eitaa logo
مباحثه فقاهت
5.7هزار دنبال‌کننده
935 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 راه های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی؟؟ ؟؟؟!!! راه اول؛ قرض دادن طلا و دلار به جای پول مقرِض به جای پول -که تورم دارد- دلار و طلا قرض دهد. این طریق در غالب اوقات که تومان مبتلی به مشکل تورم است راه دوم؛ فروش طلا و دلار به قیمت دلخواه مکلف به جای دادن قرض، طلا و دلار را به هر قیمتی که اراده کند نسیه بفروشد؛ به طور مثال هزار دلار را که در این زمان معادل سی میلیون است را به پنجاه میلیون یک ساله بفروشد. راه سوم؛ هبه¬ی مشروط به هبه زید خطاب به عمرو بگوید: ده میلیون تومان به تو هبه می¬کنم مشروط به این¬که در انتهاء سال پانزده میلیون به من هبه کنی. راه چهارم؛ هبه¬ی مشروط به قرض هبه¬ی مشروط به قرض به این¬که زید به عمرو پنج ملیوم هبه می کند مشروط بر اینکه عمرو به او بیست ملیوم قرض دهد راه پنجم؛ جعاله بر قرض جعاله ی بر قرض راه بعدی است به این صورت که مقترض بگوید: «هرکسی به من ده ملیوم قرض بدهد من به او دو ملیوم جعل خواهم داد»؛ مقرض عمل به جعاله کرده و مستحق جُعل خواهد شد. راه ششم؛ ارجاع به واسطه و... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2190
📚 نجات غیر شیعه از جهنم؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید : جاهل قاصر نجات می یابد، هر چند شیعه نباشد. از قاعده عقلى قبح عقاب بلا بيان كه در اصول فقه مورد استناد فقها قرار مى‏گيرد و نيز متونى كه چنين مفهومى را مورد تأييد قرار مى‏دهد استفاده مى‏شود كسانى كه به حقانیت شیعه دسترسى نداشته‏اند، گرفتار عذاب الهى نمى‏شوند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2006&pid=7451
📚 تقیه ی امیرالمومنین ؟؟!!! حضرت امیر با این که حاکم بودند آیا تقیه می کردند؟ درجواب از این سوال نقل قولی از رجال کشی نقل می شود تا فضای زمان حضرت بیشتر معلوم شود در مقدمه‌ی رجال کشی چنین آمده است: امام باقر فرمود امیرالمومنین با دشمنانش می جنگید و حال آنکه دربین اصحابش 5نفر به حق معرفت وامامت ایشان آگاه بودند. صاحب قاموس الرجال درذیل این حدیث نقل می کند که درجنگ صفین منادی اهل شام می گفت به همراه ما طیب فرزند طیب است عبید الله ابن عمر. ودرسپاه امیرالمومنین منادی اهل عراق می گفت به همراه ما طیب ابن طیب است محمد بن ابی بکر.لذا تقیه ی حضرت امیر هم وجیه است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1984
📚 سند صحیفه ی سجادیه؟؟ ؟؟؟!!! استاد شهیدی پیرامون سند صحیفه می گویند: مرحوم بروجردی سند روایات صحیفه را تصحیح می کنند؛ زیرا اولا اسانید صحیحه به آن وجود دارد و ثانیا این مضامین عالیه از غیر امام صادر نمی شود ولی مرحوم امام فرموده اند: أصل کتاب، کتاب بزرگی است، أما نمی توان هر جمله ای از آن را به امام علیه السلام نسبت داد زیرا سند معتبر راجع به آن نداریم. به نظر مانیز سند معتبری نداریم زیرا در سند که در أول صحیفه سجادیه نقل شده است عمیر بن متوکّل و پدر او متوکّل بن هارون ذکر شده است که مجهول اند. فقط شبه خوابی مرحوم مجلسی أول در روضة المتقین جلد 14 صفحه 419 بیان می کند که در آن امام زمان صحیفه را به دست مرحوم مجلسی داد تا از آن در دین بهره مند شود مجلسی أول شخص ثقه ای استاما این معرفی کتاب، امضای جمیع جملات این کتاب نیست؛ بلکه شاید برای این بوده که مردم از آثار معنوی این کتاب بهره مند شوند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2206
