#استاد_شهیدی
📚 اعراض از سند و وهن حدیث در چه شرایطی محقق می شود ؟؟!!!؟؟
برخی قائل به حرمت نماز خواندن در مکان متقدم بر قبر معصوم بوده اند. عمده دلیل روایت حمیری است؛ اما به این روایت اشکال شده که مشهور از آن اعراض کرده و بدان فتوا نداده اند.
صاحب مستمسک در جواب فرموده اند: حجیت خبر ثقه مشروط به عدم ظن نوعی به خطای ثقه است؛ اما حجیت ظهور مشروط به عدم ظن نوعی به خلاف نیست؛ پس اعراض از روایت در صورتی موهن است که اعراض أصحاب، اعراض از سند باشد تا منشأ ظن نوعی به عدم صدور روایت گردد. اما اگر اعراض از ظهور و دلالت ابتدائی روایت و حمل آن بر کراهت باشد، موجب وهن روایت نخواهد شد.
استاد شهیدی شبهه ی وهن حدیث به واسطه ی اعراض اصحاب را ناتمام می داند زیرا:
أولاً: اطلاق صحیحه ی حمیری دلالت بر حجیت مطلق خبر ثقه دارد؛ فلذا اعراض مشهور از سند موجب خلل در حجیت روایت نخواهد شد
ثانیاً: اگر فقهاء فتوا به جواز نماز جلوتر از قبر معصوم داده بودند، اعراض مشهور محقق بود؛ لکن صرف عدم تعرض مساوق با اعراض نیست؛ چرا که محتمل است وجه عدم تعرض، این بوده که مردم عادتاً جلوتر از قبر معصوم نماز نمی خوانده اند یا این که فقهاء از روایت کراهت فهیمده و فکر کرده اند کراهت، مسأله ای نیست که برای دیگران مطرح کرده و آنان را متنبّه کنند..
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
mobahathah.ir/showthread.php?tid=1929
#رجال
📚 متن دعائم الاسلام روایت است یا تطبیقات روایت ؟؟!!!؟؟
حدیث هدم جداردر دعائم الاسلام ذکر شده است به این مضمون که اگر شخصی دیوار بین خود و همسایه اش را بدون حاجت و به جهت اضرار به همسایه خراب کرد ولو مالک این دیوار باشد حق چنین کاری را نداشته و به حکم لا ضرر موظف است این دیوار را بازسازی کند
سوال آیا روایات دعائم در منابع قدیمی بوده و به دست قاضی نعمان (مولف کتاب دعائم) رسیده ولی به ما نرسیده یا اساسا متن کتاب متن روایت نیست .
استاد شبیری فرمودند : این احتمال جدی است که قاضی نعمان از روایت عام امام صادق ع قاعده را برداشت کرده و مطابق قاعده، تطبیقاتی را به امام صادق ع نسبت داده است. ..
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1845
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 حاشیه بودن فقه شیعه بر فقه عامه چگونه است؟؟!!!
استاد از قول مرحوم بروجردی نقل می کنند: فقه اهل بیت حاشیه ی برفقه عامه بوده است وطبعا برای فهم بهتر فقه اهل بیت باید به فقه عامه مراجعه کرد.
استاد درتوضیح فرمودند: این حاشیه بودن به معنای ضعیف تر بودن نیست چه بسا شروح و حواشی که از اصل متن قوی تر هستند؛ مثلا اگر عامه در مساله ای فتوای داشته باشند شیعیان به همان فتوای عامه عمل می کردند؛ لذا سیره ی متشرعه شکل می گیرد.یا اینکه ائمه انحرافات عامه را بیان می کردند لذا اگر سکوت امام باشد وفتوایی اکثریت عامه یک مطلب باشد رضایت امام کشف می شود.
.... شاهد دیگر بحث صحیحه ی معاویه بن وهب است که مضمون آن این است که نزد هر بدعتی ولیّ از اهل بیت من می باشد که آن را دفع می کند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1969&pid=7342#pid7342
#استاد_لاریجانی
📚 مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان؟؟!!!
شهید صدر بیان را در قبح عقاب بلابیان، قطع معنا کرده اند و فرموده اند قائلین به قاعده ی قبح عقاب بلابیان، در کیفیت جانشینی اماره به جای قطع طریقی بازمانده اند.ایشان چون بیان را قطع و یقین انگاشته است، امارات مثبته ی تکلیف را با اینکه نسبت به آنها جعل حجیت شده جانشین قطع طریقی نمی داند؛ زیرا هنوز مصداق لابیان هستند.
به نظر ما کلام ایشان تمام نیست زیرا مراد از بیان هرنوع حجتی است ولو این حجت دلیل بر احتیاط باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1978&pid=7363#pid7363
#مطالب_علمی
📚 بلند تکبیر گفتن به قصد شنیدن مأمومین؟؟!!!
مرحوم تبریزی می فرماید اگر کسی تکبیرات نماز و سمع الله لمن حمده را در نماز جماعت بلند بگوید که مامومین دیگر بشنوند این کار موجب بطلان نماز نمی شود حتی اگر برای این کار پول بگیرد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1934
#استاد_قائینی
📚 تفاوت عملی بین جزء مستحب و مستحب مستقل در ضمن عمل؟؟؟!!
مرحوم آخوند می فرمایند گاهی امری مستحب نفسی در ضمن عمل است و مربوط به عمل نیست؛ بلکه تنها در ظرف عمل محقق می شود؛ اما گاهی جزء عمل است و در فضیلت یا نقیصه آن موثر است.
ثمره عملیه این تفاوت را استاد قائینی در چند مورد بیان نمودند:
1- جریان قاعد فراغ
اگر عملی مستحب نفسی در ظرف نماز باشد. مثلا اگر تنها یک سلام را مقدار واجب در نماز واجب بدانیم و سایر تسلیم ها در نماز را مستحب نفسی بدانیم. در فرضی که در حال سلام مستحب، شک در صحت نماز شود، شک بعد از فراغ است؛ زیرا از نماز فارغ شده و این اعمال، مانند تعقیبات بعد از نماز، مستحب خارج از عمل هستند؛ اما اگر سلام مستحب، مانند قنوت جزء مستحب نماز باشد؛ در فرض شک در صحت (شک در طهارت) در حال سلام، باید به شک اعتنا کند که گاهی موجب بطلان عمل خواهد شد؛ زیرا فراغ از عمل که موضوع برای جریان قاعده فراغ است محقق نشده است.
2- جریان شروط کل عمل، در جزء مستحب
اگر مستحبی، جزء نماز باشد، شروط افعال نماز در آن لازم است اما در مستحبات نفسی ضمن نماز، رعایت آن شروط لازم نیست. بنابر این اگر به شروط افعال نماز، در جزء مستحب عمل نشود، آن عمل باطل بوده و گاهی به جهت صدق زیاده در نماز یا تکلم در نماز و... نماز باطل خواهد شد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1961
#استاد_شهیدی
📚 نماز متقدم بر ضریح معصوم؟؟!!!؟؟
مرحوم سید یزدی یکی از شروط مکان مصلی را عدم تقدم بر قبر امام معصوم بدون وجود حائل و مانع ذکر کرده است.
این مطلب در میان قدماء مطرح نبوده است و ظاهرا مرحوم شیخ بهائی در حبل المتین أولین کسی است که قائل به حرمت نماز در مکان جلوتر از قبر معصوم علیه السلام شده است.
ادله ی این دسته برخی روایات از جمله: الْحِمْيَرِيُّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى الْفَقِيهِ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ يَزُورُ قُبُورَ الْأَئِمَّةِ ع هَلْ يَجُوزُ أَنْ يَتَقَدَّمَ الْقَبْرَ وَ يُصَلِّيَ وَ يَجْعَلَهُ خَلْفَهُ أَمْ لَا فَأَجَابَ ع وَ قَرَأْتُ التَّوْقِيعَ وَ مِنْهُ نَسَخْتُ ... الصَّلَاةُ فَإِنَّهَا خَلْفَهُ يَجْعَلُهُ الْأَمَامَ وَ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْهِ لِأَنَّ الْإِمَامَ لَا يُتَقَدَّمُ وَ يُصَلِّي عَنْ يَمِينِهِ وَ شِمَالِهِ.
برخی با استناد به این روایت حتی نماز محاذی قبر شریف را غیر مجاز دانسته اند.
اشکالات متعددی به سند این روایت مطرح شده که استاد همه را پاسخ داده اما برخی از اشکالات دلالی را پذیرفته و لذا حکم به حرمت نکردند.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1923
#رجال
📚 منهج تحلیلی؟؟!!!
یکی از مناهج رجالی منهج تحلیلی است که متشکل از مراحلی است که بعضی از آنها عبارتند از: تجمیع کلمات رجالیون حول شخص مورد نظر- تعیین طبقه راوی- ملاحظه مضامینی که وی روایت کرده است و أبوابی که وی در آن کثرت دارد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1932
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 عدم شکل گیری اطلاق با وجود مرتکز عقلایی؟؟!!!؟؟
یک ارتکاز عقلایی وجود دارد که در اموری که «لا یعلم الا من قبله» قول شخص در این امور حجت است.روایت الْعِدَّةُ وَ الْحَيْضُ إِلَى النِّسَاء هم در فضایی صادر شده که چنین امری مرتکز عقلا بوده است.لذا اطلاقی برای دلیل شکل نمی گیرد که هم عده ی به قرء مقصود باشد هم عده ی به ماه و هم عده ی به وضع حمل.بلکه فقط عده ی به قرء مقصود روایت است
مرحوم آقای خویی در بحث قاعدهی فراغ چنین بحثی را مطرح کرده است و می فرماید: این قاعده به اصل عقلایی عدم غفلت مربوط است و اصل عقلایی عدم غفلت در جایی است که احتمال می دهیم غفلت نباشد و گرنه در جایی که یقین به غفلت داریم، اصل عقلایی وجود ندارد....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1911&pid=7205#pid7205
#استاد_لاریجانی
📚 ضروری به شرط محمول بودن قضیه ی ((القطع حجه))!!!!!!؟؟
شهید صدر فرموده که اصلا بحث حجیت قطع یک قضیه ی به شرط محمول است. وقتی گفته می شود «القطع حجۀ» مراد از قطع، قطع به أمر هر کسی نیست، بلکه مسلم است که امر مولا مراد است. و مولا کسی است که امتثال امر او واجب است و مخالفت او نیز استحقاق عقاب دارد. حال اگر بگوییم قطع حجت است یعنی قطع به أمر کسی که مولاست ومخالفتش استحقاق عقوبت می آورد ،مخالفتش استحقاق عقوبت می آورد
استاد در نقد فرمودند : ....اگر بگوییم «القطع بأمر المولی الذی مولویته یتم التکلیف یستحق العقاب علی مخالفته»، کجای این جمله ضروری به شرط محمول است؟!
ثانیا اشکالی نقضی به خود ایشان وارد است که ...
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1760
#مطالب_علمی
📚 اعتبار اجماعات نهایه و بی اعتباری اجماعات مبسوط؟؟؟!!!!
استاد شهیدی در بحث قاعده نفی سبیل از قول مرحوم آقای بروجردی نقل کردند که ایشان اجماع در مسائل تفریعی را که فقها مطرح نموده وپیرامون آن بحث کردند مثل مسائل فراوانی که در مبسوط شیخ مطرح شده است را معتبر نمی دانند؛ اما اجماع در مسائل متلقاه از عصر معصوم را معتبر می دانستند که در کتاب نهایه ی شیخ از این دست مسائل زیاد است
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2023
#استاد_قائینی
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!!
یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ الْقَلَمُ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است.
📱 @mobahathah_ir
استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993
#رجال
📚 وجود غلات در قم؟؟!!!
آیت الله سید احمد مددی حفظه الله :
در قم ، از مذاهب فاسده نظیر واقفیه و فطحیه و زیدیه نداشتیم. فقط از غلات داشتیم.
📱 @mobahathah_ir
ایشان می فرماید: اگر آثاری از واقفیه به قم آمده توسط کلینی است .تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2024
#استاد_شهیدی
📚 بلوغ شرط مرجعت نیست؟؟!!!
استاد شهیدی در بحث شرطیت بلوغ در مفتی، ادله ای از جمله اجماع، حدیث رفع قلم از صبی، حدیث تساوی عمد و خطای صبی، مذاق شارع و سیره عقلائیه را مطرح کرده و در ضمن به مباحث مهمی نیز اشارع نمودند ولی در همه أدله به نوعی مناقشه کردند؛ هرچند که جواز تقلید از او نیز ثابت نشدالبته این مساله صرف فرض بوده و محقق نمی شود.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1507
#رسائل
📚 وحدت مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور و عدم وصول خطاب ؟؟؟!!!
مرحوم شیخ انصاری درمقام اثبات اصالت البرائه فرمودند: «یشهد له حکم العقلاء کافه بقبح مواخذه المولی عبده علی فعل ما یعترف بعدم اعلامه اصلا بتحریمه»
مرحوم آشتیانی درتفسیر مراد مرحوم شیخ فرموده فرمایش شیخ درمورد جایی است که اصلاً بیانی در واقع نباشد که عقلا مواخذه را قبیح می دانند دراین قسمت قبح عقاب واضح است شیخ می خواهند این سیره را به عنوان شاهد برمحل بحث ما که عدم وصول است استفاده کنند و می خواهند ادعا کنند که مناط قبح عقاب درفرض عدم وصول با مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور یکی است
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1998
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 تعارض دو قول شیخ طوسی و نجاشی!! ؟؟!!!
استاد فرمودند :مرحوم شیخ طوسی سهل بن زیاد را درکتاب تهذیب یا استبصار تضعیف کرده اما در رجال توثیق کرده است اما مرحوم نجاشی ایشان را تضعیف کرده است مرحوم آقای خویی فرمودند هرسه کلام تساقط می کنند زیرا عقلا تضعیف شیخ و نجاشی را در یک طرف می بینند و توثیق شیخ راهم در یک طرف می بینند اما حاج آقا می فرمودند عقلا نسبت به کلام شیخ طوسی توقف می کنند زیرا کلام او مناقض است اما به چه دلیل کلام نجاشی که اجمالی ندارد و یک دست هست داخل در تعارض باشد لذا به تضعیف نجاشی می توان اخذ کرد.
@mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1602
#استاد_شهیدی
📚 غرض تشریع زکات بر حصر زکات در موارد نه گانه مقدم است ؟؟!!!
یکی از اغراض تشریع زکات رفع فقر فقراء است ان الله فرض للفقراء فی مال الاغنیاء ما یسعهم و لو علم ان ذلک لایسعهم لزادهم و غیر از رفع فقر زکات مصارف هفتگانهی دیگری دارد. و علت اینکه حضرت حق یک چهلم از درهم و دینارِ به حد نصاب رسیده را، متعلق زکات دانسته است این است که «ان الله عزوجل اخرج من اموال الاغنیاء بقدر ما یکتفی به الفقراء و لو اخرج الناس زکاة اموالهم ما احتاج احد
حال که در زمان ما احتیاج و نیازها فزونی یافته، درهم و دیناری در بین نیست، قسمت معظمی از انعام ثلاثه معلوفه هستند و نه سائمه، و قیمت گندم و جو نیز به قدری نیست که زکات آنها رفع فقر فقراء –که تنها یکی از مصارف ثمانیه زکات است- کند، چگونه میتوان ملتزم به قول مشهور شد؟! آیا میتوان ملتزم شد شارع برای رفع فقر فقراء جامعهی مسلمین از غیر سادات زکات را منحصر در موارد نهگانهای کرده است که چنین وضعیتی دارند؟! به طور قطع شارع مقدس به فکر امروز نیز بوده.
📱 @mobahathah_ir
لذا به نظر ما ظهور مجموع روایات زکات بیش از این نیست که خداوند برای فقراء در زمان حاضر نیز فکری کرده است که همان جعل عنصر متحرک یعنی بسط ید ولی امر مسلمین در جعل زکات است.
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1551
#استاد_لاریجانی
📚 مختار استاد در حکم ظاهری و تمثیل به دمیدن در بوق؟؟!!!
برخی اصولیون درمساله ی جمع بین حکم واقعی و ظاهری مساله ی لب الاراده و روح الحکم را مطرح نموده اند ومعتقدند حقیقت حکم شرعی اراده و کراهت مولا می باشد وابراز آن خارج از حقیقت حکم می باشد.لذا اگر اراده و کراهت مولا ابراز نشده باشد اما از طریقی علم به آن حاصل شود تمام الموضوع برای حکم عقل به اطاعت حاصل می شود بله صدق عرفی عنوان حکم متوقف بر ابراز انشائی اراده ی مولا می باشد.
طریقه ی مختار استاد که به تبع مرحوم آقاضیاء می باشد این است که مولا اراده ی واقعی خود را گاهی با یجب ویحرم بیان می کند که همان حکم واقعی است و گاهی هم در ظرف جهل مکلف به واقع با مثل تصدیق عادل یا تایید بناء عقلایی.
در این صورت اگر این انشاء در ظرف جهل مطابق با حکم واقعی باشد چیزی جز همان حکم واقعی نیست واگر مخالف باشد پوچ است ودرواقع اراده ی جدی نداشته است به تعبیر مرحوم آقاضیاء مثل دمیدن باد در بوق می باشد.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1579
#استاد_قائینی
📚 قضای غیابی؟؟!!!
مرحوم سید یزدی فرموده است قاضی می تواند حکم غیابی صادر کند.دلیل سید یزدی بر این مدعا روایتی که در آن آمده است « الْغَائِبُ يُقْضَى عَلَيْهِ إِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ وَ يُبَاعُ مَالُهُ وَ يُقْضَى عَنْهُ دَيْنُهُ وَ هُوَ غَائِبٌ وَ يَكُونُ الْغَائِبُ عَلَى حُجَّتِهِ إِذَا قَدِمَ قَالَ وَ لَا يُدْفَعُ الْمَالُ إِلَى الَّذِي أَقَامَ الْبَيِّنَةَ إِلَّا بِكُفَلَاءَ»
📱 @mobahathah_ir
استاد قائینی می فرمایداشکال ما به سید این است که قضاء علی الغائب اطلاقی نسبت به شبهات حکمیه ندارد.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1914
#مطالب_علمی
📚 سور مومن شفا است یا عامل انتقال بیماری ؟؟!!!؟؟
فقها فتوا به استحباب سور مومن داده اند و در روایات متعددی مانند عبد الله بن سنان، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: في سؤر المؤمن شفاء من سبعين داء. و .... این مضمون آمده سوال از صحت سند و دلالت این روایات است؟
برخی در پاسخ گفته اند:
اولا روایت عبد الله بن سنان صحیحه است و دیگر روایات ضعیفند اما هیچیک در کتب اربعه ذکر نشده اند
ثانیا در مضمون این روایات محتملاتمتعدد است
احتمال اول:این روایت مشیر به امور روحانی مثل تاکید تواضع یا ارتباط روحی بین مومنین و... است و لذا مراد از شفاء نیز شفاء روحی باشد.
بلکه همانگونه که زیارت مومن مستحب است اما مشروط به عدم مریضی واگیردارد، در مورد شرب سور مومننیز همین است و مقید به نبود مریضی واگیردارد است. بله اگر عموما شرب سور مومن موجب مریضی شود، اشکال به این روایات است اما اینگونه نیست.
... پنج محتمل در حدیث سور مومن ذکر شده است.
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1917
#استاد_قائینی
📚 قضای غیابی؟؟!!!
مرحوم سید یزدی فرموده است قاضی می تواند حکم غیابی صادر کند.دلیل سید یزدی بر این مدعا روایتی که در آن آمده است « الْغَائِبُ يُقْضَى عَلَيْهِ إِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ وَ يُبَاعُ مَالُهُ وَ يُقْضَى عَنْهُ دَيْنُهُ وَ هُوَ غَائِبٌ وَ يَكُونُ الْغَائِبُ عَلَى حُجَّتِهِ إِذَا قَدِمَ قَالَ وَ لَا يُدْفَعُ الْمَالُ إِلَى الَّذِي أَقَامَ الْبَيِّنَةَ إِلَّا بِكُفَلَاءَ»
📱 @mobahathah_ir
استاد قائینی می فرمایداشکال ما به سید این است که قضاء علی الغائب اطلاقی نسبت به شبهات حکمیه ندارد.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1914
#رجال
📚 مناهج رجالی؟؟!!!
یکی از مناهج رجالی، منهج تجرید الأسانید است.در این منهج طرق موجود در کتب روایی را بدون بررسی متن آن، مقابله می کنند. از فواید این منهج ، کشف بعض از رواتی که در این بین ساقط شده است یا کشف اختلاف و اشتباه نسخ و کشف مشترکات و .... است
📱 @mobahathah_ir
این منهج توسط آیة الله العظمی بروجردی در کتب تجرید الاسانید پیاده شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1902&pid=7188#pid7188
#استاد_شهیدی
📚 ابهام در عدم وثاقت مفضل بن صالح (أبی جمیله) ؟؟!!!؟؟
حضرت استاد شهیدی در اثبات عدم وثاقت مفضل بن صالح فرمودند:
مفضل بن صالح ضعیف است چون نجاشی در ترجمه جابر گفته است که روی عنه جماعة غمض فیهم و ضعفوا منهم عمرو بن شمر و مفضل بن صالح.
📱 @mobahathah_ir
به نظر می رسد چند سوال از حضرت استاد می توان پرسید:
1. نجاشی خودش تضعیف نکرده است بلکه می گوید تضعیف شده اند، شاید مراد ایشان از تضعیف کننده ابن غضائری باشد که تضعیفات او محل کلام است. تضعیف صریحی از جانب خود جناب نجاشی دیده نمی شود.
2. مبنای استاد در اکثار روایت اجلاء از یک راوی قبول این مبنا برای اثبات وثاقت است، حال با توجه به اینکه مفضل بن صالح (کما قال به السید الزنجانی دام ظله) اکثار روایت اجلاء دارند نمی تواند او را مورد قبول دانست.
.... همچنین در مورد مفضل بن صالح نیز دیده می شود که دو راوی از سه راوی مذکور(ابن ابی عمیر و بزنطی) از او نقل روایت کرده اند....
این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1871
#استاد_سید_محمدجواد_شبیری
📚 عدم اتحاد قضیه ی متیقنه و مشکوکه در استصحاب عدم ازلی ؟؟!!!؟؟
آیت الله زنجانی در کتاب نکاح به استصحاب عدم ازلی این طور اشکال می کنند «در استصحاب، اتحاد موضوع را در قضيهی متيقنه و قضيهی مشكوكه لازم است و مرجع تشخيص اين اتحاد نيز عرف است به نظر ما استصحاب عدم ازلى عرفى نيست. اگر شما بگوييد آتش سابقا نمىسوزاند، عرف مىگويد اين سخن دروغ است.»
استاد در تبیین فرمایش والد معظم فرمودند:عدم علت ندارد. تعدد أعدام به جهت تعدد اسباب، عقلاً محقق نیست، اما عرف برای اعدام یک نوع تعین و هویتی قائل است. عرفا این که زید به جهت وجود نداشتن به صفت عالم نبودن متصف شود غیر از عالم نبودنی است که به جهت عدم علم است، گر چه از نظر عقلی اَعدام تفاوتی با هم ندارند و تعدد در اَعدام قابل تصور نیست اما عرفا این تعدد تصور می شود، در نتیجه اتحاد در قضیهی متیقنه و مشکوکه نداریم،
📱 @mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1870
#استاد_لاریجانی
📚 انکار حق طاعت مولا درفرض جهل مرکب مکلف! !!!!؟؟
مرحوم شهید صدر با این که حق را یک امر واقعی می داند اما معتقد است درفرضی که مکلف جهل مرکب دارد نسبت به تکلیف مولا اصلا مولا حق طاعت ندارد. ما چه اینکه حق را واقعی بدانیم یا مانند علامه طباطبایی ومرحوم اصفهانی اعتباری بدانیم، یک واقعیتی برای آن قائل هستیم که نسبت به علم و جهل و احتمال و ظن و حتی قطع فرقی نمی کند. .... یعنی حق اطاعت مولا در تکالیف امری است که نسبت به علم و جهل ما یک واقعیت است. ما اگر جاهل هم باشیم حق در جای خود می باشد. اگر من جاهل به اصل حق باشم معذورم نسبت به اقتضائات آن، نه اینکه حقی در کار نباشد....
📱 @mobahathah_ir
تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1754&pid=6817#pid6817