eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
962 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
52 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* عالم صَدَف است و فاطمه گوهرِ اوست گیتی عَرَض است و این گُهَر جوهر اوست ✍ استاد آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی 👈 روز دوشنبه ▪️ ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها 👈 در شرح آیه ۶۲ سوره مبارکه نساء 💥«فَكَيْفَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمٰا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جٰاؤُكَ يَحْلِفُونَ بِاللّٰهِ إِنْ أَرَدْنٰا إِلاّٰ إِحْسٰاناً وَ تَوْفِيقاً» 👈 با اشاره به ۲ آیه قبل که درباره تبری و تولی صحبت می کند، فرمودند: ⬅️ خداوند متعال در آیه ۶۰ به تبری از دشمنان امر فرمودند: «يُريدونَ اَن يَتَحاكَموا اِلَی الطّاغوتِ و قَد اُمِروا اَن يَكفُروا بِهِ ...». ⬅️ و در آیه ۶۱ به تولی امر می فرمایند: «تَعالَوا اِلي ما اَنزَلَ اللهُ واِلَي الرَّسولِ» و سپس از منافقانی سخن می گویند كه به جای رجوع به پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله و سلم نزد طاغوت می رفتند. ⬅️ و اکنون در این آیه بيان می شود که اینها وقتی بر اثر اعراض از پيامبر و رجوع به طاغوت به مصيبتی گرفتار شوند، سراسيمه به حضور پيامبر می آيند (فَكَيْفَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمٰا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جٰاؤُكَ...) و كار ناپسند گذشته خود را توجيه می كنند و از پیامبر درخواست کمک می کنند. ❓وقتی پیامبر از آنها سوال می کند که برای چه این گناهان و اعمال منافقانه را مرتکب شدند، می گویند: علت این اعمالشان چیزی جز خيرخواهی و صلاح و موافقت نبوده و برای رعايت ادب محضر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم يا برای احسان به طرفين منازعه بوده است(اِن اَرَدنا اِلاّاِحسناً وتَوفيقا ). ◀️ همانگونه که بعد از سقیفه، وقتی در گرفتاریها و مصیبتهایشان حضرت علی علیه السلام را به یاری طلبیدند. امیرمومنان از آن دو نفر پرسید که چرا خلافت را غصب کردند؟ چرا فدک را غصب کردند و چرا حضرت زهرا سلام الله علیها را آزار دادند و مرتکب چنین خطاهای بزرگی شدند؟ گفتند: می خواستیم جلوی تفرقه در امت را بگیریم. و این توجیهی همانند توجیه منافقان بود. ◀️ همچون یهودیانی که به سخنان حضرت موسی علیه السلام عمل نمی کردند ولی هرگاه دچار مصائب و سختی های می شدند فورا به سراغ حضرت موسی می رفتند و از او می خواستند برای رفع گرفتاریشان دعا کند! 💥 وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ ... . قاعده جری و تطبیق: ⬅️ البته تصور نکنیم که فقط منافقان و قوم موسی یا اهل سقیفه بودند که چنین ظلمی در حق پیامبر و اهل بیت روا داشتند و فقط در مصیبتها به سراغ آنها می رفتند ◀️ اگر در اعمال و رفتارمان دقت کنیم ما هم همین الان متاسفانه غالبا چنین ظلمی در حق اهل بیت علیهم‌السلام انجام می دهیم و فقط در مصیبتها و گرفتاریها دست به دامن اهل بیت علیهم‌السلام می شویم و از آنها برای خواسته های خودمان کمک می خواهیم. ◀️ به جای کسب معارف اهلبیت علیهم السلام و معرفی و شناساندن آنها به دیگران، فقط به فکر مشکلات خودمان هستیم. ✅ آقا امام رضا علیه‌السلام فرمودند: «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ» 👈 اگر سخن و معارف اهل بیت علیهم‌السلام را درست بفهمیم و به مردم آموزش دهیم مردم عاشق و شیفته اهل بیت علیهم‌السلام خواهند شد. ❓ ایشان در ادامه به مناسبت شهادت حضرت زهرا س، با بیان یک سوال فرمودند: آیا وظیفه ما در این ایام، فقط برگزاری مجالس عزاداری و اقامه عزا است؟ ✍ قطعا برگزاری مجالس روضه و اقامه عزا امری بسیار پسندیده است اما وظیفه مهمتر و اصلی ما کسب معرفت است و هدف از برپایی مجالس عزاداری، معرفت افزایی نسبت به اهل بیت ع است. ایشان در ادامه با بیان برخی از صفات آن حضرت از جمله: 👈 سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ 👈 حوراء الانسیة 👈 بضعة منی 👈 فاطمة الزهراء البتول فرمودند: مطلب مهم اینکه ما باید در این صفات دقت کنیم و در عمل، آنها را در خودمان بوجود بیاوریم و برجسته کنیم و از این طریق به آن حضرت نزدیک شویم. ⬅️ ایشان در شرح صفت بتول فرمودند: 👈 بتول یعنی کسی که از دنیا منقطع گشته و به خدای تعالی روی آورده است. ❓ آیا من می توانم برای چند لحظه‌ صفت بتول را در وجود خودم حاصل کنم و حداقل یک رکعت از نمازم را با انقطاع کامل بخوانم تا بتواند این نماز معراج من باشد. ◀️ بنابراین تولی اهل بیت ع فقط به معنای دوست داشتن آنها نیست بلکه باید تلاش کنیم با عمل، خودمان را به حضرات معصومین ع بویژه حضرت زهرا س نزدیک کنیم إن شاءالله. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🔸 برتری حضرت زهرا سلام الله علیها بر حضرت مریم علیهاالسلام: ✍ بانویی که در قرآن کریم به نام خاص او تصریح شده است و با کمال تجلیل از وی سخن به میان آمده است ،حضرت مریم (ع) است : وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که فرشتگان گفتند: «اى مریم، خداوند تو را برگزیده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است.» ⬅️ مفسران درباره اصطفاکم ۲ نظر ارائه داده‌اند: 1⃣ نظر اول: منظور از «اصطفی»، برگزیده بودن و اصطفای حضرت مریم بر زنان زمان خودش است(سرور زنان زمان خودش). 2⃣ نظر دوم (علامه طباطبایی): آیه اطلاق دارد و هیچ قیدی ندارد؛ یعنی نه تنها تو صفوه و برجسته ای، بلکه بر همه زنان عالم برتری، و چون کلمه(عَلى‏ نِساءِ الْعالَمینَ) مطلق است نمی توان گفت که مریم (ع) نسبت به زنان عصر خود مصطفی و برجسته بود. ◀️ البته اطلاق آیه آن است که نسبت به همه زنان جهان برجستگی دارد، لیکن درزمینه خاص، یعنی از این جهت، در بین زنان عالم مورد اصطفای خاص است که بتواند بدون داشتن همسر مادر شود. 💥«وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و او و فرزندش [مسیح‌] را نشانه بزرگی برای جهانیان قرار دادیم!» ◀️ بنابراین به نظر علامه طباطبایی، این آیه قید زمانی ندارد ولی قید موضوعی دارد؛ پس حضرت مریم در این خصیصه منحصر به فردش(داشتن فرزند بدون پدر)، همتایی ندارد. ◀️ ولی حضرت زهرا سلام الله علیها اصلا همتایی ندارد؛ زیرا رسول گرامی اسلام که در مقام«إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ؛ آنچه می‌گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده نیست!» است درباره حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید: «ابْنَتِی فَاطِمَةُ سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِین» ◀️ اگر حضرت مریم یک‌ خصیصه منحصر به فرد دارد ولی حضرت زهرا سلام الله علیها چندین خصیصه منحصر به فرد دارد: - بضعة منی - الحوراء الانسیه - صدیقه کبری و بسیاری از القاب و صفات برجسته که خاص حضرت زهرا سلام الله علیها است و در کلام معصومین آمده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود بباطل (و از طرق نامشروع) نخورید. مگر این که تجارتى با رضایت طرفین شما انجام گیرد. و خودکشى نکنید.خداوند نسبت به شما مهربان است.(نساء،۲۹) ✅ موضوع: قید «بینکم» ❓منظور از قید «بینکم» در آیه شریفه «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ» چیست؟ ✍ قيد «بينكم» كه بر نوعى جمع شدن دور يك مال و در وسط قرار گرفتن آن مال دلالت دارد، اشاره می كند بر اينكه «أكلى» كه در آيه از آن نهى شده، خوردن به نحوى است كه دست به دست آن جمع بگردد، و از يكى بديگرى منتقل شود. ✅ موضوع: قید «بالباطل» ❓مقید شدن عبارت «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ» به قید «بِالْباطِلِ» چه نکته ای را می رساند؟ ✍ جمله «لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ» وقتى مقيد شود به قيد «بِالْباطِلِ» نهى از معاملات ناقله از آن استفاده مى شود، يعنى معاملاتى كه نه تنها مجتمع را به سعادت و رستگاريش نمى رساند، بلكه ضرر هم مى رساند و جامعه را به فساد و هلاكت مى كشاند، و اين معاملات باطل از نظر دين عبارتند از: 👈 امثال ربا و قمار و معاملات كتره اى كه طرفين و يا يك طرف نمى داند چه مى دهد و چه مى گيرد، حدود و مشخصات كالا و يا بها مشخص نيست، مانند معامله با سنگريزه و هسته خرما، به اينگونه كه سنگريزه يا هسته خرما را به طرف اجناس فروشنده پرتاب كنم، روى هر جنسى افتاد، با پرداخت مثلا پنجاه تومان، آن جنس مال من باشد و امثال اين معاملات كه اصطلاحا آن را «غررى» مى گويند. ✅ موضوع: استثناء «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» ❓بنابر نظر علامه طباطبایی نوع قید «بِالْبَاطِلِ» و نوع استثناء در عبارت «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» چیست؟ ✍ بنابر نظر علامه، استثنايى كه در جمله «إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ» وجود دارد استثناء منقطع است، مثل اين مى ماند كه كسى بگويد: هيچ معامله باطلى نكنيد، مگر آن معامله اى كه صحيح باشد كه اينجور استثنا آوردن جز به خاطر افاده نكته اى جايز نيست، و 👈 نكته آن در آيه مورد بحث پاسـخ به سوالى است كه ممكن است بشود، و يا جلوگيرى از توهمى است كه ممكن است شنونده بكند، زيرا بعد از آنكه از خوردن مال به باطل نهى كرد، و نوع معاملاتى كه در جامعه فاسد جريان داشت و اموال از راه معاملات ربوى و غررى و قمار و امثال آن دست به دست مى گشت، به نظر شرع باطل بود، 👈 جاى اين توهم بود كه بطور كلى معاملات باعث انهدام اركان مجتمع مى شود، و اجزاى جامعه را متلاشى و مردم را هلاك مى كند. 🔸 لذا پاسـخ داد كه نه، همه معاملات اينطور نيستند، بلكه يك نوع معامله وجود دارد كه نه تنها آن مفاسد را ندارد، بلكه توانائى آن را دارد كه پراكندگى هاى جامعه را جمع و جور كند، و جامعه را از نظر اقتصاد پابرجا سازد، و استقامتش را حفظ نمايد، و آن تجارتى است كه ناشى از رضايت طرفين و هم از نظر شرع مقدس صحيح باشد، و اين است آن تجارتى كه حوايج جامعه را برآورده خواهد كرد. 🔸 همچنين قيد «بالباطل»، اصلى و احترازى است. بنابر نظريه علامه، آيه شريفه به معاملات صحيح و اموال مشروعى كه از غير ناحيه معامله و تجارت به دست مى آيد، و ملك انسان و مباح براى او مى شود، نظير بخشش، و صلح و جعاله، و مهر و ارث و امثال آن تخصيص نمى خورد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🌿 سلام ای همه هَستیَم، تمام دلم سلام ای که به نامت،سرشته آب و گلم سلام حضرت دلبر، بیا و رحمی کن به پاسخی بنوازی تو قلب مشتعلم.. امام خوب زمانم هر کجا هستید با هزاران عشق و ارادت سلام✋ السّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ اللهم_عجل_لولیک_الفرج🤲 ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۲) 🔵 شناخت راه با فاطمه سلام الله علیها ⚡️ تاریخ می‌گوید: همه از امیرالمومنین علی علیه السلام غافل نشده بودند. با فاطمه سلام الله علیها راه و حقیقت را پیدا کرده بودند. در دل شب آن‌گاه که مردمان، مردم غافل از فاطمه علیها‌السلام ، خفته بودند، هفت تن در جوار پیکر فاطمه علیها‌السلام بودند و نگاهشان به گام‌های علی علیه‌السلام ، بعدها هم همینان مزار فاطمه علیها‌السلام را می‌شناختند... 🔹 امروز هم، همه امامشان را گم نکرده‌اند. با فاطمیه در سجاده‌های نیمه شب‌ها، در هیاهوی روزها، آن‌گاه که مسلمین، مسلمین غافل از امام، در بیابان‌های حیرت و گمراهی،‌ در بی‌خبری و غفلت سرگردانند، هستند کسانی که از امامشان دور نیستند. 🔹 آنان که از فاطمیه غافل نیستند با فاطمه علیها‌السلام بوده و اینان کسانی اند که با امامشان‌اند، اگر چه در روزگار ظهور نباشند، روزگارشان را به حضور می‌گذرانند. 🔹 عزاداران فاطمیه ! خدا را! همتی! اگر مشتاق دیدار مهدی فاطمه ایم اگر ظهور می خواهیم باید به احساس حضور برسیم . امام زمان ارواحنافداه را حاضر ببینیم با نام فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ذکر بگوئیم و به محبتش از گناه دوری کنیم و برای خشنودیش انفاق کنیم. یا فاطر بحق فاطمه عجل لولیک الفرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیرضا پناهیان: تنها یک دین می‌تواند از پس قدرت پوشالی صهیونیست‌ها بر بیاید و آن اسلام ناب است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا