#استاد_قائینی
📚 استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، ممکن و ظاهر است ؟؟!!!
استاد قائینی با مردود دانستن تمامی ادله بر امتناع استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، این استعمال را ممکن، بلکه موافق ظاهر اطلاقی دلیل می دانند و ادله ای بر آن ذکر کرده اند
1- تثنیه و جمع در اعلام که قابلیت حمل بر غیر استعمال در چند معنا را ندارد مگر به توجیهات نا تمامی
2- ادعای امتناع مبتنی بر فنای لفظ در معنای واحد است که این نکته اقتضا می کند که استعمال لفظ، مفهم چند معنا حتی به دلالت التزامی بین نیز ممکن نباشد؛ زیرا هر چند که دلالت بر لازمه به واسطه دلالت بر ملزوم بوده و استعمال تنها در یک معنا است؛ اما کاشفیت و دلالت بر دو معنا، از یک لفظ صورت گرفته است، پس استمعال، افنای لفظ در معنای واحده نیست.
3- فراوانی وقوع استعمال در معانی متعدده در استعمالات عرفی در اشعار و... همگی دلالت بر جواز استعمال در معانی متعدده دارد؛ بلکه موکد ظهور در اراده معانی متعدده نیز می تواند باشد و فرقی بین استعمالات عربی و دیگر لغات وجود ندارد.
4- مقتضای نصوص متعدده، وقوع استعمال در معانی متعدده، در قرآن نیز می باشد که صاحب حدائق به سبب همین روایات، قول به امتناع استعمال در معانی متعدده را مردود می داند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1976
#استاد_شب_زنده_دار
📚 وجود مقید لبی در آیه ی «تجارت» که مانع استدلال به آن می شود؟؟!!!
امام رحمه الله می فرمایند: کلمه باطل را همان به معنای عرفی فرض می کنیم، لکن آیه ی شریفه یک مقید لبی متصل به کلام دارد و آن این است که «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل» الا در مواردی که خود شارع اجازه داده باشد، این مقید ولو اینکه در کلام نیامده است ولی مخاطبین آیه که مومنین به خدا هستند در ذهنشان است که هر چیز حرام عرفی را اگر خداوند اجازه داده باشد جایز خواهد بود.
بنابراین با وجود این استثنا، تمسک به دلیل در موارد شک، تمسک به عام در شبهه مصداقیه خود دلیل خواهد شد؛ زیرا مفاد آیه این است که از اسباب باطله نخورید مگر اینکه خدا اجازه داده باشد، ما نمی دانیم که خداوند اجازه داده است یا نه.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1581
#مطالب_علمی
📚 عدم کفایت ظن، درموارد تعذر علم ؟؟!!!
صاحب عروه درکتاب العدد فرموده باید علم به حامله بودن زن حاصل شود تا عده ی او را به وضع حمل بدانیم واحتمال و یا حتی ظن کفایت نمی کند
مرحوم کاشف اللثام فرموده: در مواردی که علم متعذر است در شرع ظن قائم مقام علم می شود؛ مثلا در وقت نماز یا تشخیص قبله درزمان های قدیم ،علم سخت حاصل می شده است و لذا شارع مقدس به ظن به این امور اکتفاء کرده
📱 @mobahathah_ir
استاد معتقدند که برای تمسک به انسداد صغیر باید مصادیق اطمینان بخش موضوع به قدری کم باشد که حکم درفرض حصول علم به موضوع به لغویت برسد.مثل قبله در زمان های قدیم اما درمورد زنی که ماه های اول بارداری او قابل تشخیص نیست نباید خصوص آن برهه را در نظر گرفت؛ بلکه نوع افراد حاملگی را باید در نظر گرفت که معمولا علم حاصل می شود، در نتیجه در چنین مواردی ظن کفایت نمی کند و علم و یقین لازم است
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1950&pid=7283#pid7283
#استاد_شهیدی
📚 اصل اتحاد بین نافله و فریضه در احکام ؟؟!!!؟؟
مرحوم خویی مطلبی دارند با عنوان «اصالة الاتحاد بین النافلة و الفریضة فی الاحکام» به این معنا که همواره کیفیت نوافل مثل کیفیت فرائض است؛ یعنی ظاهر آن است که وقتی شارع به نماز فریضه یا صوم واجب أمر کرده و بعد از آن به نماز نافله یا روزهی مستحبی أمر کند، تمام أجزاء و شرائط نماز فریضه و روزهی واجب میباید در نماز نافله و روزه مستحب نیز رعایت شود مگر این که نص بر خلاف وجود داشته باشد که در این صورت از اصل مذکور رفع ید میشود.
استاد شهیدی فرموده اند: این مطلب واضح نیست؛ البته بعید نیست که عرفاً استظهار شود که در صورت عدم وجود قرینه بر خلاف کیفیت داخلیه نماز فریضه با نماز نافله یا کیفیت داخلیه صوم فریضه با صوم مستحب واحد باشد؛ أما این که شرائط خارجیه نیز واحد باشند برای ما روشن نیست؛ فلذا بقاء عمدی بر جنابت مبطل صوم فریضه می باشد اما دلیلی بر مبطلیت آن نسبت به صوم مستحبی وجود ندارد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1942
#استاد_لاریجانی
📚 اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند؟؟!!!؟؟
محقق مشکینی شارح کفایه معتقد است اکثر اباحه های واقعی موجود در شریعت لا اقتضاء هستند یکی از شواهد این مدعا را هم این می دانند که مباحات غالبا محکوم دلیل شرط یا سایر عناوین ثانویه می شوند؛ ولی اباحه های ظاهری حتما اقتضایی هستند چرا که اگر در واقع حکم حرمت باشد ودرظاهر اباحه لا اقتضاء یعنی مفسده ای در کار نیست عملا مکلف مبتلا به مفسده ی حرمت می شود ومصلحتی هم عائد او نمی شود لذا بایداباحه های ظاهری اقتضایی باشند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1926
#استاد_سیداحمد_مددی
📚 توضیح حکم واقعی و ظاهری در فرق قاعده حلیت و اصاله الحلیة ؟؟!!!
استاد سید احمد مددی فرمودند: در اصطلاح فقها (مانند مرحوم نايینی، آقای خویی و دیگر بزرگان ) در هنگام اجرای أصالة الحلّ گاهی از آن حکم واقعی اراده میشود و گاهی حکم ظاهری، ولی مناسبتر آن است که در حلّیّت واقعی تعبیر «قاعدۀ حلّ» و در حلّیّت ظاهری «أصالة الحلّ» به کار برده و در واقع دو قاعده تأسیس شود نه يک قاعده. نتیجۀ قاعدۀ اوّل، حلّیّت واقعی جمیع اشیایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و نتیجۀ قاعدۀ دوم (أصالة الحلّ) حلّیّت شیء مشکوک. علّت این امر تمایزی است که بین این دو مقام وجود دارد.
توضیح اینکه: احکام در یک تقسیم دو گونهاند: واقعی و ظاهری. معیار حکم واقعی آن است که در آن اوّلاً حکم بر خود شیء بعنوانه حمل میشود و ثانیاً مقیّد به نسخ است یعنی هر حکم واقعی باقی است تا زمانی که نسخ شود
امّا در احکام ظاهری اوّلاً حکم به واقع شیء تعلّق نمیگیرد، بلکه بر عنوان عامّی ـ مثل مجهول ـ حمل میشود و ثانیاً رفع حکم ظاهری هم به رفع جهل است. بنابراین هر جا و در هر لسانِ دلیلی حکم روی خود عنوان رفت و گفته شد: فلان کار جایز است، این حکم واقعی است، امّا هر جا حکمی در لسانِ دلیل مقیّد به علم به خلاف شد، آن حکم ظاهری خواهد بود
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1959
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 اقرار عقلاء بر علیه خودشان، در چه مواردی نافذ است؟؟!!!
استاد شبیری از قول والدشان نقل کردند:
نفوذ اقرار علیه خود شخص یک اصل عقلایی است شخص مدعی مطلبی نمی شود که به ضرر خودش باشد.اقرار یک امر یک پارچه است که اگر مجموع آن به ضرر شخص باشد، اقرار او علیه خودش نافذ است اما اگر مجموع آن به ضررش نبود، نافذ نیست. مثلا اگر شخصی ادعا می کند در مقابل این خانه ای که یک میلیارد ارزش دارد، دو میلیارد نصیبم شده است. در چنین فرضی شخص در واقع بیان می کند که یک میلیارد اضافه نصیبش شده است. در این مورد نمی توان گفت با توجه به اقرار این شخص، خانه اش دیگر مال او نیست و از طرفی مالک دو میلیارد هم نشده و مالک یک میلیارد شده است.....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1973&pid=7358#pid7358
#استاد_قائینی
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!!
یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993
#مطلب_علمی
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!!
بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه میدانند.
📱 @mobahathah_ir
آیتالله سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی میدانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کردهام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
#رجال
📚 مذهب قاضی نعمان مصری ؟؟!!!؟؟
آقای سبحانی در مورد مذهب قاضی نعمان مصری فرمودند که در کتاب ارجوزۀ مختارۀ قاضی نعمان در جایی که قاضی نعمان در مقام ذکر فرق انحرافی است اسمی از فرقۀ امامیه نبرده است و این قرینه است بر گرایش او به فرقۀ حقه .
لکن به نظر استاد شبیری این استدلال تمام نیست چون ممکن است عدم ذکر امامیه به غرض دیگری باشد مثل این که عامه به جهت این که تفکر شیعی توسط دیگران دنبال نشود تا حقانیتش روشن شود اسمی از شیعه نمی برند پس شاید قاضی نعمان به دلیل اینکه نمی خواسته خوانندگان کتابش به تفکرات شیعه توجه پیدا کنند نامی از این فرقه نبرده است .
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1843
#استاد_شهیدی
📚 فرق بین حمل تقیه و حمل به ضرورات دیگر ؟؟!!!
مرحوم خوئی روایت «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ عُيَيْنَةَ بَيَّاعِ الْقَصَبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ فَأَكْرَهُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى الْحَصَى فَأَبْسُطُ ثَوْبِي فَأَسْجُدُ عَلَيْهِ فَقَالَ نَعَمْ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ» را مربوط به فرض تقیه دانسته اند به این قرینه که به طور معمول و غالب، سائل میتوانسته به قسمتی از مسجد که مسقّف است رفته و در آنجا بر زمین سجده کند و یا اینکه خاک و یا چوبی پیدا کرده و بر آن سجده کند و یا نماز را تأخیر انداخته و در آخر وقت بر ما یصح السجود علیه سجده کند با این حال سوال از سجده بر ثوب کرده است؛ فلذا ظاهر روایت این است که سائل وارد مساجد أهل سنّت شده و در مقام تقیّه بوده است و واضح است به تاخیر انداختن نماز و دنبال خاک و چوب گشتن خلاف تقیّه است؛ زیرا بین تقیّه و ضرورات دیگر فرق عمدهای وجود دارد به این که در تقیه عدم مندوحه معتبر نیست
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1967&pid=7333#pid7333
#استاد_لاریجانی
📚 ثمره بحث از انواع اباحه؟؟!!!؟؟
اگر مثل محقق اصفهانی اباحه های واقعی را منحصر در اباحه ی لا اقتضاء بدانیم باید حلیت واقعی در ادله را منحصر در لا اقتضاء بدانیم....ازطرفی اگر در اباحه ی لا اقتضایی جعل را منکر شدیم با توجه به اینکه ملاکی در طرفین نیست، تصویر جعل مشکل می شود. جعل کار مولاست و کار مولا اراده می خواهد. ونمی شود با وجود عدم ملاک در طرفین اراده ی مولا حاصل شود؛ آنگاه، تمام روایاتی که ظاهر آن ها جعل است(مانند کل شی لک حلال) همه حمل بر اباحه اقتضایی می شود...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1931
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 کتاب شناسی در فقه ؟؟!!!؟؟
آقای سیستانی فرمودند مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. .... اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است.
.
📱 @mobahathah_ir
نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب و کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه را خوب شناخت. ... برای دستیابی به این غرض، دقت در مقدمه کتاب خیلی اهمیت دارد.
این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1864&pid=7062#pid7062
#استاد_قائینی
📚 اصل حقیقت موضوعیتی ندارد؟؟!!!
استاد قایینی می فرماید: اصل حقیقت موضوعیتی ندارد و آنچه معیار و ملاک است اصل ظهور است و اصل حقیقت یکی از مصادیق اصل ظهور است و لذا اگر ظهور با مجاز سازگار باشد اصل ظهور مقدم است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/index.php
#مطالب_علمی
📚 مد گرائی از منظر روایات؟؟!!!
استاد ترابی شهرضایی(ره) فرموده است: در یک تقسیم کلی میتوان مد را دو قسم دانست:مد مبتذل، مد غیرمبتذل.مدی که برای ترویج فساد و بیبندوباری و مخالفت با شرع و دستورات دین بنا نهاده شده باشد مذموم است ولی اگر مد سبب راحتی و آسایش در زندگی شود و مخالفتی با قوانین الهی و عرف و جامعه نداشته باشد نهتنها مذموم نیست بلکه ممدوح است.
📱 @mobahathah_ir
ایشان ادله این تقسیم بندی را بیان کرده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1946
#استاد_شهیدی
📚 خلط حکمت وعلت در کلام آیت الله سیستانی؟؟!!!؟؟
آقای سیستانی در بحث ارتفاع شرطیت فاصله بین زن و مرد فرموده اند: عند الزحام فی المسجد الحرام بمکة المکرمة لایعتبر فیه الشرط المذکور
مستند صحیحهی فضیل است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان
به نظر استاد شهیدی مطلب ایشان ناتمام است؛ چرا که روشن نیست صحیحه فضیل اختصاصی به فرض ازدحام در مسجدالحرام داشته باشد؛ زیرا روایت علت تسمیه مکه به «بکه» را چنین دانسته است که «تبک فیه الرجال و النساء» و این مطلب حکمتِ رفع مانعیت محاذات زن و مرد در نماز در مسجد الحرام است و نه علت آن، فلذا رفع مذکور اطلاق داشته و شامل فرضی که ازدحامی فعلی نیز در بین نباشد، میشود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1937
#رجال
📚 توثیق ابی الجارود(المنقول فی حقه شیطان اعمی) توسط مرحوم آقای خویی؟؟!!!؟؟
یکی از رواتی که مذمت های شدیدی درمورد او وارد شده است زیاد بن المنذر معروف به ابی الجارود می باشد به عنوان مثال کشی درصفحه ی 230راجع به او حدیثی را نقل می کند که در قسمتی از آن نسبت به ابی الجارود امام صادق این طور فرموده: يَسْمَعُونَ حَدِيثَنَا فَيُكَذِّبُونَ بِهِ.
اما مرحوم آقای خویی درمعجم رجال(ج7ص321) تمامی تضعیفات نسبت به او را نقل های غیر معتبر می دانند واز سه طریق ایشان را توثیق می کنند.یکی وقوع او در تفسیر علی بن ابراهیم.دوم وقوع او در اسناد کامل الزیارات و سوم توثیق شیخ مفید در رساله ی عددیه که عبارت شیخ مفید این گونه است «من الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم.»
بعد مرحوم آقای خویی دو روایت نقل می کنند که در صورت صحت سند رجوع ایشان از زیدیه را هم ثابت می کند و مضمون یکی از آنها این است که ائمه 12عدد هستند
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1933&pid=7250#pid7250
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 تصدیق قول زن راجع به حیض و عده ؟؟!!!؟؟
زراره در کافی ازامام این طور روایت کرده که العده و الحیض للنساء اذا ادعت صدقت اما در تهذیب زراره به سند دیگری روایت کرده العده و الحیض الی النساء.
راجع به نقل اول به خاطر زیادتی که وجود دارد معلوم است که راجع به ادعای زن نسبت به عده و حیض است که اگر ادعا کند قبول می شود بدون بینه اما روایت دوم چون آن ذیل را ندارد برخی احتمال دادند که راجع به بحث شهادت زنان نسبت به امر عده و حیض باشد ولذا تنها شهادت زنان پذیرفته شود.
استاد فرمودند اگر چه روایت اول به خاطر زیادت قید اذا ادعت صدقت نص در معنای قبول قول زن است اما روایت دوم هم همان معنا را می گوید؛ زیرا....پس در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1897
#استاد_لاریجانی
📚 تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی ؟؟!!!؟؟
استادسید علی اکبر حائری در دفاع از شهید صدر نسبت به اشکالی که احتمال اباحه هم تکلیفی متوجه عبد می کند این طور فرموده : کار اباحه رفع مسئولیت است نه اینکه تنجیز و مسئولیتی بیاورد و امتثالی را اقتضاء کند.
استاد لاریجانی در نقد این کلام فرمودند :
اولاهمین که نقض آزادی از طرف عبد ممکن باشد کافی است تا اباحه صرف رفع مسئولیت نباشد
ثانیا اگر با نفس جعل شارع مصلحت حاصل می شود با همان جعل باید ساقط شود...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1839
#استاد_قائینی
📚 خصوصیت قید غالبی؟؟!!!
خصوصیت قید غالبی این است که مقید اطلاقات دیگر نیست بر خلاف قید غیر غالب. بنابراین غالبی بودن قید موجب نمی شود که قضیه مشتمل بر قید غالبی، اطلاق داشته باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1979
#مطلب_علمی
📚 برتری شیعه فاسق از سنی عادل؟؟!!!
استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید: شیعه فاسق نسبت به غیر شیعه ای که به آنچه می داند، عمل می کند، برتر است. به دلیل روایاتی که در این زمینه وارد شده است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2010
#استاد_شهیدی
📚 اعراض از سند و وهن حدیث در چه شرایطی محقق می شود ؟؟!!!؟؟
برخی قائل به حرمت نماز خواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم بوده اند. عمده دلیل روایت حمیری است؛ اما به این روایت اشکال شده که مشهور از آن اعراض کرده و بدان فتوا نداده اند.
صاحب مستمسک در جواب فرموده اند: حجیت خبر ثقه مشروط به عدم ظن نوعی به خطای ثقه است؛ اما حجیت ظهور مشروط به عدم ظن نوعی به خلاف نیست؛ پس اعراض از روایت در صورتی موهن است که اعراض أصحاب، اعراض از سند باشد تا منشأ ظن نوعی به عدم صدور روایت گردد. اما اگر اعراض از ظهور و دلالت ابتدائی روایت و حمل آن بر کراهت باشد، موجب وهن روایت نخواهد شد.
استاد شهیدی شبهه ی وهن حدیث به واسطه ی اعراض اصحاب را ناتمام می داند زیرا:
أولاً: اطلاق صحیحه ی حمیری دلالت بر حجیت مطلق خبر ثقه دارد؛ فلذا اعراض مشهور از سند موجب خلل در حجیت روایت نخواهد شد
ثانیاً: اگر فقهاء فتوا به جواز نماز جلوتر از قبر معصوم داده بودند، اعراض مشهور محقق بود؛ لکن صرف عدم تعرض مساوق با اعراض نیست؛ چرا که محتمل است وجه عدم تعرض، این بوده که مردم عادتاً جلوتر از قبر معصوم نماز نمی خوانده اند یا این که فقهاء از روایت کراهت فهیمده و فکر کرده اند کراهت، مسأله ای نیست که برای دیگران مطرح کرده و آنان را متنبّه کنند..
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
mobahathah.ir/showthread.php?tid=1929
#رجال
📚 متن دعائم الاسلام روایت است یا تطبیقات روایت ؟؟!!!؟؟
حدیث هدم جداردر دعائم الاسلام ذکر شده است به این مضمون که اگر شخصی دیوار بین خود و همسایه اش را بدون حاجت و به جهت اضرار به همسایه خراب کرد ولو مالک این دیوار باشد حق چنین کاری را نداشته و به حکم لا ضرر موظف است این دیوار را بازسازی کند
سوال آیا روایات دعائم در منابع قدیمی بوده و به دست قاضی نعمان (مولف کتاب دعائم) رسیده ولی به ما نرسیده یا اساسا متن کتاب متن روایت نیست .
استاد شبیری فرمودند : این احتمال جدی است که قاضی نعمان از روایت عام امام صادق ع قاعده را برداشت کرده و مطابق قاعده، تطبیقاتی را به امام صادق ع نسبت داده است. ..
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1845
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 حاشیه بودن فقه شیعه بر فقه عامه چگونه است؟؟!!!
استاد از قول مرحوم بروجردی نقل می کنند: فقه اهل بیت حاشیه ی برفقه عامه بوده است وطبعا برای فهم بهتر فقه اهل بیت باید به فقه عامه مراجعه کرد.
استاد درتوضیح فرمودند: این حاشیه بودن به معنای ضعیف تر بودن نیست چه بسا شروح و حواشی که از اصل متن قوی تر هستند؛ مثلا اگر عامه در مساله ای فتوای داشته باشند شیعیان به همان فتوای عامه عمل می کردند؛ لذا سیره ی متشرعه شکل می گیرد.یا اینکه ائمه انحرافات عامه را بیان می کردند لذا اگر سکوت امام باشد وفتوایی اکثریت عامه یک مطلب باشد رضایت امام کشف می شود.
.... شاهد دیگر بحث صحیحه ی معاویه بن وهب است که مضمون آن این است که نزد هر بدعتی ولیّ از اهل بیت من می باشد که آن را دفع می کند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1969&pid=7342#pid7342
#استاد_لاریجانی
📚 مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان؟؟!!!
شهید صدر بیان را در قبح عقاب بلابیان، قطع معنا کرده اند و فرموده اند قائلین به قاعده ی قبح عقاب بلابیان، در کیفیت جانشینی اماره به جای قطع طریقی بازمانده اند.ایشان چون بیان را قطع و یقین انگاشته است، امارات مثبته ی تکلیف را با اینکه نسبت به آنها جعل حجیت شده جانشین قطع طریقی نمی داند؛ زیرا هنوز مصداق لابیان هستند.
به نظر ما کلام ایشان تمام نیست زیرا مراد از بیان هرنوع حجتی است ولو این حجت دلیل بر احتیاط باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1978&pid=7363#pid7363