📚 تفسیر تعلق اوامر به طبایع یا افراد ؟؟؟!!! این که اوامر به طبایع تعلق گرفته است یا افراد، تفاسیر مختلفی شده است. در اینجا به دو تفسیر پرداخته میشود. تفسیر مرحوم آخوند: مراد از تعلق اوامر به طبایع این است که خصوصیات دخیل در غرض مولا نیست و این طبیعت است که حامل غرض است و مراد از تعلق اوامر به افراد این است که خصوصیات مامور به دخیل در غرض مولا است. ... تفسیر مرحوم نائینی: کلام مرحوم آخوند بی معنا است؛ لذا مراد از این که اوامر به طبایع تعلق گرفته است این است که حکم از طبیعت به افراد سرایت نمیکند و مراد از این که احکام به افراد تعلق گرفته است این است که حکم به افراد سرایت میکند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2197
📚 ذکر فتاوای زراره در کتاب الصلاه حریز؟؟ ؟؟؟!!! استاد شهیدی از آیت الله سیستانی نقل کردند که ایشان ذیل سندعَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ فِي كِتَابِ حَرِيزٍ أَنَّهُ قَالَ: إِنِّي نَسِيتُ أَنِّي فِي صَلَاةٍ فَرِيضَةٍ. به دلائلی این طور فرمودند:این روایت معلوم نیست از امام معصوم باشد چرا که ممکن است حریز به خاطر اینکه شاگرد زراره بوده فتوای زراره را بیان کرده است استاد در نقد این نظر فرمودند: در عرف متشرّعی وقتی عبدالله بن المغیره می گوید «وجدت فی کتاب حریز أنه قال...قال فقال...» ظاهر در این است که حریز به امام علیه السلام چنین حرفی را بیان نموده است وگرنه حذف نام شخص غیر معصوم عرفاً مخلّ به غرض است بعلاوه مرحوم کلینی و شیخ طوسی نیز این را به عنوان روایت بیان نموده اند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2211
📚نهی به سبب و مسبب؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (زید عزه) می فرماید:اگر نهى به سبب در معامله (عقد و ايجاب و قبولى كه با آن ملكيّت حاصل مى‏شود) تعلّق بگيرد ظهور در حرمت تکلیفی دارد. اگر نهی به مسبّب در معامله تعلق بگيرد، ظهور در نهی ارشادى به فقدان شرط يا مبتلاى به مانع یا ... خواهد داشت که به فساد معامله منتهی می شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2178
📚 تبیینی درمورد مرجع ضمائر صحیحه زراره دربحث استصحاب ؟؟؟!!! در صحیحه ثانیه زراره در فقرات اولیه زراره سوال میکند ظن پیدا کردم به این که نجاستی به لباسم اصابت کرد ولی نگاه کردم و ندیدم و بعد از نماز رایت فیه. استاد فرمودند: بر خلاف بسیرای از فقها به نظر ما مفعول رایت فیه، همان نجاست نیست بلکه کلی (شیئا من النجاسه) است لذا معلوم نیست لباسش در نماز نجس بوده باشد به ذیل روایت تمسک کردند که وقتی زراره سوال می کند (ان رایته فی ثوبی و انا فی الصلاه) حضرت در پاسخ به سوال زراره دو شق را مطرح می فرماید که یک شقش حالت شک در این همانی نجاست مکشوفه با همان نجاست سابق است... 📱 @mobahathah_ir اشکالات و بحثهایی درضمن این بیان مطرح شده و تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2228
