید تصویر جامعی از حیات پیش روی انسانها بگذاریم تا بتوانند حرکت کنند.
بهترین ابزار ما داشتن تصویری روشن از هدف و مسیری است که البته واجد نظام معقول باشد. بهترین شکل ساماندهی اراده انسان این است که از طریق تصویری جامع، رابطه او با افعال خرد و جزئیاش برقرار شود و بتواند افعال خود را در بستر آن تصویر بفهمد.
🔷 وظیفه دستگاه هنر و هنرمند این است که باید از آن آینده روشن در جهان امروز متولد شود سپس جهان امروز را به سمت چنین آیندهای هدایت کند.
رسانه باید تصویر روشنی به ملت منتقل کند و تمام فعالیتهایش پیوست آن تصویر را داشتهباشد. شکل اندیشهای این تصویر، ابتدا یک نظام فکری بزرگ است که در آن کل نظام هستی و مسیر حرکت انسان به سمت غایات دیده میشود.
🔷 خاصیت تلاوت کثیر قرآن ارائه همان تصویر به انسان است. یعنی انسانی که دائم قرآن میخواند آن تصویر در روحش جا میگیرد و به سمت آن حرکت میکند؛ هستی و نظام آفرینش را مشاهده میکند و میتواند تصویری از مسیر خود تا ظهور، رجعت، قیامت، عوالم ملکوت و ملک و نظایر آن داشتهباشد. او درگیریهای این میدان و دستگاه شیطان را با تمام وسعتش میبیند و با اطلاع از پایان، از مراحل درگیری و ابتلائات، تصویری روشن دارد.
ما باید دنبال چنین نظام فکری باشیم و آن را به جامعه دهیم تا رابطه بین رفتار خودش با آن نظام اعتقادات ایمانی را بفهمد.
🔷 ما برای پیشبرد انقلاب اسلامی نیاز به دولت مردم هم داریم که این دولت مردم، قرارگاهی است. باید در لایههای مختلف، یک رسانه قرارگاهی مردم، تاسیس شود تا چنین رسانهای بتواند لکوموتیوی برای به حرکت درآوردن خود این رسانه شود.
به خلاقیتهای مؤمنانه در حوزه تصویر بها دهید تا ببینید چقدر برایتان تصویر خرد و کلان درست میکنند. باید یک رسانه مردم، به راه انداخت که قرارگاهی و جهادی باشد. در این صورت امکان مقابله با رسانه فراگیر دشمن فراهم میشود.
🔗 منبع: روزنامه جام جم:
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/181807
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
# خبری از عزیز زهرا نیست!!!
🎙شاعر: احمد بابایی
🇮🇷پیشرفتهایی که ۴۰۰ سال زمان نیاز داشت، طی ۴۴ سال انقلاب اسلامی با اینهمه تحریم، اتفاق افتاده و ادامه دارد.. 🇮🇷💫
🥇اولین جايگاه جهان در:
۱- تولید داروی گیاهی مقابله با ایدز
۲- داروی گیاهی درمان روماتیسم
۳- داروی گیاهی زخم پای دیابتی
۴- ساخت پروتز عصبی
۵- پیوند نای و زیست مصنوعی تک مرحلهای
۶- تولید پودر استخوان
۷- تولید ایمپلنت چشمی
۸- تولید قطعه تلسکوپ رصدخانه
۹- تولیدکننده میتونین
۱۰- حوزه فناوری نانو
۱۱- راهانداز شیرِ چهارراه نفت..
🥇اولین جایگاه منطقه در:
۱- در ساخت تانک
۲- ساخت استارتر هواپیما
۳- پژوهشهای هستهای
۴- تولید پرینتر سهبُعدی میکروسکوپی (مقام اول خاورمیانه)
۵- رتبه علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در میان کشورهای اسلامی
۶- تولید افشانه پاک در آسیا
۷- لولههای چدنی ۲ هزار میلیمتری در آسیا..
