#استاد_قائینی
📚 ثمرات متعدد بحث مشتق؟؟؟!!!!
بحث مشتق ثمرات متعدد و مهمی دارد که جز با بررسی دلالت مشتق تبیین نخواهد شد
1- در بحث قصاص گفته شده مسلمان با قتل عمد ذمی، قصاص نمی شود؛ حال اگر کسی سابقا ذمی باشد و سپس مسلمان شده باشد، در صورت وضع مشتق برای اعم از متلبس، بر او ذمی صادق است و قصاص برای قاتل او ثابت نخواهد شد...عین همین مساله در مورد کسی که سابقا مجنون باشد نیز مطرح است
2- اگر مردی زنی را به قتل برساند، مشهور بین فقها این است که مرد را می توان با پرداخت ما بقی دیه، قصاص نمود؛ حال اگر کسی تغییر جنسیت بدهد طبق قول به وضع مشتق بر اعم، همه احکام قصاص و ... که بر مرد و زن مترتب است، بر او مترتب شده و ادله در حق او متعارض خواهد بود.
3- ربای معاوضی معدود جائز است و ربای معاوضی مکیل و موزون حرام است؛ حال کالایی که سابقا مکیل و موزون بوده اما فعلا معدود است؛ یا بلعکس؛ محکوم به حالت سابق است یا محکوم به حالت فعلی است؟
4- محرمیت مادر زن به اجماع در مورد کسی که به فعل مادر زن او است ثابت است اما اگر زنی طلاق داده شود، حال اگر مشتق برای اعم از متلبس وضع شده باشد، بر او مادر زن صدق شده و محرم خواهد بود
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2065
#استاد_لاریجانی
📚 علم شرط فعلیت تکلیف؟؟؟!!!!
مشهوراصولیون علم مکلف به حکم را شرط تنجیز می دانند؛ اما مرحوم اصفهانی وصول را شرط فعلیت تکلیف می داند؛ زیرا تکلیف، انشاء به داعی جعل داعی برای مکلف است به گونه ای که امکان باعثیت محقق باشد، پس تکلیف فرع بر وصول است.
استاد سه نقد به کلام ایشان دارند:
اولا ثمره ی عملی ندارد زیرا اشتراک احکام بین عالم و جاهل هم که به قوت خود باقی است و استحقاق عقاب هم که خود ایشان هم قبول دارند که باید حکم واصل شود...
ثانیا ایشان جعل حکم را انشاء به داعی جعل داعی در مکلف می دانند به صورتی که امکان باعثیت باشد اما می توان گفت منقاد بودن عبد هم لازم است
ثالثا دربرخی کلمات دیگر ایشان تناقضاتی وجود دارد، مثل...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2070
#رجال
📚 توثیق راویان کتاب المزار ابن مشهدی ؟؟؟!!!!
ابن مشهدی د رمقدمه مزار فرموده: دراین کتاب روایاتی متصل از ثقات پیرامون زیارات مشاهد مشرفه و ترغیب به مساجد مبارکه و ادعیه را جمع آوری کردم.
مرحوم خویی فرمودند این کلام صریح در این است که راویان تمام روایات این کتاب ثقه هستند اما به دو جهت نمی توان به آن اعتماد کرد.اول اینکه اعتبار خود این کتاب معلوم نیست و ثانیا ابن مشهدی هویت مشخصی ندارد ثالثا توثیقات متاخرین مفید نیست زیرا مبتنی بر حدس می باشد
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2069
#استاد_لاریجانی
📚 انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی ؟؟؟!!!!
مرحوم روحانی صاحب منتقی الاصول منکر برائت عقلی است
ایشان فرموده: باید دید عقاب اخروی چه کیفیتی دارد در این زمینه سه قول وجود دارد...
مسلک اول تجسم اعمال است حال عمل نسبت به ثواب و عقاب اخروی مثل بذری است که بعد به کمال میرسد و به تعبیر ایشان تجسم پیدا میکند. بنابراین معصیت متجسم میشود و مثلا عقرب میشود.
مسلک دومی که ایشان تبیین کرده اثر وضعی بودن عقاب است شبیه موتی که مسبب از سم باشد
مسلک سوم هم قرار دادی بودن عقاب است که عقاب فعل اختیاری مولا است ...
طبق مبنای اول و دوم قاعده ی قبح عقاب بلا بیان اساسی ندارد زیرا اصلا عقاب فعل اختیاری مولا نیست تا متصف به قبح شود بلکه امری تکوینی است ... طبق مبنای سوم نیز ما ملاک جعل عقاب مولا را نمیدانیم؛ زیرا در دنیا ملاک عقوبتها تأدیب است ... اما این ملاک برای عقاب در آخرت معقول نیست... تشفی خاطر هم که در حق باری تعالی محال است.
کسانی هم که بنای عقلاء را از باب مشهورات می دانند، برای حفظ نظام عقلاء منشی خاص دارند مرادشان نظام دنیاست لذا نمی توان برای نفی عقاب در آخرت به آن تمسک کرد.
علاوه بر اینکه بازگشت قبح عقاب بلا بیان به قبح ظلم است وظلم در جایی متصور است که تضییع حقی صورت بگیرد و عباد نسبت به خدای سبحان هیچ حقی ندارند لذا عقاب آنها مصداق ظلم نیست.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2079
#مطالب_علمی
📚 مصباح الشریعه کتاب روایی نیست ؟؟؟!!!!
برخی فقها مصباح الشریعه را کتاب روایی ندانسته و آن را نوشته عالم صوفی می دانند؛ مثلا مرحوم صاحب وسائل فرموده است: « ما ثبت عندنا كونه غير معتمد، فلذلك لم ننقل منه من ذلك: كتاب مصباح الشريعة المنسوب إلى الصادق »
مرحوم بروجردی و مرحوم امام نیز آن را کتاب روایی ندانسته و نوشته عالم صوفی می دانند
اما در مقابل برخی این کتاب را روایی می دانند، مثلا مرحوم نوری صاحب مستدرک فرموده است: « بالجملة فلا أستبعد أن یکون المصباح هو النسخة التی رواها الفضیل، و هو على مذاقه و مسلکه، و الذی اعتقده أنّه جمعه من ملتقطات کلماته علیه السلام، فی مجالس وعظه و نصیحته » ....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2076
#استاد_شهیدی
📚 جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری ؟؟!!!؟؟
شخصی مضطر به مسافرت یا مسافرت در فلان ساعت مشخص نیست، با این حال سفر خود را به گونهای تنظیم کرده که در سراسر وقتِ نماز داخل هواپیما بوده و بالطبع از نماز اختیاری عاجز است؛ آیا تعجیز از نماز اختیاری بر چنین مکلفی جائز است؟
جواب از این سوال مرهون بحث از مقدمات مفوته (مقدماتی که اگر انسان قبل از دخول وقت تکلیف واجب، آنها را مهیا نکند، در داخل وقت از تحصیل آنها عاجز بوده و بالطبع تکلیف واجب نیز از وی فوت خواهد شد) در اصول فقه است.
برخی همچون محقق خوئی، مرحوم آقای تبریزی، و آقای سیستانی قائل به عدم وجوب تحصیل مقدمات مفوته و جواز تعجیز نفس قبل از دخول وقت و یا حصول شرط شدهاند....
استاد معظم همانند مرحوم امام (ره) مبنای مذکور را مخدوش و تحصیل مقدمات مفوته را به ارتکاز عقلائی لازم میداند؛ مؤید این مطلب دو روایت صحیحهای است که حضرت در جواب از سؤال از کسی که به مکانی می رود که آب برای وضوء در آنجا وجود نداشته و مجبور به تیمم است فرمودهاند: «َ لَا أَرَى أَنْ يَعُودَ إِلَى هَذِهِ الْأَرْضِ الَّتِي تُوبِقُ دِينَه»
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1924
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 مبانی اعتماد به نسخه ؟؟!!!؟؟
۱. باید به صحت نسخه اطمینان پیدا کرد.
۲. برای صحت نسخه میتوان به اصول عقلایی همچون اصل عدم خطا اعتماد کرد.
۳ چون باید اطمینان حاصل کرد و راه اطمینان بسته است لذا از باب انسداد صغیر باید به ظن قوی عمل کرد که بعید نیست همین مبنا درست باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1894
#رجال
📚 بنان بن محمد ثقه است؟؟!!!
استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: منظور از بُنان بن محمد که در برخی اسناد وارد شده است عبدالله بن محمد بن عیسی برادر احمد بن محمد بن عیسی می باشد
عبدالله بن محمد بن عیسی توثیق صریح ندارد، اما از دو راه می توان او را توثیق کرد: الف)اکثارروایت اجلاء. ب)عدم استثناء از رجال نوادر الحکمه
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1966&pid=7332#pid7332
#استاد_قائینی
📚 وضع از قبیل رفض القیود است؟؟!!!
معیار در معنای الفاظ، مفاهیم معاصر زمان شارع است نه مصادیق معاصر زمان شارع. با علائم وضع، مفاهیم عام در زمان شارع اثبات میشود نه مصادیق در آن زمان. این نشان میدهد که وضع از قبیل «رفض القیود» است نه «جمع القیود» یعنی وقتی لفظی برای معنایی وضع میشود ذات معنا موضوع له است نه اینکه موضوع له معنا به لحاظ ملابسات و مشخصات و قیود همراه معنا و مصادیق باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1851
#استاد_لاریجانی
📚 قبح عقاب بلا بیان به در فرض نبود دلیل بر احتیاط جاری است؟؟؟!!!
مرحوم شیخ انصاری می فرماید زمانی می توان به سراغ قبح عقاب بلا بیان رفت که دلیل بر احتیاط تمام نباشد، بنابر این حال که شهید صدر معتقد است که عقل به صورت جزمی در فرض احتمال تکلیف، از باب حق الطاعه حکم به وجوب احتیاط می کند خود همین دلیل بر احتیاط است که با این وجود نوبت به برائت نمی رسد.اما اگر عقل کسی چنین ادراک جزمی نداشت تا دلیل بر احتیاط تمام باشد نوبت به قبح عقاب بلا بیان می رسد
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2026
#استاد_شهیدی
📚 وجود مفهوم شرط در صورت جزئی حقیقی نبودن معنای حرفی !!؟؟
شهید صدر فرموده اند: اگر معنای حرفی جزئی دانسته شود، دیگر نمی توان قائل به مفهوم شرط شد؛ چون به عنوان مثال مفاد «ان جاءک زید فأکرمه»، وجوب شخصی خواهد شد که این وجوب شخصی معلق بر مجیء زید شده است و در این فرض منافات ندارد که فرد دیگری از وجوب اکرام زید وجود داشته باشد که معلق بر سبب دیگر مثل بیماری او باشد.
اما در صورتی که معنای حرفی جزئی حقیقی نبوده بلکه کلی باشد که به جهت تقوم به طرفین دچار جزئیت طرفی شده باشد، مفاد «أکرمه» طبیعی وجوب اکرام زید خواهد شد که بر این اساس، سنخ وجوب اکرام زید معلق بر مجیء او خواهد شد؛ لذا گویا گفته شده است که طبیعی وجوب اکرام زید معلق بر مجیء او است که این امر موجب ثبوت مفهوم شرط خواهد شد.
@mobahathah_ir
استاد شهیدی این ثمره را پذیرفته اند.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1626
#مطالب_علمی
📚 جامع بین مقدور و غیر مقدور؟؟!!!
اگر تکلیفی به جامع تعلق گرفت و این جامع دارای افراد مقدور و غیر مقدور بود مثلا مولا گفت یا عتق کن و یا اطعام و عتق ممکن نبود چون عبدی وجود ندارد در این صورت آیا امر مولا به جامع تعلق گرفته است و یا به فرد مقدور؟
📱 @mobahathah_ir
در این مسأله دو دیدگاه وجود دارد یکی نظر مرحوم نائینی و دیگری نظر شهید صدر.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1863
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 روش استقراء در تصحیح مرسلات؟؟!!!
یکی از روشهای خروج مرسلات از ارسال روش استقرا است. اشکالی به این روش مطرح است و آن اینکه ولو تمام وسایطی که در این بین هستند از ثقات باشند نمیتوان از معلوم الاسم ها به مجهول الاسم تسری داد؛ زیرا یکی از عوامل مهم عدم ذکر نام راوی عدم اهتمام و عدم اعتنا به وی و بالتبع فراموشی نام اوست و این عدم اهتمام و فراموشی در جایی که مروی عنه ضعیف باشد بیشتر اتفاق می افتد.
📱 @mobahathah_ir
پاسخ : بسیاری از موارد احتمالاتی در مقابل مطرح میشود که با وثاقت انسب است مثل این که همانطور که حاجي نوری فرموده تعبیر بعض اصحابنا بیشتر با بزرگی آن راوی سازگار است برخلاف تعبیر رجل یا عمن حدثه و... فلذا باید احتمالات بررسی شود.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1562
#تا_اجتهاد
📚 اعراض از مالکیت از منظر آِیت الله شبیری
برای اثبات اینکه با اعراض مالک، مال از ملکیت او خارج میشود به چهار دلیل تمسک شده است که عبارتند از بنای عقلا، سیره متشرعه، روایت «النَّاسُ مُسَلَّطُونَ عَلَى أَمْوَالِهِمْ» و روایات خاصه. در این نوشتار استدلال به دلیل چهارم مخدوش دانسته شده است.
اعراض صور مختلفی دارد. در برخی موارد قطعاً مال از ملک مالک خارج نمیشود؛ مثل اینکه شخص فقط قصد اعراض داشته باشد. مواردی نیز مشکوک است که به نظر ما با اعراض، ملکیت سلب میشود. برای این موارد میتوان به این دو مورد اشاره نمود: 1. مالک همراه با رهاکردن مال، قصد ازاله اعتباری ملکیت از خود را دارد. 2. مالک تنها مال را رها کرده و نسبت به آن بیتفاوت است و هیچ تصوری نسبت به ملکیت دیگری یا اباحه به دیگری و یا قصد ازاله اعتباری ملکیت ندارد؛ حتی نسبت به بقای ملکیت خود نیز تصوری ندارد؛ بلکه تنها تکویناً حیازتی را که قبلاً داشته و مال در اختیارش بوده، از خود سلب کرده است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مقاله( نوشته حسین سنایی) در سایت تا اجتهاد موجود است و می توانید با مراجعه به لینک زیر بدان مراجعه کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://taejtehad.mfeb.ir/article_38669_0a6be070c80e1be5f9b6fc5c340d8fa5.pdf
#مطالب_علمی
📚 جامع بین مقدور و غیر مقدور؟؟!!!
اگر تکلیفی به جامع تعلق گرفت و این جامع دارای افراد مقدور و غیر مقدور بود مثلا مولا گفت یا عتق کن و یا اطعام و عتق ممکن نبود چون عبدی وجود ندارد در این صورت آیا امر مولا به جامع تعلق گرفته است و یا به فرد مقدور؟
📱 @mobahathah_ir
در این مسأله دو دیدگاه وجود دارد یکی نظر مرحوم نائینی و دیگری نظر شهید صدر.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1863
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 روش استقراء در تصحیح مرسلات؟؟!!!
یکی از روشهای خروج مرسلات از ارسال روش استقرا است. اشکالی به این روش مطرح است و آن اینکه ولو تمام وسایطی که در این بین هستند از ثقات باشند نمیتوان از معلوم الاسم ها به مجهول الاسم تسری داد؛ زیرا یکی از عوامل مهم عدم ذکر نام راوی عدم اهتمام و عدم اعتنا به وی و بالتبع فراموشی نام اوست و این عدم اهتمام و فراموشی در جایی که مروی عنه ضعیف باشد بیشتر اتفاق می افتد.
📱 @mobahathah_ir
پاسخ : بسیاری از موارد احتمالاتی در مقابل مطرح میشود که با وثاقت انسب است مثل این که همانطور که حاجي نوری فرموده تعبیر بعض اصحابنا بیشتر با بزرگی آن راوی سازگار است برخلاف تعبیر رجل یا عمن حدثه و... فلذا باید احتمالات بررسی شود.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1562
📚📚مباحثه، تالار علمی فقاهت🏆🏆
نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی با قابلیت بحث و تبادل نظر
➕ نظارت توسط اساتید و مسئولین مرتبط
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir
خلاصه مطالب مهم وبسایت در کانال قرار میگیرد
آدرس کانال در سروش
👇👇👇👇
https://sapp.ir/mobahathah_ir
آدرس کانال در ایتا
👇👇👇👇
https://eitaa.com/mobahathah_ir
آدرس کانال در بله
👇👇👇👇
http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT
آدرس کانال در تلگرام
👇👇👇👇
T.me/mobahathah
#استاد_لاریجانی
📚 اقسام تزاحم ؟؟!!!
1- تزاحم ملاکی: تزاحم ملاکات در مقام جعل حکم، مثلا در جعل وجوب جمعه نزد مولا تزاحمی بین ملاکات رخ می دهد و مولا نهایتاً بعد از کسر و انکسار ملاکات یک جعل خواهد داشت. این تزاحم ربطی به عبد ندارد مثلا ....
2- تزاحم امتثالی: تزاحم در مقام امتثال که به ملاک فقد قدرت مکلف در اتیان هر دو طرف تزاحم است مانند تزاحم انقاذ غریق
3- تزاحم حفظی: تزاحم در مقام اشتباه و گم شدن یک ملاک مولوی در بین اطراف. توضیح مطلب این که اگر یک ظرف نجس بین چند ظرف پاک مشتبه شده باشد، در این جا غرض الزامی شارع که اجتناب از نجس است و با غرض ترخیصی او که ارخاء و اطلاق عنان مکلف است
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1588
#رجال
📚توثیق عمر بن حنظله؟؟!!!
آیت الله العظمی سبحانی(دامت توفیقاته)می فرماید: در مورد عمر بن حنظله می گوییم در مورد وثاقت او آمده است«أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ يَا عُمَرُ لَا تَحْمِلُوا عَلَى شِيعَتِنَا وَ ارْفُقُوا بِهِمْ فَإِنَّ النَّاسَ لَا يَحْتَمِلُونَ مَا تَحْمِلُونَ»سند روایت صحیح است.
امام علیه السلام به عمر بن حنظله می گوید که شما ایمان قوی دارید و واجبات و مستحبات را به جا می آورید ولی گاه شیعیان در این حد نیستند بنا بر این این اعمال را به آنها تحمیل نکنید. راوی این روایت خود عمر بن حنظله است. به قول امام قدس سره اگر راوی خودش، از خودش تعریف کند این علامت بی دینی نیست ولی علامت بی عقلی است زیرا انسان عاقل از خودش تعریف نمی کند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2087&pid=7625#pid7625
#استاد_قائینی
📚 ریاء در جزء مستحب موجب بطلان کل عمل است ؟؟!!!
اگر ریاء در جزء مستحب باشد، موجب بطلان کل عمل خواهد بود، نه از حیث اشتمال مجموعه عمل، به جزء مستحبی فاسد؛ بلکه به جهت ملازمه تکوینی و حقیقی و عقلی بین ریاء در جزء با ذات عمل مشتمل بر جزء مستحب ریائی کل عمل باطل می شود؛ زیرا در حقیقت قصد ریاء در کل عمل به اعتبار اشتمال بر جزء شده است و لذا اگر در قرائت یا قنوت نماز، خشوع ریائی دارد، در ذات نماز قصد ریاء کرده است؛ یعنی قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل ملازمه دارد
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1962
#استاد_شهیدی
📚 جواز نماز در هر وسیله نقلیه ای در صورت رعایت شرائط نماز ؟؟!!!؟؟
نظر استاد شهیدی این است که اطمینان و قار بودن بدن مصلی معتبر است، لکن دلیلی بر لزوم وقار بودن مکان مصلی وجود نداشته و بالتالی نماز بر روی دابه و نماز در درون قطار و اتومبیل و سائر وسائل نقلیه خالی از اشکال خواهد بود و روایاتی مانند عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا يُصَلِّي عَلَى الدَّابَّةِ الْفَرِيضَةَ إِلَّا مَرِيضٌ يَسْتَقْبِلُ بِهِ الْقِبْلَةَ و ... با توجه به مناسبت حکم و موضوع، منصرف به فرضی است که شرائط نماز اختیاری مختل میشود....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1921&pid=7224#pid7224
#تا_اجتهاد
📚 طهارت عضو پیوندی
بحث درباره مطهریت یا عدم مطهریت پیوندزدن عضو جدا شده از انسان یا حیوان زنده یا مرده به انسان است که به تبع آن روشن میشود عضو پیوند زدهشده طاهر است یا نه. پیوند اعضا به چند صورت قابل تصور است: 1. عضو جدا شده شخص به خودش پیوند زده میشود؛ 2. عضو مسلمانی به شخص دیگری پیوند زده شود؛ 3. عضو کافری به مسلمانی پیوند زده شود؛ 4. عضو حیوان نجسالعین به مسلمانی پیوند زده شود.
در این بحث سه قول وجود دارد: الف) طهارت پیوند عضو در تمام صورتها؛ ب) پیوند اعضا در هیچیک از صورتها باعث طهارت آن نمیشود؛ ج) اگر عضوی از نجسالعین پیوند زده شود، معلوم نیست پاک شود اما در غیر این مورد پاک است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مقاله(مهدی روشنایی) در سایت تا اجتهاد موجود است و می توانید با مراجعه به لینک زیر بدان مراجعه کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://taejtehad.mfeb.ir/article_38671_4dcbd8424d7d29d6a3eefb361a0aa456.pdf
#مطالب_علمی
📚 شیوع استثنای منقطع در قرآن؟؟؟!!!!
استاد شبیری به نقل از والد معظمشان فرمودند : استعمال الا در استثنای منقطع در قرآن امری رایج بوده و نباید آن را امری نادر و شاذ تلقی کرد و بمعنای فقط بوده و نوعی حصر از آن استفاده میشود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2072
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر ؟؟؟!!!!
آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند: لا تضاروهن لتضیقوا علیهن، در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد
استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2055
#استاد_قائینی
📚 تبیین جدیدی از اصاله البیان ؟؟؟؟!!!
وقتی متکلم در مقام بیان باشد، باید کلام او از تمام حیثیاتی که مربوط به عمل می شود، مبین باشد و اجمال به صورت کلی و همیشه خلاف اصل بیان است؛ یعنی اصل این است که تکلم برای تبیین مراد است نه برای اجمال در مراد.
به همین جهت در هر موردی که دوران بین تعیین یا اجمال شود، تعیین معنا مقدم است و تمام موارد دلالت اطلاق نیز به همین جهت است که اگر شمول و سریان نباشد، کلام مجمل می شود و به همین مناط، گاهی اطلاق و اصل بیان اقتضای تقیید دارد
بلکه در موارد وجود فرد اکمل یا ظهر و.. اطلاق منصرف به فرد اکمل است، زیرا اصاله البیان اقتضا دارد اگر مراد فرد اکمل مراد نباشد، فرد دیگر تعیین شود و الا کلام مجمل می شود که خلاف اصل بیان خواهد بود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2137&pid=7743#pid7743