📚 اشتباه مرحوم مجلسی در به کار بردن تعبیر حسن موثق ؟؟؟!!!! استاد شبیری فرمودند: مرحوم مجلسی در ملاذ الاخیار تعبیر «حسن موثق» آورده است، ظاهرا باید تعبیر «حسن او موثق» می آورد؛ زیرا در آن روایت محمد بن حکیم را امامی ممدوح و حسن بن علی بن فضال را فطحی ثقه می داند. در تقسیم بندی های چهارگانه‌ی حدیث، نتیجه‌ی کلی تابع اخص افراد است؛ حال دو فرض وجود دارد: امامی ممدوح بالاتر از غیر امامی ثقه باشد؛ در این صورت روایت موثق خواهد بود یا غیر امامی ثقه بالاتر از امامی ممدوح باشد؛ در این صورت روایت حسن خواهد بود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2047
📚 امکان امر آمر با علم به انتفا شرط امرش ؟؟؟!!! بحثی در کفایه مطرح شده است که اگر آمر عمل داشته باشد به اینکه شرط امرش وجود ندارد ایا میتواند امر فعلی داشته باشد یا نه؟ مرحوم آخوند فرموده است خیر زیرا شرط از اجزا علت تامه است مرحوم نائینی فرموده است این بحث از اساس باطل است زیرا خطابات شرعیه اگر قضایای حقیقیه باشند که این بحث معنا ندارد زیرا در این قضایا شرط فرض وجود شده است؛ اگر قضیه خارجیه باشد مثلا آمر میگوید این گروه عادل هستند و ان را اکرام کنید در این صورت فرض علم به انتفا شرط معنا ندارد زیرا از تطبیق امر کشف میشود که شرط وجود داشته است 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=2195
📚 انکار قاعده «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر» ؟؟؟!!! استاد شهیدی این قاعده را نپذیرفتند وفرمودند: زمخشری در کشّاف، سکاکی در مفتاح العلوم، ابن أثیر در کتاب المثل السائر و در کتاب الجامع الکبیر، جرجانی در دلائل الاعجاز، تفتازانی در مطوّل و مختصر و ... این قاعده را قبول کردند؛ اما علمایی دیگر قاعده «تقدیم ما حقّه التأخیر یفید الحصر» را قبول نکرده اند؛ از جمله ابن حاجب، ابن أبی الحدید در کتاب «الفلک الدائر علی المثل السائر» جلد 2 صفحه 257 ابوحیان اندلسی می گوید: «تقدیم بیانگر اهمیت آن مطلب است همان طور که سیبویه گفته است... برفرض هم که شک بکنیم حصر نیازمند دلیل است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده و مورد بحث و نقد واقع شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2193
📚 اصطلاح "موضوع" در کلام اصولیین؟؟؟!!! موضوع در کلام اصولیین دو اصطلاح دارد: 1- اصطلاح مرحوم نایینی که موضوع را در قبال متعلق دانسته و به عبارتی موضوع مفروض الوجود بوده و مکلف نباید ایجادش کند ولی متعلق مفروض الوجود نبوده و مکلف باید ایجادش کند. 2- اصطلاح سایر اصولیین معنای موضوع شامل متعلق نیز میشود؛ مثلا در قضیه "الحج واجب علی المستطیع" "حج" متعلق است که باید ایجاد شود و "مستطیع" موضوع است که مفروض الوجود بوده و تا نیاید وجوب هم نمی آید ولی در اصطلاح قوم به هر دو موضوع گفته میشود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1980
📚 یکی از وجوه برتری فهرست نجاشی بر فهرست شیخ ؟؟؟!!! استاد شبیری: در فهرست شیخ طوسی افراد زیادی ذکر شده اند که در طریق به آن ها حمید بن زیاد واقع شده است، بعضی از این افراد مشایخ حمید می باشند، مثل حسن بن محمد بن سماعه و سایر افرادی که حمید در طریق به آن ها وجود دارد، حمید با یک واسطه از آن ها نقل می کند و حال آن که این افراد در طبقات مختلف هستند؛ مثلا یکی از این افراد جابر بن یزید جعفی ( متوفای 130) است که حمید ( متوفای 310) با یک واسطه از او نقل می کند که چنین چیزی امکان ندارد. این مشکل به شکل گسترده در فهرست شیخ واقع شده است؛ اما در رجال نجاشی چنین نیست. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2003
📚مدارس اصولی بعد از مرحوم آخوند؟؟!!! استاد سید مصطفی حسینی نسب (دام عزه) می فرماید:در مورد مدارس اصولی معاصر(مدارس اصولی بعد از آخوند خراسانی) و تعداد آنها دیدگاه واحدی وجود ندارد. مثلا آقای محقق داماد به چهار مدرسه اصولی باور دارد. گروهی دیگر به چهار مدرسه اصولی باور دارند. 📱 @mobahathah_ir استاد سید مصطفی حسینی نسب(حفظه الله)می فرماید به نظر این جانب جامع ترین تقسیم، ارائه پنج مدرسه اصولی بعد از آخوند خراسانی است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2175
📚 رد ادعای فقدان سیاست اقتصادی در اسلام؟؟!!! استاد علیدوست می فرماید این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است؛ اینکه نظام خود به خود حاصل نمی‌شود بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2177
📚 عدم ملازمه بین تجویز قانون مجعول از ولی فقیه و تجویز شرعی!!!!؟؟ برخی از معاصرین فرموده اند: از آنجا که ادله ی اصناف دیه نسبت به عصر حاضر اطلاق ندارد، می بایست ولی امر دیه تعیین کند. اشکال این مطلب این است که: اولا: ولی امر دیه را بر چه اساسی تعیین کند؟ ثانیا: چگونه طرفین ملزم به این پرداخت دیه‌ی تعیین شده و قبول آن شوند؟‌ به طور مثال اگر جانی بگوید: «ادله ولایت فقیه نزد ما تمام نیست و اطاعت از قوانین را واجب شرعی نمی دانم؛ فلذا خود را شرعا ملزم به پرداخت دیه‌ی تعیین شده نمی‌دانم»، چه می توان کرد؟!.. رأی ولی امر نیز کارساز نیست چرا که رأی فقیه نمی تواند مجوز اخذ مال دیگران و تصرف در آن شود در حالی که صاحب مال راضی نیست. و اطاعت از ولی امر تنها در مباحات است و نه در محرمات.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1763
📚 منبع یابی فهرست شیخ طوسی؟؟؟!!! در فهرست شیخ طوسی گاهی یک فهرست نگار در طرق متعدد و متوالی قرار می گیرد. مثلا ابن بطه فهرست داشته است و در باب میم و عین فهرست شیخ طوسی در ده ترجمه‌ی پشت سر هم نام ابن بطه وارد شده است و سند واحدی به ابن بطه می رسد. ملاحظه‌ی این مطلب، موجب شناخت فهرست ابن بطه به عنوان یکی از منابع شیخ طوسی درفهرست می شود. به هم زدن نظم موجود در خود کتاب کار را برای منبع یابی مشکل می کند به عنوان مثال فهرست شیخ در اروپا ( لیدن هلند) توسط اسپرینگر منتشر شده است. در این چاپ ترتیب فهرست را به صورت الفبایی مرتب کرده اند و مشکلاتی در فهرست به وجود آمده است؛ از جمله این که مرجع ضمیرها و اشاره ها به هم ریخته است ( در فهرست، «بهذا الاسناد» بسیار آمده است) 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2005
هدایت شده از Hossein.szd
📚 کیفیت چینش احادیث در کافی در نگاه آیت الله سیستانی؟؟؟!!! آقای سیستانی یکی از قراین ترجیح یکی از نقلهای لا ضرر نسبت به نقل دیگر را این دانسته اند که نقلهای اوایل بابهای کافی از نقلهای اواخر آن باب معتبر تر است به این معنا که مرحوم کلینی در هر باب ابتدا روایات معتبر تر را نقل میکرده استاد در نقد فرمایش ایشان به دو باب قبل و دو باب بعد از حدیث لا ضرر مراجعه نموده و این ادعا را با ذکر مواردی عینی نقض فرمودند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1981
هدایت شده از Hossein.szd
📚 ثمره بحث از معنای حرفی در مورد امکان تمسک به هیئت !!؟؟ یکی از ثمراتی که برای بحث از معنای حرفی مطرح شده این است که برای نفی وجوب تخییری و کفائی به اطلاق هیئت تمسک می شود. به عنوان مثال وقتی تعبیر «اعتق رقبة» به کار برده می شود، هیئت امر اقتضاء می کند که حتی اگر کار دیگری مثل روزه شصت روز انجام شود، هنوز عتق رقبه واجب است و وجوب تعیینی عتق رقبه ثابت می شود... این اثر مترتب بر این است که هیئت که معنای حرفی است، کلی بوده و قابل تقیید باشد؛ چون اگر هیئت که معنای حرفی است، جزئی باشد، اساساً قابل تقیید نیست و در فرضی که تقیید ممکن نباشد، اطلاق هم ممکن نخواهد بود. استاد شهیدی در پاسخ فرمودند: 1- لازم نیست که در همان صیغه امکان تقیید وجود داشته باشد، بلکه همین که برای مولی امکان وجود داشته باشد که نحوه کلام خود را تغییر داده و از اسم استفاده کرده و تقیید بزند، برای صحت اطلاق کافی است 2- عدم امکان تقیید هیئت از مواردی است که نوع مردم نسبت به آن توجهی ندارند و لذا در نزد عامه امکان تقیید وجود دارد، در نتیجه اطلاق گیری صورت می گیرد؛ زیرا اطلاق گیری فرع بر برهان نیست بلکه متفرع بر ظهور عرفی است... @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1630
هدایت شده از Hossein.szd
📚فرق بین اینکه وجوب بر اساس حکم عقل باشد یا بنای عقلا؟؟!!! استاد قائنی (حفظه الله) می فرمایدفرق بین اینکه وجوب بر اساس بنای عقلاء باشد یا بر اساس حکم عقل باشد مثل تفاوت بین اصل حظر و اصل احتیاط است.. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2164
هدایت شده از Hossein.szd
📚 سند به کتب اصحاب اجازاتی تشریفاتی؟؟!!! استاد شبیری: یکی از روشهای رایج در تحمل و ادای احادیث، روش اجازه بوده است به اینصورت که استاد به شاگرد خود می گوید : به تو اجازه نقل تمام مرویات خود را میدهم . و این اجازه اعم از اینست که استاد نسخه ای از مرویات خود را به شاگرد بدهد یا سماع و قرائتی نسبت به این مرویات بین آن دو صورت بگیرد یا نه پس در حقیقت شاگرد عهده دار تشخیص صغری است. 📱 @mobahathah_ir مثلا در نقل روایات کتاب ابن محبوب، بنابراین آن افرادی که تا ابن محبوب در سند قرار دارند هیچ نقشی درصحت و سقم روایت ندارند چون اساسا نسبت به صغری بیانی نداشته اند و اجازه های کلی را به یکدیگر منتقل کرده بودند و این مرحوم شیخ طوسی است که روایت حسن بن محبوب را تشخیص داده و نقل می کند. تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1536
📚 کارائی حمل شایع صناعی در کشف معنای حقیقی!!!!!!؟؟ در مورد علامیت حمل شایع صناعی بزرگانی از جمله محقق عراقی اشکال کرده و فرموده اند: ملاک در حمل شایع صناعی اتحاد وجودی بین دو مفهوم است مثل اینکه وقتی تعبیر «الانسان متعجب» به کار برده می شود، نهایتا روشن می شود که دو عنوان انسان و متعجب در مصداق متحد هستند، اما در مورد مفهوم نفعی حاصل نمی شود. استاد شهیدی در پاسخ از اشکال محقق عراقی فرموده اند: کشف اتحادی وجود بین موضوع و محمول کافی است؛ چون با صحت حمل شایع صناعی مقصود این است که احکام مترتب شده بر محمول، منطبق بر موضوع است.... علاوه بر اینکه در برخی موارد با حمل شایع صناعی و انجام سبر و تقسیم معنای لفظ قابل فهم است. به عنوان مثال اگر در معنای «صعید» شک وجود داشته و مشخص نباشد که معنای آن مطلق وجه الارض است و یا اینکه خصوص تراب است، با استفاده از تعبیر «الحجر صعید» و صحت این حمل در نزد کسی که معنایی از «صعید» در مرتکز او وجود دارد، کشف می شود که مفهوم «صعید» معنای عام است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1756
📚 دوران بین تقیه بودن کبری و تقیه بودن تطبیق آن ؟؟؟!!! در برخی روایات حضرات معصومین علیهم السلام کبریاتی را به شکل کلی بیان می کنند که تطبیقش بر مورد تقیه ای است. برخی گفته اند: تقیه در کبری مسلم نبوده و اصل عدم تقطه در مورد کبری جاری میشود استاد در رد این بیان فرمودند: در اینجا علم داریم یک خلاف اصل رخ داده است که معلوم نیست در اصل کبراست یا در تطبیقش بر مورد و تعینی برای هیچ یک را طرفین وجود ندارد چون اگر تقیه در کبری باشد این گونه نیست که در تطبیقش نیز خلاف اصلی دیگر رخ داده باشد تا بگوییم خلاف اصل در تطبیق علی ای حال وجود دارد و در وقوع خلاف اصل در کبری شک داریم بلکه تنها یک خلاف اصل است که معلوم نیست در کدام طرف است... 📱 @mobahathah_ir اشکالات و بحثهایی درضمن این بیان مطرح شده و تفصیل این مساله در تالار علمی مطرح شده؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2233
📚 دیدگاه فقه درباره بورس و خرید سهام شرکت‌های سهامی عام؟؟!!! عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار: در فقه ما به اهمیت قراردادها توجه شده و عمدتاً مراد قرارداد بین دو یا چند نفر است که به صورت تفصیلی مورد بحث واقع شده است اما شرکت‎های سهامی عام موضوع جدیدی است که افراد بنا بر صلاح و اختیار خود به صورت مشترک در آن‌ها سرمایه‎گذاری می‎کنند. همین موضوعات در چند دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفته و ایراد شرعی به آن‌ها وارد نشده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2133
📚 بر دویست «حله» در اصناف دیه دلیلی جز تسالم وجود ندارد؟؟!!! در نظر مشهور فقهاء یکی از اصناف دیه‌ی کامل، «دویست حله» است. محقق خوئی مستند این مطلب را تنها تسالم اصحاب دانسته و فرموده‌اند: تنها دو روایت «حله» را در عداد اصناف دیه ذکر کرده‌اند که هر دو روایت مخدوش بوده و دلالتی بر این مطلب ندارند. روایت دوم صحیحه‌ی جمیل است؛ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَیرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ فِي الدِّيَةِ قَالَ أَلْفُ دِينَارٍ أَوْ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْحُلَلِ الْحُلَلُ وَ يُؤْخَذُ مِنْ أَصْحَابِ الْإِبِلِ الْإِبِلُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْغَنَمِ الْغَنَمُ وَ مِنْ أَصْحَابِ الْبَقَرِ الْبَقَرُ . محقق خویی فرموده است: صحیحه‌ی مذکور اولا مقطوعه است، ثانیا: چه‌بسا این‌که دویست حله از اصناف دیه باشد، نظر جمیل بوده باشد؛ زیرا در هیچ کجای روایت تعبیر «قال الامام علیه السلام» نیامده است. نتیجه این‌که هیچ دلیل روایی معتبری دال بر صنفیت دویست حله وجود ندارد و تنها دلیل بر این‌ مطلب، تسالم اصحاب است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1592&pid=6513#pid6513