🥈دومین جایگاه جهان در:
۱- تولید هواپیماهای استراتژیک خورشیدی
۲- تکنولوژی بیودیزل
۳- پهپاد رادارگریز
۴- فناوری تشخیص هویت از روی چشم
۵- ساخت دریچه قلب
۶- درمان تالاسمی با پیوند مغز استخوان
۷- تولید کارتریجهای نامرئی
۸- تولید نانودارو در جهان
۹- تولید داروی تزریقی ضدسرطان
۱۰- ساخت کیت ارزان و سریع برای درمان بیماریهای لثه
🥉سومین جایگاه جهان در:
۱- تولید دکل انتقال برق
۲- دانش تبدیل گاز به بنزین
۳- فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی
۴- استخراج سلولهای بنیادی از دندان شیری
۵- درمان نازایی
۶- تولیدکننده داروی بیماری اماس
🏅چهارمین جایگاه جهان در:
۱- تولید و ساخت موشکهای دوربرد
۲- فناوری نوین درمان ناشنوایی
۳- تولیدکننده بیو اتانول
۴- داروهای بیو تکنولوژیک
🎖پنجمین جایگاه دنیا در:
۱- المپیادهای جهانی
۲- تولید داروی انعقاد خون
۳- سازنده ربات انساننما
۴- ارتش سایبری
۵- در مسابقات علمی
۶- دستیابی به فناوری و دانش کامل چرخهی سوخت هستهای
۷- تعمیر کابلهای فیبر نوری در اعماق دریا
🎖ششمین تولیدکننده زیردریایی جهان
🎖هفتمین جایگاه جهان در:
۱- حوزه نانو تکنولوژی
۲- منعقدکنندههای موضعی خون برای متوقفکردن خونریزی در کوتاهترین زمان ممکن
🎖هشتمین جایگاه جهان در:
۱- قدرتهای فضایی دنیا
۲- تولیدکننده اورانیوم ۲۰ درصد
🎖نهمین جایگاه جهان در چرخهی کامل فضایی
🎖دهمین جایگاه جهان در:
۱- صاحب بزرگترین تلسکوپهای جهان
۲- در انجماد و نگهداری سلولهای بنیادی جنسی
۳- فناوری لیزر
۴- ساخت توربین
۵- پیوند ریه
۶- تولیدکننده دستگاه پیشرفتهی تصویربرداری دیجیتال اشعهی ایکس
🎖یازدهمین رتبه جهانی تولید علم در:
۱- رشته مهندسى هوا فضا
۲- رشته انرژى اتمى
۳- رشته شیمى
🎖چهاردهمین رتبه جهانی تولید علم در رشته بیوتکنولوژى
🎖شانزدهمین رتبه جهانی در:
۱- ثبت مقاله علمی
۲- تولید علم در رشته نانو و نانوتکنولوژی
🎖نوزدهمین رتبه جهانی تولید علم در:
۱- رشته پزشکى
۲- رشته فیزیک و نجوم
🏵 بهعنوان یک ایرانی به خودم میبالم که کشورم یکی از:
۱- کشورهای سازندهی کشتی اقیانوسپیما
۲- طراح و تولیدکننده ماهوارهبر
۳- طراح و تولیدکننده توپ دریایی
۴- توانمند در تولید رادیودارو
۵- طراح و تولیدکننده موشک دوشپرتاب
۶- طراح و تولیدکننده خودروی تاکتیکی در حوزه نظامی
۷- طراح و تولیدکننده سلاح ملی خیبر
۸- طراح و تولیدکننده مسلسل، خمپارهانداز، تیربار، نفربر و تانک
۹- پیشگام مهندسی ژنتیک
۱۰- مجهز به آزمایشگاه جنگنده
۱۱- متخصص در پیچیدهترین جراحیهای مغز
۱۲- متخصص در سختترین عملهای جراحی و اورولوژی
۱۳- متخصص در سختترین عمل جراحی رفع نقص مادرزادی
۱۴- متخصص در اجرای پیوند سلولهای بنیادی قرنیه چشم
۱۵- تولیدکننده خودروی بدون سرنشین
۱۶- تولیدکننده موشک بالستیک
۱۷- تولیدکننده ناوشکن
۱۸- تولیدکننده جنگنده
۱۹- تولیدکننده بالگرد شکاری
۲۰- تولیدکننده زیردریایی
۲۱- متخصص در کشف ژن نابینایی
۲۲- تولیدکننده ربات هوشمند دستیار جراح
۲۳- تولید دستگاه حفاری نفت و گاز
۲۴- سازنده توربین نیروگاه برقآبی
۲۵- خودکفا در تولید کیک زرد
۲۶- تولیدکننده سریعترین اژدر رادارگریز
۲۷- بزرگترین حوضچه تعمیر و ساخت کشتی در خاورمیانه
۲۸- توانمند در ارسال موجود زنده به فضا
۲۹- تولید لباسهای فضانوردی
۳۰- مجهز به تکنولوژی انحراف موشک کروز
۳۱- تولید قایق پرنده رادارگریز با سرعت حدود ۱۹۰ کیلومتر درساعت
۳۲- جزو ۱۴ سازنده توربینهای بادی بزرگ در دنیا هستیم.
🇮🇷ایران قوی بعد از انقلاب اسلام و درگرو ارادت به ولایت فقیه واقع شد
نه ملی گرایان ترسو که همیشه اعمالشان نابود کننده استقلال و آزادی این ملت بوده🇮🇷
@ostadmirbaqeri1382clip _1.mp3
4.93M
🔹مدرنیته، «یومِ الوقتِ المعلومِ» ابلیس و آرمانیترین وعدۀ او به بشر است. ابلیس، تلوّن بیش از این نمیتواند ایجاد کند.
🔹پذیرش نظام ولایت فقیه در عصر غلبۀ لیبرالدموکراسی، علامت رشد دینداری در جهان است.
🔹انقلاب اسلامی برای توسعه ظرفیت، به «فقه حکومتی، حکمت حکومتی و اخلاق حکومتی» نیاز دارد. (۱۳۸۲)
☑️ @mirbaqeri_ir
آقای دکتر امروز در مراسم ده کیلومتری غدیر حضور داشتید؟ موکب ها انرژی مصرف کردند. غذا تولید کردند. اما نفروختند و در gdp نيامد. حجم بسیار زیادی از انرژی ایران در نابازارها مصرف می شود. تولید می کند اما در شاخص تولید وارد نمی شود. شاخص شدت انرژی هیچ گویایی در ایران ندارد.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
Ejtehad Tamadoni.pdf
325.6K
✅ مقاله مستخرج از طرح پژوهشی «اجتهاد تمدنی: چیستی، چرایی چگونگی»، به قلم استاد #واسطی
🔹به مناسبت انتخاب به عنوان اثر برگزیده چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی
@iictchannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
♨️ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔖 سلسله پیشنشستهای کمیسیون «مدیریت تحوّل علوم انسانی»
💠 نشست اول (در قالب کرسی ترویجی)
🔰با موضوع: فهم ماهیت حکمرانی علم در مسیر تحوّل علوم انسانی: مدیریت بر مدیریتناپذیر
🔸 ارائه: دکتر سید مجتبی امامی
🔸ناقد: حجتالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند
🔸 دبیر نشست: دکتر حمید ابدی
🗓 زمان: سه شنبه 10 مرداد ساعت 14
مکان: بزرگراه بابایی(شرق به غرب)، دانشگاه دفاع ملّی، دانشکده مدیریت
🌀 جهت شرکت در نشست، با حساب های کاربری زیر در پیامرسان ایتا یا بله هماهنگ فرمایید:
🆔 @Hamid_Abadi
🆔 @hamid_abadi401
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch
دانشگاه عالی دفاع ملّی
https://sndu.ac.ir/fa
35.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گام دوم / مصطفی جمالی,
مهندسی تمدن نوین اسلامی ـ جلسه 17
🌐آدرس کانال گام دوم:
🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110
⭕️ آمار جالب درباره بینندگان تلویزیون در انگلستان و مقایسه با بینندگان برنامههای مذهبی در ایران
🔸شهاب اسفندیاری:
🔹پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🆔 @YjcNewsChannel
💠 عقلانیت مبتنی بر وحی
🔸 سید مهدی میرباقری
باید کل مراحل تحقیق و علم ذیل دین قرار بگیرد؛ یعنی باید وحی حاکم بر عقلانیت نظری، تجربی و کاربردی شود، تا کل عقلانیت اجتماعی به حجیت برسد و همه ذیل وحی عمل کنند. البته علوم مختلف نقلی نمیشوند بلکه باید استناد همه علوم به وحی تمام شده و به عبارت دیگر باید همه علوم دینی شوند و به حجیت برسند.
بنابراین پایگاه حجیت علوم بازگشت به یقین ندارد که مرحوم شهید صدر در اسس المنطقیه دنبال کردهاند، بلکه حجیت علوم به این است که تابع وحی باشند؛ لذا وقتی رفتار اجتماعی حجیت پیدا میکند که همه علوم تابع وحی شده و از این طریق به حجیت رسیده باشد. به عبارت دیگر محاسبات علمی در ساخت مسکن و شهر و سایر امور تا به حجیت نرسد قابل اعتماد نیست و وقتی حجیت پیدا میکند که وحی در آنها جریان پیدا کرده باشد. لذا همانطور که در فقه باید یقین مستند به تولی ایجاد شود تا به حجیت برسد، در سایر علوم هم یقینی حجیت دارد که مستند باشد.
در واقع علوم مبتنی بر مفروضات و غایاتی شکل میگیرد و به تعبیر دیگر علم در یک چارچوب و پاراداریم خاصی شکل میگیرد که اگر این چارچوب عوض شود کل علم عوض میشود؛ لذا دستگاههای مختلف طب و دستگاههای مختلف ریاضی و... وجود دارد که در چارچوبهای مختلفی شکل گرفته است؛ لذا این سؤال مطرح میشود که کدام یک از این دستگاههای مختلف در طب و ریاضی و سایر علوم حجیت دارند؟ در پاسخ به این سؤال میتوان گفت که علمی حجیت دارد که وحی در آن جریان پیدا کرده و بر اساس تعبد و تولی به وحی تولید شده باشد؛ لذا همانطور که در فقه یقینی که ناشی از تولی باشد حجیت دارد در سایر علوم هم یقینی حجیت دارد که ناشی از تعبد و تسلیم به وحی باشد. البته تولی به وحی در علوم مختلف متفاوت است ولی به هر حال تا تولی و تسلیم به شارع مقدس نداشته باشند حجیت پیدا نمیکنند.
📚تقریر فلسفه اصول، جلسه 67 – سه شنبه 11-11-1401
🏠@feghhevelaee
🌐انقلاب اسلامی امتداد جریان شیخ فضل الله یا مرحوم نائینی ؟
🔸 سید مهدی میرباقری
با يک نگرش فلسفۀ تاريخي و مطالعه تاريخ از يک موضع فرانگرانه مي توان دريافت كه مسير عبور به سمت جمهوري اسلامي ـ که خود سرآغاز نوع ديگري از تاريخ تمدن بشري بوده و در مقابل تمدن غرب به پرسش زمانه تبديل شده ـ از سلطنت استبدادي به سلطنت مشروطۀ مشروعه و از مشروطۀ مشروعه به جمهوري اسلامي است. به نظر ميرسد اگر علماي بزرگ شيعه در مسير اين حرکت دچار اشتباه ميشدند و به دنبال جريان سکولاري مانند ملي مذهبي ـ حتي آنهايي که نماز شب خوان بودند اما فقط به مشروطه و جمهوري اعتقاد داشتند. نه مشروطۀ مشروعه و جمهوري اسلامي ـ حركت مي كردند و در نتيجه جريان سكولار در مقابل سلطنت به پيروزي ميرسيد، بيشك گذار به سمت جمهوري اسلامي، بسيار دشوار ميشد. در اين صورت ممكن نبود امام (ره) بتوانند اين نهضت را با اين کيفيت پيش ببرند.
بر اساس يک نگاه فرانگرانه بايد از سلطنت استبدادي به سمت مشروطۀ مشروعه و سپس به سمت جمهوري اسلامي عبور كرد. نه به سمت مشروطه. چرا كه مشروطه حتي دخالت اسلام در قوانين عادي را نميپذيرد. در صورت تحقق مشروطه چگونه ميتوان اسلام را در ساختارهاي کلان جامعه دخيل كرد؟ قوانين مدني حقوق جزايي و کيفري ايران، پس از مشروطه بر اساس فقه نوشته شده است متأثر از مشروطۀ مشروعهخواهان و روشنگريهاي امثال مرحوم شيخ شهيد فضل الله نوري است؛ در غير اين صورت به هيچ وجه قوانين ايران بر اساس اسلام نوشته نمي شد و همانگونه که ساختار آن از حقوق فرانسه اخذ شد، محتواي آن نيز از حقوق فرانسه گرفته مي شد. در ادامه نيز يكي از اين دو جريان به سمت جمهوري غربي و يا نظام سوسياليستي کمونيستي حركت ميكرد و ديگري به سمت جمهوري اسلامي.
بي شک بر مبناي يک نگاه كلان و با تحليلي فلسفة تاريخي، اين نتيجه قطعي است كه عالمان بصير هرگز نبايد دنباله رو روشنفکران سکولار باشند؛ به عبارت ديگر نبايد براي عبور از سلطنت در دام سكولاريسم افتاد. امروزه در مدل كلان بيداري اسلامي که در جهان ايجاد شده، دو مشكل وجود دارد؛ به عبارت ديگر انقلاب اسلامي در مقياس دنياي اسلام با دو مشکل مواجه است؛ يکي مشکل متحجرين يا سلفيها و وهابيها و مشکل ديگر روشنفکران سکولار. در دنياي اسلام جرياني که در مقابل انقلاب اسلامي شکل ميگيرد جرياني بر محور ترکيه و عربستان است. اين دو قطب متحجر و منفعل در دنياي اسلام، مانند دو لبة قيچي دست به دست هم دادهاند و قصد دارند انقلابهاي اسلامي منطقه را نابود کنند. عربستان تلاش ميكند انقلابهاي منطقه را در هاضمۀ سلفيگري منحل كند و تركيه قصد دارد اين جنبشها را در هاضمۀ غرب خنثي نمايد. اين دو جريان كه با تمام وجود پاي هدف خود ايستادهاند. بسيار خطرناک هستند. اگر اين دو جريان قدرت را در دست گيرند پيشرفت اسلام قرنها به تأخير ميافتد. اگر دنياي اسلام تحت لواي سکولاريستهاي به ظاهر مسلمان حرکت کند و يک نظام غربي را بر پا كند، سرنوشت نهضتهاي اسلامي، سرنوشت بدي خواهد بود. به عبارتي مصداق از چاله درآمدن و به چاه افتادن است.
اگر در در زمان مصدق جبهة ملي پيروز مي شد، بي ترديد حركت به سوي حکومت ديني بسيار دشوارتر ميبود؛ عبور از جريان مصدق، نسبت به عبور از جريان سلطنت بسيار سختتر بود. امام (رضوان الله عليه) بعد از انقلاب اسلامي به سرعت از جبهه ملي عبور کردند. طولي نکشيد كه امام (ره) از نهضت آزادي نيز كه جرياني مذهبي و برآمده از جبهه ملي بود، عبور كردند. آنها در پي يک تعامل مثبت و منفعل در مقابل تمدن غرب بودند. به همين دليل امام (ره) آنها را تحمل نمي کرد. از نظر فلسفۀ تاريخ و برخلاف كساني که با صفويه مقابله ميکنند و دم از تشيع صفوي و علوي ميزنند، شکل گيري حکومت و پادشاهي شيعي يکي از مراحل عبور حيات اجتماعي به سمت عصر ظهور بوده است. البته اين سلطنت بايد به تدريج به مشروطه مشروعه و سپس به حکومت ديني تبديل شود سپس از جمهوري اسلامي به سمت عصر ظهور حركت كند.
📚رفتارشناسی علمای عصر مشروطه بر اساس حکمت تاریخ
برای مطالعه سخنرانی کامل به کانال فقه ولایی و سرپرستی بپیوندید.
🏠@feghhevelaee
💢 سخنان جالب حاج مهدی رسولی در سالگرد مراسم شهید حججی؛ ابی عبدالله شهید انقلاب اسلامی است.
✍️ بیداری ملت
@bidariimelat
39.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نوحه و عرض ارادت ارسنجانیها به حضرت شاهچراغ و شهدای شاهچراغ (این سینه سرشار...).
#ارسنجان_شهر_من
#کربلایی_رضا_شریفی
#قرارگاه_فرهنگی_تربیتی_رضوان
✅ @rezwan_ir
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🔰 #اندیشه_منیر
انجمن علمی معارف اسلامی و اقتصاد با همکاری فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار میکند:
💠 *اَنْدِیشِهـ مُنِیرْ*
🔸 طرح اندیشه علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی
👤 مدرس:
*حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جمالی*
معاون آموزشی فرهنگستان علوم اسلامی قم
🕰️ زمان برگزاری جلسات:
شنبه ها | ساعت ۱۴ الی ۱۶
📎 لینک ثبتنام:
yun.ir/andisheh_monir
❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند.
_
❇️ انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
🆔 @isef_isu
✅ دکتر #مسعود_درخشان در برنامه مصیر (99/3/18):
#سید_منیرالدین_حسینی، به معنی واقعی کلمه، یک #متفکر_اقتصاد بود. رویکرد ایشان در اقتصاد با رویکردهای دیگران کاملاً متفاوت بود. ایشان استقلال فکری داشت و نظاممند فکر میکرد. وزارت علوم باید همان سالها به منیرالدین حسینی یک #کرسی_تدریس_فلسفه در بهترین دانشگاههای ایران میداد تا محققان را به پژوهش و تفکر بکشاند؛ همچنانکه در دنیا به نوابغ و فیلسوفان کرسی تدریس میدهند و به آنها بسیار احترام میگذارند.
امروز باید بر روی اندیشههای منیرالدین حسینی کاوشهای فکری صورت گیرد.
📎 لینک ثبتنام:
yun.ir/andisheh_monir
❌ دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام این امکان را دارند که این درس را به عنوان موضوع انتخابی با کد 501252401 در سامانه گلستان اخد نمایند.
_
❇️ انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
🆔 @isef_isu
مهندسی تمدن اسلامی از نگاه حکیم تمدن (آیت الله خامنه ای)
دوفصل نامه علمی _پژوهشی تمدن نوین اسلامی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده مصطفی جمالی
استادیار فرهنگستان علوم اسلامی قم، قم، ایران
چکیده
افق حرکت انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و در سخنان رهبر معظم انقلاب به زیبایی ابعاد گوناگون این افق تاریخی و فرایند دستیابی به آن ترسیم شده است و با اندک مقایسۀ این بیانات با دیگر سخنان اندیشمندان در حوزۀ تمدنشناسی بهحق میتوان از ورای حجاب معاصرت، نام «حکیم تمدن» را بر رهبر معظم انقلابa نهاد. این نوشتار بر این هدف است که با روش تحلیل محتوا، تحلیلی جامع و عمیق از فرمایشهای رهبر معظم انقلاب در حوزۀ مهندسی تمدن ن وین اسلامی ارائه دهد. در نگاه آیتالله خامنهای، مهندسی تمدن اسلامی در دو حوزۀ زیرساختی و سبک زندگی باید دنبال شود. زیرساخت نرمافزاری مهندسی این تمدن، اعم از نرمافزارهای دینی (فقه تمدنی، کلام و فلسفۀ کاربردی و اخلاق اجتماعی)، نرمافزارهای علمی (علوم انسانی، علوم پایه و تجربی) و نرمافزارهای عینی اداره (الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی) در هماهنگی باهم باید بهصورت کارآمد و عینی بستر تحقق سبک زندگی در ساحتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را فراهم آورند.
مهمترین چالش تمدنسازی در عصر انقلاب اسلامی، عبور هوشمندانه از تمدن مادی دنیای امروز (غرب) است. استفاده از وجوه مثبت تمدن غربی و انحلال آن در تمدن اسلامی، وجه جمع دو دسته از فرمایشهای آیتالله خامنهای در باب نحوۀ تعامل با مدرنیته و تمدن غربی است که این نگاه با نگاه غربگرایی، غربگریزی و غربگزینی تفاوت دارد؛ هرچند تمدن مادی امروز، تمدنی روبهافول است و بشر تشنۀ امروز در پیچ تاریخی نیاز به نسخهای جدید در زیست اجتماعی خود دارد و «تمدن نوین اسلامی» نسخۀ درمان بشر امروز است.
کلیدواژهها تمدن نوین اسلامی ،آیتالله خامنهای ،فقه تمدنی ،علوم اسلامی ،الگوی پیشرفت ،سبک زندگی
🌐آدرس کانال گام دوم:
🔸https://eitaa.com/mo_jamali_110