eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• 📖 موضوع : وجوب پذیرش ولایت 🍃"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبِينَ الْأَبْرَارِ الْأَخْيَارِ، الَّذِينَ أَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ"🍃 خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، آن پاکان و نیکان و خوبان، که حقوقشان را بر همه واجب کردى، و پیروى و ولایتشان را بر همگان فرض نمودى. 🔹سوال: عبارت " فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ وَلَايَتَهُمْ" در صلوات شعبانیه به چه نکته مهمی اشاره می کند؟ ✍در این فراز از صلوات شعبانیه با قید «اوجبت حقوقهم و فرضت طاعتهم..» اثبات می کند که اولوالامر ذکر شده در آیه « أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ» اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه وآله) هستند . ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ ⚜از جمله دلایل وجوب رعایت حقوق عترت و پذیرش ولایت، جلوگیری از اختلاف و فساد است. پر واضح است که مهم‌ترین عامل انحراف در ملت‌ها و امت‌ها، عدم تبعیت از معصومینی است که خداوند آنها را بر برگزیده است؛ لذا در صدر اسلام به دنبال تضییع حق امامت و ولایت امیر مؤمنان علیه‌السلام از سوی سردمداران اسلام، جامعه به سرعت به‌سوی رذالت پیش رفت و فرقه‌های متعددی در بدنه دین شکل گرفت. ✍بیان مساله «ولایت» در این صلوات شریف حاکی از آن است که مسأله «ولایت» قطع نشده و پس از پیامبر(صلی الله علیه واله) کسانی هستند که اطاعت از آنها واجب است؛ بنابراین امروز نیز با وجود این که امام عصر در دوران غیبت به سر می برند اما ولایت ایشان قطع نشده و واجب الاطاعه هستند، گرچه ما از دیدار آن بزرگوار محروم هستیم. ◀️قابل توجه است که؛ ولایت یکی از ارکان اصلی و اساسی ترین آموزه های دین مبین اسلام است.آموزه های اسلامی زمانی معنای واقعی به خود می گیرد که در چارچوب ولایت و در مدار آن تحقق یابد. شرط پذیرش اعمال، ولایت مداری است و هرکس که به ولایت نزدیک تر و در ولایت مداری استوارتر گردد بهره بیشتری از چشمه های معنوی خواهد برد. براساس روایات اسلام بر پنج پایه استوار است که از میان آنها ولایت مهمترین رکن شمرده شده است. ◀️امام محمدباقر (علیه السلام) می فرماید: بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‌ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَةَ.» اسلام برپنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، روزه ،حج و ولایت. آنگونه که به ولایت ندا شده، به چیزی ندا داده نشده است. اما مردم چهار رکن را اخذ کردند ولی ولایت را رها کردند. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع:گستره علمی الهی وتَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى، وَتَخْبُرُ حاجَتِى، وَتَعْرِفُ ضَمِيرِى، وَلَا يَخْفىٰ عَلَيْكَ أَمْرُ مُنْقَلَبِى وَمَثْواىَ، وَما أُرِيدُ أَنْ أُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقِى، وَأَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتِى، وَأَرْجُوهُ لِعاقِبَتِى ⬅️ترجمه 👈 آنچه را که در درون دارم می‌دانی و حاجتم را خبر داری، نهانم را می‌شناسی، کار بازگشت به آخرت و خانه ابدی‌ام بر تو پوشیده نیست و آنچه می‌خواهم به زبان آرم و خواهش خویش را بازگو کنم و هم آنچه را که برای عاقبتم امید دارم، بر تو پنهان نیست. ⁉️چرا انسان تنها باید با خداوند متعال مناجات کند و به او پناه ببرد ؟ ⬅️علم و آگاهى وسيع و همه‌جانبه خدا به انسان ⬅️شناخت کامل خداوند نسبت حوائج و اسرار درونی بندگان ⬅️آگاهی پروردگار به موقعيّت و عاقبت بنده در آخرت ⁉️ در این فراز از دعا علم الهى با چه عباراتی مطرح شده است؟ 1️⃣ «تعلم ما فى نفسى» انسانى كه مى‌داند خداوند از تمام ابعاد وجودى او با اطلاع است، نمى‌تواند آن‌گونه كه در مقابل انسان‌هاى ديگر نقش بازى مى‌كند، خود را براى خداوند به گونه‌اى كاذب جلوه دهد، بلكه بايد صادقانه، در مقابل خدايى كه از تمام اسرار وجودى او با اطلاع است حاضر شود و چيزى را نپوشاند و در مقام فريب‌كارى و دروغ‌گويى بر نيايد. 2️⃣ «تخبر حاجتى» خدايا، تو بهتر از من از نيازهايم خبر دارى، گاهى انسان به نيازمندى‌هاى خود توجه ندارد و تنها بر اثر فشار يك سلسله غرائز حيوانى از قبيل گرسنگى و تشنگى و سرما و گرما و شهوت و... مى‌فهمد كه غذا، آب، وسايل گرم‌كننده و سردكننده، همسر و مسكن مى‌خواهد، ولى هزاران نياز ديگر است كه انسان از آن‌ها خبر ندارد و احساس نياز او مرحله به مرحله برايش پيش مى‌آيد. 3️⃣ «و تعرف ضميرى» خدايا تو بهتر از من باطن مرا مى‌شناسى؛ يعنى در باطن و دل من خواسته‌هايى است كه من خودم از آن آگاه نيستم ولى تو آن‌ها را خوب مى‌شناسى. 4️⃣ «و لا يخفى عليك امر منقلبى و مثواى» نه‌تنها به آن‌چه كه موجود است آگاه هستى، بلكه به آينده من و دگرگونى‌هاى حال من و اين‌كه به چه نقطه‌اى ختم مى‌شوند نيز آگاهى، چرا كه حالات من هر روز دگرگون مى‌شوند، ولى سرانجام به خط پايان مى‌رسند و من در جايى ثابت اقامتْ مى‌كنم و از حركت باز مى‌مانم. 5️⃣ «و ما اريد ان ابدئ به من منطقى و اتفوه به من طلبتى» آن‌چه را كه مى‌خواهم به زبان بياورم و به آن لب بگشايم مى‌دانى. 6️⃣ «و ارجوه لعاقبتى» و آن‌چه را كه براى سلامتِ پايان كار خودم به آن اميد دارم، نسبت به آن آگاه هستى. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* موضوع: تخصیص ⬅️ مفهوم عام ◀️ «عام» واژه ای است که معنای آن همه افراد و مصادیق خود را در بر می گیرد و حکم بر همه آنها مترتب می‌شود. مانند «أقیموا الصلاة» که حکمی عام است. ⬅️ مفهوم خاص ◀️ «خاص» واژه ای است که تنها برخی افراد و مصادیق عنوان عام را در بر می‌گیرد و تنها بر آنها حکم جاری می‌شود. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ⬅️ رابطه عام و خاص (تخصیص) ✍ اصولیان رابطه میان عام و خاص را تخصیص می‌نامند. هر گاه بعضی از افراد عام با دلیل خاصی از شمول حکمی خارج شوند حکم عام تخصیص می خورد، یعنی آن حکم عام محدود می‌شود و به افرادی خاص اختصاص می‌یابد. ◀️ مثال اول) 👈 به عنوان مثال شارع می‌گوید: در ماه رمضان بر هر مکلفی روزه گرفتن واجب است، مگر مسافر. در این‌جا مسافر هم مکلف بوده و داخل در هر مکلفی است، پس موضوع هر مکلف شامل مسافر هم می‌شود، اما حکم وجوب روزه بر او تشریع و تنجیز نشده است و چنین اخراجی را تخصیص گویند. ◀️ مثال دوم) 👈 «أکرم العلماء الا الفساق» در این مثال، خروج فساق از علما تخصیصی است در این جا حکم خاص که عدم اکرام فساق است، بر حکم عام که اکرام همه علما است، مقدم می‌شود؛ یعنی خاص از تحت حکم عام خارج می‌گردد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سـلامـ امامـ زمانمـ🌸 غم هجـران تو اے یار مرا شیدا ڪرد غیبٺ و دورے تو حال مرا رسوا ڪرد دورے تو اثر جمــع بدےهاے من اسٺ شرمسارم گنهم چشـم تو را دریا ڪرد ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
سلام_ارباب_خوبم🌸 اول صبح به سمــت حــرمت رو ڪردم دست بر سینه سلامی به تو دادم ارباب سر صبحـــی شده و باز دلم دلتنگ است الســـلام ای سـبـب سینــــه تنــگم ارباب ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
♥🍃 ظلم ڪردم حتے به خودم.. و تو رسوایم نڪردے؛ و این یعنے هنوزدوستم دارے 💟 🕊️🕋🍃 التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 🍃"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ وَ لا تُخْزِنِی بِمَعْصِیَتِکَ"🍃 خدایا درود فرست بر محمد و آلش و قلب ما را به طاعتت آباد ساز و مرا به عصیان خود رسوا مگردان. ✅موضوع :عمران قلب و عدم رسوایی با معصیت 🔹سوال :از دیدگاه امام سجاد علیه السلام طاعت و معصیت چه بازتابی در نفس و عمل انسان دارد؟ ✍آبادانی و آبادی قلب به طاعت الهی است اگر در قلب همه چیز از علم و اراده و انگیزه و همت باشد اما در مسیر اطاعت خدا نباشد خراب است. قلب در معارف اسلامی جایگاهی بس والا دارد اما گاهی قلب: 1⃣ قلب مهر می خورد«یطبع الله علی کل قلب متکبر جبار»(غافر/35) 2⃣قلب دچار قساوت می شود.«و لکن قست قلوبهم»(انعام/43) 3⃣قلب دچار ریب، شک و تزلزل شود. «وارتابت قلوبهم فهم فی ریبهم..»(توبه/45) 4⃣قلب گرفتار لهو و لعب می شود.«لاهیه قلوبهم»(انبیاء/2) ⚜و در این فراز دعا، امام سجاد علیه السلام از خداوند سبحان تقاضا می کند که از خطرات فساد وخرابی دل نجات یابیم؛ لذا می فرماید: وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِکَ"خدایا قلب مرا به طاعتت آباد کن."سپس می فرماید: “و لاتخزنی بمعصیتک” مرا به عصیان خود رسوا و خوار مگردان. ✍همه انسان ها در طول زندگی در پی عزت هستند و از ذلت گریزانند ولی هر کس عزت را در چیزی می جوید. گروهی با بدست آوردن مال و برخی با بدست آوردن شهرت، و عده ای با قدرت. قرآن این تفکر را نفی نموده و جمع آوری مال و شهرت را بهره های ناچیز زندگی دنیا برمی شمارد ◀️ به این ترتیب عزت در طاعت خدا و ذلت در معصیت است.در زیارت "آل یاسین" نیز میخوانیم: «ﻳَﺎ ﻣَﻮْﻻَيَ ﺷَﻘِﻲَ ﻣَﻦْ ﺧَﺎﻟَﻔَﻜُﻢ وَ ﺳَﻌِﺪَ مَنْ أَﻃَﺎﻋَﻜﻢ» ای مولای من شقی و بدبخت آن کسی است که مخالفت شما را بکند هر چند به ظاهر خیلی سعادتمند باشد و خوشبخت کسی است که از شما اطاعت بکند . ⚜امام علی(علیه السلام) می فرماید: «اذا طلبت العز فاطلبه بالطاعه»اگر در جستجوی عزت هستید آن را در اطاعت از خدا بیابید.پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده اند:«من اراد ان یکون اعز الناس فلیتق الله عزوجل» کسی که می خواهد عزیز ترین افراد باشد باید تقوا پیشه کند. ✨خلاصه کلام: مهم ترین نیاز روحی و روانی انسان که عزت طلبی و ذلت گریزی است که فقط با اطاعت خداوند حاصل می شود. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* 📖 🍃"وَارْزُقْنِی مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ، بِما وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ، وَنَشَرْتَ عَلَیَّ مِنْ عَدْلِکَ، وَأَحْیَیْتَنِی تَحْتَ ظِلّک"🍃 خدایا روزیم کن که مواسات کنم با آنانکه روزیشان را تنگ نمودی. به وسعت روزی که از وسعت و کرمت به من عطا کردی و سایه عدالتت را بر سر من گستردی و مرا در سایه عنایت زندگی بخشیدی. ✅موضوع :مواسات 🔹سوال : رزق چیست و مواسات در رزق به چه معناست ؟ 🔹فقره ششم مفصل‌ترین فقره دعاست امام سجاد علیه السلام پس از درخواست توفیقِ اطاعت، دومین خواسته ای که از خداوند متعال طلب می کنند خواسته ای اجتماعی است. یعنی مسائل عبادی جدای از مسائل اجتماعی نیست چنانچه در قرآن بعد از"اقیموالصلاه” بلافاصله و "آتوالزکاه" ذکر شده است. ⚜رزق در لغت به معنی بخشش مستمر و مداوم است، اعم از مادّی یا معنوی؛ بنابراین، هرگونه بهره‌ای را که خداوند نصیب بندگان می‌کند، از خوراک، مسکن، پوشاک، علم، عقل، فهم، ایمان و اخلاص، به همه این‌ها «رزق» گفته می‌شود. ✍وقتی که معنای رزق در این حد گسترده باشد پس مواسات به معنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه امور است از کمک فکری، اعتقادی، فرهنگی تا کمک مالی و یاری جسمانی و آبرویی. اگر هر مؤمنی مواسات را وظیفه خود بداند هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نمی‌گذارد و دست یاری خود را از آن‌ها دریغ نمی‌کند. 🔹مواسات تنها پرداخت صدقه نیست بلکه معنی مواسات، مشارکت با دیگری در مشکلات او و شریک کردن او با اندوخته های خود است. مواسات و همکاری اجتماعی معیار شیعه شناسی و میزان برای انتخاب دوست است. ◀️در عبارت فوق بر چند نکته مهم تأکید شده است: 1⃣ برخی از بندگان خداوند دچار «تنگی رزق» هستند. 2⃣انسان باید گشایش رزق خود را از فضل الهی بداند ⚜امام صادق (علیه السلام) فرمودند:«امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها و الی اسرارنا کیف حفظهم عند عدونا و الی اموالهم کیف مواساتهم لاخوانهم فیها" شیعیان ما را با سه چیز امتحان کنید: 1⃣هنگام اوقات نماز و چگونگی محافظت آنان از نماز 2⃣چگونگی حفظ اسرار ما از دشمنان 3⃣در اموالشان که چگونه با برادرانشان مواسات می کنند. ⚜ در روایت دیگری نیز حضرت فرمودند: «خصلتان من کانتا فیه و الا فاعزب ثم اعزب ثم اعزب قیل و ما هما قال الصلاه فی مواقیتها و المحافظه علیها و المواساه». دو ویژگی است که در هر کس وجود داشت شایسته دوستی است وگر نه دوری گزین، دوری گزین، دوری گزین. سوال شد آن دو ویژگی کدامند: نماز در وقت خود و محافظت بر نماز و مواسات. ◀️از روایات استفاده می شود که مواسات با خوبان و بدان هر دو مطلوب است. ⚜رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: «رأس العقل بعد الدین التودد الی الناس واصطناع الخیر الی کل واحد بر و فاجر" اصل عقل پس از دین داری، مهرورزی با مردم و نیکی کردن به همه انسان های نیکوکار و بدکار است. ✍مقام معظم رهبری؛ "مواسات را از جلوه‌های جامعه مهدوی و وسیله ای برای ابراز ارادت به امام زمان نامیدند." ◀️براین اساس مواسات برای همه انسانهایی که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند وظیفه‌ای همگانی و جهانی، اما برای مسلمانان، غیر از وظیفه‌ای اخلاقی و عاطفی یک وظیفه دینی است. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸•••༻﷽༺•••🌸 ❇️فیض حضور در میهمانی الهی❇️ ✨امام‌علی (ع ): «تَدَبَّرُوا آیاتِ القُرآنِ وَاعْتَبِرُوا بِهِ فَإنَّهُ أَبْلَغُ الْعِبَرِ؛ در آیات قرآن تدبّر کنید و به وسیله آن عبرت گیرید. چرا که تدبّر در آن رساترین عبرت هاست.» ✨ موسسه نورالیقین برای بیست و پنجمین سال متمادی❇️سنت حسنه تفسیر قرآن کریم❇️ ✨ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان را برگزار میکند✨ ⏰زمان برنامه : هر روز ماه مبارک رمضان ساعت 10 تا 12:30 مکان برنامه : موسسه نورالیقین ✅عناوین برنامه ها: 1⃣ آموزش تفسیر سوره حجر در ادامه طرح جامع رضوان که تفسیر کل قرآن کریم است . ( هر روز از ماه رمضان ) 2⃣ شرح فرازهایی از دعای افتتاح (یکشنبه و چهارشنبه) 3⃣ آموزش سبک زندگی اسلامی ( جمعه ها ) 4⃣ شرح و تفسیر خطبه معرفه الله ( دوشنبه و پنج شنبه) 5⃣آموزش احکام ماه مبارک‌ رمضان ( شنبه و سه شنبه) 6⃣تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان برجسته موسسه ( هر روز ماه رمضان ) نکته 👈👈تمامی برنامه های فوق بصورت حضوری و‌مجازی برگزار می گردد. 👈 همراه با مهد کودک قرآنی 📞تلفن موسسه 👈02537782721 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═ 🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ‏ حُدُودَ اللَّهِ‏ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛ اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل می‌کند.» ⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام : 🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله) آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند 🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد" ویژگیهای مطالب احکام 👇👇 ⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ ➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی ⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل ⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• بیست وششم 🌹 قسمت هشتم شرط سیزدهم :آن که دراعضای وضو مانعی از رسیدن آب نباشدبرطرف کردن مانع. مساله ۲۹۰ ⁉️ سوال۱.اگر چیزی براعضای وضوست که نمی داند مانع رسیدن آب به پوست بدن است یا نه ،تکلیف چیست؟ اگر می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه ⬅️باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند.چرک زیر ناخن مساله ۲۹۱ ⁉️سوال۲.آیاقبل از وضو باید چرک زیر ناخن را برطرف کرد؟ 🔹اگر ناخن کوتاه باشد وزیر آن چرک باشد⬅️وضو اشکال ندارد؛مگر قسمتی که جزء ظاهر حساب می شود.۱ 🔹اگر ناخن بیشتر از معمول باشد ⬅️بایدچرک زیر مقداری را که از معمول بلندتر است،برطرف نمایند. 🔹اگر ناخن را بگیرند ⬅️برای وضو باید چرک زیر آن را برطرف کنند. ✅وجود تاول در اعضای وضو اگر در اعضای وضو به واسطه سوختن یا چیز دیگربرآمدگی (تاول )پیدا شود : چنانچه سوراخ نشده باشد ⬅️شستن ومسح روی آن (تاول)کافی است. چنانچه سوراخ شده باشد: الف.اگر پوست یک قسمت آن کنده شود ⬅️لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند. ب)اگر پوستی که کنده شده،گاهی به بدن می چسبد وگاهی بلند می شود ⬅️باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ شک در وجود مانع از رسیدن آب به اعضاء۲مساله ۲۹۳-۲۹۸ ⁉️سوال۳.اگر انسان بعد از وضو متوجه مانعی در اعضای وضویش شود،وضوی او چه حکمی دارد؟ 🤔 شک قبل از وضو یا در حال وضو : قبلا مانع بوده ونمی داند بر طرف شده یا نه: واجب است وارسی نماید تا اطمینان پیدا کند که مانعی وجود ندارد. قبلا مانع نبوده ⬅️احتمال بودن مانع ،منشا عقلایی دارد: باید وارسی نماید تا اطمینان پیدا کند که مانعی وجود ندارد. احتمال بودن مانع ،منشا عقلایی ندارد:وارسی کردن لازم نیست 🤔شک بعد از وضو : شک دارد که مانعی در اعضای وضو بوده یا نه :وضو صحیح است. علم به وجود مانع دارد :💧نمی داند این مانع در حال وضو بوده یا پس از وضو پیدا شده :وضو صحیح است. اما اگر موقع وضو ملتفت آن نبوده احتیاط واجب باید دوباره وضو بگیرد. 💧می داند مانع در حال وضو بوده :↪️ 1⃣ می داند در حال وضو به مانع توجه نداشته است :وضو باطل 2⃣ می داند در حال وضو به مانع توجه داشته است :وضو صحیح 3⃣ احتمال می دهد به مانع توجه داشته است :وضو صحیح است. 📚توضیح المسائل مراجع عظام ۱.م۵تحریر الوسیله ۲.احکام عمومی آموزشی، ج۱ص۷۱،محمد وحیدی (م۱۲تحریرالوسیله) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع :تقدیر الهی ✨وَ قَدْ جَرَتْ مَقادیرُكَ عَلَىَّ یا سَیِّدى فیما یَكُونُ مِنّى اِلى آخِرِ عُمْرى مِنْ سَریرَتى وَ عَلانِیَتى ⬅️ترجمه✍ همانا آنچه برای من تقدیر کرده‌ای ای آقای من، در آنچه تا پایان عمر بر من فرود می‌آید از نهان و آشکارم جاری شده است. ⁉️با توجه به جاری بودن قضا و قدر الهى بر زندگی انسان ،چه حکمتی در دعای بندگان قرار دارد ؟اولاً : قضا و قدر همانند درختى با شاخه‏ هاى انبوه است.از جمله شاخه‏ هاى آن این است كه: دعا نمودن و به دنبال آن، استجابت دعا،خود از مصادیق قضاى الهى است؛ یعنى قضا و تقدیر الهى بر آن تعلق گرفته است كه در زندگى آدمى، دعایى باشد و اجابتى. ✅ثانیا : تأثیر دعا تاآنجاست كه می تواند قضاىِ الهى را نیز تغییر دهد. 👈همان‏گونه كه از امام باقر علیه‏ السلام چنین نقل شده است كه: «اَلدُّعاءُ یَرُدُّ الْقَضاءَ وَ قَدْ اُبْرِمَ اِبْراما؛ دعا، قضاى الهى را تغییرمى‏دهد، اگرچه آن قضا، كاملاً محكم شده باشد» یعنى در واقع، بنده توسط قضاى الهى كه دعا باشد ـ می تواند قضاى دیگرى را رفع كند و این یكى از شگفتیهاى این شاهكار خلقت، یعنى انسان است كه تا این حدمی تواند در جهان هستى ـ به اذن الهى ـ تأثیرگذار باشد. 👈 در حدیث آمده است كه از رسول اكرم صلی الله‏ علیه‏ و‏آله سؤال شد با وجود اینكه هر حادثه اى كه در جهان رخ مى‏دهد به تقدیر الهى وقضاى حتمى او است، دعا و دوا چه اثرى می تواند داشته باشد؟ در پاسخ فرمودند: دعا نیز از قضا و قدر است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• ✅ موضوع: نفع و ضرر در قبضه الهی وَ بِیَدِكَ لا بِیَدِ غَیْرِكَ زِیادَتى وَ نَقْصى وَ نَفْعى وَ ضری ⬅️ترجمه✍ به دست توست نه به دست غیر تو، فزونی و کاستی وسود وزیانم. ⁉️ سود و زیان انسان در دست چه کسی است ؟ ⬅️هرنفع و ضرر، وهرزیاد ی و نقصانی در زندگی به وجود می آید فقط به ید الهی محقق می شوند، ودیگران هیچ کاره اند وادمی باید خود رابه دست وی بسپرد ⬅️ ازهمین روابن عباس می‌گوید: روزی پیامبر (ص) به من فرمود: ای نو رسیده! کلماتی به تو می آموزم آن اینکه  حریمِ خدای تعالی را حفظ کن که خدای تعالی حفظت کند. اگر مسئلتی داری از خدای تعالی مسئلت کن و اگر استعانت می جویی از خدای تعالی استعانت جوی و بدان که اگر همه امت اجتماع کنند تا نفعی به تو رسانند، نخواهند توانست، مگر آنکه خداوند اراده فرماید. ⁉️نقصان و ضرر بنده از طرف خدا چه دلیلی دارد ؟ ⬅️خداوند، حكیم است و آنچه از او به ظهور می رسد از سرچشمه حكمت ومصلحت جارى میشود. بنابراین اگر نقصان و ضررى نيز متوجه انسان می گردد،از حكمت و مصلحتى پنهانى برخوردار است، گرچه آدمى به سببِ علم اندكش ازآن مصالح بی خبر است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• «اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟ وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک» ⁉️در این فراز از مناجات شعبانیه چه نکات مهمی بیان شده است؟ امام العارفین علی علیه السلام در این فراز از مناجات, سه نکته دقیق عارفانه را درضمن مناجات باحق تعالی در میان می گذارد: 👈"اِلهی اِنْ حَرَمْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَرْزُقُنی؟"موضوع: خداوند، تنها روزی رسانِ بنده 1⃣در این فراز نیز در واقع جلوه ای از توحید ناب الهی، متجلی شده است، تمامی رزق ها، به حق تعالی منتسب شده و اینکه روزی تنها به دست اوست. حیات معنوی و دنیوی انسان, وابسته به رزق مادی (غذا، لباس و ...) و رزق معنوی (علم، تقوی، آبرو و....) او می باشد و از آنجا که تمام این رزق های مادی, معنوی در ید قدرت حق تعالی است و انسان سرسفره آماده و بی منت حق تعالی نشسته و از این روزیها بهره می برد, حیات دنیویش استمرار پیدا می کند و اگر حق تعالی بنده اش را محروم کند چه کسی می تواند رزق او را تامین کند؟ «إِنَّ اللّهَ هُوَ الرَّزّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ: همانا روزی دهنده، تنها خداست که صاحب قدرت و اقتدار ابدی است»(۸۵/ذاریات) «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَکی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لکِنَّ اللّهَ یُزَکّی مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ; و اگر فضل و رحمت و عنایت خداوند، نصیبِ شما نمی شد، احدی از شما به تزکیه نفس و تقوی موفق نمی شدید، ولی این خداست که هرکه را خواهد مُهذَّب می سازد و خداوند شنوا و داناست.» 👈"وَ اِنْ خَذَلْتَنی فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُنی؟"موضوع: عزّت و ذلّت به دست خدا 2⃣عزت، آبرومندی و شوکت و نیز ذلت و خواری انسان در دست قدرت الهی است. عزتی که خدا به بنده اش بدهد, هیچکس و هیچ قدرتی نمی تواند آن را از بنده بگیرد، وهمچنین ذلت و خواری بنده نیز به ید قدرت حضرت باریتعالی است. گر ز چشمِ همه خلق بیفتم سهل است تو مینداز که مخذول تو را ناصر نیست 👈"اِلهی اَعُوذُ بِکَ مِنْ غَضَبِکَ وَ حُلُولِ سَخَطِک"موضوع: بهترین پناه از غضب خدا، خودِ خدا 3⃣ "غضب" در مناجات امام العارفین به معنای تغییر نفسانی که به انسان نسبت داده می شود, نیست, زیرا تغییر حالت نفسانی، در ذات احدیت الهی محال است، بلکه معنای غضب خداوند، همان "عقاب و عذاب" او می باشد؛ آن هم به سبب گناهان خودِ آدمی است. گاهی انسان به دلیل انجام گناهان و غوطه ور شدن در خطاها، در ظلمت عقاب و بلای الهی گرفتار می شود. "وَ لا تَطْغَوْا فیهِ فَیَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضبی وَ مَنْ یَحْلِلْ عَلَیْهِ غَضَبی فَقَدْ هَویْ" در روی زمین طغیان نکنید تا خشمِ من بر شما فرود آید و هرکس موردِ غضبِ من باشد سقوط خواهد کرد. و اگر خشم و غضب الهی تبدیل به سخَط شود, یعنی به قهری که دیگر قابل آشتی نیست, غضب بسیار سخت خواهد بود و همه پل های پشت سر خراب خواهد شد. از همین رو امام علیه السلام خطاب به حق تعالی می فرماید: من به تو پناه می برم از آن لحظه ای که "غضبت" به "سخَط" یعنی قهر آشتی ناپذیر تبدیل شود.   •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin