eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.8هزار دنبال‌کننده
956 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!! بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه می‌دانند. 📱 @mobahathah_ir آیت‌الله ‌‌سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی می‌دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کرده‌ام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
📚 مذهب قاضی نعمان مصری ؟؟!!!؟؟ آقای سبحانی در مورد مذهب قاضی نعمان مصری فرمودند که در کتاب ارجوزۀ مختارۀ قاضی نعمان در جایی که قاضی نعمان در مقام ذکر فرق انحرافی است اسمی از فرقۀ امامیه نبرده است و این قرینه است بر گرایش او به فرقۀ حقه . لکن به نظر استاد شبیری این استدلال تمام نیست چون ممکن است عدم ذکر امامیه به غرض دیگری باشد مثل این که عامه به جهت این که تفکر شیعی توسط دیگران دنبال نشود تا حقانیتش روشن شود اسمی از شیعه نمی برند پس شاید قاضی نعمان به دلیل اینکه نمی خواسته خوانندگان کتابش به تفکرات شیعه توجه پیدا کنند نامی از این فرقه نبرده است . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1843
📚 فرق بین حمل تقیه و حمل به ضرورات دیگر ؟؟!!! مرحوم خوئی روایت «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ عُيَيْنَةَ بَيَّاعِ الْقَصَبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ فَأَكْرَهُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى الْحَصَى فَأَبْسُطُ ثَوْبِي فَأَسْجُدُ عَلَيْهِ فَقَالَ نَعَمْ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ» را مربوط به فرض تقیه دانسته اند به این قرینه که به طور معمول و غالب، سائل می‌توانسته به قسمتی از مسجد که مسقّف است رفته و در آنجا بر زمین سجده کند و یا این‌که خاک و یا چوبی پیدا کرده و بر آن سجده کند و یا نماز را تأخیر انداخته و در آخر وقت بر ما یصح السجود علیه سجده کند با این حال سوال از سجده بر ثوب کرده است؛ فلذا ظاهر روایت این است که سائل وارد مساجد أهل سنّت شده و در مقام تقیّه بوده است و واضح است به تاخیر انداختن نماز و دنبال خاک و چوب گشتن خلاف تقیّه است؛ زیرا بین تقیّه و ضرورات دیگر فرق عمده‌ای وجود دارد به این که در تقیه عدم مندوحه معتبر نیست 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1967&pid=7333#pid7333
📚 ثمره بحث از انواع اباحه؟؟!!!؟؟ اگر مثل محقق اصفهانی اباحه های واقعی را منحصر در اباحه ی لا اقتضاء بدانیم باید حلیت واقعی در ادله را منحصر در لا اقتضاء بدانیم....ازطرفی اگر در اباحه ی لا اقتضایی جعل را منکر شدیم با توجه به اینکه ملاکی در طرفین نیست، تصویر جعل مشکل می شود. جعل کار مولاست و کار مولا اراده می خواهد. ونمی شود با وجود عدم ملاک در طرفین اراده ی مولا حاصل شود؛ آنگاه، تمام روایاتی که ظاهر آن ها جعل است(مانند کل شی لک حلال) همه حمل بر اباحه اقتضایی می شود... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1931
📚 کتاب شناسی در فقه ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی فرمودند مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. .... اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است. . 📱 @mobahathah_ir نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب و کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه را خوب شناخت. ... برای دستیابی به این غرض، دقت در مقدمه کتاب خیلی اهمیت دارد. این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1864&pid=7062#pid7062
📚 اصل حقیقت موضوعیتی ندارد؟؟!!! استاد قایینی می فرماید: اصل حقیقت موضوعیتی ندارد و آنچه معیار و ملاک است اصل ظهور است و اصل حقیقت یکی از مصادیق اصل ظهور است و لذا اگر ظهور با مجاز سازگار باشد اصل ظهور مقدم است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/index.php
📚 مد گرائی از منظر روایات؟؟!!! استاد ترابی شهرضایی(ره) فرموده است: در یک تقسیم کلی می‌توان مد را دو قسم دانست:مد مبتذل، مد غیرمبتذل.مدی که برای ترویج فساد و بی‌بندوباری و مخالفت با شرع و دستورات دین بنا نهاده شده باشد مذموم است ولی اگر مد سبب راحتی و آسایش در زندگی شود و مخالفتی با قوانین الهی و عرف و جامعه نداشته باشد نه‌تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است. 📱 @mobahathah_ir ایشان ادله این تقسیم بندی را بیان کرده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1946
📚 خلط حکمت وعلت در کلام آیت الله سیستانی؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی در بحث ارتفاع شرطیت فاصله بین زن و مرد فرموده اند: عند الزحام فی المسجد الحرام بمکة المکرمة لایعتبر فیه الشرط المذکور مستند صحیحه‌ی فضیل است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان به نظر استاد شهیدی مطلب ایشان ناتمام است؛ چرا که روشن نیست صحیحه فضیل اختصاصی به فرض ازدحام در مسجدالحرام داشته باشد؛ زیرا روایت علت تسمیه مکه به «بکه» را چنین دانسته است که «تبک فیه الرجال و النساء» و این مطلب حکمتِ رفع مانعیت محاذات زن و مرد در نماز در مسجد الحرام است و نه علت آن، فلذا رفع مذکور اطلاق داشته و شامل فرضی که ازدحامی فعلی نیز در بین نباشد، می‌شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1937
📚 توثیق ابی الجارود(المنقول فی حقه شیطان اعمی) توسط مرحوم آقای خویی؟؟!!!؟؟ یکی از رواتی که مذمت های شدیدی درمورد او وارد شده است زیاد بن المنذر معروف به ابی الجارود می باشد به عنوان مثال کشی درصفحه ی 230راجع به او حدیثی را نقل می کند که در قسمتی از آن نسبت به ابی الجارود امام صادق این طور فرموده: يَسْمَعُونَ حَدِيثَنَا فَيُكَذِّبُونَ بِهِ. اما مرحوم آقای خویی درمعجم رجال(ج7ص321) تمامی تضعیفات نسبت به او را نقل های غیر معتبر می دانند واز سه طریق ایشان را توثیق می کنند.یکی وقوع او در تفسیر علی بن ابراهیم.دوم وقوع او در اسناد کامل الزیارات و سوم توثیق شیخ مفید در رساله ی عددیه که عبارت شیخ مفید این گونه است «من الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم.» بعد مرحوم آقای خویی دو روایت نقل می کنند که در صورت صحت سند رجوع ایشان از زیدیه را هم ثابت می کند و مضمون یکی از آنها این است که ائمه 12عدد هستند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1933&pid=7250#pid7250
📚 تصدیق قول زن راجع به حیض و عده ؟؟!!!؟؟ زراره در کافی ازامام این طور روایت کرده که العده و الحیض للنساء اذا ادعت صدقت اما در تهذیب زراره به سند دیگری روایت کرده العده و الحیض الی النساء. راجع به نقل اول به خاطر زیادتی که وجود دارد معلوم است که راجع به ادعای زن نسبت به عده و حیض است که اگر ادعا کند قبول می شود بدون بینه اما روایت دوم چون آن ذیل را ندارد برخی احتمال دادند که راجع به بحث شهادت زنان نسبت به امر عده و حیض باشد ولذا تنها شهادت زنان پذیرفته شود. استاد فرمودند اگر چه روایت اول به خاطر زیادت قید اذا ادعت صدقت نص در معنای قبول قول زن است اما روایت دوم هم همان معنا را می گوید؛ زیرا....پس در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1897
📚 تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی ؟؟!!!؟؟ استادسید علی اکبر حائری در دفاع از شهید صدر نسبت به اشکالی که احتمال اباحه هم تکلیفی متوجه عبد می کند این طور فرموده : کار اباحه رفع مسئولیت است نه اینکه تنجیز و مسئولیتی بیاورد و امتثالی را اقتضاء کند. استاد لاریجانی در نقد این کلام فرمودند : اولاهمین که نقض آزادی از طرف عبد ممکن باشد کافی است تا اباحه صرف رفع مسئولیت نباشد ثانیا اگر با نفس جعل شارع مصلحت حاصل می شود با همان جعل باید ساقط شود... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1839
📚 خصوصیت قید غالبی؟؟!!! خصوصیت قید غالبی این است که مقید اطلاقات دیگر نیست بر خلاف قید غیر غالب. بنابراین غالبی بودن قید موجب نمی شود که قضیه مشتمل بر قید غالبی، اطلاق داشته باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1979
📚 برتری شیعه فاسق از سنی عادل؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید: شیعه فاسق نسبت به غیر شیعه ای که به آنچه می داند، عمل می کند، برتر است. به دلیل روایاتی که در این زمینه وارد شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2010
📚 اعراض از سند و وهن حدیث در چه شرایطی محقق می شود ؟؟!!!؟؟ برخی قائل به حرمت نماز خواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم بوده اند. عمده دلیل روایت حمیری است؛ اما به این روایت اشکال شده که مشهور از آن اعراض کرده و بدان فتوا نداده اند. صاحب مستمسک در جواب فرموده اند: حجیت خبر ثقه مشروط به عدم ظن نوعی به خطای ثقه است؛ اما حجیت ظهور مشروط به عدم ظن نوعی به خلاف نیست؛ پس اعراض از روایت در صورتی موهن است که اعراض أصحاب، اعراض از سند باشد تا منشأ ظن نوعی به عدم صدور روایت گردد. اما اگر اعراض از ظهور و دلالت ابتدائی روایت و حمل آن بر کراهت باشد، موجب وهن روایت نخواهد شد. استاد شهیدی شبهه ی وهن حدیث به واسطه ی اعراض اصحاب را ناتمام می داند زیرا: أولاً: اطلاق صحیحه ی حمیری دلالت بر حجیت مطلق خبر ثقه دارد؛ فلذا اعراض مشهور از سند موجب خلل در حجیت روایت نخواهد شد ثانیاً: اگر فقهاء فتوا به جواز نماز جلوتر از قبر معصوم داده بودند، اعراض مشهور محقق بود؛ لکن صرف عدم تعرض مساوق با اعراض نیست؛ چرا که محتمل است وجه عدم تعرض، این بوده که مردم عادتاً جلوتر از قبر معصوم نماز نمی خوانده اند یا این که فقهاء از روایت کراهت فهیمده و فکر کرده اند کراهت، مسأله ای نیست که برای دیگران مطرح کرده و آنان را متنبّه کنند.. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 mobahathah.ir/showthread.php?tid=1929
📚 متن دعائم الاسلام روایت است یا تطبیقات روایت ؟؟!!!؟؟ حدیث هدم جداردر دعائم الاسلام ذکر شده است به این مضمون که اگر شخصی دیوار بین خود و همسایه اش را بدون حاجت و به جهت اضرار به همسایه خراب کرد ولو مالک این دیوار باشد حق چنین کاری را نداشته و به حکم لا ضرر موظف است این دیوار را بازسازی کند سوال آیا روایات دعائم در منابع قدیمی بوده و به دست قاضی نعمان (مولف کتاب دعائم) رسیده ولی به ما نرسیده یا اساسا متن کتاب متن روایت نیست . استاد شبیری فرمودند : این احتمال جدی است که قاضی نعمان از روایت عام امام صادق ع قاعده را برداشت کرده و مطابق قاعده، تطبیقاتی را به امام صادق ع نسبت داده است. .. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1845
📚 حاشیه بودن فقه شیعه بر فقه عامه چگونه است؟؟!!! استاد از قول مرحوم بروجردی نقل می کنند: فقه اهل بیت حاشیه ی برفقه عامه بوده است وطبعا برای فهم بهتر فقه اهل بیت باید به فقه عامه مراجعه کرد. استاد درتوضیح فرمودند: این حاشیه بودن به معنای ضعیف تر بودن نیست چه بسا شروح و حواشی که از اصل متن قوی تر هستند؛ مثلا اگر عامه در مساله ای فتوای داشته باشند شیعیان به همان فتوای عامه عمل می کردند؛ لذا سیره ی متشرعه شکل می گیرد.یا اینکه ائمه انحرافات عامه را بیان می کردند لذا اگر سکوت امام باشد وفتوایی اکثریت عامه یک مطلب باشد رضایت امام کشف می شود. .... شاهد دیگر بحث صحیحه ی معاویه بن وهب است که مضمون آن این است که نزد هر بدعتی ولیّ از اهل بیت من می باشد که آن را دفع می کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1969&pid=7342#pid7342
📚 مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان؟؟!!! شهید صدر بیان را در قبح عقاب بلابیان، قطع معنا کرده اند و فرموده اند قائلین به قاعده ی قبح عقاب بلابیان، در کیفیت جانشینی اماره به جای قطع طریقی بازمانده اند.ایشان چون بیان را قطع و یقین انگاشته است، امارات مثبته ی تکلیف را با اینکه نسبت به آنها جعل حجیت شده جانشین قطع طریقی نمی داند؛ زیرا هنوز مصداق لابیان هستند. به نظر ما کلام ایشان تمام نیست زیرا مراد از بیان هرنوع حجتی است ولو این حجت دلیل بر احتیاط باشد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1978&pid=7363#pid7363
📚 بلند تکبیر گفتن به قصد شنیدن مأمومین؟؟!!! مرحوم تبریزی می فرماید اگر کسی تکبیرات نماز و سمع الله لمن حمده را در نماز جماعت بلند بگوید که مامومین دیگر بشنوند این کار موجب بطلان نماز نمی شود حتی اگر برای این کار پول بگیرد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1934
📚 تفاوت عملی بین جزء مستحب و مستحب مستقل در ضمن عمل؟؟؟!! مرحوم آخوند می فرمایند گاهی امری مستحب نفسی در ضمن عمل است و مربوط به عمل نیست؛ بلکه تنها در ظرف عمل محقق می شود؛ اما گاهی جزء عمل است و در فضیلت یا نقیصه آن موثر است. ثمره عملیه این تفاوت را استاد قائینی در چند مورد بیان نمودند: 1- جریان قاعد فراغ اگر عملی مستحب نفسی در ظرف نماز باشد. مثلا اگر تنها یک سلام را مقدار واجب در نماز واجب بدانیم و سایر تسلیم ها در نماز را مستحب نفسی بدانیم. در فرضی که در حال سلام مستحب، شک در صحت نماز شود، شک بعد از فراغ است؛ زیرا از نماز فارغ شده و این اعمال، مانند تعقیبات بعد از نماز، مستحب خارج از عمل هستند؛ اما اگر سلام مستحب، مانند قنوت جزء مستحب نماز باشد؛ در فرض شک در صحت (شک در طهارت) در حال سلام، باید به شک اعتنا کند که گاهی موجب بطلان عمل خواهد شد؛ زیرا فراغ از عمل که موضوع برای جریان قاعده فراغ است محقق نشده است. 2- جریان شروط کل عمل، در جزء مستحب اگر مستحبی، جزء نماز باشد، شروط افعال نماز در آن لازم است اما در مستحبات نفسی ضمن نماز، رعایت آن شروط لازم نیست. بنابر این اگر به شروط افعال نماز، در جزء مستحب عمل نشود، آن عمل باطل بوده و گاهی به جهت صدق زیاده در نماز یا تکلم در نماز و... نماز باطل خواهد شد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1961
📚 نماز متقدم بر ضریح معصوم؟؟!!!؟؟ مرحوم سید یزدی یکی از شروط مکان مصلی را عدم تقدم بر قبر امام معصوم بدون وجود حائل و مانع ذکر کرده است. این مطلب در میان قدماء مطرح نبوده است و ظاهرا مرحوم شیخ بهائی در حبل المتین أولین کسی است که قائل به حرمت نماز در مکان جلوتر از قبر معصوم علیه السلام شده است. ادله ی این دسته برخی روایات از جمله: الْحِمْيَرِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَزُورُ قُبُورَ الْأَئِمَّةِ ع هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَتَقَدَّمَ الْقَبْرَ وَ يُصَلِّيَ وَ يَجْعَلَهُ خَلْفَهُ أَمْ لَا فَأَجَابَ ع وَ قَرَأْتُ التَّوْقِيعَ وَ مِنْهُ نَسَخْتُ ... الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ وَ يُصَلِّي عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ. برخی با استناد به این روایت حتی نماز محاذی قبر شریف را غیر مجاز دانسته اند. اشکالات متعددی به سند این روایت مطرح شده که استاد همه را پاسخ داده اما برخی از اشکالات دلالی را پذیرفته و لذا حکم به حرمت نکردند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1923
📚 منهج تحلیلی؟؟!!! یکی از مناهج رجالی منهج تحلیلی است که متشکل از مراحلی است که بعضی از آنها عبارتند از: تجمیع کلمات رجالیون حول شخص مورد نظر- تعیین طبقه راوی- ملاحظه مضامینی که وی روایت کرده است و أبوابی که وی در آن کثرت دارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1932
📚 عدم شکل گیری اطلاق با وجود مرتکز عقلایی؟؟!!!؟؟ یک ارتکاز عقلایی وجود دارد که در اموری که «لا یعلم الا من قبله» قول شخص در این امور حجت است.روایت الْعِدَّةُ وَ الْحَيْضُ‏ إِلَى‏ النِّسَاء هم در فضایی صادر شده که چنین امری مرتکز عقلا بوده است.لذا اطلاقی برای دلیل شکل نمی گیرد که هم عده ی به قرء مقصود باشد هم عده ی به ماه و هم عده ی به وضع حمل.بلکه فقط عده ی به قرء مقصود روایت است مرحوم آقای خویی در بحث قاعده‌ی فراغ چنین بحثی را مطرح کرده است و می فرماید: این قاعده به اصل عقلایی عدم غفلت مربوط است و اصل عقلایی عدم غفلت در جایی است که احتمال می دهیم غفلت نباشد و گرنه در جایی که یقین به غفلت داریم، اصل عقلایی وجود ندارد.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1911&pid=7205#pid7205
📚 ضروری به شرط محمول بودن قضیه ی ((القطع حجه))!!!!!!؟؟ شهید صدر فرموده که اصلا بحث حجیت قطع یک قضیه ی به شرط محمول است. وقتی گفته می شود «القطع حجۀ» مراد از قطع، قطع به أمر هر کسی نیست، بلکه مسلم است که امر مولا مراد است. و مولا کسی است که امتثال امر او واجب است و مخالفت او نیز استحقاق عقاب دارد. حال اگر بگوییم قطع حجت است یعنی قطع به أمر کسی که مولاست ومخالفتش استحقاق عقوبت می آورد ،مخالفتش استحقاق عقوبت می آورد استاد در نقد فرمودند : ....اگر بگوییم «القطع بأمر المولی الذی مولویته یتم التکلیف یستحق العقاب علی مخالفته»، کجای این جمله ضروری به شرط محمول است؟! ثانیا اشکالی نقضی به خود ایشان وارد است که ... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1760
📚 اعتبار اجماعات نهایه و بی اعتباری اجماعات مبسوط؟؟؟!!!! استاد شهیدی در بحث قاعده نفی سبیل از قول مرحوم آقای بروجردی نقل کردند که ایشان اجماع در مسائل تفریعی را که فقها مطرح نموده وپیرامون آن بحث کردند مثل مسائل فراوانی که در مبسوط شیخ مطرح شده است را معتبر نمی دانند؛ اما اجماع در مسائل متلقاه از عصر معصوم را معتبر می دانستند که در کتاب نهایه ی شیخ از این دست مسائل زیاد است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2023
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!! یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ‏ الْقَلَمُ‏ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ‏» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993