*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هفتادوسوم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛
هان ای کسانی که ایمان آورده اید این براى شما حلال نيست كه بزور از شوهر رفتن زن ميت جلوگيرى كنيد، تا بميرد، و شما ارث او را بخوريد، و در مضيقه شان بگذاريد تا چيزى از مهريه اى كه از شما گرفته اند به شما برگردانند، مگر آنكه عمل شنيع روشنى مرتكب شده باشند، كه در اين صورت تضييق جايز است، و با زنان بطور شايسته معاشرت كنيد، و اگر از آنان بدتان مى آيد بايد بدانيد كه ممكن است شما از چيزى بدتان بيايد كه خدا خير بسيار را در آن نهاده است»(نساء، ۱۹).
✅ موضوع: به ارث بردن اکراهی اموال زنان بیوه
2⃣ بنا بر نظرعلامه طباطبایی چرا «ارث» در عبارت «لَا يَحِلُّ لَكُمْ أنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا» دلالت بر به ارث بردن اکراهی از «اموال زنان» دارد؟
✍ در جاهليت، اگر مردی میمُرد، بازماندگان اين متوفّا همان طوری كه اموال او را ارث میبردند، زنِ او را هم به ارث میبردند؛ اگر آن زن، مادر اين فرزند نبود و اين فرزند، از مادرِ ديگر بود به ملاک ارث با او ازدواج میكرد يا او را شوهر میداد و از مَهريه او استفاده میكرد، با زن، معامله يك مال میشد و اگر مادرِ او بود با او ازدواج نمیكرد ولی از حقّالزوجيه او استفاده مالی میبرد.
🔸 علامه طباطبایی میفرمایند بنابر دلایل زیر آيه شريفه مىخواهد ارث بردن اکراهی از «اموال زنان» را نهى كند و بفرمايد
👈 اين ارث چون با كراهت صاحب مال است درست نيست؛ زیرا آن چيزى كه هميشه و يا غالبا مورد كراهت زنان شوهر مرده بوده است محروميت آنها از ازدواج به طمع به ارث برده شدن اموال آنان است.
1⃣ دلایل نقلی :
▪️ازدواج کردن با زنان به ملاک ارث مطلبى است كه در آیه ۲۲ سوره نساء از آن نهی شده است. (حقّالزوجيه ارث برده نمیشود).
«وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ؛ با زنانی که پدران شما با آنها ازدواج کردهاند، هرگز ازدواج نکنید»!
👈۱. شوهر دادن زنان برای بهرهمند شدن از مهر آنها مطلبى است كه در آیه ۳۲ سوره نساء از آن نهی شده است. (مالی كه به دست زن رسيده است، از راه ارث يا از راههاي ديگر، وقتی از راه حلال به او رسيده است شما حقّ دخالت و طمع در آن را نداريد. زن ها نیز استقلال مالی و اقتصادی دارند).
«لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ؛ مردان نصیبی از آنچه به دست میآورند دارند، و زنان نیز نصیبی؛ (و نباید حقوق هیچیک پایمال گردد)».
👈 ۲. آزاد گذاشتن زنان برای تصمیمگیری در مورد اموال و حق نکاحشان، مطلبی است که در آیه ۲۳۴ بقره بیان شده است.
«فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ؛ گناهی بر شما نیست نسبت به آنچه زنان درباره خود، به طور شایسته انجام میدهند.
👈۳. «عضل» در عبارت « وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَآ ءَاتَیْتُمُوهُنَّ»
⬅️ منظور از عضل در این آیه، غير از منع از ازدواج زن به طمع خوردن مال زن به عنوان ارث است، زیرا در ادامه آیه فرمود:
«لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَآ ءَاتَیْتُمُوهُنَّ»، پس اين جمله دلالت مىكند بر اينكه مراد از عضل نامبرده، ندادن مهريهاى است كه مرد بايد به زن بپردازد، نه خوردن مال او از طريقى غير طريق مهر. یعنی زنها را به درد بیدرمان مبتلا كنيد، آنقدر به آنها فشار بياوريد كه مجبور شوند مَهريه را به شما ببخشند و طلاق بگيرند.
👈 ۴. اضافه ارث به كلمه «نساء» به تقدير كلمه اموال و یا استفاده از مجاز عقلی در تعبير ارث بردن زنان.
◀️ آيه شريفه مى خواهد نهى كند از وراثت «اموال زنان» با اين كه خودشان راضى نيستند، نه وراثت «خود زنان»، پس اضافه ارث به كلمه «نساء» به تقدير كلمه اموال است، و تقدير آن «ان ترثوا اموال النساء» است، و ممكن هم هست كلمه اموال را در تقدير نگيريم، و بگوئيم تعبير ارث بردن زنان مجازى عقلى است، كه باز معنايش ارث بردن اموال ايشان است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔸بعضی دعاها عجیب به دل می شینه:
⬅️ خداوندا:
نه آنقدر پاکم که مرا کمک کنی
و نه آنقدر بدم که رهایم کنی …
میان این دو گم شده ام
هم خودم و هم تو را آزار می دهم
هر چه تلاش کردم نتوانستم
آنی شوم که تو می خواهی
و هرگز دوست ندارم
آنی شوم که تو رهایم کنی
خدایا دستم به آسمانت نمی رسد اما تو که دستت به زمین میرسد بلندم کن ...
🙏امین یارب العالمین🙏
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿مهدیا_مولای_من
صبــحدم
بہ ؏ـشق دیدار خورشید
خورشید
بہ عـشق دیدار صبحے دوباره
و من...
بہ عـشق دیدار شما
چشمهایمان را باز میڪنیم
#السلامعلیڪیااباصالحالمهدے✋
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ یاران امام مهدی عارف بالله هستند
🍀 برای اینکه در سپاه مهدوی قرار بگیریم ابتدا باید با ویژگی های یاران امام زمان علیه السلام آشنا شویم و سپس آنرا در خود تقویت کنیم؛ بعد از ولی معصوم، یاران امام زمان مومن ترین افراد روی زمین اند؛ آنها به مرتبهای از ایمان و آگاهی رسیدهاند که خداوند را همانگونه که شایسته یک انسان مؤمن است شناخته اند و لحظهای از یاد او غافل نمیشوند:
🌕 امام العارفین، امیرمومنان علی ابن ابی طالب علیه السلام در وصف یاران امام زمان تعالی فرجه الشریف فرمودند: «مردان مؤمنی که خدا را آن چنان که شایسته است شناخته و آنان یاوران مهدی در آخر الزمان اند.»
📗کشف الغمة، ج ۲، ص ۴۷۸
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمترین برنامه شیطان در آخرالزّمان
درو کردن مؤمنین در آخرالزمان
🎤استاد مسعود عالی
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿 برآورده شدن آرزوها در عصر ظهور
🍁 در قسمت پايانى خطبه ۱٠٠ نهج البلاغه؛ امیرالمومنین علی علیه السلام به توصیف دورانی میپردازند که بعضى از شارحان نهج البلاغه آن را اشاره به زمان ظهور حضرت مهدى تعالی فرجه الشریف، دانستهاند:
🍂فَکَأَنَکُمْ قَدْ تَکَامَلَتْ مِنَ اللهِ فِيکُمُ الصَّنَائِعُ، وَ أَرَاکُمْ مَا کُنْتُمْ تَأْمُلُونَ
🌕 گويا(مىبينم) در پرتو خاندان پيامبر صلى الله عليه وآله، نعمت هاى الهى بر شما کامل شده و آنچه را آرزو داشتهايد خداوند به شما ارزانى داشته است.
✅ خداوند خوشبختی و تمام اسباب سعادت بشر را در پرتو وجود آل محمد صلى الله عليه وآله قرار داده است؛ اگر مردم میدانستند خداوند در دنیای ظهور، چه بهشت برینی بروی زمین برایشان تدارک دیده، کار و زندگیشان را رها میکردند و فقط برای ظهور حضرت کار میکردند و لحظه ای دست از دعا برنمیداشتند و همواره از خداوند خواستار هرچه زودتر فرارسیدن آن دوران فرخنده بودند؛ اما افسوس.. اکثریت مردم به دنیای تاریک بی امام عادت کرده اند..!
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
👌چهار ناظر حاضر بر زندگی انسان :
هرلحظه و هرزمان چهار دوربین زنده در حال فیلمبرداری از زندگی ما هستند که قرار است روزی در قیامت تمام زندگی ما را به نمایش بگذارند!
❶⇦ ناظر اول〖خــدا〗 است!
🌸 ألَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری؛
آیا انسان نمیداند که خدا او را نگاه میکند؟
"سوره مبارکه علق آیه 14"
❷⇦ ناظر دوم〖ملائک مقرب خدا〗 هستند
🌸الله تعالی میفرماید :
ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتید؛
از شما حرکتی سر نمیزند مگر اینکه دو مأمور
در حال نوشتن آن هستند!
"سوره مبارکه قاف آیه 18"
❸⇦ سومین ناظر 〖زمین〗 است
🌸خداوند در قران کریم میفرماید :
یوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها؛
در آنروز زمین هرچیزی که دیده را بیان میکند.
"سوره مبارکه زلزال آیه 4"
❹⇦ چهارمین ناظر.اعضاء و جوارح خود ما〗 میباشند!
🌸الله سبحان میفرماید :
تکَلِّمُنا أَیْدِیهِمْ وَ تَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ
در آنروز دستها و پاها شهادت میدهند
که چه کاری کردهاند.
"سوره مبارکه یس آیه 65"
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم
هیئت صاحب الزمان (عج) و موسسه نورالیقین برای بیست و ششمین سال متمادی ویژه بانوان برگزار می نماید:
سنت حسنه تفسیر و تلاوت قرآن کریم
⏰زمان : رمضان المبارک ۱۴۰۲، هر روز از ساعت ۹ الی ۱۱:۳۰
🏬مکان : ساختمان مرکزی موسسه نورالیقین
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_شصت_و_نهم
✅ موضوع: احکام استحاضه
(قسمت سیزدهم)
🌹نماز آیات مستحاضه
مساله۴۳۰و۴۳۱
👈نماز آیات 🌪بر 🧕مستحاضه واجب است.وباید برای نماز آیات 🌗هم کارهایی را که برای نمازهای یومیه گفته شد،انجام دهد👼.هر گاه در وقت نماز یومیه، نماز آیات🌚 بر مستحاضه واجب شود،اگر چه بخواهد هر دو را پشت سر هم به جا آورد، باید برای نماز آیات هم تمام کارهایی را که برای نماز یومیه او واجب است،انجام دهد👌 واحتیاط واجب آن است که هر دو را بایک غسل ووضو به جا نیاورد😱.
👈البته این موضوع اختلافی است.👇
⁉️سوال.آیا غسل نماز یومیه مستحاضه برای خواندن نماز آیات کفایت میکند؟🤔
❤️نظر ایات عظام امام خمینی رحمتالله علیه،امام خامنه ای حفظهالله،سیستانی،نوری...
به احتیاط واجب غسل نماز یومیه برای نماز آيات کافی نیست هر چند هر دو را پشت سر هم انجام دهد.
❤️نظر ایات عظام سبحانی،زنجانی،صافی،وحید...
باتوجه به نوع استحاضه اش باید کسب طهارت نماید ونماز بخواند وغسل نماز یومیه برای نماز آيات کافی نیست،هر چند هر دو را پشت سر هم انجام دهد.(وحید:علاوه بر غسل بنا بر احتیاط وضو هم بگیرد)
❤️ نظر آیتالله مکارم:مستحاضه قلیله باید وضو بگیرد ومستحاضه کثیره اگر غسل نماز یومیه اش را انجام داده غسل مجزا نیاز ندارد،تنها باید وضو بگیرد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅خواندن نمازهای مستحبی توسط مستحاضه مساله ۴۰۱و۴۰۲
👈مستحاضه کثیره یا متوسطه اگر پیش از داخل شدن وقت نماز،برای نماز غسل کند⬅️غسل او باطل است.😔
👈واگر نزدیک اذان صبح برای نماز شب غسل کند ونماز شب را بخواند⬅️ احتیاط واجب آن است که بعد از داخل شدن صبح ،دوباره غسل ووضو را بجا آورد.☺️
👈مستحاضه ،برای هر نمازی چه واجب باشد وچه مستحب ⬅️ باید وضو بگیرد☺️
👈واگر بخواهد نمازی را که خوانده احتیاطا دوباره بخواند ،یا بخواهد نمازی را که تنها خوانده است دوباره به جماعت بخواند⬅️ باید تمام کارهایی را که برای استحاضه گفته شد انجام دهد😱.
👈برای خواندن نماز احتیاط وسجده فراموش شده وتشهد فراموش شده وسجده سهو⬅️ اگر انها را بعد از نماز فورا بجا آورد لازم نیست کارهای استحاضه را انجام دهد😍.
✅ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
لحظہ ها را متوسل بہ دعاییم بیا
سالیانے است ڪہ دل تنگ شماییم بیا
آسمان خواهش یڪ جرعہ نگاهت دارد
نہ ڪہ ما فاطمہ(س)هم چشم بہ راهت دارد
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
✋سلام حاضرترین غایب زمین☀️
سال جدید برشما پدر عزیزم مبارک
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔵 امام صادق عليه السلام فرمودند :
🌕 ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا
هيچ نوروزي نيست مگر آنكه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه وآله] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست.
📚 مستدرك الوسائل ج ۶ ص ۳۵۲
@moassese_nooralyaghin