eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂 خداوندا! گاهی حکایت افکار بیهوده، مثل حرفهای بیهوده میشود و تمام فضای قلب و ذهنم را مشغول میکند. 💙 قلبم میشود مثل دروازه ای بی نگهبان که هر دم فکری می آید و فکری می رود. 🍁 مخصوصا زمانی که فراغتی  دست میدهد‌‌.  ▪️تبعات این افکار، همیشه دامنگیر من است و میتواند زمینه آلوده شدن به گناهم را فراهم کند. ▪️ غیبت، تهمت، دروغ، لهو و لعب و … 🔐 و من نیازمند آنم تا قفلی بر دروازه قلبم نصب کنم. 🍂 خدایا میدانم که تنها راه، این است که بزرگ شوم؛  💠 تا حدی که افکار و اعمال بیهوده را در شأن خود ندانم و شرافتم را ارزان نفروشم. 💠 و راز این بزرگ شدن و نجات یافتن از این نگرانیها فقط در این است که: با «یاد تو» و «اطاعت» از فرامین تو و «شکر» نعمتهای تو؛ خود را شریف و ارزشمند کنم. 🌿 خدایا آیا مرا در این راه یاری میکنی؟ دعای یازدهم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌿السلام علیک یا بقیه الله ✨چه قدر منتظرم من، خدا كند تو بیایی نشسته پشت درم من، خدا كند تو بیایی ✨غریب مانده‏‌ام اینجا، غریب مثل پرستو شكسته بال و پرم من، خدا كند تو بیایی ✨شب است و ماه تویی تو، نشان راه تویی تو ببین كه در به درم من، خدا كند كه بیایی... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 وقتی خدا دلش بخواد ببخشه، جای گناه ثواب می‌نویسه! استاد پناهیان الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر که صبحش با سلامی بر حسین آغاز شد حق بگوید خوش بحالش ↯↯ بیمه زهرا شد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💚 سفارشات پروردگار به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله: پروردگارم چندچیز را به من سفارش فرمود: ۱-اخلاص در نهان و آشکار، ۲-گذشت از کسى که به من ظلم نموده، ۳- بخشش به کسى که مرا محروم کرده، ۴- رابطه با کسى که با من قطع رابطه کرده، ۵-و سکوتم همراه با تفکر ۶-و نگاهم براى عبرت باشد. 📗بحار الانوار ج ۷۴ ،ص ۱۷۰ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فضای مجازی فرصتی فوق العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی است. ⁉️از مراجعه به کانالها و گروههای مختلف خسته شده اید؟؟ ⁉️در جستجوی کانالی هستید که آموزش معارف قرآن و عترت علیهم السلام را به صورت جامع و تخصصی داشته باشد؟؟ ✅پیشنهاد ما به شما کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در پیام رسان ایتا است 👇🏻👇🏻👇🏻 http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین در راستای فعالیت های حضوری خود در زمینه تفسیر و علوم قرآنی مباحث ذیل را به صورت مستمر، روزانه و رایگان در کانال بارگذاری می نماید. زمان بارگذاری : هر روز راس ساعت ۲۰ 🗓 شنبه : تفسیر عمومی بر اساس طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر مبنای تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات) 🗓 یکشنبه: تفسیر تخصصی بر اساس طرح مشکات (تفسیر تخصصی سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 🗓 دوشنبه: شرح احکام رساله شانزده مرجع 🗓 سه شنبه: اعراب آیات قرآن به همراه موضوعات صرف و نحو 🗓 چهارشنبه: حکمت های نهج البلاغه 🗓 پنج شنبه: سبک زندگی اسلامی 🗓 جمعه: حفظ قرآن کریم موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالاً طَیِّبا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ؛ پس اکنون از هر چه غنیمت گرفتید بخورید حلال و گوارای شما باد، و خداترس و پرهیزکار باشید، که خدا آمرزنده و مهربان است.﴿ ۶۹/انفال ﴾ ✅ موضوع: فدیه ⁉️آیا گرفتن مبلغی در برابر آزاد ساختن اسیران(فدیه) با اصول انسانی سازگار است ؟ ✍ در این آیه اشاره به یکی دیگر از احکام اسیران جنگی و آن مسئله گرفتن «فداء» شده است. ⬅️ بعد از پایان جنگ بدر و گرفتن اسیران جنگی گروه انصار به پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله عرض کردند ما هفتاد نفر را کشته و هفتاد نفر را اسیر کردیم و اینها از قبیله تو و اسیران تواند، آنها را به ما ببخش تا در برابر آزادی آنها «فداء» بگیریم (پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در انتظار نزول وحی آسمانی در این باره بود) آیه نازل شد و اجازه گرفتن «فداء» در مقابل آزادی اسیران داد. ⬅️ فداء در حقیقت یک نوع غرامت جنگى است زیرا در هر جنگى مقدار زیادى از سرمایه هاى اقتصادى و نیروى انسانى از میان می رود ، گروهى که به حق می جنگند حق دارند پس از پایان جنگ جبران خسارات خود را از دشمن بخواهند. ⬅️ یکى از طرق گرفتن خسارت مسئله فداء است، و با توجه به اینکه مبلغ فداء در آن روز در باره اسیران ثروتمند چهار هزار درهم و در باره افراد کم ثروت یک هزار درهم ، تعیین شده بود ، معلوم مىشود که مجموع اموالى که از این راه از قریش گرفته شد چندان قابل ملاحظه نبود حتى پاسخگوى خسارتهاى مالى و انسانى که بر ‌سپاه اسلام وارد شده بود ، محسوب نمی شد . ⬅️ از این گذشته اموال زیادى از مسلمانان در مکه به هنگامى که مجبور شدند بر اثر فشار قریش ، به مدینه هجرت کنند در دست دشمن باقى مانده بود ، و از این نظر نیز مسلمانان حق داشتند که آنرا جبران کنند . ⬅️ توجه به این نکته نیز لازم است که گرفتن فداء جنبه الزامى ندارد ، و حکومت اسلامى میتواند در صورتى که صلاح ببیند ، اسیران جنگى را مبادله کند ، و یا بدون گرفتن هیچ گونه امتیازى آزاد سازد. ┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ سپس به آنها دستور می‌دهد که: «تقوا را پیشه کنید و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید» (وَ اتَّقُوا اللَّهَ). اشاره به این که مباح بودن این گونه غنایم نباید سبب شود که هدف مجاهدین در میدان جهاد جمع غنیمت و یا گرفتن اسیر به خاطر «فداء» باشد. و اگر در گذشته چنین نیات زشتی در دل داشتند، بیرون کنند. ⬅️در پایان آیه نسبت به گذشته وعده عفو و آمرزش داده، می‌گوید: «خداوند آمرزنده و مهربان است» (إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ). ┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 اگر چه روز من و روزگار می گذرد دلم خوش است كه با یاد یار می گذرد چقدر خاطره انگیز و شاد و رویایی است قطار عمر كه در انتظار می گذرد صبحت بخیر همه داروندارم✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نجات یافتگان آخر الزمان امام علی علیه السلام درباره نجات یافتگان این دوران می‌فرماید: 👈و آن زمانی است که از فتنه‌ها نجات نمی‌یابد؛ مگر مؤمنانی که بی‌نام و نشانند.اگر در حضور باشند،شناخته نشوند و اگر غایب گردند،کسی سراغ آنان را نمی‌گیرد.آنها برای سیر کنندگان در شب ظلمانی جامعه‌ها،چراغ‌های هدایت و نشانه‌های روشنند.نه مفسده جو هستند و نه فتنه‌انگیز.نه در پی اشاعه فحشایند و نه مردمی سفیه و لغو گو.اینانند که خداوند درهای رحمتش را به سوی شان باز می‌کند و سختی‌ها و مشکلات را از آنان برطرف می‌سازد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ١٠٣ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسمه تعالی حدیث روز 🍃امام باقر علیه السلام فرمودند: 🌸لا واللّه ِ ما أرادَ اللّه ُ تَعالى مِن النّاسِ إلّا خَصْلَتَينِ : أنْ يُقِرّوا لَهُ بالنِّعَمِ فيَزيدَهُم ، وبالذُّنوبِ فَيَغفِرَها لَهُم . سوگند به خدا كه متعال از مردم جز دو كار نخواسته است: 👈به نعمتهاى او اعتراف كنند تا آنان را نعمت فزونتر دهد 👈 و به گناهان اقرار ورزند تا گناهانشان را بيامرزد. 📚الكافي : 2/426/2 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◀️ ماجرای غزوة بنی مصطلق((مُرَيْسِيع )} ⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله در شعبان سال ششم هجرى فرمان جنگ با بنى المصطلق را صادر کرد. آنها از خزاعه بودند. شنيده بود كه آنان به سردارى حارث بن ابى ضرار پدر جويريه ام المؤمنين، براى نبرد با او گرد آمده اند. از شهر بيرون شد و ابو ذر الغفارى را و به قولى نميلة بن عبد الله الليثى را به جاى خود نشاند و در مريسيع يكى از آب هاى ايشان ميان قديد و ساحل، با آنان رو به رو شد. نبرد درگرفت. خداوند دشمن را منهزم ساخت و از آنان جمعى كشته شدند و جمعى به اسارت افتادند. از جمله اسيران، جويريه دختر رئيس بنى المصطلق نصيب ثابت بن قيس شد. ثابت او را مكاتب ساخت و رسول خدا آنچه را ثابت قرار نهاده بود، بپرداخت و جويريه را آزاد ساخت و به عقد خود درآورد. در اين نبرد، هشام بن صبابة الليثى- از بنى ليث بن بكر- كشته شد. يكى از گروه عبادة بن الصامت كه پنداشته بود، از دشمن است او را به خطا بكشت. ↩️ در اين غزوه، ميان جهجاه بن مسعود الغفارى اجير عمر بن الخطاب و سنان بن وافد الجهنى حليف بنى عوف از خزرج، نزاعى درگرفت و در آن هر يك سخنانى گفتند و به قوم خود مباهات نمودند. عبد الله بن ابى بن سلول از سخن جهجاه برآشفت و گفت: چون به مدينه رسيم عزيزان، ذليلان را از آنجا بيرون كنند. ↩️ زيد بن ارقم سخن او بشنيد و خبر به پيامبر برد. سوره المنافقون نازل شد. پسر عبد الله بن ابى از پدر بيزارى جست و گفت اى رسول خدا صلی الله علیه و آله تو عزيز و او ذليل است اگر فرمايى او را از مدينه بيرون مى كنم 🍃. و چون نزديك مدينه رسيد، راه بر پدر خود بگرفت كه به شهر داخل مشو تا رسول خدا صلی الله علیه و آله اجازه دهد. پيامبر او را اجازه داد و عبد الله به مدينه درآمد. پسر عبد الله بن ابى پيامبر را گفت: اى رسول خدا صلی الله علیه و آله شنيده ام كه قصد قتل پدرم را دارى مى ترسم به من فرمان كشتن او را ندهى و ديگرى را فرمايى. آنگاه من قاتل پدرم را بكشم و مؤمنى را به سبب كافرى كشته باشم. مرا فرمان ده تا سر او را نزد تو بياورم . رسول خدا صلی الله علیه و آله گفت كه: خدا ترا جزاى خير دهد. پدر تو را آسيبى نخواهد رسيد. ↩️ و در همين غزوه بود كه موضوع تهمت به عايشه پيش آمد و در آن باب سخنانى گفته شد كه ما را به ذكر آنها نيازى نيست و در كتاب هاى سير آمده است. 🍃در قرآن حكيم نيز براى اثبات برائت آن دو آياتى نازل شد. در صحيح آمده است كه: سعد بن معاذ و سعد بن عباده نيز در اين واقعه مداخله داشته اند و اين وهمى است كه بايد بدان توجه داد، كه سعد بن معاذ، بعد از فتح بنى قريظه بدون ترديد در سال چهارم مرده است، و غزوه بنى المصطلق در شعبان سال ششم بيست ماه پس از مرگ سعد بن معاذ اتفاق افتاده است. و آن گفتگو ميان دو مرد پيش از پنجاه شب پس از غزوه بنى المصطلق بوده است. ↩️ابن اسحاق، از زهرى، از عبيد الله بن عبد الله و ديگران روايت كرده كه آن گفتگو ميان سعد بن عباده و اسيد بن حضير بوده و خدا داناتر است. چون مسلمانان آگاه شدند كه پيامبر صلی الله علیه و آله با جويريه ازدواج كرده هر كس هر كه را از بنى المصطلق به بردگى داشت، به سبب دامادى پيامبر آزاد كرد. پس بدان سبب صد كس از اهل بيت جويريه آزاد شدند. 👈دو سال كه از اسلام آوردن بنى المصطلق گذشته بود، پيامبر صلی الله علیه و آله وليد بن عقبة بن ابى معيط را براى گرفتن صدقات به ميان بنى المصطلق فرستاد. بنى المصطلق به استقبالش بيرون آمدند. وليد بر جان خود بيمناك شد. و بازگشت، و گفت كه آهنگ كشتن او را داشته اند. پيامبر براى نبرد، با آنان به مشاورت پرداخت. در اين حال گروهى از نزد بنى المصطلق بيامدند و آنچه را كه وليد گفته بود، انكار كردند و گفتند كه وليد پيش از ديدار با آنان بازگشته است و آنان براى پيشباز او بيرون آمده بوده اند. پيامبر اين سخن از ايشان بپذيرفت و آيه 6 حجرات نازل شد. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• 《اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.، الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی》  معبودم بر وجودم در فرمان‌بردن از آن گناه بار کردم، پس وای بر او اگر او را نیامرزی، معبودم نیکی‌ات بر من در روزهای زندگی‌ام پیوسته بود، پس نیکی خویش را در هنگام مرگم از من قطع مکن. معبودم چگونه از حسن توجهت پس از مرگم ناامید شوم؟ درحالی‌که در طول زندگی‌ام مرا جز به نیکی سرپرستی نکردی؛  •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• 🌷بخش اولموضوع : تسویف درعمل ⁉️ زیانبارترین عمل درحیات دنیوی انسان چیست در این فراز از مناجات شعبانیه؛ امام علی علیه السلام چند نکته زیبا، لطیف و نورانی در مناجات خود با حق تعالی درمیان می‌گذارند؛ 🌷نکته‌ اول؛ بسیار قابل تامل در این فراز (تسویف درعمل) است که زیان بارترین عمل در حیات دنیوی انسان است که پیوسته گرفتار آن می باشد و مقصود تسویف در عمل این است که انسان به دلیل وسوسه های شیطانی و بی همتی کاری که باید در زمان خودش انجام بدهد انجام ندهد و به تأخیر بیندازد، مماطله و امروز و فردا کند و کار امروز را به فردا موکول کند، از موارد روشن تسویف، غفلت از توبه و کوتاهی کردن در تهذیب نفس است که انجام این فریضه مهم را به تاخیر بیندازد تا فرصت از دست برود و این بدترین ظلمی است که بندگان خدا به خودشان می کنند. 🔸امام صادق(علیه السلام) میفرمایند: «فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغتهً و هم غافلون» 📖(بحار الأنوار ج‏۷۶،) ↩️ پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند: یکی باقی ماندنشان بر آرزوها، و دیگری امروز و فردا کردنها، تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر می‌بردند. 🔸امام خمینی (ره) در همین راستا می فرمایند: «از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناک‏تر از آن، این است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری می‏دهد، و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق می‏اندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده، و اراده و قیام به تهذیب نفس، ضعیف بلکه مرده است.» ✅ از همین رو امام علیه السلام در این فراز می فرمایند: 👈اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لها: معبود من بر نفس خویش ستم کردم در اینکه برای تکاملش، امروز و فردا نمودم، پس وای به حالش اگر او را نیامرزی. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛ هان ای کسانی که ایمان آورده اید این براى شما حلال نيست كه بزور از شوهر رفتن زن ميت جلوگيرى كنيد، تا بميرد، و شما ارث او را بخوريد، و در مضيقه شان بگذاريد تا چيزى از مهريه اى كه از شما گرفته اند به شما برگردانند، مگر آنكه عمل شنيع روشنى مرتكب شده باشند، كه در اين صورت تضييق جايز است، و با زنان بطور شايسته معاشرت كنيد، و اگر از آنان بدتان مى آيد بايد بدانيد كه ممكن است شما از چيزى بدتان بيايد كه خدا خير بسيار را در آن نهاده است»(نساء، ۱۹). ✅ استطراد ❓استطرادی بودن آیات توبه در سوره نساء به چه معناست؟ ✍ مفاد آيات 19 تا 22 سوره نساء بازگشت به مسائل زنان و بيان برخي ديگر از احكام آنان است. در آيات پيشين سوره نساء مؤمنان را از برخي عادات جاهليت درباره يتيمان و اموال نهی فرمود و در پی آن در اين چهار آيه نيز از سنن و آداب جاهلی در مورد زنان باز می‌دارد. بر اين اساس آياتِ توبه استطرادی بوده است. ✅ موضوع: ارث از زنان و دلالت: «لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا» ❓1⃣ چرا طبق نظر علامه طباطبایی، «ارث» در عبارت «لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا» دلالت بر به ارث بردن «حق نکاح زنان» ندارد؟ ✍ علامه طباطبایی می فرمایند آیه مورد بحث هر چند ظاهرش اين است كه مى خواهد از سنت جارى در بین مردم جاهليت (سنت به ارث بردن زنان) نهى كند اما ما اين معنا را نمی‌توانيم از آيه استفاده كنيم زیرا «كَرْهًا» با اين ظاهر سازگارى ندارد. 🔸 اگر قيد «کرها» را توضيحى بگيريم معنای آیه چنین می‌شود: هميشه به ارث بردن زنان به كراهت آنان است، یعنی هيچ زنى دوست ندارد بعد از مرگ شوهرش مانند اثاث البيت او را به ارث ببرند حال آنكه اينطور نيست، چون غير اين صورت نيز فرض دارد، و ممكن است زنى يا به خاطر علاقه به ورثه شوهر و يا به جهاتى ديگر بخواهد دائما در آن خانه بماند. 🔸 اگر قيد «کرها» را احترازى بگيريم معنای آیه چنین می شود : در صورتى كه زن كراهت دارد او را ارث نبريد یعنی اگر زن راضى باشد، به ارث برده مى شود، و نهى مخصوص مواردى است كه ارث رفتن زن به دلخواه خود زن نباشد، اما این را می دانیم که به ارث بردن زن چه راضی باشد و چه ناراضی باشد حرام است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin